Jump to content

Kronograf


grautskallen

Recommended Posts

Hei

Har nå siste året tatt sats og hoppet inn i en verden med krutt og ladetabeller , lærekurva er bratt men moro er det !

Nå ser jeg behovet for å kjøpe meg en konograf , som alt annet finnes det mange valg og jeg er heilt blank :wink:

Noen dagers leting på nettet ble jeg ikke klokere heller , ser at det er store variasjoner . noen er nede i 600kr og noen som koster like mye som en ok bruktbil .

 

Hva anbefaler folket ?

Lader kun til rifle , ønsker meg noe ikke så avansert . enkelt å bruke for en fersk hjemmelader

 

Legg gjerne med link til produktet dere anbefaler

Link to comment
Share on other sites

Chrony F-1 - NOK 995

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=5217

 

Tripod type billigst - Hvis du treffer så er det kjekt med gaffatape - billett merket extra flimsy - USD 10

http://www.ebay.com/itm/New-Professiona ... 1c3e94e3e6

 

Belysning

27 LED lommelykt - lite stjernejern fordres - Kan gjenbrukes som lommelykt - 10 stk AAA batterier NOK 10 kjøper du på IKEA - Kamprad trenger din støtte - alternativt oppladbare på ebay.com til USD 1 per stykk

http://www.ebay.com/itm/27-LED-weis-Out ... 5af40fd002

 

Hvis du finner en billigere kronograf så vil jeg gjerne vite det.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Var i samme situasjon som deg, grautskallen, og kjøpte Superchrono fra Steinert.

Ser vi bort fra den gode følelsen av at den er norsk, så er den ikke avhengig av godt dagslys eller tilleggslys, samt at du kan sette den opp på forskjellige avstander hvis det skulle være ønskelig.

Den måler ved hjelp av det supersoniske lydsmellet fra kula når den passerer.

Subsoniske hastigheter vil ikke fungere.

Ingen bøyler å skyte i stykker er det heller.

 

Den har ikke feilet med å registrere et eneste skudd, men man må være nøye å sikte den inn på skiva før man begynner.

Er svært fornøyd med den.

Det hjalp på godfølelsen å kjøpe den brukt til 1700,- også.

(XXL er vel billigst og har de inne til 2499,-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Men Jim114 kan du belyse meg om belysningen ?

 

For å kunne bruke den billigste Chrony innendørs så

finnes ett sett med LED belysning å kjøpe.

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=5219

 

NOK 995 er ikke plagsomt billig synes jeg.

Sleng på noen tiere og du har ei ny hagle som treffer.

http://www.vapensmia.no/Shop/Product/HA ... 1-12/15600

 

Ett mulig alternativ er 2 LED lykter

http://www.ebay.com/itm/27-LED-weis-Out ... 5af40fd002

Ulempen er at de bruker 3 stk AAA batterier hver og batteriene varer ikke all verden og du trenger ett lite stjernejern for å skifte batterier.

(Ikea selger fremdeles prisgunstige AAA batterier -

Gled en gammel mann (Kamprad) - Kjøp dine billige batterier på IKEA :-)

Dette er neppe en optimal løsning for en Pistolklubb eller noe

hvor bruken spenner over flere timer.

Lyktene kan uansett gjenbrukes som campinglykter/lommelykter hvis behovet skifter.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Chronyn e testa og fungerer bra , men fikk problemer med 9,3x62 børsja .

Lufttrykket blåste senger og bøyler av gåre (fikk måling), var bare å sette dei sammen i gjenn men etter tredje gangen pakka jeg alt sammen ned i gjenn .

 

Er det bare å gå på med lim ? var veldigt kjekt å kunne pakke alt ned i eska etter bruk

Noen Petter Smart løsninger her ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ser tråden har sovet ei stund, og kommer med et spørsmål. Har kjøpt ny kronograf, CE ProChrono. Jeg skulle prøve den i dag på 223R, kula var 30 gr Varmint Grenade. Knøtt lita, altså. På de første 5 skudda registrerte den ingen ting. Så prøvde jeg ei 45 gr kule blyspiss, da registrerte den en hastighet som så rimelig ut. Flere skudd med 45-55 gr og det gikk bra. Så et nytt skudd med 30VG, ingen reaksjon. Er kronografer avhengig av litt større kuler, eller hva er dette? VG er nokså spiss, lager den kanskje lite reflekser som kan måles? Kronografen måler ved hjelp av lys, dersom jeg leser boka riktig. Har noen opplevd liknende?

