Jump to content

Rifleskytter nyskjerrig på pistolskyting.


korporal

Recommended Posts

Hei. Jeg er aktiv jeger å jaktfeltskytter men har lenge vært nyskjerrig på enhåndsvåpen. Tanken er etterhvert å kjøpe en pistol å en revolver. Bare for å ha sagt det. Jeg er helt grønn!

Hva anbefales det å begynne med? Hvor mye koster typisk et sikkerhets kurs?

Det som syntes å være interessant er eldre eller kopier av eldre amerikanske revolvere. Bare for å ha et ord på det, "cowboyrevolvere" :oops: har en Winchester 94 som trenger en sidekick :winke1:

Generelt er jeg ikke så interessert i den typen som jeg kaller utpregede konkurransepistoler...enda! Dette er til å begynne med til rekreasjonskyting, tror ikke jeg kan prioritere annet en treninger med det første uansett. Trenger man forresten stevner for å dokumentere behov eller holder det med treninger?

Helst våpen med litt grøvere kaliber. Takler å liker litt rekyl ganske bra. Tenker da på 40,44,45 å i den gata der.

 

Hvis noen reagerer på det jeg skriver vil jeg skylde det på uvitenhet. :winke1:

Håper noen har tips å komme med.

Link to comment
Share on other sites

 

Nja. Liker å skyte på papp. Det der så da veldig omfattende ut med både kostymer å nicknames å greier. Nei tror det er pistolskyting som er tingen. Gamle revolvere lager vel hull i pappaen de også? :winke1:

Dessuten har jeg en egen plass der jeg har lov av grunneier til å skyte. Kommer nok til å skyte endel der.

 

Link to comment
Share on other sites

Gå med en lokal pistolklubb se skyting.no så finner du klubber. Du må vare nok så aktiv de første 6 månedene så kan du søke på opp til 4 egne våpen. Øvelse er vel strengt tatt ikke ervervsgrunn, så et og annet stevne bør du delta på.

Stevner høres kanskje formelt og kjedelig ut men det er det ikke, langt derifra, er en meget sosial miljø og hyggelige hjelpsomme skyttere på stevner :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte presisjon er det en god ganske kostbar pistol du ser etter. Er det for moro, er glock, m&p ol. Fine pistoler til en grei penge. Når det gjelder presisjon er revolver tingen. Med en 357 magmed feks 6"løp. Kan du få både presisjon og rekyl. Alt etter hva du vil skyte. :-) her finnes det mye å velge i. Lommeboka bestemmer det meste. Veldig bra avtrekstrening når der gjelder rifle er det oxo. :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

En 1911 i 45 gir deg god presisjon og grei rekyl. Men begynn med f eks en Ruger MK1/MK2/MK3 som ofte er klubbvåpen. Du lærer så utrolig mye om pistolskyting med det, både fordi det er et presist våpen, greit/bra/godt avtrekk og det koster nesten ingenting å skyte.

 

Det kreves minimum 6 måneder med dokumentert aktivitet, enten bare trening eller også stevner.

 

Sikkerhetskurs varierer fra klubb til klubb. Hvor holder du til?

 

Husk også at du må være aktiv på bane/stevne minimum 4 ganger pr år for å ha behov for våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holdet til på Toten, så klubber er det jo nok av. Tenkte å ta en telefon for å høre litt om sikkerhetskurs osv.

Jeg blir sikkert bitt av basillen å kommer til å delta på alt som er av stevner :) men slik det ser ut nå vil jeg klare en del treninger i året å så ta med pistolen på min private bane å kombinere rifle og pistolskyting der. Er litt lettere når jeg kan dra å skyte når jeg selv har tid.

 

Når det gjelder .22lr så har jeg ikke lyst til å bruke penger på det når jeg egentlig ønsker grøvre kaliber. Har ikke magnum feber tror jeg, men jeg ønsker noe grøvre en 9mm. Jeg har eid en salong å skutt mange tusen .22lr så jeg er klar over kaliberets fordeler men jeg syntes det er litt kjedelig :wink: Føler at jeg har bannet i kirka nå... Mulig jeg må spise en del ord når jeg har skutt et par år. :)

Glock, 1911, Beretta 92fs osv. er attraktive våpen. Samt revolvere av eldre stil. Er klar over at jeg nå handler øynene å ikke hodet.

 

edit: det er jo også litt viktig at komponenttilgang å pris på komponenter til lading er nogen lunde vettug.

i rifla har jeg 308win nettop pga. pris å tilgang. Men en 338lm til langhold er planen ettehvert.

