Jump to content

PPC et blindspor?


ojoh

Recommended Posts

Hva? jeg har jo nettopp holdt kurs ca. midt i Norge!

Å, dere mener Midt-Norge, ikke midten av landet. :mrgreen:

 

nhd her på forumet kan holde kurs, og holder til Trønderlag.

Det finnes også bra folk i Bergen.

 

Vi har faktisk hatt en rekke henvendelser fra midten an landet. Som oftest er det enkelt henvendelser som koker bort i kålen.

Så mitt råd til deg må bli det samme som alle andre får. Snakk med din klubb, og få samlet et knippe interesserte. Det er heller ikke dumt å ta kontakt med andre klubber i området.

Sørg for at dere har mulighet for å lage til en PPC bane (50m). Snakk gjerne med meg om både bane og kurs.

Hadde nylig et kurs i Fauske. Der har de en mann med litt PPC erfaring fra tidligere, og en ellers høyst oppegående og ivrig gjeng. Så de vil klare seg selv fra nå, værre er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som gjør en skytegren mer atraktiv (målt i antall utøvere) enn andre. Først av alt må terskelen inn være lav, det være seg i form av utstyr og kompetanse. Nå skal det bemerkes at utstyr også kan virke den andre veien, grener med mye utstyr kan i stor grad virke appellerende .... Det er antagelig nesten like stort spenn i begrunnesler for å starte med en spesiell skyteform som det er skyttere, men jeg tror en felles nevner er at det må være spennende og lærerikt, dvs gi noen utfordringer uten at det virker avskrekkende. Feltskyting har mye av dette, lav terskel og ofte fine utfordringer på mange nivåer. PPC er som tidligere nevnt ikke en øvelse som først og fremst henvender seg til nybegynnere, vi setter ingen krav til forhåndskunnskap, men skyteerfaring over tid og god kjennskap til sikker våpen håndtering er helt vesentlig. PPC har utfordringer til de som vil prøve seg med presisjonsskyting med grove håndvåpen, og jeg vil tro grenen appelerer mer til den feltskyttern som irriterer seg over at han bomma på innersonen enn han som er fornøyd med å treffe "skiva". PPC skyting har de fleste elementer fra feltskyting pluss noen flere og er målbart slik at man kan lett se eventuell fremgang.

PPC konkurranser er i motsetning til felt veldig lite mannskapskrevende og vil for de fleste klubber være et enkel overskuddsforetagende, og lett føre til økt aktivitet i klubbene.

Link to comment
Share on other sites

..attraktivitet øker selvfølgelig hvis det finnes et innkluderende miljø av utøvere og at det er mulig å måle seg mot andre i form av tilgjengelige konkurranser... og det er her vi har en utfordring med nye grener som PPC.

I Akershus syd-øst / Østfold regionen ser vi at det blir stadig færre felt konkurranser, (Moss PK sin innendørsfelt er et hederlig unntak) og begrunnelsen er at de er for resurskrevende å arrangere. I Oppegård SL samarbeider vi med naboklubber for våre vår- og høstfeltstevner. Men vi ser at vi rekruterer mange feltskyttere til PPC og med det får vi god kontakt med skyttere som vi knytter til oss og kan dra nytte av i feltarrangementerne våre. Så min teori er at mer aktivitet er bra for alle grener, og at PPC vil også være med å utvikle feltskyttermiljøet. ... og det skulle ikke forundre meg om det plutselig dukker opp noen felt/PPC skyttere på 25 meter banen som ønsker å finslipe avtrekksteknikk ..

Link to comment
Share on other sites

Gah, må vi til å skyte PPC også nå da :P

Jeg har en prioritetsliste over de tingene jeg trenger å øve mest på i tiden fremover. Skyting fra ukurante stillinger er høyt på listen, sammen med presisjon. Ser for meg at PPC er en ypperlig skyteform å slipe til begge to i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Driver og lever meg opp litt på reglementet for de mange forskjellige klassene i PPC for tiden.

 

Et par kuriositeter: single action-skyting med revolver kun tillatt på 50 yds (45 m).

Skyting på avstanden 3 yds (2,74 m), i klassene standard revolver ( 2,75" og 4" pipe) og standardpistol. 6 skudd på 8 sek, da riktignok uten støttehånd.

