Jump to content

Første pistol, skal brukes i dynamisk open, 9 mm minor


Midt-I

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skal kjøpe min første pistol over nyttår, og har tenkt på en som primært skal brukes til dynamisk sportsskyting. Skal prøve å få testet andre klubbmedlemmers konkurransepistoler for å se om det er noe spesielt jeg liker, men til nå har jeg bare erfaring med en CZ 75 SP-01 som jeg synes passet meg bra. Har egentlig en Shadow med tunet avtrekk i tankene, i tillegg har jeg sett for meg å ha en .22 kadett sleide for trening. :)

 

Noe positivt med CZ-en er vel at den både er double action og single action, slik at det blir litt enklere å tørrtrene avtrekk med snap caps? (Trenger ikke spenne hanen hver gang). Jeg hadde også håpt å få tak i et brukt eksemplar for å spare litt penger, og tenker også at det vil være lett å selge den igjen dersom jeg av en eller annen grunn ikke skulle like den siden den er så populær. Dessverre kan det bli litt vanskelig å finne tid til å komme på fellestreninger for å teste litt fremover.

 

I tillegg ønsker jeg å kunne bruke rødpunkt i konkurranser, noe som automatisk putter meg i open klassen og som jeg tror bare blir gøy. :) Har allerede kjøpt en Burris Fastfire III til dynamisk riflen min, og tenkte å bruke den både på rifle og pistol. Den kommer med American Defense AD-22 picatinny QD, og tenker bare å vite sånn ca. hvor mye jeg må skru når jeg bytter over. I utgangspunktet vil jeg spare litt penger ved å holde pistolen så standard som mulig, uten komp, slide-racker, uoriginal videre magasinbrønn og major ladninger osv., men kun ha ett rødpunktsikte og avtrekks-tuning som modifikasjoner. Men er som sagt ikke helt sikker på at jeg skal ha en Shadow enda. :D

 

Har et par spørsmål om CZ-en:

- Det kan kanskje bli en utfordring å montere en rødpunkt på en CZ, siden det så vidt jeg vet ikke finnes noen picatinny-montasjer som monteres direkte på sleiden, slik som finnes til for eksempel Glock. Kanskje en børsemaker kan tilpasse en picatinny-montasje på sleiden (f.eks. ved å frese bort litt materiale og skru på en skinne), men det kan vel fort bli dyrt?

- Mener å ha sett at noen modeller av CZ har decocker mens andre har sikring. Er den ene mer hensiktsmessig enn den andre i IPSC?

- Har hørt litt forskjellig om grepsvinkler på Glock og 1911, og uenighet om hva som er mest naturlig. Noen som kan forklare dette, og hvordan CZ er sammenlignet?

- Hvor mye må jeg regne med å betale for en brukt CZ i OK stand?

 

Andre forslag? Jeg har egentlig ingen kjennskap til merkene under, men de ser ut til å ha vært nevnt tidligere i lignende tråder på forumet. Skal som sagt prøve å få testet så mye som mulig, men dersom folk kan gi litt forhåndsinfo eller anbefalinger om hvordan disse er sammenlignet med CZ hadde det vært flott!

 

- Glock 34/ 17 + .22 Uhl sleide (Det er litt "kult" med Glock, men tror jeg holder meg unna fordi det visstnok skal være et krevende førstevåpen, spesielt med tanke på avtrekk).

- SVI

- STI

- Sig Sauer P226 x-five eller x-six

- Tangfolio

- Para-Ordnance

- Pardini

- Sphinx 3000

 

Tenker det er fint om jeg kan slippe billig unna og heller kan kjøpe litt mer ammo, men dersom det er verdt det kan jeg kanskje koste på meg en litt dyrere pang. Det overordnede målet her er å ha det gøy og bli god til å skyte. :D

Link to comment
Share on other sites

IPSC har jeg ikke startet opp med selv enda, men ja gå for en CZ og ikke en Glock hvis nå CZ passer deg. Har skutt Glock19 i 2 år og kjøpte meg i nå i høst en CZ Shadow. Glocken er vanskeligere å skyte bra da den krever mer av skytteren. En brukt CZ, jeg ga 6k for min som var nermest ubrukt. Jeg kjøpte så en til klubben for 4,5k noen uker etterpå som virket brukt en del mer. Det virker som om dem ligger i deromkring. Problemet kan bli å finne en brukt en, men hold øyene åpne og følg med på kammeret og finn.no

