Jump to content

PPC et blindspor?


ojoh

Recommended Posts

PPC

Men hva ER egentlig PPC da? For en uopplyst så virker det omtrent som Prak... - unnskyld - Dynamisk - bare uten at det er dynamisk?

 

 

K

 

Det er akkurat det PPC er. Liksom dynamisk, men like statisk som noe annet. Faktisk mer statisk enn Felt.

 

Som skyteform er min personlige mening at det er kjipt, dvs så kjip som skyting kan være. Til og med kjip skyting er moro. Er det statisk presisjonsskyting som er tingen er andre grener mer interessante, og er det dynamisk skyting man ønsker seg så heter det IPSC.

 

Innlegget til Bredo har jeg ikke lest, og kommer ikke til å gjøre det heller. Av sitatene ser det ut som noe var rimelig bak mål. Etter løse rykter å dømme er innlegget en reaksjon på fremgangsmåtene til PPC-entusiaster i Oppegård skytterlag, der PPC skyttere har klart å fortrenge andre grener.

Link to comment
Share on other sites

M67 spør om hva er egentlig PPC...

PPC som skytedisiplin er beskrevet flere steder som henvist over, men hvis du spør meg hva jeg mener PPC er så vil jeg først kort prøve å beskrive de andre skytedisipliner jeg driver med.

Baneskyting med en hånd er basis skytetrening med rekylsvake våpen hvor det er avgjørende å finne riktig skyteprosess og repetere den så likt som mulig fra gang til gang. Utgangspunktet er fast og programmet er kjent.

Feltskyting er skyting med flere varianter av våpen med varierende rekyl og utførelse (grep/vekt/sikter...) Her er det avgjørende å overføre finmotorikken og relevant teknikk fra baneskyting til en situasjon hvor underlag, avstander og mål varierer.

Dynamisk Skyting stiller en del andre krav til skytter. I tillegg til egenskaper over stilles det krav til rytme og bevegelsesmotorikk. Dynamisk skyting foregår i bevegelse og en god dynamisk skytter må beherske tekniske våpen bevegelser (trekk og magasinbytte), effektive forflytning og innganger på mål, raske målforflytninger og dynamiske sikte/avtrekks teknikker i tillegg til strategiske løypevalg (oppgave løsning).

PPC er for meg en disiplin hvor mange av egenskapene over er avgjørende viktige, men som gjorde meg mer bevist på presisjonsdelen av skytingen fordi den utfordres under varierende forhold. Effektiv våpen bevegelse frigjør tid til sikte avtrekks prosess der tiden er kort. Gode sikte/avtrekk prosesesser er avgjørende der skyteavstanden er lenger. PPC skytes med faste program så strategiske valg er begrenset, men effektiv utnyttelse av skytetid og de forhold (støtte, skytestilling, ..) man har til rådighet blir avgjørende. Det sies i PPC at du vinner ikke en match på kortholdene, men du kan lett tape den der. En PPC1500 match består av 150 skudd som utforderer deg som skytter på mange måter og er på ingen måte bedre eller dårligere enn noen av skytedisplinene over, men utfordrer andre kvaliteter og ferdigheter.

Link to comment
Share on other sites

Etter løse rykter å dømme er innlegget en reaksjon på fremgangsmåtene til PPC-entusiaster i Oppegård skytterlag, der PPC skyttere har klart å fortrenge andre grener.

 

Jeg er kanskje ikke rette mann til å svare på dette, men det er faktisk samme entusiastiske gjengen som har reetablert Vår- og Høst feltløypa på Kurud til den standard som i høst ble betegnet som den beste feltløype noen hadde sett på 20 år. De samme entusiaster står bak oppgradering og vedlikehold av baneanlegget, og er ansvarlig for alle NSF approberte banestevner på 25 meter banen. Aktiviteten på treningskvelden har mangedoblet seg og medlemstilgangen er økt med over 20%. OSL's terminliste som nylig ble publisert på hjemmesiden vitner om betydelig aktivitet alle områder. De samme entusiastene har de siste to årene har snudd en geriatrisk forening med betydelig underskudd og dalende medlemsmasse til en vitalt aktiv og attraktiv klubb med sunn økonomi.

På årsmøte, som er vårt høyeste organ var det ingen kritiske røster til PPC og et ekstraordinært årsmøte sa enstemmig ja til å arrangere EM i PPC i 2014. PPC aktivteten har ikke fortrengt noen og vært et berikende tilskudd for hele skyttermiljøet i OSL

 

Noen få gamle medlemmer har valgt å trekke seg ut av klubben. Jeg mistenker noen av disse for å oppkonstruere et virlighetsbilde som ikke har rot i realiteter og som er opphav til disse ryktene. Vi har forsøkt å få til en dialog men har ikke lykkes...

(måtte bare rette noen skrivefeil - som del lett blir noen av i kampens hete..)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Merkelig at man skal prøve å svartmale en hvilkensomhelst skytegren. Trodde vi stod tryggere om vi var samlet, enn når pensjonister uten dokumenterbar aktivitet skal drive med gallespytting mot medskyttere.

 

Samme hvor kjedelig man syns det er, det er våpen som blir brukt der - jo flere grener jo tryggere er alle grener, mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Skytternytt nr 5 lå nederst i bunken, men etter innleggene her på Kammeret måtte jeg grave det fram.

 

Det er det mest usakelige, feilaktige, surmaga oppstøtet jeg har lest på det jeg kan huske. Det var nesten fysisk smertefult å lese gjennom.

 

Det første som slår meg er hvordan i allverden noe sånt kan komme på trykk i Skytternytt. En fullstendig nedrakking av et av NSFs skyteprogrammer, fullt av usakligheter og feil. Skribenten har aldri selv prøvd grenen, aldri sett en PPC match, aldri besøkt en PPC bane. Den grundige researchen har bestått i å se på noen resultatlister og tittet litt på internettet (eller hva det nå heter). Den eneste årsaken jeg kan komme fram til er at Skytternytts redaksjon deler skribentens oppfatning.

 

Hva Diesen og hans meningsfeller er redde for, går krystallklart frem av innlegget.

Det finnes bare EN sann GUD når det gjelder skyting med håndvåpen, og det er ENHÅNDS BANESKYTING. Tenk om UNGDOMMEN, REKRUTTENE våre, skulle oppdage at det finnes en annen verden der ute, som de kanskje synes er SPENNENDE og UTFORDRENDE. Fri og bevare oss! Hvis vi slipper dem løs der, kommer de helt sikkert til å bli helt ØDELAGT, og kommer ALDRI tilbake til OSS. Nei, rakk ned alt det andre og fei det bort.