 

Relativt hurtig skyting på det som vel kan kalles ultrakorte avstander? Litt fremmed for en halvlat NSF-feltskytter, men mer i gata for en "dynamisk skytter" (for Kalstad er det fortsatt "stridsskyting"), og kanskje spiselig for de med sans for spesialfelt?

 

Matchene er mange, skuddantallet stort, 150 skudd. Vil en gjennomsnittsskytter finne det i meste laget? Tror nesten det. Kalstad på sin side, synes jo 25 skudd klasse og grunnlag, evt. med en omgang på 10 skudd i tillegg egentlig er nok. Og en vanlig feltrunde med 60 skudd med pistol er nok det også. (En feltrunde på rifle er vanligvis 30 skudd.)

 

150 skudds matcher? Ok maratonprogram for de mest ihuga i den indre kjerne, men for bredden? Well, time will show, som det heter på nynorsk.

 

(Ser ellers at mine ganske så saklige innlegg foran har avstedkommet angsbiteri hos enkelte. De som henfaller til slikt har tapt debatten, heter det seg.)

Link to comment
Share on other sites

Flott Karlstad, du kommer med mye av det jeg har hørt det siste ti-året, og det bør være bra for PPC å få svart på det. Jeg gjør et forsøk.

 

Matchene er mange, skuddantallet stort, 150 skudd. Vil en gjennomsnittsskytter finne det i meste laget? Tror nesten det. Kalstad på sin side, synes jo 25 skudd klasse og grunnlag, evt. med en omgang på 10 skudd i tillegg egentlig er nok. Og en vanlig feltrunde med 60 skudd med pistol er nok det også. (En feltrunde på rifle er vanligvis 30 skudd.)

150 skudds matcher? Ok maratonprogram for de mest ihuga i den indre kjerne, men for bredden? Well, time will show, som det heter på nynorsk.

Er det ikke rart, det virker som om at PPC1500 har dukket opp her i Norge som lyn fra klar himmel, og ikke finnes noen andre steder.

At de aller fleste PPC skyttere i hele verden først og fremst skyter PPC1500, og ser på de andre klassene mer som "pauseunderholdning", det bryr ikke oss, for vi vet best!

Altså, bredden skyter 1500 matcher, de mest ihuga fyller på med kort matcher. Sånn er det allerede, men himmel og hav tenk om vi nordmenn skulle gjøre noe likt med resten av verden. :shock:

Den gode herr Heiberg får stadig mer rett i sine uttalelser om vår arroganse :D

 

Maraton? La oss snu litt på det, slutt å stirr ned i ammoboksen for å hele tiden telle patroner. Tenk på tiden du bruker på konsentrasjon og skyting av f.eks. fripistol og luftpistol.

Hmm... det skulle vel ikke være omentrent like lenge som en PPC1500 match?

Personlig synes jeg at det er langt mer "maraton" å få skutt noen felt runder i løpet av en lang dag, men jeg er kanskje litt rar siden jeg synes at skyting er morsommere enn venting.

 

Driver og lever meg opp litt på reglementet for de mange forskjellige klassene i PPC for tiden.

Derfor har vi Innføringskurs. Så slipper man å lese seg blind på ting og tang som er mye lettere å forstå i praksis.

 

Et par kuriositeter: single action-skyting med revolver kun tillatt på 50 yds (45 m).

Skyting på avstanden 3 yds (2,74 m), i klassene standard revolver ( 2,75" og 4" pipe) og standardpistol. 6 skudd på 8 sek, da riktignok uten støttehånd.

Ja, hvis ikke skytegrener har sine kuriositeter hadde vi klart oss med en gren.

 

Relativt hurtig skyting på det som vel kan kalles ultrakorte avstander? Litt fremmed for en halvlat NSF-feltskytter, men mer i gata for en "dynamisk skytter" (for Kalstad er det fortsatt "stridsskyting"), og kanskje spiselig for de med sans for spesialfelt?

Vent nå litt. Står ikke brorparten av skivene i en feltløype mellom 7 og 15m? og har man ikke sånn ca. 10 sekunder på å få sendt i vei 6 skudd?