Uansett lykke til i løypa :wink:

Link to comment
Share on other sites

Oi... her var det mange inngagsverdier på en gang :D

 

Sånn i utgangspunktet vil jeg nok råde deg til å kjøpe en standard umodifisert (men gjerne brukt) CZ SP01 slik at du kan skyte productiion divisjonen. Da konkurerer du med likt utstyr som de andre. Å sette på et rødpunktsikte for å skyte i open mot spesielbyggede, kompanserte og fin-tunede openpistoler som scorer i major kan selvsagt være gøy... men jeg tror nok Production er gøyere. Dessuten trenger du ikke da å dille med å flytte sikter og slikt, som nesten aldre er en praktisk eller god ide - Og du kan bruke peng på ammo :D

 

Om du absoutt vil skyte open ville jeg nok gått for et eller annet i 1911 doublestack og ferdigbygget for oppgaven.

 

Men starter du med en CZsp01 (gjerne shadow) så har du en fin ingangsport til IPSC og mulighet for å bestemme deg for andre divisjoner senere :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var innom lokale sjappen i julen og kjente på litt forskjellige pistoler. Kan nevne CZ 75, Tanfoglio, Pardini, Sig Neuhausen, diverse 1911/ 2011 (STI, Para-Ordnance). Falt pladask Pardini i 9 mm med 6" løp. :smile:

 

Til sammenligning kjentes CZ-ene klumpete. 1911/ 2011 var også veldig gode å holde i, men på Pardini føltes både vinkel og utforming på grepet mye mer behagelig.

 

Og avtrekket på Pardini: Smooth! Avtrekkene på 1911/ 2011 var også ganske gode, men CZ derimot var totalt ikke i samme klasse! CZ og Tangfoglio var kjedelige å trykke på, mens de dyrere pistolene var en fryd. Pardini og Sig Neuhausen var spesielt crisp!

 

Så uten å ha ha prøvd noen av pistolene på skytebanen enda kan jeg si at jeg er forelsket i Pardini. Veiledende pris på disse er vel ca. 15 000 kr, noe som er litt mer enn de 6-7000 jeg i utganspunktet hadde tenkt å bruke på en CZ. Testing vil jo vise om de dyre pistolene oppleves like godt på skytebanen i forhold, men jeg har mine anelser.

 

Det som gjør meg litt tvilende er hvor bra slitestyrken til Pardini er, samt hvor bra den vil passe i dynamisk. Kom over en post på et utenlandsk forum hvor det stod at Pardini hadde prøvd å markedsføre seg mot IPSC for et par år siden, men at de hadde fått et dårlig rykte grunnet mye feilfunksjoner. Posteren mente det var på grunn av den "harde bruken" som er i IPSC, men den skjønte jeg ikke helt. Kan jo muligens være de samme barnesykdommene som vi av og til kan lese at folk her inne på kammeret har opplevd? Eller mener noen av Pardini rett og slett ikke tåler bruken i IPSC?

 

Hadde ikke sagt nei takk til en 1911/ 2011, men fordel Pardini er følelsen. :smile: Grepsvinkelen og balansen føltes som sagt bedre, og 1911/ 2011 føltes gode men litt fremtunge. Fremtung mente selgeren var på grunn av at alle deler hos 1911/ 2011 var av stål, og dermed var mer slitesterke. Han mente Pardini hadde brukt andre og lettere materialer som var mindre slitesterke, og at man måtte regne med å bytte slitedeler på Pardini oftere. Noen som har litt teknisk innsikt på dette området og kan forklare mer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Pardini GT 45 i 9mm som jeg kjøpte i 2008. Den har gått 3-4000 skudd i året med til sammen mindre enn 10 funkfeil. Observerer ingen slitasjeproblemer selv om mange av skuddene er gjort med relativt kraftig militærammo. Halvparten av funkfeilene har forekommet i kaldere enn 15 minus og uten at jeg har smurt med tynnere olje.

Link to comment
Share on other sites

jeg har sett 1 -en- Pardini blitt brukt på noen stevner, fra små lokale til store internasjonale stevner de siste ti åra.

 

Nå tror jeg mye av ryktene om feilfunk skyldes konkurranse pistolen i .32 og .22 fra pardini, men det brukes altså ikke i noen significant grad i IPSC. Jeg liker den bare ikke...

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker den bare ikke...

Hvorfor?

