Jump to content

404 Jeffery & Safari Rifler


Litago

Recommended Posts

  • Replies 225
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette er i alle fall mitt første valg vedrørende 404. Mangler dog rifla som dere ser !

 

Grunnlaget = Oberndorf Mauser i 10.75x68.

 

mauserb3.jpg

 

Og etter et besøk hos børsemaker, ombygd til 404 Jeffery som denne.

 

image.php?album_id=3&image_id=19627

 

:winke1:

 

Leste om dette prosjektet i Vapentidningen, og syns personlig det er helt dødfødt å brotsje opp ei original 10.75x68 til 404.

Mange merkelige valg i dette prosjektet.. Ei original 10.75 overgår dette ferdige resultatet. Den rekylbolten ser jo helt grusom ut.. :(

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk nylig et tilbud på en Ruger 77 RSI (helstokk) i .308W jeg ikke kunne avslå og dro den i hus usett. Ble meget positivt overrasket over finish og detaljer på denne. Virkelig ei nydelig lita rifle. Dessverre tok den siste ledige plass i garderoben og nå fyser jeg på en "storesøster", men da må jo noe annet vekk :sick:

Jævla garderobe!

Link to comment
Share on other sites

Dette blir vel som å banne i kjerka, men personlig synes jeg disse er fine. Skulle gjerne hatt ei i .458 Lott :overrasket:

 

http://www.huntershouse.dk/kat568-77-Deluxe/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Fine rifler det mulig og få dem i 9,3x62 og med kontrollert mating?

 

Ruger African fås i 9,3x62, kanskje også som links utgave. Mest sannsynlig kun i Tyskland som der virker. Hos Henke - Waffen.

 

RU37113 Ruger HM77RS-Büchse, Nussbaumschaft, Satin Blue brüniert 9,3 x 62 1274.00 EUR

Link to comment
Share on other sites

De rugerene der er jo tatt ut av produksjon, tror det hva 2011.

nå har vi bare små låskasser og ruger 375 og ruger 416...

 

De har dem fortsatt hos Hunters House! Prisene er ikke ille heller :smile:

 

åååå... kjøre ned til danmark å hente en i 375H&H :lol:

siden jeg har 458lott i No 1

 

men hvordan kan du kjøpe rifle i danmark selv? bare kjøre ned med norsk godkjenning fra politiet?

Link to comment
Share on other sites

Dette blir vel som å banne i kjerka, men personlig synes jeg disse er fine. Skulle gjerne hatt ei i .458 Lott :overrasket:

 

http://www.huntershouse.dk/kat568-77-Deluxe/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Ruger African fås i 9,3x62, kanskje også som links utgave. Mest sannsynlig kun i Tyskland som der virker. Hos Henke - Waffen.

 

RU37113 Ruger HM77RS-Büchse, Nussbaumschaft, Satin Blue brüniert 9,3 x 62 1274.00 EUR

 

Ruger Hawkeye African er en helt annen børse en hva det linkes til over her......

Link to comment
Share on other sites

@andreas

 

Dersom du er på jakt etter en 77mag så vet jeg at våpensøylen i Bergen hadde en barrel-action på lager i cal 375 HH for en del år siden, godt mulig den fortsatt er der iom at dt neppe er noe som det selges mye av....

Personlig så har jeg aldri likt stokken på den Rugeren....

Link to comment
Share on other sites

I like våpen med lik vekt er vel 375 ca 15% heitere..

Våpen i .375H&H lages ofte tyngre og mer robuste, så mange opplever det som veldig likt.

Ofte brukes jo .375 med 300grs kule, og 9,3'n med 285grs, dessuten har ofte 375 5-7 grs mer krutt i hylsa som gjør at rekylenergien blir kraftigere.

 

 

M

Link to comment
Share on other sites

Vet om en Gustav Genschow & Co Modell 98 i 10.75x68, meeeen det er ikke Oberndorf, Axel.

Har god tid, og Vågsland er kontaktet dog til et annet prosjekt !!!

