Jump to content

Nytt våpen når man har 10 fra før


amarok

Recommended Posts

Jeg har 2 drillinger 2 hagler og 6 rifler. Nå kunne jeg tenke meg å bytte inn en av riflene i en ny rifle.Noen sier jeg da må selge meg ned til 5 våpen for å kjøpe et nytt. Andre sier at det er mulig å bytte inn et våpen for å kjøpe ett nytt og fortsatt ha 10 våpen.

Er det noen som har vært borti denne problemstillingen og kan si noe om hvordan dette blir praktisert av politiet? Står det noe om dette i lovverket?Eventuelt hvor i våpenloven eller hvilke forskrifter\rundskriv?

Vil tro det er mange som er borti denne problemstillingen.

Link to comment
Share on other sites

Rausheim har et poeng: Våpen som ikke er erhvervet til jakt, regnes ikke med under jaktvåpengarderoben.

 

Razummy kommer med den vanlige kjapp-kjapp-tolkning av lovverket som er grei nok for folk flest, men som ikke trenger være rett for TS. TS kan nemlig være blant dem som jakter så mye at han er berettiget våpen etter behov, ikke etter garderobe.

 

Det finnes ingen øvre grense på hvor mange jaktvåpen man kan eie. Jaktvåpengarderoben er bare en forenkling for forvaltningsmyndigheten. Det er slik at de 6 første jaktvåpnene trenger du ikke dokumentere behov for.

 

Men: Fra og med jaktvåpen nummer 7 MÅ du dokumentere behov. Og da ikke bare for jaktvåpen 7, 8, 9 etc. men også for våpen 1-6. Jaktlogger og treninslogger, oppskytinger etc., all aktivitet bør dokumenteres. Jo mer, dess bedre. Og så må det dokumenteres at ditt behov for jaktvåpen nr 7, 8, 9 etc. ikke kan dekkes med de jaktvåpnene du allerede har.

 

Edit: Fjernet en setning.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så vanskelig er det ikke å få mer en 6 jakt våpen. Eg kjøpte meg ny blaser nå og har 8 jaktvåpen fra før. Du må kunne dokumentere behovet.
Javel? Du er den første siden garderoben kom som har antydet noe annet enn at det er blankt avslag uansett.

 

Hva er hemmeligheten?

Det finnes ingen øvre grense på hvor mange jaktvåpen man kan eie. Jaktvåpengarderoben er bare en forenkling for forvaltningsmyndigheten. Det er slik at de 6 første jaktvåpnene trenger du ikke dokumentere behov for.

Dette er slik det var tenkt ja. Men som sagt første gang jeg hører noen si de har fått det i gjenneom.
Link to comment
Share on other sites

Nooby har naturligvis et poeng her. Forutsatt at du kan dokumentere behovet, er spørsmålet fremdeles hvorvidt søknaden blir innvilget. Som sagt, så vidt meg bekjent har ingen søknader om utvidet garderobe blitt innvilget så langt, og det er mange her på Kammeret som mener at garderoben håndheves som et absolutt tak, og ikke som et utgangspunkt som, ved behov, kan utvides.

Link to comment
Share on other sites

Så vanskelig er det ikke å få mer en 6 jakt våpen. Eg kjøpte meg ny blaser nå og har 8 jaktvåpen fra før. Du må kunne dokumentere behovet.
Javel? Du er den første siden garderoben kom som har antydet noe annet enn at det er blankt avslag uansett.

 

Hva er hemmeligheten?

 

Er ikke noe hemmelighet. Har bare dokumentert grundigt behovene mine på hvert enkelt våpen.

 

Trur du tar veldigt feil om du trur det berre er eg som har fått det til. Eg vet iallfall om et par andre, de skriker bare ikke ut om det, noe som eg ikke hadde tenkt å gjøre selv heller.

 

Fikset sitatet ditt. -Olesøn

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen øvre grense på hvor mange jaktvåpen man kan eie. Jaktvåpengarderoben er bare en forenkling for forvaltningsmyndigheten. Det er slik at de 6 første jaktvåpnene trenger du ikke dokumentere behov for.

Dette er slik det var tenkt ja. Men som sagt første gang jeg hører noen si de har fått det i gjenneom.
For Ola jeger flest, som skyter 1 elg i året, er dette uoppnåelig. Men har man svært mye og allsidig jaktaktivitet, er det ikke mer enn en formidabel dokumentasjon som skal til. Jeg kjenner en i klubben som har jakt på maten. Han fikk, etter litt fram-og-tilbake lov å kjøpe nr. 7.

 

Personlig tror jeg at nåløyet er så trangt av to grunner:

1 Jegerne tør ikke søke, fordi "alle-vet-at" det er max 6.

2 Forvaltningen får slike søknader inn så sjelden at de ikke vet hva de skal gjøre med dem. Vanlig forvaltningspraksis i slike tilfeller er å gi avslag.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er blitt godkjent? Jaktvåpen utover 6stk (og ikke noe krav om å "selge seg ned") selvfølgelig, men det er da folk som har aktivitet langt utover 3 helger på en stubbe i elgskogen.