 

Et par andre ting:

 

- I butikken ble jeg fortalt litt om hvordan pistolen skal ligge i hånden. Litt vanskelig å forklare, men det var noe helt annet en den knyttneven man kan se på diverse "tacticool" videoer hvor det virker som grepet skal være så vertikalt som mulig. 1911/ 2011 gir jo litt mer knekk i håndleddet, og Pardini enda mer. Regner jo nesten med at Pardini vet hva de gjør ettersom de lager bane-pistoler til OL?

 

- Ønsker også å ha enten en 22. sleide eller egen .22 pistol til trening, men har ikke sett så mye på det enda. Man får tak i .22 kit til 2011, men ikke til Pardini. Blir vel en egen prosess å finne et passende .22 våpen også.

 

- Jeg vil skyte i Open fordi jeg synes det er mye gøyere å skyte med rødpunktsikte. Om jeg havner langt nede på resultatlisten tror jeg ikke det blir så stort problem, jeg tror nok jeg skal klare å heller fokusere på egen fremgang. Om jeg tar av rødpunkten kan jeg vel uansett skyte i Standard med Pardini og 2011 (?om de passer i boksen?).

 

- Hadde moro å få pluss for major scoring, men hva er beste måten for å få dette til? Er det dumt å konkurrere med høytrykks 9x19 og trene med vanlig ammo?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått meg praktisk rifle enda. Riktig at for å erverve dynamisk rifle er det karantenetid på 2 år sammenhengende med 12 matchpoeng hvert av årene (totalt 24), hvorav minst ett stevne skal være level III. Pistol derimot er det vanlig 6 måneders karantene på fra man består godkjenningskurset til DSSN.

 

Mens jeg jobber meg opp aktiviteten til å erverve rifle har jeg hittil lånt våpen til rifle- og pistol-matcher). :)

Link to comment
Share on other sites

Har Pardini PC45/9 (5" løp, med 6" løp heter den GT45/9). Denne finnes også i PC9 utgave (5" løp ellers samme grei med GT9 i 6").

 

Først:

Våpen til Standard må ha 5" løp eller kortere, 6" og man er automatisk i open klassen.

 

Fordeler med min PC45/9 er avtrekk (Man hører det er meg når tempoet går opp, grunnet kort reset osv.).

Er veldig "Pekbar" i 5" utgave (Er nok noe avhengig av hånden som holder, men der er klar forskjell på denne og 6").

1 funkfeil i match på 2000sk. (Stovepipe, griseskittent tørt våpen. Måtte rakke den ett par ganger da det skjedde, kostet nok ett par sek. Bruker feil?).

Slitasje? Har ikke sett noe enda, men det er vel ramma som ryker tilslutt (Lettmetall). Men jeg bruker todelt rekylfjærguide med innebygget demping, og den skal være mye snillere mot ramma i stoppen.

18-19sk i mag med forlengede magbunner (Med litt press på baksiktet går den akkurat i standard kassa).

 

Bakdeler:

Kun ett fiberoptisk forsikte som tilvalg (Og "rød dotten" er liten, kunne gjerne ha vært minst dobbelt så stor).

Ikke noe å bygge om til Open, har ikke sett noe av utstyr som er beregnet til denne.

Kan ikke bruke DAA Racemaster eller Racer hylster. (For øyeblikket bruker jeg Riwal hylsteret, men det er Racemaster jeg ønsker å bruke).

Dyre magasiner.

Køddete feste av større magbunner.

Lite eller ingenting av deler til den.

 

Sum= Hva skal den brukes til? Min dubler som felt våpen og Standard våpen, og gjør en god jobb for meg. Hadde jeg hatt det minste snev av Open drømmer, hadde mine føtter gått i retning av SVI (Eller kanskje Sphinx?)

Link to comment
Share on other sites

Første pistol og open minor uten komp eller andre duppeditter.

En engelsk frase som rinner i hu er "Glutton for punishment" :wink:

 

Med det prisnivået som blir antydet er production med noe i retning av CZ eller Glock et langt bedre valg og da vil det bli poeng også mens man sparer til en kjekk STI e.l. til standard major.