 

Om du tenker på den som ligger hos Erik, så er den etter all sannsynlighet allerede ganske besudlet, så den kan faktisk være et greit utgangspunkt for videre ombygging. Det ser nemlig ut til at den først var kamret for 10,75x57. Hadde den fremdeles vært kamret for den lille puddingen ville den vært solgt for lengst. (Til meg.... :mrgreen: )

 

Litago, jeg er enig i at en safaririfle skal ha kontrollert mating. Om du går for en CZ550 magnum, så får du ut av esken ei kvalitetsrifle i f.reks .404 Jef. Den vil således være et utmerket emne for eventuelle videre modifikasjoner. F.eks en custom stokk, tillpasset din kropp. Da får du også etter all sannsynlighet en bedre opplevelse med rekylen også. Er ikke sikker på hva en slik American modell koster, men det er en helt annen pris enn både Mauser og Blaser oppererer med. Den koster uansett ikke mer enn at det er et helt greit våpen å ha ved siden av børsene du måtte ha fra før. (Du taper vel mer enn kostnaden til en CZ bare ved å realisere verdifallet på en R8).

 

Jeg har en custom 602 i 375H&H og jeg må faktisk få si at selv ei billig østblokkrifle kan bli riktig så vakker med litt TLC hos en børsemaker, samtidig som den er blant det aller mest robuste på markedet.

Link to comment
Share on other sites

har fått veldig sans for CZ

sitter og drømmer om en av riflene fra Safari Classics

en Express Rifle som bygges etter kundens ønske i ønsket kaliber valg

har sendt rundt noen mailer og se om det er mulig og få en slik her i Norge

selge Blaseren tror jeg ikke at jeg gjør da som du nevner taper så mye på det

mulig jeg gjør noe annet med den men noen Dangerous game rifle er det ikke

ville heller brukt CZ

 

http://www.cz-usa.com/products/by-brand ... -classics/

Link to comment
Share on other sites

Høres fornuftig ut med en CZ, @Litago. CZ 550 Safari Magnum koster 12.400 hos J&F, og her får du mye rifle for pengene. Vågsland tar 15 tusen (arbeid) pluss skjefte for nytt og tilpasset skjefte, men dette er selvfølgelig noe du kan ta på sikt :winke1:

 

Si ifra om du får tak i denne i 404 da ...!?

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Har allerede kjøpt en 9.3 for 1år siden men ikke ruger

men har sendt mail til hunterhouse nå angående i Ruger M77 Magnum i 375H&H

 

Jeg fikk svar fra Hunters House angående handel derfra i dag. De er særdeles behjelpelige (i motsetning til svensker og tyskere) og ordner "alt" bare du skaffer kjøpetillatelsen.

 

15.02.14: Hej Odd og tak for din mail. Norsk kjøpetilladelse er nok.

Først vælger du hvad du ønsker at købe, for vi skal søge udførsen på et

specifikt våben.

Vi behøver så en kopi af din købstilladelse (A4 scan ).

Med din købstilladelse, kan vi søge vores udførselstilladelse. Når vi

har den, kan vi sende,

eller våbnet kan afhentes. (husk billedlegitimation ved afhentning)

Ønsker du vi skriver på den originale, skal du sende den til os pr. post

Når vi sender varen til dig, mailer vi Track & Trace nummer på pakken,

og vi vedhæfter en

kopi af fakturaen, når pakken lander hos Told i Norge skal du maile dem

denne fakturakopi

og fortælle dem at i pakken ligger et komplet sæt af tilladelser

(kopier) inde i pakken.

OBS! Af sikkerheds grunde er der ikke papirer ude på pakken, der

indikerer at der er våben i.

Med venlig hilsen Carsten Lemming-Jakobsen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det der var ei flott rifle Pripyat, hvilket kaliber er den i? Jeg ser bare en svakhet ved den, den er speilvendt.... :winke1:

 

Hvor kommer denne fra? Antall x'er i stokken?

 

3 X´er i stokken :mrgreen: . Er engelsk valnøtt.

 

yory.jpg

 

Den er i 375 Holland & Holland, innskutt på 70 meter med Barnes Vor-tx 300g.

