Jump to content

Lett småviltrifle i .357 magnum for korte hold.


73alfa

Recommended Posts

Ikke så rent lite inspirert av Malle sin tråd om Ruger K77/357, så ble fristelsen for stor. Våpenkontoret var enig, og man får altså lov til å erverve en rifle i .357magnum. Jeg vil ha en lett rifle, og tenker fortrinnsvis å bruke denne med jernsikter. Altså, børsa skal være liten, lett og hendig. Trenger jeg rekkevidde og optiske siktemidler, så har jeg annet verktøy til det.

Men, det er nok fler enn meg som ble fristet, og ingen forhandlere ser nå ut til å ha K77/357 inne. Jeg venter fremdeles på tilbakemelding fra lokal forhandler på når de evt kan klare å få inn disse igjen. Da begynnner tankene å rulle rundt i hodet, og andre alternativer dukker opp.

Jeg synes at bøylerifle også kan virke interressant. Hva finnes i så fall av brukbare slike på markedet? Og ikke minst: hvordan er det med vekt på slike kontra denne smekre lille boltrifla?

Jeg begynner nesten å bli litt fysen på en trapper-/ takedown-rifle. Fordeler med denne, slik jeg kan se det, er for det første at den kan pakkes ned i ryggsekken. og så at det ofte er 8 skudds magasinkapasitet på disse.

Men, hvilke fordeler og ulemper mener folket at en bøylerifle har kontra en boltrifle? Hvordan er det f.eks å tømme magasinet for patroner i en bøylerifle?

Andre ting?

Link to comment
Share on other sites

Eg har undersøkt litt rundtom etter bøylerifle i .357/.38 spl , og har begrenset meg til Marlin 1894C og Winchester 1873 og 1894.

Finnes også Uberti og andre merker som eg ikke er kjent med, så derfor har eg holdt meg til de 2 førstnevnte.

 

Av ting eg har lest Rundtom, er Marlin sin 1894C å foretrekke mht at den er beregnet for begge patronene, og har bedre funksjonssikkerhet. Winchester tar også begge kaliber, men har rykte på seg for å få litt mateproblem i .38 spl

 

Ang. vekt og mag.kapasitet har eg ikke i hodet dessverre.

Problemet er at Marlin 1894C kommer ikke i produksjon igjen før tidligst i 2015 ifølge Norma og Frankonia, samt at Remington produksjonen kan fortsatt ha dårlig kvalitet (who knows..).

 

Winchester spurte eg flere forhandlere om, og de kunne kun tilby Trapper TakeDown til rundt 17-18.000,- :shock:

 

Men Egun har noen Marlin'er, problemet blir vel å få de sendt ut av Tyskland (kein international Versand som regel...)

Link to comment
Share on other sites

Den marlin'en med en aimpoint micro klaska oppå er toppen av lykke...

Makan til morsom børse. Kort, hendig, bortimot null rekyl - med nedlada patroner er farta så lav at du hører både børsesmellen og klasket når den går gjennom pappen på 50m. Happay happay happay... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bøylerifler er artige, hadde en Marlin i 357 selv en stund. Men jeg ble aldri fortrolig med den rette stokken, fikk kødd flere ganger fordi jeg poppet bøyla ut av lås ved bruk. Ellers er det ikke så mye å si, pleier å være moderat presise og hendige. Syntes også min sparket overraskende friskt mtp patrona, om det var venten eller geometrien aner jeg ikke. Tømming tar litt tid, men en må jo ikke ha 7 skudd i hele tiden, og jeg ser ikke poenget med å tømme børsa bare fordi en ser et annet menneske.

Link to comment
Share on other sites

En Contender (og en Encore) har stått høyt på listen min i årevis, men dessverre er det langt i mellom dem hos importøren. Jeg ble lovd en Encore i fjor høst, men plutselig ble det helt stille fra forhandler, så da ble det en K77/357 i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er spent på importører/forhandlere nå. Det kan være avgjørende for om jeg ender opp med K77/357 (som jeg i utgangspunktet hadde bestemt meg for å kjøpe) eller en lever-action. Foreløbig er det disse det står mellom. Boltrifler har jeg jo fra før av, så egentlig hadde det nok vær litt spennende med en cowboybørse.

