Jump to content

Vi som eier en Winchester (eller flere).


Mas-36

Recommended Posts

Her kan alle som eier en Winchester skrive om sin rifle eller hagle produsert av Winchester eller under merket Winchester.

 

Selv har jeg eid:

 

1 stk Winchester M670. 30.06

1 stk Winchester M94 Jubileum "Little big horn"

1 stk Winchester M70 6,5x55

 

Alle solgt for andre våpen sin skyld. Men snart kommer det en ny Winchester i hus. En M670A den har montercarlo stokk i stedet for rett klassisk som den vanlige M670 har. Også denne i 30.06 enn så lenge. Men har ikke behov for så kraftig kaliber så nytt løp og kaliber kommer i den etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Min første rifle, som jeg kjøpte i 1990, er fortsatt den jeg bruker mest. .308w. Winchester M70 XTR Featherweight.

Har den som dagsrifle i utmarka. Lett og hendig. God å skyte med. Skutt mye hjort med den. Har en kikkert som

passer perfekt til rifla, Swarovski AV 3-10x42.

DSCn02029.jpg

 

Edit:

Kom på at jeg har ei Winchester 1200 pumpehagle også :D

DSC00482win.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Winchester Supergrade kombi 12/6,5x55. Utrolig flott og smekkert våpen og holde i / håndtere. Presisjon derimot var en annen sak. Førsteskuddet gikk greit, resten gikk dit høna sparket. Kjøpte den fra dødsbo, praktisk talt ny. Kunne verken finne hakk,rust eller noe annet og pirke på. Hadde nesten ikke vært skutt med. Solgte den for 10.000 ink svingmontasje og en zeiss om jeg ikke husker feil.. (Noe jeg tror var litt for billig)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har to stk Winchester'e; Winchester M70 i kal.30-06 og Winchester 94 xtr kal.30-30.

 

M70 blev kjøpt som første storviltrifle i begynnellsen av 70 tallet i Sverige, primært for bruk på Elg og Rådyr.

Selv om en Marlin i .45/70 blir luftet på storviltjakt ibland, så er det denne (.30-06en), som er min "grom-rifle" nr.1.

Den er, med sin utrolige mangfold (kulvekter fra 90grains til 240grains for handladdere) brukandes til all praktisk jakt i Norden.

Den har ALDRIG sviktet,... og det er en viktigt ting å ta med seg om man til 100% vil stole på sitt våpen.

Den blir med meg til "the End of Days".... en gang klikket den,..min feil - fikk 4 hjort på post, blev litt stresset da jeg såg "muligheter".. skøt en, tok et "ufullstendigt" ladegrep og klikket på tomt kammer på hjort nr.2... nåvel jeg fikk den også (gjorde ikke samme tabbe en gang til :D ), så det blev jo en fin double den dagen. Skyter fortsatt fine trekløver med riktig ammo og om mannen bak gør sitt. Er nå siden lenge toppet med en S&B 3-12x50 i vridmontasje.

 

Winchester-karabinenen i .30-30.. tja, va skal man si.. nydelig, nett og hendigt våpen som er montert jaktdiopter på. Men bruken er begrenset,..

blir med på noen Rådyrsjakter ibland

Link to comment
Share on other sites

Har en Winchester 1894AE i kal. 30-30 som eg kjøpte brukt,er i veldig god stand uten skavanker og virker generelt lite brukt.

Eneste oppgradering eg har gjort med denne er å montere Skinner sikter,men har desverre ikke fått tid til å teste rifla etterpå :roll:

Har ladeutstyr til denne,så planen var hyppig bruk da den er utrolig morsom å skyte med,samt veldig hendig å bære med ute i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Har ei M 94 i 30-30 og ei SXP Defender pumpehagle.

 

M 94'n er kjempekos og ligge på heia med og vente på rådyrene.

 

SXP'n er ei god og kompakt hagle. Nå nok gjenge opp løpet og hive i en choke før denne blir med på heia. Men er vanvittig gøy og skyte litt leirduer i hagen med.

Link to comment
Share on other sites

Heh... Når jeg så tråden først tenkte jeg, "usj, nok en sånn tøyse tråd og jeg som bare har en 94....) Men å begynte jeg å tenke meg om :D

Faktisk er jo både den første hagla og den første rifla jeg kjøpte meg winchestere.

