Jump to content

Riflen hopper til venstre når jeg skyter med tofot


Recommended Posts

Riflen hopper til venstre når jeg skyter med tofot. Jeg skjønner jo at noe er galt med liggestillingen min siden jeg ikke greier å ta opp rekylen rett bakover, men jeg skjønner ikke hvilke justeringer jeg bør gjøre. Det eneste jeg er helt sikker på er at kolblen er en tanke lav, så jeg får ikke lagt kinn skikkelig nedpå.

- Jeg har forsøkt å justere liggestilling slik at jeg ligger i rett linje bak. Beina er spredd lett, og like mye ut til hver side.

 

Men jeg greier ikke helt å finne ut av det. For hvert skudd hopper rifla til venstre slik at siktepunkt ligger et par meter til venstre på 100 meter. Fryktelig irriterende når jeg ønsker å folge med på på dyret, og i særdeleshet reinsdyr hvis det tilhører flokk. Ille å måtte lete opp dyret med kikkerten etter skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok ikke mye til hjelp, men kan i alle fall si at jeg har det likt som deg.

Har selv sett Snipers Hide filmen "Bipods dont hop" og hørt på Jacob hos Rifles Only preke. Har også lest M67 og Vetus sine innlegg uten å bli klokere.

Jeg har fulgt instruksjonene til punkt og prikke; Pang!, og riflen hopper til venstre. Har også vridd kroppen så langt til høyre at jeg ikke klarer å se i kikkerten med samme resultat.

Inn til videre holder jeg riflen med begge hendene og oppnår greie resultater med det. Klarer stort sett å holde målet i kikkerten gjennom rekylen med samlinger rundt 25 mm på 3 skudd. Godt nok til storviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken rifle og hvilken tofot? Det kan hende det lønner seg å heve kroppen slik at kolben ligger mer i skuldergropen og ikke opp på skulder/kravebein. På hardt underlag hjelper det meg i allefall. En veldig stiv tofot med korte bein er litt mere knotete å holde i ro også. Dra beina ut sånn at de gir litt svikt, er lurt. Er rifla veldig lett er det uten tvil vanskeligere å få rifla til å ligge i ro. En tung langholdsrigg i 6,5 er lettere å være god på enn en T3 lite med en hissig 30-06 ladning. Jeg bruker å reise overkroppen litt før jeg legger kolbe inntil skulder, og når jeg da legger meg ned i skytestilling får tofoten en naturlig nøytral push uten at jeg må "skuldre" kolben for å ha litt press på. Mao så legger jeg meg ikke først heeeelt ned for så å åle meg fram for å få god kontakt.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4 Beta

Link to comment
Share on other sites

Er rifla veldig lett er det uten tvil vanskeligere å få r

Det er klart, men det verste er stokker som plasserer "treffpunktet" i skuldra langt under løpets kjernelinje. Da kommer rifla mer opp, og får flytta seg mer til venstre. Veldig lette rifler med tung rekyl er nesten håpløse å skyte med tofot og hold på beanbaggen med venstre hånd. Det er lov å henge ei tung hand i fortreet, eller i et av tofotbeina. Har rifla derimot en rett stokk, så går alt meget bedre.

 

Jeg har ei jaktrifle i en McM HTG stokk - ikke den verste stokken som fins, men den har en del fall - men mye mindre enn mange fabrikk-jaktrifler. Særlig enkelte europeiske rifler, og mer klassiske rifler har mye fall, og jeg tror her er årsaken til at mange med en "tradisjonell" smak, til svinerygger og graveringer - mener at tofoter er nyttesløse. Det mye vanskeligere å få en tofot til å virke på ei slik rifle.

Den samme jaktrifla har vært en tur i en AICS-stokk for presisjonstesting. Den er presis i HTG stokken (men det kommer slengere), men herre jesus (og maria og josef, og johannes døperen) som den går i AICSen. Slengerene over er borte, og jeg ser rett i blinken når smellet er over - er dette fordi den stokken veier 1kg mer (rifla blir 20% tyngre, 5.7 mot 4.7kg), eller fordi rekylen kommer absolutt rett bakover, "Bipods dont hop" er superenkelt å demonstrere - AICSen har jo så og si 0 fall, og momentarmen rekylen har til å vippe rifla opp er fjernet = man har mye mer å gå på før det blir stygt. I tillegg kan jeg sove på kinnstøtta, åpne øynene, og trekke av midt i...

