Jump to content

Erfaring med GRS-stokk.


Inbreak

Recommended Posts

Kjøpte meg ein slik til Sauer 200str i fjor sommar. Mest fordi eg var drittlei av å heile tida måtte demontere Gulbrandsrød-stokken (som ellers er ein kanon stokk) eg hadde frå før kvar gang eg skulle pusse geværet (kinnstøtta var i vegen for sluttstykket). GRS-stokken både ser og opplevast veldig bra og funksjonell, genialt å lett kunne ta av kinnstøtta for å få ut sluttstykket, og eventuelt enkel justering av kinnstøtte og lengde.

 

Ut over det har eg derimot blitt meir og meir skuffa. Sjølv om stokken er bedda (med eit eller anna plastaktig materiale), så er det nesten slik at begge skruane skrur seg opp over tid uten at våpenet har vore brukt ein gang. Brukar eg våpenet er det ikkje mange skudd før skruane har skrudd seg opp. Det har eg aldri opplevd med originalstokken. I tillegg tåler ikkje stokken ein gang følelsen av at det snart skal begynne å regne, endå mindre at det begynner å regne. Treverket sprett ut så eg nesten kan bruke stokken som sandpapir. Det til tross for at eg har pussa over stokken og smurt den så mange gangar berre i løpet av jakta i fjor som eg ikkje har gjort med originalstokken på 20 år ein gang. Eg har vel sikkert snart brukt opp ei halvliterflaske med 50/50 terpentin + linolje. Ein kan jo virkelig begynne å lure på om stokken har sett olje før eg kjøpte den i det heile tatt. No i helga testa eg geværet litt igjen, med nytt sikte, etter at våpenet hadde stått i våpenskapet sidan rett før jul. Då oppdaga eg plutselig at det rett og slett hadde begynt å sprekke øverst heilt bak på stokken. Det ser ut som det er berre nokre millimeter med tre der sidan det er frest ut holrom for justeringsmekanismen til skulderkappa.

 

Så, korleis er erfaringa til dokke andre? Er dette eit generelt problem, eller er det berre eg som har vore maks uheldig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker grs skjeftet mitt godt. De er enkle å tilpasse og pynte på og god å skyte med, men når det er sagt hadde jeg byttet over til en syntet modell på et øyeblikk hvis de hadde laget det. Treverk er treverk. Det kan sprekke og det kan oppføre seg rart i fuktig vær. Et lettere syntetisk skjefte hadde vært snadder.

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke uten grunn at GRS har laget en egen olje til bruk på skjeftet sitt. Den er å få kjøpt og jeg tror den er mer egna en ren linolje....linoljebehandling er jo en "never ending story" En laminatstokk trenger en olje som herder og forsegler mer enn den "metter".

 

Selvfølgelig kan du ha vært uheldig og fått et mandagseksemplar. Jeg har brukt oljen som GRS selger på min Jaktfeltstokk. Smurte den etpar ganger når den var ny. Brukt i regn og drittvær uten de problemene du beskriver.

 

Riktig behandlet laminatstokk er like stabilt som en playmostokk om enn litt tyngre. Har hatt ,og har, flere børser med laminatstokk og aldri hatt problemer.

 

Heller ikke de vanlige trestokkene har skapt trøbbel. Hvis trestokken slår seg og sprekker opp så er årsaken brukerfeil i de fleste tilfeller.

 

Ville tatt kontakt med GRS hvis jeg var deg og hørt hva de tenker om saken. Håper det løser seg! :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det er jo flere tråder her inne der folk klager på at GRS stokkene sprekker og at skruene løsner. Mange nok til at jeg aldri skal ha en slik, selv om de er aldri så gode å holde i. Jeg har heller aldri skjønt hvorfor den originale stokken er uaktuell å bruke...

