Jump to content

Hvor vanskelig skal en feltløype være???


Baardl

Recommended Posts

Ca 15000 gikk Birkebeinerløpet i dag. Hvor mange "fyllte løypa" ved å gå under 3 timer? Må være mange triste skiløpere der ute i kveld. Eller kanskje de aksepterte sitt nivå, fornøyd med å gjøre sitt beste, hadde det rett og slett morro med idretten sin, selv om det tok 5 timer over fjellet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

*Kunsten er å få "alle" til å blir fornøyde når de går en felttøype.*

*Dette må være det mest ambisiøse utsagnet jeg har kommet over i senere tid.*

 

Men det er vel akkurat dette som bør tilstrebes? Og det lar seg gjøre med (er det nevnt før?) fornuftig store blinker som har innersoner for eliten... Påenget bør jo være at flest mulig er fornøyd etter en tur i feltløypa? Og det skjer neppe hvis bruken av 'frimerker' overdrives for å skille toppskyttere! Det BØR være morsomt for en nybegynner å gå runda også. Og det oppnåes neppe når løypa kun kan fylles av (i beste fall) noen få. Så løsningen er vel å bruke rangering på noen skiver og tilby et 'valg' mellom forskjellige alternativer ved kort tid for å få med de fleste på poenglista? Jeg vil tro at det vil være lite motiverende for en nybegynner å ikke få inn en eneste treff... (for å sette det på spissen selvsagt)

 

Så summen av dette blir :

at du mener ei felt løype skal være slik laget at, det skal være mulig for nybegynnere å fylle den 8)

 

Skeptisk :roll:

Link to comment
Share on other sites

Begynte å skyte felt for 8 år siden, og har i snitt skutt over 100 starter hvert år siden....har også satt opp en del feltløyper de siste til fjorårets spesialfelt NM. Dette vil jeg si at gir meg en god erfaring som både skytter og som arrangør. Dette er noe som jeg legger til grunn når jeg sier som jeg sier, at noen mener noe annet er helt greit :-)

 

Men jeg vil påstå det hipshot at du med dine utsagn her viser tydelig at du enten bare skal kverrulere for å gjøre det, eller at du ikke helt vet hva du snakker om. Det er helt greit begge deler, men da må du også (som jeg) akseptere at andre har meninger som går i mot dine. Det gjør jeg, men jeg stopper ikke opp og slutter å diskutere av den grunn. Det er jo nettopp det som er hele poenget med ett slikt forum, diskusjon. Derfor er det viktig å bruke det til noe fornuftig også, og ikke bare for å slenge ut en del påstander uten at man kan begrunne de ;-)

 

Men jeg har ett forslag, arranger et feltstevne med ett løypeoppsett som du mener er "perfekt" og inviter skytter til å komme å skyte løypen....mye bedre enn å være stor i kjeften syns jeg ;-) hehe

 

Jeg er stor i kjeften, men så har jeg også gjort mitt føler jeg..... :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Kjetil her.

Jeg skyter nok langt mindre starter, kanskje drøyt 30, men jeg har endel erfaring med å sette løyper og arrangere stevner, bland annet fjorårets Felt-NM som vel var tidenes største :D

 

Vært morro om noen av de som klager mest kunne sette opp en løype, og et stevne.... Jeg kommer gjerne :)

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er nok ikke så mange av de som syter som gjør det Øyvind, de bringer gjerne lite til bordet desverre annet enn det å syte å klage ;-)

Er kanskje derfor andre kan arrangere stevner og sette løyper som utforder skytterne litt, nettopp siden det er muligheten man har ved å arrangere stevner :-)

 

Desverre så savner jeg nytenkning innen feltskytingen, det er sjelden man møter store utfordringer som ikke er gitt pga kort skytetid og eller små figurer på lange hold. Hva med oppdukkere, beveglige mål og hva med litt nytenkning?

 

Var å deltok på ett stevne i Grimstad for noen uker siden, og på standplass 10 hadde de en variant der en figur var montert på en bevegelig arm styrt av en vindusvisker motor...kan tenke deg hvor gøy det var å forsøke å treffe den :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Desverre så savner jeg nytenkning innen feltskytingen, det er sjelden man møter store utfordringer som ikke er gitt pga kort skytetid og eller små figurer på lange hold. Hva med oppdukkere, beveglige mål og hva med litt nytenkning?

Min erfaring er også at det generelt er lite variasjon fra år til år i den enkelte arrangørklubbs feltløyper.

