Jump to content

Konsekvensen av å kappe løp


Ravis

Recommended Posts

Halvveis livredd for å bli satt på plass av mod forsøker jeg likevel en post til. Altså, jeg søker forumet for kapping av løp og finner mange tråder. Det går på det ene og det andre, men jeg finner ikke en tråd som omhandler konsekvensen av å kappe et løpt. Håper på forståelse for en fersking.

 

Jeg har skjønt at .308 egner seg meget godt til å kappe. Det jeg lurer på, er hva konsekvensen er. Jeg søkte meg fram til svar som sa a loven tillater minimum 40cm. Greit det, men en børsemaker anbefalte likevel å kutte til max43 ettersom det da er rom for en kapping til om gjengene skulle bli skadet.

 

Vil kapping av løpet ha noe å si på presisjonen?

 

Jeg har forstått at for enkelte kalibre så kan man ikke kappe så mye uten at det går for mye ut over energien, men .308 da.. Er det en vill ide å kappe på 43cm og sette på en dugelig demper? Bør man gå opp? Finnes det en ideell lengde?

 

Kompisene mine og jeg lader selv, så vi kan kompensere litt innenfor hva ladetabellen tillater.

 

Jeg er ute etter et kort og lett våpen i tett skog i bratte bakker. 80% av tiden er jeg ute etter hjort med skyteavstander på opptil 150m, neppe mer. På elgjakta kan det dra seg opp mot 200m, men det tør jeg ikke uten å trene på den avstanden først. Noe utover det er neppe aktuelt. Det er mer aktuelt med 10m, for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Kan være greit å kappe på litt over 40cm for å ha plass til en ny gjengejobb eller ny kroning.

Uansett hvilket kaliber du velger å kappe, så går utgangshastigheten ned.

Kapping av løp har ingenting å si for presisjon. Her vil kulevalg, fart og kroning spille inn.

 

Å begynne å kompesere for tap av hastighet med hjemmelading blir bare dumt!

Link to comment
Share on other sites

Kapp løpet på 43 cm du og sett på demper. .308 egner seg godt til kapping som du sier selv. Du mister litt fart og anslagsenergi, men ikke noe å snakke om til det bruket du beskriver. Presisjonen kan ofte bli bedre av å kappe fordi løpet blir stivere.

 

Jeg har tenkt å gjøre akkurat det samme. Kappe en .308 på 43cm og sette på demper for å få en lett og hendig rifle å gå etter hjorten med. Jeg har fra før en rifle i .308 med langt og tungt løp som jeg bruker til langhold. Men da jeg dro den med på hjortejakt i helga fant jeg ut at den ikke var helt topp på trange poster med korte hold i skogen. Og litt stress å bære opp de bratte liene.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste å passe på når du kapper løpet så kort, er at demperen (de fleste dempere går litt innover løpet) ikke tar borti stokken.

Det er skrevet så mye om dette her på forumet at om du ikke finner noe på et søk må være et reinspikka mirakel.

 

Jeg får over 1200 treff på "kapping av løp", og halvparten er av erfaring om konsekvensene av kapping. Selv har jeg i 2-3 år nå jakta med ei 308 rifle med 40 cm løp, og ville ikke hatt det en cm lenger. Rifla er presis, og jeg bruker den uregelmessig på langholdsskyting - på 1000m var den dog ikke en "presisjonsmaskin" i halvstiv vind, men i skogen er den fantastisk.

Etter mitt syn er det tøv at 308 "egner seg godt til kapping". en 6.5x55 vil uansett pipelengde ha bedre ballistikk (når begge har optimale kuler) enn en 308, og 6.5en mister bare marginalt mer hastighet.

Ideell pipelengde på ei rifle som ikke er til langholdsbruk (som ikke trenger å makse hastighet) er kompromisset mellom best balanse og kortest mulig.

