Jump to content

Barrett M98 Bravo


Delta204

Recommended Posts

Når jeg vurderer å legge ned så mye penger i ei rifle så må den være brukbar også.

Skal jo fungere på langdistanse :-)

 

Jobben min er å skyte langt hver enseste dag så det burde jeg jo kunne :-)

 

Har sett på mye våpen men har falt litt for en Barrett.

 

Kjenner ingen som har noe erfaring med en slik så derfor litt usikker.

Selgeren i butikken sier jo at den er 110% bra men det sier jo seg selv når han skal selge et slikt våpen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd to stk og de leverer absolutt varene!!! Broderen har en og så har jeg prøvd den hos Pvas.no og jeg likte de godt. Forstår ikke dette "grovsmed" arbeidet. Løpet virker jo å være veldig bra og leverer topp presisjon. Stillbart avtrekk som er meget bra.

 

Er litt forskjellig å velge i i dette segmentet, som leverer ganske likt med tanke på presisjon. Gå for den du liker best! Selv har jeg en PGM 338lm og den er ett godt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Må bare takke alle for svar og innspill. :)

 

-Først og fremst må jeg nevne at jeg driver med skyting til daglig.

 

-Har erfaring med Barrett (m82) fra tjeneste.

(kan ikke sammenlignes med M98 for de som tror det)

 

-Derfor grunnen til at jeg vurderer den så sterkt som privatperson.

 

-Men, har ikke noe kjennskap til M98 så om noen har det så si ifra.

Link to comment
Share on other sites

-Har erfaring med Barrett (m82) fra tjeneste.

(kan ikke sammenlignes med M98 for de som tror det)

Fit & finish på M98B og M99 for den del er tilsvarende som M82. Ikke heelt Sauer akkurat, men det er forsåvidt ikke SSG 08 heller, selv om den er et par hakk over Barretten. Vet du hvordan en M82 er så vet du hvordan en M98 er er min påstand.

Skulle jeg hevet penger på ei slik børse hadde det utvilsomt blitt PGM, den er sexy å se på, bedre ingeniørmessige løsninger enn Barretten (det har SSGen også), og virker mye mer velbygd og gjennomført.

Alle tre er ca. like presise - veldig presise, selv om jeg ikke har sett noen av dem imponere vesentlig på langt hold ennå.

TRG42 er jo "safe" løsningen, den er vel en del billigere, og skyter akkurat like bra. For den del så tror jeg min egen Barnard PL skyter vel så bra - men den ser ikke akkurat "taktisk" ut, så regner med noe sånt utgår. Remmyen til Knut Erik er også forbi det troverdige presis, men når en har sett det selv så må en bare tro på det.

Det er ikke noe problem å få ei custombørse fra utlandet til like over halvparten av prisen på PGM, Barrett eller SSG, som også er vel så presis - men whatever turns you on...

 

Anbefaler å dra litt rundt og skyte, se på, og tafse på de forskjellige riflene, og så kjøpe den en faller for. Jeg vet flere som har hatt ei rifle av denne typen, og så forelsket seg i ei anna, med påfølgende salg og kjøp og styr = dyrt. De er jo også så dyre at det kan lønne seg å dra for å se på ei eller to før en kjøper.

 

K

Link to comment
Share on other sites

PGM'en er utvilsomt velbygd - de er nærmest customrifler hvis du sammenligner med stor-skala produksjonsrifler slik nyere Sako og Barrett er! Jeg har to stk PGM og de holder meget høy standard. 338'en er endel tyngre sammenlignet med Barrett'en hvilket gjør den mer stabil å skyte med. Foldekolbe er standard. Presisjonsgaranti fra fabrikk. Solid dimensjonert rifle. 308'en har hurtigbytte av løp/kaliber. 338'en går fint an å bytte løp på selv og originalt ekstraløp koster ca 8-10k noe jeg syns er overkommelig med tanke på fluting og finish. Du kan få laget løp tilpasset rifla også. Usikkert hvordan Barrett'en er med tanke på løpsbytte. Ett behov som oppstår før eller siden.

Link to comment
Share on other sites

AIAX 338LM med hausken demper.

 

Sinnsykt rå:-) skulle gjerne hatt en slik også:-) har en AI AW i bestilling i 243w - ville så gjerne ha klassikeren før den blir veldig forandret. AE'en utgår fra sortimentet fra nyåret og nye modeller er varslet i januar 2014, he he skjer mye på denne fronten nå!

Link to comment
Share on other sites

normal_image.jpg

 

AIAX 338LM med hausken demper.

