Jump to content

404 Jeffery & Safari Rifler


Litago

Recommended Posts

  • Replies 225
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hør med jaktdepoet før 404Jeff blir avskrevet.

jeg fikk pris på en CZ custom i 300H&H til 9000kr av dem.... såååå. hør me dem, mulig det ikke er så avskrekkende pris, men vente tid på 1år må du iallefall vente deg.

 

men nå vett jeg at jakt å friluft kan tilby deg Ny mauser M03 african i 404 Jeff til rett rundt 33 000kr, en venn av meg som fikk prisen, mener han sa de hadde den på lager i arendal og.

Link to comment
Share on other sites

Spennende....er Robert fastboende i Zimbabwe....brukt börsa der i mange år..?

 

Ja, han er fastboende, bodd der siden "veldig lenge siden",han var tracker under siste krig der, og var visst nok den første som begynte med kano safari på Zambezi elva.

Det blei i følge han selv "litt" for spennende , så han ga opp den business'n .

Hvor lenge han har brukt børsa er jeg usikker på, men det er lenge, kan prøve å hente inn info om akkurat det, om det er interesse.

Link to comment
Share on other sites

Siden temaet for tråden har utvidet seg litt med tida tar jeg sjansen på å spørre om det er noen av dere som har erfaring med å lade 375 H/H?

 

COL - 91 mm

Krutt - Norma MRP

Kule - 300 gr A-frame

 

Gir ifølge QL 840 m/s i 650 mm løp med et kammertrykk på 4158 bar.

 

Visstnok innafor, men høres ut som en drøy hastighet?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 months later...
  • 2 years later...

Så faktisk ikke denne tråden før nå.

 

Joa, jeg bruker en Ruger Safari Magnum i kaliber 375 H&H Mag, Må bare si at jeg ser ingen grunn til å bruke noe annet.

Rugern er tung 4,9 kg men med "heavy Barell" så må man forvente det.

 

Dette med kaliber er og må nesten bli en smakssak, jeg har skutt alt fra Eland til Red duiker med min og overraskende nok så var Duikeren like fin og hel etter ei kule fra denne.

 

Vil tro at 404 Jeffrey ikke er noe værre, Litt interessant er det at de aller fleste PHer bruker ei en eller annen børse i 375 H&H Mag. som backup børse.

 

Jeg velger å tro at et det skyldes at det er ei rifle det er greit og skyte godt med, uten for mye juling i skuldra, Kaliberet har fått en nyrenesanse da alle de nye moderne kulene har løftet 375n noen hakk oppover.

Kaliberet er potent til alt som går rundt i denne verden uten jernsko.

 

15941089_10154132298416835_7186708364998626363_n.jpg?oh=f40e7fc8ff249bc0e8b86516b88c86de&oe=5940132F

Link to comment
Share on other sites

Rugern er tung 4,9 kg men med "heavy Barell" så må man forvente det.

 

Veier den 4,9 kg uten kikkert? Det er jo litt ja... min 416 Rigby med heavy barrel veier 4,6 kg. Etter en 100+ skudd siste året for å bli vant med rifla, og testing av diverse ladninger, syns jeg vekten på rifla i dette kaliberet er helt på sin plass.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg kjøpte en Mauser Oberndorf av Beveren sport for ett år siden, Den er i kaliber 404 H&H (Ikke Holland & Holland)
Dette er ei nedkortet 404 Jeffery hylse, det eneste som er endret er lengden på halsen.
Hylsa er kortet ned fra 73 til 68mm slik at patronen med patronlengde 84,5 -85,0 mm skal passe i magasinet på en mauser som ikke er gjort om.

26112406_10155086783706835_1663109364619

26165571_10155086783906835_5934087604874

 

Jeg var spent da jeg begynte å lage patroner til denne og lade disse slik at jeg fikk hastigheter som Jefferyen uten at trykket ble for høyt.
Brukte 400 grs Woodleigh RNSN og flere forskjellige kruttyper.
Brukte N-550 og N-140
Den som ga meg mest for kruttmengden var N-140.
Min maxladning er 79,0 grs N-140 med Federal Magnum hette og patronlengde på 84,5mm.
I Chronografen fikk jeg 2370 fps i snitt, variasjonen la fra 2364 - 2376.
Ser i Norma sin patron med Jefferyen så ligger den på rundt 690 - 700m/sek
På denne måten har jeg faktisk fått samme Vo og egenskaper med en kortere patron i dette kaliberet. dette for at jeg bruker raskere krutt en hva som er standard.
Denne kreasjonen er etter mitt syn da kapabel for det største viltet på denne planeten.
Rekylmessig er den fresk såpass fresk at jeg vurderer seriøst å skaffe meg ei pynglepute hvis jeg skal mengde trene med denne.
Om denne er bedre en 375 H&H Mag, ja si det, tror ikke bøffelen bryr seg nevneverdig om det, men det er litt artig å ha noe annet en den gemene hop..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Lest hele tråden å har 2 spm.

 

Går det 5 stk 404 Jeffrey i magasinet på en magnum M98 kasse?

 

Den slakke skuldra på 404 Jeffrey, gir det spesielle problemer ved hjemmelading? Det er jo uansett en jaktpatron, potensielt på DG; så den må veluansett helpresses.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...