Jump to content

Nytt prosjekt: Rifle til jakt på lange hold


Proffen

Recommended Posts

Sak'n er original kamret i 7mm STW fra fabrikk. 1-9,5 twist. Har løp fra border i 1-9 som er tenkt til br. Maks lengde i magasinet er 94-95 mm, jaktammo satt til 93,5. Ps! Det finnes endel av dette kaliberet i landet, er ihvertfall 4 i Trøndelag.

 

Så bra :D Da betyr det vel at det finnes litt Norges-lokale ladedata rundt omkring. Håper jeg kan spørre litt underveis. Har du ladet med 180 grains kuler før Trondheim?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 266
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvilken 180 grs tenker du på? Berger er det delte erfaringer med over dammen. Barnes lrx, Nosler accubond og sciroccio 2 og Hornady amax fungerer bra.

Vet ikke hvor lenge/erfaring med lading du har?Det er veldig kort vei fra himmel til helvete i dette kaliber. Flate hetter kommer fort som f..., noe som funket i vinter ble plutselig tricky i sommer. Og det var en snill ladning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen erfaren lader. Jeg ladet pistol ammo før og gikk lei. Jeg vet at kaliberet kan være kilent å lade, håper derfor det er litt erfaring der ute som det går ann å spille på. Tenkte på 180 grains Berger ja...hva slags delte erfaringer er det med den kula over dammen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vel prosjektet går sin gang. Etter råd fra Idar på jaktdepoet(takk forresten) sjekket jeg med Rafdal og Stiller precision om det gikk ann å bestille TAC338 kasse men med vanlig magnumstøtbunn, slik at jeg ved et senere tidspunkt dersom jeg fikk lyst kunne åpne støtbunnen igjen og gjort om børsa til 338 LM feks... Det gikk dessverre ikke. Ihvertfall ikke tilrådelig. Så da blir det som opprinnelig bestilt, Stiller TAC300.

 

Skjefte er også avklart. Jeg får det som jeg vil, fra McMillan. McMillan A3 Sporter med Edge teknologi! Blir råbra tror jeg.

 

Lade har jeg begynt med, til 6,5 foreløpig. Men utstyret til 7mm, dier til STW osv er på plass. Søknad er sendt politivesenet...så da er det bare det værste igjen...vente :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei igjen!

 

Tiden går...og den går selvsagt alt for sakte.. Stiller kassa er nok snart klar, men McMillan stokken tar sin tid. I mellomtiden rakk jeg å få en god nyhet :) Stiller Precision Firearms lager nå også underbeslag som tar AICS magasiner til Long Action kassene! Det er helt supert, da får jeg noe som jeg vet passer uten noe mikk og det er kvalitet. På hjemmesidene til Stiller står det at de bare lager til SA, men det er altså ikke helt korrekt. hjemmesiden er ikke helt oppdatert.

 

Dessuten er søknad om 7mm STW innvilget og ligger bare å venter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liten oppdatering:

 

Stiller kassene er ferdige! Er vel på vei til Norge om 14 dager tenker jeg. Ble litt kluss med McMillan stokken. Gjorde noen kjappe vurderinger og det ble endret til at jeg kjøpte en McMillan A3 av Roger Hansen i dag. Den blir sendt til Rafdal på mandag :-)

 

Det kan se ut som det blir en Hensholdt 4-16 på toppen i en Spuhr montasje.

 

Hensholdten skal ha 224cm justering på 100 meter. Noen som vet om 40 MOA/12mil tilt blir for mye? Dersom alt er sentrert skal det vel være 112 cm ned til bånn? I så fall blir 12 mil tilt litt mye for å komme i senter på 100?

Link to comment
Share on other sites

God kveld mister :D

 

Nei den må ikke det, men hvis jeg ikke har misforstått regnestykket så ligger jeg vel ca 8 klikk over på hundre. Har ikke regnet på hva det er i 7mm STW, men tipper senter på 250-280 meter kanskje?? Jeg synes det er litt høyt. Kommer garantert til å skyte på dyr på kortere avstand enn det. Kan seff bruke retrikkelet...kanskje en vanesak??

 

Må jo få brukt STW'n helt ut en gang i blandet og!!

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å bruke retikkelet, det har jeg gjort med 338'n, og det fungerer helt fint. Den blir ikke brukt til jakt på under 500 meter uansett da ;)

Lutz børsa skal ha 0 på 1000 meter, da kan jeg med den oppgitte bc og 900 m/sek, kneppe meg ut til 2400 meter, og bruke retikkelet ut til 2900 meter. Men det gjenstår å se ;)