Link to comment
Share on other sites

Føler vel at kvalitetssikringen til GRS er litt ujevn. Min stokk hadde en klar produksjonsfeil hvor det var frest for mye bort i framkant hvor låskassa ligger slik at jeg måtte bedde den. Nå fikset jeg det selv og legger vel ikke så mye i det men mtp de andre problemene som er blitt skrevet om her kan man vel ikke feie det under teppet helt. Feilraten kan virke noe høy rett og slett. Jeg synes den er nydelig å skyte med og den passer meg fint(nå som den er litt mer tilpasset meg), men som nevnt, en plaststokk i samme design og gjerne litt lettere hadde vært toppers.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan føye til to stk stokker som har sprekt bak ved oppspenneren på blaser. I "supermagnum" kaliberet 6,5x55..

Den første ble byttet av J&F uten problemer. Den andre ble byttet av Normas børsemaker. Det hadde blitt levert ut en del stokker til blaser som ikke var bedet. Så det var grunnen for mine sprekker.

J&F og Norma leverte god service i beggetilfeller. Og jeg er fortsatt godt fornøyd med produktet og levrandøren/butikken.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med sprekking bak låskassetangen og skruer som løsner etc kommer muligens av manglende bedding/eller for dårlig utført bedding. Grs kaller stokken for "Drop-in", men min erfaring er at en solid bedding må til også på disse. Det er lett å komprimere stratabonden hvis en skrur til skruene for hardt f.eks. og man kan faktisk skru på et skikkelig spenn i kassa/underbeslaget. Dette igjen gjør at skruene kan rakle løs pga ulikt moment/hold på for og bakskrue. Gjorde meg disse erfaringene med min GRS stokk for S&L Classic rifla. Ei skikkelig utført bedding løste problemet. En kompetent børsis bør gjøre jobben, ikke "Han Peder oppi Raillkattlia".....Ei dårlig utført bedding kan også føre til at skruer rakler løs , hvis det er skjevt og skakt utført. Ofte er ikke produsentens bedding god nok, da det kan være litt "hastverk" i ei produksjonslinje..

 

At det blant masseproduserte produkter dukker opp mandagsutgaver er ikke noen stor overraskelse. Det ser man hele tiden på alt ifra mobiltelefoner til biler. Det er ikke dermed sagt at det er et rævva produkt pga det. Vil tro det er flere fornøyde kjøpere/brukere av GRS-stokken enn det er misfornøyde. Det må være produsert en uhorvelig mengde av disse nå!! Å dømme et produkt nord og ned pga 10% feilproduksjoner, er i overkant idiotisk synes jeg.

 

Vil anbefale folk som har nevnte problemer,om å oppsøke en anerkjent børsemaker og få en vurdering av hva som må til for å løse problemene, evt reklamere til GRS. Lite poeng å sitte å ule inne på et forum. Det løser sjeldent problemer. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis de har 10% feilrate så er det mye men så mye håper og tror jeg ikke de har. GRS leverer jo til mange forskjellige låskasser og det er kanskje litt av problemet? Noen låskasser er enklere å få til bra enn andre, når det er sagt. Hvor mange har problemer med feks orginal STR stokk? Ikke veldig mange som jeg vet om og det burde være målestokken for nivået man skal legge seg på. Sauer bruker vel ikke Stratabond eller?

Nei, jeg synes det blir litt for enkelt å feie probleme under teppet og bare si at det er brukeren som ikke har fått beddet stokken sin av en spesialist. Da tror jeg man gjør GRS en bjørnetjeneste. De har litt å ta tak i, produktet kan absolutt bli bedre, kanskje Stratabond ikke er det beste valget?

Link to comment
Share on other sites

Tullmes...! GRS selger ikke stokkene sine med det forbeholdet at man må bedde for å få et fullverdig produkt. Tvert i mot så selges de som "Drop-in". Problemet er at laminatet ikke er egnet til å ta opp krefter slik det gjør i en riflestokk. På f eks Sauer 200 har man et veldig smalt område som går langsmed limfugen, så å si i hele høyden. Resultatet blir at stokken kan revne. Ser man på den org sauerstokken, så har de lagt inn en forsterkning bak kassa for å fordele kreftene. Hvorfor GRS ikke har gjort nettopp dét, lurer jeg litt på. Noe av grunnen er kanskje at de vil forsøke å holde samme prisnivå på en "Sauerstokk" og "700stokk". At stokkene til Rem 700 f eks ikke revner i like stor grad, sier seg selv. Der har man en rekylklakk som er veldig bred og lav. (Flere laminater tar opp rekyl)

Link to comment
Share on other sites

hewi: Det må vere lov å forhøyre seg og diskutere på eit forum uten å bli beskylda for både det eine og det andre. Spar meg / oss for patetisk tullpreik!