Det er mye vanskeligere å få til ting når forutstningene er begrenset. Jaktrifler ser ut som de gjør, og veier det de gjør for en grunn. Jeg kan ikke se noen annen kur enn trening. Og jeg mener da ikke 2x15 skudd. 2x15 skudd 2 ganger i uka kanskje :wink:

 

Men jeg har ennå ikke sett ei rifle som jeg ikke kunne få til å lande omtrent der den starta, om ikke hver gang, så iallefall ofte. Du må ligge rett bak, ikke DFS-skrått - og som smaug sier, det er lettere å få til om du løfter hele prosjektet noen cm. Dette med å ha kikkerten lavt blir også fort tøvete, den kan gjerne stå høyt, så en kan se rett inn i den, men kinnstøtta må følge etter.

 

Ting å kontrollere:

- mer inn bak rifla

- mere, og jevnt, press på rifla

- sørg for at rifla butter i skuldra, ikke sklir under

- hvis mulig, juster kolbekappa oppover

 

- lengden på kolben spiller inn. Er den for kort? Det er enkelt å justere med mellomlegg

- er øye-kikkertavstanden rett? Det betyr endel for skulderkontakten

- slapper du av bak rifla?

 

Thomas Haugland har sett problemet, og laget ei sjekkliste som han selger gjennom Vertebrae.

infokort-shooter-error-001.jpg

Da jeg kopierte bildeadressen fikk jeg forresten valget: "set as background" - det er kanskje ikke så dumt?

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Oj, her var det mye nyttig. Tusen takk!

 

Svar på noen spørsmål og kommentarer jeg har fått over.

 

  • Rifla er ei Ruger M77 Hawheye allweater, cal 270 win. Etter min mening går den rimelig bra. Virker som om den spiser omtrent alt av ammo, men best presisjon har jeg fått med Barnes TSX 140grs. 3 og 5 skuddseriene ligger mellom 10 - 20 mm i benk bortimot uansett hva jeg putter i den. Federal Fusion er kanskje unntaket, denne ble jeg ikke klok på.
    Skjermbilde_2013-08-01_kl__10_16_56.png
  • Tofot er en Norma Tofot med vugge
  • Det kan nok virke som om kolben ligger rett mot kravebein. Jeg er i alle fall øm der i dag.
  • Jeg tror kanskje at kolben er litt lav. Jeg føler at jeg må løfte hodet litt for mye når jeg sikter. Det vil i alle fall ikke være mulig å sove på kolbe, og så våkne med øyne rett inn i siktet slik M67 beskriver.
  • Jeg tror ikke kolben har unaturlig mye fall til jaktrifle å være.
  • Jeg har også en vag fornemmelse av at avstand til kikkert er litt stor. Føler at jeg må krype litt nærmere og samtidig løfte hodet litt.

 

Enig med M67 at trending er det eneste som nytter, og det er det jeg holder på med. Jeg har endelig kommet igang med å lade selv, og slipper å bli totalt ruinert av å kjøpe ammo. Trener ulike stillinger som jeg vet jeg får bruk for på jakt. Siden reinsjakta starter først, så er det skyting med tofot, anlegg og skytereim som trenes nå. Har skutt 25-50 skudd 2 ganger pr uke den siste tiden, men oppdager hele tiden utfordringer.

 

Har konkludert med at jeg må ha en kolbeforhøyer, er det noen som har forslag til type. Har sett på Beartooth som de selger hos winge. Synes den ser ok ut, og liker at den er av materiale som ikke bråker.

Link to comment
Share on other sites

Billigløsning til modifikasjoner som vil gi et bedre utgangspunkt:

- tape strimler av liggeunderlag oppå kolben med Gaffa. Jeg har 4 lag oppå HTGen.