LeifR.

Link to comment
Share on other sites

Kronografen måler ved hjelp av lys, dersom jeg leser boka riktig. Har noen opplevd liknende?

LeifR.

Det er November og kanskje for lite lys ute.

Hvis det finnes ekstrautstyr med lys betyr det gjerne

at den ikke fungerer innendørs uten ekstra lys.

 

Belysningen koster gjerne litt, så jeg bruker 2 flate lommelykter

som jeg fester på Chronografen.

 

 

27 LED Camping Light Rotating Hanging Hook Work Light Flashlight + 2 Light Modes

http://www.ebay.com/itm/27-LED-Camping- ... 43bc643819

Ulempen er at skifting av 3xAAA batterier krever ett lite stjernejern for å løsne 3 små skruer.

Jeg velger den utgaven som også kan brukes som lommelykt.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ikke meningen å gjennopplive gammel tråd, men la gå...

 

Satt egentlig å irriterte meg grønn når det gjaldt batteribytte på disse lampene som linkes over her.

En dag på skytebanen og batteriene må byttes, så der satt jeg å funderte på å kjøpe ordentlig lys, men fy for noen priser.

Og de lyktene fungerer egentlig ganske bra, så lå det tilfeldigvis en slik batteribank foran meg på bordet, jeg er ikke noe elektriker, men 4.5V ut av 3 batterier er jo ikke langt unna 5V ut av USB utgangen... Som tenkt så gjort

 

Lampene ble demontert, fant frem ødelagt nettverkskabel og gammel USB kabel, skrutrekker, drill med trebor, isolasjonsteip og noe smeltelim for å tette igjen hullene og satte igang, pluss er pluss og jord er jord... hvor vanskelig kan det bli.

 

Legger ved noen bilder, skal nok bli litt penere etterhvert, får vel skaffe noe krympestrømpe til ledningene på biltema i morgen, tanken er å legge batteribanken i en pose jeg har under stativet. Batteribanken leverer 18000mAh for 5V, så jeg tenker at den BØR holde ut minst en hel dag på skytebanen. Melder tilbake om hvordan det gikk når jeg skal skyte noen stiger på tirsdagen.

FNIWpJ1.jpg

II5MFsl.jpg

jFJzZGE.jpg

2IubTrB.jpg

9ROGcIR.jpg

6d4FT1X.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kronograf registrerer kontrasten i lyset, diffusere brukes kun når det er direkte sollys, slik jeg har forstått det.

LED lampene er kraftige nok, men ikke så kraftige som sollys :) Jeg har prøvd å ha de på oversiden, det fungerte også men fikk noen feilmeldinger av og til, feilmeldingene forsvant helt når lysene ble plassert på undersiden, der har dem vært siden.

 

Har ikke hatt eneste feilmelding de siste 3 månedene.

 

Mulig årsak til feilmeldingen, at LED glassene er matte, muligens det blir for lite lys når man kjører de gjennom diffuser i tillegg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om målingene blir mere stabil, jeg har en del MV variasjon, men det tror jeg skyldes andre ting enn kronograf.

 

Men når jeg har målt fabrikkammo (Oryx) så var de stabil, både med og uten lys, husk at billig kronografer har noe feilmargin.

 

Det jeg har opplevd etter montering av lys er to ganske viktige momenter:

1. Jeg kan nå skyte innendørs, ingen påvirkning av lysrør som flikrer som kjent

2. Jeg har elimenert en del feilmeldinger (ikke registrert skudd på begge sensorene) som mest sannsynlig skyldes lys variasjoner ute, sol som kommer og går grunnet skylaget.