Stridsskyttere fatter ikke hva vi skal med så god tid i PPC.

 

 

Ser ellers at mine ganske så saklige innlegg foran har avstedkommet angsbiteri hos enkelte. De som henfaller til slikt har tapt debatten, heter det seg.

Amen.

 

En annen ting jeg stadig får høre er en slags uvitenhetsangst (flott ord?) om våpenklassene i PPC. Det virker som at mange har fått for seg at hvis de så mye som har sett litt skjevt på feltrevolveren sin så får de ikke være med i PPC. Slik er det ikke! PPC har romsligere våpenklasser enn felt, og i tillegg har vi noen Standard klasser som er strenge.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg at det er langt mer "maraton" å få skutt noen felt runder i løpet av en lang dag, men jeg er kanskje litt rar siden jeg synes at skyting er morsommere enn venting.

Du har et poeng der, de mest ihuga skyter 2 (eller flere) runder på stevner. De mest ihuga. Kalstad klarer seg med èn runde, og de bommene han oppnår da. Skyter man 3 runder er man jo oppe i 180 skudd. Og venting kan nok forekomme på større stevner....

Vent nå litt. Står ikke brorparten av skivene i en feltløype mellom 7 og 15m? og har man ikke sånn ca. 10 sekunder på å få sendt i vei 6 skudd?

Noen skiver i ordinære NSF-feltløyper står nok så nær som 7 meter, du har rett der, men da er nok skivene også nokså små? 7 meter versus 2,74 m? Skytetiden i NSF felt? Tja, 8 - 12 sek, litt raskere på finfelt enn grovfelt, naturlig nok. Er nok en liten forskjell på 7 m og 2,74 m, På 2,74 m fortoner vel den ikke helt lille PPC-skiven seg som en uthusvegg?

PPC har romsligere våpenklasser enn felt, og i tillegg har vi noen Standard klasser som er strenge.

Bra det, ser at PPC har mange klasser, f.eks. standardrevolver med 2,75" løp, nesten en snubb, det. Vel, Kalstad har jo sett at vi de siste årene har fått specialrevolver i NSF også. Kalstad skyter ikke snubb...

 

Ser ut til at du misoppfatter Kalstad en smule: Han har ikke utbasunert noen motstand mot PPC, - han vil snarere bruke tid på å danne seg en mening om skytegrenen. (Kalstad har i tidligere år møtt Bredo, det er så, men er i utgangspunktet nøytral overfor hans synspunkter om PPC gjengitt i Skytternytt).

Link to comment
Share on other sites

Du har et poeng der, de mest ihuga skyter 2 (eller flere) runder på stevner. De mest ihuga. Kalstad klarer seg med èn runde, og de bommene han oppnår da. Skyter man 3 runder er man jo oppe i 180 skudd. Og venting kan nok forekomme på større stevner....

 

De mest ihuga? Det er vel heller slik at det bare er de aller, aller lateste eller mest uinteresserte som bare går én runde? :mrgreen:

 

Noen skiver i ordinære NSF-feltløyper står nok så nær som 7 meter, du har rett der, men da er nok skivene også nokså små? 7 meter versus 2,74 m? Skytetiden i NSF felt? Tja, 8 - 12 sek, litt raskere på finfelt enn grovfelt, naturlig nok. Er nok en liten forskjell på 7 m og 2,74 m, På 2,74 m fortoner vel den ikke helt lille PPC-skiven seg som en uthusvegg?

 

10'ern og inner-10'ern på de skivene er fortsatt ikke så enormt store, selv på 7 meter. I PPC holder det ikke bare å treffe skiva nemlig, hølet skal helst sitte i midten. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at du misoppfatter Kalstad en smule: Han har ikke utbasunert noen motstand mot PPC

Nei, nei for all del. Jeg er faktisk kjempe takknemlig for at du setter frem mange av de missforståelser rundt PPC vi stadig får høre.

Som du tydelig og godt har vist her må vi som skyter PPC ta lærdom, og bli flinkere til å forklare hva vi driver med.

