Jump to content

Hvor vanskelig skal en feltløype være???


Baardl

Recommended Posts

Jeg har ikke hørt tidligere at alle klassene skal være like store, men det er kanskje et nytt mål fremover.

Håper uansett at det blir færre glimrende skyttere i D-klassen.

Slik reglene har vært inntil nå, er det en god del egentlige B- og A-skyttere i D-klassen grunnet for få starter, noe som ikke er rettferdig overfor de som virkelig hører hjemme i D.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hensikten med klasseinndelingen er vel at alle klassene skal være like store. Det være seg bane eller felt.

 

Og hvis klubbene klassefører riktig vil vi nok se en økning av skyttere i A og B klassene, men desverre så tror jeg ikke det vil vise seg så godt....vi har nemlig både klubber og skyttere som ikke klassefører eller som blir klasseført riktig.

 

Og i enkelte tilfeller har vi skyttere som unngår å skyte enkelte stevner for nettopp å unngå opprykk.....!!

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Sitter å planlegger årets første feltløype nå jeg. Vanskelighetsgraden blir vel jevnt over ganske lett, med noen noen vanskelige, men ikke umulige figurer her og der. Skal blandt annet ha målgruppe på både 5meter og 70meter på hold 10. Kommer til å bruke jevn fordeling på farger (svart, grønn, og rød)

Har jo litt flere muligheter når det gjelder skytestillinger også nå da. Både "sittende" og "stående to hender" er jo fine stillinger :)

 

Ei feltløype behøver da ikke være så vanskelig, vi har jo 60 muligheter til å gjøre en feil 8)

 

Kunne jo vært morro å legge ut løypa her på kammeret, og sett hva reaksjoner man fikk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Jeg ser på mil/rev som litt mer "opprinnelig", og da bør skytingen være lagt opp heretter.

Romslige blinker på greie avstander og med begge hender bør være gjennomgangsmelodien.

For å skille klinten fra hveten kan man heller knipe ned på skytetiden, spesielt mot slutten av løypa."

 

Kan ikke bli mer enig!!!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Skal se om vi ikke kan få det til :-) har laget en modifisert utgave av den du sendte meg den gangen. Videre er det som du kanskje har sett en pågående sak med fagkomite ang å kunne lage en slik variant sentralt :-) ref fagkomitekonferansen og referat i skytternytt.

 

Det jeg fikk tilsendt av deg var veldig bra og likt mye av det jeg hadde utarbeidet selv, så vi har nok samme tanker rundt dette :-)

K.

Link to comment
Share on other sites

En ide/start hadde vært og si at løypa skulle samlet gi 100 poeng, alltid :wink:

Da kunne man "sammelignet" fra stevne til stevne.

Jada,, jeg vet det ikke er så lett :D men det hadde vært en begynnelse.

Da hadde en også beholt "planleggningen" av skytemønstret på standplass.

Er det 6 skiver og 6 skudd forsvinner mye av det :?

 

Dette hadde og lettet arbeidet for dem som skal klasseføre skytterne hvert år :D

 

Å lage et regneark på hvordan ei løype bør være en god ide, hvis en vet at været er stabilt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En ide/start hadde vært og si at løypa skulle samlet gi 100 poeng, alltid :wink:

Dette hadde og lettet arbeidet for dem som skal klasseføre skytterne hvert år:

 

Hvorfor det? Er vel kun hvis en skyter fullhus det blir enklere? Det enkleste er å ha ett system hvor slike ting blir løst på en effektiv måte ;-) å legge for mye begrensninger på hvordan er feltløype skal være blir uheldig. Men jeg liker å kunne sammenligne, og det er fullt mulig hvis man gjør som tidligere nevnt at man regner ut en vanskelighetsgrad :-) jeg tok løypa på Mysen...og la den inn i dag og det var interresant lesning :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Ja hvor mange poeng har den gjennomsnittlige feltløypen egentlig?

 

En kommentar til NM-løyper: Under NM møtes de presumptivt beste skytterne i landet. Og de er jo (omlag) like gode om de så kommer fra nord eller sør. Så hvis f.eks 10 av dem skyter fullt hus så er jo det å forvente etter min mening. Det bør legges opp til en annen måte å skille på, og et finalelag er jo et godt forslag.