Men i typisk norsk ånd, så er det betillingstid på noe sånnt som 'kanskje til sommeren, eller til neste sommer'. Er det på grunn av vanskeligheter/kostnader rundt eksport og import at importørene kun får leveranse en gang i året?

Link to comment
Share on other sites

Utsagnet mitt var på ingen måte ment å være ufint mot nordmenn, men jeg kan se nå at det lett kan oppfattes slik. Jeg beklager hvis jeg skulle ha kommet til å tråkke på noen tær her.

Hvis fabrikken i USA har valgt å kun sende ut av US en gang i året så er det en sak, men jeg oppfattet det slik at importøren/forhandleren samlet opp alt gjennom året til èn forsendelse. Jeg har også full forståelse for dette, hvis det er slik at det er mye papirmølle eller kost forbundet med en eksport fra US, eller en import til Norge.

Når det er sagt, så ser det ut til å ihvertfall være et par Winchester mod94 til salgs her i Norge akkurat nå, så da er det muligheter rundt dette. Jeg ser også at Winge har en mod1892 take-down i lista si, men jeg vet ikke om de faktisk har den inne. Venter fremdeles på tilbakemelding der :smile:

 

edit:

Når det gjelder K77/357, så ble det sagt at det var uvisst hvorvidt denne nå blir produsert fortløpende, eller om fabrikken produserer en batch når det har fått inn mange nok bestillinger på den. Det var nok også dette som kunne avgjøre om det ble i år, eller neste år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i kontakt med Børselars, og han hadde ikke noe inne nå (kanskje han har den take-down'en, men da ikke i 357 mag). De har en bestilling inne hos Uberti nå, så jeg venter nå på tilbakemelding med leveringstid på disse. Det er i så fall modell 1873, men det er sikkert hyggelige børser det også.

Link to comment
Share on other sites

1873 er en nydelig skapelse, men kanskje ikke den mest egnete mekanimsmen til jakt. Etter hva jeg har skjønt må man blant annet legge en del kroner i en avtrekksjobb. Som Hassel nevner - og han har vel mer erfaring med "kuguttvåpen" enn de fleste - så er ikke denne mekanismen velegnet for mye skyting med magnumpatroner til tross for at riflene er kamret for .357 mag.

Link to comment
Share on other sites

Den marlin'en med en aimpoint micro klaska oppå er toppen av lykke...

Makan til morsom børse. Kort, hendig, bortimot null rekyl - med nedlada patroner er farta så lav at du hører både børsesmellen og klasket når den går gjennom pappen på 50m. Happay happay happay... :mrgreen:

 

Ja du var heldig at jeg visste om en som var strøken og skulle selges :D

 

 

Nå finnes jo Ruger 77 i 44 mag også.Jeg har en sånn.Mulig det finnes flere hos Søylen.

Link to comment
Share on other sites

Den Winchesteren jeg snakket om er en winchester produseret m1892 takedown i 357. At noen vrøvler om uberti tyder på at de ikke aner hva de snakker om, hvilket ikke er helt uvanlig der i gården. Ville sjekket igjen. (men den koster 18.000)

Link to comment
Share on other sites

Jeg forklarte meg kanskje litt rotete. :oops: Jeg sende en generell forespørsel til Børselars, angående leveraction i 357mag. Jeg fikk til svar at de ikke hadde noe sånnt inne nå, men at de venter en leveranse fra Uberti. Dette svaret fikk jeg i går, så da kan det jo tenkes at den Winchesteren er solgt. :(