 

Det Diesen og hans meningsfeller ikke skjønner er at det er de selv med sine holdninger som er en fare for rekrutteringen til enhånds baneskyting. Og det er synd for skytesporten i sin helhet.

Hvis du skal skyte med håndvåpen, MÅ du bli EN AV OSS. Du må ALLTID gjøre som vi sier, og ALDRI høre på andre. Her har du et par skylapper, og ta dem ALDRI av. Det vil ta mange år med pinefull nøyaktig og kjedelig trening før du KANSKJE kan bli god nok til å hevde deg, men det vil kanskje være verdt innsatsen. Hvis du noen gang skulle prøve noe annet, vil du helt sikkert bli helt ødelagt, og vil ALDRI kunne komme TILBAKE TIL OSS.

 

Med slike holdninger hadde skisporten i Norge fremdeles bestått av 50 km langrenn i en sløyfe, og hopp liten bakke. Alpine grener hadde bare egnet seg for fulle gutter på utdrikningslag, og vurdert som direkte ødeleggende for skiferdigheter i sin helhet. Og fri og bevare oss for fristil!

 

Det som forundrer meg er at Diesen mener at feltskyting med håndvåpen er friskmeldt og stuerent. Hvordan får han dette til å stemme? Tohåndsskyting med til dels latterlig karftige håndvåpen på skiver hvor man bare teller treff!

 

Det eneste positive jeg kan se av et så latterlig og usaklig innlegg er at det utvilsomt vil øke nysjerrigheten og interessen for PPC.

 

-dagvt-

Link to comment
Share on other sites

Håper noen av dere som har skrevet de mest fyldige og sakelige innleggene i denne tråden, sender en kopi til Skytternytt og forlanger det på trykk i neste nummer (under fult navn), som et tilsvar til herr Diesen !

 

Dette for at han og andre i 3g klubben kan se at det finnes flere enn dem som var på årets PPC-NM som liker noe annet enn nitid stirring på siktene.

 

Ja de drar faktisk på banen for å ha det gøy og ha det særs sosialt med andre skyttere og kammerater !

(gud bedre om du snakker til en "seriøs" (1 hånds) baneskytter på banen, det faller sjelden i god jord :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke diskutere sakens kjerne enn å angripe en skytter som kommer med sin observasjon og mening om en skyteøvelse? Er dere uenige så er jo det lov, men det er få som motbeviser de fakta som kommer frem, dvs at det ikke er så mange pr i dag som skyter PPC, det er ikke det største nivået (selv om de beste er veldig gode) men gjør nå det noe da? Er ikke all skyting bra?

 

Det vi kan merke oss er at baneskyting (OL øvelser) taper for felt og hurtig skyting. Årsaken kan være så mangt, men at det er noe mer gøy samtidig som at det ikke stiller for store krav til skytterne for å få poeng kan også være en årsak. Det er jo en kjennsgjerning at mange sutrer når en feltløype blir for krevende, og man finner nok ikke disse skytterne på ett fripistol eller silhuett stevne. Det samme gjelder nok de som skyter luft, fri og silhuett - mange av de føler nok at man ikke blir utfordret nok i en felt løype.

 

Tar man PPC er det mye der som kan ligne på felt og på presisjonsskyting, men man har også faktorer som ammunisjon og kvalitet på våpen siden man må ha en god presisjon på dette og ikke bare være en god skytter. Her snakker vi om det å forske på kuletyper og ladninger som gir best mulig samling, man bør lade selv og teste mye. Mage som skyter .22 tester nok også ammo men alt her er jo kjøpt over disk, blir nok ikke helt det samme spør du meg.

 

For meg er PPC en øvelse som ser gøy ut men som ikke frister, styret med magasin bytte/omladning og alt "dill" man bør ha på seg frister rett og slett ikke. Det er også kjedelig å skyte på 1 figur - så mitt valg er enkelt, felt og bane gir meg det jeg ønsker å drive med, men jeg gidder da ikke slenge en masse dritt om de som liker å utføre sin type skyting selv om jeg alltid kan bli med på en diskusjon på hvilken trenings måte som er den beste :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Dette minner meg litt om DFS.. Min skyting eller ingenting...

Det hadde jo vært kjedelig om alle likte det samme...

Og Skytternytt burde skamme seg...

Alle skyttere må jobbe for en felles sak, uansett hva vi måtte mene om "annen type skyting enn det vi driver med selv"..

All pang pang er morro og bra...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner Diesen godt, og han er, og har uten tvil vært en av norges beste skyttere i sin aldersklasse, med en og to hender. I min tid kjenner jeg han best fra feltløypa og jeg har plukket opp mange gode og riktige råd om skyteteknikk fra han opp igjennom tiden i Oppegård SL. Diesen er av den gamle skole som mener at presisjon kommer gjennom nitidig trening med 22 kaliber med en hånd mot presisjonsskiver, og det har han helt sikkert rett i - og det har han helt rett til å mene også. Det som blir feil er at han setter dette opp mot andre skytaktiviter, og da spesielt PPC. Det er som noen nevner, et paradoks at Feltskyting friskmeldes. Feltskyting er jo absolutt en "konkurrent" til baneskyting og er jo da etter hans målestokk ingen presisjonsfremmende disiplin. Det eneste som kvalifiserer feltskyting er antallet utøvere, men det gjør jo ikke automatisk presisjonsnivået i den grenen høyerer.

Hvis vi ønsker at skytesporten skal overleve og vokse må den forbli en breddeidrett hvor det er lov å drive aktivitet uten annet formål enn å kose seg og ha det hyggelig. Det er heldigvis ingen fasit på hva en god følelse er, og jeg tror de fleste opplever tilfredstillende mestring og gode skyttererfaringer uansett nivå man driver sin aktivitet - ellers ville de vel ikke drive med dette? Og dette må vi erkjenne og akseptere, og ikke begrense muligheter fordi de ikke tjener et mål om at Norge skal få flere OL eller VM medaljer. Det er ikke slik at vi kommer til å bli en nasjon av OL og VM vinner i skyting fordi vi kun driver typiske OL og VM grener - det eneste vi oppnår med det er skytesporten blir marginal og sårbar for myndigheters ønske om å lage restriksjoner og forbud.

