Jump to content

Den Store Links-tråden


Pripyat

Recommended Posts

Har vi en ren tråd for links-skyttere? Jeg kunne ikke finne en, så oppretter en som forhåpentligvis kan fungere som en slags samletråd for oss feilhendte - eller Southpaws som de sier på godt amerikansk.

her er to av mine med hevearmen på feil side :)

 

In the White Dorleac&Dorleac .275 Rigby M98 FZH-låskasse.

Holland &Holland Svingmontasje og Kahles optikk

zlxo.jpg

 

AHR DGR 550 Custom 375 Holland & Holland

 

XODZt1C.jpg

 

 

En til av 375`en

 

lnug.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flotte våpen! :D Likte spesielt treverket på den nederste. Vakkert...

 

Melder meg på tråden selv, da jeg er i en "overgangsfase" mellom høyre og venstre. Har hatt noen tråder på dette her på forumet, da jeg har vinglet frem og tilbake om links eller ikke. Er venstrehendt og har, etter å ha funnet ut etter mye grubling, venstredominant øye. Har imidlertid alltid skutt med høyre. Sikkert pga at jeg er så å si like høyrehendt som venstrehendt. Men etter noen mystiske bomskudd, som sannsynligvis er pga venstredominansen, har jeg tatt skrittet ut og investert i linksrifle. Det ble lettere å ta avgjørelsen etter å ha skutt litt links med høyre-Sakoen i sommer/høst. Nå faller det mer naturlig å legge rifla til venstre skulder enn høyre skulder, faktisk. Skyter like godt på blink med venstre og, så det var i grunn bare å reagere. Kunne selvsagt fortsatt å skyte links med Sakoen (fantastisk god rifle, den gamlingen der!), men etter første høst med elgjakt har jeg hørt mange raske oppfølgingsskudd i skogen. Best er det jo med ett skudd, selvsagt, men noen ganger må man feie på et raskt skudd for å bli sikrere på fall, og da blir det håpløst når sluttstykket sitter på feil side. I tillegg blir det feil når kinnstykket sitter på feil side.

 

Har kjøpt noe så kjedelig som en Browning X-bolt Hunter i .308. Rene folkevogna blant rifler, bare litt "sjeldnere" enn Tikka T3 Lite, men satser på at den virker som den skal. Vurderte mange forskjellige, men falt nå ned på denne, ikke minst pga at jeg liker ergonomien og at den i det minste ser litt fin ut designmessig (synes da jeg i det minste). Lett og hendig børse med 50 cm løp og gjenget for demper. Har fått satt på Leupold QR-baser da jeg sannsynligvis kommer til å veksle mellom 1,5-6x42 til elgjakt og 2,5-10x50 til skumringsjakt. Begge Zeiss Classic. 1,5'en er ikke kjøpt enda, men en kompis skal etter alt å dømme selge sin, og da kjøper jeg nok den. Dersom ikke, ender muligens en Kahles der i stedet. Har kjøpt medium og høye ringer til formålet. I tillegg har jeg kjøpt en Hausken JD228 jakt-demper. Den er fremdeles urørt fra butikken, da jeg ikke vil gjøre noe med den før jeg får tillatelsen i posten. Skal bare være en formalitet, men tar ingen sjanser uansett. Valgte .308 da jeg har en Sako AII i samme kaliber fra før og ladeutstyr/-komponenter attåt. Dessuten liker jeg kaliberet selv om det ikke er veldig spennende.

 

Alle vet vel hvordan en slik dings av en rifle ser ut, så legger ikke ut noe bilde av den.

