Jump to content

Montasjer til Zeiss Victory V8 1,8-14x50 og 2,8-20x56


Rowland

Recommended Posts

Virker interessant den 2,8-20. Blir spennende å se hva prisen blir? Har sikla litt på Kahles 6-24i men pga. masse rare medforstørrende juletreretikkler har det ikke blitt noe.

Hvis jeg skjønner spesifikasjonene riktig står det at vertikal justering er 310 cm på 1,8-14 og 210 cm på 2,8-20, det hørtes vel litt rart ut?

 

Zeiss entusiastene`s største argument mot Swaro Z6 var at med 6Xzoom så måtte det gå utover andre ytelser, hva da med 8X?

Link to comment
Share on other sites

36mm mellomrør og retikkel i 2.plan... :?

 

 

Ja det skjønner ikke jeg heller.

Poenget med 36mm er jo justeringsmuligheter, og det betyr langhold.

Men da skal jeg ha FFP.

 

Men Zeiss går jo bort FFP i alt. Zeiss Norge sa til meg at de nesten ikke kom med FFP i den nye Hensoldten heller...

Link to comment
Share on other sites

Dette er en kikkert med både FL og HT linser.

Det ekstreme zoomområdet vil være den store nyheten, og kikkerten vil ikke komme opp mot HT sine skumringsegenskaper med 4X zoom.

36 mm mellomrør vil gi mulighet for stor klikkjustering, ser jo at 1,8x har hele 310 cm justeringsområde.

Med 36 mm mellomrør vil jo ikke denne være så kilen med tanke på øyeplasseringen slik som det er på Z6 med 30 mm mellomrør.

Synsfeltet(vidvinkelen) er helt enormt, gleder meg til å få tittet nærmere på denne :D

Når det kommer til montasjer, blir dette produsert av de aller fleste, ser jo at både EAW, spuhr, recknagel m/f har dette i sortimentet allerede.

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Spør fordi jeg ikke veit, hvorfor så viktig med FFP på langhold? (hvis en har avstandsmåler)

Jeg lurer også!

 

Den eneste grunnen jeg kommer på, gitt av man har avstandsmåler, er at man enkelt korrigerer et bomskudd fordi strekene i et MIL-DOT(el.) FFP retikkel stemmer helt overens med klikkverdien.

Bommer du 0,5 mil venstre på 788m så trenger man ikke regne om klikkverdi. Da stiller du 5 klikk høyre og skyter et nytt skudd.

 

I en jaktkikkert har jeg aldri trengt hverken mildot eller FFP og kan vanskelig se at det har så veldig mye for seg for så mange andre jegere heller.

Til kombinasjon langhold og jakt er et strekretikkel i FFP kjekt å ha. Til kun langhold vil jeg ikke ha noe annet enn FFP fordi det er intuitivt å bruke og man slipper å lure på om forstørrelse er riktig i forhold til retikkel i forhold til klikkverdi i forhold til vind.. skjønner? ;)

 

Som jaktkikkert ser jo disse nye kikkertene meget fristende ut, men vekta skremmer litt om man bryr seg om slikt.

De er ikke akkurat lettvektere disse to nye som kommer. Prisene blir vel omtrent som Z6 kikkertene så ganske tunge der og.

 

36mm rør kan kanskje ha noe med at det er flere optiske/mekaniske komponenter i disse kikkertene enn en 4x kikkert. For å få synsfeltet og lysgjennomgangen Zeiss ønsket så måtte de gå på akkord med justeringsområde og retikkeltype?

Bare spekulasjoner fra min side, men de har helt sikkert gode grunner for å gjøre det.

Dessuten vil det bli meget stor forskjell på retikkelet på min/maks forstørrelse. En kikkert med 1.7x retikkel som knapt er synlig og 14x som oppleves veldig tykt er ikke akkurat noe jeg ville hatt.

Tenk på et ret 4 på 12x og gang strektykkelser med 2. Det er det som ville være faktum i en kikkert med 8x forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

36mm mellomrør og retikkel i 2.plan... :?

 

 

Ja det skjønner ikke jeg heller.

Poenget med 36mm er jo justeringsmuligheter

Nei det er ikke bare det.

