Jump to content

Nytt prosjekt: Rifle til jakt på lange hold


Proffen

Recommended Posts

  • Replies 266
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Liten oppdatering fra siste dagen på skytebanen.

 

Jeg testet bare en 5-skudd serie med 168 grs Barnes LRX. Denne hadde jeg ladet med N-165 krutt. Jeg fikk 917 m/s på den snilleste ladninga og stoppet der rett og slett. Etter litt telefoner og sjekking av QL tror jeg at jeg går helt bort fra N-165 som krutt i denne patronen. Det er veldig kort mellom ok og overtrykk. Nå har jeg fått så mye sent brennende krutt allikevel.

 

Sendte av gårde 25 skudd med Berger Hybrid 180 grs. Alle ladd med H-50BMG, 85-89 grs. COAL hadde jeg satt til 95mm. Alle seriene samlet veldig godt i et H.... snøvær. Skytter har nok mye av skylden for at det ikke ble enda bedre.

 

Siste ladning med 89 grs ga 912m/s i snitt, og den beste samlingen. 12mm. I følge QL er maksladning 90 grs. Jeg hadde ingen trykktegn på 89 grs, og fortsetter til uka med 90-94 tenker jeg. (Men med lengere COAL) Vet ikke helt hva jeg kan forvente, men håpe er jo lov? Rundt 960 m/s med 180 Berger hadde vært nice :mrgreen:

 

Alle disse patronene ble ladd før jeg fikk rifla. Jeg antok at 95mm COAL ville funke uansett og det gjorde det forsåvidt. Nesteladning blir Bergerne satt til 98,6 som er 1mm unna bommene.

 

Kommer også til å lade en runde med 20N29 kruttet og se hva det gjør med sakene. Mulig det faktisk er for sent brennende. Time vil show..

 

Noen som har hørt noe mer om 195 grs Berger og 175grs AB LR??

Link to comment
Share on other sites

Ny dag på skytebanen med testing av ladninger. Med fare for å bli kritisert både opp og ned, så deler jeg det her.

 

Testa 91, 92 og 93 grs H-50BMG bak 180 Berger, COAL 98,6mm Fikk relativt stor ES, særlig på en serie. Siste serie med 93 grs etterlot noen blanke merker etter utkasteren og en liten rand rundt anslaget på primeren og 980 m/s. Litt heftig ladning. De to andre ladningene etterlot ingen trykktegn som jeg kunne tolke ihvertfall. Tipper jeg ender på 91,5 grs og ca 960 m/s. Og det er jeg igrunn temmelig fornøyd med. H-50BMG virker helt klart å være det kruttet som gir tryggest trykkkurve og hastighet. Alle disse ladningene er komprimert.

 

Jeg skjøt også 2 5-skuddserier med 168 grs LRX, bak den hadde jeg 91 og 92 grs H-50BMG.

 

91 grs ga 977 m/s og ingen trykktegn.

 

92 grs ga 1000 m/s og ingen trykktegn.

 

Ikke helt fornøyd med samlingen på LRX`n tror jeg prøver 89 og 90 grs neste gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etter testing og innskytning skal jeg og STW'n på besøk til Svein i Hauge i Sokndal i helgen. Dessuten blir både STR'n og en Rem Seven med på tur. Skal bli spennende å få testet ulike avstander :-) 1850 er vel mulig på banen deres, om bare jeg gjør jobben :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja, det har jeg vettu. Var en helg i Sokndal og skjøt. Vi hadde litt kjipt vær og vanskelige spotteforhold. Tåke/dis i nedslagsfeltet. Greie vindforhold med 0-4 sekundmeter.

 

Jeg har enda ikke helt funnet godladningen presisjonsmessig. Allikevel var det mye morsom skyting. 1340 meter var ikke vanskelig, med repeterbare treff. 1550 gikk dårlig, mest pga spotteforholdene.

 

Hadde en del morsom skyting på 5-700 meter. På 700 meter hang en 20X20 gong som fikk det flere ganger. Artig :D

 

Dette skal jo først og fremst være en jaktrifle for lange hold. Og trene på 0-700 meter blir nok pri en stund fremover.

 

Fikk også testet RPS tofoten og den får bestått av meg. Senker tyngdepunktet en hel del, behagelig å skyte med.

 

Med ca. 960 m/s på 180 grs Berger tar det ikke lang tid før kulene er fremme ved målet gitt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...