Link to comment
Share on other sites

Det skal match våpnene fra Pardini ha...jeg har både SP og HP. Pardini SP har jeg skutt uten funkfeil i alt slags vær/temperatur i to år og HP'en fikk jeg i høst og den viser samme takter. Jeg har i litt emosjonelle øyeblikk påstått at SP'en er mitt beste håndvåpen kjøp.... Men trådstarter var vel ute etter råd om våpen til fortrinnsvis DSS/felt. Pardini har som Hassel nevner ikke noe stor utbredelse i Norsk DSS og jeg vet ikke om de har noen våpen på "Production" lista. Mange skyter Pardini i felt av grunner som du selv nevner, godt avtrekk, fin balanse, ett. Jeg har Sig Sauer 226 x-five allround til DSS og en x-six til felt og kan vel greit anbefale de. Ellers har jeg også en STI Targetmaster til PPC/ felt som jeg også er veldig fornøyd med. STI Rangemaster går vel i Standard divisjonen i DSS og burde være et ok feltvåpen, men du vil kanskje etterhvert savne den ekstra tommen løpslengde i felt. Det er fort slik at du må kompromisse litt hvis du vil dekke over flere grener med samme våpen. Er vel også der at det å flytte siktemidler blir du fort lei av .... Så det anbefales ikke som noe styrende element for valg av våpen. Våpen som skal brukes i alle andre divisjoner enn DSS Production blir ofte modifisert til yttergrenser av det de har lov til og da lite egnet til annet.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor?

Jeg liker i Pardini fordi den har helt feil grepsvinkel for meg, i tilegg er grepet klumpete og stygt i mine øyne. Altså jeg liker den ikke fordi den er dårlig eller noe, og jeg har kommentert at jeg tror ryktene om at den har masse feil skytldes andre modeller. -jeg bare liker den ikke - (jeg er mer 1911 klubben jeg, med CZ som sterk oppfølger)

Når det gjelder grepsvinkel og de råd du har fått i den sjappe jeg tipper du har verdt. Det er råd som nok har noe for seg i presisjonsgrener som bane og felt. Men til dynamisk skyting er det så og si ingen som velger den løsningen, og det tror jeg kun skyldes preferanser.

 

Til felt, er jeg overbevist om at pardie fungerer aledels utmerket - men jeg foretrekker 6" 1911 i 9mm til slikt. For det grepet passer meg bedre.

 

Når det gjelder tanteken om å skyte open... så tror jeg rett og slett at det ikke vil bli gøy. Å lade major i 9mm vil slite pistolen din grassat, spesielt uten kompensator. Desuten vil du med såpass lav magasinkapasitet henge langt etter før timeren har sagt "Piip". Men med en 5" pardini kan du selvsagt skyte standard, og da få opplevd IPSC - og få litt erfaring før du handler neste pistol.

 

En annen tanke, er jo om du syns grepet og våpnet tiltaler deg, å kjøpe en god 9 mm 1911 singlestack. Det finens gode og presise veresjoner der, og du kan også skyte IPSC classic divisjon (som er den tøffeste divisjonen :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Skal en skyte Classic skal en skyte Classic, og da er det bare .45ACP som teller :D

 

En førstepistol til IPSC burde egentlig gå enten i Standard eller Production-klassen, alt etter hvor mye penger du har tenkt å legge i det. Om budsjettet er begrenset er det absolutt Production-klassen som gjelder, da slipper du å havne i kappløp med folk som blåser 25.000 på pangen og så umiddelbart sender den til smed for prisdobling. Siden du ikke kan gjøre den dritt med en Production-pistol før du havner i standard (eller ennå værre, hører ordene "Welcome to Open Division!") har man heller ikke motivasjon for å fikle for mye. En ufiklet pang fungerer som regel mye bedre enn en fiklet-med pang. Ennå en fordel er det at Production ikke deles i minor og major, så det er egentlig ikke noe poeng å kjøpe noe heftigere enn 9mm.

 

Så, når du har kjøpt en Production-listet pistol og fått på den de åpne siktene du ønsker (og kanskje en smule skateboard-teip) er du igrunn i boks. Da er den eneste utgiften din ammo, reise og startkontingent.

 

... og det er faktisk en del å velge i når det gjelder Production. Vil du slippe rimelig greit unna er det en CZ75-variant som står på plakaten. Om du ikke skremmes av en noe høyere kjernelinje og du har lyst å ha litt mer stil og schwung på pangen din kan du gjerne gå for en av de Production-listede X-Five'ene fra våre sveitsisk-tyske-amerikanske venner, og om du absolutt har lyst å knuse sparegrisen finnes det sikkert noen som har noe sveitsisk som starter på sph og slutter på inx å selge deg :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har blitt en del klokere av denne tråden, og tror standard divisjonen passer best. Det istedenfor production, fordi jeg tror det blir mye enklere å holde interessen oppe med en bedre pistol. Så får jeg heller bruke litt mer penger, dette jo er hobbyen min for f**n! :D

 

Ekstrapoeng for major scoring hadde vært gøy, og det virker som .40 S&W er det beste alternativet? Har inntrykk av at dette er et ganske utbredt kaliber, men hvordan er det mtp. ammokostnader og evt. senere salg av pistol? Har lest at .40 S&W ammo generelt skal være 20-30% dyrere, og det høres jo ikke alt for ille ut?

