Jump to content

HÆR Mauser - Kaliber?


RustySoldier

Recommended Posts

Hær-mauser i grei stand - men hva med kaliber? Vurderer å kjøpe (har på lån nå). I våpenkortet står det kaliber 7,62. På demperen står det Cal 30. Hos Kongsberg finner jeg følgende opplysninger:

 

Type................................ Karabin

Produsent........................ Kongsberg Våpenfabrikk

Konstruktør..................... Mauser/Kongsberg Våpenfabrikk

Kunde.............................. Hæren

Modell.............................. M98kF1

Kaliber............................. 7,62x63mm

Produksjonsperiode.......... 1955-1958

Antall produsert................ Ukjent

Serienummer.................... HÆR-NNNNNN- til HÆR-NNNNNN-

 

Så alt burde være klinkende klart. Helt til en skytekompis kommer med innspill og gjør meg usikker, og det er jo ikke vanskelig for en Krag-mann. Han begynner å snakke om muligheten for 30-06. 308 og

30-06. Og til og med "...orginale mauser ammoen i 8mmMauser/7,92"

Skal jeg stole på Kongsberg og magefølelsen eller høre på synsing fra kompisen?

Tviler på at det har vært skiftet løp/kamret om siden den er såpass ny (1955 - 1958). Som Krag-mann er jeg på tynn is her. Noen med Mauser-erfaring som kan lette på trykket?

Jeg er jo rimelig sikker på at dette er 7,62x63mm - men det er veldig greit å få luftet saken.

Link to comment
Share on other sites

Er den hær merket er den ikke i 8x57IS med mindre det er byttet tilbake til orginalkaliber etter forsvaret ikke ville ha den lenger(noe som er lite trolig) Så den er nok enten i 30.06 eller 308win. Dette tester du lett selv med å få tak i en 30.06 patron. Kamrer rifla den er den 30.06. Hvis den ikke kamrer prøv med en 308win. Skulle ikke den heller kamre må den til børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Det står det ingenting, Men fra Kongsberg finner jeg vudere ut at "Under ombygningen ble pipen byttet ut til det nye kaliberet. Pipen ble merket med ”KAL. 7,62” rett foran låskassen på venstre side". Heller der finner jeg ingenting, Skal jeg skru av kikkerten og ta en titt om det står noe under montasjen? Eller er det enklere å stikke innom børsemakeren?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om pipa er bytta så betyr det ikke en eneste ting om det står FLY, HÆR, NSB, eller K.ART på kassa. Da er det ikke den originale .30-06 Springfield (7,62x63mm)-pipa montert lengre, og da må kammeret sjekkes..

 

Den originale pipa var aldri 3006, den var 8x57.

Dersom det står 7,62 på pipa så hadde jeg sett om jeg fikk kamret en 3006.

Gjør du det så er det ikke noe tvil...

Link to comment
Share on other sites

Gjør som folket foreslår,prøv å kamre med 30.06 patron og deretter en .308 dersom førstnevnte ikke går.

 

Er låskassa merka med K.ART kan pipa teoretisk være fortsatt i org. utførelse (8x57Infanterie Spitzer) da kystartilleriet beholdt denne pipa for å bruke opp rest-ammoen etter tyskerne.

 

Men når våpenkortet tilsier 7,62 og demperen har merking .30 så er dette nok en K98F1 (alså .30-06) eller en K98F2 (.308).

Link to comment
Share on other sites

Og altså, Kongsberg har aldri produsert Mauserlåskasser selv - altså maskinert nye. De har brukt gamle.

 

Produksjonsperioden på femtitallet er bare perioden der de bygde om rifler fra 7,92x57mm til 7,62x63mm. Alle rifler med HÆR, FLY, K.ART, NSB, POLITI, KNM, osv er ombygde Mauser K98k eller G33/40 fra før og under krigen.

 

Så vidt jeg vet så beholdt både kystartilleriet, marinen, og politiet de fleste riflene i 7,92x57mm. De som NSB overtok var vel også 7,92, har jeg for meg, men jeg er ikke 100% sikker.

 

Kaliber............................. 7,62x63mm

Dette er 30-06.