Link to comment
Share on other sites

Til ditt bruk tror jeg en revolver i .357 magnum vil være tingen.

Du lader selv, og lading i .38 skal visstnok være det enkleste å starte med for enhåndsvåpen.

Så skyter du .38 til du begynner å ha kontroll på presisjonen. Deretter kan du gå over på .357M om du synes det er for lite trykk i .38.

Det er også langt flere stevner i revolverfelt (.38) enn i Magnum 1 (.357). Dessuten kan du bruke .38 også i en del andre grener.

 

For alt jeg vet kan du ha utmerket anlegg for enhåndsvåpen, men jeg skrev det ovenfor av følgende grunn: Vi fikk for noen år siden noen medlemmer fra en naboklubb som tydeligvis var en "magnumklubb". Mens jeg var på skytebanen, kom et par stykker og begynte med 357. Det gikk dessverre alt for hardt ut over skiveanlegget, og jeg spurte om de ikke kunne skyte medbragt .38 inntil de hadde 9 av 10 skudd på skiva. Det falt ikke i god jord, og siden har vi (heldigvis) ikke sett dem. Grovt er vakkert, men kun når en behersker det. Ellers er det Harry.

Link to comment
Share on other sites

La oss vere ærlige, du ønsker ett håndvåpen, helst revolver i grovt kaliber, gjerne gammeldags som passe side kick til din 94.

 

Dette betyr at selv om du i dag er konkurranskytter med rifle (Eller nettopp derfor?) ikke har noen form for ambisjoner (Men utelukker de ikke da du er konkurranse orientert av natur).

 

Med andre ord, du har lyst på en Revolver etc. for å leke deg med i grustaket.

 

Nå er det jeg normalt ber deg ryke og reise, at du har holdninger osv jeg ikke liker, du vil utbytte sporten til egen lek osv. Men jeg får litt miksede signaler, så du skal få svar. :wink:

 

1. Revolver/pistol for lek og rekreasjon:

Du har fått råd om forbund som virker passe for deg, men liker ikke staffasjen rundt. Så vi går til det folk bruker gjøre:

a. Melder seg inn i passene pistolklubb i regi av NSF, med dine tanker er en klubb med lav kontingent, lite aktivitet, gjerne med hovedvekt på feltskyting sannsynligvis tingen (Lite mas om både det ene og det andre). Sky rene baneklubber som fy, de har lite å tilby deg og dine lyster slik de er pr dags dato.

 

Normalt krever disse at du får opplæring i sikker bruk av våpenet, samt 6 måneders medlemskap (Mandatory). Og hey presto, du kan søke på inntil 4 håndvåpen til godkjente programmer for erverv som ligger under NSF.

 

Våpen, du nevnte Beretta 92. Søkes til Grovfelt. Men ønsker du deg en grovere pistol til militærfelt, bør den søkes og kjøpes før 9mm.

Du ønsker deg gamle våpen/revolvere med litt omph, se på replika våpen i 44-45 SA type selvfølgelig (Det er derfor folk peker mot Covboy Action Shooting CAS). Slik kan søkes til Mag2, gjerne samtidig med en 45 pistol (1911 single stack tenker jeg) om så ønskes.

 

I neste omgang søker du på nevnte 9mm til Grovfelt da 45 ikke er godkjent brukt der, og en S&W625 (45acp) til revolverfelt, da en SA revolver normalt ikke har plass til mer enn 5 patroner (Om du er lur og ønsker grove kalibre passer du på å kjøpe en med 5 hull).

Du har da 4 våpen og ingen vil se snurten av deg utover de 4 oppmøtene i året.

 

2.

Om du bytter ut ett av de 4 med en pistol i 22lr, har du mulighet til å lære deg å treffe med våpna du har kjøpt, og det er godt mulig vi får se deg på stevner også. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Aller først: Det var pistolskytterne som fant opp felt. Det er vi som kan felt. Liker du jaktfelt, så vil du like pistolfelt, og du kommer garantert ikke til å bare stå og trene på banen. Men da må du kjøpe våpen du treffer med. Og du må være med i en klubb som driver med felt.

 

Revolver: SA-only-revolvere er det som ligner mest på Wild West.: Coltklone à la Ruger blackhawk (357) eller Super Blackhawk (44Rem). Høy morofaktor og veldig presise våpen (brukes til jakt i utlandet), men du får et så stort handicap i konkurranse at du egentlig kan glemme alt unntatt magnumfelt.

I DA-verdenen er det hovedsakelig S&W som gjelder, med Ruger som god underdog.