 

STI/ SVI eller Pardini i .40 S&W i står nå i tankene, og jeg er spent på å få følt de litt i fingrene når rekylen kommer. De fleste vil vel si at STI/ SVI er et sikkert valg, mens Pardini til dynamisk er mindre vanlig. Spesielt GT 40 tror jeg ikke det er så mange av i kongeriket (om noen), finner de iallefall ikke på Børselars sine sider. Noe annet negativt med Pardini er hylster til IPSC bruk må tilpasses, og at magasinene sies å være dyre.

 

En god standard-rigg er nok veien å gå, og da går det jo an å montere et rødpunktsikte og iallefall være litt konkurransedyktig om jeg vil prøve ut ut open. Vet at det fins Docter montasjer som byttes ut med baksiktet på 2011, men har ikke funnet noe slikt til Pardini. Her ser det ut som en har hjemmesnekret montasje ut fra et ekstra baksikte. Kanskje mulig å mekke et kombinert baksikte og Docter montasje :smile: Muligheter..

 

qNgeVHM.jpg

http://imgur.com/gallery/HTRcu

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Open med 9mm Minor er nok ikke den beste veien å gå, samme med minor i Standard. Akseptert visdom tilsier at du må skyte såpass mye bedre for å kompensere for minor at du vil tape på tid. Men alt med måte, om målet ikke er å vinne og du foretrekker presisjon foran hastighet så kan du ha det mye moro selv med en 9er. Rimelig ammo er jo ikke noen ulempe det heller. Men førstevalget i Std er og blir 40, og det må du regne med skyldes erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Det har nok mye å gjøre med at .40 S&W er det rimeligste alternativet for standard major med tanke på ammokostnader. Det er vel heller ingen andre lovlige majorpatroner som gir mer magasinkapasitet.

 

Jeg vil fremdeles anbefale en 9x19 som står på godkjentlista for Production til å begynne med og ta standard major litt etter litt.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel heller ingen andre lovlige majorpatroner som gir mer magasinkapasitet.
Korrekt, eneste alternativet mindere enn 10 mm er .357 SIG, som er en necket-ned .40 hylse.

 

Jeg vil fremdeles anbefale en 9x19 som står på godkjentlista for Production til å begynne med og ta standard major litt etter litt.
Problemet hvis du bor i Oslo er at (nesten) alle production-panger er lovlige i standard og alle standard-panger er lovlige i Open.
Link to comment
Share on other sites

OT, men .357 Sig har omtrent samme dimensjon som .40 S&W, men ikke helt. Godset I .40 hylsene er også tynnere. Jeg husker dette fra når det var hylsetørke .357 Sig for mange år siden. Necker man ned .40 bør man holde seg langt unna maksladninger.

 

Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

OT, men .357 Sig har omtrent samme dimensjon som .40 S&W, men ikke helt. Godset I .40 hylsene er også tynnere. Jeg husker dette fra når det var hylsetørke .357 Sig for mange år siden. Necker man ned .40 bør man holde seg langt unna maksladninger.
Jeg mente den var basert på .40 hylsa, ikke produsert av brukte sådan. :)

 

Poenget var at selv om den er den eneste patronen med untak for 10 mm kaliberkravet for IPSC standard major gir den alikevel ikke plass til fler patroner, siden hylsekroppen har tilnærmet samme ytre diameter (som vel er en viktig grunn til at den bel godkjent i første omgang).

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at det skyldes at noen poltiorganisasjoner i USA bruker denne patronen og følgelig får gratis ammunisjon til å konkurrere med.

 

Prøver man seg på .357 Sig til standard major med privat ammunisjonsbudsjett har man enten mer penger enn vett eller en ekstrem fascinasjon over å slave ved ladebenken.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det blir standard eller open, og det har som sagt med at jeg vil ha en litt tunet pistol. Ikke prøv å få meg til å begynne med production... ;) Usikker på om jeg skal velge 9 mm eller .40 S&W, siden man etter ryktene skal kunne finne 9 mm til halve prisen av .40. Da kan jeg jo skyte dobbelt så mye, og få mer trening.