 

Uansett, her er en link til hva slags modell det er: http://www.browning.com/products/catalog/firearms/detail.asp?fid=023B&cid=035&tid=255

Link to comment
Share on other sites

Her blir det hjemmekoselig for oss som vanligvis er h*n ène som skyter med børsa i feil skulder :lol:

 

Rifla mi er noe så über spennende som ei T3 Lite 6,5x55, kjedelig men sikkert som banken :wink:

1f4a5526-26a5-4ddb-897a-bc09f232efb2_zps24d63fd7.jpg

(forøvrig mitt aller første forsøk på oppsett og redigering av bilde :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Her er min Schultz & Larsen Victory Links i GRS og hjemmelaget Haightech stokk :) Toppet med en S&B Zenith 2.5-10x56. Har 2 løp 6.5x55 og 9.3x62 begge kappet på 50cm og gjenget for demper. Sendes snart til fluting og behandling med KG GunKote etter de er mattet ned. Går meget godt :)

 

null_zpsc9924cac.jpg

 

null_zps9cfaef9e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg får melde meg på her. Som helt fersking, med Jegerprøven foran meg, og haugevis med teoretisk lesning hver dag bak meg.

 

Det er faktisk sånn at jeg til og med vurderer å kjøpe en boltrifle for høyrehendte, og å ta ladegrep "over stokken". Valgmulighetene er så store når det gjelder høyrerifler at det er fristende å gå den veien. Spesielt når det gjelder bruktmarkedet er dette tilfellet. Her på kammeret ligger det noen skikkelige godbiter...for høyrehendte.

 

Ikke helt å velge links rifle av og til...

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis du har tenkt å skyte links vil jeg absolutt be deg tenke deg om en gang til. Selv om det er fullt mulig med temmelig raske ladegrep over stokken går det ganske hardt ut over siktebildet. Nå har jeg begynt å bli gammel og sær, men vil aldri vurdere å kjøpe et våpen som ikke er tilpasset links skyting.

Link to comment
Share on other sites

Nei, fornuften tilsier at du har helt rett. Samtidig er det forsmedelig å se de flotte børsene her på kammeret som er "feil".

 

Spesielt en del av de eldre våpnene er utrolig fristende, særlig dersom det gjelder toppjakt og slikt der man forventer at oppfølgingsskudd ikke er så sentralt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.er helt enig med krrm,men er selv 53 år,er totalt links-skytter med rifle/hagle og vanlig høyrehendt ellers samtpistol/revolver ,og har skutt i 48 år,fikk prøve 22.som 5åring,men har aldri eiet annet en høyrevåpen av boltrifler,og det har vært mange opp igjennom årene,samt noen få enkeltskudd,2 dobbeltrifler+ halvautomater,men med rimelig trening dvs.for meg personlig 1000-1500 skudd pr.år har det funket veldig greit,men dette kan muligens være problem med mindre trening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også noen tusen skudd med høyre-rifler i ungdommen, så jeg vet at man kan skyte veldig bra på den måten. Men etter at links rifla kom i hus for over 20 år siden har jeg ikke sett meg tilbake. Dobbeltrifler er vel gjerne ganske nøytrale så det er jo et alternativ hvis man vil ha noe (riktig) klassisk.

Link to comment
Share on other sites

Skaut også links med rechs våpen før, da eg nærma meg 30 bestemte eg meg for å gå over til links rifle og har aldri angra på det. Som det står over her, det går hardt ut over siktebildet. Skaut rimeleg godt med rechs våpen men det blei enda bedre når hevarm kom på rette sida. Har kombi i bestilling nå, BBF 95 i links. Så får det heller koste litt meir...

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg begynt å bli gammel og sær

Du også......da er vi to :lol:

 

Fra spøk til alvor......Får melde meg inn jeg også.

Prøvde meg med RH rifle i ungdommen, men gikk kjapt over til links

Ble bare formelig med RH rifla.

 

Eneste negative med å skyte links, er at det koster litt mer å være skrudd sammen annerledes, dvs links rifler er noe dyrere i innkjøp og det er ikke bra.

I så måte har forhandlerne en utfordring, men jeg må samtidig gi skryt til Jaktsepotet i Drammen som holder et hyggelig prisnivå på linksriflene. Bra jobba.

 

Det er bra utvalg i links rifler pr dags dato synes nå jeg.

Om en ikke finner ei dugnads LH rifle, da er en nok litt sær ut over normalen, men smaken er jo veldig forskjellig.

 

Om en for eksempel vurderer ei "custom" rifle, får en den i akkurat den konfigurasjonen en vil.

Koster litt mer, men rifla blir produsert etter egne ønsker/spec.