 

Så jeg anbefaler lys, dog jeg kommer ikke til å kjøpe overpriset original lys. Bare husk på at det er variasjoner i de ulike LED lyktene også, de fleste som har en omformer VIL flikre og skape feilmålinger. De som går på batterier og er rundt 5v er ganske SAFE, siden de fleste led pærene er laget for enten 5v eller 12v. Slipper man omformer slipper man også flimring.

Link to comment
Share on other sites

Eneste som er ugunstig med akustiske kronofrafer er at man får ikke målt dersom man lader subladninger, siden kronografen er avhengig av mach 1 hastigheter.

Hadde en kar på skytebanen som skulle teste denne, og det fungerte overaskende bra, ingen påvirkning dersom det ligger noen ved siden av heller (så fremt pipene er utenfor boksen som er vel 80cm i bredde), han synes selv at den var like stabil som optisk kronograf. Største fordelen at man kan også legge disse ved skivene og måle hastighet derute, noe som hjelper på når man skal lage avstandskort for ulike ammo typene.

 

Det siste kan man forsåvidt med vanlig kronograf også :) Jeg har gjort det og har enda ikke klart å skyte i stykker kronograf enda (bank i bordet), man må dog stole på utstyret og sin egen kompetanse. Jeg selv har ikke turt å sette ut kronografen noe lenger enn 300 meter, da kombinasjon av min kompetanse og utstyret begynner å spre en del over disse avstandene, da er kanskje en akustisk kronograf en fordel.

Link to comment
Share on other sites

Denne:http://www.steinertsensingsystems.com/wp-content/uploads/2013/05/Jeger_SuperChrono_mars2013low.pdf

 

Har vurdert en slik selv men det har ikke hvert skrevet mye om brukererfaring og hvor stabile avlesninger en får så er du eier og bruker så kom med erfaringer .

 

Utrolig lett å sette opp. Kronografen har ett stort måleområdet da den måler kulesmell og ikke ved hjelp av fotoceller. Fungerer i alt slags vær og lysforhold.

Jeg har en kronograf av "gammel" type, den kommer aldri til å bli brukt igjen....

Link to comment
Share on other sites

Er nok en veldig fin sak for riflebruk, men for oss som også driver med håndvåpen og sub er den ikke noen vinner. Eneste jeg er skeptisk til er avvik hvis en ikke skyter helt parallelt med enheten, sjokkbølgen beveger seg jo med lydens hastighet. Forsinkelsen fra kula passerer til enheten registrerer er derfor ikke ubetydelig, og med så stort måleområde kan det gi avvik. Men det er lett nok å teste om en er nysgjerrig.

Link to comment
Share on other sites

Nja, jeg tror det blir litt verre med akustiske enheter. La oss anta at målelengden er 30cm, om en har 10mm høydeforskjell på denne lengden er reell distanse bare 2mm mer. For en optisk kronograf vil dette knapt være målbart (0,5m/s avvik ved 1000m/s).

La oss nå se på en akustisk: Kula går 1000m/s, det er 1mm/us. Lyden går 340m/s det er 0,34mm/us. 10mm høydeforskjell burde gi 30us avvik, altså 10%.

 

For å være ærlig er disse tallene så store at jeg lurer på om jeg tenker helt feil nå :?:

Link to comment
Share on other sites

SuperChrono er regnet for å være blandt de dårlige kronografene. Jeg ville ikke brukt penger på den.

Er man interessert i hvordan ytelse det er på kronografer har Litz utført en ganske omfattende test som er verd å lese;

http://appliedballisticsllc.com/Articles/ChronographChapter.pdf

Her sies det også litt om fordeler og ulemper med forskjellige typer.

 

Så langt er det en som skiller seg ut ved å være god nok og i tillegg brukervennlig under de fleste forhold, og det er MagnetoSpeed.

Link to comment
Share on other sites

Kåre: Så du kan bekrefte at høydejustering er kritisk? Det er selvfølgelig greit så lenge en er klar over det, men like fullt en ulempe sammenliknet med optiske enheter som ikke krever dette. Jeg kan heller ikke se at Litz sin test var særlig positiv, har du noen faglige argumenter for å hevde at den er bedre enn denne testen skulle tilsi? En test er riktignok ikke fullgodt bevis, men likevel bedre en ren synsing.