Problemet er vel at ei feltløype ofte er lokalisert ute i skogen, hvor tilgangen til strøm og muligheten for ”tung” logistikk(vugger og lignende) er begrenset. Dette hemmer vel kreativiteten i feltløypene rundt omkring.

Har vel også inntrykk av at det fort kan blir litt murring hvis ikke alt er tradisjonelt.

Jeg hadde en spesialfeltstandplass i fjor høst der skytestillingen var knestående beste hånd. Denne lille endringen ble ikke særlig godt mottatt av skytterne merket vi oss.

Så kanskje det også er frykt for misnøye fra skytterne som hindrer oss i å finne på noe?

B-|

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig jeg er for enkel, men jeg synes at alle feltløypene jeg har skutt har vært gode. Jeg har aldri klaget på en løype, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre så lenge løypa er lik for alle.

 

9. mai var det spesialfelt på Jonsvannet (TPK). Arrangøren hadde laget to helt ulike løyper, en for småvåpen og en for magnum. Jeg synes det var helt fantastisk.

 

Om jeg leser programmet riktig, vil det på NM bli nøyaktig lik løype for alle 8 våpen. Om det er riktig, er det utrolig talentløst, og kanskje kommer jeg for første gang til å legge inn en mishagsytring.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om jeg leser programmet riktig, vil det på NM bli nøyaktig lik løype for alle 8 våpen. Om det er riktig, er det utrolig dårlig, og kankjse kommer jeg for første gang til å legge inn en mishagsytring.

Det er vel bare NM løypene i grove trekk en finner på Larvik SS sine hjemmesider.

Litt forskjell på spesial og vanlig felt løypene er det, men at det blir stående beste hånd 10 sekunder på samme figurene både i fin og militær (Stpl.10) er vel lite sannsynelig.

B-)

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel at ei feltløype ofte er lokalisert ute i skogen, hvor tilgangen til strøm og muligheten for ”tung” logistikk(vugger og lignende) er begrenset. Dette hemmer vel kreativiteten i feltløypene rundt omkring|
Vet ikke om det er pga dette, men i Grimstad hadde de løst dette ved å bruke bilbatteri :-) så alt er mulig. Og det finnes da løsninger som fikser strøm uansett, men det er nok litt mer jobb enn bare å henge opp noen figurer på en plakat 15m unna....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at dette"problemet" hadde vært løst hvis vi kunne brukt feltskivene sånn som f.eks DFS gjør det.

Det vil si med registrering av innertreff på alle standplasser.(For å kunne praktisere dette må det en regelendring til pga rangeringsreglene.)

Da kunne vi ha hengt opp skiver på alle hold som de aller fleste under normale omstendigheter ville truffet,og de beste ville ha hatt flest innertreff når 60 skudd var avfyrt. (60 / 60)

Skal dette fungere som jeg vil ha det ,er det totalsummen av innertreff som utgjør rangeringsverdi.

 

Ikke som idag da du må telle bakfra.

Dette ville redusert antall omskytinger noe

 

I feltløypa vår har vi gynge , tralle(ramme som ruller på vaier) samt stativ som vipper fram flere figurer når du treffer.

Dette skaper også artige varianter av feltskyting.

Link to comment
Share on other sites

Hva om vi laget feltstevner basert på slike figurer som dette for å holde motivasjonen oppe hos dere beste, og fikk silt ut oss som på en god dag i ei lett feltløype klarer A kravet slik som det er i dag?

15817b7.jpg

 

Dette er ikke en gradert feltfigur, men fire forskjellige figurer lagt oppå hverandre…..

Er du A skytter får du treff kun i A figuren osv.

Det står vel ikke noe sted i regelverket at alle klasser må skyte mot de samme figurene?

B-)

Link to comment
Share on other sites

Skjøt i Solidalen i Ørsta i går (fint anlegg, og hygglige folk), men jeg merket meg ett par ting.

 

Det ene er at de 2 første i A Fin skjøt fult, og med ett poeng bort holdt det fra 6 plass og opp til 3. Mange gode der, eller for lett bane?

 

Selv så skjøt jeg 4p bort (2 bom) og det hadde holdt til 8 plass i A, 1 i B, 1 i C og 1 i D. Så jeg skyter A neste år :-(

Synes det er litt kjipt at jeg som nybegynner havner rett opp fra klasse D fin til klasse A fin etter kun 2 felt deltakelser. Får jo brynt meg saftigt neste år, som takk for ett par gode dager.

 

Så jeg har en følelse av at stagene ble for lette for Fin klassen. Burde ikke en feltløype skille mere, slik at nybegynnere ikke uten videre seiler rett opp i A på direkten?

