Jump to content

Større kaliber i Remington Seven. Forslag?


Nooby

Recommended Posts

Jeg har en Seven i 223 Rem. Den er ubrukelig som småviltrifle, sprer for mye, så jeg har bestemt meg for et bedre våpen til den bruk, kanskje en Mini-14?

 

Men nå er det slik at jeg liker min Seven, den er hendig, og jeg ser for meg at den ville være en god følgesvenn i hjortelia med litt større tut. Et våpen som også kan velte elg når det måtte røyne på. Dette blir et prosjekt for ettervinteren, jeg skal plukke et par rådyr med den før jul hadde jeg tenkt. Rifla skal være klar til neste høst.

 

Problemet er bare kaliberet. Fornuften sier 308 Win. Men jeg misliker på en måte kjedelige (=vanlige) kaliber. Hva med 338 Federal? Eller 7mm-08 Rem?

Noen Seven-eiere med erfaring fra løpsskifte?

Link to comment
Share on other sites

Hm. En Mini-14 kan ikke bli meget presis? Finnes det andre halvauto småviltrifler som heller kan anbefales? Jeg ønsker svært gjerne å bytte ut min 223 boltrifle med et halvauto våpen. Gjerne i et mindre kaliber - minst 22 Hornet.

Når så mye må gjøres med rifla mi for å få den til å virke optimalt - bedding, tuning, retting av kasse. Så står jeg fortsatt igjen med mye den samme gamle rifla. Føler jeg. Da kunne jeg fått satt i et nytt løp med det samme. Men jeg trenger ikke et nytt 223-løp siden jeg vil ha en halvauto fuglerifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Remington 7 i .260. Skyter 10-ere uten problem, også etter 30 skudd. Fil bort forhøyelesen som ligger an mot løpet i løpskanalen. Det burde hjelpe litt. Det er den eneste endringen jeg har gjort på min.

 

Finn riflestigningen, så vidt jeg kan se på nettet, så har denne 1:12, og da vil den ha problemer med å stabilisere de lengste/tyngste kulene( >55 grains). Så kjøp ammunisjon som passer. Kjøp litt forskjellig; vedder på at en type går bedre enn andre. Ikke sikkert den funker med Wolf eller andre billigvarianter.

http://www.exteriorballistics.com/reference/pdf/Twist%20Tables_Rifle.pdf

 

Hvis du ønsker deg halvauto, så si det, ikke skyld på 7'n, for det er en utmerket liten rifle :)

 

Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

6,5 creedmore må jo være perfekt i en seven, så lenge man ikke skal skyte elg.

 

 

Edit: som du skal.... :oops:

Da er kanskje 358 win eller 338 federal gode alternativer, hvis .308 blir litt for A4

Hvis du vil hive all fornuft over bord, kan du jo prøve 338 eller .375 whisper :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selg og kjøp en mod 7 i rett kaliber; når du har kjøpt nytt sluttstykke+løp+betalt børsemaker har du betalt langt mer enn de 6000kr en ny børse koster

 

Dette stemmer godt.

Finn litt ut av hva du ønsker, hvilke krav du stiller og hva du vil betale.

Å bygge om den du har passerer fort 10.000 :oops:

Det ligger drøssevis av svært gode rifler i prisleie 5 til 10 tusen for salg.

 

Seven er lett, hendig og solid, men på ingen måte det eneste man kan bygge videre på om en vil bruke penger på dette.

Link to comment
Share on other sites

Ligger flere seven i større patroner på nett (Finn.no). Dersom du selger og kjøper ny/skifter pipe til større er jeg interessert i den du har. Som det ligger i signaturen så trenger jeg våpen til min sønn. Har en seven fra før i .260 med ekstra pipe i.308. hadde vært veldig fint med en i .223.

Link to comment
Share on other sites

Om du går for noe større kaliber så vil du sikkert etterhvert finne ut at du har behov for ei småviltrifle også.

Behold den du har og fiks den opp. Det behøver muligens ikke koste så mye, la en kunnig person (børsemaker) ta en vurdering av den.

 

Jeg vurderer å skaffe meg en seven i .223 (har en i .308win fra før).

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode innspill. Takk til OIH for tipset om å frigjøre løpskanalen. Tenker jeg prøver det først.

 

Spredningen øker med varmen i løpet. Tre første i klynge, to siste på vandring. Et beddingproblem? Snusdåsesamling er ok på rådyr, men for dårlig til måke.

 

Tror jeg lytter til fornuften og kjøper en ferdig bygd Seven. Siden jeg lader selv, er alle kaliber i utgangspunktet ikke uaktuelle. En som selger en 358Win på nettet nå. Det høres gøy ut.

 

Og, ja. Jeg har lyst på selvlader, og hadde tenkt at den skulle erstatte den bruken min nåværende Seven har som småviltrifle. Jeg skylder ikke på min Seven. Men når jeg besitter fire jaktrifler og skal ha tre til, blir tiden i tenkeboksen lang. Da er det ofte til hjelp å tenke høyt. Hadde jo ikke tenkt å bikke 7 kulevåpen før jeg "fikk behov for" hagle og kombi. :mrgreen:

 

Forresten, er det ikke mulig å omgjøre rifla til systemrifle ved løpsbytte? Slik at jeg kan ha flere løp på en kasse.

Link to comment
Share on other sites

Det høres jo ut som om du har ett problem med stokken.

Frigjør løpskanalen og få beddet låsekassa mot stokken samtidig.

Om det er en myk gummistokk så er det vel også mulig å bedde/stive av,

kanskje er det da lurest å se etter en bedre stokk med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Det går fint an å lage systemvåpen. Jeg hadde en 7 i 7mm-08, den drepte dårlig. En bukk jeg skjøt gikk mange meter i motbakke med maskinromskudd. Broder'n fikk kjøpe jernet, og han fikk Rafdal til å tilpasse en pipemuffe, og tilpasse 7mm-pipa til den, samt ei pipe som egentlig var kamret i 3006 men som ble kappet, brotsjet og tilpasset. Med litt mere pipevekt blir våpenet mye bedre å skyte med etter min ringe mening. Broder'n var til og med så heldig at han bare har helt marginal treffpunktforskjell mellom pipene med utvalgte patroner, og slipper dermed å bytte kikkert eller skru. Så heldig kan du ikke regne med å være, men man vet aldri på forhånd.

 

Du kan jo ha en 260 til småvilt (jeg vet det er lov men jeg anser ikke 6,5 som storviltkaliber, andre kan mene noe annet hvis de vil), 308 til trening med patroner med grønn hettelakk, en 8mm-08 så har du noe de fleste ikke har, eller en 9,3-08. Mulighetene er legio.

 

Som andre sier, det er dårlig økonomi å begynne å bygge på en 223, da trenger du nytt sluttstykke og nytt magasin bare for å komme i gang.

Link to comment
Share on other sites

Tre første i klynge? Trenger du mer enn det for å skyte måse?
Hehe. Jeg har nok et litt liberalt forhold til ordet "klynge". Det er de tre første som går i snusdåsen - som altså er i klynge. De øvrige to er med i oppskytingslotteriet. På måke kan det være forskjellen på treff og skadeskyting, men dette kan lett kompenseres med 40grs varmintkuler. På gjess og store ender vil jeg at der skal være litt å spise også. Og jeg bruker samme kula som til rådyr. Derfor blir treffpunktet viktigere.

Egentlig skulle jeg kanskje hatt en tung rifle med tofot til nevnte småviltjakt :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...