 

Mener jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg får melde meg på her. Som helt fersking, med Jegerprøven foran meg, og haugevis med teoretisk lesning hver dag bak meg.

 

Det er faktisk sånn at jeg til og med vurderer å kjøpe en boltrifle for høyrehendte, og å ta ladegrep "over stokken". Valgmulighetene er så store når det gjelder høyrerifler at det er fristende å gå den veien. Spesielt når det gjelder bruktmarkedet er dette tilfellet. Her på kammeret ligger det noen skikkelige godbiter...for høyrehendte.

 

Ikke helt å velge links rifle av og til...

 

Kan være frustrerende å se utvalget av rechts- rifler på bruktmarkedet når du skyter links. Samtidig er det nok av gode linksrifler også. Det er når du skal ha en helt bestemt rifletype det blir vanskelig. Jeg så etter en blaser r93 links prof i ca et år. Gav tilslutt opp og kjøpte ny. Prisen var endel høyere i linksutgave.

Vet ikke om jeg bryter forumregler, men jeg har ei linksrifle på salgssidene her til en god pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må også melde meg som en av de sjeldne skytterne med de urettferdig mye dyrere riflene.

Har selv links Valmet 412 (med ymse kombi og dobbelrifleløp), Links Blaser R 8 med 2 løp, en nøytral Browning bøylerifle( i 22 LR) og gammel høyre mauser

Skyter egentlig mest med gammelmauseren for å spare de andre. Skyter greit med den, men finner ikke siktebildet etter skudd så hurtig med denne som med de andre.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk sånn at jeg til og med vurderer å kjøpe en boltrifle for høyrehendte, og å ta ladegrep "over stokken".

 

Jeg har hatt høyrerifle noen år, men tok skrittet og kjøpte meg links. Dette nettopp fordi jeg synes det blir altfor fiklete å ta ladegrep over stokken, eller over kikkertsiktet som det faktisk blir.

 

Har deltatt på elgjakt for første gang i høst, og har virkelig innsett at det er en fordel å ha hevarmen på riktig side i løpet av året og skyte links. Nå har jeg ikke skutt noen elg da, men i skogen hører man ofte to raske skudd på elgen. Så også blant medlemmene på jaktlaget jeg er med på. Tre av fem elg har fått to skudd (de to andre har fått ett). Ofte skjer det at elgen "tar av" etter første skuddet. Da er det ofte greit å sette et raskt skudd til for å bli sikker. Det er ikke alltid så lett å være helt sikker når alt foregår raskt og med adrenalinet i høygir. Jeg har sittet på post med høyrerifla mi og grublet litt på dette. Etter å ha skutt noe med rifla på venstre side i sommer/høst, har jeg blitt mer fortrolig med linksskyting, og jeg skyter like bra med børsa, venstre som høyre. Imidlertid er det så å si umulig å skyte to skudd raskt etter hverandre uten nærmest å ta rifla ned fra skuldra. Da blir det fort for sent om posten er litt trang, og ettersøk kan bli resultatet om førsteskuddet ikke satt helt etter boka. Og selv om førsteskuddet sitter helt etter boka, kan det hende elgen forsvinner i tetta, og man sitter og lurer på om man har skadeskutt eller ikke.

 

Jeg har faktisk sittet og grublet på om jeg skal skyte førsteskuddet links og evt oppfølgingsskudd med høyre! Men det og blir jo fiklete. Siden jeg bestemte meg for å fortsatt bli med på elgjakt, gjorde jeg det enkelt, kjøpte linksrifle. Da slipper jeg å tenke mer på det. Kanskje ble jeg med på elgjakt et år for tidlig med tanke på disse grubleriene, men det vet jeg jo ikke, siden jeg ikke har kommet opp i en skuddsituasjon. Jeg kunne skutt en gang, men elgen(e) kom veldig raskt rett forbi posten min. Trådkorset var i bogen på kalven vi skulle ha, men det var også et buskas i veien som gjorde at jeg lot være (kan trygt si den posten ble ryddet grundig da det drevet var over...). En annen, mer skytglad fyr, ville kanskje skutt, og hva da om det hadde vært meg? For å si det sånn; jeg angrer overhodet ikke på at jeg holdt igjen der!