 

Du får lavere hastighet, det er ikke noe å bry seg om til annet enn lange hold. Kulebanen til 200m er lite forandret

Du får samme presisjon eller bedre, dersom børsemakeren gjør ordentlig arbeid, gjør han ikke det kan presisjonen forsvinne helt - til noen fikser det med ordentlig arbeid. Derfor de 43 istf. 40...

Balansen blir litt baktung, og rekylen (uten demper) blir veldig mye livligere.

Ved treningsskyting vil du nok ta den av for den blir fælt varm, og da merker du munningsvippen. Med demperen på er det knapt rekyl.

 

En gammel tråd om emnet: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=89782&hilit=gangsta%2A

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

nei, hvordan skulle det gå til? Da skulle du jo fått enda høyere hastighet med langt løp og raskt krutt?

 

Uansett hvor raskt eller tregt krutt man har, så er det meste av arbeidet gjort lenge før 40cm. Et tregt krutt vil gi større hastighet i både lange og korte løp stort sett, og om et raskere krutt går forbi så er det marginalt.

Dette skyldes at uansett hvor langt løpet er, så har man lavere maksladning med raskere krutt, og maksladningen er den samme uansett løpslengde - det som har med makstrykk å gjøre foregår de første få cm i løpet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67. Et krutt med en idel brennhastighet, som er beregnet for en kulevekt og en viss lenge på ett løp og bygger opp trykk det "meste" av løpets lengde.

 

Et raskere krutt, kan da bygge for mye trykk i et langt løp. Men det er vel ikke det vi prater om. Jeg tenkte på et raskere krutt, KUN beregnet for et kort løp.

 

Et tregt krutt, vil ikke bygge nok trykk i et kort løp og fare for uforbrent krutt. Men det er jo snakk om "hvor" tregt da. :)

 

Når jeg har sett etter trykktegn og ladet opp til maks grense i pistoler/revolvere (også i rifler). Da har jeg annen erfaring, når det gjelder div. brennhastigheter, til forskjellige løpslenger. Jeg har kunnet lade hardere med raske krutt, i korte løpslengder, før trykktegnene kommer.

Link to comment
Share on other sites

Et tregt krutt, vil ikke bygge nok trykk i et kort løp og fare for uforbrent krutt. Men det er jo snakk om "hvor" tregt da

Du snakker da om krutt som er alt for tregt for aktuelle kalibere. Av alle krutt som er brukbare i kaliberet, så fins ikke krutt som er så trege at de ikke har bygd "nok trykk i et kort løp", da må du ned på 10-20cm, eller mindre.

 

Med fare for å være nedlatende, så trenger du å sette deg bedre inn i hele prosessen som foregår når ei kule akselereres av ei kruttladning. din "intuisjon" for dette stemmer bare ikke med fakta.

 

Uforbrent krutt gjør heller ingenting, sålenge nok krutt brenner. Man kan godt få høyere hastighet med et krutt der bare 97% brenner opp, sålenge de 97% er mer enn 100% av et krutt der alt brenner opp. Høyest hastighet får en generelt med det kruttet en får brent opp mest av, siden kjemien er noenlunde lik for de aktuelle krutt - iallefall om en skiller mellom rene NC krutt, krutt med litt NG og krutt med mye NG.

Krutt med samme kjemi vil brenne til samme gasser, og det som gir mest gassvolum innen kula forlater løpet vinner kappløpet om hastighet. Men siden nesten alt gassvolumet er dannet lenge før kula har beveget seg 40cm er det liten forskjell på relativ ytelse til kruttene i forskjellige løpslengder.

 

Dette er dramatisk forskjellig i pistolkalibere, der en i yttergrensene kan bruke både N310 og N110 i samme kaliber. Jeg kan godt tenke meg at en i en snubnose-sak kan få mer hastighet med N340 enn med N110. I en tenkt 308 med 1" løp vil en ganske sikkert få mer hastighet med N310 enn med N570 f.eks. - men ikke med 40cm - eller kanskje; med veldig lette kuler for kaliberet?