 

Poenget er i dette tilfellet å kunne ha plass til ett stort bilde i første billedplan, slik at man ikke bare må strekke strikken på forstørrelsen, men også kunne "forminske" i den andre enden uten å få dorulleffekt.

 

Vet ikke om det var mulig å skjønne det jeg skrev.

 

Sagt på en annen måte. Om man tok en gammel kikkert med 2,5-10 kikkert. Allerede ville denne ha antydning til durulleffekt. Om man bygde den om slik at man kan skru mer i begge retninger, ville det ikke være noe problem oppover, men om man skrudde mer nedover, ville ikke sysnfeltet øke, bare få mer dorulleffekt. For å ikke få for dårlig bilde, må man ta litt i begge ender, og ikke bare oppover, derfor trenger man større mellomrør.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Ser at ingen har kommentert parallakse enda. I artikkelen i "Jakt" står det at begge modeller kommer med parallaksejustering som standard. 1,8-14x50 kommer uten ASV som standard, men med parallaksejustering. Da mener jeg, at man får med kun et sett lisser på et par nye sko.

 

Ser også ut som om justeringshjulet for parallakse kommer uten indeksering for tall, jf. bilde i "Jakt".

 

Jeg kunne også tenkt meg en 1,1-8x24, men ikkke om den har 36mm mellomrør og veier på feil side av "600-grams-skalaen". Skal ikke si det sikkert, men jeg tror estetikken og balansen vil lide om en slik havner oppå drillingen min.

 

Jeg tror at Victory V8-serien vil tilby helt topp optikk og mekanikk, men for bevegelig småviltjakt finnes det bedre eller like gode alternativ.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

FFP eliminerer vel også effektivt muligheten for treffpunktsendring mellom største og laveste forstørring som lettere skjer på sikter med retikkel i 2. Billedplan.

 

I tillegg vil man ved FFP ha praktisk nytte av et retikkel for avstandsbedømmelse og forlegging av treffpunkt med retikkelet pga vind.

Det er lite vits med mil-dot retikkel og lignende om avstandene i retikkelet varierer med forstørrelsen...

 

Dersom jeg skulle hatt et slikt sikte skulle det hatt skinne.

Link to comment
Share on other sites

Hei, dro blid og fornøyd på messa på lillestrøm og hadde som mål å få sett på det nye siktet i 2,8-20x56. Skal handle nytt langholdssikte og har ventet på dette.

Skuffelsen ble stor da jeg fikk beskjed om at det bare ble levert med retikkel 60, og de på standen til Zeiss sa det ikke ville bli levert med noe annet :cry:

Link to comment
Share on other sites

Om man dukker opp på en eller annen langholds gathering med nye V8'en blir man ikke pissa på. Bare å møte opp med et smil om munnen :-D

Jeg har tafsa på de og dette siktet kommer til å bli en "må ha" greie for min del, for dette er saker.

 

Er vel det næreste en kommer den sivile utgaven av nyeste Hensholdt'en, bortsett fra et noe snevert vertikalt justeringsområde, men en rekker et stykke ut i busken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg titta også på V8 i helgen, og ble ikke så imponert.

 

Fikk ikke "godfølelsen" når jeg holdt og titta i det..

 

Først: Hva skal man med 8x zoom????

 

Okular og mellomrør var rett og slett klumpete. De har fått Swarovskisyken.

 

Nei, holder faktisk en knapp på Kahles jeg, om de kunne fått litt bedre linser..

 

Skal man passere 20 bærumstiere så ville jeg gått litt videre og fått meg en Hensoldt, da får du mil retikkel! V8 ble hverken fugl eller fisk i mitt hode...

Link to comment
Share on other sites

Beklager mer OT:

 

Den jeg har tittet gjennom var bra, men jeg har hørt veldig variable tilbakemeldinger på dette siktet. Kanskje ujevn kvalitet ut dra fabrikk?

Noen roser det inn i skyene, mens andre er skuffa?

Hørte rykter om at noen gikk i retur også? I den grad man kan feste lit til slikt..

 

Uansett, jeg har lyst på et slikt Kahles sikte jeg, og jeg kommer før til å kjøpe meg et slikt, enn et nytt Zeiss V8...!

