Jump to content

"Allround kaliber" Storvilt/langhold


prebs

Recommended Posts

Er på utkikk etter et kaliber til å bruke til, storvilt fra sel og oppover. Samt til langholdskyting.

 

Vil ha noe ikke alle andre har, så 6,5x55, 3006 osv er utelukket. Men fremdeles bør kaliberet finnes i fabrikkproduserte rifler.

 

Lader selv så tilgang til fabrikkammo betyr ikke så mye.

 

Bør være litt trøkk i den, synes det er kjekkere å skyte når det sparker litt!:-D Så kom med forslag, og gjerne hvorfor jeg skal velge kaliberet du foreslår:)

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

7mm Rem Mag for den såkalte "all to do rifle". Egnet både til "vanlig" jakt og langhold. Kult å ha, høy presisjon, flat kulebane, god terminal skuddvirkning og forholdsvis lite rekyl. Lekkert kaliber... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde sikta meg inn på 7mmWSM eller 300wm. Jeg handla en 300wm for halvannet år siden, og den har ikke sluttet å imponere enda. Langholds-ladningene mine ble litt brutale på hjort på 85m, men ellers er den tipp topp. Rekylen er behagelig med demper.

 

230grs Berger hybrid rusler ut i 925m/s, og samler på en halv klistrelapp :)

Link to comment
Share on other sites

Det lurer jaggu jeg på oxo???

Sparer messing, og messing er dyrt :wink: Nei, den der tror jeg vi trenger ei forklaring på? Greit at beltet er unødvendig - faktisk er det kjekt om en skal skyteforme villkatter, men ok, det er unødvendig. Men "for all del"?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er beltet som er grunnlaget for spørsmålet, så er det flere ulemper med det.

Beltet har ingen misjon, det forsterker ikke hylsen.

Beltet tar plass, det kan gi mindre magasinkapasitet og noen ganger fører det til mateproblemer og forkilinger.

På grunn av øket bunndiameter blir belastningen på sluttstykket større enn nødvendig, det er kun et slitaseproblem, ikke noe sikkerhetsrelatert.

Antall omladninger du får ut av beltehylser er ofte mindre enn med hylser uten belte, jeg har egentlig ikke funnet ut hvorfor, men de gir oftere hylseseparasjon med enkelte hylsemerker.

Men M67 har ett poeng, det letter skyteforming i enkelte tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

"noe ikke alle har", kan være så mangt. 300 WM som er nevnt er ikke daglig kost, men fortsatt en "velkjent" patron. Skal du ha noe enda mer uvanlig fins 308 Norma Magnum og 300 H&H Magnum.

30-06 Ackley Improved er og en mulighet. Da kan du skyte jaktmatch til trening, og lade på de utblåste hylsene etterpå.

30 kaliber er velsignet med tilgang på alt av de aller beste kulene !

 

7 mm STW er en kreasjon det skal la seg gjøre å få til. Kjente en gang i tida en som brukte den på sel. Uvanlig flat kulebane. Skal holde til det meste vilt med 160 gr kule. Du får også til 7 mm mye bra kuler. Vet ikke hvordan den er å lade til / vanskelig å få til å gå ???? Eller om den er enkel.

280 AI er nevnt. Jeg satt og funderte på den en stund, men fant at jeg ikke orket all skyteforminga, og at den visstnok skulle være litt kilen.

 

Selv har jeg nylig fått meg et løp i 338-06 A-Square, det er passe uvanlig. Men siden du snakker spesiellt om lange hold og sel som viktig, vet jeg ikke om det er tingen. Selv om du får fart på 180-grainerne fra den og, gjør den seg kanskje best med litt tyngre og langsommere kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 300RUM i en Blaser som veier totalt rundt 4,5kg

Rekylen merkes godt uten demper/brems.

Men etter at jeg monterte en A-tec Maxim ble den veldig fin å skyte med.

 

Har ikke testet den så mye enda, men ser ikke ut til at den liker lange 200gr+ kuler.

Samlet dårlig med 220gr MK. Kulene virket ustabile. Har nok for lav stigning.

 

Samler meget bra med 180grs Scirocco og Accubond.

Skal teste 200gr Accubond og 175gr TTSX også.

