Jump to content

Forbud mot bandhund


Haraball

Recommended Posts

Hepp,

Vi jakter på et utmarkslag på Hitra, men jakter kun på eiendommen til en god venn, og tar kun ut min venns kvote.

Vi har nå skaffet oss en bandhund som bla skal brukes på denne eiendommen, men fikk i går høre at det ikke var tillatt med hund på dette utmarkslaget.

Om det var band hund eller løs hund var ikke relevant, ikke tillatt fikk vi høre. Noen som har vært bort i tilsvarende, og kan et utmarkslag nekte bruk av bandhund så lenge grunneier sier at det er i orden. Merkelig opplegg,

Link to comment
Share on other sites

Grunneier bør sjekke hvilke statutter- les regler som er satt opp for valdet, er han uenig i det, kan han vel velge å trekke sin eiendom ut av valdet kanskje eller legge det inn som sak på et årsmøte, og prøve å sikre seg flertall for at det er lov med bandhund/løshundjakt!

 

Personlig hadde heller ikke jeg ønsket å jakte et slikt sted om det ikke var lov med hverken bandhund eller løshund!

 

Ønsker TS lykke til videre med jakta. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Et grunneierlag som nekter bandhund er jaggu det dummeste jeg har hørt ! Da er det vel ikke lov med ettersøkshund heller der da hvis noe blir skadeskutt :roll: Minner litt om et tilfelle jeg var ute for på Vestlandet for en del år tilbake hvor jeg jaktet hjort hvor jeg ikke fikk slippe min dachs av grunneier . Ok ! jeg godtok det men når jeg spurte hva de gjorde der når noe ble skadeskutt fikk jeg til svar at det skjedde aldri det der :!: Han jaktet selv også men han kjente ingen ettersøksekvipasje i distriktet så da hadde han vel heller ikke papirene sine i orden for og drive jakt .

Link to comment
Share on other sites

om et utmarkslag kan nekte eller om en grunneier kan nekte noe. Eller for den del om en en av de kan tillate noe utover det den andre gjør syns jeg vitner om at avtaler mellom grunneierne og utmarkslaget er for dårlig. iallefall der hvor et utmarkslag er dannet for å selge eller forvalte jakt.

Link to comment
Share on other sites

Smiler og ler...

Årsaken til denne galskapen skulle være at hunder avgir så mye lukt at det støkket dyr på naboterreng. Dette bevitner om uklokskap og mest sannsynleg sjalus. Har ikke funnet noe om dette i gjeldene regelverk.

Og grunneier sier kjør på, og da gjør vi det :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Angående dette med at hundelukt støkker vilt i området, har det noe rot i virkeligheten? Dersom jeg går tur med hunden(som jeg skal skaffe meg igjen) min gjennom "terrenget" på dagtid for å bli kjent/se etter spor, vil da hjorten sky området til kvelden/natta.

 

Er helt fersk, jaktet i høst på egen innmark etter hjort/rådyr. Ble da mange timer, og mye fundering på hva dyrene kunne reagere på.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Nå har jeg jaktet med hund etter hjort i så lang tid at jeg :lol::lol::lol: . Hvorfor. Jo fordi jag har hunden min gående løs på min lille eiendom, om natten nytter hjorten den samme små grønne flekken til beite.

Jeg har en revebås stående i et plantefelt, denne er aktivisert når jeg er der. Har alltid hunden med når jeg aktiviserer eller forer båsen. Vilkameraet mitt viser at hjorten beiter i dette området like etter at jeg og hunden forlater revebåsen.

For øvrig er deler av Bergen tett befolket med hjort, dette er og et av de områdene der er mest hundelufting i Bergen.

I et jakt område vi hadde gjennom tyve år brukte vi løshunder. Klart vi flyttet på hjorten, de var tilbake i området en dag eller to senere. Når vi brukte bandhund, var der ikke merkbart forflytning av dyrene.

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tar forbehold om at jeg ikke veit hvordan dette utmarkslaget er organisert. Er det organisert som grunneierlag?

 

I de grunneierlagene jeg kjenner har grunneierlaget overtatt jaktretten til grunneierne. Dette skal gjøres gjennom skriftelig avtale på X antall år (maks 10 år av gangen). Har de overtatt jaktretten, kan utmarkslaget/grunneierlaget også bestemme jaktreglene. Også innenfor den enkelte grunneiers eiendom, fordi grunneieren har frasagt seg jaktretten. Selvfølgelig innenfor rammene offentlige regler setter. En grunneier som ikke er enig i grunneierlagets beslutninger kan prøve å endre dette ved å få andre medlemmer med seg, eventuelt melde se gut av grunneierlaget. Litt avhengig av hvordan avtalen er utformet, må grunneier trolig vente til avtalen er utløpt.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Nå har jeg jaktet med hund etter hjort i så lang tid at jeg :lol::lol::lol: . Hvorfor. Jo fordi jag har hunden min gående løs på min lille eiendom, om naten nytter hjorten den samme små grønne flekken til beite.