Jeg håpet at du tok det med et smil når jeg har brukt deg som "klagemur" ... jeg skulle kanskje ha sakt fra bedre :oops:

 

Noen skiver i ordinære NSF-feltløyper står nok så nær som 7 meter, du har rett der, men da er nok skivene også nokså små? 7 meter versus 2,74 m? Skytetiden i NSF felt? Tja, 8 - 12 sek, litt raskere på finfelt enn grovfelt, naturlig nok. Er nok en liten forskjell på 7 m og 2,74 m, På 2,74 m fortoner vel den ikke helt lille PPC-skiven seg som en uthusvegg?

La oss begynne med skiva. Pappen er svær, men alt utenfor 7-ringen er bom. Folk er vel ikke så naive at de tror målet er 7 poeng på de korte holdene? Man kan faktisk høre litt lavmælt banning fra folk som har fått en nier. Hvis du i felt skulle finne på sette opp en skive på størrelse med tieren på PPC-skiva, eller gud forby innertieren, så vil det bli et ramaskrik uten like. Se forøvrig Kammeret.no for mer om dette. :wink:

Banegrenene våre har et større treffareal enn PPC-skiva, men målet er da ikke å sneie pappen? Målet er vel å få høyest poeng. Synd at vi ikke får skryt for å ha har mindre skive å skyte på enn fripistol :wink:

Så til 3 yarden eller 2,74m. Ja, dette er som sagt en av kuriositetene med PPC, men det er altså snakk om 6 skudd i tre av våpenklassene. I hovedgrenene 1500, og i 600 matchene forekommer ikke 3 yarden. Er det noen som virkelig tror at man her sikter etter noe annet en X'en eller innertieren? Hvis du får en nier på 3 yarden så vet alle i PPC miljøet hvem du er :lol: i hvertfall i de neste 5 minuttene.

Link to comment
Share on other sites

Så litt om mine egne tanker rundt klassen Standard Revolver 2,75"

En liten klasse, som jeg dessverre tror at vil bli borte. Ikke over natta, men en gang i fremtiden. Grunnen er at det pr. i dag ikke lages våpen til denne klassen.

Joda, man kan finne 6-skudds revolvere med 2,5" løp og justerbare sikter i katalogen til både S&W og Manhurin, men de produserer dem ikke og da er vi like langt.

 

Rundt omkring i PPC verden skytes det av og til en klasse for 5-skudds snubber. Her tror jeg Karlstad er enig med meg når jeg kaller det for ordentlig snubb.

Kanskje vil denne ta over. Om vi hadde satt samme krav her som i tilsvarende pistolklasse, faste sikter, da blir faktisk utvalget ganske så bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håpet at du tok det med et smil når jeg har brukt deg som "klagemur"

Kalstad er helt komfortabel med det. No problem. Kalstad er, som noen nok har registrert allerede, til forskjell fra forumbrukere mer generelt, ikke opptatt av "likes" eller "dislikes". Så det er sagt.

 

Har søkt opp litt om PPC: Forkortelsen har vært brukt for flere fraser, siden starten på 1950-tallet:

 

- I USA: Police Pistol Combat Competition

- I USA: Police Pistol Competition

- I USA: Police Pistol Course

- I USA: Practical Pistol Course

- I USA: Practical Police Course

 

- I Norge har man valgt å "sivilisere" og "avpraktisere/avstride" seg frem til det nøytrale: "Precision Pistol Competition".

 

Uttrykket "practical" går ofte igjen i tekst om PPC, og det er vel i den retning Kalstad oppfatter denne skytegrenen. Eller som en krysning mellom praktisk (dynamisk, strid) skyting og (special)feltskyting. Standardisert ned med kun èn skivetype.

 

Tilbake litt til matchene som involverer skyting på 3 yards, 2,74 m: Dette er enhåndsskyting, og med armen utstrakt med den korrtløpede revolveren hånden, vil kornet være drøye 1 m fra skytterens fjes. Da gjenstår drøye 1,5 m fra munning til skiven. Heldigvis er man ikke kommet dit i NSF-felt ennå, men det går vel i den retningen også der, på enkelte standplasser.

 

3 yards? Hvilken "praktisk" relevans kan det ha? Da må Kalstad tenke seg tilbake til "The Lone Star State" i 1963, nærmere bestemt i Dallas. Alle har vel sett TV-klippet der JR går til aksjom mot LHO?