For konfirmasjonspengene og med 16 års jegerprøve disp kjøpte jeg meg en Winchester Defender (Man var jo ung og eh...entusiastisk) Denne har jeg enda, så ble det en 1894 i 356 win, som jeg aldri brukte til noe og vel skjøt sammenlagt 40 skudd med...

Etter det har jeg jo hatt tre 1897 winchester pumper + noen replikaer av denne. og et par 1894'r inkludert en forferdelig en i 45 colt. Nå er det en 1894 AE med tangediopter og laminatstokk som står i skapet. Den har jeg faktisk vunnet fler 300m longrange CAS matcher med. Vurderer å bygge om en 356 win jeg har muligheter på til .444 marlin eventuelt til en lang (Dvs 24") 30-30 om jeg noen gang klarer å få arm ut av tarm med det prosjektet...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Da fant man endelig tråden man så etter :D

 

 

Har for 1 ukes tid siden blitt den stolte eier av en Winchester SX3 Red Performance Hagle i 12/76. Håper den lever opp til forventningene mine :)

 

Gratulerer er grønn av misunnelse her :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe kan ikke bli rød av misunnelse rød er fargen sint :wink:

 

Har desverre full garderobe så der får jeg nok ikke invilget mere.

 

Eller kanskje jo jeg har ikke konkuranse hagle. Det er jo bare å melde seg inn i ett NJFF lag er det ikke? Eneste hagle jeg har nå er den gamle sideliggeren etter bestfar. Men den er på affeksjonsverdi.

Link to comment
Share on other sites

Winchester SXP Defender kom i hus som en etterlengta erstattning for en Benelli Nova jeg solgte unna for en stund siden. Svært fornøyd med den, selv med kort pipe og ingen mulighet for choke. Kjennes mere anvendelig for meg enn hva Novaen var.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har 2 stk. :En M70 Featherweight i 30-06, kjøpt i 1990. er nok det jaktvåpenet jeg bruker mest. Sikte: Zeiss 3-9 x 36. Rifla er ikke superpresis, men presis nok til praktisk jakt, og treffpunktet later til å være stabilt. Stokken skulle vært pussa opp, og løpet sannsynligvis skiftet.

 

Har også en M94 i 30-30, som blir brukt alt for lite. Har slitt med å få tilstrekkelig presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

En Winchester eller to må man jo ha hvist man har litt respekt for seg selv.

Sitter igjen med tre som er fredet for salg og innbytte.

 

Den første er en nydelig M70 Classic Featherweight i 6.5x55 fra første del av nitti tallet, nøye konservert med Raudnakkes skjefteolje.

 

Andre riflen er en M94 WinTuff i 30-30 med ett WildWestGuns goast-ring sikte.

Dette er en laminat utgave og en perfekt skogskarabin.

 

Winchester nr tre er en 1300 Featherweight pumpehagle .

Denne har 21" løp og ett mer forseggjort forskjefte en de billigere utgavene.

Byttet i sin tid inn en Rem 870 mot denne og har ikke angret.

 

Angående Winchestere har jeg sittet og bladd igjennom kataloger fra 90 tallet og litt ut på 2000 tallet (ble slutt på lett tilgjengelig kataloger når ny imp. tok over) og i den forbindelse laget meg en liten liste over M94 utgaver og nyheter for denne perioden.

Så for spesielt interesserte en liten oppsummering fra mine brosjyrer.

I utgangspunktet laget for meg selv, så ta det for det det er.

 

Winchester 94:

 

1982: AE utgaven (angle eject) kom ut sammen med kaliber .307win og 356win

 

1990: Bedre toleranser pluss settskrue for justering av slark i "lever'n"

 

1991: Ny sikringen lanseres. En bolt tvers igjennom bakre del av låsekassa.

 

1992: Ny rustfri claw extraktor.

Mod. Wrangler tilbake. (large loop lever)

 

1994: Minnemodell for 100 års jubileet til M94 (mangler denne katalogen)

Det ble også utgitt spesiell 30-30 ammo med fornikla hylser og i dekorative esker for å

feire hundre åringen.

 

1995: Ny modell Legacy. En modell fra sent 1800 tall med med pistolgrep. 20" løp

 

1997: Ny modell Trails End. Legacy kommer med 24" løp. Mod WinTuff utgår.

