Jump to content

Nytt prosjekt: Rifle til jakt på lange hold


Proffen

Recommended Posts

Det skal jeg! Har bedt om 1-8 snurr i pipa. Burde kanskje vært 1-8 1/2. Det er med tanke på 195 grs Berger. Nå er LRX kula extremt lang til 168 grs å være, så det bør passe ganske godt til den og.

 

Har også bestilt 175 grs AB LR. Så der får vi samkjøre litt :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 266
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå har jeg lest og lest og da fikk 180grs Berger kulene en fart på 973 m/s. Ihvertfall er det ladedata som tilsier det.. H870 krutt. Men gjenstår å teste det selv. Blir spennende dette..

 

H870 er erstattet med US 869 og de er tilnærmet like.

 

Om en har data som skal gi tett på 3200f/s med 180 Berger og nogenlunde normal løpslengde skylder en andre skyttere å prøve dette når man er helt alene på standplass. Det er en veldig heit ladning!

 

Normale data med 66cm løp som er trykkmålt er rett rundt 900m/s. 7 RUM med maks ladninger av samme kruttet og kule skal gi ca 940m/s.

 

Men om du derimot har bestilt løp a.la Rakken sin korte hendige :wink: er nok det fullt ut oppnåelig med mer normal kruttmengde

 

Når det gjelder 8700 skulle det forundre meg mye om jeg ikke finner 1 kg eller 2 i bua som sikkert kan avhendes til andre som er hardt angrepet av volumsyke. Du får si fra.

 

Oops slått på målstreken av KE

Link to comment
Share on other sites

PS 180 Hybrid er jo sheriff kula nr 1 i 7mm , men 175 XLD bør absolutt også være med på kortlista over de virkelig aktuelle.

 

Samme ballistikk som 180 VLD - men litt lettere så kanskje en kan lure 10-12m/s ekstra ut av den :winke1:

 

Matrix lager forresten en 190grainer i 7mm om du har snurr nok i pipa. Den nærmer seg stygt G1->0.7.

 

Er en del F klasse skyttere som justerer og pointer 180 MK også.

 

I 280 var det slik det virket likegyldig om en skjøt 180/168 Berger da volumet i den er såpass begrenset at en ikke fikk nok hastighet med den første. Litt som i 7 WSM i normale kasser. I STW hylsa med Wyatt boks e.l der en får type 100mm patronlengde kan en jo bare fyre ekstra.

 

Giftig blir det uansett

Link to comment
Share on other sites

Ja sikkert en heit ladning :-) Tror ikke jeg starter der..hehe

 

Finner ikke noe 175 grs kule i 7 mm hos Berger lenger, men mulig det finnes på noen lagre rundt omkring?

 

175 grs AB LR derimot. De har ihvertfall oppgitt samme bc som 180 Berger.

 

Stikker nedom en dag jeg vettu, så ser vi hva du har :-) Takk for tilbudet!!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Om en har data som skal gi tett på 3200f/s med 180 Berger og nogenlunde normal løpslengde skylder en andre skyttere å prøve dette når man er helt alene på standplass. Det er en veldig heit ladning!

 

Normale data med 66cm løp som er trykkmålt er rett rundt 900m/s. 7 RUM med maks ladninger av samme kruttet og kule skal gi ca 940m/s.

 

Dataene er hentet fra accurate reloading. 73 cm løp, Berger 180, H870 89,5 grs, Fed 215 primer, COAL vet jeg ikke. Samme data forøvrig, men med 76,5 grs N165 krutt gir 944 m/s ifølge samme nett sted. Jeg ser Ladeboken nr.7 er mye mer forsiktig enn disse ladningene og de tester med kortere løp. Ladeboken opererer med merkelig kort COAL syns jeg..

Link to comment
Share on other sites

Utklipp fra Longrangehunting.com

 

Murray, in my 7mmSTW, I'm using 76.5gr of RL-22 shooting the 180gr Bergers. Velocity ranges from 3180-3200 depending on temperature out of a 27.5" PacNor barrel. This is a pretty hot load in my gun, so work up to it.