Link to comment
Share on other sites

så i dine øyne er skytterne like om de har 60 innersoner og fullt hus eller 15 innersoner og fullt hus?? Blir nesten som å sammenligne 590 og 570 i hurtigpistol det....skiller bare 20 poeng. Begge er A skyttere og kommer fra hver sin kant av landet. Men jeg vet ikke hvem du vil kategorisere som den beste?? Skal de skyte en finale for å avgjøre kanskje ??

 

Jeg tror at veien å gå er å sette en gradering på løypene. To løyper med en vanskelighetsgrad på "x" er uansett hvor i landet du sammenligner akkurat like vanskelige.

 

Men skal vi skille skytterne på noen enkle måter er det bare å innføre å telle innertreff...skiller med engang til og med mellom de aller beste....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Ja. For å sette det på spissen. Feltskyting er treff eller bom.

Så lenge figurene kommer med innertreff burde det ikke være noen grunn til ikke å bruke de. Stort enklere rangeringsmåte får du knapt nok ikke, og DFS-gutta har brukt det i "alle" år.

Link to comment
Share on other sites

........så i dine øyne er skytterne like om de har 60 innersoner og fullt hus eller 15 innersoner og fullt hus??

 

Ja. For å sette det på spissen. Feltskyting er treff eller bom.

 

Handler egenlig lite om det hvis du som du sier skal kunne kåre den beste skytteren, for det er faktisk forskjell på å skyte 50+ innersoner og fullt hus og en skytter som har kant skudd hele veien...hehe

 

I en evnt finale vil denne skytteren falle av i første runde...siden det er mest "flaks" at skytteren overhodet er der..... :wink: hehe

 

K.

Link to comment
Share on other sites

en evnt finale vil denne skytteren falle av i første runde...siden det er mest "flaks" at skytteren overhodet er der..... hehe

 

Men, summen av det hele blir som alltid, den beste vinner alikevell.

 

Hjelper ikke om:

faktor, innertreff, kulevekt og alt annet rart folk som ikke har tallent eller trener nok finner på for å hevde seg,, :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja. For å sette det på spissen. Feltskyting er treff eller bom.

Så lenge figurene kommer med innertreff burde det ikke være noen grunn til ikke å bruke de. Stort enklere rangeringsmåte får du knapt nok ikke, og DFS-gutta har brukt det i "alle" år.

Hadde vært fint det, hvis det hadde vært tillatt.

Sitat nytt feltregelverk 8.25.6.1 "Innertreff kan ikke gi ekstra poeng". :(

Link to comment
Share on other sites

Greit nok det, BJH, men det betyr vel ikke at innertreff ikke kan brukes til rangering fordet? Poengmessig har de ikke noe å si, bare rangeringsmessig. Og ja, nå drar jeg store paraleller til DFS. Der brukes innertreff til å rangere mellom de som har likt antall treff totalt. Hvor vanskelig kan det være liksom............. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Greit nok det, BJH, men det betyr vel ikke at innertreff ikke kan brukes til rangering fordet? Poengmessig har de ikke noe å si, bare rangeringsmessig. Og ja, nå drar jeg store paraleller til DFS. Der brukes innertreff til å rangere mellom de som har likt antall treff totalt. Hvor vanskelig kan det være liksom............. :roll:

OK, Så du mener f.eks. 6/4 og 5 innersoner som da gir 10 poeng og rangering er 5 "poeng".

Ja, det hadde vel fungert det :)

Link to comment
Share on other sites

"Konfererte" regelverk mht.rangering.

Først standplass 10 til 1 i vanlige poeng.

Hvis likt da er det hovedrageringsmål.

Hvis forstatt likt er det ett ekstra rangeringsmål etter hovedrangeringsmålet, men før i løypa.

Hvis ennå likt er deler de plassen.

M.a.o. kan vi ikke bruke innersoner noe særlig allikevel.