- flytt kikkerten og juster kolbelengden så det passer og all anstrengelse er vekk

 

De to tingene vil fjerne veldig mye muskelspenninger som gir ujevn skyting.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

På en såpass "lett" rifle(som jaktrifler flest er...eller bør være) må nok stokken passe skytteren for å ikke få hopping. Trening hjelper selvsagt, kanskje venstre hånd opp på kikkertmontasjen også vil gjøre susen, men tilpassing først er alfa og omega. Selv bruker jeg en GRS stokk på min Sauer og takket være at den kan tilpasses så godt som den kan gjøres, har sitt å si at hele riggen blir så enkel å skyte med som den gjør.

Kan du ikke legge deg bak rifla og "dø" uten å miste målet i siktet er ikke rifla tilpasset deg skikkelig. Bruk noen kroner på det og du skal se at det er mye enklere å være god. Alt blir enklere. Det blir mye enklere å ta et kjapt skudd siden hodet ikke må lete etter pupilleåpningen, det blir mye enklere å ligge å hvile bak børsa i påvente av riktig vindretning, sol, måne og planetformasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri skutt med tofot, så jeg burde vel ikke blande meg inn her, men drister meg til en fundering lell....

 

At børsa hopper skal jeg ikke si noe om. Tips er gitt fra før.

Men om den alltid hopper til en spesiell kant, i ditt tilfelle venstre, så er rekylopptak feil. Det har du jo selv også fastslått, så ikke noe nytt i det. Problemet er hva som er feil i rekylopptaket.

Rekylen går bakover. Møter den ujevn motstand på en kant, så vrir den geværet. Er kolben krum, blir det stor munningsvipp siden motstanden i skuldra da ligger under linjen for rekylkreftene. Likedan kan man se dette for seg i motsatt retning, altså sideveis.

 

Min tanke med en gang jeg så tråden, er derfor at rekylopptaket er for dårlig til venstre for rekyl kreftene ( sett ovenfra, eller bakfra...). Jeg vet at stilling med tofot skal være rett bak våpen.

 

Men jeg ville altså ville jeg forsøkt å legge mer vekt på venstre side av geværet. Vri stillingen mer mot venstre. Eller sørg for mere "bakke-kontakt" med venstre arm.

Bare mine to-cents....

Sannsynligvis ikke verdt to-cents engang, men hvem vet..?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Men jeg ville altså ville jeg forsøkt å legge mer vekt på venstre side av geværet. Vri stillingen mer mot venstre. Eller sørg for mere "bakke-kontakt" med venstre arm.

Tror du speilvender litt her. Rifla hopper ikke til venstre, det er munningen som gjør det. Rifla roterer om tyngdepunktet fordi rekylopptaket på høyre side er for svakt og kolben slipper ut til høyre, om det hadde hjulpet så hadde mer vekt på høyre albu vært hjelpsomt - og det kanskje det er? Når en skyter med reim så er vekta på albuene nokså betydningsfull for treffpunkt. Verdt å prøve.

 

Et "tjuvtriks" for å få rekylen rett bakover er forøvrig å IKKE ha skulderkontakt, har du så mye glipe at kula er ute av løpet før rifla treffer skuldra, så får du ofte bedre presisjon - men du ser ikke dyret bli treft da heller.

Er det mye rekyl, og kort hold, så kan dyret forsvinne mens rifla er oppe i rekylbevegelsen, eller selve treffet kan iallefall forbli usett - uansett om rifla hopper rett opp og lander samme sted, med samme siktepunkt...

Om en havner så en ikke får lagt seg med et brukbart rekylopptak, men vil skyte likevel så kan dette brukes med bedre resultat enn å ligge seg til et himla skjevt og uoptimalt rekylopptak.

 

En av grunnene til Match- og BR-rifleres tjukke løp er jo også å flytte tyngdepunktet inn mot løpsaksen, så en reduserer alle vippetendenser.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har testet nå, og jeg kommer alt for lavt. Åpne sikter med skur og korn hadde nesten vært helt perfekt :) Det er lite rom for å senke kikkert, er bare 3-4 mm ned til pipa og akkurat plass til deksel forran. Må nok satse på å få til kinnstøtte av noe slag. Liggeunderlag og tape fungerer, men erfaringsmessig så blir det litt klissete etterhvert. Jeg kjenner meg selv såpass godt, at billigløsninger som fungerer har en tendens til å bli permanente. Uansett hvor stygge de måtte være. Baikal hagla mi er et bevis på det, her er kolbe forhøyet vha avispapir + gaffa, og forlenget med harde røde gummiplater mellom kolbe og kappe. Baikal blir med på jakt, mens dyrere og penere Sabatti nesten ikke er brukt og fungerer som reserve. Ut fra erfaring så plukker Baikal rypene ned, Sabatti skremmer dem bare...

