Jump to content

Vi som eier en Winchester (eller flere).


Mas-36

Recommended Posts

22 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Handlet en Winchester 1886 i 45-70 av brannmann Pål - men har ikke fått anledning å ta bilde av den ennå. Lurte på om jeg skulle legge det inn her eller i tråden om det svidde visakortet.

Legg den begge plasser ;) Kikket på en slik Winchester i går. En lokal forhandler hadde fått inn en veldig pent brukt. Pene våpen det også ja :D 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
13 minutter siden, Hare4 skrev:

Da var den i hus, Winchester M70 kaliber 6.5x55, noen små bruksmerker men ellers lite brukt og hel, lett og fin 😊

IMG_20190419_234605.jpg

IMG_20190419_234635.jpg

Se der ja, det er ei fin rifle!! Er den fra 90-tallet?

På 4.4.2019 den 21.53, Mas-36 skrev:

@Morty77 og @DoctoRoy Cerakotet :D

Aha! Spesiell med den gråfargen, jeg syns den ble kul! Skiller seg litt ut🙂👍

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Hare4 skrev:

Noen som har erfaring med å justere avtrekk, synes det godt kunne vært litt lettere, ser det er fjør med justeringsmuttere på bak avtrekket, er det kun kryp eller begge deler man kan justere? 😊

15557114353943120099382250116913.jpg

De to mutrene som sitter sammen brukes for å justere avtrekksvekt. Den nederste av de to er låsemutter. Ikke juster av så mye at du ikke har noe spenn på avtrekksfjæra!!. Den enslige muttern er låsemutter for justering av kryp. Løsne denne og skru deretter på selve bolten for å justere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Hare4 skrev:

Vet ikke årstall men er nummer G2050734 hvis noen kan si noe om årstall ut ifra det? 😊

Google det ;) Vet det finnes ei side hvor du kan finne produksjonsår på Winchesteren din. Gjorde det på M9422en min og den er en 89 modell :)

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Hare4 skrev:

Vet ikke årstall men er nummer G2050734 hvis noen kan si noe om årstall ut ifra det? 😊

Rifla mi nå har g1536 som første fire siffer i serienr. Den er fra 1981. Den forrige jeg hadde begynte på g2559 og var produsert i 2005/6. Utifra det havner vel di rifle sånn grovt regnet på ca tidlig 90 tall. Er det push feed eller er det en classic featherweight med "mauserutdrager"?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Her er årets verktøy for bruk på skogens konge:

 

IMG_20190720_175542.jpg.2179bb859d448c35869dbdea1b378b00.jpg

 

Winchester 70 7mm Remington Magnum.

High Tech skjefte, blindmagasin, 61cm pipe, Atec H2.

Nikon M-tac 3-12x42 mrad i Vector ringer, alu baser.

 

Kjøpte Federal Power Shok 175gr fra Jaktdepotet for å få tomhylser. Disse viser seg å inneha en latterlig god presisjon når man tenker på at de koster 16,95kr/skudd.

3 skudd, 10mm @ 100m. Burde skutt 5 i samme serie, men det var mer fristende å se om man traff stålet litt lengre ute. Gikk godt det også.

Har ikke bilde av samlinga så burde ikke skrevet noe om det, men skal se om jeg får tatt et til uka.

Blir så jeg bruker denne ammunisjonen til elgjakta tror jeg også blir det 162gr ELD-X i 900 m/s etterhvert.

 

Vekt på børsa er ca 4,3kg uten tofot.

Balanserer veldig godt med demper, men den er alt for lang så det er bra med hurtigfeste når man skal gå gjennom skogen.

Rekylen med demper var ikke noe spesielt å snakke om. 

Skal teste uten demper neste gang for å se hvor mye treffpunktet flytter seg. Spørs om man får litt mer tusk da.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I fjor spurte fiskekompisen min hva som var drømmerifla mi. Og svaret mitt var at jeg har altid ønsket meg en Winchester 94 i .30/30.
Svaret jeg fikk var noe sånt som: _Æ har en, vil du kjøpe den?

Og deter derfor jeg begynte å henge her med dere!

Så nå eier jeg denne, som har vært avbildet her fra før. Ifølge serienummert er den fra 1973, alts[ en såkalt  post 64 winchester, men 
på det tidspunktet var de begynt å bli OK igjen. Og blir beskrevet som en bruksrifle som nok ikke vil tape seg i verdi, men ikke øke i verdi heller. 
Og dete er like greit. Jeg fikk den desuten for en veldig god pris. Og jeg koser meg storlig bare med å ha den. Men har et mål om at den skal brukes til jakt. Rev eller storfuggel, muligens begge er mulig. 

