Jump to content

Jungelkarabin på budsjett


Bukken

Recommended Posts


I høst har jeg spasert litt i noen lier jeg egentlig hadde lovet meg selv å aldri sette beina i mer. Dette er noen lier som oppfyller alle fordommer folk måtte ha mot vestlandsk hjorteterreng, stupbratt, svære steiner med hull imellom, mindre steiner som drar av gårde når du trår på dem, vindfelte trær og alt som hører med. Husqvarnaen i 358NM ble da dobbelt så lang og tung som jeg kunne tenkt meg.

 

Jeg har egentlig vært i lettvektssjangeren før, med en Remington 7 SS. Den ble solgt da den ikke var særlig god å skyte med etter min smak. Men nå har jeg tenkt på om jeg ikke burde ha meg en riktig ekstremrifle, kort og lett, kanskje en enkeltskudd, og helst med oppspenner eller hane. Kaliberet kunne forsåvidt vært 30-30, med spisskuler, fornuftig løpslengde og velvalgte ladninger blir den lovlig nok. 308 er nok et bedre valg, da slipper man unna med kortere løp.

 

Finnes det noen som lager budsjettrifler i sjangeren, og som er lette? H&R lager en superlight-versjon av sin Handi-Rifle, men bare i 223 og 243. Finnes det noe lignende i egnet hjortekaliber?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

^^ Hendig men ikke spesiellt lett, produsent opplyser max 3.2kg men kapper en litt hjelper det jo.

Avtrekksjobb er en fordel hvis en ikke liker tunge avtrekk men presisjonen i min 223 er mer enn god nok og prisen er tiltalende. Jeg ga 2000 for min men ser Landrø lister den til 2400.

 

Jeg bruker sportsmatch fester på min og hvis det skal demper på holder det muligens til 308 også uten at jeg kan garantere det :)

Link to comment
Share on other sites

Litt tung kanskje, på 3.4 kilo - hvis Baikalen på 3.2 oppleves som tung? Der er vel ikke så mange måter å slanke den på heller.

 

Ellers kunne man kanske bygd om en billig boltrifle - fjernet evt. magasin, kortet og flutet pipe, og syntetisk stokk? Det er jo mulig å få oppspenner på K98 bl.a.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg akurat kjøpt en brukt kombi her på kammeret for den bruk du beskriver

En brno 7x57r/16 . har tatt to turer gjennom øverste lia siste uka å sett etter fugl og den siste hjorten på kvota

har og fra før en lett 6,5x55 m98 med åpne sikter som ble bygd i fustrasjon etter noen hjortedrev i bratte lier

Laget meg og ei bære reim så jeg kunne ha den på ryggen som en ryggsekk , greit når du må ned på alle fire for og komme opp .

 

Første inntrykket mit med kombien er bra , kort å enkel og muligheten å få en fugl i sekken .

 

Ligger en del billige kombier på finn , kjøp deg en og prøv .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for en kort remington 700 kasse med ett kort løp i 358 win. Det finnes vel flere relativt lette stokker til rem 700 på markedet til en vettug penge, eller lage til ett eller annet selv av en original stokk. Kikkert ville jeg gått for en av de lettvekts leupold siktene, eller en swaro 3-9*36.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville forsøkt å finne en Remington ADL i .308 på Finn. Da har du ikke noe underbeslag å forholde deg til. Kappet løpet så nært 40cm som mulig og kjøpt en Bell & Carlson Carbelite stokk til den, selv Midway.no tar bare i overkant av kr 2000,- for den og den sparer deg opp mot en halv kilo.

 

Hvis det fortsatt er tungt, kan du skru vekk magasindelene og blende hullet med en bit kydex eller trevirke. Trenger ikke noe avansert her.

 

Kjekt med en rustfri utgave, for da kan du be en venn med fres om å ta vekk gods i ikkekritisket deler av selve låskassa uten å måtte forholde deg til finish. Kan spare noen gram ved å frese kassa flat på sidene, men da begynner du å presse grenser. Sluttstykkehåndtaket kan freses utav, både i kula, og i selve armen, selv om det siste er en jobb for eksperter. Selv bolten kan flutes for å spare noen gram.

 

Du var selvsagt ganske nær med Remington 7 - hva var det du ikke likte med den? Har en selv, og etter at jeg justerte avtrekket og lagde kolbeforhøyer, så er jeg rimelig fornøyd. Merker at selv i .260, så har den litt mer rekyl enn jeg liker, men på jakt merker jeg ikke noe til det.

 

Ulempen med rustfrie utgave er at de mangler åpne sikter. Hvis du har godt syn ville jeg ettermontert en ghostring og et matchende forsikte. Eventuelt bare en weaverklakk med en Aimpoint Micro på.

 

Får sikkert 100-150 gram til hvis du dreier ned pipa. Blir uansett stiv nok når den kun er 40cm.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Du var selvsagt ganske nær med Remington 7 - hva var det du ikke likte med den? Har en selv, og etter at jeg justerte avtrekket og lagde kolbeforhøyer, så er jeg rimelig fornøyd. Merker at selv i .260, så har den litt mer rekyl enn jeg liker, men på jakt merker jeg ikke noe til det.

