Jump to content

Supersonic subsonic


Münsterjeger

Recommended Posts

Har nå skut inn salongen med subsonic...

 

Men er ikke så fornøyd med disse skuddene.

Ca. halvparten av smellene gikk overlyds..

Skuddene er målt hos fabrikant til 1050 fps (320 msek)

 

Noen som har opplevd dette?

Er det noen mulighet for at det er våpenet mitt det er noe galt med? At det er for langt eller for trangt kammer etc etc.. Dere har jo hørt litt om salongen min til nå... :lol:

 

Men samlingene lå på ca 35 mm på ca 50 meter. Må si meg fornøyd der..

 

Prøvde så 10 av de vanlige Lapua Std skuddene, for å se hvor langt ifra de lå hverandre.... Samme høyde, men 3-4 klikk til venstre..

Prøvde så subsonic igjen, og da var treffpunktforandringen ca 10 cm... :evil:

 

Er dette fordi jeg da har skutt igjennom med en annen ammotype? Samlingene med suben ble bedre og bedre etterhvert som jeg skøyt, så jeg ville tippe at det hadde noe å si... Når jeg oppnådde nevnte samling hadde jeg skutt ca 60 skudd.

 

Subammoen er Remington. Lot er D24 (F eller P) C 1236

 

Hvis noen har noen tips er jeg fornøyd. Vurderer evt å klage til forhandler...

Link to comment
Share on other sites

Da er du velkommen i klubben av forundrede cal 22 eiere.

 

Smell og lyddemper er velkjent, mye skyldes at fabrikantene ikke er nøye i produksjonen. Dette resulterer i at noen av skuddene har ladning som gir overlyds hastighet. Min erfaring er at Eley Sub hulspiss er den mest stabile på hastighet.

 

Når det gjelder treff punkt forandring. Så har de fleste våpen det problemet du beskriver ved skifte av amo type. Det er litt forandring når en holder seg til samme fabrikant. Skifter du fabrikant blir forandringen normalt større.

Dette skyldes flere faktorer, men kule vekt, kule hardhet og fett type på kulene er av stor innvirkning.

Jeg må skyte ca en eske av ny amo før min CZ 452 Varmint, stabiliserer slik jeg vil den skal gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet med en gang jeg begynte å bruke min Ruger 10/22. Jeg hadde jo klådd rimelig mye på våpenet, og demperen hadde blitt tatt av. Det viste seg til slutt at det var den som av problemet. Sørg for at demperen sitter SKIKKELIG godt fast!

 

Forøvrig er det utrolig plagsomt med supersonisk subsonisk ammo...

Link to comment
Share on other sites

Lapuaskuddene er satt inn med betydelig mere fett enn det Remingtonskuddene er... Det bidrar sikkert til at det kanskje ikke var så lurt å dra igjennom med de skuddene... Får reise ut å peise gjennom resten av boksen med sub.

 

Men at så sinnsykt mange skudd er supersonic, gir det grunn til klage?

Hadde en gammel boks som jeg brukte opp først og disse var helt fine.

Får vente til de får inn en ny batch før jeg kjøper flere.... Var veldig fornyd med dem sånn alt i alt. BAre jeg gjør det jeg skal, så ordner ammoen resten.

 

Mellom disse seriene så ahdde jeg jo også skrudd av demperen... Skal være obs på dette neste gang.

 

Har nå skjønt at 22 LR er et fintfølende kaliber. Men med nok kjærlighet kan forholdet bli fruktbart... :lol:8):shock:

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips om CCI, men ufattelig nok passer ikke disse i børsa mi.. :shock:

Sluttstykket er hardt å dra ned, så det er vel ikke sunt i lengden.

Desuten går disse skuddene som en bøtte med dritt i børsa mi. På 10 meters avstand dro dem en hel meter til siden. Hadde derfor ikke nok klikk på kikkerten for å kompansere...

 

Skal forsøke Remington litt til. Evt kappe løpet litt. Kanskje det vil bedre seg da.