 

Den andre rifla jeg har, byttes ikke ut. Det er en Brno Fox .222 med bolten på høyre side. Denne brukes stort sett til toppjakt, bever og rev, og da får man sjelden tid til to raske skudd... Fuglen flyr ved bomskudd/dårlig skudd, mens bever og rev stryker med okkesom pga Vmax'en... Dessuten har jeg mye mer tid på å konsentrere meg om å sette skuddet riktig. Skyter ikke på flyvende fugl, løpende rev og svømmende bever med rifle.

 

Her er en videosnutt fra Youtube om å skyte links med høyre. Slik han gjør i filmen, er jo det "naturlige", men han har tross alt tofot, er på skytebanen og er ikke veldig stresset.:

 

Tenk også etter om du har venstre- eller høyredominant øye. Det er etter min mening viktigere enn om du er venstre eller høyrehendt.

Link to comment
Share on other sites

Flott svar ko-stens! Det er kanskje slik at på toppjakt, bever- og revejakt, kan man lettere slippe med unna med å bruke en høyrerifle? Jeg tolker iallefall svaret ditt slik. Heldigvis har jeg god tid til å klå på diverse børser før det blir kjøp.

 

Fruen synes det blir i overkant mye, et eksemplar av Ladeboken på toalettet framkalte hoderysting og krav om ny livsforsikring :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de utvalgte ,altså venstrehendt. men har høyre øye som dominant. derfor skyter jeg med høre hånd meg tohåndsvåpen. klarer på et vis det links også men får fort problemer med at ledeøyet lurer meg om ting skal gå fort. så jeg ville ikke tenkt så på om en er venstre eller høyrehendt, men mer på hvilket øye som bestemmer. det er lettere å lære "feil hand" opp til ting enn feil øye :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg slet i mange år med å samle skikkelig; jeg traff gjerne blinken, men det var litt hytt og gevær hvor jeg traff.

 

Etter at jeg byttet til å skyte links har samlingene bare sett bedre og bedre ut. Dessverre er det jeg har tilgang til av våpen p.t. rechs, men sånn går no dagan...

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje slik at på toppjakt, bever- og revejakt, kan man lettere slippe med unna med å bruke en høyrerifle? Jeg tolker iallefall svaret ditt slik.

 

Det ideelle hadde selvsagt vært å selge Fox'en og kjøpe en links CZ527 (ja, jeg liker de småtassriflene der!), men økonomien tilsier at jeg ikke skal kjøpe så himla mye på en god stund nå.

 

Fugl: Du får som regel èn sjanse. Bomskudd, og fuglen er borte før man rekker ladegrep og nytt skudd. Av og til kan fuglen sitte uten å skjønne stort, og da har man litt tid til neste skudd. Da går det greit med høyrerifla til venstre skulder. Man tar ikke raske oppfølgingsskudd på fugl i topp. Enten detter de, eller så flyr de. Detter de, er det greit. Flyr de, skyter man ikke. Fluktskudd med rifle...

 

Rev: Man posterer gjerne på et åte og har god tid til å sikte inn på en rev som forsiktig nærmer seg. Venter man til reven er trygg og spiser, er skuddet ganske lett. Med "eksplosiv" ammo ala Vmax, dør reven i smellen 90 % av gangene om man ikke treffer haletippen. Med andre ord har man såpass god tid at høyrerifla til venstre skulder går greit. Man trenger ikke et raskt oppfølgingsskudd. Av og til bommer man, men reven er så styggrask at man måtte hatt helauto om man skulle truffet... På lokkejakt er det nok bedre med linksrifle, men Vmax (og lignened) er skikkelige revestoppere uansett.

