Jump to content

Reklamasjon på hagle fra XXL


Chrono

Recommended Posts

Hei

 

Oktober 2013 kjøpte jeg en Weatherby PA-08 på XXL Tiller i Trondheim.

Den låste seg ikke i fremre stilling (men i bakre).

Jeg gikk på banen for å prøve den uansett, å traff dårlig.

 

XXL sendte den inn til reperasjon, og etter over 2 mnd med mye masing og motstridende/dårlig informasjon, fikk jeg hagla tilbake. Problemet med låse-mekanismen var fikset, og jeg trodde hagla var i orden.

 

Siden jeg ikke fikk tilbake hagla før godt ut i Desember, var det ikke lenger mulig å få prøvd den på bane.

Jeg har nå fått prøvd hagla på blink, å treffpunktet var godt til venstre.

 

Jeg har diskutert med XXL tidligere ang magasin-røret til Weatherby'n. Ettersom den skal være ved sjø'en, må magasinet kunne renses. Så de tilbød seg å ta den til børsemaker for å skru det løs. Men hvis børsemakeren ødla hagla i prosessen gjaldt ikke garantien. Så jeg pusset innerkanten av magasinet selv, så jeg fikk ut fjæra.

 

 

Så spørsmålet er, nå som det nesten er gått et år(og mitt magasin-fiks), gjelder fortsatt garantien?

Link to comment
Share on other sites

Hagla er nok lagd for å vare vesentlig mer enn to år, så dermed har du etter kjøpsloven reklamasjonsrett i fem år. Eneste er pussinga på magasinet, men da må de sannsynliggjøre at dette har hatt innvirkning på feilen. Et eksempel der ville jo ha vært dersom magasinet ikke fungerte etter at du tok fjøra ut og satt det sammen igjen, da hadde du nok måtte dekke alt selv. Tror nok du har mulighet for å få det fiksa, men det kan være du må krangle litt. Og ta med loven så de ser hva som står der.

Link to comment
Share on other sites

Det at hagla treffer til venstre er jo en tilpassings sak og det er jo på ingen måte selger sin feil. Man kan ikke forvente å handle hvilken som helst hagle i en butikk og forvente at stokken passer akkuratt til eget trynet....

 

Hva mener du med pussing av magasin? Altså å ta ut innmaten å dytte inn en pusse stav med 12kal bomullsdott eller lignende? både reklamasjonsrett og garanti gjelder selvom man har demontert og satt isammen igjen. Eneste som kan bryte det er hvis du har gjort en eller annen fysisk endring på våpnet. f.eks som meg som har duracoated hele skiten :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Beretta, den treffer der den skal, rett frem.

Denne (Weatherby PA-08)treffer til venstre når jeg sikter rett frem, så for meg er det en alvorlig feil med våpenet.

 

Weatherby PA-08 har stengt magasin-rør.

En mulighet er å skru ut røret. Det frarådet børsemaker å prøve, ettersom han trodde det var stor sannsynlighet for at våpnet ville bli ødelagt.

Derfor pusset jeg av kanten på enden av røret, slik at fjæra spratt ut, og jeg fikk åpnet røret.

Det har ikke forandret våpenet på noe annen måte en at magasinet er blitt tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Beretta, den treffer der den skal, rett frem.

Denne (Weatherby PA-08)treffer til venstre når jeg sikter rett frem, så for meg er det en alvorlig feil med våpenet.

 

 

 

ehm, er du seriøs nå? Om ja så bør du kanksje finne deg litt lesestoff angående hagler og hagleskyting. Om berettaen passer deg som ett skudd så er det enten en tilfeldighet, eller så fikk du den tilpasset ved kjøp...

Link to comment
Share on other sites

Er det nødvendig å bli frekk?

 

Siterer bruker Lindskog:

"[...]Børsa funker flott og treffer duer, men skyting på papp avslører at den går litt for mye til venstre. Skal inn til XXL i morgen og høre hva de tenker om det."

 

Det ser ut som det samme har rammet meg.

 

Jeg sto med haglen, den var godt i stilling, siktet i midten, og haglene kom til venstre i blinken.

Prøvde 3 ganger med samme resultat.

Link to comment
Share on other sites

Du ser lett om løpet er skeivt (kan verka slik her). Sentret løpet mens du ser gjennom kammerenden. Dersom det er lik avstand mellom sirkelen nærast deg og munningssirkelen er løpet beint. Er den fremre sirkelen (løpsopninga) meir til venstre er løpet skeivt og vil setja svermen til - venstre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Beretta, den treffer der den skal, rett frem.

