Jump to content

Nytt prosjekt: Rifle til jakt på lange hold


Proffen

Recommended Posts

Ble vell sitert fra mitt spørsmål om det hadde kommet noen mulighet for "zoom" Contour.

"Signaturen" min ble tolket som en del av innlegget mit. Jeg ble vell kansje tatt for å være kritisk til å ha kamera på børsa eller noe av TS...

Bare en liten missforståelse en mørk og sen kveld i desember :D Regner med (håper) at det ikke er noe ondt-blod mellom oss lengre.

ikke noen stor fest-tale du gikk glipp av der :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 266
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Løpet er montert i børsa, stokken er bedda. Gjenstår coating, gjenging og customdreiing av picatinnyskinna. Pluss litt annen grums..

 

Apropos gjenging. Doktoren anbefalte 15x1 gjenger og jeg har ikke kunnskap til å motsi han på det. Så da sender jeg Hauskendemperen som jeg allerede har til Hausken for å skifte gjengesatsen til 15x1. Den er 14x1,5 nå.

 

Det doktoren ikke likte var vel stor forskjell på løpets dimensjon og dimensjonen på gjengene.

 

Neste uke er sagt om levering av herligheten, jeg tenker jeg forventer 14 dgr så får vi se! Dette blir bra.

 

Har forresten vært dum å kjøpt en Remington Seven i mens også...og en nydelig Kahles Helia 5. 1-5X24i. Kikkerten var dobbelt så dyr som børsa... Ikke akkurat langholdsbørse altså, men det var kortholdsbørse jeg skulle ha :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor tykk er pipa i enden da? Ville hatt størst mulig gjenger. M18x1 er jo bankers :)

Sørg for å få minimum 40moa tilt på skinna di, slik at du får brukt hele registeret i kikkerten.

 

LongRange freste ned kassa på T3'n min, og nå med skinne uten tilt, og turret på Kahles i bånn, er jeg 4.5cm over senter på 100 meter. PERFEKT :)

Link to comment
Share on other sites

Knut Erik: Pipa blir "bare" 19mm, så da mente han 15x1 ville være fint. Mulig 18x1 blir litt mye da? Eller? Jeg har ikke peiling..

 

Skinna er originalt 40 MOA, jeg vil gjerne ha den ca.36 MOA for å komme i null på hundre. Dette blir ikke 100% hardcore langholdsbanerigg. Men jakt rifle med langholdsegenskaper.

 

Blir nok helt sikkert en ny pipe etterhvert! Da får jeg vel følge Sveins 45 tommers løp!!!

Link to comment
Share on other sites

Må jo kunne stole på at Lilja borer beint :mrgreen: . Neida, faren for at løpet ikke er helt rett er jo tilstede og skulle det vise seg at det går ut over presisjonen så får dei lov til å prøve en gang til :smile: . 300 RUM løpet jeg har, som PacNor har laget er ikke 100% rett men det går bedre enn han som styrer rattet.

Det vil gå ca 6 mnd før jeg har langløpet, men viser det seg at det har noe for seg ang hastighet så kan det nok komme eit til i cal 30 ett eller annet :P .

Link to comment
Share on other sites

Spørs om børsisen din bare har M15 tapp da siden han anbefaler det i stedet for M16 :winke1:

 

Nå skal Proffen sende demperen tilbake til Hausken som skal skifte mutteren. Så Rafdal skal da bruke gjengesnitt, noe jeg tviler meeeget sterkt på at han kommer til å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er jo litt OT, men her er et par bilder av min nye Remington model Seven 308W. Original syntstokk, kappa løpet på 42 cm, Schultz og Larsen TMD, picatinny skinne EGW, leupold QRV og Kahles Helia 5, 1-5X24.

 

Og et bilde med Hensoldten på....litt mismatch kanskje..

 

image_zps66aaa2a2.jpg

 

image_zps9d1581cb.jpg

 

Snart kommer Stiller'n :D

Link to comment
Share on other sites

Oppsettet ble til slutt som følger:

 

-Stiller TAC300 låskasse

-36 MOA picatinnyskinne, levert av Stiller, men modifisert av Rafdal.

-Lija løp 7mm STW, flutet, 67 cm og 19mm i tuten, gjenget for lyddemper, lakkert med svart matt Guncoat.

-McMillan A3 stokk uten justering for å spare litt vekt, Duracoated koksgrå med svarte spetter.

-Wyatt Outdoor underbeslag med magasin til 338 Lapua, modifisert til å ta 7mm STW. COAL i magasin: 96,2mm

-Jewell avtrekk, custom benchrest.

-Spuhr separate ringer

-Hensoldt 4-16X56

-Versapodpinne innstøpt i stokken

-Picatinneskinne montert under forskjeftet foran

 

Herligheten veier bare 4 kg uten kikkert og ringer. Med kikkert, ringer og demper: ganske nøyaktig 5,5 kilo! Fantastisk :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått testa litt STW :-) Testa 5 forskjellige ladninger opp til 89 grs med H-50bmg. Siste ladning ga 920m/s med 180 Berger.

 

Teste en serie med 168 grs LRX og N165, på laveste ladning ble det 917m/s!

 

Felles for absolutt alle 5-skudd seriene uansett krutt og kule var at det samlet under 15mm, i et helvetes snøvær. Og dette var på standard DFS elektronikk skive. Virker som pipa ikke er kresen hverken på krutt eller kula. Godt fornøyd og spent på hvilke hastigheter jeg kan oppnå. Ingen trykktegn i det heletatt. Den slappeste ladninga med 50BMG kruttet sota litt.

 

Hylser derimot ble ikke kastet ordentlig ut ved ladegrep... Er vel noe som er røket..sikkert lett å fikse :-) Nå blir det ski og vinterferie med smurfeline og lite skyting..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

50 m/s er mye uansett hvilken patron det er snakk om :winke1:

 

Min erfaring med patronen med mye mindre utvalg i egnede kruttsorter var at patroner med 10-12 grs mindre volum, ga samme hastighetspotensialet og mye mindre temperamentsfulle ladninger.

 

Hornady no.9 har 915m/s som maks med 175 grs kuler, Nosler no.7 har 930m/s med samme kulevekter. 180 hybrid har ganske kort bæreflate og gir lavt trykk, så en kan kanskje få noe mer hastighet med denne enn de klarer i bøkene. Men de har skikkelig trykkmålingsutstyr så det er sikkert smart å ha hastighetene deres i bakhodet.

 

970-3200f/s er nok ett godt stykke over det som kan oppnås innenfor noen normale trykkstandarder.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok helt sikkert rett Sauer150. Men en ting kan man jo dra litt lenger enn alle disse offisielle ladedataene og det er COAL. Den er jo stort sett en eller annen standard og på STW er den merkelig kort i ladebøkene. Jeg kan ha 8, nesten 9mm lengre COAL enn en del ladedata. Det gjør en del med trykket?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...