Får opp mot 990ms med 180gr kuler.

Link to comment
Share on other sites

Er 300WSM foreslått? Den er ikke så veldig vanlig, men belteløs, og nokså lettvinn å holde på med, iallefall er 7mm WSM det.

7mm WSM er jo også en tanke, en får der veie dyre kuler mot rekyl, jeg valgte dyre kuler og etter litt skyting i helga uten demper så er det helt OK. En blir litt sjokkskadd (iallefall av førsteskuddet) når en går fra 8kg 6.5x55 med brems, til 4.5kg 7mm WSM uten noe - og 180gr kule som skal ut i 900m/s.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei Prebs,

 

Jeg er jo etter hvert blitt en GGG som ikke er alt for mye første G(Gretten), men ser alt for ofte at folk begynner i det jeg mener er gal ende.

 

I min verden er det slik at en begynner med det en skal ha gjort, finner passende kuler som kan få den jobben gjort. Deretter finner du hylsa med volum tilpasset jobben, så rifle eller bygg som takler hylsa/patronen. Deretter er det på tide å finne komponenter eller rifla som kan brukes til det du har bestemt deg for. Motsatt er slik jeg ser det å begynne i gal ende.

 

Til LH uansett bruk er G1 BC kuler på eksempelvis 0,6 akkurat like gode ballistisk uansett hvilket kaliber de er og uansett hva slags hylse de kommer ut i fra om hastigheten er den samme. Ergo er hvor mye effekt man mener man trenger og hvor langt ut man trenger effekten det som avgjør diameteren på kula en skal skyte.

 

Eksempelvis - du ønsker en patron med potensiale til å skyte elg på 500m.

 

En elg er ett ganske stort dyr og da trenger du ei kule med ok integritet som holder nok sammen til at du får tilstrekkelig penetrasjon til å gjøre skade i begge kroppsdeler. Dvs relativt solid kule som igjen betinger en god del anslagshastighet for å deformeres tilstrekkelig til å gi ekspansjon. De fleste jaktkuler trenger ca 600m/s for å gi pålitelig ekspansjon. Til skikkelig langhold må man over på mye mer lettekspanderende kuler som A-Max/Berger/Matrix/ m.fl. Problemet med de er at på alle normale jaktskudd dvs <200m har de fleste av dem såpass lite integritet at de går i filler før de har penetrert tilstrekkelig. Disse kulene er forbeholdt kun veldig lange avstander.

 

Lovverket sier minimum 9g kule ergo faller de alle patroner under 6,5 ut. Og med det kravet forsvinner de små gode patronene som 6Dasher/6XC/6CM etc ut.

 

Da begynner ting å flaske seg. Du trenger altså ei kule på min 9g som er solid nok til å penetrere begge kroppshalvdeler som har igjen minst 600m/s anslagshastighet på 500m avstand.

 

Med det som bakgrunn kan du gjøre litt ballistisk moro å se at ei kule med mer enn BC.500 som har en utgangshastighet på 900m/s omtrent er minimum av de du kan bruke.

 

Om en igjen legger litt flere krav og sier en av erfaring vet vi at 6,5 er omstridt på vanlige avstander så der faller resten av 6,5 patronene av. Av brukbare jaktkuler er det bare en jeg i farten kommer på som tilfredsstiller kravene over og det er 140 AB. Hylser fra 6,5x284 og oppover gir deg nok hastighet til sikker ekspansjon om du ønsker en 6,5.

 

Hakket over 6,5 er 270. Alle 270 patronene utenom 6,8SPC er brukende LH patroner. 270 Win klarer å skyte 150 IB med nok hastighet til å tilfredsstille kravet. 270 WSM og Wby gjør det enklere. Mangelen på bra billige treningskuler er ankepunktet mot alle .277" patroner.

 

Så er vi over på minimum 7mm kule. Passende jaktkuler med BC over 0,5 er det en del av. 150 Scirocco, 154 Interbond, 160 Accubond, 168 LRX er alle hete alternativer. For å få dem over 900m/s må du på de aller største std patronene eller en av de mange 7mm magnumene. 280 AI, 7 RM/7Wby/7 WSM/7 SAUM/7 Dakota/7STW/7 RUM +++ mange flere gir minst dette og er innenfor.

