Jump to content

Hvor mange 9mm kan jeg eie?


bskomedal

Recommended Posts

Jeg skal søke på mine første håndvåpen, og planen er å anskaffe seg en Glock 17 (eller en Sig Sauer P226) og en Beretta 92FS. Berettaen er "arvegods" så den er jeg nesten låst til, men blir det vanskelig for meg å få godkjent en Glock eller en Sig i 9mm i tillegg ?! Vet det er hva jeg kan bevise hva jeg har behov for men hva er det jeg ikke skal/skal gjøre når jeg skal søke, skal jeg søke først på den ene eller den andre? Har godkjent kurs i praktisk.

 

Kan noen gi meg en kjapp sammendrag av hvor mange klasser man kan søke pistol/revolver til når man er medlem av en vanlig pistolklubb og DSSN skytter ?

Link to comment
Share on other sites

Du kan eie så mange 9mm du kan dokumentere behov for. Behov finner du ved å sette deg inn i regelverk og lov/forskrift. De våpna du presenterer er relativt like og vil i de fleste tilfeller kunne brukes likt, og dermed blokke hverandre med mindre du har høy aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Correct me if om wrong, men hvis berettaen er arvegods, kan den kanskje erverves på grunnlag av nettop det at den er arvegods. Usikker på reglene rundt dette, og om det i det hele tatt holder, men det vet kanskje noen andre?

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Vet det kan gå ann men tror politiet kan kreve at den må plomberes pga den kun har en sentimental verdi og skal derfor ikke skytes med. Må tydeligvis sette meg litt mer inn i regelverket går ganske i surr med de reglene om erverv av pistol og praktisk rifle, de forandres jo ifra måned til måned. Ser for meg det kommer mest ann på hvor god man er til å skrive lange søknader for å få anskaffe seg de våpnene man har brukt for så tenker å få ta seg brevkurs og krysse fingrene, kanskje ofre ei geit

Correct me if om wrong, men hvis berettaen er arvegods, kan den kanskje erverves på grunnlag av nettop det at den er arvegods. Usikker på reglene rundt dette, og om det i det hele tatt holder, men det vet kanskje noen andre?

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hørt at de kan kreve plombering, men det overrasker meg ikke. Har hørt at man ikke får kjøpt ammunisjon med affeksjonsverdi som grunnlag, men det er som sagt bare hearsay.

 

Husker ikke på stående fot avtrekksvekt for de forskjellige programmene, men det finner du nok på nettsidene til skytterforbundet.

 

Du trenger ikke så lange søknader, ikke så kompliserte heller. Det som gjelder er å vise og dokumentere behovet. Som eks. Brukte jeg magasinkapasitet som grunnlag for en pistol til i 22. Lr Den jeg hadde fra før hadde bare 5 skudds kapasitet, og i finfelt skal man lade med 6 skudd. Som dokumentasjon la jeg ved en utskrift av reglementet der jeg hadde uthevet med textmarker den relevante info. Og så la jeg ved en kopi av brukermanualen for pistolen og uthevet relevant info der.

 

 

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fem pistoler i 9mm. Dette tror jeg skyldes to forhold. a) Jeg bor på et sted med svært fornuftig Politi. b) Jeg har ikke bare referert til våpenkrav i ulike reglement, jeg har også vist at jeg faktisk er en meget aktiv konkurranseskytter.

 

Derfor er mitt råd til deg: Begynn med din første 9 mm. Sørg for å delta aktivt i approberte stevner både med denne 9 mm og evt med andre håndvåpen om du har det (evt med klubbvåpen). Når du har vist at du faktisk er en aktiv skytter, er det langt enklere å få innvilget våpensøknader. Særlig hvis du har et fornuftig politi, og du ikke her drevet med tullballeri.

Link to comment
Share on other sites

Correct me if om wrong, men hvis berettaen er arvegods, kan den kanskje erverves på grunnlag av nettop det at den er arvegods.
Kun hagler og rifler som kan overtas på det grunnlaget, og bare inntil 3 stk. Pistoler og revolver kun i "særlige tilfeller", som vanlig vis i praksis jo betyr totalforbud, ref. jaktgarderoben. Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ta over Berettaen først, så skyter du 10 (eller mer, husk det er stevner som er moro :D ) approberte starter i militærfelt eller Production i kommende sesong, skriv ut resultatlistene og legg de ved søknad, da skal du få innvilget en 9mm nr2 som reservevåpen. Synes det bli tull å ta over Berettaen på affeksjon, det er nå en ganske brukbar pistol.