Noe mer om hvor og hvem tror jeg vi skal la være å fortelle om men å dokumentere behov er nøkkelen.

 

EDIT-da får de i Oslo klage da-det kan jo hende noen har gjort det før...

Link to comment
Share on other sites

Noe mer om hvor og hvem tror jeg vi skal la være å fortelle om men å dokumentere behov er nøkkelen.
Hvor og hvem ble det vel aldri spurt om, men om hva som var 7. våpen og på hvilket grunnlag. Aktivitet alene var neppe nok, de måtte nok eventuellt dokumentere en jakttype det var uforsvarlig/vanskelig å utføre med de våpen de allerede hadde.

 

EDIT-da får de i Oslo klage da-det kan jo hende noen har gjort det før...
Tror nok dessverre at OPD og POD er nokså samstemte på dette. At folk i distriktet får godkjent litt mer er velkjent, men neppe fordi de er flinkere til å klage til POD...
Link to comment
Share on other sites

Syntes ikke å spørre om hva man har fått godkjent 7+ våpen for er å "skrike opp". Det primære inntrykket er at dette er bort i mot umulig, derfor er det intressant å høre hva lista egentlig ligger på.

 

Men enig i at lokalt våpenkontor er korrekt adressat for TS spørsmål, håper vedkommende velger å dele svaret med resten av oss.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes vi skal la være å diskutere "hvordan få mer en 6 våpen" på et åpent forum.Dette bør være mellom den enkelte og våpenkontoret.
Hvis man ønsker å formulere det slik at folk bare er intressert i mest mulig våpen så er jeg forsåvidt enig.

 

Det det derimot er snakk om her er å bringe på det rene hva som faktisk er gjeldende rettspraksis i landet per dags dato, noe det er stor tvil om på dette området. Det mener jeg er et legitimt spørsmål.

 

For orden skyld kan jeg, for de som måtte mene at dette er viktig, nevne at jeg per dags dato kun har tre jaktvåpen (o/u-hagle og rifler i .308 og .22, altså god plass i jaktgarderoben) og ingen planer om å skaffe meg flere i nær fremtid.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man f.eks driver med jaktfelt kan man jo skrive at man skal ha det som et konkuransevåpen.

står vel ingen stand at man ikke kan bruke konkuransevåpen på jakt

jeg fikk ikke avslag på det da jeg skulle ha enda ei rifle utover de 6 jaktvåpna jeg har fra før

eneste man trenger er å bli med på et par jaktfelt stevner og legge resultatene med vips så kan man søke om et konkuransevåpen(jaktvåpen)

Link to comment
Share on other sites

I mitt tilfelle er det ikke snakk om flere jaktvåpen enn de 10 jeg har,men å bytte ut et gammelt våpen med ett nytt.Det totale anntall våpen vil da fortsatt være 10.Det må da stå noe om hvordan dette skal praktiseres i en eller annen lov eller forskrift?Hva om man har et våpen som er utslitt? Skal man ikke få bytte ut det heller?Vil det kunne være enklere om man leverte inn et våpen for destruksjon?

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde flere våpen før jakt garderoben kom. Eg fikk da beskjed om å måtte selge meg ned til 5 våpen før eg fikk kjøpe et nytt om eg ikke kunne dokumentere et særskilt behov på hvert våpen. Så den gangen måtte eg selge enda flere våpen, men ikke helt bed til 5.. Trur det var 6 eller 7 eg satt igjen med.

Link to comment
Share on other sites

Har fått innvilget søknad på nevnte grunnlag som TS. Ligger over taket på 6 jaktvåpen fra før. Fikk ervervstillatelse uten videre behovsprøving på kombi/ drilling mot å skrive på søknad at eksisterende kombi skal avhendes.

 

Forskriften sier vel i grunnen ikke noe om denne situasjonen spesifikt, men det er jo ikke direkte ulogisk at en kan få erstattet et våpen en allerede har med et annet tilsvarende. Det ville slik jeg ser det være urimelig å ikke kunne erstatte feks et defekt eller utslitt våpen. Jeg har ingen juridisk kompetanse, men er ikke dette det nærmeste man kan komme tilbakevirkende kraft om dette praktiseres slik at en må kvitte seg med flere lovlig ervervede våpen for å få ersattet ett av disse.

 

Hvordan situsajonen stiller seg om en søker på en annen våpentype enn den som skal erstattes, f eks rifle I stedet for hagle kan jeg ikke si noe om da jeg ikke har prøvd det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vekker tråden til live igjen; dette er dekket i klartekst i rundskrivets s. 20-22. Det står svart på hvitt at behovet skal vurderes for samtlige våpen dersom man søker om våpen utover de seks man i utgangspunktet kan ha. Dette får dog ikke tilbakevirkende kraft, slik at jegere som allerede har våpen utover de seks, ikke må redusere sin samling, med mindre de søker om ytterligere våpen, hvorpå det vil legges til grunn behovsprøving for samtlige våpen.