Denne (Weatherby PA-08)treffer til venstre når jeg sikter rett frem, så for meg er det en alvorlig feil med våpenet.

 

Weatherby PA-08 har stengt magasin-rør.

En mulighet er å skru ut røret. Det frarådet børsemaker å prøve, ettersom han trodde det var stor sannsynlighet for at våpnet ville bli ødelagt.

Derfor pusset jeg av kanten på enden av røret, slik at fjæra spratt ut, og jeg fikk åpnet røret.

Det har ikke forandret våpenet på noe annen måte en at magasinet er blitt tilgjengelig.

 

@ andreas84 , synes det høres litt rart ut med magasinet som du sier er "stengt" jeg har samme hagle Pa-08 "pumpehagle" , man skrur bare av "kroken" på magasinet, dra av løpet, fjern fjærholder og dra ut hele fjøra, da kan man skru ut hele magasinet, det sitter gjerne litt men er ikke noe litt verktøy ikke kan hjelpe til med,

 

Det at haglen går litt til venstre er ikke pga skjevt løp vil jeg tro, heller pga cast off/on på kolbe,

 

En utdannet børsemaker skal uten problemer kunne demontere denne haglen uten å ødelegge den, gjør han det burde han finne seg et nytt yrke :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Beretta, den treffer der den skal, rett frem.

Denne (Weatherby PA-08)treffer til venstre når jeg sikter rett frem, så for meg er det en alvorlig feil med våpenet.

 

 

 

ehm, er du seriøs nå? Om ja så bør du kanksje finne deg litt lesestoff angående hagler og hagleskyting. Om berettaen passer deg som ett skudd så er det enten en tilfeldighet, eller så fikk du den tilpasset ved kjøp...

 

@s.arnesen Det er fint vi har et forum der vi kan dele erfaring og lære, ka e vitsen med å være utidig og nedtalene? Ka får du ut av det??

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe med nedlatende å være. Foreslo for ts at han leser om hagletilpassing slik at han finner ut hvordan han kan rette på "feilen" med hagla. Min pa08 lå også littegrann til venstre når jeg kjøpte den. Det er fordi slike børser kommer med rette kolber, og jeg kommer ifra fabrikken med breie kinnben.

Link to comment
Share on other sites

@ andreas84 , synes det høres litt rart ut med magasinet som du sier er "stengt" jeg har samme hagle Pa-08 "pumpehagle" , man skrur bare av "kroken" på magasinet, dra av løpet, fjern fjærholder og dra ut hele fjøra, da kan man skru ut hele magasinet, det sitter gjerne litt men er ikke noe litt verktøy ikke kan hjelpe til med,

 

Det at haglen går litt til venstre er ikke pga skjevt løp vil jeg tro, heller pga cast off/on på kolbe,

 

En utdannet børsemaker skal uten problemer kunne demontere denne haglen uten å ødelegge den, gjør han det burde han finne seg et nytt yrke :)

 

Hei!

Takk for gode svar :)

 

Cast off/on er når man kaster børsa opp til skytestilling?

Isåfall hadde jeg ikke cast off/on når jeg testet den på papp. Da stod jeg i stilling og tok meg god tid til sikting.

 

Ved demontering, skrur jeg av korken/enden av røret og trekker ut løpet. Så har jeg fjernet magasinsperren. Men lenger kom jeg ikke. Kanskje det er de nyere modellene? De andre PA-08 haglene XXL hadde, var lik min, og de ansatte klarte ikke å åpne røret.

Det er en plast-knott i den ene ytterkanten av magasintuben, og en rød aluminiums knott inn mot kammer-siden. Det er liten kant, på innsiden av magasin-røret som hindrer plastbiten i å komme ut. Den filte jeg ned kun på innsiden(ikke lengden), til fjæra og plastbiten kom flygende ut :)

 

Jeg kan ikke forstå at det kan ha påvirket nøyaktigheten(feilen var der da jeg prøvde hagla på bane første gang). Så jeg er litt spent på om de velger å gjøre seg vrange, og bruke det som argument for ikke å rette/erstatte feilen.

Link to comment
Share on other sites

Siteringer slettet jmonsen

 

Det du nevner du har gjort med haglen skal ikke være vesentlig for å forandre noen skuddbilde, så xxl skal ikke ha noen grunn til å slå seg vrang,

 

Da jeg skrudde av magasinet på min PA brukte jeg en rørtang med en fille rundt mag rør for å unngå å lage merker, magasinet er bare gjenget in i kassen, jeg har da litt "erfaring" med verktøy og dette gikk helt fint, "hvis" du mangler erfaring med det ville jeg ikke annbefalt noen å demontere magasinrøret, grunnen til jeg tok mitt mag rør av var for tilpassing av mag forlenger som var beregnet for rem 870 så litt tilpassing av Pa magasin måtte til.