Vi driver en aktivitet som er avhengigie av frivillige ildsjeler som ønsker å drive frem aktiviterer fordi de selv brenner for dem. PPC har fått et lokalt oppsving i Oppegård SL fordi noen entusiaster oppdagen denne flotte skytegrenen sammen med etablerte PPC skyttere som manglet et aktivt miljø. Denne lille spiren har grodd til at vi idag har etablert et betytelig miljø for PPC som nå skal arrangere EM PPC1500 neste år i vår lokale klubb.

Den diskusjonen Diesen innbyr til passer ikke i Skytternytt, og jeg mener som mange har kommentert at innlegget aldri burdet vært satt på trykk der. Og det betyr at innlegget som sådan heller ikke bør besvares der, om enn det er aldri så fristrende. Hva redaksjonen i Skytternytt velger å publisere har jeg ikke kontroll på, men jeg vil avslutningsvis oppfordre den nevnte redaksjon å tenke seg grundig om før de lar denne diskusjonen rulle videre på dette nivået i deres spalter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til dere som ikke er så bevandret i hva PPC er så må det sies at PPC1500 er en felles betegnelse for flere displiner hvor revolvler R1500 og pistol P1500 er de disipliner som pr dato brukes i klasseføring. Det er en internasjonal skytesport med et felles intenasjonalt reglement som vi i Norge følger uten nasjonale tilpasninger. Det betyr at en registrert PPC1500 skytter kan reise rundt omkring i verden og delta på PPC1500 stevner. PPC1500 har et ganske stort omfang i Sverige og den svenske PPC1500 cupen arrangerte siste året over 50 stevner rundt om i Sverige. Mange av stevnen går i grensenære strøk rundt Årjeng, Karlstad, Gøteborg og jeg har etter noen "harryturen" over på disse stevnen oppdaget et fantasktisk flott skyttermiljø og fine arrangører. Det er alltid minst 3 mann i cateringen og varm lunsj er et minimum. ... anbefales på det varmeste . dette gir gode skytterfølelser hos meg.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg akkurat hatt en kort telefonsamtale fra en meget sint mann som ringte fra skjult nummer...her fikk jeg kjeft for å snakke dritt om folk på nett, personen i telefonen sa "du skal passe deg for å kritisere folk på nett" og "du kaller meg for en middelmådig feltskytter" (jeg kalte ham for en brukbar feltskytter) deretter fortsetter vedkommende å skjelle meg ut for mine dårlige plasseringer i skyting og ber meg pelle meg på banen og trene...deretter skriker han "JÆVLA AMATØR" og legger på røret. :D

Jeg tar dette med et stort smil da jeg er den første til å innrømme at , ja jeg er listefyll, men jeg trives med det for jeg startet min skytekarriære 30 år for sent til å bli norgesmester, jeg skyter fordi det er gøy og man møter utrolig mange hyggelige folk på baner rundt omkring.

 

Regner med at ettersom jeg opererer med fullt navn her inne så var jeg et enkelt mål (selv med to hender) for vedkommendes raseri.

 

ps hvis det er flere som vil kjefte så finner dere nummeret mitt på 1880. ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:lol::lol::lol:

 

Blir jo bare verre og verre dette. Det er tydelig at "noen" har svært mye innestengt aggresjon som han trenger å få ut. Voksne folk som oppfører seg slikt blir ganske tragikomisk egentlig. Du får trøste deg med det Tom, at han har sikkert en mye kjipere dag enn deg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis vi ønsker at skytesporten skal overleve og vokse må den forbli en breddeidrett hvor det er lov å drive aktivitet uten annet formål enn å kose seg og ha det hyggelig. Det er heldigvis ingen fasit på hva en god følelse er, og jeg tror de fleste opplever tilfredstillende mestring og gode skyttererfaringer uansett nivå man driver sin aktivitet - ellers ville de vel ikke drive med dette? Og dette må vi erkjenne og akseptere, og ikke begrense muligheter fordi de ikke tjener et mål om at Norge skal få flere OL eller VM medaljer. Det er ikke slik at vi kommer til å bli en nasjon av OL og VM vinner i skyting fordi vi kun driver typiske OL og VM grener - det eneste vi oppnår med det er skytesporten blir marginal og sårbar for myndigheters ønske om å lage restriksjoner og forbud.

.

 

I dag får vi innvilget våpen til øvelse og konkurranse, ikke for å kose seg å ha det hyggelig. (selv om vi både koser oss og har det hyggelig)

 

Jeg har selv tatt PPC kurs, og synes det er en artig variant av skyting, men jeg tro høy aktivitet i baneskytingen er viktig for at vi kan legitimere vårt håndvåpen eierskap.

Om vi bare blir en gjeng hobbykonkurranse skyttere som kun skyter nasjonale konkurranse varianter, så tror jeg vi er ille ute i fremtiden.

 

Med myndighetenes negative holdning til våpen, så er konkurranse aktiviteten viktig. Det er viktig at NSF kan sende landslagsskytter i pistol, som hevder seg internasjonalt, og da

er det baneskyting som gjelder. EM, VM og OL.

 

Jeg tror breddeaktivitets argumentet ikke gangner vår sport, og her ligger nok roten i innlegget fra Hr Diesen.

Link to comment
Share on other sites

Der er jeg sterkt uenig med han over ...

 

Jeg tror definitivt breddeaktivitet er bra for skyting som sport og for omdømme.

 

Nå tror jeg heller ikke "kos" er hovedargumentet for de fleste og det er ei heller det ojoh mente med det, ja han koser seg på skytebanen men jeg har tilgode å se han sende avgårde et skudd det ikke lå en klar tanke bak i treningsøyemed.

Link to comment
Share on other sites

Dobrikk: Det er veldig lett å lese innlegget ditt som at alle som ikke har NM/EM/VM-ambisjoner ikke har noe med konkurransevåpen å gjøre. Jeg regner ikke med at du mente det så ekstremt, men jeg tror du har oversett det faktum at bredden må til for at de som blir toppene i det hele tatt skal oppdage sporten.

Link to comment
Share on other sites

Dette går over alle støvleskaft. Bredo Diesen skriver et innlegg under fullt navn i Skytterforbundets medlemsblad. Riktignok en brannfakkel. En kan være enig eller uenig. Men det er skytesporten og dens prioriteringer det dreier seg om. Diesen er tross alt en erfaren og kunnskapsrik skytter som har bidratt mye til skyttermiljøet.