Link to comment
Share on other sites

Regnet litt på BulletFlight....innskutt på 300 meter ligger jeg ca. 8 cm over på hundre meter som det største avviket fra 0-300 meter. Det er jo ingen ting! Tror det skal bli greit å håndtere det. Dessuten kommer jeg da til 2000 meter med klikkene i Hensholdten. Setter jeg på Kahlesen kommer jeg enda litt lenger...men da har vel skytteren (meg) falt av for lengst.. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Innskutt på 100 m eller ikke. Der er nå uansett lurt å bruke 100 m eller noe sånt som nullpunkt om man skal verifisere ballistikk kalkulatoren. Av den enkle grunn velger jeg alltid 100 m som null/innskutt for å gjøre det enklere for meg selv senere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette skal jo først og fremst bli en jaktrifle, og selv om den er til jakt på lange hold, tror jeg du kommer til å felle mest vilt på 20 - 150 meter. Jeg hadde ikke vært komfortabel med å måtte forlegge på avstander under 250 til 280 meter. Skinna på Stiller'n har vel 20 moa? Hadde i såfall brukt ringer uten tilt og fått 0 på 100. På en annen side, hvis du forventer og primært skyte dyr på 300 meter og utover, så er det sikkert lurt å gå for 40 moa.

Link to comment
Share on other sites

Vi tar utgangspiunkt i en 40 MOA skinne og han freser ned skinna til omlag 36 MOA.

Er bedre å bruke 10mil, så er du sikker, pluss at du slipper å bunne ut kikkerten. Det kan være mange ting som bidrar til at det er greit å ha litt ekstra justering i bunnen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal definitivt kunne utnytte denne custom riggen til det fulle. Om jeg skal skyte langt? Jeg skal skyte så langt som det går ann å skyte med rifla. Jeg blir skuffet hvis jeg aldri får prøvd den på 2000 meter. Primært skal børsa brukes på 2-600 meter. Men muligheten for å skyte laaaaangt skal være der.

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

2000 meter med 180 Berger Hybrid er 242 klikk.

Det er vel ikke noe du vet før du har prøvd :wink:

Er jo ikke sikkert pipa gir den hastigheten du ønsker. Når du skal skyte i det transsoniske området skjer det mye rart :wink:

Jeg hadde ikke hengt meg for mye opp i hvor mange "klikk" hit eller dit. Du risikerer bare å ende opp med noe som er upraktisk og knotete i bruk. Men på en annen side det er du som bygger :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hensholdt? Skal du ikke bruke Kahles? Den har jo 26 mil.

Å bunne en kikkert burde ikke være noe problem. Alle mine kikkerter er bunna for å få full pupp. Berger sinr kuler har 0 problem med transonisk overgang. Så stå på. Sett deg et mål og ikke gi deg. Hadde jeg gitt opp, så hadde jeg fremdeles syns at 1200 meter er griselangt ;)

Link to comment
Share on other sites

Berger sinr kuler har 0 problem med transonisk overgang

Selv om kula ikke har problemer, kan det hende at balistikk kalkulatoren har det :wink:

Jeg har en Zeiss som var justert slik at jeg var 0,5 mil fra "bunnen". Det går helt fint. Men jeg hadde den fordelen at jeg testet utstyret før jeg valgte tilt på skinna. En av fordelene med å gjøre det selv.

Link to comment
Share on other sites

Når du skal skyte i det transsoniske området skjer det mye rart

Det er jeg ikke helt enig i. Det skjer ikke SÅ forbanna mye - ikke om man har et verifisert oppsett, og har kontroll på met/env variablene.

Enkelte kuler skjer det en hel del med etter noen hundre meter, men det er ikke nødvendigvis pga. transsoniske effekter. De fleste kuler bare flyr videre.

Det største problemet på slike hold er oftest den lange flytiden, som gir store utslag dersom ikke alt er likt fra avfyringen av. Vind og Vo.

 

kan det hende at balistikk kalkulatoren har det

Det vanligste er jo at man har lagt inn noe som ikke stemmer. Men det jo også forbanna vanlig :oops:

 

Husk at det er ganske lite signatur fra en 180 grains kule når en kommer til 2km

Det er jaggu meg "ganske lite" uansett hva man skyter med. En ting man skal tenke på når man f.eks. velger å montere kikkerten så "bunn" er f.eks. ved 3 eller 500m, makshold blir ikke 3 eller 500 lenger.

 

Du har kanske et par og tyve klikk fra 100 til 500m med STWen, hva hjelper 20 klikk på 2000m? 50m? 100m? KnuteriK kan skyte inn på 1000m, kan du det? Hvis ikke blir det kanskje på 100m, blir det usikkerhet innført når du skal forlegge under innskytinga?

Når glemmer du hvor mye du skal forlegge? Jeg vil iallefall heller bomme en gang på 2000m fordi jeg jeg roter med forleggingen, enn å bomme ørten ganger på 400m av samme grunn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har uttrykt meg klønete. Med 35-36 MOA (ca 11 MIL) tilt kommer jeg i null på hundre. Jeg har ikke tenkt å bomme noe mer på 400 av den grunn og skjønner ikke helt problemene som her tegnes :-)

 

Knut Erik: Kahlesen kommer nok på når jeg skal skyte på gonger på langt hold. Lett å bytte over..