:(

Link to comment
Share on other sites

"I en evnt finale vil denne skytteren falle av i første runde...siden det er mest "flaks" at skytteren overhodet er der..... "

 

Og omskyting er underholdende :wink:

 

Dessuten kan en outsider - som kanskje ikke har nervepresset/forventningskalaen på topp - overraske :D

 

Og det må være moro - og inspirerende - å kunne slå proffene :D

Link to comment
Share on other sites

La nå presisjon forbli forbeholdt baneprogrammene - og la felt være felt.

Reduser tiden - og la treff være treff.

 

Hvorfor ha 70 m hold på håndvåpenfelt? Hvor feltmessig er dette?

 

Skill heller ut klinten ved å reduser tiden til et minimum på FELTMESSIG avstand.

På tide at noe feltmessig blir igjen :wink:

 

Magnumklassenes skyteavstander burde forøvrig ikke vært under 25 m.

Link to comment
Share on other sites

Er alltid mye "bør" med feltskyting, men vi kommer alltid til slutt tilbake til hva den enkelte arrangør "gidder" å gjøre....

 

Når vi snakker om innersoner som rangering er det enkelt å kan brukes slik det er pr i dag....er bare å ta bort hovedrangeringsmål og sette i innbydelse eller som en lapp på veggen ved påmelding at innersoner blir brukt som rangering i løypa...

 

man kan da enten si at man teller total oppnådde innersoner etter antall poeng, eller man kan telle på lik linje som poeng. dvs fra standplass 10>1...uansett blir det mye mer "rettferdig" enn ei enkel poengskive....og skytterne kan igjen sammenligne seg mot andre med lik poengsum....hvem har flest sentrumstreff ? ;-)

 

Jeg er helt enig at felt skal være felt, men samtidig må vi også kunne utfordre feltskytterne litt. Det er altfor mange som ikke klarer å treffe en C20 figur på 25m med 6 skudd....og det bør vel alle kunne klare...eller ??

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må jo bare uttrykke - nok en gang - min forundring over folk sin innstilling til feltskyting (siden min oppfatning er helt annerledes :D ).

 

Altså: Hvis vi skal rangere på antall innertreff, så kan vi jo heller bare gjøre blinkene like store som innersonen, og så kan vi telle antall treff som før. Hvis vi altså er så steikandes gode at vi hvis vi ikke treffer i innersonen så har vi ikke peiling.

 

Og så kommer vi jo til det stadiet at flere av de beste skyter fullt, og de skyter fullt i innersonen også. Hvordan skal vi rangere da? Kanskje en inner-inner sone? Og kanskje en inner-........inner sone så er vi snart klar til baneskyting i skogen med skiver som viser 1 til 10.

 

Dette er bare tullball.

 

Jeg foretrekker å skyte felt på korte tider og store figurer. Jeg vil heller ha stor variasjon i løypen - utnytt minste til største avstand og færre skiver pr. standplass. Litt action er ikke dumt - det er for lite av det i hverdagen så la oss få litt på felten.

 

Hvor er det blitt av fantasien (jeg må innrømme at min egen kunne vært bedre også :oops: ) - i tidligere tider så var det jo ofte vippere, duellvisninger på banen (med kun 4 eller fem visninger), vugger og stålmål som måtte ned før man kunne gå videre. Jeg mener å huske at noen i Trøndelag hadde en form for pariserhjul, og Sandnes hadde en løypestreng med et fly som aksellererte på skrå mot deg (skal du skyte på lang avstand når farten på flyet er liten eller skal du vente til det kommer nærmere og det går i 100 ............).

Link to comment
Share on other sites

Hofteskudd:

Jeg må si jeg har problemer med å forstå din motvilje mot å bruke innertreff som rangering. Er det ikke bedre å kunne bruke større blinker slik at prosentandelen som treffer figuren hvertfall ikke blir mindre, mens de beste også scorer høyt på innertreff (og dermed kan sies å være jevnt over en bedre skytter og altså fortjener å ligge høyt på res.lista).

 

Det er som sagt et velfungerende system som praktiseres i dag i andre grener.

Link to comment
Share on other sites

Rangeringsmål er velfungerende i NSF pistolfelt.

Det er heller sjelden at to skyttere blir plassert likt etter rangering 10-1 og deretter ett eller to rangeringsmål, så jeg ser ikke helt behovet for innertreff.