IMG_20200903_172217.jpg.f194eb0e7a175ed7b1900f80efe0af00.jpg

Har også Winchester 1300 Turkey Special pumpehagle :-D

Jeg er skikkelig glad i begge to. 

IMG_20201022_112319.jpg.1cd09f6dc0a57e8a55d344cdd5c26901.jpg

 

Edited by Tjukkas
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Olafsen said:

Serie nr er G 1466864 made in new haven conn

Ifølge Winchester,     What year was my Winchester manufactured? (Serial Number Reference) (winchesterguns.com),    ser det ut som om den er fabrikert i 1980.
Det året starter M70 på nr: G1447000 og slutter på G 1490709.
Imidlertid har M70 på denne listen ett siffer mer enn det du oppgir, har du fått med deg alle tallene?
Jeg tar forbehold om at jeg har blingset.....  ;)

Link to comment
Share on other sites

Tja, Winchester ja, hvor skal jeg begynne? Med begynnelsen kanskje?

I min spede barndom var en del av oppkjøringen til julehøytiden når min far pusset alle børsene etter høstens strabaser og jakter, en egen liten høytid for en våpeninteressert guttepjokk, og lukten av julebakst, granbar og syltekoking blandet seg med duften av Hoppe`s No9, og sammendrag av høstens jakthistorier.

 Da kom Kåbbåibørsa fram! Den var maken til den de hadde på alle 70 tallets kåbbåifilmer som gikk på svarthvit TV sendt fra Sverige. Min far fortalte at den hadde kommet til gårds som delbetaling av et pokerparti som nok ikke hadde gått så bra som tidligere eier hadde regnet med, den hadde vært lagret nedgravd ved et nærliggende fjell under krigen, og grunnet manglende vedlikehold under denne perioden hadde den fått nytt løp etter freden.  Jeg tror aldri den har blitt avfyrt i min tid, men før hver jul ble den pusset og oljet, den var alltid der, vakker var den, der den hang på veggen, lett, kort og slank å håndtere. En 1894, produsert i 1899, og i kaliber 32-40. Patroner fantes også, både Winchester i blå slitte pakker, og Kynoch, i sine gule og røde.

Etterhvert vokste man fra kjepphester og trebørser til bruk foran tvń og kåbbåifilmene, og man kunne skaffe egne våpen. Her måtte det tas en del hensyn, da brukeren var venstreskytter, så da ble det en lett og smekker 9422, som i lettsinn ble solgt til fordel for en mye mere moderne halvautomat! Så dum kan man være som ung.

Den hadde selskap av en .94 i .356 Win i skapet de siste årene den bodde her, denne ble brukt mye, og hang med sidemontert reim på ryggen min i mange mil med sauegjeting og jakt. Den fikk variert kost, av ferdigkjøpt, hjemmelaget med støpte kuler, pistolkuler og kjøpekuler, om det skulle bli alvor. Mange var de skapninger som sist ble sett i live gjennom diopteret på den. Denne forlot meg også, til fordel for mere moderne kreasjoner.

Det var nok, om ikke bedre, så i alle fall andre, tider i min oppvekst, høsten før jeg ble konfirmert, kom min onkel med forskudd på konfirmasjonsgaven, en Winchester modell 12 i kaliber 16.

Måtte jo få den før fuglejakta, syntes han. Den blir her i skapet så lenge jeg styrer noe som helst.

Da min far hengte opp jakthatten for godt, ble også kåbbåibørsa mi, den blir også her. Affeksjon står det på våpenkortet, om den da bare kan brukes i affekt vet jeg ikke.

Etter som årene gikk ble det mer og mer klart for meg at en .94 bør finnes i et hvert møblert hjem, så da ble det en trapper i .44 mag, artig sak som har gitt mye glede, men blir aldri enig med meg selv om korte pistolpartoner passer i denne låskassa.

For å finne ut om de egentlig passer, så er det en 1892 på vei i posten, den har opphav i solens land langt i øst, Miroku produsert, men ser uhorvelig lekker ut.

Så får vi se om de begge får varig asyl i skapet, eller om en av dem må flytte. En bøylerifle for daglig bruk, konstruert av John Moses Browning, og produsert av Winchester kommer nok alltid til å finnes her på torpet.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
8 hours ago, Olafsen said:

Hei har en winchester med Leupold vx-r 3-9x50  red dott og jeg lurer på om det er mulig og få montert på tårn på siktet.

takker for svar

Ja det går fint, ta kontakt med jakt og Friluft så ordner di👍

Link to comment
Share on other sites

Det går kanskje.. men vil ikke forvente all verden av det.

 

De fleste av Leupolds innvendige mekanismer er ikke lagd for å klikke opp og ned regelmessig.

Nesten alle Leupold sikter er lagd i Kina for tiden, med noen få unntak. 