Enhånds skyting med kortløpet revolver på omtrent 3 yards var vel det.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor dra skyting inn i "reelle situasjoner"? Om dere ikke liker å skyte kan dere jo heller bare gi beng, og ikke gi politikere og andre som kan dumpe over disse trådene skitne tanker.

 

For absolutt ALL konkurranseskyting kan penses over til "skarpe situasjoner".

Ingenting vi trenger her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

- I Norge har man valgt å "sivilisere" og "avpraktisere/avstride" seg frem til det nøytrale: "Precision Pistol Competition".

Nei, det er ikke helt rett.

I Norge har vi ikke valgt å kalle det noe som helst. Det het allerede "Precision Pistol Competition" da vi ble medlemmer av det internasjonale forbundet WA1500.

USA er ikke medlem av WA1500. Akkurat slik som det er i en rekke andre idretter har USA sine egne løsninger på saker å ting, det er faktisk bortkastet energi å se mot USA når det kommer til den formen for PPC vi har her. Av de løsningene på hva forkortelsen PPC står for i USA er faktisk bare to av dem riktig, ikke alt på Internett er fakta. :winke1:

 

Uttrykket "practical" går ofte igjen i tekst om PPC, og det er vel i den retning Kalstad oppfatter denne skytegrenen. Eller som en krysning mellom praktisk (dynamisk, strid) skyting og (special)feltskyting. Standardisert ned med kun èn skivetype.

Nå lurer jeg på hva du så når du var på Kurud? Er det virkelig slik at bare man ser et hylster og mer enn et magasin, så er det "praktisk"? Skytemessig har vi utrolig lite til felles med dynamisk, som det visst heter nå om dagen. Vi skyter presisjon i en haug med skytestillinger og vi skyter det samme programmet hver gang. Man tjener ingen ting på å skyte raskest, heller det motsatte. Jeg kjenner ingen som trener på hurtigtrekk p.g.a. PPC. For å sette det litt på spissen så ligger vel felt, med flere målgrupper og forskjellige stasjoner fra gang til gang, langt nærmere dynamisk. Og nå som folk har begynt å bære våpen i hylster er det vel snart helt likt :lol:

Vi har noen sikkerhetsregler til felles med dynamisk, og det er jeg stolt av. Det er regler som andre også kunne ha tatt til seg. Karlstad har sikkert, akkurat som meg gått inn i et klubbhus under et feltstevne, og på vei bort til vaflene sett inni opptil flere munninger?

 

Karlstad har helt rett når det kommer til at PPC har gjennomgått en del for å "sivilisere" og "avpraktisere/avstride". Skytingen har ingen gjort noe med, men vårt regelverk ble for noen år siden rensket for en rekke med uttrykk. Det er fordi enkelte land har våpenlover som direkte forbyr en skytegren hvis ord som f.eks. tjeneste, praktisk osv forekommer.

 

Ang. 3 yarden vet jeg ikke hva jeg skal si. Ja, det er som sagt en kuriositet. Har ikke PPC livets rett på grunn av disse 6 skuddene?

 

Det virker på meg som om det er veldig viktig for folk å få satt PPC i en bås med klare tråder til hva det ligner på. Kan vi ikke bare la felt være felt, dynamisk være dynamisk og PPC være PPC. Så får den enkelte delta i akkurat det han/hun måtte ha lyst til.

 

 

Til slutt fikk jeg lyst til kaste steinen tilbake inn i glasshuset til Karlstad. Jeg la merke til at det står noe om DFS i signaturen din. Da kan du kanskje forklare hvorfor de som hører til under forsvaret bruker skytterjakke og bukse, det må være køddent å dra i krigen med det. Hvorfor har de ei børse og et kaliber som forsvaret ikke har? Hvorfor har de på 200/300m STØRRE skive en alle andre tilsvarende grener? Hvorfor skyter dere miniatyrrifle på 15m når resten av verden holder seg på 50m :mrgreen::mrgreen:

 

Nei, ikke svar Karlstad det var en spøk, jeg synes DFS er flotte greier.

Link to comment
Share on other sites

For noen uker siden ble det holdt PPC kurs på Haugalandet, med to flinke instruktører fra Åsane i Bergen.