 

Bever: Man posterer der man tror beveren kommer for å spise. Man venter med å skyte til den er på land og sitter med snuta vendt innover, ikke mot vannet. Beveren er rolig i bevegelsene, og tar ting med knusende ro så lenge den føler seg trygg. Det er da du setter skuddet. Med Vmax (eller igjen - lignende), er gjerne lyset slokket i treffet. Det er altså greit å ha høyrerifla til venstre skulder. Med godt treff trenger man ikke oppfølgingsskudd. Selvsagt kan man treffe alvorlig feil, så links er jo best uansett, men. Vmax i .222'en reddet meg fra stygg skadeskyting i vår på en middels stor bever (14 kg). Presterte å sette skuddet i høyre skinke etter å ha siktet på venstre side. Noe annet enn "eksplosiv", og beveren hadde svømt stygt skadeskutt og dødd sent. I stedet var det et par, tre ruller i vannet (den datt uti) før den døde.

 

Sammenlignet med hjortedyr, vil jeg si at det er viktigere å ha riktig type rifle, siden de gjerne kan komme i hastighet med hund i hæla, være støkket, eller det kan være en kvist eller to i veien som kan føre til dårlig treff. Siden hjortedyrene ofte ikke dør i smellen, man bruker jo ikke Vmax eller andre "eksplosiver" på slike dyr, er det viktig å være raskt klar til nytt skudd med et lynkjapt ladegrep. Lynkjappe ladegrep er ikke lett når hevarmen sitter på feil side.

 

Det er mulig andre har andre erfaringer enn meg (som ikke er "overerfaren" akkurat). Riktig rifle er riktig til enhver jakt, men jeg mener det er viktigst på storviltet. Småvilt man ikke spiser, dør av Vmax nesten uansett. Fuglen reiser før man rekker oppfølgingsskudd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er omsider børsa mi komplett:

 

20131120_134804_zps7ae24e75.jpg

 

Var av gårde til Jakt&friluft og fikk et godt tilbud på en Leupold VX6 2-12x42 og slo til på det. Var i utgangspunktet på jakt etter et sikte med 1,5-6x42, men endte altså på Leupolden. Denne har også lysprikk for dagbruk. Håper den holder mål. Fikk 35% avslag på den, så den bør vel være verdt 7 800,-. :-)

 

Børsa er i hvert fall klar til bruk! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har vært links-skytter hele livet, men kjøpte meg en HV mauser hos Landrø som første våpen. Var på banen noen ganger med den, før den ble byttet i en links Heym. Etter det har jeg bare hatt links rifler. Utvalget i links våpen er enormt mye større i dag en dengang. Fint treverk på den ombygde Brno'en i 375. Nå kan til og med links-skyttere lage seg gromme våpen. Koster vel litt over 50.000 fra USA den vist jeg ikke husker feil fra hjemmesiden fra produsenten.

 

 

Svehella

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gjelder å smøre seg med tålmodighet. Jeg sjekket finn.no og handelskammeret hver bidige dag i ca 1/2 år og brått dukket det opp en links CZ452 22lr strøken som jeg slo til på og dagen etter kom det en stainless lite links Tikka T3 som jeg også slo til på. Sjekket med Schou og fikk beskjed for en stund siden at de skulle få inn et nytt parti CZ452 links i mars/april, så mulighetene er forhåpentligvis til stede. Lykke til med videre søken etter CZ.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 5 months later...

Godt å se at en ikke er helt alene. Kjøpte første rifle i sommer og valgte rechts. Ettersom jeg stort sett i militæret og med hagle har skutt med høyre. Fikk beskjed av optiker etterpå at jeg var venstre dominant øye.

 

Sånn å bruke venstre er egentlig ikke noe problem, bare litt uvant.

 

Men selv om en lukket venstre øye ble samlingene rævva.

Trente avtrekk og få bort napp. Hadde vel skutt par hundre skudd og tenkte prøve storviltpøva.

 

Etter 30 øvelseskudd med høyre og maks en El to treff på de. Forsøkte jeg å skyte links, første gang 1bom og 4 treff. Andre forsøk 5 treff.

 

Så da fant en vel ut at det er enklest å skyte links. Eneste teite er at en med fordel burde gå over til links mtp pistolgrep og kolbe. Samt lade arm på rett side.

 

Antakelig så burde en også skyte links med hagla om en vil treffe noe:p

 

 

Litt irriterende å nesten nettopp kjøpt ny rifle men:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...