 

Som eg skreiv har det i løpet av 20 år aldri vore noke problem med den originale Sauerstokken, som ikkje akkurat har blitt neddynka med olje. Det er tross alt ein laminatstokk det også. Heller ikkje heiltrestokke frå Gulbrandsrød (NorskDP) har det vore noke problem med. At treverket har fått litt piggsveis i regnet, ja. Men ikkje i nærheta av kva GRS stokken gjer. Å bruke ein spesialolje er vel og greit. Men linolje er meir enn godt nokk, det er ein grunn til at det "alltid" har vore brukt.

 

Nå var det ikkje bak låskassa det var sprekk på min stokk, men heilt bakerst på oppsida. Der er det berre 2-3 mm tre igjen på grunn av utfresing til kolbekappemekanismen.

 

Trestokk krever skikkelig bedding same pokker korleis ein snur på det. Enten det er laminat eller heiltre. Tre gir etter, så noke anna er uhørt. Stokken er bedda av børsemakar, men må seie eg er litt meir skeptisk til eit plastaktig materiale enn det som vart brukt før i tida. Uansett, skruane løsnar, men det gjer det jo uten bedding også. Så spørsmålet er om laminaten rett og slett er for mjuk, til tross for bedding. Kan selvfølgelig bruke gjengelås, men føler det blir litt feil det også. Det skal rett og slett ikkje vere nødvendig.

 

Enig i at synstetisk stokk hadde vore ein fordel om det hadde eksistert tilsvarande modell (sjølv om eg aldri har hatt syntetisk). Men no eksisterar det tross alt ikkje, så det er ikkje eit tema ein gang.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen personlig erfaring med disse annet enn å ha holdt i/klådd på, men har sett veldig få klager på KKCs plankebiter i forhold til GRS sine. Kan det ha noe med laminatets egnethet å gjøre?

Decima Hunter i samme materiale som McMillans lettvektsstokker! JA TAKK! Det hadde vært noe det.

Link to comment
Share on other sites

hewi: Det må vere lov å forhøyre seg og diskutere på eit forum uten å bli beskylda for både det eine og det andre. Spar meg / oss for patetisk tullpreik!

 

Såh,såh..ta deg en kopp kaffe og ro ned pumpa... Det var overhodet ikke min intensjon å tråkke deg på tærne. Når jeg snakker om "folk som uler" inne på forumet så sikta jeg til han lengre opp i tråden som; "hadde hørt av noen/lest her inne at stokken var dårlig, og han skulle IVERFALL ikke ha den møkka der" Han sa det ikke ordrett slik, men mellom linjene så tolker jeg det slik.....altfor mange som dømmer produkter nord og ned, selv om de ikke har så mye som ei flis egenerfaring med nevnte produkter......og da sikter jeg ikke til deg...Beklager hvis jeg fornerma deg/eller ordla meg på en måte du trodde var tilsikta deg, men det var altså ikke min intensjon i det hele tatt.

 

At du opplever et problem med din sauerstokk (GRS) og vil forhøre deg her inne har jeg ingen innvendinger imot, det skulle bare mangle at du ikke kunne gjøre det uten å få på pukkelen! :). Nå har ikke jeg allverdens erfaring med sauer og stokker til denne. Jeg uttaler meg på et generellt grunnlag utifra lang erfaring med laminat og trestokker og praktisk bruk av disse. GRS har jeg somsagt på min S&L og uttaler meg om mine erfaringer med den og skal på ingen måte påberope meg å være et orakel hva sauerstokker angår.

 

Som eg skreiv har det i løpet av 20 år aldri vore noke problem med den originale Sauerstokken, som ikkje akkurat har blitt neddynka med olje. Det er tross alt ein laminatstokk det også.