 

1998: Ny mod Black Shadow (plastikk stokk og kortere magasin. 20 og 24" løp.

Ny mod Ranger Compact (kortere stokk og 16" løp)

 

1999: Ny mod Timber Carabin (kort løp m/rekylbrems. Kortere magasin og Legacy skjefte.

Mod Wrangler utgår.

 

2001: Ny mod. Pack Rifle (18" løp. Kort magasin. Ingen løpsbånd. Fortre med stålavsluttning og pistolgrep)

 

2002: Ny mod. 9410 (En M94 kamret for haglepatronen .410)

Black Shadow utgår.

Pack Rifle utgår etter bare ett år.

 

2003: M94 får nå tangsikring. ( mangler katalog)

 

2004: Mod. Timber kommer i kraftige .450 Marlin

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mine Winchestere er noe mer tilårskomne enn de foregående i tråden her.

Den første er en 1876 i kaliber 45-75. Kaliberet er i utgangspunktet en 50-70 der halsen er presset ned til 45 kaliber og så ble det sagt at den skulle ta 75 grains med svartkrutt. Det viste seg å være noe ambisiøst, og effekten svarte på ingen måte til forventningene. Oktagonalt løp og originalt tangsikte på denne.

 

Neste ble en 1873 i 44-40. Det er som modellbetegnelsen sier forløperen til modell 1876. Denne har litt kort kasse og var ikke spesielt egnet til bisonjakt og denslags men ble en av børsene som "erobret vesten". 44-40 kaliberet betegnes også som frontier-kaliber ettersom nybyggerne kun trengte å ha med en patrontype som passet både i rifle og revolver.

 

Deretter kjøpte jeg en 1886 som var det som kalles relinet til 45-70. Den var i utgangspunktet i kaliber 40-65. Dette er også et "gimmikkaliber". Kaliberet er 40-60, men Winchester villa ha et forretningmessig fortrinn og dermed fikk de laget hylser der det sto 40-65 Winchester i bunnen på 40-60 hylser. Konstruksjonen er ganske forskjellig fra den foregående modellen og regnes som den første til John Moses Browning. Geværet var i utgangspunktet beregnet for svartkrutt men fulgte med opp i røksvakt da det kruttet kom på markedet. De fortsatte i en viss grad å bruke blykuler inntil de fikk smaken på mantlede prosjektiler og skjøt det i geværene til riflingen forsvant. Det er den mest sannsynlige forhistorien til dette geværet. Null riflig = dårlig presisjon og derfor setter man i et nytt løp eller "reliner" det gamle.

 

Så kom det i hus en "ny" 1873. Denne gangen en muskett som betegner en fullstokket rifle. Også denne i 44-40. Muskettene var militære våpen - men som vanlig kom de etterhvert ut til sivile.

Link to comment
Share on other sites

Min Winchester historie er kun på -94 siden.

Første var en 38-55 prod i 1907, med halvmagasin og tangdiopter.

Så en 9422 standard (ikke mye pent treverk der nei)

Begge disse er solgt.

 

Så en 94 AE XTR i 356 win, derpå en 44 mag Ranger (16" løp) og til slutt en 94 XTR i 375 Win. Siste er påsatt diopter på låskassa (tangdiopter fristet ikke med en del rekyl)

 

Vurderer om jeg skal selge 356en, men... (har ca 200 hylser)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

Jeg har selv eid en Winchester 94 Ranger AE , børsa ble dessverre solgt da jeg sårt trengte penger i studietiden. For ett par år siden handlet jeg en eldre 1892 klon laget av Rossi i kaliber 357 magnum. Brasilianeren er ei god børse jeg har hatt mye moro med, min utgave fungerer utmerket, da også med bruk av 38 special.

I helgen som gikk fikk jeg kloa i en nyere Winchester modell 1895 kamret for 270 Winchester av alle ting. Som mange vet er de nyere 95`ene laget av Miroku for Winchester. Man kan stusse over kalibervalget i akkurat denne børsa, jeg har derimot ingen problemer med at den er laget i Japan i motsetning til en del amerikanere som kaller disse foraktelig for "Japchestere".