 

Erlend, Per-S, dere er flinkere til å forklare:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Synes dette er et interessant tema jeg. :) Så jeg tar gjerne en vitenskapelig forklaring. Eller en hevnvisnig til eksprimenter, der raskere krutt er forsøkt brukt på den måten jeg hentyder til. Jeg har sett mange tester, der det er kappet løp og de hastighetstap en da får. Men aldri en test, der en bruker raskere krutt.

 

Forstår heller ikke hvorfor det skulle være noe spessielt, med løp i håndvåpen lengde. Brennhasigheter varrierer relativt jevnt over hele skalan, hvis en ser på en tabell over vanlige krutt typer og plassering på skalan.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å provosere, men uten ønske om det - i en annen tråd sier du at du ikke syns det er viktig med kronograf. Det syns jeg dette innlegget vitner om.

Nei da, du provoserer ikke. :) Her diskuteres det jo hastighet. Og jeg tror det er viktigere, når vi diskuterer om jaktvåpen. Og det pressiserte jeg også, i aktuell tråd.

Link to comment
Share on other sites

Vi er forbanna OT nå, men visst er det er interessant tema. Og mange av oss som har holdt på ei stund har prøvd alt det du nevner, i både rifler og håndvåpen. Lenge før internettforum.

 

Men det er et stort tema, og når en har lest det en kommer over i over 30 år, og prøvd det er har turt nesten like lenge, OG det bare er en brøkdel av materien - så fører det litt langt å forklare det i sin helhet :wink:

I korthet: Det ER slik erlend og jeg sier, mer eller mindre, ikke 100% absolutt, og det fins noen unntak, men de er marginale. Dette er hovedregelen.

Du vil være tjent med å søke informasjon i ladebøker, i andre bøker om temaet, ved egen erfaring, Normas ladebok, og "allt om krut" anbefales, likeså en tidlig utgave av ladeboken, muligens #2, eller var det #4?

QuickLoad kan anbefales.

 

Det er forskjellig i løp av håndvåpenlengde fordi det er vanlig i håndvåpen å lade over en mye større skala med brennhastigheter, Unique for koseladninger i 357, N110 for maks.

Det er også forskjellig fordi løpslengden på en revolver kan variere fra 2 til 10" iallefall, det er flere hundre %, mens det lengste rifleløpet som er i bruk, knapt er dobbelt så langt som det korteste.

Det er også forskjellig fordi håndvåpenløp ofte har lengder nede i området hvor mange krutt har svært høyt trykk, løpslengder hvor kuleakselerasjonen fremdeles er vesentlig - mens rifler selv med 40cm løp varierer i lengdeområdet hvor akselerasjonen er mye mindre og heller ikke voldsomt varierende fra krutt til krutt.

 

Mark,

Det er ingen problem å få 2200J@100m på ei 10g kule med 40cm løp i 308 så å jage hastighet av den grunn er ingen vits

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig i det, det er vel mer vrient ang. kravet til storvilt med 6,5x55, i alle fall med 140 gr. kule. Jeg tror jeg får skaffe meg Quickload, det har jeg ikke prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Her er det vel snakk om 308, og det er ikke noe problem, iht. min kronograf

 

 

6.5mm 140gr kula må derimot ha 800m/s på 100m for være lovlig - det klarer jeg ikke å se for meg, all den stund det vil være utfordrende nok å få den ut av et 40cm løp i 800m/s.

Løsningen i 6.5x55 er jo å bruke 10g fabrikkammo, da er man immun mot slikt, så lenge det som står på pakka er OK.

Klarer en å få ei 10g kule til 100m med 670m/s så er det jo lov med hjemmeladd også. Det er jeg mindre sikker på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Egentlig mest positivt, opplever at våpenet får en bedre balanse både med og uten demper,

Pipa stikker opp og hekter seg i kvister og grener, når jeg går med bikja.

Mister litt hastighet (50cm pipe) og 46 cm 9,3 pipe)) men ikke mere en at elgen/hjorten dør like fort for det.

Jeg har også opplevd at presisjonen ble bedre i pipa.