 

RWS er jo også et alternativ jeg er blitt tipset om.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips om CCI, men ufattelig nok passer ikke disse i børsa mi.. :shock:

Sluttstykket er hardt å dra ned, så det er vel ikke sunt i lengden.

Desuten går disse skuddene som en bøtte med dritt i børsa mi. På 10 meters avstand dro dem en hel meter til siden. Hadde derfor ikke nok klikk på kikkerten for å kompansere...

 

Skal forsøke Remington litt til. Evt kappe løpet litt. Kanskje det vil bedre seg da.

 

RWS er jo også et alternativ jeg er blitt tipset om.

 

Ikke kapp løpet. Medmindre du kapper det kortere enn 25-30 cm, så vil hastigheten øke og problemet tilta (Test har vist at .22lr har maks hastighet etter 25-30 cm med løp, deretter avtar hastigheten). Prøv Eley pistolammunisjon, Blå eley er så tam at enkelte halvautopistoler ikke lader om.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

har fin erfaring med remington target ,, en og annen skjelden går super, men det er for det meste sub..

billige skudd.. en som sier elay er jevne og bra, men de er vesentlig roligere ladet ,, derfor ...

"target" klarer gjerne å lade om på 10/22 .. tror ikke elay klarer det .. ..

lykke til..

Link to comment
Share on other sites

har fin erfaring med remington target ,, en og annen skjelden går super, men det er for det meste sub..

billige skudd.. en som sier elay er jevne og bra, men de er vesentlig roligere ladet ,, derfor ...

"target" klarer gjerne å lade om på 10/22 .. tror ikke elay klarer det .. ..

lykke til..

 

Er dette samme ammo som jeg brukte nå? Gul skrift og grønn bakgrunn, litt barnslig innpakning?

Selv om jeg hadde både super og sub, så var treffpunkt stort sett det samme.. Så tenker som så da at forskjelllen i kruttmengde ikke nødvendigvis er så stor, men at samtlige skudd ligger så tett oppimot lydmuren at noen går over og noen under... Men alikevel et stykke ned til 320 mps.

Link to comment
Share on other sites

Smell og lyddemper er velkjent, mye skyldes at fabrikantene ikke er nøye i produksjonen. Dette resulterer i at noen av skuddene har ladning som gir overlyds hastighet. Min erfaring er at Eley Sub hulspiss er den mest stabile på hastighet..

 

Dette er jeg veldig enig i...

 

Har testa det meste jeg har kommet over. Jeg bruker KUN Eley subsonic og Eley target pistol i salongen min.

Disse går likt og jeg kan ikke høre forskjell på smella mellom disse 2 patronene..

 

Remington sine subsonic er for ugjevne,spør du meg..

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har skutt mye med en gammel Brno med demper og 9X kikkert i sommer. Treffer stort sett det jeg sikter på, men avtrekket var ikke helt topp :evil:

Har nå kjøpt meg en 10/22 med kort standar løp og demper på.

Kjøpte noe billi ammo til innskyting og for å gjøre meg kjent med Rugeren.

Men jeg begynte snart å lure på om det var noe løse deler på denne :shock:

Fikk ikke samlinger innenfor 10 cm på 35 meter.

Selv med to-fot og vindstille var det klin umulig å få akseptable samlinger.

Måtte grave dypt i ammoboxen etter noe RWS og Eley sub, men hva f..

Samlet som bare det.

Men det koster å være kar med denne ammoen :lol:

Så nå blir utfordringen å finne billi ammo som samler bra:)

Link to comment
Share on other sites

Har nå skut inn salongen med subsonic...

 

Men er ikke så fornøyd med disse skuddene.

Ca. halvparten av smellene gikk overlyds..

Skuddene er målt hos fabrikant til 1050 fps (320 msek)

 

Subammoen er Remington. Lot er D24 (F eller P) C 1236

 

Hvis noen har noen tips er jeg fornøyd. Vurderer evt å klage til forhandler...