Link to comment
Share on other sites

Men jeg ville altså ville jeg forsøkt å legge mer vekt på venstre side av geværet. Vri stillingen mer mot venstre. Eller sørg for mere "bakke-kontakt" med venstre arm.

Tror du speilvender litt her. Rifla hopper ikke til venstre, det er munningen som gjør det. Rifla roterer om tyngdepunktet fordi rekylopptaket på høyre side er for svakt og kolben slipper ut til høyre, om det hadde hjulpet så hadde mer vekt på høyre albu vært hjelpsomt - og det kanskje det er? Når en skyter med reim så er vekta på albuene nokså betydningsfull for treffpunkt. Verdt å prøve.

 

Jeg skjønner ikke helt hvilket tyngdepunkt du mener rifla roterer rundt? Det er jo skuldra som tar imot rekylen, så i mine øyne må dette bli skuldra.

Såvidt jeg skjønte, beveget hele rifla seg med tofot og det hele.

Riflen hopper til venstre når jeg skyter med tofot.

Altså alt foran skuldra beveger seg til venstre, med mest utslag i munning (selvsagt..). Ergo mener jeg fortsatt ( er sta, serru..) at våpenet mangler støtte på venstre side, siden det er denne siden som "gir" seg...

 

Det som er sikkert, er at om jeg hadde hatt rekylutslag til venstre når jeg skyter med reim (noe jeg i motsetning til tofot-skyting har gjort masse..), så ville jeg flyttet tyngde i stillingen til venstre.

 

Som sagt, skyting med tofot har jeg ikke greie på. Men dette får jeg ikke til å passe, og ønsker å lære det jeg ikke forstår....

(Kanskje jeg kommer til å skyte med tofot en gang... man vet aldri.. :wink: )

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hmm det er interessant når en må tenke gjennom ting en er skråsikker på... Men jeg er ennå ganske sikker :roll:

 

Jeg skjønner ikke helt hvilket tyngdepunkt du mener rifla roterer rundt

Rifla roterer rundt tyngdepunktet til rifla. Mannen rundt tyngdepunktet til mannen, mannens skulder beveger seg ut til høyre sammen med kolben og tofoten tar seg gjerne et hopp ut til venstre?

Det er den vanligste feilen, det kan forsåvidt godt hende at trådstarters rifle hopper i sin helhet.

 

Det som er sikkert, er at om jeg hadde hatt rekylutslag til venstre når jeg skyter med reim (noe jeg i motsetning til tofot-skyting har gjort masse..), så ville jeg flyttet tyngde i stillingen til venstre.

Ja, og av samme grunn. Nå du ruller mot venstre, for å vekte venstre albu/få rifla over v. albu, så flytter du også tyngdepunktet inn bak rifla. (eller rifla inn foran tyngdepunktet)

Systemet er litt mer komplisert når reima låser skytter og rifle sammen, strammingen betyr mye, osv.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rifla roterer rundt tyngdepunktet til rifla. Mannen rundt tyngdepunktet til mannen, mannens skulder beveger seg ut til høyre sammen med kolben og tofoten tar seg gjerne et hopp ut til venstre?

Det er den vanligste feilen, det kan forsåvidt godt hende at trådstarters rifle hopper i sin helhet.

 

Jeg forstod det slik at rifla hoppet i sin helhet.

Men uansett sliter jeg med å tro på dette. Faktisk er jeg så uenig at jeg håper jeg har missforstått deg.

Tyngdepunktet til rifla ligger omtrent ved låskassa, eller litt lenger frem. Ett punkt som i dette tilfelle ikke er ett støttepunkt, men som er "i løse lufta". I tillegg vil det ofte være foran kammer, der kreftene utløses. For å rotere, må vel punktet være bak kraften? Og rifla må vel nødvendigvis rotere rundt ett fast punkt?

Beklager, men om jeg har forstått deg riktig, så er jeg uenig.

