Jump to content

Røyke under jakt.


prebs

Recommended Posts

Jeg lurer på en ting ang. røyk, vil vilt bli skremt av lukten av en sigarett? F.eks når du sitter på kanten av et jorde på jakt etter and, gås, due, rådyr osv.

 

Kansje et dumt spørsmål, men sånn er det å være ung og uerfaren! :P

 

 

Prebs

Link to comment
Share on other sites

Spørs om viltet du jekter på er vant med tobaksrøyk, å om det vil forbinde lukten med mennesker :)

Tror ikke det har så veldig stor betydning.........men alt uvanlig for viltet gjør det jo mere skeptisk.

Røyker selv, å har ikke merket noe reaksjon selv på mikkel.

Å til tider da det er mye mygg å knott, kan det bli mye røyking :)

Link to comment
Share on other sites

Tja... Det fins nok veldig mange eksempel på situasjonar der det ikkje har hatt betydning. Og det er nok veldig vanskeleg å vise til eksempel der det beviseleg har hatt betydning.

Eg vil tru at det aller beste er å la vere. Man tilfører som regel eit framandelement i form av ei unaturleg lukt, i alle fall når man jaktar i skog. I tillegg so vil røyking ofte føre med seg litt ekstra bevegelse.

Betydninga av dette vil sjølvsagt variere.

 

Men for all del, er man av den typen som begynner å skjelve ukontrollert etter 45 min utan røyk, so er kanskje det minste ondet å kveike opp ein røyk :wink:

 

PS: Røyker ikkje sjølv.

Link to comment
Share on other sites

Hvem har ikke sittet på post og balansert en kaffekopp på det ene låret og mens man ruller røyk på det andre, for så å blande kaffe og tobakk sammen i lyngen fordi at det kom ett dyr forbi?

 

Så lenge vinden er riktig og du sitter i skjul slik at de ikke ser bevegelsene dine så spiller det ingen rolle.

Kjenner de lukten av røyk så kjenner de også lukten av deg.........

Link to comment
Share on other sites

Tja si det, har skutt elg,rådyr og rev med røyken i kjeften, men har nok mye å si med vind osv. Kan å være mange dyr som kunne kommet om jeg ikke hadde røyket, men velger å ikke tenke på det å nyte den røyken og kaffen mens jeg sitter lyngen når sola kommer opp :)

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg begynte og jakte har jeg alltid fått hørt att det er 3 ting som må stemme før dyret blir skremt! 1: Lukt 2: Dyret ser deg 3: at dyret hører deg!

Klaffer ikke disse 3 tingene så vil ikke dyret bli skremt!

Så tror ikke tobakks røyk har noen stor betydning, vet av opptil flere som røyker på post og har aldri hatt problemer med at det ikke kommer dyr!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mer interessert i å vite hvilket kaliber som ble brukt til fisk :mrgreen:
Tja, mener å ha lest om haglejakt på gjedde i et jaktblad. Jeg slukte i hvert fall historien med søkke og snøre, mulig jeg er i overkant lettlurt. :D

 

Neida, gjeddejakt er en gammel og æret kunstform. Jeg skjøt noen få gjedder i min ungdom. Dog ikke sikker på om det er lovlig lenger?

Link to comment
Share on other sites

Var jo nettop stor oppstandelse i media da noen ungdommer la ut film av gjeddejakt på youtube. Politiet konkluderte med at det var lovlig så lenge det ikke var til sjenanse for noen utenforstående :D Tror det var på vg.no jeg leste det.

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg begynte og jakte har jeg alltid fått hørt att det er 3 ting som må stemme før dyret blir skremt! 1: Lukt 2: Dyret ser deg 3: at dyret hører deg!

Klaffer ikke disse 3 tingene så vil ikke dyret bli skremt!

Joda, det holder med en av delene! Hvertfall for de hersens rådyra jeg har prøvd meg på de siste dagene!

 

Det er ingeting i dyrenes "overlevelsesstrategi", darwinistisk sett, som skulle gi dem grunn til å frykte tobakksrøyk (annet enn evt. varsel om gress- eller skogbrann - løp unna?). Det er vel omtrent det samme som f.eks. motordur - dyrene er helt rolig, til du slår av motoren.

 

Svenskene har jo sin "passeld" - et skikkelig bål på post. Jeg leste om en "heldig" jeger en gang - han hadde skutt et utall elg på post, mens nabopostene ikke hadde fått dyr. Han fortalte at han ordnet ved etc. ved posten på forhånd, og ikke gjorde annet enn å tenne bålet når han kom på post. De øvrige postskytterne strevde med å hente ved, knekke kvist, blåse på bålet - da var det ikke vanskelig å rekne ut hvor elgen kom.

 

I stille vær kan et bål være en fordel. Når røyken og varmlufta stiger opp, må ny luft hentes langs bakken. Det betyr at det "blåser mot posten" fra alle retninger, og ingen lukt unnslipper.

 

Men røyking er ekstremt helseskadelig, uansett! Og så blir dere impotente av det!

Link to comment
Share on other sites

Prøver meg på å røyke på post jeg, tror ikke jeg hadde maktet timesvis på post uten røyk. Kan fort bli litt rastløs da:p

 

Di helsemessige effektene kan jo diskuteres på et.. helseforum? :lol:

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...