Er det lenge siden du så den der, Hassel?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har fått meg en god rifle her. Jeg er overrasket over hvor hendlig og lett denne børsa er, og hvor kjapp den føles. Blir spennende når jeg etter hvert får anledning til å lade opp og prøve noen raske skudd med den. Det var sikkert ikke det billigste alternativet, men børsa var 'riktig' på alle måter, med kort pipe, engelsk stokk, og tangdiopter, og slikt veier jo opp for pris. 8)

Det eneste denne mangler er vel en eller annen form for reim (jeg er vant til å ha reim på alle rifler). Jeg vil ikke ødelegge et så fint våpen med å skru inn reimfester noe sted, og det ieelle hadde jo vært 'saddle ring' men det har den altså ikke. Kanskje løsningen er en eller annen form for scabbard? (hva nå det heter på norsk)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

En Rossi Puma i 357mag lever action for 1800.- selges på Finn.no

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... rough=true" target="_blank

Jeg personlig har lyst på sideutkast å da er vel det eneste alternativet jeg har funnet ut som har det er Marlin.

Noen som vet om andre kandidater med sideutkast?

Tror jeg har lest om at det er 2forskjellige låskasser der den ene er bedre-sterkere en den andre, og om at noen har løpsrifling som kalles mikrorifling, det var vist ikke bra?

Hvilken modelbetegnelse har de med ordentlig rifling og bra kasse?

 

Fant også dette på Finn http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ery=357mag

Dette er produsents side http://www.henryrifles.com/rifles/big-boy/

Men der lades ikke magasinet fra siden men ved å demontere magasinet fremme, liker ikke det.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste denne mangler er vel en eller annen form for reim (jeg er vant til å ha reim på alle rifler). Jeg vil ikke ødelegge et så fint våpen med å skru inn reimfester noe sted, og det ieelle hadde jo vært 'saddle ring' men det har den altså ikke.

 

Du kan jo lage deg en skinn/lærreim med løkke i begge ender :)

Så "looper" du i begge ender og vips: geværreim :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg har lest om at det er 2forskjellige låskasser der den ene er bedre-sterkere en den andre, og om at noen har løpsrifling som kalles mikrorifling, det var vist ikke bra?

 

Micro-riflingen var noe Marlin begynte med i 1953. Med mindre du skal skyte blykuler så går det aldeles utmerket :D

Link to comment
Share on other sites

Når eg var ute etter en 1894 i .357 var Marlin mitt førstevalg. Men ettersom de er vanskelige å komme over på bruktmarkedet her i landet, og det er ukjent når produksjonen en gang starter opp igjen, så falt valget på en brukt Winchester Legacy 1894AE fra HH.

 

Denne har ok presisjon tross nærmest ubrukelige sikter (vart litt bedre med kvit merkefarge på frontsiktet), og veksler kjapt og enkelt også i .38 spc uten en eneste kiling hittil.

Link to comment
Share on other sites

Angående ventetid på våpen fra statene, så er i det minste våpensøilen ærlige.

Jeg hater de som lover gull og grønne skoger for å holde på deg.

 

Sist gang jeg kjøpte noe derfra, var det samme leksa. Men nå var det jo sånn at de to GSR riflene jeg bestilte måtte produseres før vi kunne få de.

 

Uansett grunn, er det nok slik Søilen sier. De lover ikke mer enn de kan holde, og det liker jeg.

 

Jeg foretrekker å vente på ett våpen, fremfor å handle ting jeg sannsynligvis angrer på. (Jeg og bøylerifler blir bare ikke venner, enten klemmer jeg fingrene, eller så bikker jeg bøylen ut av lås når det gjelder).

Link to comment
Share on other sites

 

Fant også dette på Finn http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ery=357mag" target="_blank

Dette er produsents side http://www.henryrifles.com/rifles/big-boy/" target="_blank

Men der lades ikke magasinet fra siden men ved å demontere magasinet fremme, liker ikke det.

 

Takk skal du ha, nå som jeg hadde bestemt meg for å være fornuftig og ikke handle mer på leeeeenge :lol: Kanskje en Henry i .44 magnum kan konkurrere Frøken Marlin .357 ut av skapet? :think:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...