Me var 15 stykker som deltok på kurset.

Etter å ha skutt bane/felt i snart 30 år, synes eg det var veldig gøy og utfordrende å prøve dette.

Og eg kan ikke sei det var enkelt å treffe X på 50 yards :)

Link to comment
Share on other sites

Vi har noen sikkerhetsregler til felles med dynamisk, og det er jeg stolt av. Det er regler som andre også kunne ha tatt til seg. Karlstad har sikkert, akkurat som meg gått inn i et klubbhus under et feltstevne, og på vei bort til vaflene sett inni opptil flere munninger?

Nei, heldigvbis ikke!

Kalstad er klar over at sikkerhetsreglene i praktisk/dynamisk er meget strenge, og bra er vel det.

DFS.....som hører til under forsvaret bruker skytterjakke og bukse, det må være køddent å dra i krigen med det. Hvorfor har de ei børse og et kaliber som forsvaret ikke har? Hvorfor har de på 200/300m STØRRE skive en alle andre tilsvarende grener? Hvorfor skyter dere miniatyrrifle på 15m når resten av verden holder seg på 50m .

Kalstad setter pris på de saklige og opplysende svar fra "PPC-skytter`n". Ser at du har fått med deg at Kalstad i utgangspunktet er noenlunde nøytral i forhold til PPC, - men at andre debattanter ikke har oppfattet det. Legger også til at "PPC-skytter`n" svarer usedvanlig velformulert og gjennomtenkt, med stor takhøyde. En glede å lese innleggene.

 

DFS "under Forsvaret"? Litt anstrengt å¨se det helt slik, men lar det passere.

Skinnhylstrene i DFS brukes av Kalstad også, fordi "alle andre" bruker dem. Kunne godt vært uten, hviss alle andre også lot være å bruke dem. Her er det vel regelendringer på gang. Skinnhylstrene er nok svært upraktiske i krig, ja. :mrgreen:

 

Miniatyr på 15 m? Fordi det finnes alt for lite 50-metersbaner. Men endel miniatyrskyting foregår også på 25 m innendørs nå, på samme baner som pistolskyttere, da i alle stillinger, ikke som på den gamle 15 m som kun var stående.

 

Hva "felt" kommer av? Kalstad har trodd det kommer av at det er (bør/skal være) skyting under mer feltmessige forhold enn baneskyting.

 

Store skiver for DFS 200/300 m? Fordi holdene er lange. Internasjonal skive 300 m standard/frigevær/armegevær er kun 1 m i diameter. Det er leit nok.

 

Kalstad får følge med i hvordan oppslutningen av PPC blir. Tror (revolver)feltskyttere kan finne seg hjemme der. Mens baneskyttere neppe gjør det.

 

Da hurtigpistol .22 ble innført av NSF for mange år siden tok faktisk tradisjonelle feltskyttere opp dette programmet. Hurtigpistol .22 ble på et vis en gren som samlet både baneskyttere og feltskyttere, et brobyggerprogram. Realiteten er vel at de beste baneskytterne dominerer i toppen der også, selv om enkelte dedikerte feltskyttere også kan krabbe opp mot 580 pts.

Link to comment
Share on other sites

Det er synd at folket ikke har forstått at Karlstad etterhvert tok på seg en rolle som "det snille forumtrollet", og at jeg har fått lov til å bruke han som klagemur.

Karlstad har egentlig gjort PPC en stor tjeneste med dette. Mange av de myter og "jeg tror" greiene som har sirkulert om PPC skytingen har fått komme frem, og forhåpentligvis blitt forklart.

Karlstad forklarte tidlig om sin nøytralitet, og sitt utgangspunkt i en vis artikkel i Skytternytt. Han har dratt frem mange av de tingene som vi som skyter PPC følte var feil og urett, og på den måten gitt oss en fin mulighet til å forklare oss. Mange her har ikke bidratt så mye til gode forklaringer...

 

Så mine herrer nå kan dere få lov til å være litt flaue ovenfor Karlstad, også kan dere le litt av dere selv. Det har nemlig vi gjort.

 

:oops: Du skulle ikke svare på det DFS våset mitt Karlstad. Jeg vet at jeg egentlig var helt på jordet. For meg er det så enkelt at DFS driver med flott idrett.