 

I Militær ble det en helt annen vise, vinneren i klasse A militær hadde 5p bort. Og som rykende færsk nybegynner, fikk jeg virklig føle tidspresset på endel av stagene (skjøt med 45acp 230gr fabrikkladning, Frankengunneren (bits and pices :wink: )) ble kjøpt kvelden før og jeg hadde aldri skutt ett skudd med 45acp før de 12 prøveskudda jeg satte i/ved testskiva). Så jeg bommet friskt (innkludert en fin 6/4 i feil skive på første stage :oops: ).

 

Tidene i militær, føltes mye mere utfordrende, spesielt siste stage var knallhard på kanten av det mulige (med 8 sek på 6/6, og det er som det skal). I fin handlet det jamt over bare om å ta seg tid (for de som klarer de :? ).

 

Ellers så var det ett par stage der jeg syntes fallfigurene kom vel nærme (nye regler sier minimum 10m, og jeg mener dette var noe kortere (kan ta feil, men spesielt liggende syntes jeg ble kort til fallfigur. Spesielt siden jeg der fikk ett eller annet som rikosjerte på værne brilla mi (det gnistret i innfattningen). Så bruk briller folkens.

 

Selve stevnet var trivligt, og godt gjennomført. Og banene var helt ok, om enn kansje med litt mange mål på kort korte hold.

Så sant mulig, møter jeg neste år også. Dette fristet til gjentakelse

Link to comment
Share on other sites

v_olden

Men løypa må være lik for alle skal den kunne klassifiseres utifra...

At ikke løypa blir lik for alle siden de forskjellige klassene skyter på forskjellig figur størrelse mener du?

Er dette noe hinder i forhold til klasse setting?

B

Link to comment
Share on other sites

Det kan endres så sant det utarbeides ett godt forslag :-) hva med å bruke en slags faktor mellom klassene? Dvs at man ganger sin oppnådde poengsum med "faktoren" så for igjen å bruke den som klasse setting.

feks:

A=1

B=0,95

C=0,85

D=0,75

 

Dvs at en skytter som skyter 100p vil bli klasseført som følger der maks 100p.

A=100p*1= 100

B=100*0,95=95

C=100*0,85=85

D=100*0,75=75

 

Det igjen vil tilsi at en skytter uansett ikke vil krabbe mer enn 1 klasse i en slik løype :-) Da vil det vel være mer rettferdig uansett nivå/klasse?

 

K.

Link to comment
Share on other sites

For meg betyr det lite om folk skyter seg til A eller B....har aldri helt forstått hvorfor skyttere ikke ønsker å komme seg så høyt som mulig...men men...

 

Jeg sier ikke at en slik modell vil være perfekt, det eneste den vil gi er at det for de som er livredde for å havne i en høyere klasse så vil det i seg selv være mye vanskeligere... :D

 

Det som hadde vært perfekt var om vi fikk på plass en elektronisk klasseførings database som tok ALLE resultatene og ga skyttereren sin nye klasse basert på snittet i løpet av kalenderåret....sammen med en vekting av vanskelighetsgraden på løypen ville det GARANTERT bli rettferdig. :wink:

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Tar ikke så lang tid skjønner du, de fleste lager jo ett program med oppsett av figurer og skytetider/skytestilling. Ikke noe verre enn at vi får laget ett program som arrangør kan bruke som igjen også genererer vanskelighetsgraden....

 

Personlig syns jeg det er veldig gøy og kunne sammenligne løypene basert på en slik modell :-) men det er kanskje bare meg som syns dette...hehe

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Feltmodellen er ett veldig greit hjelpemiddel om man ønsker å analysere sin egen innsats, i alle fall syntes jeg det. I min klubb lager vi ny feltløype nå, vi ønsker å gjøre noe forandringer, men samtidig blir man også litt låst og preget av alt det andre man ser rundt. Blir det for lett er det jo kanskje leit for de som rykker rett i A, men på en annen måte er det vel der konkurransen foregår også. Feltoppmann og jeg skal ha en liten runde med Bromark for å ta vekk de "største" feilene våre. Vi har dratt frem noen gamle oppsett fra 1997, så bortsett fra dårligste hånd prøver vi med mer stående fri og må da prøve å lage noen utfordringer som også kan gi de beste en utfordring.