 

I kal 30 er det samme sak. BC > 0,5 jaktkuler er det en god del av. 180 Accubond/Scirocco. 178LRX, og de vi alle venter spent på Nosler 190/210 ABLR er blant de heteste kandidatene. 200 grs kuler finnes det også en mengde av. De beste av disse som f eks 200 AB nærmer seg BC 0,6 som gir deg enda mer slingringsmonn i forhold til feil vindbedømming. Bedømme vind er det som skiller de som virkelig kan og de som ikke kan nok til å skyte skikkelig langt. Jeg tilhører den siste kategorien....

For å få 900m/s + er det bare magnumpatronene som duger nok med normale pipelengder. 308NM/300Win/WBY/WSM/Dakota og oppover gjør alle strålende jobb.

 

Sånn fortsetter det oppover i diameter. Rekylen øker suksessivt med økende kulevekt. Lett rifle gir mer følt rekyl enn ei tung ei og det blir fort slik at ei "lett" er en utfordring å skyte godt nok med til at en kan løsne skudd på 500m. Ei tung rifle som er lett å skyte med er ett sant H*** å bære rundt på. Presisjonskravet bør være maks <1MOA for rifle og ammunisjon om en skal ha litt slingrinnsmonn til små operatørfeil. Jo bedre presisjonen i riggen er jo mer feil tillater det skytter å gjøre.

 

Var bare en liten oppsummering av hvordan jeg mener du bør gå fram for å finne den(de) rette patronen(e) som passer bruket og lommeboken din. Gir derimot ingen svar på spørsmålet ditt og er derfor kanskje litt på siden av det du spurte om...

 

Om en skal legge mine krav til grunn mikset med litt av dine er kula du skal bruke 300grs Nosler Accubond i .338. Da har du bra kule som rekker minst 500m, er suveren til storvilt inkludert elg og har MASSE trøkk... begge veier.

Den får du fart nok med i alle hylser fra 340 Wby volum og oppover. Så da kan du jo se etter ei rifle i 340 Wby/338Rum/338 Lapua. Alle får du i ett utvalg våpen. Men ei .338 rifle kamret i en patron som gir såpass hastighet blir mer enn en håndfull om du skal skyte den i ei rifle som er nogenlunde bærevennlig......

 

Beste valget om en skal ta hensyn til både pris på komponenter, rekyl og utvalg våpen er en 300 Mag av en eller annen type. De amerikanske er mest solgt og ergo er utvalget våpen klart størst i de.

Link to comment
Share on other sites

@Shadob

 

Sel er et dyr som lever i eller ved sjøen, f.eks: steinkobbe, havert osv :)

 

Med oppover så mener jeg, Hjort, og Elg i første omgang:) Har rifle i 223Rem til Rådyr, å "nedover" :P

 

B5, har jeg ikke tenkt på enda. Men det kommer vel senere i livet en gang:)

 

@Sauer 150

 

Det svaret var et av di grundigste jeg har sett på dette forumet, fantastisk!:)

 

Valget står nå ved 7mm RemMag, 300Rum, 300WinMag, eller et av 338 kalibrene. Kjenner det frister mest med et av .30 kal. pga. stort utvalg av kuler. Ut i fra det jeg forstår så er alle di nevnte over dugenes til jobben. Så må vel bare lese, og gruble litt mer så finner jeg vel utav det:) Tusen takk for et virkelig utfyllende, og hjelpsomt svar iaf :-D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vært gjennom diverse stadier av "eksotisk kalibersyken" begynner jeg å bli frisk. Jeg setter nå stadig større pris på standard kalibre som har lett tilgjengelige komponenter og troverdige ladedata. Hva jeg oppnår av resultat under skyting er i dag viktigere enn hva kaliberet jeg bruker heter eller hvor spesielt og uvanlig det er. For jakt og langholdskyting vil sikkert 300 magnumer og 7 mm magnumer være et fornuftig maks nivå på ytelse. Går man til mer ekstreme patroner enn dette så brenner man mer krutt og løp for en veldig liten gevinst. Det begynner å bli vanskelig å få tak i krutt, kuler og løp som kan være med på å gi en betydelig gevinst. I dag er det også til dels vanskelig å basere seg på amerikanske komponenter med de leveringsproblemer som vi opplever.