 

i shot 80.5 gr of retumbo and 180s out of my 30" lilja barreled 1 and 9 twist at 3200fps. also used same load with 175 matchking and worked pretty good as well. half inch 5 shot groups all the time but actually my favorite load is 81.5 gr and the 162 amax at 3320. shoots good and kills the hell out of deer and elk

 

Dette er nok heite ladninger begge to.

 

3200 fps=974 m/s

Link to comment
Share on other sites

Til informasjon oppgir alliant maks ladning med 175 grs Speer til 70 grs med Re22 og 880m/s....

 

Er grunn til å legge merke til hva samtlige krutt og kuleprodusenter oppgir som maks hastighet med en bestemt vektklasse kuler. Når de virker til å være enige innenfor ca 2% er det grunn til å løfte mer enn litt på øyenbrynene når det kommer data som tilsier 10% mer krutt og 100 m/s mer hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri vært borte i at kassa noen gang har vært begrensende. Hylsene er svakeste punktet.

Når proppen i kammeret forsvinner er det veldig dårlig nytt for skytteren, da forsvinner trykket enkleste vei. I de fleste tilfeller betyr det bakover og nedover siden løpet er blokkert av ei kule på vei ut. Bakover og nedover er rett på skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm..skal prøve å ordlegge meg litt bedre. Et kammer og en låskasse/bolt med veldige trange/riktige dimmensjoner for kaliberet, vil vel gjøre at hylsene ikke blir utsatt for like mye juligng som hvis det er litt "slarkete" toleranser? eller tenker jeg feil?

Link to comment
Share on other sites

Du er nok ute på litt tynn is nå.

 

Med trange kammer, superglatt kasse osv er det mye vanskeligere å lese trykket enn når det er litt "romslig".

 

Det er også vesentlig forskjell på ulike utforminger av støtbunn og kasser, nettopp for å bygge inn litt ekstra sikkerhetsmarginer nettopp for at skytter skal kunne gå uskadd av standplass.

 

Men er skikkelig hylseseparasjon kommer du til å huske lenge!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er kammeret/bolt som holder på trykket ikke den tynne messingen?

Jeg tror du er inne på noe der ja.

 

 

Skulle tro det ja..men det er allikevel sånn at låskassens/kammerets kvalitet/toleranser ikke har noen betydning for hvor stort trykk en rifle takler? Det er ingen forskjell på hvilket trykk ulike rifler opererer med? Jeg får ikke det helt til å henge sammen. MEN dette kan dere bedre enn meg..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er du på vei i farlig retning Proffen. Messinghylsen har en hovedfunksjon, og det er gasstetting, styrken er det stålet som sørger for. Messing som materiale har noe varierende egenskaper, men ved et vist trykk overskrides flytgrensen for materielet. Da har du ikke lenger gasstetting.

Det blir ubehagelig for skytteren - i beste fall. I verste fall får vi aldri noen rapport fra skytteren.

Dette er en av grunnene til at det er farlig å gå ut over maksladning, det krever en grundig forståelse av alle forhold rundt ladningsutvikling for å kunne gjøre det farefritt, og det krever en del utstyr som ikke er tilgjengelig i en vanlig husholdning.

Link to comment
Share on other sites

Nå er du på vei i farlig retning Proffen

 

Neida, overhode ikke. Det jeg holder på med nå er å lære :-) Og jeg skjønner jo hva dere sier, så jeg har lært. Ergo dette er blitt mindre farlig alt.

 

Jeg lærer best ved å spørre om det som skjer i ytterkant av ting, grensen. Det er ikke dermed sagt at jeg skal gjøre det. Og det er heldigvis noen trykktegn før det fryktelig galt..som regel..

 

Vil forresten raskere snurr gjøre at trykket øker?

Link to comment
Share on other sites

I patroners standariseringer er maks trykket oppgitt. For normale riflepatroner er det 55-63 000 psi.

 

Nå er jeg ute på litt tynn is så Per- S får hale meg inn igjen. Litt avhengig av messingens tykkelse og kvalitet vil trykk over en gitt terskel gjøre messingens for plastisk og dens evne til å strekke seg blir overskredet - flytgrensen. Det er da du får sprekker, hettene ramler ut, hodet flyter ut i støtbunnen slik hylsebunn sitter fast i sluttstykket osv osv.

