Jump to content

Utstyr-langhold


anaren

Recommended Posts

Hei lurte på om det er noen som har forslag til hva slags oppbevaring man kan ha evt rifle og annet utstyr i når man er ute og skyter. Her kan jo en helt vanlig sekk gjøre jobben, men håper noen har litt kreative patenter å komme med. Har f eks sett på langholsbloggens sine filmer på youtube hvor har har en virkelig grei oppbevaringssak til sitt utstyr. Noen som vet hvor dette kan kjøpes? Hvis du har noen gode erfaringer med slike skytebagger mottas all respons med takk!

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo an på hvor mye penger du kan/vil legge i noe sånnt. Selv har jeg en Voodoo Tactical shooter's mat som jeg er godt fornøyd med. Grunnen til at det ble akkurat denne var at det var den eneste som var å oppdrive i norsk nettbutikk den gangen jeg skulle kjøpe en slik en. Nå ser jeg at f.eks Galati Gear sin tilsvarende er å få kjøpt for 2000,- her i Norge. Denne er nok av litt høyere kvalitet.

 

http://artemisas.mamutweb.com/Shop/Product/Galati-Gear-Deluxe-Shooter's-Mat-Dragbag/100832

DRAGBAG%20MAT%203.JPG

DRAGBAG%20MAT%202.JPG

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke nedrakking, bare så det er sagt, det er en praktisk observasjon.

 

Jeg liker ikke de der, grunnen:

 

Når man skyter, i snø, løssnø, fokk, eller regn, så blir matta våt inni - tildels meget våt. Rifla bli seff også våt. Men om man har en anna bag, så kan en tørke av rifla, smøre litt, og legge den i en tørr bag. I en slik matte legger en da rifla i en søkkvåt matte, ikke ideelt. Ofte skal en kjøre langt og lenge hjem, eller en skal overnatte, eller eller.

Bare en tanke, ikke for å rakke ned på noen , eller "være bedre", om noen skulle være hårsåre.

 

Den beste skytematta jeg har hatt kjøpte jeg av en same for 300,- varm i alle årstider, og passer fint bakpå riflebagen med strikk. Men den røyter..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har ei slik matte selv, og kan være enig med M67. Nå har ikke jeg vært ute i det helt store griseværet med den enda, men ser problemet.

Det jeg savner mest er plass/ikke plass. Da jeg får i rifla og baksekk, tofot og stæsj så blir det fullt. Må ha med noe ekstra å bære i om det er med ekstra genser, termos og litt slik som er greit å ha. Som ammobokser.. Ikke lett å få med en ekstra sekk da matta bæres på ryggen.

Litt og tenke på det også om det skal bæres langt. Heldig stilt som bare kan velte ut av bilen og smelle på. Så til mitt bruk er den topp.

Link to comment
Share on other sites

Heldig stilt som bare kan velte ut av bilen og smelle på

Alt til sitt bruk. Slik sett er ei sånn matte fin, men den blir likevel våt når det regner.

 

Slik vi skyter her så kan vi gå langt opp i lia, og jeg har hatt i (og på) Galatibagen,

- rifle

- 100 skudd

- lyddemper

- tofot,

- pøller

- øreklokker

- albuebeskyttere

- reinskinnet

- mat

- kaffe

- Swaro 20-60x80

- Manfrotto 055

- seff notatbok, vindmåler og avstandsmåler

- vindflagg

- førstehjelpspakke

- sikkert mer...

 

Samme om en skal skyte eller jakte, en må ha med seg det en skal ha med seg. Jeg har faktisk heller brukt dragbagen enn en sekk med riflefeste, føler at rifla har det bedre i db-en, sikkert grunnen til at de fant dem opp.

Før en kjøper utstyr, så lønner det seg å tenke hva det vil bli brukt til, og hvordan. Den dragbagen min burde egentlig vært mye større, kraftigere, hatt bedre bæresystem, wtf.. Men den funker. Ikke kjøp svart, du kan ikke se ting nedi lommene. Tenk vanntett om det er en mulighet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig med K.