Link to comment
Share on other sites

Tar meg friheten og stille et spørsmål her jeg. Har bestilt en 308w som skal bli kort og hendig, kapping i mot 40cm. Tenkte jeg skulle lade med vv n140 istede for n150. Men vil det ikke utgjør noen forskjell? Og vil n150 gjør at jeg får en mer stabil trykk økning som gjør at jeg får større hastighet?

Link to comment
Share on other sites

Gode grunner til å bruke raskere krutt:

 

Mindre demperslitasje

Mindre rekyl og lyd (spesielt i reduserte ladninger, feks min rypeladning i 6BR; 30grs n140 er normalt, jeg bruker 17grs r123)

Og subladninger, som gir nok trykk selv om kula ikke bryter lydmuren.

 

Fordelen med tregt har du allerede fått vite. Den gir høyere hastighet.

Link to comment
Share on other sites

@Geco5 - Ballistikken er som M67 har skrevet, det er vanskelig å forklare kort, men du må se på ekspansjonsforholdet om du vil sammenligne rifle og pistol. Ekspansjonsforholdet er forholdet mellom ladningsrommet i patronen og volumet i rør og kammer etter som kulen beveger seg.

En pistolpatron med 10 cm løp har ekspansjonsforhold som tilsvarer en 308 med mer enn 60 cm løp.

I en 9 mm kan makstrykk være før kulen har kommet ut av hylsen, i en riflepatron er makstrykk når kulen har beveget seg noen cm inn i løpet, kruttet er brent ferdig etter ca 20 cm.

Det er også viktig å være klar over at alt krutt i håndvåpenammunisjon stort sett brenner med samme hastighet. Det er geometrisk utforming som er den viktigste reguleringsmekanismen for hvor lenge kruttet brenner. Med overflate coating kan brennhastigheten reduseres noe i startfasen, slik at kulen kommer litt lengre i løpet før trykkmaks, men det er viktig at kruttet tennes raskt og uniformt.

Forskjellen på de kruttyper som egner seg til en bestemt riflepatron er ikke stor fordi landingsrommet er det samme, trykkmaks er det samme, kulen er den samme og kruttet må brenne opp innenfor samme område i løpet. Da blir det ikke mye spillerom tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Og så har man ekspansjonsforholdet der kula på f.eks. en .308 W. har flyttet seg en kal lengde fram. Volumet i denne har da økt mer enn tilsvarende i 6,5x55, dette er årsaken til at disse to bruker krutt med forskjellige optimale brennhastigheter. Selv om makstrykk oppstår en plass i første pipehalvdel vil f.eks. N 150 ofte gi litt mer hastighet enn N 140 fordi makstrykk/kule akselerasjon foregår over et litt lengre tidsrom. Rel. langsomme krutt gir jo som kjent forskjeller i munningstrykk også, i alt fra dempere til (har lest) stukede gass stempler i bl.a. i M 14 Garnand. I praksis kan vel dette forenkles med at blant egnet krutt vil raskere krutt være mer behagelige i korte piper, men senere krutt vil bestandig gi mer hastighet i rifler.

Link to comment
Share on other sites

Nei Mark, det er ikke så enkelt.

6,5 har større hylsevolum og mindre volum pr cm løp i forhold til 308. Derfor er det forskjell på optimalt krutt.Makstrykket kommer før kulen har passert 10 cm i begge våpen.

Bruker du krutt som er for langsomt kan du fylle hylsen til den utvider seg når du setter kulen, men du får ikke oppnådd makstrykk, og hastigheten blir lavere enn med raskere krutt.

Det optimale kruttet er det som har høyest verdi når du integrere trykk tid kurven. Ikke det langsomste og ikke det raskeste, men det som er passe.

Link to comment
Share on other sites

6,5 har større hylsevolum og mindre volum pr cm løp i forhold til 308. Derfor er det forskjell på optimalt krutt..

Det var dette jeg prøvde å beskrive, men på en klønete måte som vanlig :) Jeg er klar over at med et for langsomt krutt vil man ikke klare å oppnå makstrykk, tilsvarende vil man med et for raskt et få makstrykk før hylsa er full. Til ladninger beregnet for maks ytelse er da et krutt som fyller hylsa mest mulig samtidig som man oppnår maks trykk det man leter etter.