 

Jeg tror nå fortsatt at rifla beveger seg bakover til den møter motstand. Det vil si skulder. Fra dette punkt vil den hoppe, dersom mottaket her er ujevnt.

Årsaken til at man får høy munningsvipp med lav kolbe, er jo nettopp fordi mottaket ligger under linja for rekylkreftene. For eksempel en tysk svinerygg som har ry på seg for å gi såre kinn som følge av munningsvipp. Har man en klassisk rett stokk, eller for den delen en tommelhull stokk, får man ett mer direkte mottak av rekylkreftene i skuldra og mindre munningsvipp. Dette blir samme prinsipp, men sett ovenfra istedet fra siden.

Jeg føler meg fortsatt på tynn is, men er ikke overbevist ennå...

 

Ja, og av samme grunn. Nå du ruller mot venstre, for å vekte venstre albu/få rifla over v. albu, så flytter du også tyngdepunktet inn bak rifla. (eller rifla inn foran tyngdepunktet)

Systemet er litt mer komplisert når reima låser skytter og rifle sammen, strammingen betyr mye, osv.

K

Jeg er enig i at det er mere komplisert med reim, og jeg er enig i at det er interessant når en må tenke igjennom på nytt ting man er skråsikker på....

Det er svært sjelden jeg har rekylutslag til venstre på ligg. Oftere til høyre. Noe som medfører å få tyngde over på høyre arm = mere feste på høyre side.

Imidlertid gjelder samme prinsippet, å få mer tyngde i samme retning som rekylutslaget.

 

Du synes sikkert jeg er sta, noe som jo er tilfelle. Jeg må samtidig påpeke at jeg ikke diskuterer for å kverulere, men for å lære det jeg ikke forstår.

Og jeg er ennå ikke overbevist, og da.... :wink:

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nå fortsatt at rifla beveger seg bakover til den møter motstand. Det vil si skulder. Fra dette punkt vil den hoppe, dersom mottaket her er ujevnt.

Årsaken til at man får høy munningsvipp med lav kolbe, er jo nettopp fordi mottaket ligger under linja for rekylkreftene. For eksempel en tysk svinerygg

Her er vi iallefall helt enige

 

 

For å rotere, må vel punktet være bak kraften? Og rifla må vel nødvendigvis rotere rundt ett fast punkt

Er stort sett treghetskrefter igjen når bevegelsen er blitt større enn 1-2mm. Bare regn på det.

Rifla beveger seg nok først rett bakover, men når den møter motstand i skuldra vil den om en ligger skjevt tvinge skuldra ut til høyre i tillegg til bakover, da begynner rifla å rotere om en mellomting mellom tyngdepunktet og kontaktpunktet (først rundt tyngdepunktet, så mer og mer rundt skulder/kolbekappe), så snur hele bevegelsen, rifla har framdeles rotasjon, og den skyves framover og til venstre.

 

Det som skjer når en står og ser på, er at rifla går nesten rett bakover, men en liten vridning, og så er den "i lufta" på vei framover og reiser mye mot venstre - og en kan TYDELIG se at rifla roterer mot venstre. Som regel (med lette jaktrifler eller uerfarne skyttere) stopper tofoten foran, og godt til venstre for der den stod da skuddet gikk. Bakenden av rifla har nesten ingen bevegelse sideveis, men som regel vil folk som ligger vridd/på skrå og skyter med tunge kalibere, ligge MER på skrå etter skuddet.

Man ligger jo med press framover, og for å kunne skyte fort, eller uten korreksjon for hvert skudd, så kan en ikke ha at rifla hopper. En tofot som tar godt tak i underlaget er en fordel ved slik skyting - skal en derimot skyte fri rekyl må en ha en som er helt glatt under.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har konkludert med at jeg må ha en kolbeforhøyer, er det noen som har forslag til type. Har sett på Beartooth som de selger hos winge. Synes den ser ok ut, og liker at den er av materiale som ikke bråker.

 

Hei. Jeg har ikke prøvd beartooth, men jeg har nylig montert en kolbeforhøyer fra bearskin.

http://bearskin.no/butikk/bearproof-precision

Enkel å montere(lime fast borrelås), enkel å bruke og justere i høyde/ta av så sluttstykke kommer ut, og ikke minst meget behagelig å legge kinnet på.