Lage av Wayne fra http://www.hunting-rifles.com" target="_blank" target="_blank i Montana, USA. AHR DGR 550 er modellbetegnelsen.

Litt ekstra snask på den, Wiebe underbeslag og 5+1 mag capasity, Electroless nickel plating on all internal small parts og

Quarter rib with 1 fixed / 1 folding rear sight.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at du har betalt litt mer for den rifla enn det jeg gjorde, så da kan jeg leve med at din ser litt mer luksuriøs ut! :D

 

Buhund, jeg valgte nettopp det emnet pga den utrolig stabile retningen på veden. Som ei bruksrifle er det viktig for meg at den tåler en støyt. Dette er en 3x tyrkisk hvalnøtt, men siden det er så rett ved ser den ikke så spesiell ut. Boltgangen på min er også veldig god, alt metall er høyglanspollert, så det glir godt der også! (Litt usikker på om den glir glattere inn enn ei 25 åring på fanget, har ikke hatt noen 25 åring på noen år nå! ) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Likte veldig godt den din Kammerherren…hvilken kaliber er det i?

CZ er for meg et seriøst bruksjern, veldig populære i afrika ( Brno som regel da) og ikke uten grunn.

Hadde jeg blitt sluppet ut av et helikopter i Alaska i 3 måneder er det få rifler jeg heller ville hatt med meg enn min 375 med quick-release kikkertsikte…. den gjør jobben

Link to comment
Share on other sites

Uff nei hadde hatt for mye cola å snop i går, skal ikke ha noe mer Big Five våpen nå.

9.3 458 og 500 dekker alt. Den der må ha tarmen slår inn av og til

Hadde veldig lyst på den Ruger RSM tidligere, så når jeg så jeg kunne få tak i en

Mistet jeg fornuften hehehe

 

:D men det som er sikkert er at jeg skal ha en 300H&H,

Har kun 308 å den er ikke særlig flatskytende.

 

Jaktdepoet ga meg en Pris på kun 9000kr for en 300H&H i Cz 550

Må nok vente lenge før den kommer, lang leverings tid

 

Så denne skal jeg ha og levere den til Rafdal, ny stokk, nytt løp og fikse litt på bolt å mating

Osv.

Link to comment
Share on other sites

Høres fornuftig ut med en CZ, @Litago. CZ 550 Safari Magnum koster 12.400 hos J&F, og her får du mye rifle for pengene. Vågsland tar 15 tusen (arbeid) pluss skjefte for nytt og tilpasset skjefte, men dette er selvfølgelig noe du kan ta på sikt :winke1:

 

Si ifra om du får tak i denne i 404 da ...!?

 

Lykke til :)

 

Safari classics er custom butikken til CZ over i Usa der man kan skredder sy en Cz rifle slik man vil ha den

det har vist seg og være svært vanskelig og finne en Safari rifle i 9,3x62 med kontrollert mating..overraskende vanskelig faktisk

er blitt så fornøyd med 9,3x62 at jeg vurderer og beholde den :) men skifter ut rifla..

Link to comment
Share on other sites

Fine rifler Pripyat og Kammerherren.

Trur jeg også ville valgt 375 H&H i en boltrifle til Storviltjakt verden over, men 404 Jeffery og 416 RM er også aktuelle hos meg.

 

Drømmen er et slikt par i 300 H&H og 375 H&H, men trur nok aldri jeg får råd til det.

 

MatchedPairFull.jpg

 

 

Rart at ikke bereiste brukere som f.eks: donner og villreinjegeren vil komme med inspill i denne tråden ? Mener i alle fall at villreinjegeren bruker en Ruger i 375 på sine turer ...

Link to comment
Share on other sites

Siden bilder alltid spriter opp tråder kan jeg jo legge ut et bilde av min Brno 602. Ikke like fancy som Pripiat sin, men den er ei veldig god bruksrifle! Bygd om i Norge.

Pen rifle det 8) skikkelig bruksjern det der :mrgreen: har sett man får safari stokker til disse også

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...