Jump to content

404 Jeffery & Safari Rifler


Litago

Recommended Posts

  • Replies 225
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Safari classics er custom butikken til CZ over i Usa der man kan skredder sy en Cz rifle slik man vil ha den

det har vist seg og være svært vanskelig og finne en Safari rifle i 9,3x62 med kontrollert mating..overraskende vanskelig faktisk

er blitt så fornøyd med 9,3x62 at jeg vurderer og beholde den :) men skifter ut rifla..

 

Ikke Safari, men American ...

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... chQuery=cz" target="_blank

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... chQuery=cz

Link to comment
Share on other sites

Her er også en bra Safaririfle.

Solid, gjennomprøvd og god design, med det som skal til av "gadgets", slik som doble rekylbolter, frittliggende løp med løpsbånd, kontrollert mating, fin stokk med tanke på rekylopptak, 1" Pachmayr Decellerator kappe, greie åpne sikter..

Hadde en slik på min første tur til Sør Afrika i 375 H&H ladet med 270 grs A-Frame, ingen problemer.

Meget god presisjon, noe som ikke er uvanlig i dette kaliberet :D

 

scan0003_zps662f0f84.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kraftigere løp enn "normale" finnes det mange typer av uten at dem blir definert som safari. Reimfeste på pipa er ikke noe uvanlig i det hele tatt, bare å lodde fast en sånn. Har direkte ingenting å gjøre med safari!

Link to comment
Share on other sites

de aller aller fleste safari rifler idag faller under vekt grensa

betyr ikke at de er noe mindre safari rifler av den grunn

en viktig ting er vel og matche vekt og kaliber slik at rifla ikke blir alt for ille :)

man ser jo ofte at dobbel rifler for safari bruk veier ofte mellom 4-5kg

Link to comment
Share on other sites

Lurer bare om hvor mange kilo W.D.M. Bell sin Mauser i 7x57 (275 Rigby) har hatt med hvilken han har skudd ca. 1000 elefanter ... burde ha vært j...ig tung og utstyrt med en mega - fett pipa. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

ja rifla skal være tung derfor et kraftigere løp

jeg satser på og få 9,3'n på 4,5kg sånn ca en 375 kan godt veie 5kg

 

 

Du har ikke vært på så mange safarier, skjønner jeg.... :P

 

M

Ikke enda nei :) men at safari rifler ofte er tunge er ikke vanskelig og få med seg

 

Lurer bare om hvor mange kilo W.D.M. Bell sin Mauser i 7x57 (275 Rigby) har hatt med hvilken han har skudd ca. 1000 elefanter ... burde ha vært j...ig tung og utstyrt med en mega - fett pipa. :mrgreen:

ikke sikker den var så tung :) vekt på rifle henger mest i sammen med rekyl faktor

7x57 er heller ingen safari kaliber meg bekjent men at den ble brukt til elefant har jeg fått med meg

har heller ikke sett den akutelle riflen som ble brukt

Link to comment
Share on other sites

kansje det er unødvendig tungt men er vel mer en smak sak igrunn :)

jeg ville ikke avfyrt noe så kriminelt som en hissig 458 Lott i ei 3kg børse

har allerede prøvd ei 450 Marlin børse som veide 3.1kg var futt i den

 

Btw: Blaser R8 i 375 H&H Safari veier med safari løpet 4.4Kg

legger man til sikte,skudd og annet utstyr så veier den ikke langt unna 5kg

Link to comment
Share on other sites

Safari-rifler er et vidt begrep.. Som nevnt bygger det ofte på at rifla skal brukes på det afrikanske kontinent og derved er i et kaliber som passer viltet det skal jaktes på. På så måte kan ei safari-rifle være ei smekker rifle på 3 kg i 270 Weatherby til bruk på Springbuck i Kalahari, like gjerne som ei 375 H&H som blir sett på som det mest universelle Afrika-kaliberet.

 

Ofte er det utstyret på rifla som gjør den egnet til safari-jakt(safari betyr vel egentlig "tur i villmarka" ).

