Jump to content

Viktigheten av å kalibrere kruttvekter ofte


Øystein

Recommended Posts

Jeg har en Lee kruttvekt (fulgte med Lee Anniversary kit) som jeg har brukt til å måle kruttladninger med.

Oppdaget i dag at den hadde skrudd seg ut av kalibreringen.... dvs at den målte drastisk feil.

 

I mitt tilfelle var 3.0grs N320 blitt til 4.7grs... Heldigvis ikke skutt mer enn 10-15 skudd med den kruttmengden i pistolen. Høøøøøyyyttttt over makstrykk i 380 acp :shock:

 

Skal nå kontrollsjekke den hver gang jeg skal bruke den. Tar bare 20 sekunder, og kan spare deg for masse....

 

(takk til aps som ba meg veie noen kuler, og hvor jeg syntes det var rart at mantla kuler som skulle veie 95grs veide 93grs og så sjekka vekta).

Link to comment
Share on other sites

Ikke dumt!

Har erfart det samme. Stusset VELDIG over at jeg stadig fikk tungt ladegrep på en jaktfeltrunde i vinter, da ladningene skulle være trygge og velprøvd. Hylsene var riktignok LITT for lange, men ikke mye, og erfaring tilsa at det ikke skulle utgjøre all verden. Kontrollerte vekta, og oppdaget at den faktisk var ganske så lavt stilt. Det skal ikke mye til, og jeg ser for meg at små barnefingre kan ha vært borte og skrudd litt på den pene gullfarga mutteren. Hadde faktisk overhode ikke tenkt tanken på at det kunne skje, enda jeg mener jeg er ganske sikkerhetsfiksert når det kommer til ladinga. Alle rutiner følges. Snakk om wake up call, og snakk om å føle seg dum! Ny rutine innført. Nå er det kalibrering hver eneste gang jeg bruker den. Det føles bedre. Jeg kan jo også være uheldig og stryke genserermet over justeringsmutteren nok til at en maksladning som allerede er heit kan bli skummel. Dessuten vet man jo ikke når murphy er ute med ugagn, og flere av rutinene har sviktet samtidig.. Litt for lang hylse, oversett tegn på utslitt hylse, varmt i været, på en eller annen måte klart å sette kula alt for langt ut(det ER jo mulig), glemme å ta hensyn til en hurtigere lot med skytterlagskrutt enn forrige, pluss et helt grain krutt for mye... Kan bli utrivelig. I løpet av et liv med lading er det ikke uvanlig å snuble borti alle disse en eller annen gang, og har man maks uflaks; BOM! Nå skal det jo litt mer til for at ting skal gå ille med seintbrennende krutt og et solid riflekammer mellom meg og det som brenner, men med en pistol/revolver, hvor en forskjell på et helt grain er en STOR forskjell, og alt i mekanismen generelt er litt mindre robust, kan det jo fort gå rett åt skogen.

Link to comment
Share on other sites

Bruker digitalvekt, veide diverse småtterier på vekta nå den var nykalibrert og la disse i en liten boks, veier disse småsakene (kuler, tennstempel, hagl osv) før hver bruk av vekta, veier de det samme som notert vekt føler jeg meg på trygg grunn.

Link to comment
Share on other sites

Et tips for dere som lader med 3-4 gr, er å kalibrere med noe som veier i samme området. Det er slett ikke sikkert at vekta veier jevnt over hele skalaen.

Ikke bruk kuler til å kalibrere med. De kan fort ha feil vekt. Bruk heller et kjent lodd som er kontrollveid på en analysevekt, så er man sikker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt. Jeg har en enkel, digital kruttvekt fra Lyman. Den har gjort det til sin uvane at den veier litt feil, etter svært få veiinger. Jeg kan typisk veie opp 5-6 kruttdoser med 44grs, også ser jeg når jeg har tømt kruttet oppi patronen at det nå står 0,4 i displayet, uten krutt i skåla..

Det utgjør jo lite, men jeg liker å haa god kontroll på kruttmengden i patronene mine, og når dette skjer må/vil jeg gjerne gå tilbake og kontrollveie de siste patronene jeg fylte. Deretter må jeg kalibrere vekta på nytt. Dermed tar ladinga dobbelt så lang tid som ''nødvendig''.

 

Noen som har opplevd liknende, eller mener noe om dette?

Link to comment
Share on other sites

Et sett med lodd beregnet for kalibrering og kontroll av kruttvekter koster ikke all verden, løp og kjøp. Bruker å jevnlig kontollere med lodd som ligger I nærheten av aktuelle ladevekter. Ville ikke "blitt tatt" uten et slikt!

Link to comment
Share on other sites

Kan jo være verdt å spandere en ny vekt også, om man stadig sliter med stadig drift på kalibreringen, dette er trossalt sikkerhet, både for deg, og de rundt deg på standplass.