 

Er det noen i Bergensområdet som har en Pardini, og kunne tenkt seg å la meg prøve et par skudd på skytebanen? :D Send PM!

Link to comment
Share on other sites

Glem open klassen på en stund.Glem Pardini til dynamisk :) Sikkert fantastisk til felt.

 

Skal du ha det moro i open bør du kunne hevde deg litt på lokale stevner. Er ikke moro å havne som listefyll med en dyr openpistol, da blir du fort lei tror jeg.

 

Mitt tips er å begynne i standard eller production med en Glock 17 hvis den passer henda dine og bruke mye penger på ammo og tren.Du kan bygge denne Glocken om til en openpistol på sikt eller du kan selge den når tiden nærmer seg for en openpang i 1911 variant eller Tanfryktlio, CZ Checkmate. Skal du ha 40 S&W eller 9mm major må du satse på å lade. Ellers blir du ruinert hvis du skyter endel. CZ SP-01 en er også ett godt valg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes TS skal skyte i open jeg!

Det er plass til mange nye ivrige i den divisjonen.

Og du får jo tunet pangen din for 50.000,- om du ønsker det! Perfekt innfallsvinkel inn til pistolsporten sitt svar på F1!

Ser du har bestemt deg for pardini, flott valg. Ville ikke ha valgt det selv, men så lenge du synes den er fet så er det helt klart veien å gå. Få tak i montasje (om det er laget C-more montasje til disse da??), eller få laget en hos en dyktig børsemaker.

Komp er jo greit også, ikke så stor vil gjøre best nytte siden det ser ut som du vil holde prisen på ammo nede på å bruke 9mm minor. (Børsemakeren vil sikkert hjelpe deg med rett type til minor faktor)

Ikke glem at det er greit å ha et langmagasin til long course. Helst to av hvert... Da slipper du å ha så mye omladninger. Lade tar tid, det har du ikke tid til i open ( om du ikke trives nederst på resultatslistene da?).

Ville tippet på at du trenger åtte magasiner totalt, da har du treningsmagasiner og match magasiner.

Noen kroner på å få på plass komp, og tuning av avtrekker og en generel overgang av pistolen må du dessverre regne med, og det er greit å sette bort dette til børsemaker om du ikke er sinnsykt dyktig og vil utføre dette arbeidet selv?

Bygge nye skjefteplatene som er formet etter hendene dine er også greit å få laget. Dette ordner du uansett lett selv, det er å få kjøpt ferdig masse til dette. Grunnen skjønner du når du skal trekke på 0,8 sek og sette to kuler i hver skive med et tempo på 0,12 sek i split på hver skive... Grepet må være perfekt. Så har du fire skiver på 7 meter så skal du være ferdig med ca bare Alfa treff på ca 2 sek. En eller to vekk er jo greit.

Det er ikke før nå en skjønner at alt av fjærer, deler og tilpasninger må være 100%.

Så kommer en til hylster, magasin holdere, belter og rangebag med der tilhørende utstyr. Vi nevner i fleng: paraply, type stor så du kan holde deg og utstyret ditt tørt om det skulle regne på match dagen. God stol, siden det blir en del venting. Timer, må du bare ha om du skal trene alene. Gode sko som kun brukes til dette, samt bukse og alt annet en pleier å ha på kroppen. Gode skytebriller må du også ha. Ekstra deler til pistolen må du ha, og helst en identisk som reserve om alt skulle gå til helvete på en stage.

 

Uansett hva du velger å skyte med til slutt, dynamisk skyting er fantastisk moro!

Og jeg håper du begynner så du kan få oppleve adrenalinrushet som flommer igjennom deg når du står på stage og hører ordene: Are you ready...?

Det er nå det hele begynner, det er på disse neste få sekundene du skal få bruk for all treningen, det er nå disse 10-20,000 skuddene på trening hvert år skal gi uttelling! (50,000 er ikke dumt om en har nok penger til det. Regjerende udiskutable verdensmester har uttalt ca forbruk på 250,000 skudd pr år, til sammenligning)

 

Selv har jeg skutt dynamisk Aktivt på tredje året nå. Mulig jeg prøver meg på open om noen år, men til jeg har lært nok om stage brakedown osv så holder jeg på i prod så lenge, ligger nå i øvre del på listene, dette har tatt både tid og energi. Men fremdeles er jeg en nybegynner i dette gamet.