Gode åpne sikter, gjerne kvartribbe, remfeste m/løpsbånd for å unngå konflikt med venstrehånda, åpent pistolgrep som er raskt å gripe osv. Gjerne også en god, men avtagbar kikkert.

 

På mine "safarier" har jeg brukt så forskjellige ting som en 30-06(3kg), en 9,3x64(3,6kg) og en 404 Jeffery(4kg), og er det noe jeg har tenkt på i den brennhete sola så er det at de kunne vært noen hg lettere!

En 9,3x62 på 4,5kg med 22-25mm løp ville ikke falt meg inn i den villeste fantasi.. Du bærer våpenet 99,% prosent av tiden, og i skuddøyeblikket tenker du på alt annet enn rekyl :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

kansje det er unødvendig tungt men er vel mer en smak sak igrunn :)

jeg ville ikke avfyrt noe så kriminelt som en hissig 458 Lott i ei 3kg børse

har allerede prøvd ei 450 Marlin børse som veide 3.1kg var futt i den

 

Btw: Blaser R8 i 375 H&H Safari veier med safari løpet 4.4Kg

legger man til sikte,skudd og annet utstyr så veier den ikke langt unna 5kg

 

 

Ta gjerne også en prat med de som har en R8 med den vekta, eller en Sauer 202 Takedown. De jeg har snakket med ønsker seg allerede noe lettere..

 

M

Link to comment
Share on other sites

En safari-rifle kan være alt mellom 6,5x54 Mannlicher Sch. og .600 Nitro Express..

 

Jeg har satt opp min .375H&H slik at den veier ca. 4,8kg med kikkertsiktet montert, synes ikke den var så fryktelig tung og bære i Afrika.....og du skyter bedre jo mindre følt rekyl er, men smaken er som baken.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hehehe safari børse må selfølgelig ikke være tung, bare utsende messigt korrekt i denne settingen, vis vi ser for oss ei nydelig rifle. Men ei safari børse kan og være ei billig plast rifle i 375 Ruger :P

 

Rett vekt til kaliberet rifla er kamret i :D

 

4 kg for en 375, 4.5kg for en 458 og 5kg for en 500 feks

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet som elgjeger med en selvbygd 9,3x62 for over 20 år siden, og har vært så fornøyd med patronen at da jeg arvet min fars K98 ble det bestemt at det skulle bli en x64. Ønsket å forbedre langholdsegenskapene.

 

9,3x64 fikk sin ilddåp i Namibia i 2009. Ladet med 286grs Woodleigh RN skøt jeg oryx, kudu, blue wildebeest, red hartebeest, en sjakal og en black mamba!

Både jeg og PH'en var veldig fornøyd med patronen og kula. Lengste skuddet var vel ca 200 meter, men uansett trengte jeg ikke å tenke kulebane. Har kronografert denne ladningen til 770 m/s, så den ligger jo en god del over 9,3x62-nivå.

 

Den tyske/boerske farmeren var selvsagt meget fornøyd med at jeg kom nedover med en Brenneke-patron, og måtte få en til samlingen.

 

Har brukt 375 på elg her hjemme også, og vil ikke si at det noen forskjell i effekt på de to. Brennekepatronen ser mer velbalanser og moderne ut, og passer bedre i et M98-system.

 

M

Link to comment
Share on other sites

 

Denne er i 9,3x64 og veier 3,6 pluss kikkert

 

M

Nydelig rifle og flott kaliber :mrgreen:

 

men rifla mi bruker jeg ikke kikkert på den har en Aimpoint Micro som veier med montasjen 221gram

så ikke så veldig mye men ikke noe voldsomt fælt og skyte med

er andre årsaker til at jeg ønsker en ny 9,3 enn vekt :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde en gang en Sauer 90 Safari i .458WM. Hvis jeg ikke husker feil veide den 4,8kg. Skjøt bare stående med den og rekylen var tung, men ikke ubehagelig. Et godt skyv rett bakover. Helt ok å skyte med. Har hatt alt for lette og "krumme" hagler kaliber 12 som var fæle sammenlignet med denne, som nok var veldig riktig stokket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...