 

Den tida jeg drev med DFS så var original sauerstokk innsausa i noe Epoxygreier som herder som bare faen. Skal ikke bastant påstå at det var epoxy, men hardt og vanntett var det. Og det er vel det beste du kan bruke på en laminatstokk hvis målet er å få den 100% stabil og vedlikeholdsfri. Hva de bruker nå til dags har jeg ikke peil på, men tviler på at det er linolje..

 

Å bruke ein spesialolje er vel og greit. Men linolje er meir enn godt nokk, det er ein grunn til at det "alltid" har vore brukt.

 

Min erfaring med kun linoljebehandling på laminat, er at det blir mykt og at det svetter nå inn i helvette i årevis etterpå,og stokken blir "bustete" i regn og fuktig vær..På ren trestokk derimot, har det funka som snus i snart hundrevis år,det har du rett i, men somsagt; jeg mener det trengs en herdende olje/sikkativ som sluttbehandling, uansett oljeblanding/typer, for å få "forsegla" stokken og gjøre den værbestandig uten å måtte ettersmøre hele tida.. Det er min erfaring...både på laminat og vanlig tre.

 

Nå var det ikkje bak låskassa det var sprekk på min stokk, men heilt bakerst på oppsida. Der er det berre 2-3 mm tre igjen på grunn av utfresing til kolbekappemekanismen.

 

Når jeg uttalte meg om sprekking så var det med tanke på GRS til Blaser, og at det ble nevnt at enkelte hadde fått sprekk bak oppspenner`n på disse. På en vanlig boltmekanisme blir dette området låskassetangen... Ser i ettertid at dette kunne tolkes som jeg bastant uttalte meg om sauer også. My bad :oops:

 

Trestokk krever skikkelig bedding same pokker korleis ein snur på det. Enten det er laminat eller heiltre. Tre gir etter, så noke anna er uhørt.

 

Helt enig! Det var derfor jeg nevnte det med at GRS kaller stokken sin for "Drop in" men at all erfaring tilsier at ei bedding må til for å sikre stabil funksjonalitet år etter år...alle børsemakere jeg har snakka med sier det samme. Børsemakeren jeg bruker, lo høyt da jeg nevnte at stokken ikke trenger bedding iflg GRS.. Selvfølgelig kan det gå bra uten, men jeg hadde ikke stolt på det...min erfaring med GRS og S&L Classic mekanismen tilsier det samme, som jeg nevnte i mitt svar lengre opp... GRS kalle stokken hva de vil for meg, jeg bedder uansett.

 

Stokken er bedda av børsemakar, men må seie eg er litt meir skeptisk til eit plastaktig materiale enn det som vart brukt før i tida. Uansett, skruane løsnar, men det gjer det jo uten bedding også. Så spørsmålet er om laminaten rett og slett er for mjuk, til tross for bedding. Kan selvfølgelig bruke gjengelås, men føler det blir litt feil det også. Det skal rett og slett ikkje vere nødvendig.

 

Dårlig bedding eller dårlig beddemasse kan være grunnen og Stratabonden er myk,ja. Har importert div laminatstokker fra Usa tidligere. Den laminaten har vært "mye" hardere enn den som er på GRS stokken min. Mulig de har fått laminat fra en middels/dårlig batch, ikke vet jeg... Problemet forsvant ivertfall for meg etter bedding, men en tradisjonell mekanisme som S&L med vanlig underbeslag (..som også beddes inn..) er vel lettere å få til et godt bedderesultat med, enn på f.eks en sauer200 str...Den er vel mere tricky.. Ville uansett tatt kontakt med børsemakeren som utførte beddinga hvis det ikke fungerer optimalt...Og er det GRS som er problemet, ville jeg reklamert.