Jeg har en revebås stående i et plantefelt, denne er aktivisert når jeg er der. Har alltid hunden med når jeg aktiviserer eller forer båsen. Vilkameraet mitt viser at hjorten beiter i dette området like etter at jeg og hunden forlater revebåsen.

For øvrig er deler av Bergen tett befolket med hjort, dette er og et av de områdene der er mest hundelufting i Bergen.

I et jakt område vi hadde gjennom tyve år brukte vi løshunder. Klart vi flyttet på hjorten, de var tilbake i området en dag eller to senere. Når vi brukte bandhund, var der ikke merkbart forflytning av dyrene.

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Det var dette jeg også kom fram til.

 

Du lukter nokk mye værre en hunden din

no offense :wink:

 

Mye verre. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ein ting er om grunneigar kan overstyre regelverket i eit grunneigarlag. Ein anna ting er bergunnelsen for ikkje å tillate bruk av bandhund. Viss begrunnelse som Haraball nemner stemmer så bekrefter det berre at antijakthundfundamentalistane fortsatt er aktive i Norge.

Då me begynte med hund i mitt jaktterreng for nokre og 20 år sidan høyrte eg det samme. Eit jaktlag hadde hatt med seg hund i naboterrenget eit helg uten at dei såg hjort. Ergo var det bandhunden som skremte vekk hjorten ved at den avsatte lukt. Den teorien var til gjengjeld smadra da me begynte med hund og avskytinga aldri hadde vore så stor som etter hundens inntog i mitt jaktterreng. No skuldas no ikkje den sterkt forbedra avskytinga hunden ,men det avkrefta i alle fall teorien at med hund så skydde hjorten terrenget. Sidan har me hatt hund med kvart år og no er synet på hund berre positivt. No skal det og seiast at den personen som var skeptisk til hund ikkje var sjølv med på jakt,men berre var ein besserwissar uten praktisk erfaring.

Link to comment
Share on other sites

- eller at hvemsomhelst andre gjør det - reglene for fri ferdsel i utmark gjelder også der det drives storviltjakt, og de gjelder også i jakttida.

 

(Dette grunneierlaget må da overgå det aller meste som presteres på "Nyhetsspeilet", og som vises på diverse "Alternativmesser", når det gjelder uvitenskapelig vrøvl og fantasifulle tulle-påfunn).

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at hund i terrenget har den helt store betydningen.

 

Alikevel:

 

Jeg tror at endringen, fra at det ikke er hund i terrenget til at det dukker opp hunder i terrenget, er en stressfaktor for dyra.

På samme måte tror jeg endringen fra ingen folk i skogen, til masse jegere i skogen ved jakttidens start, er en stressfaktor for dyra.

 

Det er mange andre slike endringer og stressfaktorer jeg tror er med på å påvirke dyra. Det meste tilpasser de seg og kommer tilbake, mens andre gjør at de holder seg borte. Ett eksempel på f.eks. sosialt stress de ikke tilpasser seg er når kolla sender bukkekalven på dør.

 

Stiger stresset over en viss terskel tror jeg de holder avstand inntil de har tilpasset seg. Eksempel på ekstrem tilpasning kan være hjort og rådyr som oppholder seg i bysentrum (selv om det like godt kan være mangel på alternativer)

 

 

Dette var mer generelle betraktninger. Jeg har ikke noe imot at hund tas i bruk eller blir brukt på hjortejakt. Stikker dyra når hunden kommer inn i terrenget, og blir borte, er det nok summen av positive faktorer kontra stressfaktorer som har slått inn og et kritisk blikk på habitatet er da uansett på sin plass.

Link to comment
Share on other sites

Vi har hadde samme problemer med håpløse regler i vårt storvald. Enden på visa ble at vi meldte oss ut av det valdet, og startet et nytt. Men hvis det stemmer at kompisen din ER grunneier, og HAR stort nok areal til at han får tildelt egne dyr, så kan du jakte med hund på hans område så fremt han gir tillatelse til dette. Du kan derimot ikke fritt jakte med hund på resten av valdet hvor han ikke eier.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

En må nok skille ettersøk fra vanlig jakt, en driver jo ikke ettersøk uten først å ha skadeskutt noe.

Å det er klart ingen kan nekte bruk av hund på ettersøk.

Jeg har også hørt om vald som har sånne regler, som flere andre sier liker du det ikke meld deg ut av valdet, eller finn en annen plass å jakte.

 

Hvor fornuftig en sånn bestemmelse er, er jeg usikker på, men der det er en sånn regel er det flere som er glad for den.