 

Militær: I 9mm er det bare en ting som gjelder hvis du vil holde deg under femsifret beløp og treffe bra: CZ Shadow. Unntaket er at en eller annen dumper en brukt STI eller lignende. Ellers må du ut med ca 20k for et våpen. Kjøp Beretta 92 og Glock hvis du liker å bomme.

 

I 45ACP, som er min personlige favoritt - (men da MÅ du lade selv eller være toppsjef i Statoil) - er det lett å finne et våpen som går godt. Rekylenergien i 45ACP er som en 357, så du får et handicap ved konkurranse. Men så er det så moro å skyte det kaliberet, at en rekreasjonsskytter tåler å miste pallplassering pga våpenet.

 

Og som Vingemutteren sier: En finpistol er ikke feil. Men den kan unnværes. Det beste er en luftpistol, faktisk... Når det kommer til å treffe skal jeg komme med et uvanlig råd: Kjøp færrest mulig våpen. Og: Ikke kjøp et nytt før du mestrer de du har til fulle. Det er fullt mulig å lesse ned våpenskapet med 8 håndvåpen på ett år, men da har du også en lærekurve som er så bratt at du neppe blir dugandes med ett eneste av dem. Noensinne. Been there, done that.

Link to comment
Share on other sites

Det var da fælt til surmaga holdning da Vingemuttern :D

 

Rekreasjonsskyttaren er eit merkeleg vesen. Nokre av dei er reine samlarar av skapfyll, og dei har eg ingenting til overs for. Det virkar på meg som om trådstartar ikkje er ein av desse, han skal ha snurrepang til moroskyting i grushola. Ein rekreasjonsskyttar med andre ord.

Gjennom aktivitetskrava skal vi nok sjå at dei lokale handvåpenfolka får lagt nevane på han likevel, drar han med på eit stemne eller to, og ser basillen bite tak. Plutseleg er han blandt mosjonsskyttarane, måler resultata opp mot tidlegare resultat, og irriterar seg over kvar einaste kvite lapp han må bruke.

 

Ein må gripe ein kvar sjanse til å rekruttere :D

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg willyandre. Men siden han sikkert få lyst til å telle poeng innen det har gått et år, må vi helt fra starten veilede han inn på et våpen som a) er innenfor det han etterspør, men b) også er brukbart i NSF. Så en liten korrigering fra en cowboyrevolver til en S&W 686 vil han nok være tjent med.

Dette baserer seg på erfaring fra mange nybegynnere som har startet med våpen de etter noen måneder har angret på.

Link to comment
Share on other sites

Det var da fælt til surmaga holdning da Vingemuttern :D

:D

 

Jeg syntes IKKE det, det var et av de ærligste svarene jeg har lest på lenge her inne.

 

Trodde først det var trolling, etter å ha lest første innlegget ( er litt usikker enda )

Link to comment
Share on other sites

Vel... Vingemutteren takk for svar :) Det jeg prøver å si er at jeg har lyst til å starte med pistolskyting men har dessverre ikke tid til å være veldig aktiv, enda. Å da mener jeg ikke å ligge på minimumskravet for aktivitet bare for å få fylt skapet med enhåndsvåpen, det blir det jeg får tid til. Å leke seg i grustaket kan jo være så mangt. Vi har en privat plass som vi tester ladninger osv. å en plass vi skyter langhold. Vi som driver der (2-3stk) anser oss for å være seriøse med det vi driver med å vil på ingen måte forsøke å utnytte noe som helst for å skaffe våpen til lek og moro. Det er bare sånn at i en travel hverdag må enn prøve å legge kabalen så den går opp.

Dessuten finnes det flere typer skyttere, bla. de som skyter for å oppnå resultater med dyre moderne våpen, å de som kjøper et våpen de liker stilen og historien til, å skyter med det fordi det er gøy. Eller en kombinasjon som meg selv. Jeg kjøpte ikke 94'n for å plukke innertiere på 100m :winke1:

Dessuten vil jeg tro at det er utviklings potensiale etter hvert som erfaringer siger inn.

Link to comment
Share on other sites

Siden du var bosatt på Toten, så ta gjerne kontakt. Gode muligheter for å skyte pistol på både Lena og Gjøvik.

På Lena (banen på Skreia) har du mulighet til både feltvåpen og svartkruttvåpen (usikker på om Norsk Svartkrutt Union har våpen på programmet som passer dine ønsker), men feltvåpen så burde det være muligheter i spesialfeltklassen.

 

På Gjøvik er det mulighet å skyte Dynamisk og Western i tillegg til NSF-programmene, send gjerne på en PM om du vil ha mer info, har vært rimelig aktiv i begge klubber.