På min nykjøpte 1895 står det et billig kikkertsikte. Jeg kommer nok til å fjerne dette kikkertsiktet til fordel for et dioptersikte. Planen er å bruke våpenet til jakt.

Hvis pengene ikke var en hindring ville jeg for øvrig ha eid flere "klassiske" Winchestere produsert hos Miroku.

 

IMG_1883_zps34821264.jpg

Link to comment
Share on other sites

@Fedda: Legg gjerne ut flere bilder av den flotte 1895'n din!

 

Får slenge meg med her jeg og.

Har en Winchester M70 med Hightechstokk og nytt løp i 6,5x55. Kassa på den er såvidt jeg har greid å finne ut fra 1959.

Jeg har også en Winchester 1300 jeg trives godt med. 22 toms løp og laminatstokk.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Her er min Winchester M70 Super Grade i kal 375H&H pre 64 fra 1948. Riflen er "Transition" model og har bl.a. "Cloverleaf" formet tange. Skjefte er i lett brukspreget stand etter alle disse årene! Våpenet trenger å bli "beddet" på nytt, men allikevel er presisjonen topp! Har ikke bestemt meg for om jeg skal kamre til langhold eller "Safari" 458 Lott. Uansett vil låskassen med godt løp gi presisjon.

 

IMG_0007.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ei M70 i 7mm Rem Mag. Mi første rifle, kjøpt brukt i 2011. Veit ikkje kor mykje ho var skutt med då, men samler godt endå. Har dog skutt lite med den sidan eg kjøpte den, men i år er det denne som vert prioritert å skyte mest med.

 

Made in Connecticut.

 

Nokre bilder her: https://www.flickr.com/photos/mrolandse ... 470977957/" target="_blank

 

M.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Wrangler hva menes med bedre toleranser og settskrue på 90-tallsmodellen?

 

Siterer fra Winchester katalog 1990:

"Smoother quieter action is achieved by a new link pin with a set screw to limit lateral travel plus tighter fitting parts makes the 1990 Model 94 the quietest ever."

 

Vet ikke om du ble så mye klokere men det som er fint med 1990 modellen din er jo at den har fått med seg denne oppgraderingen men sluppet unna den forferdelige sidesikringen som kom året etter.

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk hatt noen orginale Winchestere. Den første var en RB i 25-20 Single Shot og så to Mod 1873, den ene i 32-20 og den andre med perfekt løp i 44WCF/44-40. En orginal modell 1885 i 50-90 og til slutt ei modell 1886 i 45/70. Har desverre solgt alle sammen men havesyken er der

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hei, fin tråd, her er min Winchester garderobe:

 

-Winchester M70 Classic Featherweight 30-06. Denne er fra New Haven, ca 2004. Pent våpen, upåklagelig kvalitet. Med Burris Fullfield 3-9x42 kikkert.

-Winchester 94 Saddle Ring Carbine 30-30. Denne er fra 1976, moro børse som brukes på rev og noen ganger rådyr. Kun åpen sikter.

-Winchester 1200 Police Stainless pumpehagle fra ca 1985. Upraktisk på leirduebanen men moro å skyte med. Vurderer gjenging for choke.

 

Jeg er forøvrig på utkikk etter en Winchester 9422, så om noen har en til overs;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Winchester SXP Defender kom i hus som en etterlengta erstattning for en Benelli Nova jeg solgte unna for en stund siden. Svært fornøyd med den, selv med kort pipe og ingen mulighet for choke. Kjennes mere anvendelig for meg enn hva Novaen var.

 

Du kan kjøpe ekstra pipe 71cm til SXP Dfender med Choke hos pvas.no (Winchester Part # 611257392)

Fant ut at dette var mulig via et forum i USA.

Tror jeg betalte rundt 2 lapper for ekstra pipe.

Rett og slett genialt!

Link to comment
Share on other sites

Har en 1894 med rund 26" pipe og 1/2 magasin. Usikker på om det er sporting rifle eller extra lightwight rifle utgaven.

Serienr 434xx, ser ut som om den er produsert i 1895 eller 1898.

Kaliber 30 wcf

 

Ikke noe smykke men den er i grei bruksstand. Bortsett fra at det er en del som er ødelagt, slik at den ikke mater fra magasinet lengre.

Men jeg lader enkeltskudd og koser meg med å skyte samlinger på rundt en tomme på 50m.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...