 

Beklager hvis du følte jeg var frekk i mine tidligere innlegg, det var ikke meninga. Ha ei forrykende og god helg! :D

Håper problemet ditt løser seg :)

Link to comment
Share on other sites

Hevi: Når folk som lever av å kjøpe, sku på, for så å videreselge båtmotorer sier de kjøper alt av motorer bortsett fra tohatsu, så trenger jeg ikke førstehåndskjennskap til den motoren for å si at jeg helst velger et annet merke. At de som har brukt sine surt oppsparte grunker til nettopp tohatsu blir djup såra og vonbråten når jeg sier dette ligger i menneskets natur. Ellers kan jeg lite om GRS, bortsett fra at jeg har hørt de er gode å holde i, og har rykte på seg for å sprekke og skru opp skruene selv. endring av moment er en dødssynd i mine øyne. Dette er problemer som må tas på alvor av produsenten, ellers fester,dette ryktet seg for godt.

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på hvor mye disse skruene skal strammes. Når jeg strammer til skruene(får skrudd enda endel mer) får jeg ikke sluttstykket til å gå. Må skru skruene såpass løst at det er mulig å stramme endel mer for at sluttstykket skal gå godt. Dette er på en Røssler Titan 6

Link to comment
Share on other sites

I går bestilte jeg meg en Decima Hunter til min tikka M695.

 

Etter å ha lest denne tråden må jeg innrømme at jeg føler meg mer usikker på GRS.

Søkte derfor diverse innlegg om KKC og finner samme klagingen på de stokkene. :roll:

Nå produseres visst ikke KKC lengre til min Tikka så da får vi bare la det stå til og håpe på at det ikke blir som fryktet..

 

Satser på god bedding og håper denne stokken holder uten sprekker eller problemer med skjefteskruene.

Link to comment
Share on other sites

GRS bruker slik jeg har forstått det samme materiale som KKC gjorde etter at produksjonen av laminat i Eidsvika (I Haram kommune) ble lagt ned. Den som ble tatt i bruk var mye hardere enn den super myke som var før (Har hatt begge), og er samme materiale som Remington/Beretta (Tikka) med flere bruker i sine laminat stokker. (De fleste tror jeg man kan si i følge KKC konstruktøren).

 

Jeg regner med at GRS bruker samme materiale ennå, og det er ett godt laminat, dog er en avhengig av å bruke korrekt type olje på laminat. Det skal være overflateherdende, (KKC eller GRS hadde en manual på dette som beskrev hvorfor og hvordan). Dypt inntrengende oljer mistenker jeg kan muligens ødelegge limet i laminatet, det blir ihvertfall ikke vanntett.

 

Mitt KKC skjefte ble beddet av J&F (Rettelse mitt andre KKC skjefte ble også beddet av J&F etter at børsemaker hadde butcha det første med skjev bedding). Så lang har jeg aldri merket noe som helst av vandring av skruer eller lignende. (S&L Victory i 308w. så hard bruk er det ikke).

 

Å sammenligne ett originalt sauer 22str skjefte med ett GRS er vel ikke helt riktig? Sauer skjeftet er slik jeg opplever det tyngre og mye mer grovbygd. (Og der også klager folk over skruer som går).

 

 

Uansett så stusser jeg litt over noen av problemene, drar dere til for konge og fedreland når momentet skal være rundt kiloen? (Dert er lite og det skal ingenting til for å dra til med 30-40nm om man drar til, og da knuser en fibrene i laminatet for all fremtid. I såfall må man til med søylebedding for å reparere).

 

Forresten, er skjeftene deres søylebeddet?

Link to comment
Share on other sites

Et 200str skjefte kan vel strengt tatt ikke søylebeddes da kassa skal henge i fire hjørner. Jeg har oljet mitt skjefte med shaftol men ikke så mye men herdene olje er nok et godt poeng. Skal handle det inn asap.

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Tanken har slått meg før fordi jeg var litt ivrig i starten men syntes at den hadde liten effekt på vannavstøtingen selv etter en nylig behandling. Etter hvert har jeg tenkt litt i banene at det kanskje er like greit å la stokken tørke litt og heller sikle treverket litt nå og da. Skal ringe Ragnar Hansen i morgen å høre når han kan ta en beddejobb bare for litt ro i sjelen.