Av alt jeg har prøvd som jeg ikke har, er dette den jeg helst ville hatt. Redskap laget for å virke og levere varene. Ville lett valgt den i det prissjiktet vi snakker om. Takk for prøveskuddene. :thumbup::thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg vurderer seriøst å kjøpe en, Barrett M98 Bravo.

 

Er det noen her som har en slik?

 

Noen som har erfaring med den? prøvd en slik?

 

Kan også gå for alternativer om noen har tips.

Jeg hadde heller vurdert en sånn AIAX eller et annet mye brukt merke. Ikke at Barrett er dårlig, men jeg regner med at den ikke er vanlig blandt langholds skyttere pga. stiv pris og kanskje mindre presisjon enn normale rifler. Dette er noe jeg ikke vet helt om, men jeg mener at en Barrett M82 i .50BMG har MØR presisjon, dvs. ikke så tette samlinger som for eksempel rifler i finere kaliber. Kanskje M98 Bravo i .338lm har samme "MØR" kvalitet i presisjon som sin storebror pga. samme fabrikat? På illustrasjonen nedenfor ser man at en M82 i .50 BMG har normalt en presisjon på 2.5 MOA, mens .338lm ligger på 0.6-0.8 MOA. Ønsker bare å nevne det før du bruker mye penger på noe som kanskje ikke skyter så bra.

Precision_Weapon_Portfolio_Engagement_Ranges_amp_Dispersion_zpsa34daf79.png

Link to comment
Share on other sites

men jeg regner med at den ikke er vanlig blandt langholds skyttere pga. stiv pris og kanskje mindre presisjon enn normale rifler

De to-tre M98B jeg har sett i aksjon har presisjon som langt overgår den en ser av MØR med MØR ammo - med fare for å fornærme noen så har jeg ikke sett disse riflene operert av noen som kan demonstrere hvor presise de er. M99en er et unntak, den er helvetes presis og det er demonstrert live.

MÅ rette meg selv her - har sett en M98B gå steinbra - men på 100m

 

Det sagt så er det all grunn til å tro at de kanskje ikke er fullt så presise som custombygde enkeltskudds langholdsrifler, der alle BR-triksene er i bruk - når de så er rundt regnet dobbelt så dyre så er saken klar for min del.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er heldigvis en helt annen konstruksjon..

 

M82 er jo i utgangspunktet ikke en skarpskytterrifle..

Barrett mener vel den skal gå rundt 1,5 moa med kavalitets-ammo.

MØR med typisk utlevert ammo går vel ofte et sted mellom 1,5-2,5 moa.

 

Det er jo greit nok med tanke på hva systemet er tiltenkt.

 

Hvis TS har lyst på en M98 fremfor de andre aktuelle alternativene, synes jeg han skal kjøpe den.

Tviler ikke på at han blir fornøyd..

Link to comment
Share on other sites

Konstruksjonen er annerledes, det skjønner jeg siden 82'en er en halv-auto og 98B er en bolt rifle, men spørsmålet jeg stiller meg er om Barret er i stand til å lage et virkelig godt avtrekk i klasse med Trg, Ssg08 osv? 82'en hadde noe av det dårligste jeg har prøvd på veldig lang tid.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Når man skal bruke såpass mange kronasjer på ei langdistanserifle lik den trådstarter vurderer, finnes det også noen andre alternativer som hvertfall JEG hadde vurdert.

 

Og bare for å understreke det, Jeg har ikke skutt veldig mange skudd med Barret, men noen få har det blitt og ikke skutt med annet enn M107

 

M107 har helt OK presisjon ut fra tiltenkt bruksområde og med standard utlevert ammo.

Den går helt klart best med norskprodusert ammo.

 

Nuvel....de andre modellene Barret produserer har jeg bare klådd på og det ga meg ikke den intuitive gofølelsen. Litt slarkete opplevelse al la AR 15, så det spørs hva den enkelte vektlegger. Utseende, presisjon begge deler evt at ikke så mange andre har ei slik rifle. Who knows?

 

Husk bare på at om skal selge noe sånt, er markedet veldig begrenset, så de kronasjene men legger i ei slik rifle, får man uansett ikke igjen.

 

Jeg ville tatt på finmysbrillene og vurdert DTA sine produkter.

De er veldig fleksible a la Lego, og kan konfigureres til nesten hva som helst. Presisjonsmessig leverer DTA top notch og utkonkurrerer Barret.........er min mening.

 

Lykke til uansett valg av rifle.

Hold oss gjerne oppdatert på hva du til slutt går for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...