Jump to content

Vi som eier en Winchester (eller flere).


Mas-36

Recommended Posts

  • 3 months later...
  • 2 years later...
  • 3 weeks later...

Kjøpte en Winchester XTR Super Grade kombi 12/76 - 308 Win i fjor. Denne har orginal svingmontasje med 1 " ringer. Er på utkikk etter picatinny ( sving) som passer ned på disse basene. Noen som veit om dette finnes? 

Er også interessert i 30 mm ringer til samme baser. 

Hadde også en Winchester M 70 XTR  Kal 243 Win. Flott rifle, måtte desverre selges for å gjøre plass i garderobe. 

Edited by solumen64
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dette er min tredje Winchester M70, en Featherweight opprinnelig levert i 30-06 med åpne sikter, noe som visstnok var litt uvanlig.
Det hevdes at disse stort sett gikk til eksport, og antallet var ikke så stort.
Den har nå fått ny pipe, 23"  Lothar Walter i 338-06 A Square.
Med Zeiss Victory HT 2,5-10x50 veier den 4 kilo.

Den første var en M70 XTR (push feed) i 30-06 som etter noen år forsvant til fordel for noe annet spennende.
Den andre var en M70 Classic Safari i 375 H&H som fikk være med på min første tur til Sør Afrika i 2006.
Rifla ble etter hvert overført til min sønn.

Jeg har alltid hatt sansen for Winchester, kan være noe med det historiske suset fra barndommens cowboybøker og filmer der Winchester var tingen.
Selv om det var andre modeller det var snakk om der :)


Uansett, M70 har aldri sviktet og levert som forventet.

P3260048.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Morty77 skrev:

Dette er morsomme rifler og ikke minst bra kvalitet! jeg har en 9422xtr, meget fornøyd med den.

Takk, var så heldig at jeg fikk låne den for prøving. Er en XTR min også. Ringte butikken og sa den kan dere bare sette solgt på med engang ;) Var veldig fornøyd. De skulle justere avtrekket og ordne litt slitt overflate på den mens jeg ventet på søknaden. Den ble betalt på mandag så når håper jeg den kommer snart og at de er ferdige med jobben jeg ville ha utført ;) 

Link to comment
Share on other sites

@Mas-36 Justere avtrekk på en Mod 94 lar seg sikkert gjøres , men om jeg forstått riktig så er ikke dette helt uproblematisk. 

Dette er for tungt også på min egen 94 (xtr i kal.30-30),.. så venter spent på resultatet og om du blir fornøyd med jobben.- Skulle nok brukt min mye mer om avtrekket var bedre/lettere.

 

Stille avtrekk til egen preferanse og vekt på Mod 70 er derimot meget enkelt.- Suverene rifler dette.- Min egen i kal 30-06 ble kjøpt på tidlig 70 tall. Den har fått sin spesielle "patina",- og slitt blånering etter mange år og turer i tøft terreng etter hjorten på Nord-Møre og i Trøndelag.

Denne riflen (og kaliber) har min fulle tillit etter alle år der funksjon har vært 100%.

 

@Morty77 Grattis til verdens beste rifle; Model 70 "The Rifleman's Rifle" 😎

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bobby skrev:

@Mas-36 Justere avtrekk på en Mod 94 lar seg sikkert gjøres , men om jeg forstått riktig så er ikke dette helt uproblematisk. 

Dette er for tungt også på min egen 94 (xtr i kal.30-30),.. så venter spent på resultatet og om du blir fornøyd med jobben.- Skulle nok brukt min mye mer om avtrekket var bedre/lettere.

 

Stille avtrekk til egen preferanse og vekt på Mod 70 er derimot meget enkelt.- Suverene rifler dette.- Min egen i kal 30-06 ble kjøpt på tidlig 70 tall. Den har fått sin spesielle "patina",- og slitt blånering etter mange år og turer i tøft terreng etter hjorten på Nord-Møre og i Trøndelag.

Denne riflen (og kaliber) har min fulle tillit etter alle år der funksjon har vært 100%.

 

@Morty77 Grattis til verdens beste rifle; Model 70 "The Rifleman's Rifle" 😎

M70 er suveren ja, jeg har justert avtrekket på min m70 også. Min far har og en m70 xtr featherweight som han kjøpte ny på tidlig 80 tall. Vært med på utrolig mye jakt og ser ut deretter, men funker like bra🙂 skulle gjerne hatt justert avtrekk på min m94 (30-30) fra 1977. Den har kun blitt brukt i ny og ne på banen men så kom jeg på at jeg ville montere kikkert på den og nå er den i mine øyne mye mer anvendelig. M94'n har nå blitt revebørsa mi og er med på både lokkejakt og åtejakt nattestid. 