Jeg ser ikke behovet selv for å skru av mag røret hvis man ikke skal drive med noe "snusk" man kommer da lett til ved rengjøring med å ta ut fjøra :)

 

Lykke til med dobbel x l :)

Link to comment
Share on other sites

@Andreas84:

 

Litt vanskelig å forstå ut fra det du skriver hva du mener er reklamasjon!

 

Du skriver at hagla skyter til venstre når du "sikter og skyter som rifle":

 

- hvor mye til venstre sitter haglesvermen på 25 meter?

- sitter skinne eller sikte visuelt feil?

 

Vil tro at for at dette skal være reklamasjon må det være vesentlig treffpunkt til venstre...

 

Hva gjelder magasinrøret :

 

- forstår ikke hvorfor du skal skru dette ut for renhold av hagla...men det er bare skrudd inn i kassa på vanlig måte!

- på din hagle er det en "låse ring" som holder magasinfjær...Når du skrur av ende mutteren bruker jeg to skrutrekkere og vipper "låse ringen ut" og fjæra kan tas ut og magasinrøret er klart for renhold..

-Jeg har også fjernet "låse ringen" da jeg ikke ser behovet for den...da er det bare å skru ut låse mutteren ...ta ut fjær mv for renhold...

 

Hvis du søker på youtube på: "weatherby pa-08 plug removal"...så får du flere gode instruksjoner å måter å gjøre dette på.

Link to comment
Share on other sites

@Rango: Hvordan vet du at dette ikke handler om tilpassing av stokk? Når TS ikke kjenner til begrepsbruken, er det nærliggende å anta at hagla heller ikke er blitt tilpasset, hvilket vi jo blir fortalt, ad nauseam, at er alfa og omega ved hagleskyting, og da spesielt for nybegynnere.

Link to comment
Share on other sites

For et sammentreff! Leverte min PA-08 i går som jeg kjøpte i august.. når jeg tok hagla med for å skyte, hendte det ofte at jeg fikk "klikk", og det var på all type ammunisjon jeg brukte(Saga heavy steel, saga 34, saga maximum, bismuth etc.) Kan nesten utelukke ammunisjonsfeil, da den har klikket på all type ammunisjon jeg har prøvd.. I tillegg synes jeg det er litt dumt at magasin-tuben sitter bom fast til våpenet, og jeg er på ingen måte noen børsemaker, så jeg dropper å prøve det selv :lol: i tillegg føler jeg at hagla er noe plyndrete å sette sammen, men det er vel teknikken min :forvirra:

 

På XXL ble vi møt med manglende våpensikkerhet, da han som håndterte våpenet tok i mot våpenet uten å selv sjekke at våpenet var tomt, la våpenet på disken med løpet pekende på folk, og da vi fortalte han at man alltid skal behandle et våpen som det var ladd, svarte han irritert at han var sikker på at våpenet var tomt og uladd.. vet ikke om jeg skal handle der flere ganger :?

Link to comment
Share on other sites

Har også hatt trøbbel med at en franchi fast har gått opp og til venstre. Det skjedde både på leirduer og når jeg sto stille og skøyt på papp. Heldigvis fulgte det med flere shims for å justere i alle retninger og nå treffer den midt på der jeg sikter.

Link to comment
Share on other sites

@Grevlingen

 

- hvor mye til venstre sitter haglesvermen på 25 meter?

Alt er til venstre for midtpunktet

- sitter skinne eller sikte visuelt feil?

Nei

- forstår ikke hvorfor du skal skru dette ut for renhold av hagla...men det er bare skrudd inn i kassa på vanlig måte!

Røret er skrudd veldig godt fast, og ut ifra informasjonen jeg fikk på XXL var det lettere og tryggere å pusse selv. Jeg har jo hatt erfaring med at det nesten tar 3 mnd å få igjen hagla, så om jeg hadde levert den bare for magasin-utbedring hadde jeg vært uten hagle til jakta. Nå som den går feil må jeg visst det uansett...

 

- på din hagle er det en "låse ring" som holder magasinfjær...Når du skrur av ende mutteren bruker jeg to skrutrekkere og vipper "låse ringen ut" og fjæra kan tas ut og magasinrøret er klart for renhold..