 

(Med rundskrivet mener jeg naturligvis POD Rundskriv 2009/009, som finnes her

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problemstilling som trådstarter i høst. 8 jaktvåpen, ønsket å bytte et ut mot et nytt.

 

cal 12 hagle. småviltjakt, due, kråke og trening på bane

Drilling 20/7x57r Rådyr/harejakt med hund, rødpunktsikte.

22lr. Trening jakt på småvilt opp til hares størrelse.

30-30win leveraction. Uten sikt for rådyrjakt

45/70 enkeltskudd kort børse uten sikte for elgjakt med hund.

308win 3-12x56 sikte all type storviltjakt.

30-06 1-6x42 sikte. Reservebørse storviltjakt.

243win 3-12x56 til årejakt på rev.

 

Ønsket å bytte ut 243win børsa da denne var utslitt i løp og låskasse.

Ønske ny børse i 223 rigget for åtejakt, tung børse lyddemper,stort sikte.

 

Denne søknaden ble avslått. Måtte først selge meg ned til 5 våpen for å få nytt. Ble argumentert mer på buksområdet i søknaden.

Fikk forståelse for at det ikke var noen hensikt i å anke avgjørelsen :(

 

Jeg synes selv jeg har et reelt behov for ei finkalibret rifle til den type jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er heller tvilsomt at et avslag ville bli stående, gitt at behov for hvert våpen var godtgjordt. Jaktvåpengarderoben er hjemlet i forskrift. Våpenloven setter ingen øvre grense for antall jaktvåpen man kan eie. Enhver forskrift skal tolkes i lys av loven som gir forskriften dens gyldighet; noe annet ville bety at Kongen lagde Norges lover. Det er, som kjent, ulovlig ifølge årets jubileumslov.

 

Ikke på noe sted i Våpenloven innrømmes Kongen noen rett til å sette en begrensning på antall våpen en person kan eie. Derimot kan Kongen heve aldersgrensen for erverv, dog ikke høyere enn 21 år.

 

Våpenloven:

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

 

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politimesteren på oppholdsstedet.

 

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det. [...]

 

Våpenforskriften:

§ 12.Erverv av våpen til jakt

 

Tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler til jakt kan gis til søker som er innført i Jegerregisteret.

 

Søker kan erverve og inneha inntil 6 komplette jaktvåpen. Tillatelse til å erverve og inneha mer enn 6 jaktvåpen kan bare gis til søker som kan dokumentere et meget kvalifisert behov.

 

Tillatelse gis bare dersom våpenet etter viltlovgivningen er tillatt benyttet til jakt i Norge.

 

Politimesteren kan dispensere fra kravet i første og tredje ledd dersom særlige grunner foreligger.

(Mine uthevinger)

Legg merke til en særlig innskjerping i våpenforskriften i forhold til våpenloven: Våpenlovens krav til søker: "...som har behov eller annen rimelig grunn..." er endret til "...som kan dokumentere et meget kvalifisert behov.", i våpenforskriften. Etter denne forskriften kom, praktiseres ikke lenger grunngivingen "eller annen rimelig grunn" i Våpenloven. Dessuten er adgangen til våpen svært innskjerpet i forskrifts form fra "som har behov" til "som kan dokumentere et meget kvalifisert behov." Denne innskjerpingen gir ikke Våpenloven adgang til. Den eneste muligheten Våpenloven gir er:

§ 7. [...] Tillatelse til å erverve revolver eller pistol eller til deler av slike våpen gis ikke til personer under 21 år. Kongen kan også fastsette høyere aldersgrense for andre arter skytevåpen og våpendeler, likevel ikke over 21 år. [...]
Våpenforskriftens tekst er ment å lette arbeidbyrden på våpenkontorene, ikke å være et hinder for våpeneie. Jegerne skulle slippe å begrunne sine jaktvåpen fra første våpen som før, men når antall våpen oversteg 6, begynte det gamle regimet med begrunning av våpnene. Og det gjaldt naturligvis alle våpnene. Teksten er blitt unødig krass. Derfor er det viktig å forstå teksten i lys av dens pragmatikk: Våpenloven. Det er helt klart at den praksis mange politikammer har av jaktvåpengarderoben er feil, og departementet har gjort et makkverk/genistrek av en tekst. Men så lenge ingen klager eller trekker lovanvendelsen inn for retten, blir praksisen stående. Og nå er det ikke lenge igjen før vi får den ulovlige praksisen implementert som ny våpenlov. Slik sett er det et demokratisk problem at regjeringen tar seg til rette i lovverket gjennom for vidt favnende forskrifter.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...