 

Det er bra at du tar initativ til å forklare, men et tips til dere alle som skriver .30-06: siden vi bor i et land hvor vi bruker det metriske systemet, så kan vi godt følge Kongsbergs eksempel og heller bruke den metriske designasjonen. 7,62x63mm syns jeg har en god klang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som jeg sa tidligere og flere etter meg ser jeg. Prøv å kamre en 30.06 patron. Passer den har du 30.06. Passer den ikke kan løpet være hva som helst og du bør ta den med til børsemaker.

 

Har gjordt det samme selv med en gammel M98 ingen visste kaliber på. Bare det var en 7,62. Det morosamme var den var ikke 7,62 men 7,92 da hverken 30.06 eller 308win passet i kammeret :mrgreen: De var litt flaue i den butikken jeg hadde henta den rifla da ja :wink:

Link to comment
Share on other sites

:D Ja, det er mye rart som har skjer med gamle mausere. Men hos børsemakere bør de har det rimelig klart. Det eneste jeg har av rifleammo er noen kilo 6,5 x 55, original Krag, fra 1914 - så hvis noen vil bytte så er det bare å si fra. Jeg vil bare ha noen pakker ammo til Mausern for å teste før jeg ev, kjøper.
Link to comment
Share on other sites

Hmm... 2.000 - såpass lite. Han vil ha 2500 inkl. demper og kikkert. Børsa virker velholdt og jeg reagerte ikke på prisen. Men det er godt å ha noen pruteargumenter, jeg vil jo trenge noen kroner til ammo. Hva foreslår du jeg skal bruke til treningsammo? Med to operasjoner allerede gjennomført på skyteøyet regner jeg det vil gå med en del ammo før jeg nærmer meg blinken...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Søk litt på finn så ser du fort hva prisnivået er.

Demper og gjenging drar litt opp, siktet og montasjer ser ut til å være S-lags-standard og er egentlig ikke verdt noe som helst.

 

Ammo, Partizan fra XXL er vel en grei plass å begynne, evt Norma Jaktmatch (til dobble prisen) om du er ute etter kvalitetshylser for omlading.

Link to comment
Share on other sites

Var så utrolig teit å legge turen til Sverige og TV-boden i dag, dels for turens skyld.

Ringte først og forklarte at jeg ville forsikre meg om kaliberet og handle ammo. De sa, yess - vi er klarte. Bare ta med rifle og kom.

 

Resultatet: De klarte ikke å finne ut hvilket kaliber HÆR Mauseren har, til tross for våpenkort og forhåpentligvis noe erfaring. De prøvde halvhjertet et par klikkpatroner før de gav opp. De turte ikke prøve skarpe skudd "i tilfelle"...

 

Snakket imidlertid med en hyggelig eldre kar på en sportsbutikk på Nordbysenteret. En kjenner, En jeger. Han var skråsikkert på at rifla var helt original som den kom fra Kongsberg og i kaliber 7,62. Disse har søkt og begynner å selge ammo der (på Nordbysenteret) om et par tre måneder.

 

 

Bare sånn til info.

Link to comment
Share on other sites

Heisann. min mauser har våpennr HÆRxxxx(fire siffer) den er i 3006 . eller 7.62x63 mm om en skal si det slik. kjøpte klikkpatroner og ikke alle de går inn i mauseren min.

bildene dine viser forresten ikke noe som ligner på min Mauser 8)

 

Og her prøver jeg å legge ut bilder av vidunderet:

 

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... at=0&pos=1" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... at=0&pos=3" target="_blank" target="_blank

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... at=0&pos=2" target="_blank" target="_blank

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... at=0&pos=0" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Snakket imidlertid med en hyggelig eldre kar på en sportsbutikk på Nordbysenteret. En kjenner, En jeger. Han var skråsikkert på at rifla var helt original som den kom fra Kongsberg og i kaliber 7,62. Disse har søkt og begynner å selge ammo der (på Nordbysenteret) om et par tre måneder.