Dette vil ikke si at ikke open er riktig for deg å begynne med, men det kan være greit å stikke en finger i jorda og innrømme til seg selv at det er noen ganger greit å gå ydmykt til verks med en normal pistol til du har lært å skyte (siden dette tydeligvis er ditt første våpen?).

 

Lykke til!

DVC

Link to comment
Share on other sites

Denne skytingen er ganske ny for meg. Så jeg har tenkt å komme med noen refleksjoner til deg som nybegynner fra en nybegynner.

 

Jeg er en person som alltid har hatt det slik at man skal ha det beste når man først skal ha noe, ja du kan godt kalle meg materialist.

 

Når jeg ble presentert for IPSC skyting så fenget dette med en gang, det eneste som jeg nå har gjort annerledes fra alt annet, er å være minimalistisk når det gjelder utstyr. Mest for å se det an om dette var noe for meg. Jeg ser at dette er en sport som fort drar penger hvis man skal gå for det beste utstyret og våpen med en gang, (det gjør stort sett alle de tinge som jeg får interessen for) Jeg begynte med dette for gleden av å skyte noe annet enn å stå og prikke inn på en skive.

 

Jeg hadde alt en Glock 34, så jeg havnet i Standard klassen i minor. Helt greit, for jeg konkurrerer med meg selv i veldig stor grad. Jeg har innsett at det er kun min egen fremgang jeg kan fokusere på med enkle mål, som f.eks å delta på et stevne uten å skyte NS eller Misses.

 

Jeg har kun investert i et ekstra magasin for jeg må ha 3 stk for å fullføre en long course. Jeg har lånt meg en rigg som jeg regner med eier snart vil ha tilbake.

Er ikke vant til å skyte med skytebriller så fant noen gamle som er ripete og fæle i manges øyne, men det fungerer for meg. Skyter i vanlige turklær.

 

Det jeg har funnet ut så langt er at i startfasen så har ikke utstyret så mye å si på mine resultater. Jeg forutsetter at de som har lyst å starte med dynamisk har skyteferdigheter fra før, hvis ikke så er det i mine øyne der man må begynne. Treffer man ikke blink når man står og trykker mot en skive, så går det ikke noe bedre i bevegelse og med puls. Det er jeg som skytter og person hvor poengene i stor grad ligger. På stevne nå i helgen skjøt jeg på en stage 24 Alfa av 24 mulige og havnet desidert nederst på resultatlisten for den stage i min klasse. Vinneren var 12 sek raskere enn meg og skjøt mindre Alfa. Dette utgjorde at det kom 21 personer i mellom oss.

 

Dette er en sport hvor kroppen må finne rytmen, fysikken stemme samt at du må ha evnen til mental trening. Min kropp som snart nærmer seg et halvt århundre må trenes til å fly opp og ned som en jo-jo mens man har fokus på oppgaven. For min del er det nå det fysiske, trene masse på å skyte i bevegelse og ikke stoppe opp for hver skive med mer som gjelder. Full pott på Alfa viser at skyteferdighetene er greie nok, nå må hastigheten opp uten å miste for mye Alfa. Jeg må trene masse på å legge hvert skudd bak meg som ikke går dit det skal. Drar du det med deg så ødelegger det ikke bare treffene for den ene skiven, men hele stagen din.

 

Jeg har noe småtteri på tur over dammen, men det hadde jeg kjøpt uansett om jeg hadde begynt i dynamisk eller ikke. Det går mer på finere avtrekk og vekt på avtrekk.

 

Det jeg prøver å si er......Tenk ikke så veldig mye på det beste utstyret og det dyreste nå. Kjøp en pistol som du liker og vil ha glede av. Velg en klasse som du har lyst til å skyte i. Er dynamisk noe som passer deg og du kommer til et punk hvor du føler det er utstyret som er flaskehalsen, så oppgrader da. For min del vil det være leeeeenge til.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for innspil, men har lyst til å skyte standard fordi jeg som sagt kan tune litt mer. Tenker primært på avtrekk, men også annet stæsj etterhvert. Men i og med at jeg er så usikker kan det være at jeg kjøper noe billig for å komme i gang med skytingen, og heller bytter ut i noe finere senere når jeg har mer erfaring og har prøvd litt forskjellig. Så da kan jo kanskje production bli aktuelt likevel.

