Jump to content

Regler for fri jakt ved og på sjø


Chrono

Recommended Posts

Jeg bor i Trondheim, og har lyst til å jakte ender og sjøfugl.

 

Det jeg har lest er at grunneiers rett går til vannet. Og at hvis man står på stranda/i vannet da ved fjære/vasser. Så er det allmannsrett og fri jakt.

 

Jeg regner med det kun gjelder ikke regulerte områder. Men hvis det er slik jeg har beskrevet det, hvordan vet jeg hvor det er lovelig og ikke?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan det er med jakt, men vanlig eiendomsrett går vel ut til marbakken. Blir litt vanskelig å vasse utenfor marbakken kan man vel si :lol:

 

Mitt forslag er at du får disponert en kajakk, kano eller båt og jakter fra skjær. Da er du utenfor slike juridiske betenkninger.

Link to comment
Share on other sites

Antagelig fordi det er vanskelig å jakte gående på to meters dyp (med mindre man har stylter), og marbakken ser jeg for meg at man plutselig kan oppdage. Dessuten er det lettere å se om potensielle tjuvjegere har tørre sko, enn å begynne å måle hvor langt oppetter buksebeina de er våte...

 

De målene du siterer går på eiendoms- og råderett, og er slik jeg ser det antagelig lagt til for å sikre grunneiere muligheter til brygge og lignende på tross av allemannsretten, heller enn at grunneiers råderett i utgangspunktet har blitt innskrenket angående jakten.

Link to comment
Share on other sites

De målene du siterer går på eiendoms- og råderett, og er slik jeg ser det antagelig lagt til for å sikre grunneiere muligheter til brygge og lignende på tross av allemannsretten, -
Nei, det er ikke grunnlaget! Grunnen til denne rettspraksisen, har jeg fra "førstehånds" kilde:

 

På 1920-tallet (som, på grunn av "paria-politikken", var verre enn "de harde tretti-åra) var det noen arbeidsledige unggutter i Øygarden som fant at de kunne tjene noen øre på å ta opp skjell fra botnen med ei "skjelltang" (ei tang på et langt skaft, der den ene "kjeften" er fast på skaftet, og den andre blir lukket vha. et tau), og selge dem til fiskerne som lineagn. En grunneier mente at de ikke hadde rett til dette, og anmeldte dem for tyveri.

 

Saken kom for retten, og "dommeren bladde i sin lov omhyggeligt", men fant ingenting i "Norges Lover" som kunne si han hvor eiendomsgrensa gikk mot sjø. Men historikerne opplyste at det i Gulatingsloven, nedskrevet på slutten av 1000-tallet, sto at eierens rett gikk "så langt ut som en hest kunne vade". Dette tolket herredsretten til 2 meter under laveste lavvann (de måtte ha hatt digre hester i vikingetida!), og på det grunnlaget ble ungguttene, blant dem min gode venn Hjalmar Harkestad, dømt for tjuveri.

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være lett :)

 

Hvordan finner jeg ut hvor havnebasseng grensen går i trøndelag?

Så i praksis kan jeg vade rundt på strendene der det ikke er forbudt med jakt(dvs ved gårder o.l på "landet") å plaffe på ender?

 

Ei snill dame har latt meg jakte på åkern sin (ved Orkanger). Hu sier jeg kan ta gjess på åkern, og ender på stranda. Så EGENTLIG hadde jeg ikke trengt hennes tilatelse for endene?

 

Har ikke tenkt å tøye grensene for hva som er lovelig :P men det er greit å vite hva som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Herregud, nå må dere slutte å synse. Om dere tror og ikke vet, så si det, ellers hold kjeft.

Loven sier:

"grunneiers rett til jakt og fangst strekker seg så langt som landet ligger tørt".

Dette er absolutt og betyr i prinsippet at ved 1mm sjø (Merk at dette gjelder den frie jakta på havet), er grunneiers rett til jakt og fangst opphørt. Dette følger som man skjønner flo og fjære, da vannets posisjon hele tiden endrer seg.

 

Merk: Skyter en flygende vilt, og viltet lander på land. Tilhører viltet grunneier, så det å stå med våte støvler og skyte så viltet lander på land er ikke noe poeng.

 

Merk: Skjær som normalt er under ved høyvann, kan ligge under den frie jakta på havet selv om det er "eid". Les nærmere om det i lovverket om det er slike tilfeller der en skal jakte.

 

 

 

Beveger en seg på annenmans grunn med våpen uten å ha lov til å jakte der (Noe en normalt må for å jakte i støvle dypt sjø), kan det fort bli problemer med grunneier. Å bruke denne retten til å jakte i fjæra uten å spørre om lov er å provosere grovt, og er ikke å anbefale. Kan heller ikke sammenlignes med det å komme roende inn med land og jakte). Det beste er å ta kontakt med grunneier og be pent om lov, først. Etter at en har vert frempå og tråkka på tær, har folk en lei tendens til å si nei.