Link to comment
Share on other sites

Kan grunneier nekte hund i band som er med på tur...
Som det er skrevet lenger oppe i tråden - NEI!
Men hvis det stemmer at kompisen din ER grunneier, og HAR stort nok areal til at han får tildelt egne dyr, så kan du jakte med hund på hans område så fremt han gir tillatelse til dette.
Også som nevnt før i tråden - det avhenger av de lokale reglene. Det VANLIGE er at grunneierne overfører jaktretten til grunneierlag/driftsplanområde/storvald. I så tilfelle har den enkelte grunneier INGEN innvirkning på pågående jakt. Slikt avgjøres av lagets styre. Den enkelte grunneiers påvirkning skjer på årsmøtet - og stopper der.
På samme måte tror jeg endringen fra ingen folk i skogen, til masse jegere i skogen ved jakttidens start, er en stressfaktor for dyra.
Kanskje ikke så mye stressfaktor, men hvertfall noe dyra legger merke til, noe "unormalt". Som gjør at de blir ekstra på vakt.

 

Min eiendom tilhører et bestandsplanområde med "overtroiske" folk, der flertallet har bestemt at området skal "være i ro" i tida før jakta. Jeg nevnte dette til en kar fra Innherred, og fikk følgende kommentar: "De' e' fanimæ de' dommast æ ha hørdd! Vi vill' ætt mæst mule fålk ska gå i marka, sån ætt ælgen itj lægg mærke te ætt jægeran kjæm".

Link to comment
Share on other sites

Jeg nevnte dette til en kar fra Innherred, og fikk følgende kommentar: "De' e' fanimæ de' dommast æ ha hørdd! Vi vill' ætt mæst mule fålk ska gå i marka, sån ætt ælgen itj lægg mærke te ætt jægeran kjæm".

 

Henger meg på, har en følelse av at dette kan bli undervurdert. Ikke minst i områder med lav bestandstetthet og lite menneskelig aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

reagerer litt på dette,, jeg har valp nå som jeg vurderer og gå opp til prøve med for ettersøkshund..

 

jeg er kjent med att det er såkalte storvald eller grunneiervald som kansje disponerer opptil hundre dyr som tottalforbyr hund,,, grunneiere er av den oppfatning att hunder springer inn på naboen og skremer dyrene tilbake til annen grunneier..eller annet tull,,, hvis hunden skremer dyr over grenser så er det vel mere nærliggende att de skremer dyrene bort fra det terrenget de blir sluppet i en mottsatt..

 

og annet jeg synes det er kynisk, egoistisk og ulojalt av slike storvald og ha en slik holdning til hund..

 

de ettersøkshunder som finnes er vel i all hovedsak jakthunder, hvorfor skal en bruke mye resurser på og holde og trene hund som igjen gir disse egoistene mulighet til og jakte eller selge jakt til gode priser når de tottalt fraskriver seg og ta et medannsvar for att det i det hele tatt skall kunne la seg gjøre og få lov til og løsne skudd på dyrene, Disse grunneierene valdene burde funnet seg i en vesentligt høyere rate for og få tilgang på ekvipasje eller ekvipasjene burde være restrektive til og støtte dem som ikke er lojale mott den det totale jakt bildet i norge,,,,

hjortejakta blir solgt for langt over kjøttverdi mange steder, nå når jakta starter 1 sept og varer til Jul hvor mange småvilt jegere er det ikke, som nå ikke får tilgang til jakt forde de ikke skal trampe i skogen og skreme det store komersielle viltet.

Link to comment
Share on other sites

reagerer litt på dette,, jeg har valp nå som jeg vurderer og gå opp til prøve med for ettersøkshund..

 

jeg er kjent med att det er såkalte storvald eller grunneiervald som kansje disponerer opptil hundre dyr som tottalforbyr hund,,, grunneiere er av den oppfatning att hunder springer inn på naboen og skremer dyrene tilbake til annen grunneier..eller annet tull,,, hvis hunden skremer dyr over grenser så er det vel mere nærliggende att de skremer dyrene bort fra det terrenget de blir sluppet i en mottsatt..

 

og annet jeg synes det er kynisk, egoistisk og ulojalt av slike storvald og ha en slik holdning til hund..

 

de ettersøkshunder som finnes er vel i all hovedsak jakthunder, hvorfor skal en bruke mye resurser på og holde og trene hund som igjen gir disse egoistene mulighet til og jakte eller selge jakt til gode priser når de tottalt fraskriver seg og ta et medannsvar for att det i det hele tatt skall kunne la seg gjøre og få lov til og løsne skudd på dyrene, Disse grunneierene valdene burde funnet seg i en vesentligt høyere rate for og få tilgang på ekvipasje eller ekvipasjene burde være restrektive til og støtte dem som ikke er lojale mott den det totale jakt bildet i norge,,,,

hjortejakta blir solgt for langt over kjøttverdi mange steder, nå når jakta starter 1 sept og varer til Jul hvor mange småvilt jegere er det ikke, som nå ikke får tilgang til jakt forde de ikke skal trampe i skogen og skreme det store komersielle viltet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...