Link to comment
Share on other sites

Ok smaug, tenkte på at det kunne hjelpe å få borret ut og beddet (Limt) inn en metallsøyle for skruen, slik at man ikke kan komprimere ved å dra for hardt til. Burde holde momentet betydelig bedre enn trevirke (Laminat eller ei).
Siden boltene bare skal strammes til rundt 4-5Nm på en 200 STR så ser jeg ikke behovet for det. Det er dessuten en veldig solid beslag i underkant som bolten går gjennom som også fordeler kreftene veldig bra. I bakkant kan man i teorien søylebedde men selv med min lav-oktan beddejobb har det ikke vært noe problemer med løse bolter. 4,5Nm(som jeg drar til med) er ikke veldig mye og for å være ærlig er jeg litt usikker på om alle her egentlig har noe problemer med løse bolter men heller blir litt lurt av momentnøkkelen som ikke er "varmet" opp før bruk. 4,5Nm er såpass lite at litt ekstra friksjon i utløsermekanismen vil føre til at den første tilstrammingen ikke er 4,5Nm men kanskje 5,5Nm som et eksempel. Jeg tar alltid å løser ut momentnøkkelen min noen ganger manuelt med håndkraft før jeg tar den i bruk. Det står også i manualen til min momentnøkkel at man skal gjøre det hver gang før bruk. Det er noe folk i allefall kan prøve selv. Sett momentnøkkelen på laveste innstilling og fest firkantfestet i hva som helst, en skiftnøkkel feks og løs ut noen ganger før korrekt innstilling og etterstramming av boltene.

 

På andre låskasser ville jeg ha gjort en full beddejobb uansett tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

GRS stokker er laget av Stratabond®.

 

Specifications

 

Oiled finish

0.5" Limbsaver/GRS recoil pad

Stratabond Laminate

SpeedLock adjustment

LOP 35-38cm

30mm adjustment LOP and cheekpiece

Weighs 1300grams (+ - 5% depending on weapon inlet)

100% drop in inlet

Same price for RH and LH stocks!

Available in 6 colours

 

Som Frode sier er det laminert bjerk.

 

http://www.rutply.com/pdf/RPC-Stratabond_web.pdf

http://www.rutply.com/solutions/stratabond.html

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er ingen poeng å bedde en 202. Poenget med bedding er at låskassa ligger rett i skjeftet med likt fordelt press i front og i bakkant. Rekylklakk eller det som måtte ta opp rekylen skal også ha jevnt hold og være godt tilpasset. 202 har ikke noe av dette siden skjeftet er todelt. Det er låskassa som holder skjeftet på plass ikke motsatt. Hvordan du strammer skjefteskruene har null å si for presisjonen. Det er bare å stramme nok til at skjeftet sitter fast. En normal rifle har en ganske "skrøpelig" låskasse hvor skjeftet er med på å holde alt på plass under skuddet. På en 202 er bare skjeftet der for at du skal ha noe å holde i, enkelt forklart.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Noen som har en ødelagt GRS stokk? Tenger justerings mekanismene til kinnkappe og lengde til et annet kolbeprosjekt.

 

ta gjerne kontakt på jorgfre(at)start.no

 

 

Har foresten en ødelagt kolbe til en 202 som er inne til reklamasjon da den sprakk rundt bakre skrue. Grunnen til og utføre bedding på GRS 202 stokk er for at materialet rundt skruehullet ikke ligger 100% an mot låskassa og ved stramming av skrue og generell skyting med 6,5-55 100grs kuler så sprekker den der og knekker.

 

GRS er ikke interesert i å erstate stokken.

 

Kommer nok ikke til og kjøpe noen flere GRS stokker, selv om den var god og holde seg fast i....

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi en GRS stokk ALDRI sprekker! <--- Litt ironi og litt grs-politikk ;) Det er bare slik at folk som ikke helt forstår at sammenføyning mellom metall og stål er viktig, skjeldent forstår hvorfor det sprekker. Der er GRS ekstremt dårlige. En stokkprodusent bør vite sånt.

Mikkmakket til kolben selger GRS løst...tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...