 

Litt på siden kanskje, men jeg prøver... Hva er problemet med å ha mer stående fri i fin og grov? De som liker å skyte med en hånd sier jo at de skyter bedre med en hånd enn to.... For meg er feltskyting mange steder i dag baneskyting i skogen. Har vært ute av det i mange år (om jeg i hele tatt var inne i det) Har fått en liten boost med mange nybegynnere i klubben min, så interessen er vekket igjen. Kanskje mer stående fri ville tatt vekk noe av forskjellen mellom en Ruger MKII og en Pardini. Hvorfor skyter vi egentlig med en hånd når de fleste av oss har to? Er vel en stund siden vi satt på hesteryggen å måtte holde kontroll på hesten med den andre hånden.

 

Ser det er mange som snakker om rangering. Innersoner er jo en måte, det er kanskje veien å gå. Skulle gjerne sett antall skudd hevet til 7-10, da kan man ha mer variasjon og finne den "løsningen" som passer deg best. 5 skudd og 5 skiver er for meg lite spennende. Krevende ja, men ingen ting overlates til skytteren. Tenkt eksempel: 1 skive på 5m, 2 skiver på 15m og 1 skive på 20m. Max 3 treff pr. fig. treff i skiven teller 5p, + 1p for yttersone og 2p for innersone. 10 skudd avfyrt. Bare innersoner i alle fig gir da 40p. Max antall tellende treff kan varieres, bare man lager variasjon og at skytterens hode må brukes. I dag taper du relativt lite for å ikke skyte etter alle skivene, kun ett poeng. Det blir utrolig marginalt på denne måten, sier ikke at det ikke vil bli poenglikhet med "min" måte heller, men da å rangere etter totalt antall innersoner på hele stevnet tror jeg vil gjøre forskjell. Å få folk med på å øke antall skudd over 6 stk blir nok ikke lett og har ikke tenkt å gjøre det til min livsoppgave heller, men begynner man først å se etter forandringer er det vel nok å ta tak i vil jeg tro.

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som stopper for ikke å bruke mer "fri" skytestilling for fin/grov så lenge man tilfredstiller kravene ref reglementet (minst 1 BH, 1stfri, 1 liggende) resten er det opp til arrangøren å bestemme. Og her er det bare fantasien som setter stopper.

 

Stillinger som kan benyttes men sjelden benyttes

* Knestående

* Sittende

 

Hva med å ha skytestilling bestehånd for revolver/militær og fri for fin/grov på en standplass?? Det hadde vel vært gøy ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Har til nå kun vært på to feltstevner, og begge hadde liggende på en stage og knestående på en stage. Greit nok, men heller ikke mer. Ligger i klasse med at det er slikt en må ha med.

 

Jeg ønsker egentlig ikke å endre dagens oppsett, det jeg føler er litt av problemet jeg som færsk så langt har kommet borti. Er at banen enten er laget for Fin pistol, eller for Militær. I Ørsta følte jeg banen var god og vansklig for Militær (som nevnt vanskligere for meg enn den behøvde å være grunnet kraftig amo). Men kansje litt for lett for Fin pistol? (og jeg skjøt først en runde med Fin pistol, så bana var kjent for meg i Militær).

 

Jeg kunne ha tenkt meg at man heller la inn inner blink som tellende for Fin/Grov, og Ytter blink som tellende for Militær/Revolver, som en måte å kompensere for tider satt mest for Fin pistol. Jeg tenker da kun på de stagene som kommer mot slutten, og som skal skille det beste fra resten. Da vil man kunne gjøre det enda litt hardere i Fin, uten å gjøre det for hardt for Militær/Revolver.

 

Ellers er jeg enig i at klasse kravet for A skjerpes litt (om enn ikke så mye som 98% ?). Resten er greit nok, da jeg ser det som ett poeng at man ikke blir værende i D i all evighet (og kansje ødelegger litt av motivasjonen for de som vill frem).

 

P.s Min begrunnelse for å ikke ville rett opp i A, er såre enkel. Jeg mener jeg rett og slett ikke er god nok for det nivået som kreves der, og det føles litt rart å hoppe over flere klasser fra færsking og opp til ulvene i A. :wink:

 

Men målsettingen min er selvsagt å kunne skyte i A og kunne utfordre de gutta der, i de grenene jeg har forutsettning for det.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje et lite sidesteg ift. trådtittel,men;

Endringen i regelverket som gjorde at kravet ble 1 resultat som grunnlag klasse setting, mener jeg var en feil beslutning.

I bane disiplinene er det for så vidt greit, da vanskelighetsgraden her er rimelig konstant.