 

"Kaliber 7,62" betyr bare at boringsdiameteren er 7,62mm. Å si at rifla bruker 7,62mm forteller bare hvor tjukke kulene er inni løpet, ikke hylselengde.. da kan den bruke 7,62x63mm, 7,61x51mm, .308 Winchester, 7,62x45mm M52, 7,62x33mm SLK, eller 7,62x25mm Tokarev, for å nevne de vanligste.. finn ut hylselengden, eller så blir det bare en gjettelek som kan ende med personskade :wink:

Link to comment
Share on other sites

Smør et tynt lag med våpenolje i kammeret, før inn en pussefille fra munningen og stopp ca.5 - 10mm. før du når kammeret - la pusselappen stå der. Tøm flytende stearin i kammeret, fyll helt opp for en avstøpning. La stearinet stivne/avkjøle helt før du dytter den ut med pusselappen. pass på at alt blir rent for stearin før du setter børsa bort. Avstøpningen er god nok for en "grovvurdering".

Link to comment
Share on other sites

Min er såfremt alt er originalt, 7,62x63mm.

Og om jeg dro børsa 1000 meter over grense sånn uten videre? Det er klassifisert informasjon. Den delen av Sverige er forøvrig fremdeles norsk og kan betraktes som oppkupert område :D

 

Mvh Jan

 

 

Ja mulig det..... :lol:

Spiller ingen rolle for meg, var bare en velmenende pekefinger. (kan være irriterende nok det...) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Smør et tynt lag med våpenolje i kammeret, før inn en pussefille fra munningen og stopp ca.5 - 10mm. før du når kammeret - la pusselappen stå der. Tøm flytende stearin i kammeret, fyll helt opp for en avstøpning. La stearinet stivne/avkjøle helt før du dytter den ut med pusselappen. pass på at alt blir rent for stearin før du setter børsa bort. Avstøpningen er god nok for en "grovvurdering".

Det skal jeg prøve! Takk!

Link to comment
Share on other sites

Det er noen som ha lagt inn et bilde av en gammel mauser tidligere i tråden som ikke har noe med min å gjøre.

 

Det er - for å si det pent - lett å se forskjell på min. Jeg har, som så riktig kommentert, lyddemper samt kikkert.

 

Min er produsert at herrefolket i Tyskland i 1940, for så å bli ombygd på Kongsberg til en HÆR Mauser (Karabin - M98kF1 i perioden 1955 - 1958. Alt ifølge Kongsbergs våpenfabrikks egen hjemmeside, og den er til å stole på, mener jeg. Det er lagt ned et enormt, prisverdig arbeid i dokumentasjonen av produksjonen ved Kongsberg.

 

http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Rifle ... id=RIF0112" target="_blank" target="_blank

 

Jeg skal se om jeg får tatt noen flere bilder i kveld.

 

Rusty

Link to comment
Share on other sites

Hei og hå.... Ombyggingen som ble gjort på Kongsberg, medførte at et trappet militærløp i kaliber 3006 eller 7,62x 63 ble satt inn i stedet for det orginale 7,92 løpet. Så langt alt greit. Men bildene du linket til viser en mauser med sivilt løp. Mao. har noen byttet løp en eller annen gang ETTER ombyggingen ved Kongsberg.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg klarer ærlig ikke å forstå hvorfor dette er så vanskelig å begripe.

 

Mauser K98k blir produsert på fabrikk i Tyskland. Dette er en rifle i 7,92x57mm IS.

V

Mauser K98k blir med Hans, Günther, Helmüth, Albert, Walther, eller Otto til vårt lille Konglerike, Norge, hvor den befinner seg en stund.

V

Mauser K98k vitner at krigens dager er over, og tar turen til et norsk forsvarslager.

V

Mauser K98k blir ombygd på Kongsberg Våpenfabrikk i nitten-noen-og-femti:kasse og magasin blir modifisert, pipe blir byttet. Dette er nå en Mauser K98kF1 i kaliber 7,62x63mm 1906 (.30-06 Springfield).

V

Mauser K98kF1 forlater forsvarets hender og blir tatt imot av en sivil privatperson eller bedrift.