Det optimale kruttet er det som har høyest verdi når du integrere trykk tid kurven. Ikke det langsomste og ikke det raskeste, men det som er passe.

Det er fint hvis du beskriver dette litt nærmere. Det er en stund siden jeg studerte, og fintenkte på dette.
Link to comment
Share on other sites

Det optimale kruttet er det som har høyest verdi når du integrere trykk tid kurven. Ikke det langsomste og ikke det raskeste, men det som er passe

Siden krutt er nokså like: Så blir dette som oftest det langsomste kruttet du klarer å oppnå makstrykk med.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt satt fast på fysikk før. Men munningsvippen på de fleste rifler oppleves mye kraftigere når løpet blir kappet mye. En demper motvirker dette.

Det skyldes at du har fjernet masse fra enden av løpet. Prøv følgende: fest to lodd midt på et kosteskaft, hold det på midten og veiv det fram og tilbake - fest så loddene i hver sin ende. Det er nå mye tyngre å svinge, selv om tyngdepunktet er samme sted... Massen på enden gjør det tungt å svinge, og slik er det med rifler også.

Skru på en demper og du får massen tilbake, iallefall litt av den, og gassbremsen i demperen i tillegg.

Det fins et matematisk formelverk som beskriver dette, men det blir for de spesielt interesserte idag.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste å passe på når du kapper løpet så kort, er at demperen (de fleste dempere går litt innover løpet) ikke tar borti stokken.

Ehem, dette er nok dessverre ikke helt korrekt. Det viktigste er at man ikke kapper løpet kortere enn at man fortsatt sitter igjen med en rifle som holder lovens krav til totallengde på våpenet (84cm), og Lengde på løp (40cm). Dernest kommer dette med om tiltenkt demper og fremstokk ikke koliderer. I mange tilfeller må løpet være noen cm lenger enn minimum 40cm for at der skal være klaring mellom stokk og løp, andre korter stokken foran for å gi plass til demper. :wink:

 

Angående kappe til minimum løpslengde/totallengde på våpenet, før man går så hardt til verks bør man ha gått runden med seg selv om at man har råd til og er villig til å risikere å måtte bytte pipe om noe går galt. Når man har tenkt nøye igjennom dette, er det bare å kjøre på.

 

Videre bør en tenke seg om litt mer enn ellers angående valg av demper om man planlegger å gå ned på kortest mulig løp, spesielt om man samtidig skal operere med maks hastighet (= Krutt med høyere munningstrykk). Det er da demperens evne til å motstå høye munningstrykk/demperens levetid man må tenke litt ekstra på.

En annen sak er de som kapper pipa for å få seg ett kort og hendig våpen, og som ender opp med ett lengre og tyngre våpen enn i utgangspunktet.

 

Hva vil man oppnå?

Hvordan vil man oppnå det?

Hvilke bakdeler medfører det?

Kan jeg leve med bakdelene?

Dette er spørsmål mange ikke tenker så nøye over før de setter i gang.

Link to comment
Share on other sites

Ehem, dette er nok dessverre ikke helt korrekt. Det viktigste er at man ikke kapper løpet kortere enn at man fortsatt sitter igjen med en rifle som holder lovens krav til totallengde på våpenet (84cm), og Lengde på løp (40cm

Selvsagt riktig.

 

De andre problemene du skisser opp overdriver du etter min mening betydelig. Har du et slikt minimumslengde våpen der du har opplevd dette?

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Mener å huske at det mest effektive lengde for artilleriløp er 50 ganger kaliberet, noen som vet om det samme har noen relevans for rifler?