Link to comment
Share on other sites

Først av alt, Nooby har 100% rett når han sier Luftpistol er tingen.

 

Jeg vil si at det er tre reelle valg for presisjons trening.

1. Baikal håndpumpet (ikke fjær) ca 4300kr.

2. Trykkluft i prisklassen 8-9000kr.

3. Trykkluft i prisklassen 12000+

 

Saken er at gode treningsvåpen i 22lr får man brukt fra ca 4500kr. Og da blir luftvåpen ofte litt råflott eller crap.

 

Så tilbake til det jeg mener trådstarter bør ta seg råd til og prioritere sammen med en 22lr.

 

En Smith&Wesson M625. Bruksområde er 1R/7R, og det geniale er at den ikke kan brukes til Mag1og 2. Slik at trådstarters ønske om mulighet til moro våpen i cowboy stil ikke sperres. Jeg forutsetter selvfølgelig hjemmelading av amo. Dette er presise våpen med både omph og mulighet til slappe feltladninger.

 

(45acp har for kort hylse til Mag1 og er ikke i nærheten av å kunne lades til faktorkrav for Mag2).

 

Edit tillegg:

Grunnen til at jeg anbefaler 625 fremfor 686 er todelt.

1. 625 sperrer ikke for flere revolvere, enten man vil ha grøvre eller kleinere. Dette virker være ett viktig poeng for TS i og med hans interesser, og jeg tror en 625 med 5" løp vil være konkurransedyktig så det rekker i Revolverfelt.

 

2. 686 er ikke noen spesielt våpen (Med noen få unntak), og TS virker ha ønsker som jeg ikke er helt uenig i. Men en 388/357 gir ikke samme følelse som en 45acp gjør. Og følelse/r er viktig for TS, så jeg serverer sannheten på bordet. En slapt ladet 45acp vil alltid være morsommere enn en slapt ladet 38. Sånn er det bare, de som ikke er enig har ikke hatt våpen i 45acp i hus. :wink:

 

Og jeg vil si at en ok 22lr pistol kombinert med nevnte 625, er de eneste våpen TS trenger første året som aktiv (Etter 6 måneders karantenen). Han risikerer faktisk å bli skapelig god om han bruker tid med begge.

Link to comment
Share on other sites

(45acp har for kort hylse til Mag1 og er ikke i nærheten av å kunne lades til faktorkrav for Mag2).

 

En liten komentar her, for at ikke noen skal misforstå magnum-klassene.

mag1 cal. 357-40

mag2 cal. 41-505

det er ingen grunn til å tro at 45acp som er cal.452 skal kunne passe i mag1, uansett hylselengde.

Link to comment
Share on other sites

@longsjott: Det er kanskje akkurat det som er Vingemutterens poeng: Kjøpe en 45ACP-revolver til revolverfelt, så er det ingen som kan nekte en 357/10mm revolver til Mag1, ei heller kreve den brukt til Mag2. Det åpner i praksis for tre revolvere uten "snike-søking" som så mange tråder anbefaler her på Kammeret. Når ønsket er grove kaliber, er dette en farbar og ærlig vei.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Nooby. jeg er helt enig i at dette er en fin måte å uten problemer på sikt kunne kjøpe 3 grove revolvere, og jeg er også enig i Vingemutterens anbefaling av to startvåpen.

Mitt poeng var at måten han argumenterte på kunne gi inntrykk av at det bare var hylselengden som gjorde at 45acp ikke kunne brukes i mag1, men det er først og fremst at kaliberet er for stort og med ny tønne kamret for 45LC vil en s&w 625 kunne brukes i mag2, men aldri i mag1.

Link to comment
Share on other sites

Skyting fordi det er gøy.

 

Det var utgangspuntet mitt når jeg ble med I pistol klubb. :)

Skyter nesten hver Lørdag og Søndag året rundt nå. Regn, tåke, vind eller -20 grader er ikke noe hindring selv om det kun er ute bane. Digger ute banen.

konkurrerer kun mot meg selv.

Og kun for at det er gøy.

Link to comment
Share on other sites

Saken er at gode treningsvåpen i 22lr får man brukt fra ca 4500kr. Og da blir luftvåpen ofte litt råflott eller crap.

Einaste fordel eg ser med luftvåpen er at eg kan sleppe frå meg ein liten kulefangar i andre enden av leiligheta og sitte og plinke der kveldane. Det er litt verre å sleppe unna med i .22lr :D

Link to comment
Share on other sites

Aller først: Det var pistolskytterne som fant opp felt.