 

Så opplever vi at de fleste, anonymt, og ganske sjikanøst, går på mannen i stedet for ballen. Dette hører ikke hjemme i idretten.

 

Takk til bl.a. ojoh, PPC-skytter’n og Bromark som diskuterer saken på en konstruktiv måte.

 

Flere med meg burde se fram til å rusle nok ei feltløype med Diesen neste sesong, og høste av all hans erfaring og tips for å bli en best mulig skytter, uansett program. Har gjort det før, det kan anbefales.

 

Jon Landvik

Drøbak

Link to comment
Share on other sites

Har sett på reglementet og skytingen ser kjempekjekk ut men så var det våpen. Eg har forandra forsiktet på alle mine pistoler og har stopper i bakenden på alle mine revolverer. Avtrekkeren er også slipt. Eg kan altså ikkje vere med pga tullete regler som eg meiner er lagde av amerikansk våpenindustri og ikkje passer i nsf

 

helsing reidar

Link to comment
Share on other sites

Dette går over alle støvleskaft

Takk! Det har du helt rett i, og jeg vil også takke Bromark for et bra innlegg. Sånn skal det gjøres.

 

Jeg skammer meg over hvordan folk tyr til stygge persjon beskrivelser helt ut av det blå.

Det er til og med en med lilla frarge på navnet sitt her som burde ta en tur i tenkeboksen før han skriver.

Så dere som styrer her inne bør være jævlig forsiktig med å syte over "Dårlig Kammerånd" og slikt fremover, i alle fall før dere klare å rydde i eget hus.

Akkurat nå ser ikke jeg noe grunn til å høre på dere.

 

Dere andre som har brukt et "unødvendig språk" kan godt rette litt egene tråder, det er ingen skam med litt folkeskikk.

Link to comment
Share on other sites

Dobrikk: Det er veldig lett å lese innlegget ditt som at alle som ikke har NM/EM/VM-ambisjoner ikke har noe med konkurransevåpen å gjøre. Jeg regner ikke med at du mente det så ekstremt, men jeg tror du har oversett det faktum at bredden må til for at de som blir toppene i det hele tatt skal oppdage sporten.

 

 

Heisan SofaBamse

 

Nei jeg mente det ikke så hard som du skriver ( eller jeg skrev :-) ) Selvfølgelig skal man få konkurrere på det nivået man ønsker, i de grenene man ønsker.

 

Men bredde for meg er ikke 10 nye øvelser, og eventuelt dertil gnaging om nye våpen i klassene.

 

For meg er bredde en aktiv klubb som legger til rette for rekrutering av barn, ungdom, voksne og seniorer, menn som damer, og skaper trivsel for aktivitet. Det hjelper ikke å skryte av 600+ medlemer når det kun er 30 som er aktive.

 

Nye konkurransetyper genererer ikke nye skyttere, men flytter bare eksisterende skyttere mellom grenene.

Jeg tror vi er nødt til øke medlemsmassen og aktiviteten innenfor de grener vi allerede har. skape press som fører til flere skytteranlegg istedenfor nedleggelser eller baner med begrensinger.

 

Det er antall skyttere vi skal slå i bordet med og ikke antall grener vi skyter.

 

Og jo fler aktive skytter vi blir, jo størrre sjanse er det for et sunt konkurranse miljø som også vil generere skyttere som markerer seg internasjonalt.

Link to comment
Share on other sites

Nye konkurransetyper genererer ikke nye skyttere, men flytter bare eksisterende skyttere mellom grenene.
Det er akkurat denne setningen som er essensen i det jeg er uenig i. For å ta meg selv som eksempel: Jeg kan tenke meg å begynne med pistolskyting. Men slik jeg kjenner meg selv, er jeg rimelig sikker på at jeg vil gå lei om det eneste alternativet er typisk stillestående OL-skyting. Jeg er ikke det minste i tvil om at jeg ville treffe for eksempel feltmålene mye bedre om jeg hadde et grunnlag fra slik statisk skyting, men all den tid jeg ikke har ambisjoner om å hevde meg på noen måte gidder jeg rett og slett ikke å kaste bort tiden min på noe jeg synes er kjedelig. Da skyter jeg heller dobbelt så mye i en gren jeg synes er artig. Om jeg så senere finner ut at jeg vil trene på grunnleggende ferdigheter, går jeg kanskje over til en av de mer "traurige" grenene som avgjøres på grunnferdigheter.

 

Jeg vil derfor påstå, riktignok hovedsaklig med meg selv som statistisk materiale, at en klubb som åpner for flere grener vil få flere aktive medlemmer enn en klubb som bare skyter ett eneste program hver torsdag klokka sju (og for å flåse litt: og som alltid bruker nøyaktig 1,25 liter vaffelrøre per trening).

Link to comment
Share on other sites

Dette går over alle støvleskaft

 

Det er til og med en med lilla farge på navnet sitt her som burde ta en tur i tenkeboksen før han skriver.

 

Regner med at det er meg det siktes til her.

Vi med farge på nicket er ikke fritatt for å slenge med leppa, men vi skal gå foran med et godt eksempel. Så jeg får forklare litt nærmere om hvorfor jeg skrev det jeg skrev.

Det var altså følgende:

Survete, sutrete, grinete, gretten, latterlig gubbe.

Verre uttrykk skal jeg ikke bruke, men de fem der skal jeg stå for.

 

Jeg står fortsatt for det jeg skrev, fordi artikkelen var elendig.

Hvis det var ment som et objektivt synspunkt på en fersk skytegren, så fremsto det overhodet ikke slik.

Det fremsto enkelt og greit som sutring. Gretten sutring.

Hvis Bredo vil ha fram et poeng, så får han ordlegge seg bedre.

 

Han er sikkert en likandes kar ellers, svært få mennesker er rene idioter.

Han er sikkert en god skytter, jeg tviler ikke på de som sier det.

Han er sikkert hjelpsom og grei når det kommer til tips og triks for bli en bedre skytter.

 

MEN:

Et så dårlig skrevet innlegg som lyser lang vei av "dette nye er kjempeskummelt og vil rasere ting jeg liker", det fører ikke noe godt med seg.

Som nevnt av meg og andre hundrevis av ganger, skyttere må stå sammen.

 

Og bredden og toleransen i idretten er nødvendig både for rekruttering og for å dyrke fram talenter.