Om en patron har belte eller ikke spiller ikke så stor rolle som noen vil ha det til, fete patroner med skarp skulder og lite konisk kropp har sine egne utfordringer. Man klarer å løse matingsproblemer både med beltehylser og type "ultramaghylser". Jeg har og har hatt mange forskjellige kalibre med og uten belte og snakker av egen erfaring der.

Det ser ut til at høy BC blir overdrevet som en nødvendig egenskap for langholdsskyting. Man glemmer lett at en kule med høyest hastighet alltid vil nå målet før en langsommere kule, uavhengig av BC. Dermed vil kulebanen for den raskeste kulen alltid være mindre krum. Dette skyldes at den raskeset kulen blir utsatt for gravitasjonskraften over kortere tid.

Kuler med høy BC vil miste hastighet litt langsommere enn kuler med dårligere BC, da vil en rask kule med god BC være å foretrekke framfor en kule med dårlig BC.

Kuleformen har mye å si for BC, så lette lange(f.eks. homogene) kuler kan ha god BC. Jamnfør enBarnes TTSX på 150 gr kontra en 180 gr Oryx.

Kanskje man bør prøve en 168 gr HPBT kule i 300 magnum for å se om den gir en faltere kulebane ut til 1000m enn f.eks en 200gr kule?

Vind avdrift vil være avhengig av bl.a. stabilitet, det er vanskeligere å dytte nesen ut av kurs på ei kule som spinner fort enn for ei som spinner sent. Her spiller lengde negativt inn når man har marginal stabilitet i spinn. Gitt en fast stigning, så vil en rask kule spinne med større RPM enn ei langsommere kule, ergo er den raskeste kula mer stabil og mindre ømfintlig for vindavdrift. Tiden kula blir utsatt for vindpåvirkning har også betydning for hvor stor vindavdriften blir. Kort eksponeringstid=mindre avdrift.

Nå må minsten ha mer kveldsmat så det får være nok for i dag.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at høy BC blir overdrevet som en nødvendig egenskap for langholdsskyting. Man glemmer lett at en kule med høyest hastighet alltid vil nå målet før en langsommere kule, uavhengig av BC. Dermed vil kulebanen for den raskeste kulen alltid være mindre krum. Dette skyldes at den raskeset kulen blir utsatt for gravitasjonskraften over kortere tid.

 

Helt sikker? Du sier jo selv at høy BC kuler vil "holde" bedre på farten. Ballistikk er fysikk og BC gir oss en koeffisient på hvor godt kula overvinner motkraften i form av luftmotstand, eller en sidekraftvektor i form av vind. Utgangshastigheten og avstand gir oss flyvetid, som ganger med motkraft, eller sidekraft gir oss det arbeidet som blir utført på kula, enten i form av redusert hastighet, eller avdrift.

 

Blææ..teori.. Tror vi egentlig er enig, bare reagerte litt på bruken av "alltid". :)

 

Litt mer praktisk skrevet så vil en høy BC kule med lavere hastighet kunne gå flatere enn en lav BC kule med høy hastighet i det blinken kommer xxx(x)meter unna, det er kommer ann på hvor stor differansen er både i BC og hastighet... :wink:

Synes forresten "Sauer150" hadde et meget informativt innlegg. :D

 

Redigerte litt..

Link to comment
Share on other sites

ATK er inne på en del helt vesentlige punkter som vi er helt enige på.

 

Til jakt er kortere flygetid alltid å foretrekke. Jo mindre tid kula bruker i lufta jo bedre. Alt som reduserer mulighetene for ytre påvirkning er bra. Og ja vil heller ha en patron som skyter ei BC ca .500 kule i 1000m/s enn en som skyter ei BC ca .700 kule i 800m/s om formålet er jakt på tross av at forskjellen i avdrift på skikkelig lange hold er veldig i favør den siste. Men for meg og jeg antar mer enn 95% av andre er 500m på jakt inni gamperæva langt! 400 er også en skikkelig utfording om en skal legge normale presisjonskrav til grunn. Personlig er maks skyteavstand på jakt de avstanden jeg treffer ett mål på størrelse mellom ei leirdue<->20x20gong på mer enn 9 av 10 ganger under kontrollerte omgivelser. Da er det rom for å drite seg ut litt med vind, puls, avstand og bevegelser i målet. Ikke mange jeg kjenner som setter første smellen på ei leirdue hver gang på 4-500m uansett stilling våpen og patron. Leirduepresisjonen er latterlig på elg, men ganske så virkelig på rådyr så som alltid ellers er det jo lov å bruke hue.