 

ca år 1999 satt jeg meg ned og forfattet et brev til remington(for jeg dreiv med internett)

og fortalte dem at 10-40 av 50 skudd gav overlydssmell i 4 forskjellige rifler. pipelengdene varierte fra 25 (kappet før pipelengderundskrivet)til 61cm, men alle disse riflene gav overlydssmell med de lottene jeg fikk tak på av remington sub. svaret jeg fikk var at siden norge lå så høyt over havet(amerikaneres kunnskap om verdensgeografi..) var lydhastightene oppe i fjella hos meg annerledes enn ved sjønivå hos dem. vel, testene mine forgikk på hytta i fredrikstad, fra 2 til 3 meter over havet. jeg slo fra meg rem. sub, ogbrukte kun eley og rws i endel år. i sener tid forsøkte jeg remington sub for å få ei halvauto børse til å repeter skikkelig, og nå var alle skuddene sub.

litt artig å tro at de har hørt på meg- men det er sikkert ikke bare jeg som har klagd!

Link to comment
Share on other sites

Pussig. Jeg hører mange som ikke liker Rem Sub, men de jeg har prøvd i CZ'en min går ihvertfall like bra som Eley Sub. Grunnen til at jeg bruker Eley er simpelthen at de har vært enklere å finne i de butikkene som jeg vanker i, og at Rem sotet lovlig mye i/rundt kammeret på børsa. Dessuten lukter Eley bedre ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå gir jeg opp hele salongen min... Forsøkte en annen ammotype nå idag.. Magtech på anbefaling fra forhandler.

Skøyt 100 skudd. Presisjon: Kunne ikke treffi en tankbåt om jeg hadde stått på den engang...

 

Så jeg slår meg til ro med presisjonen jeg har oppnådd med Lapua Standard.

 

Det jeg la merke til var at det hadde EKSTREMT mye å si hvor hard lyddemperen var skrudd til.

Først skrudde jeg den på, g husket på denne tråden og festet den godt. Da hadde jeg ikke klikk nok på kikkerten til den ene siden. Skrudde den av og på igjen. Da hadde jeg ikke nok klikk den andre siden...

Hva får dette til å skje? Er kula borti demperen på vei ut? Jeg klarte aldri å reprodusere hvor hardt demperen ble skrudd på.. Så nå skyter jeg dyrere skudd, uten demper, og oppnår målet mitt..

Dog skulle jeg ønske jeg kunne skyte underlyds for ikke å skremme vekk alt viltet med en gang...

Link to comment
Share on other sites

Det er litt slarkete når jeg skrur på demperen. Hus at dette er en gammel skjør sak. Sikkert 40 år gammel, men har stått ubrukt de siste 20 - 30 årene. Hvor mye demper blle brukt før dette vet jeg ikke.

 

Jeg har demontert A-Tec sin demper.. Mulig jeg har satt den inn feil?

 

Gjenger-kort hylse-<-<-<-<-<-<-<-<-<-<-<-lang hylse-umdraco

 

 

Spiller det noen rolle om den lange eller korte alu-hylsa kommer før eller etter bafflene?

Link to comment
Share on other sites

Ja skal se...

 

Når jge kikker gjennom løpet med demperen påmontert, kan jeg umbracohullet i utgangshullet. Ser ikke hjørnene der, men de rette kantene. Alt SER hvrtfall veldig symetrisk ut der.... Jeg hadde demperen oppe i helgen for å sjekke om kanskje det var på tide med en rengjøring og at det derfor ble utslag i presisjon, men ingenting som tilsa det... Det var heller ikke noen tegn på at kula hadde tatt borti bafler eller utgangshull.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har bare gode erfaringer med Remington og Eley Sub sonic.

Har blitt veldi obs på at demperen står skikkeli skrudd til og har brukt litt gjengeteip så den ikke ska gå løs før jeg selv vil.

Har merket at skuddene går alle veier vist demperen sitter litt løst..

 

Kan faktisk legge ut en bilde senere til uka som viser en 10 skuddssamling på 60 m med eley sub sonic.

Kronesamling uten problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...