I felt derimot er vanskelighetsgraden svært variabel. Deltar man på et feltstevne med en snill/enkel løype ”risikerer” man med dagens regelverk å rykke opp til en klasse man faktisk skyteteknisk(og mentalt) ikke hører hjemme i ennå. Dette undergraver hensikten med klasser, som vel er der for at alle skal kunne konkurrere med ”like gode” skyttere.

B-)

Link to comment
Share on other sites

...

 

Litt på siden kanskje, men jeg prøver... Hva er problemet med å ha mer stående fri i fin og grov? De som liker å skyte med en hånd sier jo at de skyter bedre med en hånd enn to.... For meg er feltskyting mange steder i dag baneskyting i skogen. Har vært ute av det i mange år (om jeg i hele tatt var inne i det) Har fått en liten boost med mange nybegynnere i klubben min, så interessen er vekket igjen. Kanskje mer stående fri ville tatt vekk noe av forskjellen mellom en Ruger MKII og en Pardini. Hvorfor skyter vi egentlig med en hånd når de fleste av oss har to? Er vel en stund siden vi satt på hesteryggen å måtte holde kontroll på hesten med den andre hånden.

 

...

 

Rune

Jeg syns det er helt greit med stående fri i fin og grov. Men nå er jo jeg en av de som liker godt å skyte med ei hand. Og stående fri betyr jo nettopp fri. Så da er det opp til skytteren hvor mange hender han vil holde pistolen med. Hvorfor jeg skyter med ei hand når jeg har to? Fordi jeg i mange tilfeller skyter bedre med ei hand...

 

Alternativet er jo å bruke stillingen "stående med begge hender". Det hadde vi på stevnet sist helg på en eller to standplasser.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Synes dette var interessant lesing for en som har skutt sine tre første feltstevner i år. Jeg er glad for at det er innertreff som rangering.

Variasjon er nok et nøkkelord hvis man vil ha en artig løype. Jeg ville følt med litt lurt hvis jeg på hver standplass skulle skyte på 6 mål på to avstander på 12 sek, uavhengig av om alle skiver var forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

Vel nå er jeg ikke akkurat nybegynner lenger (er nå både arrangør, dommer, etc.), så kan man se hva jeg mener nå (forrige svar fra 2009 er rett ovenfor her).

 

Jeg er faktisk godt fornøyd med dagens regelverk, og innertreff rangering fungerer over forventning (og skytingen tenderer til å bli litt bedre gjevnt over).

 

Poenget med å sette vansklighetsgraden i en feltløype, er at kun noen få skal fylle den. Med andre ord skal løypa skille klart mellom nybegynnere og superskyttere, men helst ikke på en slik måte at de som ikke er så gode mister motet.

 

Dette mener jeg best gjøres ved at det på alle stager er blinker som gir poeng til de aller fleste, kombinert med vanskligere mål som skiller.

 

Svenskene setter forøvrig sine løyper slik at man i prinsipp ikke skal klare å fylle de, dette gjøres med å sette opp enkelte blinker som det ikke er meningen at en skal treffe med mindre man er i verdens klasse. Poenget er at man skal kunne tjene på å vite sine begrensninger, å ikke kaste bort skudd på disse. (Nordmenne driter seg vistnok ut hvergang med å bare måtte prøve seg på disse :roll: Og jeg skjønner hvorfor :oops: ).

 

Men problemet med lette/vansklige feltløyper, og klasseføring er fortsatt tilstede. Hvert år skyter jeg stevner som er så lette at man normalt ryker opp en til to klasser om man ikke er helt nybegynner, selv om man i de fleste stevner ellers i året ligger på D-C nivå.

Nå er jo disse stevnene faktisk blandt mine favorittstevner i løpet av året, da det er morro å fylle eller nesten fylle ei feltløype. Men de gir etter mitt syn ikke ett korrekt klasseføringsressultat.

 

Vi kan i dag sette lette løyper med harde innertreff rangeringer for å skille, og slik lage veldig morrsomme feltløyper både for fin/grov og Mil/Rev. Men ressultatene kan da egentlig ikke brukes til klasseføring, så man må snike inn endel umuligheter for å skille i en slik løype.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha skutt felt i over 10 år med i snitt over 100-150 starter i året har jeg en del tanker og erfaring med feltskyting i Norge, Sverige og Danmark. Det som generelt går i gjen i utlandet er oppdukkende mål som enten kommer frem i feks det 5 sekund eller blir borte, dette tvinger skytterne til å tenke på en annen måte siden man ikke bestanding kan begynne der man ønsker.