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Sør-jeger said:

De fleste av Leupolds innvendige mekanismer er ikke lagd for å klikke opp og ned regelmessig.

Er dette noe du tror eller vet? Hva er evt. forskjellen på en mekanisme laget for å klikke opp og ned regelmessig, og en som ikke er det? Evt. en som er laget for å være under lokk vs en som er laget for å være åpen og utsatt?

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, M67 said:

Er dette noe du tror eller vet? Hva er evt. forskjellen på en mekanisme laget for å klikke opp og ned regelmessig, og en som ikke er det? Evt. en som er laget for å være under lokk vs en som er laget for å være åpen og utsatt?

 

 

K


Slik jeg forstår det, etter å lest overfladisk i over 15 år på diverse amerikanske forum, er at Leupold sine kikkertsikter er lagd så lette som mulig for å spare vekt. Og dette gjorde de også i mekanismen... og de delene tåler ikke slitasje like godt.
Lagd for å stilles inn også være i fred.

 

Kan lese på poster som går tilbake til 2006 på forskjellige forum hvor folk må sende dem inn fordi de takler ikke kontinuerlig justering. Dette gjelder også Europeiske sikter.. ikke lagd for kontinuerlig opp og ned, venstre høyre, tilbake opp høyre, ned opp justering.

 

Pluss at Leupold for 10+ år tilbake lagde "Mark-4" dvs taktiske utgaver fra Jaktmodeller, uten å oppgradere innvendig mekanisme. Bare gjorde "Gold Ringen" om til Svart, dvs Mark 4.


Men, skal ikke være sååå vanskelig å lage noe som tåler det meste. Om de bare gidder..

S&B sin 10x42PMII har samme kropp som 6x42 og 10x42 med samme "plass" i 7x50 og 8x56 til justering. 

Og der får de dyttet inn en mekanisme som tåler titusenvis av justeringer uten problem.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Super XX said:

Nei, det er de ikke. Resten av det du skriver er også tull å tøys. 

 

Du har nok rett.. jeg brukte litt for store ord der.
Leupold har mange linjer.. flere enn de meste. Og de hadde mer før.

 

De måtte gå bort fra Made in America, for flere år siden.

Så nå er det Assembled in America?

De innrømmer at glass er outsourcet, som de fleste..

Men har vært gjentagende rykter om de billigste modellene har hatt kropp og innvendige deler også outsourcet. 

 

Og det siste året har nok slitt på supply kjedene, så regner jeg med at de har innsourcet det de kunne.

Kom de ikke med nye modeller i år..

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 8 months later...

Hei

Jeg er blitt eier av en Winchester 9422m xtr som jeg mener min far kjøpte på 1980 tallet Våpenet er som nytt og jeg kan ikke huske om det i det hele tatt er skutt med.

Noen som vet åssen pris jeg kan sette dette i da det ikke blir brukt av meg.

 

mvh Frode

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Ståle R skrev (På 5.8.2021 den 20.24):

Kjøpte denne i kaliber 9,3x62 til meget hyggelig pris 🙂 Gleder meg til prøve skyting! Bygget av Ragnar Hansen. 

DSC_1613.JPG

DSC_1614.JPG

DSC_1615.JPG

DSC_1616.JPG

Hei @Ståle R,

Jeg kjøpte en brukt M70 i 9,3x62 i vinter, som jeg har fått laget en skogsrigg av. Den har også Hansenpipe, og samme type stokken som er på bildene dine. Du har ikke solgt den videre etter at du la ut bildene, eller? Kanskje det er den som har havnet hos meg 😉

Montert på demper og satt på en z8i. Har også beholdt framsikte på gjengebeskytteren slik at den fortsatt har noe av det klassiske utseende når jeg bruker den uten demper. Har blitt brukt med hell på elgjakt i år. Første gangen jeg har eid en 9,3 - veldig fornøyd sålangt!

FDC789EA-0BC6-4C17-96AA-3795B32617D7.jpeg

3277B8E3-0652-4BC1-B275-7C755F91C155.jpeg

C7F930B8-7CAB-46E3-A9C0-3018585EFBE3.jpeg

E03D31ED-FCF6-40F7-804F-D04BDB225948.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nordavinden skrev (2 timer siden):

Hei @Ståle R,

Jeg kjøpte en brukt M70 i 9,3x62 i vinter, som jeg har fått laget en skogsrigg av. Den har også Hansenpipe, og samme type stokken som er på bildene dine. Du har ikke solgt den videre etter at du la ut bildene, eller? Kanskje det er den som har havnet hos meg 😉
 

Hei. Ja bytta den inn hos vågsland våpen. Der du kjøpte den?

Edited by Ståle R
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...