 

Havnebasseng ligger under lokalt havnevesen (Sjekk med kommunen om der ikke er noe havnevesen å finne). Lokale politivedtekter bør også alltid sjekkes før jakt på fremmed sted.

 

Lykke til med jakta.

Link to comment
Share on other sites

Jo for ender du skyter fra land trenger du grunneiers tillatelse. Fra robåt kan du skyte ender som svømmer lengere ut fra land enn der det er 2 meter til bunn ved lavvann!

Hvorfor skriver du sånt tøys?

 

men det er greit å vite hva som gjelder

Så les den fordømte (unnskyld) loven, istf. å høre på folks personlige ideer her inne :roll:

 

§ 32. (grensen for grunneiers jaktrett mot vann)

 

På elv og innsjø går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som hans eiendomsrett. Mot hav og fjord går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som landet ligger tørt. Utenfor denne grense og på grunner og skjær som er overskylt ved alminnelig høyvann og ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide, er jakt og fangst tillatt for norske statsborgere og alle som det siste året har vært og fortsatt er bosatt i Norge. Direktoratet kan i enkelttilfelle gi utlendinger som ikke er bosatt i Norge adgang til slik jakt.

 

§ 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

 

Det er forbudt under jakt:

 

 

 

a)

å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

 

b)

å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

 

c)

å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

 

d)

å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

 

 

Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Fylkeskommunen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden.

 

Departementet kan fastsette forskrifter om største tillatte hastighet under jakt fra fartøy utenfor område nevnt i annet ledd.

http://www.lovdata.no/all/tl-19810529-038-007.html#32

 

NJFF har lagen en brosjyre som er rett så fin: http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98493.PDF

 

De fleste fylkeskommunene der dette er aktuelt har også laget foldere man kan laste ned, med kart, arter, havne- og hytteområder. Søk. eller spør spesifikt, så kan vi hjelpe til med å finne det.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Å bruke denne retten til å jakte i fjæra uten å spørre om lov er å provosere grovt, og er ikke å anbefale. Kan heller ikke sammenlignes med det å komme roende inn med land og jakte). Det beste er å ta kontakt med grunneier og be pent om lov, først.

 

Jeg syns grunneiere har en stor tendens til å si nei. Ihvertfall her i Trondheim. Generell skepsis til jegere, og våpen føler jeg fra mange av dem.

 

 

Så les den fordømte (unnskyld) loven, istf. å høre på folks personlige ideer her inne

 

Det virker som loven kan tolkes litt, å da er jeg interessert i å vite forskjellige meninger. Jeg har t.o.m hørt historier om folk som har fått indratt våpen i 10 mnd. selv ved lovlig jakt.

 

Så jeg HAR lov til å jakte langs stranda uten grunneiers tillatelse?

Link to comment
Share on other sites

[...]Så jeg HAR lov til å jakte langs stranda uten grunneiers tillatelse?

JA. Så lenge det ikke andre bestemmelser setter stopp (verneområde, havneområde, politivedtekter), så er det jakten fri overalt på salt sjø, pluss på grunner og skjær som kun er tørre ved lavvann. Med betalt jegeravgift, vadebukser og hagle kan du derfor jakte så lenge du står med beina i vann uten å spørre den som er grunneier/jaktrettsbesitter på tørt land på innsiden. (om noe er lurt selv om det er lov får du avgjøre selv i det enkelte tilfelle)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Beklager å trekke frem en gammel tråd, men jeg kom over denne ved søk.

 

Hva er generelt akseptert avstand fra hus da, jeg vil anta at man kan jakte fra en holme med en hytte på (grunneiers, som har gitt tillatelse) selv om det er en del eneboliger i strandsonen på fastlandet 3-400 meter unna og de vil høre skuddene godt? Hva med en holme som er 150 meter fra fastlandet med hus, man ville jo planlagt skyteretning bort fra husene men det vil jo sjenere, om de er fuglekikkere..

Link to comment
Share on other sites

Reglene sier at det ikke er tillatt å jakte "i umiddelbar nærhet" til bebygget område.

 

Jeg har spurt våpenkontoret mitt om presisering av "umiddelbar", og de ringte da POD for avklaring, noe de ikke fikk...

 

Snakk med naboene og bruk hodet :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har praktisert jakt i jordbrukslandskap er følgende: snakker med nærmeste naboer om de er innenfor si 300m. Jakter aldri nærmere vei,andres hus/hytte en 150m da med skudd i sikker retning. Nøye med skytesektor. Skudd i mørket etter fugl (andejakt) aldri skudd under 45 grader.

 

Så lit føre-var-prinsippet ...

Informerer også gjerne operasjonssentralen til politiet om jakt som jeg mistenker vil få publikum til å klage. Informerer om hvor og at det vil pågå så lenge jeg har og det er jakt, samt at grunneiers tillatelse er gitt og de er velkommen på kontroll:) Dette gjør jeg kanskje en gang på gitt plass, om det ikke er veldig nær boligfelt etc. Så har kunn hatt 3 telefoner på kanskje 10 år..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...