 

Det er derfor det ALLTID er viet så mye plass i alle ladebøker for å vise hvilke tegn som sier deg at hylsene er i ferd med å ryke. Når de gjør det og du er heldig ryker bare børsa. Er du skikkelig uheldig er det permanent slutt på alt.

 

Edit- ser Per-S allerede har vært på plass. :D

Link to comment
Share on other sites

Det er bare så vidt jeg tør foreslå en bok :mrgreen: men jeg kan love deg at du vil finne "Any Shot You Want" svært interessant i tillegg til kammeret. Har forresten nevnt den før.

Link to comment
Share on other sites

Seriøse våpen som produseres i dag har mekanismer som er sterke nok til trykkstandard for kaliberet de er kamret for. Hylser er også laget med litt sikkerhetsmargin i forhold til trykket. Men hylser i forskjellige kalibre har forskjellig styrke. Vanligvis er det hylsa som er det svakeste leddet.

Om hylsa ryker(det som vanligvis skjer først) blir det en gasslekkasje, da vil det sannsynligvis komme gass ut av mekanismen, muligens kan det også komme metallfragmenter flygende. I tillegg kan mekanismen ryke som en følge av dette.

Om mekanismen ryker (det kan også skje) vil nesten alltid hylsa ryke som en følge av dette fordi hylsa da ikke lengre har støtte. Det vil da føre til en gasslekkasje, da vil det sannsynligvis komme gass ut av mekanismen, muligens kan det også komme metallfragmenter og i enkelte tilfeller større deler flygende...

 

Kortversjonen er: Ikke lad hardere enn det kruttprodusenten oppgir som ladedata for det kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Man trenger sjelden briller til rifleskyting, men når man trenger det er de uvurderlige, og man vet sjelden når. ESS Crossbow Suppressor er verdt å se på, har spesielt tynne stenger for hørselvern.

Link to comment
Share on other sites

Litt avhengig av messingens tykkelse og kvalitet vil trykk over en gitt terskel gjøre messingens for plastisk og dens evne til å strekke seg blir overskredet - flytgrensen. Det er da du får sprekker
Flytegrensen er den høyeste spenningen man kan ha, uten plastisk deformasjon. Normalt definert ved den spenningen som gir 0,2% varig deformasjon. Det du snakker om her er bruddgrensen.
Link to comment
Share on other sites

Litt avhengig av messingens tykkelse og kvalitet vil trykk over en gitt terskel gjøre messingens for plastisk og dens evne til å strekke seg blir overskredet - flytgrensen. Det er da du får sprekker
Flytegrensen er den høyeste spenningen man kan ha, uten plastisk deformasjon. Normalt definert ved den spenningen som gir 0,2% varig deformasjon. Det du snakker om her er bruddgrensen.

 

Hva?? Har vi en amatør i proffens tråd?? :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ikke skue hunden på hårene. Vi vil ikke overstige flytegrensen til hylsehodet, denne delen skal ikke øke nevneverdig i diameter da dette betyr overtrykk i forhold til den svakeste lenken, hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitering av overforstående innlegg. Ranger#44

 

Ikke så gretten... Krister klarer sikkert forsvare seg selv..Kamera skal brukes på 308W til drivjakt og elgjakt. Har morsom film fra drivjakt i Portugal. Trengte ikke zoom da.

Var bra du tok med sikkerhetsreglene der...det er noe jeg har svært liten erfaring med...

Link to comment
Share on other sites

Så så nå, ikke så gretten :winke1:

når jeg spurte om zoom så var det for jeg så kikkerten ikke akkurat var Aimpoint det skulle brukes på og håpte det kansje hadde kommet linser eller noe til Contour så jeg kunne få filmet litt på lengre hold i forhold til orginal vidvinklen

 

Sikkerhetsreglene er vell signaturen min og ikke myntet på deg på noen måte :mrgreen:

 

Og filmen fra drivjakt venter vi i spenning på

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...