Jump to content

Reinjakt i nord norge


Silencer

Recommended Posts

  • 1 month later...

Ser av nic´et ditt "Silencer" at du sikkert har det som skal til for å jakte rein i Nord-Norge! Det er en del som driver den sporten, og de har det samme valgspråket som deg; "kill´em silently". Ikke la deg avskrekke av at folk er litt negative til ditt initiativ.

 

Beklager, kunne ikke dy meg!!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

det var en reineier som søkte DN om tillatelse til å arrangere jakt på sin reinsflokk på en av øyene der oppe, men fikk avslag av DN, med begrunnelse i at dette var tamrein og at dette var tradisjonelt tamreinområde

i mine øyne er det nesten som om en bonde vil arrangere jakt på saueflokken sin. eller kviger som har gått på beite hele sommeren. så kan enhver vurdere hva man ville syntes om det ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg har nettopp jaktet rein i Nord Norge..å det helt lovlig.

Vell og merke er det tammrein,men like fullt en form for jakt,med tillatelse fra samen som eide dyrene.

Kan vell å nevnes at dyret var skadd,så det måtte avlives siden et skadd dyr tilltrekker seg jerv/gaupe etc...å det er ikke så bra for en reinflokk.

Bilde her på denne link: http://pulversjaktblogg.blogspot.com/20 ... -2011.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg hevder, ikke så rent sjelden, at jaktkunnskapen blant "Kammer"-folket er stor. Men av og til kommer det innlegg som kan få en til å lure på om det motsatte er tilfelle:

Hei,lurer på om noen har kjennskap til om det er muligheter for å jakte villrein i nord norge?

Lovlig selvfølgelig.

Når jeg leser slikt, tenker jeg at det var da sannelig bra at jegerprøven ble obligatorisk i 1987, og at dagens unge jegere heldigvis har bedre kjennskap til forskjellige aspekter med jakta enn oss som bare kunne gå på postkontoret (i den tida det fantes slike, ja), betale "vilttrygdeavgift", og marsje til skogs med børsa.

 

Men når jeg leser dette

Silencer

Registrert: Søn Apr 27, 2008 7:53 pm

Alder: 22

- da er min konklusjon at de teoretiske kravene til jegerprøven ikke er for strenge.
Link to comment
Share on other sites

... for en som har bodd i Østfold i 44 år synes jeg ikke spørsmålet om det går å jakte rein i nordnorge er noe rart i det hele tatt. Jeg var helt sikker på at det sprang ville reint rundt, men jeg lærte akkurat nå at det ikke finnes villrein i nordnorge.

Javel du synes at jaktkunskapsnivet er lavt. Ja, og hva med det? Hadde du laget en egen tråd om jaktkunskaper generelt grunnlag så så hadde det vært greit, men her synes jeg du gjør litt narr av en som legger inn et spørsmål i en tråd som handler om noe annet. Skulle ikke forundre meg om både han på 22 år og jeg kan noe du ikke kan selv om vi ikke hviste at det ikke er villrein i nordnorge.

Vi lærer alle sammen ting for første gang en gang i løpet av livet.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeisterns kommentar til et over to år gammelt spørsmål fra en da helt fersk jeger sier vel mer om han selv enn om den som stilte spørsmålet.

 

Jeg vet forresten om en liten flokk med rein på ei øy her oppe i ødemarka som er alt annet enn tam. Den flokken skal snart jaktes ned og jeg lurer på om jeg skal spørre eierne om å få være med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hei,

lurer på om noen har kjennskap til om det er muligheter for å jakte villrein i nord norge?

Lovlig selvfølgelig. Hadde vært kjekt å vite hvor og når? Hvem man kan kontakte eventuelt?

 

Takker for alle svar:)

 

Som andre har sagt, det er ikke villrein i nord Norge, du må lenger sør i landet for å finne villrein i Norge og jaktkorta kan være ganske dyre. Om du vil på reinsjakt er det mulig i Nord-Sverige som også har noen av de største troféene reinsdyret kan tilby!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...