Link to comment
Share on other sites

Ble en spennende diskusjon dette. Jeg kan jo avklare en sak. Det er ikke slik at HELE rifla hopper ut til venstre. Kolben ligger på samme plass på skulder, og jeg kan fremdeles se gjennom kikkert etter skuddet. Problemet er at løp har svinget ut mot venstre slik at jeg mister målet av syne gjennom kikkert. På skytebanen er det slik at siktet nesten har flyttet seg over til neste skive.

 

Jeg skal innrømme at jeg tenkte omtrent slik Dagl. Jeg tegnet opp en enkel skisse med krfter og motkrefter. Men samtidig så høres også M67 sitt resonement fornuftig ut.

 

Hvis jeg får til, så skal jeg filme det som skjer. Men det er ikke sikkert at det er så pop nå midt i oppskytinga med masse jegere på banen.

Link to comment
Share on other sites

Artig å diskutere, men rent praktisk:

 

- Det hjelper ikke å legge venstre hånd oppå kikkertsiktet og prøve å "presse ned", siden rekylen går tilbake og ikke opp.

- En tyngre rifle er i denne forbindelse lettere å jobbe med enn en lett

- Det hjelper å legge press på tofoten

- Enkelte typer toføtter er mer egnet til/lettere å legge press på enn andre (ref Versapod og Harris)

- Rekyl utnytter vinkler

- Å legge deg rett bak rifla reduserer vinkelen

 

 

Jeg er fremdeles langt unna å klare dette med lette jaktrifler.

Link to comment
Share on other sites

Et par spørgsmål.

Når i bruger tofot, og har disse problemer med at piben hopper til venstre, er det så primært, når i bruger en form for underlag(beanbag) under bagskæftet, kombineret med at i holder venstre hånd under bagskæftet.

 

Hvis dette er tilfældet, kan man forestille sig, at årsagen til at mundingen hopper til venstre, er baseret på at riflen rotere nod venstre omkring løbscenter, på grund af at der skabes rotation i kuglen, som får riflen til at rotere modur.

Hvis man så har et lavt hold på riflen, som forhindre denne rotation (hånd under bagskæftet, og tofot) vil denne rotation af riflen medføre at mundingen hopper/vælter mod venstre???????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Link to comment
Share on other sites

@M67: Jeg tror jeg begynner å forstå hva du mener.

Vi er enige i det meste. Men fortsatt hørest det litt merkelig for meg ut at dårlig støtte / anlegg på høyre side av gevær skal gi rekylutslag til venstre.

Men slik du beskriver, så er selve rekylutslaget til høyre, men motkreftene / fjæringen iskulder whatever etter at rekylbevegelsen er ferdig, som flytter riflemunningen til venstre. Har jeg da forstått riktig?

I såfall er dette annerledes enn skyting med reim, der motbevegelsen styres av reim og skytterens stilling i mye større grad.

 

Om skytteren ligger veldig skrått bak gevær, kan jeg forstå at ett veldig sviktende grunnlag gjør at vinkelen mellom kropp og rifle endres under rekyl. Og at utslaget da kan gå til venstre. Omtrent som når en rygger med en henger.

 

Men ellers sliter jeg fortsatt med å få sviktende mottak på høyre side til å gi munning mot venstre. Men her er sikkert min manglende erfaring av tofot-skyting som slår til.

Og så blir det spennende å se hva trådstarter finner ut, jeg regner med at tyngde både på høyre og venstre side blir testet...(?).

 

Takk for tålmodig redegjørelse, M67!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Omtrent som når en rygger med en henger

Veldig god analogi, det er omtrent slik det ser ut når en står bak skytteren og ser på. Og er det beint, så svinger ikke hengeren.

d28c0227.jpg

 

Men fortsatt hørest det litt merkelig for meg ut at dårlig støtte / anlegg på høyre side av gevær skal gi rekylutslag til venstre.

Jeg synes det høres veldig fornuftig ut. Da kan jo kolben "slippe ut" til høyre og munningen vil gå til venstre.