Link to comment
Share on other sites

SuperChrono er regnet for å være blandt de dårlige kronografene. Jeg ville ikke brukt penger på den.

Er man interessert i hvordan ytelse det er på kronografer har Litz utført en ganske omfattende test som er verd å lese;

http://appliedballisticsllc.com/Articles/ChronographChapter.pdf

Her sies det også litt om fordeler og ulemper med forskjellige typer.

 

Så langt er det en som skiller seg ut ved å være god nok og i tillegg brukervennlig under de fleste forhold, og det er MagnetoSpeed.

 

http://www.steinertsensingsystems.com/data-driven-analysis-of-chronograph-test-conducted-by-bryan-litz/

 

Superchronoen ser ut for å være utsatt for mye brukerfeil. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig. Jeg er strålende fornøyd med min, og glad for å kunne kjøpe et norsk produkt.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig

Spørsmålet er om det er et argument mot testen eller mot produktet. Litz er jo en kyndig og oppegående kar, om ikke han klarer å bruke det riktig er det kanskje ikke så enkelt i bruk som de vil ha det til? Og at du er fornøyd betyr ikke at den er hverken presis eller nøyaktig, vi amatører har liten mulighet til å kontrollere resultatet. Jeg er fornøyd med min gamle Chrony, men spør du meg om den faktisk viser riktig må jeg innrømme at jeg ikke har peiling.

Link to comment
Share on other sites

Kåre: Så du kan bekrefte at høydejustering er kritisk? Det er selvfølgelig greit så lenge en er klar over det, men like fullt en ulempe sammenliknet med optiske enheter som ikke krever dette. Jeg kan heller ikke se at Litz sin test var særlig positiv, har du noen faglige argumenter for å hevde at den er bedre enn denne testen skulle tilsi? En test er riktignok ikke fullgodt bevis, men likevel bedre en ren synsing.

Høyden er ikke kritisk, mellom 5 og 30 cm er anbefalt. Det kritiske er at den er parallell med løpet og at den står rett i forhold til løpet og ikke i vinkel. Avstand fra munning er 3 m for vanlig kaliber og 5 for magnum.

 

Den måler en trykkbølge som er konsekvent hver gang og blir ikke påvirket av ytre faktorer som lys osv som optiske.

 

Hadde en test med en optisk før SuperChrono. Den optiske hadde store varierende hastigheter for hver skudd, SuperChrono hadde maks avvik på 4 m/s som mest sannsynlig er reelt hastighetsvariasjon mellom de forskjellige patronene.

Link to comment
Share on other sites

Da har utstyret blitt testet og funnet i orden.

Jeg har faktisk hatt lyktene på kontinuerlig siden mandag morgen, og batteribanken viser gjennværende kapasitet 75%. Så dette lover bra.

 

Har også matta ned glasset på par ekstra lykter jeg hadde, bare for å teste, brukte da skurebørste. Det fungerte også, like bra som uten å skure. Det var krevende forhold i dag, sterkt lys og skyfritt himmel. Fikk over 30% feilmeldinger uten lykter (både med og uten diffusere). Antall feilmeldinger med lyktene = 0.

 

Deiligt å ligge ute å plinke stål på 200m med subladninger, endelig funnet en som er både presis nok og stille.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Den ble vel sluppet på markedet i fjor. De første omtaler av den er ikke udelt positive. Blant annet rapporteres det om problemer med å fange opp mindre kalibre. Er vel begrenset hvor mye effekt de tillates å bruke fra den. Prisen havner vel omtrent på det dobbelte av en Magnetospeed V3 så da bør den vel virke hver gang. Interessant løsning, men det virker som de kanskje ikke er helt DER ennå.

Link to comment
Share on other sites

Prisen havner vel omtrent på det dobbelte av en Magnetospeed V3 så da bør den vel virke hver gang.

Om disse to metodene gjorde akkurat det samme ville det være et rimelig krav, men så enkelt er det ikke. Magnetospeed har ganske store begrensinger i at den kun kan måle V0, Labradar kan måle V100 enklere enn en optisk kronograf. Skal en måle BC vil en Magnetospeed mao være like nyttig som en murstein tapet til løpet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...