 

Når det kommer til nivået er vi "mye" dårligere enn Svenskene og nokså like som Danskene, men i Danmark skyter de på små figurer på alle standplasser og i snitt avstander 2-3 ganger lengre enn i Norge (maks 110m på fin/grov). Skal vi bli bedre må vi gjøre noe av det samme også her.

 

Mitt forslag ville vært og satt en løype hvor det var 2,3 og 4 målgrupper hele tiden hvor 2-3 standplasser hadde svingskiver eller oppdukkere. Når det kommer til skivestørrelser ville jeg gått for 1 skive som var 2cm pr meter avstand og resten var fra 0,5-1cm pr meter - da har nybegynnerne minst ei skive å skyte på og de andre må kanskje ta bort ett par skiver eller forsøke eg og miste 2 poeng i steden for 1. Uansett tror jeg de fleste ville sett at de ikke var så gode som de trodde og faktisk ville begynt å trene litt mer, noe som igjen vil skape aktivitet og bedre skyttere.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Er det vertslandet i Nordisk felt som seter løypa ut fra sitt nasjonale reglement?? Da blir det hardt å være norsk i sverige. Ser for meg at det kan bli mye sutring hvis man "strammer inn", samtidig så blir det mindre motiverende å være nybegynner.

 

Når man setter en løype så kan man legge til noen egne skiver for klasse A?

Strammere (lengre avstand, mindre mål, kortere tid) reglement for Distrikt og Norges mesterskap?

Slike tiltak burde jo være helt unødvendig da det i det store og det hele handler om holdninger, vi kan gjøre løypene så vanskelig at det ikke er noen som fyller, for det å fylle ei løype er jo ikke vanskelig bare løypa er lett nok, slik sett så er det å fylle løypa en dårlig målestokk for hvor bra man har prestert.

Det er jo slik at vi ønsker å forbedre oss selv, perfeksjonere skytingen til vi blir så gode som vi kan bli. Måten vi gjør det på er ved å konkurrere mot andre, knive, og det gjør at vi må yte. Vi bruker motstanderne som et speil vi kan speile oss i og se hvor fornøyde vi er med innsatsen vår. Det gir ikke den samme følelsen å vinne når man skyter dårlig, eller slå en hard konkurrent fordi han skjøt Pardini og fikk klikk som den følelsen man får når man virkelig kniver og til slutt kommer ut av bobla med vissheten om at man gjorde sitt beste og det gjorde de andre også, men det var jeg som kom seirende ut av kampen idag.

 

Men kanskje feltskyting handler om andre ting, og at baneskyting tar for seg perfeksjonering.

Treff er treff og bom er bom i felt, på bane så er det mer nøye, en sekser er ikke treff, heller ikke bom, det er enda værre, det er forferdelig irriterende og skuffende og ødelegger en ellers så god serie.

Kanskje det er svenskene som er på bærtur og krever "innertier" på alle skudd for å fylle ei feltløype.......

 

Når man bor ute i distriktet så er det ikke så lett å komme seg på feltstevner, det er lang vei og gjerne små klubber med få sjeler og da blir det kanskje satt lette løyper, med korte avstander, men til gjengjeld så er det kanskje flere som blåser støvet av våpnene sine og kommer, fordi de treffer noe.

 

Kan man ha en kvalifiseringsrunde, som er som i dag, med en finaleløype som er strammere?

 

Hva er feltskyting med pistol? og hva vil vi at det skal være?

Link to comment
Share on other sites

Innenfor praktisk skyting setter man krav til blant annet kvalitet på løypa i henhold til målsetningen for skytestilen, ballanse mellom de ellementer man skal testes i og variasjon. Oversatt til feltskyting vil det menes med kvalitet at det er felt skyteferdigheter som i hovedsak skal testes.

Så kan man diskutere hvilke skytte-elementer skal feltskyting ha og og hvordan tester man feltskyterferdigheter. Jeg vil blant annet hevde at det innebærer at løypa må inneholde ellementer som feltmessig underlag (skogsbunn) på standplasser, variasjon i avstand til blinker, flere målgrupper, oppdukkende/beveglige mål, store og små skiver i varierende utførelse osv.

Hvilke ferdighetselementer består feltskyting av? Jeg vil foreslå følgende: presisjon, målforflytning, måltaktikk og hurtighet. Med målforflytning mener jeg evne til å endre siktebildet vertikalt, horisontalt og avstand. Med måltaktikk mener jeg at skytter skal evne å vurdere sansynlighet for å treffe og tenke taktisk i forhold til egne skyteferdigheter. Feltløypa bør ha en ballanse i ellementene som skal testes.