Ved skyting med tofot så er hviler rifla på 3 punkter , tofotens bein, og baksekken, og det er sideveis symmetri. Om rekylopptaket er symmetrisk så vil i prinsippet rifla gå rett bak-fram. Som Vet|us sier så er det ikke SÅ enkelt å få til i praksis, men det blir bedre jo nærmere man kommer.

Med reim er alt assymetrisk, og på grunn av at reima dra inn rifla til skuldra, og endatil skrått, og avtrekkerhånda støtter mot at rifla kan gå ut mot høyre bak - det er mye mer komplisert og jeg har ikke tenkt så mye igjennom det. Ikke skyter jeg godt med reim heller, (dvs. ikke med DFS-skyttere som målestokk...)

 

Men her er sikkert min manglende erfaring av tofot-skyting som slår til.

Fysikk og geometri er ikke avhengig av skyteerfaring. Men du kan ha et manglende bilde av hva som faktisk skjer. Jeg skal prøve å filme litt i helga - sånn av akademisk interesse.

 

Takk for tålmodig redegjørelse, M67!

"Sannheter" har godt av å bli utfordret, jeg hadde ikke giddet å diskutere om jeg hadde vært 125% sikker. Men jeg er vel mer overbevist nå enn da vi begynte. Så takk selv!

 

Når i bruger tofot, og har disse problemer med at piben hopper til venstre, er det så primært, når i bruger en form for underlag(beanbag) under bagskæftet, kombineret med at i holder venstre hånd under bagskæftet.

Nei.

 

Hvis dette er tilfældet, kan man forestille sig, at årsagen til at mundingen hopper til venstre, er baseret på at riflen rotere nod venstre omkring løbscenter, på grund af at der skabes rotation i kuglen, som får riflen til at rotere modur.

Hvis man så har et lavt hold på riflen, som forhindre denne rotation (hånd under bagskæftet, og tofot) vil denne rotation af riflen medføre at mundingen hopper/vælter mod venstre

Ja. Tror dette hjelper på "hoppet", men det er først med grovt skyts en merker det vesentlig. Det bidrar til å løfte vekt av høyre bein på tofoten, og om ikke låsen på vugga er 100% så må en hele tiden vri rifla tilbake igjen. Gjør en så det med vekt på kolben der en ligger, så sklir gjerne hele skiten framover :?

Men - venstrehåndsskyttere får hopp til høyre... Tror jeg. Det er mye rart som skjer når en skyter.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Først må jeg nevne at jeg er på usikker is her, siden jeg ikke kjenner til hvordan alle krefter virker på ei rifle.

 

Men hvis jeg går ut fra at M67 har rett med tanke på at rifla roterer rundt et tyngdepunkt som ligger lengre fram enn kolben. Siden kolben helt klart er forlav, jeg må løfte hodet for å kunne se gjennom kikkert, så kan det hende at jeg ikke får presse ende av kolbe godt nok inn i skuldra. Det er da rom for at kolbe kan presses ut mot høyre, noe som medfører at løp (og bilde i siktet) flyttes ut mot venstre etter skudd.

 

Hvis det er slik at jeg har kolbe hardt og godt inn i skulder, slik at det ikke er mulighet for rotasjon rundt tyngdepunkt lengre fram, så passer dagl sin teori. Jeg ser for meg at dette er uavhengig av hvor tyngdepunkt på rifla er plassert. Manglende kontakt mellom kinn og kolbe gjør at rifla kan hoppe denne veien. Til høyre vil bevegelse reduseres siden den stoppes av avtrekkerhånd. Men dette burde også gjelde for M67 sin måte å se det på.

 

Jeg ligger ikke på skrått slik som med reim, men forsøker å ligge i rett linje med begge beina godt og like mye ut til hver side. Venstre hånd bruker jeg som underlag for bakende av kolbe. Varierer høyde på siktet ved å knytte nevne i varierende grad.

 

Med tanke på presisjon for jaktbruk har "problemet" mitt ikke noen praktisk betydning. På 200m ligger alle skudd i og rundt 10er. Men det er irriterende å måtte flytte rifla tilbake for å se skiva etter hvert skudd.