Link to comment
Share on other sites

Kalstad får følge med i hvordan oppslutningen av PPC blir. Tror (revolver)feltskyttere kan finne seg hjemme der. Mens baneskyttere neppe gjør det.

Vi begynner ikke med blanke ark i morgen, vi har faktisk holdt på siden 2003. Pr. i dag har vi skyttere fra alle leire. jeg vet egentlig ikke om noen leir har større overvekt en andre, men jeg ser jo at vi har en overvekt av ivrige skyttere, de som har bein i mange leire.

Etter utallige PPC-kurs har jeg erfart at de som KUN skyter felt fra før, er de som sliter mest i starten med PPC. Men de får det til de også.

Om vi får skyttere over fra banegrenene skal jeg ikke spå noe om, men jeg vet at PPC skyttere har begynt å fylle standplassene på banestevner, det må da være positivt.

Link to comment
Share on other sites

Nå smører du litt for mye på etter min mening men det får være din sak ...

 

Etter min mening har vi mest å vinne på å slutte å rakke ned på hverandres program og grener av den enkle grunn at vi ikke utfører øvelsene selv, å krangle om hvilken gren som er den mest noble og i hvilken rekkefølge gullmedaljene skal vurderes er ren idioti.

 

Jeg skyter ikke PPC selv men brenner for at klubben min er en av de som er med å utvikle og øke aktiviteten til en spennende øvelse i vekst ...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Karlstad forklarte tidlig om sin nøytralitet, og sitt utgangspunkt i en vis artikkel i Skytternytt.

Min nøytralitet var faktisk reell. Men, som jeg tidlig skrev, min interesse ble pirret pga. den "spissede" artikkelen i Skytternytt om PPC-skyting generelt (og kanskje litt PPC- i Oppegård SL spesielt?) :wink:

 

Kalstad er gammel, inngrodd, DFS-er, med derav ubevisst skeptisk mot forandringer, selvsagt. Men Kalstad har faktisk skutt litt av ymse gjennom årene, og kjøpte for mange år siden en brukt revolverfelt-revolver, ombygd med sikteskinne, og fjærbelastet avtrekkstopp. Kalstad deltok i et NM revolverfelt like etter. Kalstad vant ikke, fikk ikke medalje heller, men dog premie.

 

Nå lurer Kalstad litt på om han våger å sette opp en PPC-skive på en lem på gårdsskytebanen sin oppe i Østerdalen? En liten bane det, med plass til et par skyttere, - med en skytebenk med sete, bla. Dit kommer noen få storviltjegere fra bygda og skyter inn børsene sine ....hvordan vil de reagere om de så en PPC-skive der? Vil Kalstad bli møtt med "bygdedyret", grining på nesen og slengbemerkninger om "låvedøra di der borte"? :wink:

 

Kalstad så ved sitt besøk på Kurud under NM at PPC-gjengen i laget hadde lagt ned mye arbeid med å støpe betongplatting foran den opprinnelige standplassen, og at det var laget hull bor barikadestolpene i plattingene også. Så ut til å være solid, ordentlig arbeid.

Om vi får skyttere over fra banegrenene skal jeg ikke spå noe om, men jeg vet at PPC skyttere har begynt å fylle standplassene på banestevner, det må da være positivt.

Interessant opplysning, at dedikerte PPC-skyttere tar for seg baneprogrammene også. Da slår det meg vel en tanke at en viss kritiker at PPC i Skytternytt vil forkynne at de "drar til baneprogrammene for å lære seg å skyte ordentlig"? Spøk der fra meg.

 

(Siden du konsekvent reformulerer "Kalstad"s brukernavn til "Karlstad", tillater jeg meg å være med på spøken ot retittulere deg "PPK-skyteren". Walther PPK i PPC? Neppe......)

Link to comment
Share on other sites

...joda Walter PPK kan brukes i PPC hvis du har en i 38 Short (380 ACP), så kan den brukes i kortmatch (48 skudd)

 

"Standard Semi-Automatic Pistol

Mass produced (at least 1,000 produced), factory manufactured (catalog item), center-fire semi-automatic pistol,

.35 caliber or larger.