Link to comment
Share on other sites

Ve Må tydeligvis sette meg litt mer inn i regelverket går ganske i surr med de reglene om erverv av pistol og praktisk rifle, de forandres jo ifra måned til måned.

Absolutt et behov for å sette seg inni regelverket om du opplever det slik ja. De siste endringene for erverv av håndvåpen er vel rundt 10 år gamle, og DSSNs krav for å bli godkjent rifleskytter er vel snart to år. Det er i tillegg da ikke lov, men et forbunds interne regelverk.

 

Tråden her, som sådan er et godt eksempel på at man ikke skal ta tilfeldig informasjon og rykter fra nettet og skøytebanen som god fisk, men heller stå på egne ben og kjenne lovverket samt de forskjellige forbunds programmer og skytterregelverk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hørte på treningen idag en som hadde søk på 9mm som sitt første våpen, så fikk han ikke godkjent en søknad på en 45.acp/45colt pga han hadde en 9mm fra før. Vet ikke hva han hadde skrevet på søknaden sin men det skjønner jeg ikke uansett hva han hadde skrevet fordi det er vel noen klasser som du bare kan bruke 9 mm e.l og noen klasser der du bare kan bruke 45 e.l, men ifølge det han så er det ikke det ?! Du kan bruke en 9mm i alle klasser som du kan søke på en 45.acp/45.colt ?

Link to comment
Share on other sites

Eneste måten du kan få til 2stk .45ACP er at den første du kjøper har en avtrekksvekt mellom 1000gr og 1359gr, da er den godkjent til Hurtig militær men ikke Militærfelt da der kreves det 1360gr. Merk at du må dokumentere avtrekksvekten hos en børsemaker etc og at ikke alle våpenkontor vil godta dette selv om det er helt lovlig. Men det skader ikke ha en start eller to uansett :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Dette er bare tull Rausheim. Det er samme krav til avtrekksvekt i militærfelt og hurtig militær, over 1360gram. Hvis en skal fabulere om en klasse til som man kan bruke pistol .45 acp, så er den eneste mulige magnum2, da magnum1 bare går til cal.40. Dette vil ikke være å anbefale da kammertrykket på .45acp er langt inni rødsona før du når faktor på 275.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, da blir det nok en Ruger 1911 i 45.acp først. Syns jeg leste her inne at visst jeg gjør det kan jeg å søke f.eks på en Glock 21 i 45.acp senere ?!

 

du spør stadig om hva du kan kjøpe, men sier ingenting om hvilket aktivitetsnivå du har!!!!!!!!

har du høy nok aktivitet, kan du ha reservevåpen, ellers ikke.

 

opsan! kikket litt i begynnelsen av tråden, og ser at du er nybegynner, du bør kjøpe varierte våpen som kan gi mye aktivitet. dette er den enkleste veien til nye kjøpetillatelser.

pr.nå får du max godkjent 4 våpen

Link to comment
Share on other sites

Ja og da anbefaler vi vel som vanlig her på kammeret en 22lr, en 9mm og en revolver. Skyt noen approberte stevner og møt opp på klubbtreningene/klubbstevner så vips er behovet der for 8 ulike våpen.

 

Ta kursen for Dynamisk så trenger man enda flere våpen hvis man har optimalisert sine andre våpen mot felt. Norge er faktisk ganske greit å vare sportskytter i, selv om jeg av prinsipp mener man burde få eie våpen uten medlemskap og aktivitet i klubb hvis man er skikket til det på samme måte som i dag.

 

Så kutt ut våpeninnkjøpsplaneringen folkens og skyt stevner. Fader, i år har vi såvel felt NM som spesialfelt NM i innen rekke vidden for alle sør for Trondheim. NM deltakelse teller i hvert fald på mitt våpenkontor høyt og viser til seriøs konkurranseskyting. Selv om jeg og mine klubbkamerater er listefyll.

 

Ja jeg ,aser om stevner, mend er fordi dere som ikke konkurerer ikke får med dere hvor gøy,sosialt og lærerikt dette er. Skyttermiljøet er faderimeg ubergromt! Fader, nede på klubben snakker vi NM på hver eneste trening og vi gledet oss allerede til neste spesialfel NM på vei hjem fra Oppdal i fjor :D

Link to comment
Share on other sites

Listefyll kan du være sjøl. :winke1:

 

Skjønner at det er noen her som har alt for mye penger. For min del har det stoppet på lommebok og hva jeg faktisk føler jeg har tid til å bruke lenge før det har stoppet på hva jeg får kjøpe.