 

Hva veier sjuern din? Jeg tenkte bygge om min 700 .308 med 20" bullpipe til .260 med 24" fluta #5 eller #4. Da vil den få ca 50-200g mindre masse (avhengig av profil), men mer lengde for å få opp dampen skikkelig på kula. Den nye stokket kommer til å trekke vekta bittelitt opp igjen, jeg har satt ergonomi over vekt her. Jeg jobber med ei lett langholdsrifle som skal maks ta reinsdyr, men vil av forståelige grunner ikke ha ei rifle som er "for" lett. Nå skal det sies at jeg drar med meg demper eller vektorbrems overalt da...

 

Hadde vært interessant å vite hva dine erfaringer med vekt/rekyl er på dette kaliberet!

Link to comment
Share on other sites

Når vi er inne på kammerets annonsører, kan du se på Peders sin Kimber 84M i 7mm-08. Lettvekter som burde passe. Med f.eks en Leupold 2,5x20 eller 2-7x28 ultralight på toppen, burde vekta være overkommelig. Ellers ser jeg den annonseres med en 2,5-8x36, noe som er bare en hekto tyngre enn de jeg nevnte. (184g, 241g og 323g)

Link to comment
Share on other sites

Hva veier sjuern din?

Hadde vært interessant å vite hva dine erfaringer med vekt/rekyl er på dette kaliberet!

 

Jeg har første utgaven med kortere løp og "hard" glassfiberstokk. Den veier 2.8kg uten kikkert og ammunisjon. Rekylen er snill, men pga vekt og fordi jeg har forhøyet kolbekam, så vipper børsa litt i skuddøyeblikket. Med demper vil du ikke merke noen ting. Patronen er lett å lade, jeg har brukt både .308-, .243-, 7mm-08- og korrekte .260-hylser, kun 2-3 .308-hylser som krøllet seg litt i halsen som ikke ville kamre (kjipt å finne ut på jaktfeltstevne og på oppskyting - da la jeg en annen patron i børsa og det gikk greit).

 

Lader med N160 og Norma MRP, og begge dele funker greit. Jakter rådyr med 37 grains N160 bak en 129 grains Hornady SST satt til 71mm. Dvs sist satt jeg den litt kortere ved et uhell, men det gav tilsynelatende rettere kulebane, så jeg kjører med det. Denne ladningen er under anbefalt, men gir snill rekyl og god presisjon. Ellers lader jeg med 140 grains Winchester Corelokt når jeg trenger kraftigere ammunisjon. Tror allikevel ikke jeg oppnår nok anslagsenergi til at den er godkjent til storvilt. Mulig jeg må satse på 155 grains kuler da.

 

Hovedforskjellen på en 7 og 700 er at bakre låskassebro er kortere (og da hele låskassen) og magasinet tar kun 4 patroner, så det er noen millimeter kortere. I tillegg er underbeslaget av aluminium. Rart de ikke valgt blindmagasin hvis poenget var å få den så lett som mulig, men mistenker at målgruppen egentlig var små individer, hele børsa bærer litt preg av det. Pistolgrepet er lovlig kort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for alle råd og tips, her har jeg fått en del å tenke på. Jeg treffer ikke godt nok med åpne sikter så jeg må ha kikkert. Leupolds 2,5-8x36 er en mangeårig favoritt, ellers står 2-7x28 på ønskelisten. Behovet for kikkert gjør at skrå kolber utgår, dermed utgår Baikal og de fleste andre kipplaufvåpen. Sjueren jeg hadde var for baktung med originalpipa i 7mm-08, på den tiden hadde jeg tiltenkt geværet en all-round rolle, men balansen ble for dårlig, og HT-skjefte var utenfor budsjett. Kolben var også i overkant skrå og lav, og den var så kort at jeg fikk knappen på Butler Creeken på nesa hver gang jeg dro av. Hevarmen er klønete utformet og hindrer bruk av superlow ringer, men her kan materiale gnages av så det går.

 

Winchester m94 356 er prøvd, lav og skrå kolbe, guffen rekyl, traff aldri bra med den. Bøylerifle er nok ikke noe for meg.

 

T/C og Bergara ser interessante ut, må kikke på sånt ved anledning.

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt meg en TC Pro Hunter fra Winge og ser fram til den kommer i hus. Om du vil ha en lettere rifle, så vil kanskje en TC G2 Contender være et alternativ. Ellers har jeg kjøpt mine rifler med utgangspunkt i bevegelig jakt i kupert terreng. Min absolutte favoritt så langt er Ruger M77 GSR i .308. Den er kanskje ikke av de letteste, men på grunn av det korte og hendige formatet er den en fryd å bære. Et enda lettere og kortere alternativ kan du finne i Ruger M77 Hawkeye Compact. Snasen liten rifle.

 

Min GSR:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=72673

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...