Han ene gode i fotball hadde aldri blitt god hvis ikke de 26 middelmådige i bygda ikke ville være med å danne fotballag når de var sju år gamle.

Han ene vi sender til OL som medaljehåp hadde ikke giddet å trene hvis han var den eneste på bana hele året.

Jeg har ingen ambisjoner om å stå på en pall, selv om jeg trener nesten hver dag.

Jeg har søkt på og fått handvåpen for å delta som skytter i et skytterlag.

Hvorfor gjorde jeg det? Fordi det er moro!

Faktisk vil jeg våge følgende påstand:

ALLE som driver med pistol- og revolverskyting gjør det fordi det er gøy!

ALLE som har ervervet håndvåpen har altså fått det fordi det er morro!

 

Noen synes det er gøy å plinke litt en gang i måneden.

Noen synes det er gøy å vinne VM-medalje.

De fleste av oss er et sted i mellom.

 

Å sable ned en skytegren er ikke veien å gå, aller minst i Skytternytt.

Det vi ikke trenger er en av våre egne som rakker ned på andre skyttere, med fjasete, subjektive argumenter som eneste grunnlag.

 

Som sagt: Hvis han mener at han har et poeng, så får han skrive et saklig innlegg.

Det har han etter min mening ikke vært i nærheten av.

Link to comment
Share on other sites

Vi med farge på nicket er ikke fritatt for å slenge med leppa

Dere er da ikke fritatt for god oppførsel heller? Betyr svaret ditt at alle personangrep blir stående, og at det er fritt frem for slik heretter?

 

Ser du nicet mitt? Det gir kanskje et hint om hva jeg har jobber for i de siste 11-årene. En mann har yttret sin mening, jeg er uenig, men ser ingen grunn til å kalle han noe av det du uttaler.

 

Men se... så kommer det et godt innlegg i debatten. Bra!

 

...og dermed bekrefter du det jeg sa, og står for:

...som burde ta en tur i tenkeboksen før han skriver.

 

Innlegget var på forhånd diskutert i NSF. Redaksjonen mente at det skulle være "takhøyde". Etter reakjonene som er kommet "dreit de skikkelig på leggen", og bør ta lærdom av det.

Link to comment
Share on other sites

I dag får vi innvilget våpen til øvelse og konkurranse, ikke for å kose seg å ha det hyggelig

 

PODs rundskriv om behandling av våpensøknader beskriver rekreasjonsskytteren som en som huter seg ut på banen minimum 4 ganger i året, inklusive vaffelsteiking. Denne gruppen skyttere har anledning til å erverve inntil fire håndvåpen uten videre dikkedarier. Det er vanskelig å tolke det som noe annet enn at myndighetene godtar at det i en viss utstrekning erverves våpen til kos og hygge. Og hvorfor skulle det ikke være slik?

 

Jeg kan i farten ikke komme på en eneste annen sportsgren der det er aksept for en holdning om at det kun er de som er aktive konkurranseutøvere i "seriøse" sammenhenger som har verdi for idretten. Det er både utopisk og på lang sikt destruktivt å tro at alle potensielle skyttere, enn si alle eksisterende skyttere, tiltrekkes av de samme øvelsene, eller har mulighet til eller ambisjoner om å hevde seg nasjonalt eller internasjonalt - uavhengig av hvilken gren de nå skyter i.

 

PPC er i det minste en internasjonal øvelse, feltskyting er jo rent nasjonale programmer. Snakk om melkespannkasting.

Link to comment
Share on other sites

Etter løse rykter å dømme er innlegget en reaksjon på fremgangsmåtene til PPC-entusiaster i Oppegård skytterlag, der PPC skyttere har klart å fortrenge andre grener.

en geriatrisk forening

 

Noen få gamle medlemmer har valgt å trekke seg ut av klubben.

 

 

Om "geriatrisk forening" er innstillingen, så skjønner jeg jo hvorfor noen har meldt seg ut.... Uansett gode forsetter og entusiasme for en skyttergren, så bør det være et kraftig varsku når medlemmer som har vært aktive og på høyt nivå siden 70-tallet melder seg ut. De som har meldt seg ut har også samlet et betydelig antall NM-medaljer for klubben,- det seneste i felt i 2012, om jeg ikke tar feil. Om jeg ikke tar feil er det flere deltagere på et NM-felt enn det er PPC-skyttere i hele Norge..

 

Og siden du spør, så tror jeg kanskje ikke du er den rette til å svare :wink:

 

 

Om PPC er et blindspor? Tja. Blindspor i forhold til hva da? Så lenge noen syns det er moro så GJØR det vel ingenting?

Link to comment
Share on other sites

@ulf: Hvilke andre grener er det som har fått lide pga PPC aktivitet i Oppegård Skytterlag?

 

Jeg lurer siden jeg er medlem der og ikke har lagt merke til annet enn at treningstidene for PPC derimot er lagt til tider på den delen av banen som tidligere ikke hadde annen organisert aktivitet ... videre bør det også påpekes at samtlige øvelser på programmet til Oppegård Skytterlag ser økt aktivitet og etter terminlista vår for 2014 å dømme vil det øke enda mer ... vi har flere skyttere på luftpistol enn tidligere og kanskje selv fripistol vil se en økning i aktivitet neste år både på trening og stevner.

 

Et annet poeng for vår del er at økt PPC aktivitet har tiltrukket seg nye skyttere samt at andre i klubben har økt treningsmengde og nå skyter PPC i tillegg, få av de jeg har sett har kuttet ut annen aktivitet om noen i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Ulf (hvem du nå er ...) du får dokumentere dine påstander og ikke bare henvise til noe du hørt .... eller er du en av de som forsøker å skape en konflikt som ikke finnes, og hvis så er tilfelle hvorfor kan ikke ikke du å dine meningsfeller stå frem og forklare oss overivrige entusiaster hva som er galt ... Såvidt jeg noterte var ingen av de som nå har meldt seg ut tilstede på årsmøtet i OSL hvor de kunne ha påvirket de strategiske valg som ble tatt mht satsing på PPC... og det er nå engang slik at man må delta for å kunne påvirke.

Øivind Johnsen

Link to comment
Share on other sites

et kraftig varsku når medlemmer som har vært aktive og på høyt nivå siden 70-tallet melder seg ut

Man skal ikke undervurdere enkeltes behov for særbehandling (kjenner ikke til denne saken). En del kan bli veldig godt vant til å være på toppen av hierarkiet, å måtte stå i kø eller dele ressurser med "mindreverdige" grener kan da falle særdeles tungt. Og da snakker vi gjerne om svært aktive og dyktige skyttere, listefyll og mosjonister tar sjelden ting SÅ alvorlig.