 

Er du sikker på det? :winke1:

Ja. Hihi. :stortsmil:

 

DFS startet riktignok med noe de kaller felt mange år før oss, men der er en vesentlig forskjell: Det er bare et pliktløp på grunn av formålsparagrafen. DFS betyr i realiteten Dead Fixated Shooting, og forbundet hadde klart seg utmerket hadde man tatt vekk den såkalte felten sin. Hos pistolskytterne er feltskytingen selve hjørnesteinen. Tok man vekk den, forsvant hele sporten. Derfor er det hele tiden utvikling i pistol-feltskyting. Det skytes på papp, oppdukkende mål, forsvinnende mål, bevegelige mål. Det skytes oppover, nedover, bortover. Det legges mye kreativitet i løypene, som skal være forskjellige fra stevne til stevne. Dessuten blir NM-løypene konsekvent lagt til områder tåkelagt av mygg eller med regn fra alle retninger, bare for å gjøre det hele mer interessant.

 

Så til dere overseriøse DFS'ere som klør i tastaturet nå: Den som ikke kan ta sannhet og spøk med en klype salt, får et bittert liv.

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Obs! Det er selvfølgelig grunnet kaliber og ikke hylse lengde 45acp ikke kan brukes i mag1 (hylselengde var en beklagelig digresjon som kom inn i stedet for kaliber. Det skulle være "selv om man ikke kan bruke hylselengde som grunn for at 45acp ikke kan brukes til mag2, er kaliberet umulig å lade sikkert til mag2, og grunnet kaliber krav i mag1,kan den heller ikke brukes der")

 

Poenget er som de fleste heldigvis forstod, at dette er en ærlig og enkel vei til flere revolvere, som hver enkelt er bedre egnet til sitt bruk, eller rekreasjon. Enn en vanlig 686 i 357m er.

 

Selvfølgelig er dette mitt syn på saken, andre ser mer på hvordan få mest mulig ut av færrest våpen. Smaken er som banken, delt. Og slik synes jeg det skal være.

Link to comment
Share on other sites

Aller først: Det var pistolskytterne som fant opp felt.

 

Er du sikker på det? :winke1:

Ja. Hihi. :stortsmil:

 

DFS startet riktignok med noe de kaller felt mange år før oss, men der er en vesentlig forskjell: Det er bare et pliktløp på grunn av formålsparagrafen. DFS betyr i realiteten Dead Fixated Shooting, og forbundet hadde klart seg utmerket hadde man tatt vekk den såkalte felten sin. Hos pistolskytterne er feltskytingen selve hjørnesteinen. Tok man vekk den, forsvant hele sporten. Derfor er det hele tiden utvikling i pistol-feltskyting. Det skytes på papp, oppdukkende mål, forsvinnende mål, bevegelige mål. Det skytes oppover, nedover, bortover. Det legges mye kreativitet i løypene, som skal være forskjellige fra stevne til stevne. Dessuten blir NM-løypene konsekvent lagt til områder tåkelagt av mygg eller med regn fra alle retninger, bare for å gjøre det hele mer interessant.

 

Så til dere overseriøse DFS'ere som klør i tastaturet nå: Den som ikke kan ta sannhet og spøk med en klype salt, får et bittert liv.

:mrgreen:

 

Du kan åpenbart aldri ha vært på et ordentlig feltstevne i DFS-regi, verken på LS eller om vinteren. Der går man på kilometervis i snøfokk langs oppkjørte, blaute skogsbilveier, i formsydd lær-dress og skisko, med gjørme og hestepærer til anklene, bærende på et tosifret antall kilo våpen og ammunisjon.

 

La gå at målene kanskje må gjøres mer fascinerende for å lokke folk til pistolfelt, men man kan jo skyte det stående, i konfirmasjonsdress og gummistøvler om man så lyster. Når man i DFS kommer frem gjelder det å finne seg en tørr flekk på standplassen, eller i det minste å ause vekk litt gjørme og/eller sørpe, for der skal man ligge og skyte, og tro du meg, en skytterdress til et femsifret beløp har ikke gore-tex. Som du sikkert nå forstår er DFS-felt langt mer ubekvemt og dermed også både langt mer feltmessig og moralsk høyverdig enn pistolfelt! ;-):-D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
For formsydd lærdress og skisko er jo veldig feltmessig.. :roll::wink:

Må bare...

De pistolene (og patronene) mange pistolskyttere benytter på felt er minst like lite "feltmessige" som dfs-sauern og skyteklærne, til sammen. ;)

 

Jepp, finnes avarter såvel i DFS som i NSFs feltløyper :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...