 

Hvor mye krutt som skal brennes, og i hvilken hastighet har nok en god del mer relevans enn kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Og 50 x kal. vil gi en langt kortere pipe enn beviselig optimalt for god hastighet, og likevel være et håndterbart våpen. Det kunne vært interessant å sett hva som skjer med overdrevent stor pipelenge. Hastigheten vil øke, men i hvilket forhold når pipa blir ekstremt lang, f.eks. 1500 mm i kal. .308 Win. Dette vil selvfølgelig skille med patron. Det har sikkert vært skrevet noe om dette.

Link to comment
Share on other sites

Ehem, dette er nok dessverre ikke helt korrekt. Det viktigste er at man ikke kapper løpet kortere enn at man fortsatt sitter igjen med en rifle som holder lovens krav til totallengde på våpenet (84cm), og Lengde på løp (40cm

Selvsagt riktig.

 

De andre problemene du skisser opp overdriver du etter min mening betydelig. Har du et slikt minimumslengde våpen der du har opplevd dette?

 

K

Om jeg kapper til 40cm ja. (Salong). Overdrive? Blir det undermål kan det fort bli dyrt å bli lovlig om man ikke kan forlenge stokken. Poenget er at man tar seg tid til å vurdere alle aspekter før en setter i gang. :wink:
Link to comment
Share on other sites

En annen sak er de som kapper pipa for å få seg ett kort og hendig våpen, og som ender opp med ett lengre og tyngre våpen enn i utgangspunktet.

 

Hva tenker du på her, sånn rent bortsett fra ren kverulering..

Kapper pipe for så sette på stor, tung, lang demper. Med andre ord tenk litt, kanskje en annen demper er ett bedre valg for det man ønsker å oppnå?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg drar opp denne gamle tråden litt siden den er inne på litt som jeg ligger å grubler på for tiden.

Jeg holder på å prøve å velge meg ut et kaliber som jeg skal bruke på et kort løp i ei løps-muffe beregnet for elg. Jeg vil ha ei kort og og lett rifle siden det blir mye gåing både i skog og på fjellet der jeg jakter. Akkurat nå står valget mellom 338 Federal eller 9.3x62. Kansje mest mot 9,3. Løpet vil jeg ha et sted mellom 40-45cm og kommer sannsynligvis ikke til å ha på demper.

Jeg vet at dette sannsynligvis kommer til å bli litt klønete å skyte med i forhold til rekyl og smell. Men ser ut som noen her inne har erfaring med dette... :) Jeg for min del trooor jeg skal klare å hanskes med dette. Og går vanligvis med hørselvern da jaktradioen er tilkoblet der.

Det nevnes å lade med raskere krutt for å få tidligst mulig forbrenning og for å minske munningstrykk/smell. Er det noen som har eksprimentert litt med raske og trege krutt i kort løp på eks en 9,3 (eller andre kaliber) og fått oppleve litt hvor mye mindre smell man får med et raskt krutt?

Og hvor ekstremt ille er en 9,3x62 i et 40cm løp? Noen får det til å høres ut som verdens undergang i forhold til smell, noen sier at det er overkommelig. Vet ikke helt hva jeg skal tro på....

Har Berserk-stokk på rifla. Disse kommer med Limbsaver rekylkappe. Håper den kan hjelpe på rekyl på ei lett rifle i 9,3. Skyter også en hel del med 300WinMag og har ingen problemer med å ha fine avtrekk på denne uten lyddemper/brems så vil ikke påstå at jeg er skudd-redd heller.

Link to comment
Share on other sites

Og hvor ekstremt ille er en 9,3x62 i et 40cm løp? Noen får det til å høres ut som verdens undergang i forhold til smell, noen sier at det er overkommelig. Vet ikke helt hva jeg skal tro på....

Kun erfaring i 308. Raske krutt, tja... Effekten av å ikke lade fullt så hardt er veldig merkbar - ligger du på maks, så betyr ikke kruttypen mest, sålenge du bruker for kaliber og kule normale krutt. Men lad ned, og det blir spiselig - jeg lader maks :wink:

 

Og det er ille. Dvs. med demper merker man det ikke, uten demper er maksladd 308 med 40cm løp direkte hårreisende - for de som står ved siden av. Men to stykker kan stå på hver sin side og mene at jeg må forlate banen, på en side, og at det er kult, på den andre... For skytteren er det ikke så merkbart. Det er en viss "halleluja-følelse" siden du "ser lyset" i form av et enormt gulhvitt glimt for hvert skudd. Bare moro etter min mening - og som sagt, med demper merker du ingenting til dette.