 

Dragbag er gull verd. Eberlestock kan nok være verd å se på.

Går du for dragbag ville jeg valgt en med Molle. Det gjør det enklere å feste ting og tang til den.

 

Til syvende og sist avhenger det av dine behov. Ikke alle leker fjellgeiter som meg og K for å skyte noen skudd.

Link to comment
Share on other sites

For meg er en Eberlestock riflesekk ideell sammen med en helt vanlig liggeunderlag. Bruker en Dragonfly sekk på jakt sammen med en 5kg+ Sauer 200str og det fungerer i praksis utrolig bra. Rifla ligger trygt, man får med seg utrolig mye mannskjit og sekken er god å bære.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Sverger til Drag Bag men er enig med det som blir sagt her - har selv hatt diverse drag-bager og de egner seg som skytematte når det er tørt. Store lommer, godt bæresystem og Molle er det ideelle!

 

Selv har jeg samme bagen og sveitsiske militæret bruker. Er godt fornøyd med den, men den er svært dyr og mangler utvendige fester til å henge på utstyr. Den er romslig og brettes ut til en skytematte, slik at du har lommene lett tilgjengelig ved siden av deg. Solid bæresystem med gode kjukke polstrede bærereimer. Den er beregnet for 50cal rifle og godt dimensjonert. Den bæres høyt på ryggen slik at man unngår at den subber i beina. Hvis jeg skulle lagt like mye penger i en bag til ville jeg nok allikevel sett etter en som var like solid, men lettere og med flere utvendige festepunkter.

Link to comment
Share on other sites

Hei lurte på om det er noen som har forslag til hva slags oppbevaring man kan ha evt rifle og annet utstyr i når man er ute og skyter. Her kan jo en helt vanlig sekk gjøre jobben, men håper noen har litt kreative patenter å komme med. Har f eks sett på langholsbloggens sine filmer på youtube hvor har har en virkelig grei oppbevaringssak til sitt utstyr. Noen som vet hvor dette kan kjøpes? Hvis du har noen gode erfaringer med slike skytebagger mottas all respons med takk!

 

Jeg har Voodo dragbag og er sålangt godt fornøyd. Plass til 2 våpen, og nødvendig utstyr for en dag på banen eller i felt. Molle system for flere lommer/utstyr dersom behov. Jeg liker ikke disse kombiløsningene med integrerte skytematter, blir for mye gris i dårlig vær. Bedre å ta med egen matte/underlag.

 

Finnes mange andre bra, Eberlestock er bra men dyr. Voodo får du til 130$.

 

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd sierra 7 tofot?

 

http://www.vertebrae.no/index.php/no/ne ... pod-detail" target="_blank

 

EDIT: Og siden denne tråden egentlig handler om hvordan folk får med seg rifle og utstyr, kan jeg nevne at jeg bruker G-3 Phantom. I den får jeg plass til rifle, ammo, baksekk, spotter m/stativ, lyddemper, magasin, LRF, vindmåler, loggbok, hørselvern og litt verktøy for å ta av/på brems. Har festet Tab-gear liggeunderlag på sekken, men bruker det nesten ikke. Drar stort sett med meg skytematte fra midway. Litt stor, men da ligger jeg godt.

 

Skulle jeg valgt igjen ville jeg gått for G-4 Operator. Kjekt med litt ekstra plass.. ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

 

Er det noen som har erfaring med MidwayUSA Sniper Drag bag? (http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/316276" target="_blank)

 

Lurer litt på den; den har plass til to våpen, kan brukes som ryggsekk og er ikke så verst priset.

 

 

Hei, noen som har fått noe bruker erfaring med denne??

 

Ligner på den som visstnok ble solgt av GRS, ble nevnt i en annen tråd??

Kan ikke se noe på deres hjemme side?

 

 

Roar

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...