Edited by Morty77
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Morty77 skrev:

men så kom jeg på at jeg ville montere kikkert på den og nå er den i mine øyne mye mer anvendelig.

Sidemontage, eller er dette en AE modell?

Min har topp-utkast, så jeg alternerer mellom ibland William jaktdiopter og sidemontert liten Leupold  1,5-5x.

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, bobby skrev:

Sidemontage, eller er dette en AE modell?

Min har topp-utkast, så jeg alternerer mellom ibland William jaktdiopter og sidemontert liten Leupold  1,5-5x.

 

Denne har topputkast og sidemontasje. Ikke optimalt med kinnkontakt mot stokken men det funker da utrolig greitnår man har blitt vant. Jeg har montert en leupold 3,5-10×40.

Link to comment
Share on other sites

94 med sidemontert Leupold og med Williams Diopter.- Ingen tvil om at dette er en meget hendig sak, spesielt om man klarer seg  uten kikkert,.. men øynene er ikke så unge lenger og med påmontert kikkert gjør at man føler seg "sikrere" ved seriøs bruk.

 

 

DSC_0016.JPG

Screenshot_20190329-180031.png

Screenshot_20190329-180126.png

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Se der ja, fin rifle med hendig kikkert på! Jeg skulle gjerne hatt tak i en sånn kikkertmontasje som du har, sånn at jeg får kikkerten litt lengre fram på børsa. Hvor fikk du tak i den?

Edited by Ei tohi varjata
Fjernet unødvendig sitering. - Ei tohi varjata, moderator
Link to comment
Share on other sites

På 26.3.2019 den 23.04, Morty77 skrev:

20171230_182041.jpg.69f560aea8293cc108b1e46535bb9d56.jpgwinchester m70 xtr featherweight 30-06.  Prod. I 1981, jeg kjøpte den fra et dødsbo etter en samler for to år siden, som aldri hadde skutt med den. Kun hatt den i skapet. Så gammel men splitter ny.

 

Nydelig rifle, venter på en lik i 6.5x55. vet du hvor tykk pipen er ?:) 

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Hare4 skrev:

 

Nydelig rifle, venter på en lik i 6.5x55. vet du hvor tykk pipen er ?:) 

Takk for det☺ da har du noe å glede deg til!! Jeg er ikke sikker på hvor tykk pipa er, men den er ikke tykk for å si det sånn. Dette er ei lettvekts jaktrifle med tynn pipe, så etter 5 skudd er den temmelig varm ja. Jeg har skutt 15 skudd et par ganger, ikke noe problem, men blir fort varm disse. Håper du blir fornøyd med din, jeg har blitt vekdig glad i min🙂 du får poste et bilde når du får den!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar begge to, skal få lagt ut bilde når jeg får den, ca 1 mnd ventetid på søknad, det lignet på 15mm pipe ja så da passer ikke 14x1 demperen min som jeg hadde lurt på og gjenge ferdig til. Da blir den nok som den er uten demper, er kjøpt med tanke på hundefører rifle, lett og hendig rifle man kan stole på:) Synes eldre klassiske rifler er finest uten demper, nymoderne rifle synes jeg heller kan ha demper, har det og :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, Hare4 skrev:

Takk for svar begge to, skal få lagt ut bilde når jeg får den, ca 1 mnd ventetid på søknad, det lignet på 15mm pipe ja så da passer ikke 14x1 demperen min som jeg hadde lurt på og gjenge ferdig til. Da blir den nok som den er uten demper, er kjøpt med tanke på hundefører rifle, lett og hendig rifle man kan stole på:) Synes eldre klassiske rifler er finest uten demper, nymoderne rifle synes jeg heller kan ha demper, har det og :)

Kunne ikke vært mer enig😊

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Hare4 skrev:

det lignet på 15mm pipe ja så da passer ikke 14x1 demperen min som jeg hadde lurt på og gjenge ferdig til. Da blir den nok som den er uten demper, er kjøpt med tanke på hundefører rifle, lett og hendig rifle man kan stole på:) Synes eldre klassiske rifler er finest uten demper, nymoderne rifle synes jeg heller kan ha demper, har det og :)

Min m70, 30.06 er gjenget med 14mm x 1,5, det funker fint det... Men pipa ser "snodig" ut, når ikke demperen er på... Og er ikke lenger i full lengde... 😉 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Holder på å lade patroner nå så den skal testes i kveld. Jeg skyter forsåvidt med det meste fra samlingen, så det bygger seg ganske fort opp en stor samling ladedier i ukurrante kaliber også

6 minutter siden, Morty77 skrev:

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...