Barrel length not to exceed 5.5 inches (140 mm).

Fixed sights only. Manufacturer’s fixed sights may be replaced with other fixed sights such as three (3) dot systems

or luminescent night sights if not banned by national firearms laws.

Trigger pull not less than 3 lbs. (1360 g) single action or for those of double action capability only. "

 

..og PPK har etter sigende magasinkapasitet på 6 skudd i 380 ACP.

Link to comment
Share on other sites

Husk også at ammunisjon må klare faktorkravet på 120 for Standard pistol faste sikter:

WA1500 RULES

 

3.13 Ammunition

(a) General

No high speed or Magnum ammunition will be allowed.

All ammunition must be loaded for and produce sufficient velocity to pass through the target and the backer. Shots which do not pass through the target and the backer will be scored as misses.

.

.

.

(h) Standard Semi-Automatic Pistol

Either hand loaded or factory loaded ammunition. Caliber .35 or larger may be used.

No midrange wadcutter ammunition will be allowed.

A minimum factor of 120 is mandatory.

Link to comment
Share on other sites

... da må jeg dementere muligheten for 380 ACP og Walter PPK i PPC - den holder rett og slett ikke faktor kravet, det anbefales maks lading for 100 grains kuler som gir like over 900 fot/s og ingen annen kombinasjon kule utgangs hastighet gir nok faktor (120), så da må vi skrinlegge den, desverre.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
4 hours ago, piren16 said:

Hvor finnes regelverket for PPC1500?
Og siden dette er noen år gammelt, er det fortsatt noen aktivitet?
jeg synes å minnes at det var tilløp til aktivitet i en annen ny grein for knappe 20 år siden....

PPC er nå en egen øvelse under NSF. Du finner reglementet her:

https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2020/12/hurtig-nais-luft-ppc-2021.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 3/16/2021 at 8:25 PM, nhd said:

PPC er nå en egen øvelse under NSF. Du finner reglementet her:

https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2020/12/hurtig-nais-luft-ppc-2021.pdf

Det besvarer ikke spørsmålet.
Det henvises til andtre regelverk, og når man forsøker å spørre åssen man kommer i gang er svaret du må gå et kurs.
Hvor vanskelig skal det være å komme i gang i utkantene av Norge?  det er ikke bare å sette seg i blilen og kjøre 15 minutter til naboen.  Det var en gang en kar som fikk beskjed om å gjøre 267 km for å komme på trening, i stedet for å la ham starte opp og få med seg kompisene i bygda og lage noe selv.  Ikke rart det ikke finnes spor av rekruttering.

Vi trenger enkle bruksanvisninger og DIY forklaringer på hvordan man skal komme i gang, det burde ikke være akkurat rakett-teknologi.

 

Edited by piren16
Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan oppfattes vanskelig å komme i gang. Men PPC er ikke den eneste gren hvor en tar sikkerhet på største alvor og derfor krever innføringskurs. Slikt tror jeg bare vi skal venne oss til. Det kommer til å bli mer av det i fremtiden snarere enn mindre. Jfr den nye våpenloven og krav til sikkerhetskurs.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, piren16 said:

Det besvarer ikke spørsmålet.
Det henvises til andtre regelverk, og når man forsøker å spørre åssen man kommer i gang er svaret du må gå et kurs.

 

 

? Nå skyter ikke jeg PPC men syntes nå det var relativt klart

Du spurte etter regelverk og fikk link til de norske tilpasninger som brukes  av den internasjonale regelboka. Denne er linket/henvist til i PDFen

Og som det står i den pdfen må du ha PPC kurs (eller ha WA medlemsnummer, antar de da sikter til en som feks har vært medlem/skutt PPC i utlandet, eller var medlem fra før PPC ble med i NSF). Er det ingen som holder kurs hvor du bor, må du reise til ett kurs. Eller evt leie inn instruktør som kommer til dere.

 

 

Hør med lokal NSF klubb(er).

Er det ingen NSF klubber i nærheten som holder på med PPC, er vel neste skrittet ditt å kontakte dem og høre om å få startet en PPC gruppe. For å så kontakte NSF for fremgang videre hvis de i klubben ikke vet det.

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...