Men 308 har jo ikke store rekylen, jeg vil tippe at en 9.3 vil få et heller betydelig munningsvipp?

 

EDIT:

Ser demperslitasje er et tema over her. Det mener jeg er rent teoretisk vas. Klart det er mer varme og mer trykk og mer erosjon på ting som blir erodert, om de blir erodert.

De dempere jeg har åpnet (ATec Maxim) viser ingen erosjon, etter mange tusen skudd. Dessuten, jeg har hatt goddamn mange dempere, 15 minst - ingen har blitt slitt ut. De blir bulket under håndtering/transport, de blir slått skjeve under håndtering/transport, de blir solgt med rifla de hører til, aldri har jeg slitt ut en demper med å skyte. Med å bære rundt på den på ei rifle javisst, men ikke med å skyte

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Og det er ille. Dvs. med demper merker man det ikke, uten demper er maksladd 308 med 40cm løp direkte hårreisende - for de som står ved siden av. Men to stykker kan stå på hver sin side og mene at jeg må forlate banen, på en side, og at det er kult, på den andre... For skytteren er det ikke så merkbart. Det er en viss "halleluja-følelse" siden du "ser lyset" i form av et enormt gulhvitt glimt for hvert skudd. Bare moro etter min mening - og som sagt, med demper merker du ingenting til dette.

Men 308 har jo ikke store rekylen, jeg vil tippe at en 9.3 vil få et heller betydelig munningsvipp?

 

 

K

 

Det er jo morsomt å lage litt liv og røre på skytebanen.. :lol:

Det verste er vel om du smeller sund ørene på jaktkameraten som muligens står ved siden av deg når du smeller avgårde et skudd etter en elg.. :roll:

 

Har du vurdert 358Win? Nesten samme diameter som 9,3 og mindre volum gir en mer effektiv patron i korte løp.

 

Ja, faktisk. Men det er noen ankepunkt. Jeg er litt bestemt på at jeg skal ha et kaliber som har muligheten til å ta dyr på 300m. Dette skal teoretisk sett være mulig med både 338fed og 9.3x62 fra et 16" løp har jeg funnet ut gjennom mange kvelder med forsking på data fra QuickLoad og ballistisk kalkulator pluss kule-valg. Avhenger av om farten kan kombineres med god presisjon da.

Ikke at jeg vanligvis kommer til å skyte dyr på 300m, men vil ha mulighet i spesielle tilfeller. Er vandt med å skyte langhold og har alltid med med avstandsmåler, vindmåler og kalkulator på jakt.

Men 99% av dyrene vi skyter blir felt på under 150m hold.

358 win har jeg sjekket ut, men føler at den kommer litt til kort i forhold til 338fed som ser ut til å være en mere effekt patron. Men grunnet at det kan være fordel med litt stor kulediameter og tyngde når farten begynner å bli lav begynner jeg å vippe mot 9,3..

Link to comment
Share on other sites

Med masse langholdstrening og en jaktsekk full av avstandsmåler, vindmåler og kalkulator burde vel kalibervalget være hipp-som-happ så lenge det holder kravet til anslagsenergi...

 

Sikkert ikke like lett å bruke kalkulator for å finne kuler som gir sikker ekspansjon på 300 meter med redusert hastighet, det bør vel prøves i praksis før jakta?

 

Mulig Nosler Ballistic Tip vil fungere i .338, .358 og 9.3...

Link to comment
Share on other sites

Okey, ganske friske krav til ytelse. Det krever mye krutt og vil bli HØYT! Men hørselvern bør vel duge, så den biten er grei.