 

Kjøp noen våpen, skyt og kos deg, kjøp flere senere hvis du har lyst, behov og råd.

Link to comment
Share on other sites

ja, sånn er det. Sjekket reglene til DSSN, CAS og MS i natt og oppdaget at jeg i 2014 kommer ha et reelt behov for over 10 nye håndvåpen.. og i 2016 trenger jeg to AR15 rifler med optikk... Trenge sårt en telefon fra Hamar...

 

Ser frem til å møtes på metallsilhuett banene i løpet av 2014, både du og andre som vurderer å prøve den skyteformen er velkommen. Har generalforsamling i dag, så terminlista blir oppdatert i løpet av neste uke.

Se den på metallsilhuett.no. Det var dagens reklame fra et av våre skytterforbund :mrgreen:

 

Er forøvrig enig i at det er lurt å lese og sette seg inn i hvilket regelverk som gjelder for den skyteformen man ønsker å delta i. Det er skikkelig plagsomt når man møter opp på stevner og oppdager at "superpistolen" ikke er tillatt brukt i den kkonkurransen.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Ken Adams her. Delta på stevner for å vise aktivitet. Jeg tok opp igjen pistolskyting med min gamle High Standard .22 etter maaange års fravær. Etter et par mnd kjøpte jeg en 9 mm for å delta i mil felt. Kjempeartig! Tenkte jeg skulle greie meg med det en stund, men så etter 8 mnd fikk jeg et godt tilbud på en brukt Para SSP i .45. Hadde ikke tenkt jeg skulle ha en slik macho greie, men, vel, ja, dere skjønner... Eneste mulighet var å søke reserve pistol mil felt. Da var det å telle aktivitet; 2 klubbstevner, 2 approberte mil felt, og 4 PPC 1500, ganske tynt etter min mening. Så jeg ringte våpenkontoret: "Du jeg har et godt tilbud på en .45, og har stevner slik og slik de siste 8 mnd, men jeg har ikke tenkt å søke hvis dere allikevel sier nei." Det var stille en stund, og så sier våpenkontoret "Jeg synes du skal søke jeg". Seks dager etter var den innvilget (veldig hyggelig våpenkontor).

 

Så tingen er, vis aktivitet ved å delta på stevner, så åpner det seg muligheter. Faren er at du finner ut at det er moro, og så bruker du hver helg.... og kanskje en spesial revolver, det er artig! Og Magnum! To klasser her... Sikkert flere som kjenner seg igjen.

 

-dagvt-

Link to comment
Share on other sites

For å ta forrige taler, jeg håper du hadde betydelig dokumentert treningsaktivitet i tillegg til de stevnene (Som forøvrig i seg selv er minimum to klubbstevner forlite til erverv). Ellers så er våpenkontoret ditt aldeles for slepphendt iht. de krav pod har fastsatt for reservevåpen. (Som defakto er lovens krav, da reservevåpen ellers ikke er tillatt iht. lovverket).

 

Jeg vil i grunnen som vanlig reise en liten advarende finger om dette med reservevåpen, for den som skyter baneprogrammer vinterstid i tillegg til felt om sommeren, og som ellers "bor" på bana, er dette en glimrende løsning (Spesielt for 22lr våpen, der aktiviteten nærmest ruller inn av seg selv).

For folk flest er det nok ikke en god løsning, dvs. om man følger regelverket, og lokalt våpenkontor følger regelverket og kontrollerer en. En ender opp med å være i trøbbel med engang om man blir kontrollert, om aktiviteten ikke holder mål hele tiden (Tror ikke man skal prøve seg med å dra ett lovlig opphold i aktivitet kortet, om man ikke har hatt en svært høy aktivitet i en årrekke dokumentert når man har reservevåpen).

 

For folk flest er reservevåpen en uting som setter knallharde krav til totalaktivitet generelt (Trening hele året 2-3 ganger i måneden = Min 24 oppmøter fordelt på hver måned året gjennom), og program aktivitet spesielt (Min 10 starter hvorav minst halvparten åpne aproberte, i hvert program man har reservevåpen til).

 

Den gode nyheten er at man ved å ha en middelsaktivitet kan ha nesten det man vil, lovverket er ikke til hinder for erverv av det meste (Dårlig skolerte eller bent ut forvaltere som er våpenmotstandere er det egentlige hinderet).