På mesterskap teller ikke rangeringsmål for medaljefordeling, så da må man uansett skyte om ved poenglikhet.

Link to comment
Share on other sites

Kunsten er å få "alle" til å blir fornøyde når de går en felttøype.

Nye skytteres skal treffe mye fordi dette gir selvtillitt og ønske om å drive skytingen videre.

I den samme løypa skal også erfarne feltskyttere kunne konkurrere om hvem som er den beste skytteren.

DET er problemstillingen som må løses.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med en vanskelig feltløype er at "erfarne"halvgode skyttere ikke godtar at de ikke er "helgode"

Hører skjelden nybegynnere klager over vanskelighetsgraden. Men de får raskt innføring i det av de halvgode.

Feltskyting med pistol tror jeg er den eneste idretten der det ikke aksepteres at resultat kommer etter erfaring og mye trening. Best uten ball er vel det nærmeste jeg kan komme på.

Å skille en haug skyttere på pri skive er kjedelig, det skal kreve litt konsetrasjon og dyktighet for å fylle ei løype.

Trenger ikke å ha frimerker overallt, men det bør strammes inn på de tre siste standplassene hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Da klarer de vel heller ikke å treffe yttersonene hvis man rett og slett reduserte skivene til - ja nettopp, innersonene. Det er jo klart som blekk :D

 

Unnskyld meg at jeg spør? Men har du problemer med å forstå hensikten med innersoner????? Fordelen med å bruke innersoner som "rangering" er at man kan benytte figurer som er vesentlig store uten at det har så mye å si for å skille skytterne. Og da vil skytterne selv de som er dårlige kunne treffe bedre.....men vi bruker vanlig poeng givning som tidligere. Dvs 1 poeng pr skudd pr skive....og i tillegg får man da inntill 6 innertreff pr standplass....dette blir da brukt som "rangering" senere....

 

En annen ting som er fint med innertreff er at man som skytter kan måle seg selv over tid, skyter man 82% på en løype flere ganger i løpet av ett år kan man enkelt se hvor man har skutt best....ved å nettopp telle antall innertreff.....

 

En skytter som skyter fullt hus i feks klasse A har ikke nødvendigvis 60 innertreff, jeg har skutt en del fullehus som feltskytter, men kun 6 ganger har jeg hatt 60 innertreff....

 

Kan virke som at du ikke har skutt noe spesielt med felt og er litt uvitende?? Eller kanskje du bare ønsker å kverrulere??? Helt greit det for min del :-) hehe

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld meg at jeg spør?

 

Du behøver ikke be om unnskyldning. Bare spør om det er noe du vil vite. Kanskje noe om feltskyting? :lol:

 

..... og er litt uvitende??

K.

 

Ja dæregern - er det to av oss? (Ja jeg har ikke snøring) :lol::lol::lol: .

 

.........kanskje du bare ønsker å kverrulere??? Helt greit det for min del :-) hehe

K.

 

Ja du traff spikeren på hodet der, Bromark. Litt liv i hverdagen i helgen vet du. Kan jo ikke la alle sånne påstander gå upåtalt hen hva. :D

Link to comment
Share on other sites

*Kunsten er å få "alle" til å blir fornøyde når de går en felttøype.*

*Dette må være det mest ambisiøse utsagnet jeg har kommet over i senere tid.*

 

Men det er vel akkurat dette som bør tilstrebes? Og det lar seg gjøre med (er det nevnt før?) fornuftig store blinker som har innersoner for eliten... Påenget bør jo være at flest mulig er fornøyd etter en tur i feltløypa? Og det skjer neppe hvis bruken av 'frimerker' overdrives for å skille toppskyttere! Det BØR være morsomt for en nybegynner å gå runda også. Og det oppnåes neppe når løypa kun kan fylles av (i beste fall) noen få. Så løsningen er vel å bruke rangering på noen skiver og tilby et 'valg' mellom forskjellige alternativer ved kort tid for å få med de fleste på poenglista? Jeg vil tro at det vil være lite motiverende for en nybegynner å ikke få inn en eneste treff... (for å sette det på spissen selvsagt)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...