 

Det er en avveining mellom hastighet og BC og denne kan enkelt beregnes i alle gode og halvgode ballistikk app'r og programmer. Knott og bruk en del tid i disse så får en raskt en god del teoretisk bakgrunn for valg av både kuler og patroner. Shooter og Applied Balistics er vel de meste brukte på tlf. Shooter kostet sist jeg kjøpte ca 10$ og er verdt hver krone. Nokia sitt gratis program er også veldig bra om du bruker android eller Nokia tlf.

 

Siden STW er aktuell i en annen tråd og den er brukt litt kan en jo gjøre ett lite eksempel med den og 2 aktuelle kuler. I min STW tid var kulevekten nr 1 140 grs foran midt på 70 tallet grs med MRP ? (husken er ikke all verden så ikke ta disse dataene for god fisk!) og de pr i dag absolutt beste kulene i kaliberet 180 grs Berger. Med 140 grs Accubond kulene får en ca 1040m/s med, 180 Berger ca 900m/s.

 

På 500 m med 5 m/s full vind (90grader) har den lette fortsatt ca 780m/s og driver av nesten nøyaktig 1MIL (10 knepp) eller 50cm, den tyngste har beholdt % vis høyere hastighet og har bare drevet av 40cm. Kulefallet på den lette er ca 105cm/21 knepp(0,1mrad/knepp) på den tyngste er ca -135cm/27knepp. Forskjellen i flygetid er under 1/10 mindre med den letteste.

 

For de fleste er kulefall lettere å justere for enn avdrift, derfor er de aller fleste LH skyttere skikkelig BC horer. Da høyest BC er best i å kompensere for den største utfordringen som er vindbedømming. Vindbedømming er også der de fleste viser manglende evner fra stokken og bakover. Kulefall kan nesten enhver "tulling" som meg selv ratte inn ganske så greit med tilgang til ok software. Å bli sjef på vurdering av vind er mer enn litt utfordrende.

 

Mye skyting med ballistisk dårlige kuler hjelper en del og gir bra treningseffekt selv på normale 2-300m baner. Skyte BR med 222/223 og 52 grs Matchkuler funger bra. 22LR kan også brukes om en legger masse penger i ammo med lav hastighetsvariasjon (ES). Men personlig synes jeg det er lettere å lade den ammoen til en av de sentertente for samme penga.

 

Ingen av delene er selvfølgelig ikke like bra som masse skyting på lange avstander med riggen en skal bruke. Men tilgang til bra anlegg for laaaange avstander må en jo helst være både rulleført og stasjonert i nærheten av ett av skytefeltene for å få til. Jeg har lagt merke til at det hjelper fælt å bo på plasser med mindre folk. MYE ubrukt fjell, vidde og fjord om en kommer seg ut fra det sentrale østlandsområdet.

 

En liten digresjon angående dette med tilgang på komponenter, ammo, hylser osv. Vi her i Skandinavia er velsignet med for tiden ett latterlig bra utvalg på tross av at verdensmarkedet skriker etter varer. Pratet med en venn i Pennsylvania her om dagen og der slet de foran åpningen av Centerfire season med i å levere noen type ammo uansett fabrikat i mange normale kalibere :shock: Den situasjonen er det ikke mange som noen gang har opplevd eller vil oppleve her hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er og var at kortere flyvetid alltid gir flatere kulebane uavhengig av BC. Det er først når god BC har ført til at ei kule har tatt igjen og gått ifra en annen kule at BCen vil ha ført til flatere kulebane. Gravitasjonskraften bryr seg ikke om hvorvidt en kule har god eller dårlig BC. Gravitasjonskraften bryr seg faktisk ikke om noe, men virker uavhengig av om det er prosjektil i lufta. Gravitasjonskraften påvirker alltid et projektil, men når det flyr vil G trekke kulen mot senter av jorda. Jo lenger tid projektilet flyr, jo lengre tid blir det utsatt for G og faller mer i meter mot jordens senter. Derav følger at et prosjektil alltid vil ha en flatere kulebane så lenge det bruker kortere tid over en gitt strekning enn et langsommere projektil. Derfor kan et 175 gr 338 prosjektil ha en flatere kule bane enn et 250 gr 338 prosjektil ut til f.eks. 1000m forutsatt at det bruker kortere tid på strekningen. Dette er ren fysikk og de lover som gjelder der er etablert gjennom vitenskapelige bevis. Jeg driver ikke å kverulerer, men det er vel greit å påpeke hva som faktisk gjelder?