Variasjon innebærer at løypa skal være utfordrende og i noen grad overraskenede. Og her bør det være rom for kreativitet, jeg vil mye heller gå to runder i en mentalt krevende løype som setter min feltskytterferdigheter på prøve, enn 4 - 5 runder i en dødkjedelig og forutsigbar runde som bare tester mine evner til å holde konsentrasjonen og som jeg har sett hundre ganger før ....

 

Jeg tror at skal vi kunne diskutere vanskelighetsgrad i feltløypa på noen konstruktiv måte, så må vi bli enige om målsetningen for skytestilen felskyting og hvilke ferdigheter som skal testes.

 

Øivind Johnsen

Oppegård SL

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

PS jeg har enda ikke hørt en nybegynner si at han ikke vil dra på feltstevner fordi det er så vanskelig å treffe blinkene og få poeng. Men jeg har hørt flere som sier at det var kjempe artig og at de nesten ikke kan vente til neste treningskveld for å bli bedre på det de ikke mestret i feltløypa.

 

Som relativt fersk praktisk skytter (1,5 år og 28 starter) i IPSC Production har jeg ennå masse å lære og hevder meg kun opp mot 60% av de beste på en god dag, frustrasjonen har vært stor og det er mange elementer som skal beherskes. Men det er jo det som er morro med skytinga at vi stadig blir utfordret til å lære og beherske nye elementer og det gjelder nye og erfarne skyttere. Skyttere som sier de skyter kun for å ha det morro og ikke for å bli bedre tror jeg rett og slett ikke noe på, og min erfaring er at de forsvinner ganske fort fra trenningbanen og feltkonkurransene - og det er vel ikke de vi setter feltløypene for?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men jeg tror likevel at de fleste er med på at det er når man blir utfordret, blir stilt på prøve, at det er morro. Det er da man kan kjenne på mestringsfølelsen, det å beherske noe man må jobbe med, bruke hele seg.

 

Feltskyting er kanskje den gyldne middelvei mellom bane og plinking. Der bane er veldig rigid og repeterende i sine enkelte program og plinking har ingen restriksjoner, sist jeg plinket var det den utslitte stekepanna til kona som fikk gjennomgå, men det er begrenset hvor morro det er i lengden. Så hvis det er slik at det er variasjon i utfordringene som gjør at feltskytingen er morro så må vi ha det.

 

Men som trådstarter begynte med for lang tid tilbake;

Hvor vanskelig? Og det er jo ikke bare et spørsmål om subjektiv opplevelse av løypa, men for klasseføringen er jo vanskelighetsgraden et stort poeng. Og her kommer vel kanskje det eneste ankepunktet mot feltskyting, at det er vanskelig å måle den ene konkurransen opp mot den andre i et rettferdig system. Hvis alle klubber i Norge skulle arrangere et feltstevne på lørdag kl 1200, og løypa skulle være identisk med NM fin fra Oppdal, så ville det likevel bli forskjeller og det er ikke bare ankepunktet med felt, men det er det som gjør felt til det det er, utfordrende, lekende, krevende, uforutsigbart og levende. Det som kan ødelegge feltskytingens sjel er et ønske om å regulere det. Hvor mange stevner bruker sittende? Hvor mange år går det før sittende blir borte som valgmulighet? Trenger vi flere tvungne valgmuligheter?

Link to comment
Share on other sites

Nei vi trenger absolutt ingen flere restriksjoner med hensyn til variasjon i feltløype, snarere tvert i mot. Jeg mener svak hånd og avstandsrestriksjoner utover det som går på sikkerhet ikke er nødvendig. Jeg synes det kan foreligge en anbefaling og en retningslinjer for hva feltløype bør inneholde av prøvingsmomenter, men ingen begrensninger. Og jeg er også av den oppfatning at det er bedre med en enkel løype hvis arrangørene har begrensninger i forhold til kapasitet enn ingen løype, så dette må ikke bli noen tvangstrøye for klubber som ønsker å arrangere feltkonkurranser. Jeg er ikke spesielt bekymret for klasseføringen som jeg mener fungerer svært dårlig, både mht administrasjon og i praksis for feltøvelsene. Jeg kunne tenke meg å foreslå å droppe hele klasse systemet for felt og heller innføre en frivillig nybegynnerklassse som varer det første året som feltskytter og etter det kjøre åpen klasse. Vi kan beholde aldersbestemte klasser. Jeg tror at de fleste er såpass ærlige med seg selv at de sammenligner seg med de beste uansett og den premien man eventuelt får er vel stort sett morsom maks et par ganger....