 

For Øystein og 380acp er jo forskjellen på 0.3-0.4gr ikke veksling, og helt til å gå i rødt på trykk.

Link to comment
Share on other sites

Kruttvekta mi tilhører et Pacific ladesett (Hornady) som engang i 1970-åra ble kjøpt hos det som dengang het Trøndelag Våpenimport.

Utstyret er fortsatt i bruk og fungerer utmerket, og denne gamle kruttvekta har til dags dato ikke trengt kalibrering (jepp...jeg kontrollerer av og til).

Enkelt og greit :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Balanse-/vippe-vekt er noe av det beste en kan bruke til nøyaktig veiing. Det er lite som kan gå galt om man bare vet hvordan den brukes. Billige digitale vekter er jeg meget skeptisk til. Jeg ville ikke brukt digitalvekt til kritiske ladninger, med mindre en har tilgang på en analysevekt av litt kvalitet og kan bruke den.

For moderate ladninger spiller det liten rolle.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt. Jeg har en enkel, digital kruttvekt fra Lyman. Den har gjort det til sin uvane at den veier litt feil, etter svært få veiinger. Jeg kan typisk veie opp 5-6 kruttdoser med 44grs, også ser jeg når jeg har tømt kruttet oppi patronen at det nå står 0,4 i displayet, uten krutt i skåla..

Det utgjør jo lite, men jeg liker å haa god kontroll på kruttmengden i patronene mine, og når dette skjer må/vil jeg gjerne gå tilbake og kontrollveie de siste patronene jeg fylte. Deretter må jeg kalibrere vekta på nytt. Dermed tar ladinga dobbelt så lang tid som ''nødvendig''.

 

Noen som har opplevd liknende, eller mener noe om dette?

 

 

Den hadde fått plass i nærmeste returpunkt for EE-avfall...

Link to comment
Share on other sites

Et tips for dere som lader med 3-4 gr, er å kalibrere med noe som veier i samme området. Det er slett ikke sikkert at vekta veier jevnt over hele skalaen.

:

 

I sannhet ett godt råd.

Liniaritet over hele måleområdet er ikke garantert.

 

Å kontrollmåle en digital vekt ved oppstart er en nødvendighet.

 

Hvis en vekt begynner å "drifte" under bruk så ville jeg skifte batteri øyeblikkelig.

Hvis det ikke hjelper ville jeg "parkert" vekta på ett sidespor.

 

En digital vekt med ett kjent merkenavn i silketrykk som koster

5 ganger mere enn en tilsynelatende identisk vekt uten navn på

ebay.com imponerer ikke meg.

En digital vekt som koster USD 10 - 15 er ikke nødvendigvis dårligere men kanskje heller identisk med en vekt med silketrykk.

Jeg sjekker uansett vekta grundig før bruk og etter bruk.

Elektronikk kan svikte når du minst aner det.

 

En laboratorievekt er for dyr for meg, men for de formuende

burde det være fristende.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt. Jeg har en enkel, digital kruttvekt fra Lyman. Den har gjort det til sin uvane at den veier litt feil, etter svært få veiinger. Jeg kan typisk veie opp 5-6 kruttdoser med 44grs, også ser jeg når jeg har tømt kruttet oppi patronen at det nå står 0,4 i displayet, uten krutt i skåla..

Det utgjør jo lite, men jeg liker å haa god kontroll på kruttmengden i patronene mine, og når dette skjer må/vil jeg gjerne gå tilbake og kontrollveie de siste patronene jeg fylte. Deretter må jeg kalibrere vekta på nytt. Dermed tar ladinga dobbelt så lang tid som ''nødvendig''.

 

Noen som har opplevd liknende, eller mener noe om dette?

 

Jeg har samme vekta og opplever også at den drifter. I bruksanvisningen står det at man skal trykke zero for å tarere den etter fire-fem veiinger, og det løser problemet. Men nei, det er ikke komfortabelt å se at vekta flytter seg.

 

Problemet stammer sannsynligvis fra at vekta har en solid lavpassfiltrering for å få ut målestøy. Små, langsomme endringer (eks å drible oppi noen kruttkorn) gir ingen utslag, men om man tar av skåla og setter den ned igjen starter veiingen på ny og man får rett verdi. Når vekten er nært null summerer lavpassfilteret den positive målestøyen, klipper den negative til null og ender med å drifte sakte opp over støygulvet. Noe som forsåvidt forteller oss litt om nøyaktigheten til den vekten...Irriterende og et tegn på at digitaldelen er implementert av noen som helt klart ikke visste hva de gjorde, men ikke farlig, så lenge man er klar over det og trykker zero iblant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...