Sånn for ordens skyld, når ei langsom kule med god BC tar igjen og passerer ei rask lett kule med dårlig BC så vil den tunge på det tidspunkt ha brukt kortest tid på den strekning, og dermed få minst kulefall fra og med den strekningen.(Rask og langsom som i hva som gjaldt m.h.t. utgangshastighet)

Sjekk med en ballistikk kalkulator så blir det greit visualisert med kurver og data i tabellene som genereres.

Link to comment
Share on other sites

Vind avdrift vil være avhengig av bl.a. stabilitet, det er vanskeligere å dytte nesen ut av kurs på ei kule som spinner fort enn for ei som spinner sent. Her spiller lengde negativt inn når man har marginal stabilitet i spinn. Gitt en fast stigning, så vil en rask kule spinne med større RPM enn ei langsommere kule, ergo er den raskeste kula mer stabil og mindre ømfintlig for vindavdrift. Tiden kula blir utsatt for vindpåvirkning har også betydning for hvor stor vindavdriften blir. Kort eksponeringstid=mindre avdrift.

Her har du nok misforstått.

Det er spindrift som påvirkes av kulerotasjon.

Link to comment
Share on other sites

Spinndrift forårsakes av kulerotasjonen, det er ikke det jeg snakker om. Spinndrift går bare i en retning, styrt av hvilken vei riflingen går.

Vindavdrift blir motvirket når gyroeffekten hindrer nesen i å skifte retning. Jo større rotasjon er i omdr/tid jo vanskeligere er det å dytte kula ut av sin rotasjonsakse. Jeg kan ikke se at den vindkraften som bare dytter kula sideveis(paralellforskyvning) er særlig betydelig eller stor nok til å forårsake hele vindavdriften. Derfor snakker jeg om at når kulas nese dyttes ut av omdreiningsaksen, så vil den ha skiftet retning. Når vinden virker over hele kulebanen, så vil avdriften øke etter en potensfunksjon. Siden jeg ikke klarer å sette opp formelen for avdriften så vet jeg ikke helt hvordan kurven kula vil følge ser ut, men den vil ikke være lineær som ved ren paralelleforskyvning.

Link to comment
Share on other sites

ATK du må underbygge de påstandene dine med noen kildereferanser.

 

I følge Bryan Litz så er vindavdrift gitt etter en ganske enkel formel.

 

Vindavdrift(m)=Vindhastighet(m/s)*lag time (s)

 

"Lag time" er tidsforskjellen mellom en kule skutt i vakuum og den faktiske tiden en kule bruker til en gitt avstand.

F.eks. Skyter du en kule i 1000 m/s på 1000 meters hold i vakuum så vil den bruke 1 sekund. Reell tidsbruk på en 180 grs Berger hybid i 1000 m/s er 1.347 sekund.

Dvs at "lag time"=0.347 sekund.

 

ved 10 m/s effektiv sidevind skal vi da få Vindavdrift=10 m/s*0.347 sekund=3.47 meter. (og det stemmer når jeg testkjørte i ballistisk app på mobilen)

Denne "lag time" kan påvirkes av bc og hastighet, men en må øke hastiheten ganske drastisk for å kompansere for en endring i bc.

 

Kom over denne grafen på internett. Den illustrerer ganske godt hvordan bc og hastighet påvirker lag time. Her på 300 yards.

lag_time.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...