 

Jeg har prøvd CZ 75 og en Tanfoglio, og synes de er gøy å skyte, men har hatt et lite problem. De "hopper" i hånden slik at de peker til høyre (jeg er forresten høyrehendt) etter at jeg har skutt. Rekylen gjør at pistolen vippes oppover som normalt, men på vei ned igjen vrir den seg altså til høyre. Noen som vet hvorfor? Jeg har en teori om at jeg er litt slapp i klypen (holder et ganske løst grep), eller at grepet er for lite til hendene mine. Jeg tror jeg har ganske normal størrelse på hendene for en mann, men heller i tilfelle mot litt større enn normalen om noe. Jeg hadde ikke samme problem med en Glock jeg prøvde (mener det var en Glock 17), som jeg synes lå bedre i hånden og pekte rett fremover da den kom ned igjen. Men den var ikke like gøy å skyte. :mrgreen:

 

Mtp. bruktkjøp, hvor mange skudd tåler en pistol før den begynner å bli seriøst slitt? Ser f.eks. at det ligger en Tanfoglio i .40 på finn hvor rammen har gått 60 000 skudd og toppen 30 000.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Selv om jeg er ihuga 1911 fantast, så har jeg lagt merke til noens klubbmedlemmers cz 75/85 samt et klubbvåpen vi har av samme type. de er billige, de er nærmest uslitelige, og de virker, alltid! så og kjøpe en CZ vil jeg påstå er et fornuftig valg, har hørt om CZ 75 som har passert 80 000 skudd! og den var fortsatt helt ok. kjøp deg Cz :-) eller en Kongsberg Colt fra 20 tallet :-)

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Her er litt om hva jeg skyter og hvorfor.

I standard skyter jeg en Sig X5 X-series i 9mm (21+1) (her venter jeg på pris på løp med komp og montasje, (har en leupold delta point til dette)

I production skyter jeg en Sig X5 allround i 9mm

I classic skyter jeg en STI Trojan i 9mm

I open skyter jeg en CZ Czechmate i 9mm

 

Som du ser skyter jeg bare 9mm, jeg lader stort sett ammoen min selv, ikke for å spare penger men for å få den ultimate patronen til hver klasse. Liker stort sett å skyte med tunge kuler (147 grn) men det er jo en smaks sak, men det fungerer best for meg.

På min Dillon 1050 har jeg et ekstra kruttmål hvor det står MAJOR på så står det MINOR på det andre, veldig enkelt!

Synes 9mm er et bra kaliber, komponenter er enkelt å få tak i, rekylen er mindre både hjemmeladet og fabrikk kontra 40 S&W OG man får flere skudd i magasinet i standard og classic. I open klassen lader jeg opp til major og som sagt komponenter er det enkelt og ikke minst billig å få tak i spesielt hylser. har ca 1,5 grn mindre krutt i hylsa en de som skyter 38 super.

Det er sant at man får mindre poeng i DSSN skiva hvis man skyter utenfor A sonen, men er det vel bare å treffe A sonen da!? det jeg mener er at man med 9mm må/bør holde igjen skuddet til man har et bra siktebilde. Tidene kommer etterhvert det er derfor man drar på trening for å pushe grensene litt, og holde litt igjen på match.

Når det gjelder merket på pistolen du skal kjøpe er det bare å få testet litt forskellige, personlig liker jeg Tanfoglio grepet stort sett de fleste liker disse grepene inkludert en på min klubb som ikke tåler Tanfoglio.

Mitt lille tips er å kjøpe en Tanfoglio Limited Custom GK (den med freste hull i sleiden) i kal 9x19 (small frame), kjøpe en ekstra pipe som børsemaker lager hybrid hull i (ca kr 2000-3500) og en montasje (ca kr 1000-1500) og et rødpunkt sikte (mitt leupold deltapoint kostet ca kr 3500-4500) da har du en pistol til både open og standard. (det er jo hull i rammen til montasje)

Man kan gjøre det billigere også men tror dette er en grei løsning, hvis du kun skal ha en open klasse pistol kan man jo bare lage hull i den pipa våpenet kommer med, og sette rødpunktsiktet i sporet til baksikte, da sparer man en ca 3000-4000.-

Skal man ha mest effekt av open er jo en hybrid løsning og en komp det beste, men i minor kan man klare seg med hybrid only, mener jeg da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...