 

Når det gjelder lading er regelen den samme for alle lovlige løpslengder, den ladningen som gir høyest hastighet i et langt løp vil også gi høyest hastighet i et kort løp. Men gevinsten blir noe mindre for se tregeste kruttsortene. Ellers er munningsblåsten proposjonal med kruttmengden (mer eller mindre), så det "optimale" er den minste ladevekten som gir ønsket ytelse.

 

Å regne om hastighet ved forskjellige løpslengder kan gjøres med denne formelen: viewtopic.php?f=14&t=108275

Da kan du ta publiserte data og estimere ytelsen i en hvilken som helst løpslengde. Regneark er topp til slikt.

Link to comment
Share on other sites

Med masse langholdstrening og en jaktsekk full av avstandsmåler, vindmåler og kalkulator burde vel kalibervalget være hipp-som-happ så lenge det holder kravet til anslagsenergi...

 

Sikkert ikke like lett å bruke kalkulator for å finne kuler som gir sikker ekspansjon på 300 meter med redusert hastighet, det bør vel prøves i praksis før jakta?

155gr Berger i 308 ekspanderer iallefall på 300m (og mer ;) ), skutt fra et 40cm løp. Kan ikke fatte at det ikke skal finnes andre kuler som gjør det, i nær sagt hvilket somhelst kaliber.

Det sagt, 155Berger har en anstendig BC, og selv om vind er overkommelig på 300m så blir den en veldig mye større faktor når en griper til butte jaktkuler, og enda verre i potetkastere. Trening og prøving tilrådes.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med masse langholdstrening og en jaktsekk full av avstandsmåler, vindmåler og kalkulator burde vel kalibervalget være hipp-som-happ så lenge det holder kravet til anslagsenergi...

 

Sikkert ikke like lett å bruke kalkulator for å finne kuler som gir sikker ekspansjon på 300 meter med redusert hastighet, det bør vel prøves i praksis før jakta?

 

Mulig Nosler Ballistic Tip vil fungere i .338, .358 og 9.3...

 

Det er nettopp ekspansjon jeg har sjekket i kalkulator. At kula holder farten på 300m som skal til for å åpne kula etter fabrikantens spesifikasjoner. Her spiller BC inn.

Jeg vil ha ei tung kule i lav hastighet mot dyret for å ødelegge minst mulig kjøtt men lage en god sår-kanal og god gjennomtregning.

210gr Scirocco fra 338fed og 250gr AccuBond i 9,3 har begge en teoretisk mulighet for ekspansjon på 300m+ fra et 16" løp. Men presisjon er det ingen garanti for. Så den reelle effektive skyte avstand kan bli lavere.

Ballistic Tip oppfyller ikke mine krav til en storvilt-kule, men det er mine krav så hvis det funker for andre så er det helt greit for meg :D Den diskusjonen tar vi ikke her nå :)

Nå sporer vi egentlig litt av her :green:

Link to comment
Share on other sites

Egentlig mest positivt, opplever at våpenet får en bedre balanse både med og uten demper,

Pipa stikker opp og hekter seg i kvister og grener, når jeg går med bikja.

Mister litt hastighet (50cm pipe) og 46 cm 9,3 pipe)) men ikke mere en at elgen/hjorten dør like fort for det.

Jeg har også opplevd at presisjonen ble bedre i pipa.

 

Hvordan er denne 9,3'n å skyte med? Voldsomme smell? Rekyl? Lader du ammunisjon selv?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder lading er regelen den samme for alle lovlige løpslengder, den ladningen som gir høyest hastighet i et langt løp vil også gi høyest hastighet i et kort løp. Men gevinsten blir noe mindre for se tregeste kruttsortene. Ellers er munningsblåsten proposjonal med kruttmengden (mer eller mindre), så det "optimale" er den minste ladevekten som gir ønsket ytelse.

 

 

Dette vil da si at en bør bruke det raskeste kruttet som er tilgjengelig for kaliberet/kula da krutt volumet derav vil bli mindre :roll:

Muligens vv130 på 9,3x62 med 286gr kule. Blir kansje raskeste laget. Kansje bedre med vv135..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...