Det er ikke første gang jeg ser slike holdinger i Skytternytt, men da var det mot felt.

 

Også dette med internasjonalt nivå har blitt brukt som argument for høyere verdi, jeg sliter med å forstå hvorfor. Jeg vet det er slikt for de fleste, men er det virkelig en holdning man bør strebe etter? Norge vant. Vi vant. Javel? Jeg trodde en utøver vant, en som har jobbet hardt og lenge for å komme dit han eller hun er. Jeg synes det må være det viktigste, behovene til utøveren. Hvorfor skal vi i det hele tatt legge så fordømrade stor vekt på konkurranse? Ingen skyttere skyter for noen andres skyld enn sin egen, hvorfor skal egentlig en manns behov for å vinne være mer verdt enn en annens behov for å kose seg på banen med kaffe, uformell skyting og godt selskap? Jeg får mye mer glede av det enn å konkurrere, så hvorfor er ikke mine behov like verdifulle?

 

Når det gjelder å ta ballen fremfor mannen vil jeg si meg enig, men noen stiller seg ekstra laglig til for hugg. Alle har rett til sin mening, men ingen har rett på respekt for de. Noen meninger er så begredelige at de bare kan stamme fra et begredelig menneske, og selv om god folkeskikk er en dyd er det ikke alle som fortjener det.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk mitt problem også Erlend, at jeg kjenner ikke denne "saken" eller hva det er som er galt .... Hvis Ulf og hans meningsfeller mener at driftsunderskudd, null tilbud til medlemmer og stadig redusering av aktivitet vitner om vitalitet så må de ha meg unnskyldt ..... Og jeg vil gjerne høre hva som har fått disse gamle menn så opprørt at de har sluttet i OSL. Har jeg tatt feil av budskapet til Bredo, at det egentlig ikke er PPC som er galt, men at han har øst sin misnøye over PPC som et skalkeskjul for at han ikke liker det som skjer i OSL? Da er vi alle lurt.... også redaksjonen i Skytternytt som trodde at dette var et saklig innspill mot PPC .

 

Beklager folkens jeg har en lei uvane med å høre etter hva folk sier, og ikke hva jeg tror de sier.... og så hører jeg litt dårlig i tillegg. Men jeg har fremdeles to ører og en munn inntakt, så får vi prøve å bruke disse tilsvarende ..

 

Ha en fin helg - andre runde OSL PPC vintercup nærmer seg og 70% av plassene til 1500 matchene er nå reservert...

Link to comment
Share on other sites

...som burde ta en tur i tenkeboksen før han skriver.

 

Innlegget var på forhånd diskutert i NSF. Redaksjonen mente at det skulle være "takhøyde". Etter reakjonene som er kommet "dreit de skikkelig på leggen", og bør ta lærdom av det.

I likhet med mange andre ble jeg opprørt over det jeg leste i Skytternytt nr5, sjokkert er nok mer dekkende.

 

Ikke så mye over Bredo Diesen sine meninger som han selvfølgelig er berettiget å ha (Som jeg for å si det pent er dypt uenig i), som over at ett slikt negativt og uriktig bilde skytesporten fikk komme på trykk i Skytternytt.

 

Der finnes ikke rom for tvil om at det var en grov feil av Skytternytt sin redaksjon å trykke en så ubalansert og skytterfiendtlig artikkel. I de minste uten å få med en uttalelse fra klubben det gjelder på motsatt side.

 

Det gode er at den tydeligvis har opprørt mange i den grad at PPC miljøet kanskje kommer til å huske datoen som ett startskudd for rekrutteringen i bredere lag av skytternorge.

 

Selv skyter jeg de fleste NFS baneprogram, og alle feltgrener. Og IPSC (Som tiltaler meg stort, spesielt hva angår våpen og amo håndtering. Der har vi mye å lære i NSF felt). Så PPC står egentlig ikke på min agenda, men jeg skal ta kurset så jeg vet hva det er. Og jeg er som styremedlem i pistolklubb og krets, alltid på utkikk etter passende områder/baner for programmene. Det kan jo være andre som vil prøve seg.

 

Og der er det fantastiske med skytesporten, jeg tør påstå at skytesporten er den mest mangfoldige sporten i verden. Der er så mange fasetter på denne diamanten av en sport, at man kan bruke ett helt liv på å prøve de ut. Noe passer for den ene og noe for den andre, men vi har alle den samme glede og ikke minst mye glede av det vi holder på med. Vi har en sport som kan tilpasses livet vårt, familie, unger, jobb etc, tar sin tid for mange. Men med skytesporten kan man tilpasse aktivitet ettersom hvor man er i livet og ønsker å få ut av den.

 

Er man lei av å stå ute i regn og sol, lei av napping og ens nivå som skytter ikke her så godt det kunne ha vært? Ja da ha vi innendørssesongen nå, med mulighet til ett vell av skyteprogrammer og mulighet til rolig og målrettet trening.

Kjedelig sa du? Da gjør du noe feil, med programmer som 3, 4, 5, 6, og ikke minst 7 på menyen. Skal det godt gjøres å ikke finne noe som passer deg, Og så har vi jo NAIS, det beste programmet av de alle for en rask gjennomgang av det meste.

Og så kommer våren, med Feltprogrammene i kø. På toppen av det hele har mange av oss stiftet bekjentskap med IPSC programmene, og det nasjonale Sivilpistol (GØY). Og nå har vi også PPC på vei opp. Livet leker dere (For å sitere en kjent Bergensk tegneseriefigur).

 

I alle disse fantastiske mulighetene til å utfolde seg og utfordre seg selv, kommer altså Bredo Disen sitt innlegg på trykk i skytternytt nr5. Å si at bildet han tegner av skytesporten, og dens fremtid er positivt og korrekt, kan man trygt konkludere med er feil.

 

At redaksjonen i Skytternytt lar noe så negativt, uballansert og uriktig få slippe til er bare trist, og får meg til å stille meg spørsmål om der er personlige agendaer ute som gjør at slikt slipper gjennom sensuren.

 

Som skytter og tillitsvalgt i både NSF og DSSN, vil jeg på det sterkeste avsanne Bredo Diesen sine utsagn, og rette en flengende kritikk til redaksjonen i Skytternytt for å vise manglende dømmekraft. Men det skal de ha, en saftig omrøring i gryta ble det ut av det.