Nei. Nå begynner jeg å bli lei av å forklare meg her. Etter jeg har vippet låseringen ut, er det fortsatt et stykke plast under som er umulig å vippe ut! Det er forskjeller på PA-08. De andre butikken hadde var annerledes en min ved magasin inngangen(Hadde en gummi plugg, isteden for aluminium som jeg har). Da er det sikkert flere forskjeller på tidligere modeller.

 

 

Hvis du søker på youtube på: "weatherby pa-08 plug removal"...så får du flere gode instruksjoner å måter å gjøre dette på.

Dette gjelder ikke magasin sperren.

 

 

Jeg traff 44+ av 50 med beretta'n.

Min PA-08 gav 4 av 50.

Jeg har håndtert det meste av pistoler, AG3, MP5, div jaktrifler.

Jeg kjenner kanskje ikke alle begrepene, men jeg vet da hvordan jeg håndterer våpen!

 

Jeg får evt prøve å ta den opp på banen igjen, legge hagla i anlegg, for å bli trodd her!

Link to comment
Share on other sites

His det ikke er meningen at magasinet skal skrus fra hverandre, så ikke gjør det da.

 

Det er fult mulig å skru ut magasinet på samtlige pa08'r, men di har blitt skrudd til noe voldsomt ifra fabrikk. Min løsnet av seg selv etter to/tre sesonger med heftig bruk av dederal black cloud magnum patroner og ett par badeturer i saltvann :lol:

Link to comment
Share on other sites

@Andreas84 :

 

A) Som @egonolsen og jeg skriver er det IKKE meningen å skru ut magasinrøret for renhold.

 

B) For rehold skrur du av låse mutteren, tar ut låse ringen (fjern den permanent) vipp ut "plastdingsen og kast den" ut med fjær...nedert på fjæra kommer plast eller aluminiums "koppen" som sitter nederst på fjæra mot magasin åpningen... Enkelt å rengjøre som for andre pumpehagler.

 

C) Hva gjelder treffpunktet...er du sikker (uten baksikte) at du sikter riktig kun med bruk av forsiktet/skinna?

Kan virke som om hagla passer deg "dårlig",men at den er uten feil som kan gi reklamasjon.

 

D) Du ser det tydelig del 63 og 47 på side 5 fjernes https://www.weatherby.com/_media/ownersmanual/media/PA-08.pdf

Link to comment
Share on other sites

Joda, det går an at et hagleløp setter svermen feil I forhold til "siktebilde". Hadde en gang en over/ under der det ene løpet skaut litt til siden, men ikke det andre. Studrete løpa nøye som tidligere beskrevet, men fant ikke feil samt byttet choker mellom løpene uten at det hadde betydning.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skyter på papp ca 25-30m, og sikter som med rifle og er 100% sikker på at du ser "mitt på skinna" så SKAL svermen sitte midt i sideveis. Hva høyden angår, dette avhenger på hvor høy/lav Kollen er.

Men hvis du sier at hele sværmen sitter vedsiden av siktepungtet, så er noe fundamentalt galt.

 

 

Kjøper ikke våpen i en butikk som som samtidig selger sykler!

Link to comment
Share on other sites

Jeg får hive meg på her, siden jeg ble sitert lengre oppe og greier.

 

Først og fremst: Hvis man hiver opp hagla og skyter til sida for dua, da er jeg enig i at kolben må tilpasses. Men, hvis man stiller seg og skyter på papp på si 15-25 meter, man tar seg god tid, ser at korn og skinne er i senter, da skal svermen treffe midt i (i forhold til høyre og venstre da, ikke nødvendigvis høyden). Gjør den ikke det så er det ikke tilpasning av kolben som er løsningen.

 

På min hagle viste det seg at gjenginga til choken rett og slett var skjev som ville helvete, derfor dro den til siden. Har det skjedd på én PA-08 så kan det nok skje på flere, så det ville ihvertfall jeg ha sjekket.

 

Når det gjelder XXL og våpen, så kommer det an på hvilken butikk du har med å gjøre; det blir tullete å skjære alle over en kam, på både godt og vondt. Folk er folk, og som i alle andre yrker i verden så finnes det sikkert noen bra og noen dårlige også på XXL. Jeg er så heldig at jeg handlet på Tunejordet i Sarp; tok ikke mange dagene før jeg fikk ny hagle, og jeg hadde lånevåpen i mellomtiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

XXL Tiller gav god service! Sendte hagla rett til børsemaker. Fikk telefon i dag der de fortalte at de hadde ordnet med ny hagle til meg.

 

Da var børsemakeren enig med meg i at den gikk skeivt. Så da håper jeg de av dere som postet skråsikre kommentarer om at det var skytters feil, tenker dere litt mer om neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...