 

Dette blir morro uansett, gøy å prøve nye ting :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det vanligste er jo at man har lagt inn noe som ikke stemmer. Men det jo også forbanna vanlig :oops:

Jeg har forstått det sånn, at når du skyter i transsonisk område så må du ha en spesielt "tilpasset" drag profil for den enkelte kule. Jeg har også forstått det slik at ikke alle balistikk kalkulatorene har/eller bruker dette.

 

Så poenget mitt er, hvis kulen bare flyr vidre uten å bli ustabil, så er det fortsatt ikke sikkert at den predikerte verdien kalkulatoren gir stemmer. Så å henge seg opp i så og så mange "klikk" til 2000m er ikke et stort poeng. Det gir en pekepinne, men fasiten er å skyte :wink:

 

@Proffen: Problem og problem.. , jeg bare spikker fliser :lol:

Link to comment
Share on other sites

Så poenget mitt er, hvis kulen bare flyr vidre uten å bli ustabil, så er det fortsatt ikke sikkert at den predikerte verdien kalkulatoren gir stemmer. Så å henge seg opp i så og så mange "klikk" til 2000m er ikke et stort poeng. Det gir en pekepinne, men fasiten er å skyte

Selvsagt er fasiten å skyte - på den måten har flere av oss laget sine egne "custom drag profiler" - man kan bruke en profil til så mange hundre meter, en annen fra dit til dit, osv. eller man kan ha flere BCer i en profil.

Jeg har vel alle i bruk :roll: Med BC fra eska, er 300gr OTM et par klikk høy på 1850m, men med 3 hastighetsavhengige BCer er den innafor ett klikk til rett bortom 2km. Med 9g Scenar er det spot on med oppgitt G7BC, iallfall til 1300m, som er omlag 330m/s.

 

Min erfaring er at om en har ei kjent kule, og finner en rett BC (altså ikke bruker noe gammelt vas ala 0.615 for Lapua Scenar, men samme fra flere kilder, og gjerne Litz) Og får kronografert, og verifisert ut til en 700-1000m (på 500m er ett klikk 4-5% av oppslaget, så det er ikke nøyaktig, men på 1000m er det kanskje 1%)

- Så vil en sjelden være mer enn et par klikk unna på 1500m, og med min ringe erfaring på "2000m", det samme der. En forutsetning er at en har met/env riktig, det begynner å bli kritisk rundt 1500m eller rett før.

Og da blir 242 nokså greit å forholde seg til, dersom hastigheten han snakker om er reell, noe jeg tviler mer på enn prediksjonen av antall klikk :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

242 klikk er ikke vitenskapelig og var bare for å illustrere at jeg trenger å bånne turret på 100 som Knut Erik ville sagt. Det er altså ikke ment som mitt endelige erfaringsgrunnlag for skyting på 2000 meter. Det tenkte jeg skulle komme en gang etter at jeg har montert kikkerten.... :wink: Men da må jeg først velge montasje, tilt og kikkert ikke sant? Og skal man velge det må man gå ut fra noe? Verifisert klikktabell med et gevær som enda ikke er laget er vrient??

 

242 klikk er helt sikkert ikke riktig, men det forteller meg at jeg trenger alle klikkene i høyde som kikkerten kan gi...

 

Spuhr ringer har enkommet posten. Er jeg riktig heldig kan jeg ta meg fri en dag når Rafdal er ferdig med børsa og testskyte tilten på montasjen. Ikke noe er som custom tilpasning :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ting går sakte fremover. Jeg har nå alle nødvendige komponenter for å begynne å lade. Og da ble det fokus på COAL gitt. Altså mer nøyaktig på millimeteren..jeg vil ha et magasin til denne børsa, men 7mm STW er laaang. AICS systemet er velprøvd og solid, men maks COAL med 338 Lap mag magasinet er 92,6 mm. Det blir for lite.

 

Etter mye research har jeg kommet til underbeslag og magasin fra http://www.wyattsoutdoor.com

 

Her blir maks COAL 96,2mm med 338 lap mag magasinet :D Det lar seg høre! Bestilling sendt og Stiller sitt underbeslag avbestilt..

 

http://wyattsoutdoor.com/product_info.php/cPath/2/products_id/52

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En "styr unna patron" i flg Jørund Lien (i siste nr av jakt)." Kresen og sær på ladevekt og krut"."Erfarne heimeladar som vil ha ei ekstempatron, men som kan halde hovud og kronograf kaldt"."Ha minst 20 års ladeerfaring"

 

He, he. Dette høres jo ut som det kan være moro.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg sliter litt med kvalifikasjonskravet til herr Lien :-)

 

Men milde Moses... Det er bare å begynne å skyte med briller det ;-)

 

7mm STW blir gøy! Og jeg har pratet med mange som ikke deler Liens angst for patronen. Man skal være forsiktig og ha sommer og vinter ladninger, ellers er det vel tur og kjør!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...