 

Til jaktbruk er nok HT det mest fornuftige.

 

Tilbake på rett spor: med så ukurant rørdiameter så heter løsningen Zeisskinne!! Det blir penest, i den grad der blir pent med dette siktet.... :D

Link to comment
Share on other sites

Spuhr kommer med en ny serie med kikkertringer beregnet på jakt og lettere bruk enn dagens hele montasjer.

 

Disse ringene vil passe til Optilock, Blaser og picatinny.

Første produkt i serien er 36mm ringer til Zeiss V8!

Leveringsklar i løpet av mai.

Link to comment
Share on other sites

Er det forresten det amerikanske markedet de sikter seg inn på?

V8 var egentlig litt av et navn.... :lol:

Jeg synes det er leit at Zeiss nå har gått vekk fra FFP i jaktsiktene. Kjapp (underbevisst) avstandsbedømmelse på dyr og tykt retikkel i skumring hadde noe for seg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Vil tro at "ammrikanerne" er en stor målgruppe. "Long range hunting" er nok noe som appellerer sterkt på andre siden av dammen (og her hjemme).

 

Kanskje 4x4 V8 blir neste? Neida, fra spøk til revolver. Håper Zeiss fortsetter med innovasjon og nytenkning, men også holder på klassiske linjer i sitt sortiment.

 

Håper fremdeles Zeiss kommer med en 1,1.8x?, som passer til brytevåpen.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Enig med Kiwi. Jeg syns disse er verken fugl eller fisk. Har ikke sett en enda, men sannsynligvis vel klumpete for lette jaktrifler, og til tunge rigger til langhold er det kun FFP som gjelder for meg. Hvis tyngde og fysisk størrelse ikke betyr noe er de et alternativ. Er det noen som vet hvilket krav Zeiss har til treffpunkts endringer ved SFP sikter i dag? Syns jeg husker at maks var 7 mm. a 100 m. før.

Link to comment
Share on other sites

Hei, ønsker selvfølgelig 1,0, men dette har jeg til gode å se gjennom. Mulig det er bare meg, men får bestandig et inntrykk av at det er 1,1 og ikke 1,0 i denne typen sikter. Har hatt Zeiss Varipoint og Classic 1,1-4x24 samt forhandlet Schmidt & Bender, Kahles, Leica og Swarovski i samme str. Har ikke funnet et som ikke forvrenger bildet ørlite grannet. Jeg jakter og skyter bra med 1,1 så jeg har tatt til takke med det.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Dersom man setter den på 1x så vil det vel i praksis se ut som man har den på forminsking? Ting vil vel bli veldig smått?

Jeg synes det er mer behagelig å se gjennom 1,1 på zeiss kontra Swaro 1x (som nok ikke er 1x). Det endte med at Swaro var best når jeg vred den opp litt, kanskje 1.1 eller 1.25 et sted?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jeg hadde egentlig forventet at de virket enda større og mer klumpete, men inntrykket ble dempet av at demosiktene var montert på GRC-stokket. Jeg lurer på hvordan de hadde sett ut på et brekkvåpen.

 

Jeg har satt min 2,8-20x56 ( Skinne montasje) på en K95 . Fungerer meget bra og ser ikke for voldsomt ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde egentlig forventet at de virket enda større og mer klumpete, men inntrykket ble dempet av at demosiktene var montert på GRC-stokket. Jeg lurer på hvordan de hadde sett ut på et brekkvåpen.

 

Jeg har satt min 2,8-20x56 ( Skinne montasje) på en K95 . Fungerer meget bra og ser ikke for voldsomt ut.

Post ett bilde.
Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke forskjell på børsa om jeg har påmontert en Zeiss 3-12x56 HT , Swarovski 2.5-15 x 56 eller en

V8 2.8-20x56 . Kosmetisk er det heller ikke store forskjellen. Blir vel smak og behag.

Balansen blir den samme. Så langt liker jeg V8 bedre enn 6Zi. V8 er langt mindre kritisk mht korrekt øye plassering.

Hvordan den er i mørket har jeg ikke prøvd ennu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...