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det hadde tatt skade om man må ha en sittende/kne og en liggende. Det er ikke komplisert å få til og får neppe noen til å la være å arrangere et stevne.

 

Men kanskje man kunne laget et elektrisk dokument med eksempler på tippere, vugger, fallende etc. Det kan jo gi et bedre grunnlag for å lage en løype med flere elementer.

 

En lik løype for alle i klasse1 er vanlig, der eneste forskjell er fri og en hånd. Det må da kunne la seg gjøre å sette opp noen mål for bare klasse militær revolver på noen av standplassene, i egen farge, blå feks?

Link to comment
Share on other sites

En lik løype for alle i klasse1 er vanlig, der eneste forskjell er fri og en hånd. Det må da kunne la seg gjøre å sette opp noen mål for bare klasse militær revolver på noen av standplassene, i egen farge, blå feks?

HELDIGVIS er ikke dette gjengs over hele landet. I nord er det ganske vanlig at vi kjører fin- og grovfelt lørdag og militær- og revolverfelt søndag. Da kan man bytte ut endel skiver i tillegg til at man endrer skytetid og -stilling på noen av standplassene. Det er min faste overbevisning at ei fin- og grovløype skal være merkbart forskjellig fra ei militær- og revolverløype.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel slik det bør være det. Litt avhengig av antall skyttere så kan man arrangere fin og grov 0900-1200 og militær revolver 1300-1600. Så kan man endre skivene den timen i mellom, samtidig som skytterne er samlet til felles lunsj. Så får man satt den vanskelighetsgraden man mener det bør være.

 

En annen ting er jo tilreisende skyttere og flere skytinger samme helg, fredagskveld og søndag, med felt på lørdag.

Link to comment
Share on other sites

Er det mange stevner som strekker seg over flere dager? Er jo en del jobb å flytte/ordne med skiver under stevnedagen og som regel er det vel ikke akurat godt om folk som stiller opp som funksjonærer på stevnene?

 

Synes det er greit att man endrer skytetiden og flytter frem standplassen noen meter for M/R skytingen og på den måten forandrer vansklighetsgraden.

 

Sånn gjør vi det i Överby PK når vi avholder "Nolhotten" hver påske. Bli for mye styr og flytte skiver osv under dagen. Er heller ikke noen pause under dagen der alle har fri. Mener det gjelder og utnytte tiden mest mulig og få flest mulig skyttere ut i løypa under dagen.

Link to comment
Share on other sites

Feltmodellen som RuneP nevner 24mai 2009, hva er det?

 

Jeg tror de fleste stevner foregår på den måten at man fyller opp lag med FGMR som går sammen og da er det vanskelig å justere på avstanden på standplass.

Jeg tenker at man kan ha laget ferdige skivestativer på noen av standplassene som man bytter ut mellom FG og MR, samtidig som man justerer avstand og tid.

 

Ser helt klart poenget med få funksjonærer men det er jo lov å benytte seg av tilreisende skyttere. Hvis første laget som går ut er tilreisende med erfaring og skyter dobbelt FG på samme runde så kan jo de ta en runde med et lag hver senere f.eks.

Jeg tror at alle skyttere vil være tjent med at løypa varierer mer mellom FG og MR.

Link to comment
Share on other sites

Er forholdsvis enkelt og justere avstand og tid hvis det er ulike skytere i patruljen. tar ca 1-2min lenger tid på hver standplass. Ha ferdige markeringer i bakken for M/R og la de ulike skyterne skyte separert.

Ikke noe problem.

 

Men selvagt ville det vart fint med ulike skiver og plasseringen av disse mellom FG/MR, når de tlar seg gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som stopper for ikke å bruke mer "fri" skytestilling for fin/grov så lenge man tilfredstiller kravene ref reglementet (minst 1 BH, 1stfri, 1 liggende) resten er det opp til arrangøren å bestemme. Og her er det bare fantasien som setter stopper.

 

Stillinger som kan benyttes men sjelden benyttes

* Knestående

* Sittende

 

Hva med å ha skytestilling bestehånd for revolver/militær og fri for fin/grov på en standplass?? Det hadde vel vært gøy ;-)

 

K.

Kom på at det er mange av de beste som ikke liker tohånds, med våpen de i hovedsak skyter enhånds med (fin/grov).

Derfor der det viktig at man også bruker tohånds på lik linje med sittende, knestående og ligg. Dette slik at også de beste får en tilsvarende bakdel som de som trives best med to hender på bestehånd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...