Link to comment
Share on other sites

Ud over aksial rotation, forårsaget af at kuglen spinnes op i omdrejninger, kan der faktisk være et fenomen, med at når man støtter højre albue i bakken, og samtidigt får et slag på skulderen, vil der være en tendens til at skulderen skubbes lidt til højre. Dette medføre at der er en tendens til at hånden vil bevæge sig mod venstre. Denne hånd har fat om pistolgrebet, og vil skubbe det mod venstre. Da kolbekappen skubber skulderen ud mod højre, og hånden skubber pistolgrebet mod venstre, vil det også kunne have en tendens til at få mundingen til at hoppe mod venstre

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser selv at jeg spretter opp og til venstre en anelse.

 

Våpenet brukt er en Remington 700 i en Hougestokk, kaliber .308w. Det er jaktløp på rifla så løpet tar ikke i stokken med mindre jeg legger handa på stokken og løpet og klemmer.

Kan det være at jeg ikke ligger rett nok bak rifla kombinert med en kolbekappe som ligger lavt?

Link to comment
Share on other sites

Artig å diskutere, men rent praktisk:

 

- Det hjelper ikke å legge venstre hånd oppå kikkertsiktet og prøve å "presse ned", siden rekylen går tilbake og ikke opp.

 

 

Jeg er fremdeles langt unna å klare dette med lette jaktrifler.

Mja, munningsvipp er et velkjent fenomen og fører vel i praksis til at pipa popper oppover en eller annen retning. Hvis jeg ikke kan ligge riktig bak rifla, dvs underlaget tillater det ikke - trenger jeg ikke å gjøre noe annet enn å holde venstre hånd i kolbegropen på 6,5'en. Med 308 løpet derimot blir vippen merkbart større og en hånd på montasjen hjelper å holde rifle ned å tofoten god plantet i bakken. Siden jeg sjelden har anledning til alltid å skyte på samme underlag annet enn på banen, liker jeg å kunne veksle litt på hvordan jeg stabiliserer rifla, dvs jeg liker ikke å binde meg bastant opp mot at jeg kun skal ligge bak rifle på den ene korrekte måten. Da er en hånd på montasjen(ikke kikkertrøret) kjekt. Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En ting som er verd å nevne er at øyeavstanden til kikkertsiktet blir endret når man ligger rett bak rifla kontra skrått.

Når jeg begynte å trene på å ligge rett bak måtte jeg flytte flere kikkertsikter noen picatinny-rader bakover mot kolben.

Link to comment
Share on other sites

Forbannet altså!!

 

Var på skytebanen, men greier ikke å rette opp "problemet.

 

Har bygd opp kolbe. Legg fra en stk trang dykkesokk av neopren, med liggeunderlag under. Ble nesten akkurat like bra som den fra Beartooth. Men det er mye tøffere med merket Picasso på rifla.

 

Når jeg la minimalt med press på kolben med kinn, så hoppet rifla virkelig mye. 3 skiver til venstre.

Forsøkte forskjellige stillinger, men det ble lite forandringer.

 

Det eneste som hjalp var når jeg presset kolbe hardt inn skuldra med venstre hånd. Men nå ble samlingene heller dårlige. I tillegg så hoppet løp opp.

 

Jeg må lade mer, og teste flere runder. På onsdag så blir ryggsekk med som underlag.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Riflen hopper til venstre når jeg skyter med tofot. Jeg skjønner jo at noe er galt med liggestillingen min siden jeg ikke greier å ta opp rekylen rett bakover, men jeg skjønner ikke hvilke justeringer jeg bør gjøre. Det eneste jeg er helt sikker på er at kolblen er en tanke lav, så jeg får ikke lagt kinn skikkelig nedpå.

- Jeg har forsøkt å justere liggestilling slik at jeg ligger i rett linje bak. Beina er spredd lett, og like mye ut til hver side.

 

Men jeg greier ikke helt å finne ut av det. For hvert skudd hopper rifla til venstre slik at siktepunkt ligger et par meter til venstre på 100 meter. Fryktelig irriterende når jeg ønsker å folge med på på dyret, og i særdeleshet reinsdyr hvis det tilhører flokk. Ille å måtte lete opp dyret med kikkerten etter skudd.

Her er en filmklip som viser precist det du skriver. Prøv at se på skyttens skuldre under skudet, se ca 1.45 min inde i klippet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...