 

Mvh

Vingemutteren

(Hvem jeg er, er vel såpass godt kjent blant de aktive at det får regnes som offentlig signatur her på kammeret). :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da ser det vel ut som temaet om PPC1500 har livets rett i norsk skyting er utdebattert... jeg kan ikke se at noen av de som leser og har tatt tastaturet fatt på Kammeret har noen invendinger og svaret på innledningen blir vel da ganske klart at PPC ikke er noe blindspor eller utgjør noen trussel for hverken elite- eller breddesatsing i norsk skyttesport. Det virker snarere som de fleste er enige om at PPC utgjør en berikelse og at min konklusjon i Skytternytt nr 4 (som er opphav til Diesens innlegg) at "PPC er et i tiden riktig tilskudd til NSF skyteprogram" holder vann.

 

At enhåndsskyting er det eneste "saliggjørende" er jeg ikke i stand til hverken å motbevise eller bekrefte, men at "tohåndsskyting er noe den mest tallentløse skytter får til" kan empirisk motbevises ved å ta en titt på resultatlistene for feltskyting (mere enn 90% tohånsdskyting) opp i gjennom årene. Det er veldig få "tallentløse" om noen i det hele tatt som bare "flakser" seg inn på toppen av listene, og det er påfallende hvordan de samme tallentfulle og dyktige skyttere går igjen og domminerer listene over flere år. Min påstand er nå inntill annet blir bevist at alle skytedisipliner har sine utfordringer som krever dyktiggjøring gjennom trening, og som over tid og repetisjon skaper tallenter. Det er nærliggende å tro at enhånds presisjonskyting vil kunne danne grunnlag for en dyktiggjøring innen feltskyting, men vi bør være åpen for at det finnes andre veier til dyktiggjøring innen de forskjellig disipliner. Grunnleggende "riktig" basis skyteteknikk er uten tvil viktig for utvikling, men trivsel og motivasjon for det vi driver med er etter mitt syn en helt avgjørende faktor. PPC skyting har de elementer som gjør skyting motiverende og utfordrende, har beviselig ikke virket negativt på mitt eventuelle tallent som skytter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Amen

 

Det store poenget her er vel at PPC ikke er noen større trussel enn det du gjør det til selv.

 

Hos oss i Oppegård synes jeg vi har funnet den rette balansen mellom øvelsene og med de banetidene vi har er det plass til alle, og mye av dette er jo takket være deg Øivind :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kalstad leste også den omtalte artikkelen i Skytternytt om PPC skytingen, generelt, og om PPC i regi av Oppegård Skl.

Innlegget var noe "spisset" må man kunne si, og med et tilsnitt av "Kalstadmal". Kalstad leste innlegget med et lite smil, ikke helt uten grunn.

Det har seg slik at både Kalstad og Bredo har en viss bakgrunn fra Forsvaret, og Kalstad hadde sporadisk kontakt med Bredo dengang. Bredo var som kjent for de fleste, for en del år tilbake, en av landets bedre pistolskyttere, Kalstad, derimot var mer aktiv med rifle. Bredo hadde mye kunnskap om skyting, også markerte meninger om tema innen samme, men var en person man lytet til. Ikke nødvendigvis alltid enig i alt, men Bredo ble lyttet til.

 

Kalstad registrerte at PPC skytingen nokså raskt ble lobbyert inn i NSFs programmeny. Av den grunn dro Kalstad en dag i slutten av august i fjor bort til banen i Oppegård for å observere PPC-skytingen, fordi det da ble arrangert NM i PPC der. Kalstad møtte med åpent sinn, uten forutinntatte meninger. Kalstad kom, så, betraktet, observerte...

Senere kom Bredos artikkel om PPC i Skytternytt....

Kommer tilbake om saken.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, Kalstad var til stede en tid under en av dagene under NM-PPC på Oppegård Skl. sin bane i august 2013.

Han registrerte at deltagelsen var moderat, tatt i betraktning at det var NM. Det kan forklares ved at kun personer med godkjent grunnkurs i PPC fikk delta. Nokså få skyttere har gjennomgått dette godkjenningskurset forløpig. Men antallet øker raskt nå.

PPC-grunnkurset er altså et kurs i tillegg til "sikkerhetskurset" for aspiranter til medlemskap i NSF-klubber i pistolskyting. Trolig en god forordning, dette ekstrakravet om PPC-kurs.

 

Komiker-radarparet Øystein Bache og Rune Gokstad innførte noen år tilbake begrepet "Bakstad-gutane".

Kalstad har tidligere brukt begrepet om en duo innen skiskyting.

Kalstad så også konstellasjoner han oppfattet som "Bakstad-gutar" ute på Oppegård. Ildsjeler, primus-motorer, som sto på for å fremme PPC-skyting i Oppegård, og samtidig pådrivere for NM-et.

Som sagt, deltagelsen var moderat, ferdighetsnivået vel likeså.

Kalstad pådrar seg muligens vrede der, ved å fornærme personer meg sterke oppfatninger av sine egne ferdigheter. Det har seg imidlertid slik at Kalstad har bivånet mesterskap i PPC i USA noen år tilbake, der sporten har større utbredelse, og ferdighetsnivået er markert høyere blandt de beste.

 

Spørsmålet Kalstad sitter igjen med er om de aktive pådriverne forsatt vil være like energiske når flere melder seg på i PPC (Kalstad tror aktiviteten vil øke)? Dersom de virkelig gode feltskytterne her i landet trener inn programmet og hever nivået betraktelig...

Kalstad antar at "Bakstad-gutane" der ute da vil oppleve en "blåmandag".

Det er nokså greit å kunne kjempe seg til gjeve NM-medlajer, så lenge deltagelsen er heller amputert. Senere vil det nok bli verre å høste inn medaljene.

 

Kalstad opplevde både positive og negative inntrykk der ute, dog mest positive (!). Og det kommer fra en konsolidert grinebiter...

Kommer tilbake....

Link to comment
Share on other sites

Kalstad er ein forumdeltakar som kjem med ei åtvaring fast montert i kvar post. Om ein tolkar Kalstad med vrangvilje pådreg ein seg fort eit magesår.