 

T.d. Med unntak av Revolverfelt og Magnum1/2, er der ingen program innen NSF (Der de fleste nok hører hjemme), og ingen i DSSN som har identiske krav til våpenspesifikasjoner. Andre forbund har jeg ikke oversikt over. (Identiske krav til våpenspesifikasjoner er den eneste begrensningen lovverket har på erverv av t.d. like kaliber eller like våpen til forskjellige skyteprogram, alt annet er forvaltningspåfunn uten rot i lovverket).

 

Grunnen til at jeg bruker å ta opp dette hvergang spørsmålet dukker opp, er så enkel som at vi ved eventuell misbruk av reservevåpen muligheten. Lett kan føre til ett behov for innstramminger vi ikke ønsker, spesielt siden vi ikke har dekning i lovverket for reservevåpen i dag. Og kun har ett "Smuthull" skapt av pod for å gi de som har reelle behov en mulighet til slikt erverv. At slike løsninger alltid er ekstremt utsatt for reaksjoner ved misbruk, burde vi alle ha i bakhodet.

Link to comment
Share on other sites

spesielt siden vi ikke har dekning i lovverket for reservevåpen i dag. Og kun har ett "Smuthull" skapt av pod for å gi de som har reelle behov en mulighet til slikt erverv. At slike løsninger alltid er ekstremt utsatt for reaksjoner ved misbruk, burde vi alle ha i bakhodet.
Hvor i alle dager har du dette fra? Loven sier da kun at "Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det." det er i forskrift, og ikke minst rundskriv, som har detaljert, og eventuellt strammet inn, på hva dette skal tolkes som.

 

Men de har da aldri sagt at reservevåpen egentlig er forbudt??

Link to comment
Share on other sites

Med Lovverket (IKKE bare loven) Menes alt som regulerer erverv etc. Forskrift er i høyeste grad en del av lovverket.

Lovverket består av Lov (Øverste nivå, og alle andre nivå må rette seg etter loven), Forskrift, kan kun overstyres av Loven, og Rundskriv (Løftet opp som lovgivende av siste forskrift), overstyres av Lov, og Forskrift i nevnte orden. Merk at det er domstolen som har siste ord i disse vurderingene.

 

Da håper jeg mitt utsagn ble klarere, og jeg undres på hvor reservevåpen nevnes under erverv i forskrift? Spesielt siden forskriften spesefikt begrenser erverv til et våpen pr programm, der krav til våpenspesifikasjoner ikke er identiske.

Link to comment
Share on other sites

Med Lovverket (IKKE bare loven) Menes alt som regulerer erverv etc. Forskrift er i høyeste grad en del av lovverket.

Lovverket består av Lov (Øverste nivå, og alle andre nivå må rette seg etter loven), Forskrift, kan kun overstyres av Loven, og Rundskriv (Løftet opp som lovgivende av siste forskrift), overstyres av Lov, og Forskrift i nevnte orden. Merk at det er domstolen som har siste ord i disse vurderingene.

Fullt klar over dette.

 

Da håper jeg mitt utsagn ble klarere, og jeg undres på hvor reservevåpen nevnes under erverv i forskrift? Spesielt siden forskriften spesefikt begrenser erverv til et våpen pr programm, der krav til våpenspesifikasjoner ikke er identiske.
Men finner fremdels ikke noe sted som sier at reservevåpen i utgangpunktet ikke er gyldig ervervsgrunlag. Som kjent må ting forbys, og ikke tillates, i lovverket.
Link to comment
Share on other sites

Tidligere var jo trening et godkjent ervervsgrunnlag, det skal det ikke være lenger. Personlig syns jeg at aktivitet / ervervs kravene er gode og ganske fornuftige for håndvåpen. (Takk til kjell heilevang for det) å få formalisert det mere er kanskje ikke dumt. Men om vi ikke mosbruker systemet så fungerer det vel rimelig greit? Det viktigste er jo at reservevåpen knyttes til aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Det er formalisering jeg mener.

 

Angående ts sitt spørsmål, jeg kom til 18stk 9mm våpen Innkludert reservevåpen i de to forbund jeg er medlem i (NSF og DSSN). Forutsatt nok aktivitet (Og det har jeg), og litt omtanke på rekkefølge for å slippe unødige diskusjoner.

Hvor mange jeg har? Ett våpen i 9mm registrert til Militærfelt, og brukes i tillegg i DSSN Standard Minor (Egentlig kjøpt med tanke på Standard Minor, ikke helt optimalt til felt med 5" løp.

 

I tillegg kommer mulighet til x antall sleider med løp.

Så hvor folk sine problemer med erverv av våpen kommer fra, kan nok diskuteres. Tror det skorter på aktivitet, fantasi, og evne til å dokumentere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...