V

Mauser K98kF1 blir på et eller annet punkt bygget om. Det settes en ny jaktpipe i, patron ukjent, kun kaliber er oppgitt (7,62mm). Det slås gjenger på pipa, og det monteres en kikkertmontasje på kassen.

V

Mauser K98kF1 er nå sivilt ombygd, og i løpet av de første dagene av vår Herres år 2014, kommer denne på besøk til deg. Denne har du nå i hendene og du vet ikke hvilken patron du skal bruke i den.

Link to comment
Share on other sites

Våpenkortet kunne ikke vårt mer tydelig: 7,62 Mauser, Og jeg tror det vile vært vanskelig å bytte løp sånn uten videre, det krever en del papirarbeid før endring av kaliber går i orden.

Jeg holder på med å legge ut noen flere bilder, kommer om et kvarter, Og har allerede fått beskjed fra en del kammer-kompiser at div ammo/klikkpatroner er på vei for å prøve hva som passer.

 

Prolemet er at jeg liker sevle rifla, demperen og selv den billige kikkerten kjempegodt. Etter to øyeoperasjoner og mye AG og Krag-skyting virker kikkert som en flott løsning for en mann som begynner å bli voksen. Og vel så det.

 

Finer jeg ikke ut av ette får jeg ta meg en tur til Winge eller Børselars. Hvis ikke en av gutta herfra kammeret bor i nærheten og vil ta en titt...

 

Jeg begynner å bli mer fast i troen på at løpet er byttet,

 

Mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med det om pipebytting?

 

Er jo ikke usannsynlig at dette har skjedd med riflen du har..

§ 22.Erverv av pipe og glidestykke

 

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, å protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Ved distansesalg skal kopi av våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

 

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha glidestykket (sleiden eller tilsvarende) til hel- og halvautomatiske pistoler.

Sakset fra våpenforskriften..

 

 

Er forøvrig knallglad for at det nå kreves spesifisering av patron, bare tull og vas med gamle gubber som kaller alt av 7,62-våpen for en "syvtoogseksti".

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo gode nyheter - hvis løpet har vært skiftet ut med noe uorginalt (noe mye tyder på) kan jeg uten videre få skiftet til det som står i våpenkortet?

Nå er ikke dette ting jeg bedriver med hver dag - hva koster det å bytte et løp/hva er cirkaprisen for et "originalløp" i 7,62 x 63.

 

Noen bilder, om det kan bidra til å oppklare saken. http://www.suksess.com/Jan_H._Kalvik/Hobby.html

Link to comment
Share on other sites

Fra bildet ditt er det klart at denne ikke har det originale militærløpet, dempergjengene er lagd av en mindre profesjonell børsemaker og våpenet opprinnelig er lagt omkring 1943 og er ikke av de låskassene med de beste toleranser dersom originalsluttstykket er i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser trådstarter sine spørsmål i denne tråden koblet opp mot "annonsetråden" samt diverse websider trådstarter tilsynelatende eier/er redaktør får det for meg mange røde varselslys til å blinke...

 

http://www.etterretningen.no/Etterretningen.no/Defence_and_Intelligence_Norway.html

 

https://nb-no.facebook.com/pages/Defence-and-Intelligence-Norway/361021373911572

 

 

Hva er det du egentlig "ønsker" her på kammeret.no?

 

Hva gjelder spørsmålet i denne tråden finnes svaret så enkelt at du snakker med eier av våpenet.... tja....du hadde "lånt" våpenet?

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner denne tråden å bli litt vinglete.

 

Trådstarter ønsker hjelp til å finne ut om "Mævsern" han vil kjøpe er i kaliber .30-06 eller .308, ikke hvilken grad av finnish og metallurgiske finurligheter produsenten la for dagen i 1943.

Hadde ikke våpenet holdt mål hadde neppe Kongsberg Våpenfabrikk giddet å bygge den om.

 

Vent og se om det dukker opp en referansepatron, om en .30-06 (7,62x63) passer i kammeret er saken biff, om en .308 (7,62x51 NATO) passer i kammeret, ja da er saken...biff.

 

Og de som hevder å kunne se kaliberet utfra bildene kan gjerne sende meg neste ukes Lotto-tall på PM. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...