Det har ikkje Bergstrøm tenkt å gjere, så han filtrerar alt Kalstad skriv gjennom brilleglas evig farga av eit land beståande utelukkande av skyting, pene damer og duggfrisk pils for når ein legg vekk pistolen for dagen. Då går det veldig fint å lese Kalstad si meining utan at Kalstad sin brodd stikk for djupt.

 

... og det er klart at nivået i det som er ei relativt nystarta grein her til lands ikkje kan måle seg med land der ein har halde på lenge. Det tek tid å bygge kultur og lære nok frå kvarande. Hugsar sjølv oppvakninga det var å komme frå lokale IPSC-stemner til stemner med NM-status. Det var rart å sjå ein skyttar som vart klubbmeister i Standard på tross av at han stilte med ein single-stack 1911 plassere godt ned på nedste tredel av resultatlista i Classic-NM. Slik er det alltid. Der er alltid ein nivåforskjell mellom relativt ferske grupperinger og dei som har halde på ei stund.

Etterkvart synk avstanden, og med mindre ein var ei veik sjel i utgangspunktet fører ei slik dukking berre til at ein trenar litt meir før neste gong.

Link to comment
Share on other sites

Uten den ivirge kjerenen som står på og arrangerer og holder ut, voil det i allefall ikke bli noe spredning og økt aktivitet.

Jeg har forøvrig skutt lokale klubbstevner i western hvor det har vært vanskeliger å hevde seg en på EM... :) (for de andre altså... :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

Det har seg imidlertid slik at Kalstad har bivånet mesterskap i PPC i USA noen år tilbake, der sporten har større utbredelse, og ferdighetsnivået er markert høyere blandt de beste.

Nå undres jeg hva du mene med noen år tilbake?

La du også merke til at alle der var politi? Siden du synes at kurset er en brems, må vel et krav til yrke være en større brems? :winke1:

La du merke til hvordan de skjøt programmet, og regnet ut resultatene? Sånn til sammenligning med hvordan vi gjør det i WA1500.

Det burde du ha gjort før du sammenligner med PPC NM. Så resultatene var markant dårligere sier du?

 

Skal vi se, blant sånn ca. 300 millioner skyteglade mennesker har man holdt på med sporten siden femtitallet.

I et land med 5 millioner har vi bare har hold på i et drøyt tiår. Å der borte har de store stevner med bra resultater??? NÆÆÆ!!!

Den var tynn herr Kammer-filosof :D

 

 

Dersom de virkelig gode feltskytterne her i landet trener inn programmet og hever nivået betraktelig...

Det har du helt rett i, men om du hadde gjort litt grov arbeid først. Så hadde du sett at de beste innen PPC i Norge, igrunn har stått på pallen i felt NM de gangene de har vært med. :wink:

For å gi Karlstad litt mer grov arbeid, så kan du jo høre med noen av de beste felt skytterne, en del av dem er vel på forumet her. Spør hvor mange av dem som allerede har tatt PPC-kurset, kanskje blir Karlstad positivt overasket. De skal nok trene litt, de beste norske har medaljer fra både EM og VM, og om man har øynene åpne for mer enn nasjonal feltskyting, så vil man kjenne igjen en del av de på toppen av EM og VM listene i PPC. De er dekorert med navnene til noen av de beste skytterne der ute i den store verden.

 

Men hvorfor felt-skyttere? Er det blitt en målestokk for presisjon? De beste skytterne (og alle andre) ønsker vi inn i PPC, det er vel det samme hva de driver med ellers.

Hvorfor skal vi hele tiden sammenlignes med den suverent største grenen innen pistolskyting? Jeg har aldri hørt noen sammenligne deltagelsen andre NM med felt NM, må PPC mønstre like mange til vårt NM før vi blir akseptert?

Vet du hva? Jeg begynner å tro at felt-skyttere får bank av PPC-skyttere ute i felt løypene? Er det grunnen til at det stadig dukker opp "konsolidert grinebitere" :D

 

Det er faktisk mye i det Karstad skriver. Selvfølgelig kommer PPC til å få en rask oppsving for så dale litt før det flater ut. Sånn er det med alt nytt, sånn har det vært i alle land som er kommet lengre enn oss. Sverige er et glimrende eksempel på dette.

 

Til alle andre som har lyst til å hyle over noe de ikke vet noe om. Prøv først, syt etterpå. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så en liten takk til Karlstad for å ha helt litt mer bensin på bålet.

Det er helt suverent for PPC skytingen at det diskuteres.

Jeg håper også at alle forstår at Karlstads innlegg var ironisk til tusen, og ikke hakker løs på en som faktisk bare hjelper til.

(Regner med at Karlstad tar mitt innlegg på samme måte)

Link to comment
Share on other sites

Bensin på bålet kan være greit, men hvis bensinen er for utblannet med vann så kan effekten bli litt dårlig. Jeg sliter ærlig talt med å finne noe innhold i kommentaren annet enn at Karlstad har kjennskap til Bredo gjennom sin tid i Forsvaret, kanskje jeg er mer tonedøv enn jeg tror jeg er. Alle idretter har vel sine Bakstad gutter, de suverene som vi andre prøver å tilnærme oss, og på et tidspunkt vil slått og erstattet med nye Bakstad gutter. Hvis Karlstad antyder at det var Bakstad guttene i OSL som arrangerte NM for å få med seg flest mulige premier, kan jeg raskt avkrefte det. Vi har Bakstad gutter i PPC, og det er av den enkle grunn at de er gode skyttere som har holdt på en stund med PPC, og de har rett og slett trent systematisk mot et mål. PPC er i en oppbyggingsfase og vi prøver å bli flere, våre godkjenningskurs koster 400 kr og er vel nesten symbolske i skytterverden. Vi tilrettelegger for at vi skal bli flere og jeg synes vi har en god utvikling med tanke på at dette er en relativt ny gren i Norge. Jeg vet ikke om Karlstad mener at utviklingen er for treg eller om han mener vi forsøker å puste liv i en død hest...?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi har en omreisende evangelist i PPC Skyttern, det kan være han kan turen oppover til midt Norge. Vi jobber forøvrig med en "opplæringsmal" både på instruktør / RO og skyttersiden basert våre kurs i OSL, som vil bli tilgjengelig for de klubber som ønsker det. Vi ser at opplæringdelen krever flere kyndige instruktører og vi mener at disse bør ha en grad av kompetanse og erfaring som PPC skytter og at kursene bør ha en minimums ramme for teori og praktisk gjennomføring. Hvordan vi skal gjøre dette i praksis er pr dato ikke helt klart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...