Jump to content

Hvor vanskelig skal en feltløype være???


Baardl

Recommended Posts

For de fleste som er innom et feltstevne, så er det ett tema som ofte kommer opp – nemlig: løypas vanskelighetsgrad. ”Frimerkeskyting”, ”baneløype” og ”favorisering av de folka med stiftepistol” er da vanlige utsagn hvis løypa blir litt utfordrende.

 

Jeg har helt sett på resultatene fra to vilkårlige feltstevner i 2008. I tabellen under har jeg satt opp resultatene fra stevnene i hhv. fin og militær, samt regnet ut gjennomsnitt, median (dvs. den verdien hvor du har like mange verdier/ skyttere i dette tilfellet over og under) samt gjennomsnitt for hver av klassene.

 

 

tabellhe2.th.jpg

(beklager - tabellen ble litt liten...)

 

Rent umiddelbart syns jeg egentlig at tabellen over viser at stevner (i alle fall disse to) kan tendere til å ha for lav vanskelighetsgrad - dvs motsatt konklusjon enn hva som sies "på bygda"... Man ser også at på stevne 1 var det 14 av 89 starter som skøyt A-kravet (dvs 15%), mens det totalt var 21 som startet i klasse A. På stevne 2 sitt stevne var det 24 av 102 som gjorde det samme - dvs 23,5%, her var det 11 som startet i klasse A. At nesten 1/4 av skytterne skal skyte A-kravet på en løype syns jeg er veldig mye, og i tillegg var det slik at på stevne 2 greide 83% bedre enn C-kravet.

 

Uansett viser dette at det er ganske stor variasjon i vanskelighetsgrad. En konsekvens av dette er at de som skyter seg opp til høyere klassifiseringer via stevner av ”type 2” vil få en brutal oppvåkning når de kommer til et stevne av ”type 1”. Spørsmålet blir da: skal det være en menneskerett å fylle en feltløype?

 

 

Hva syns dere?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nei, det er ingen menneskerett å fylle en løype!

Det er endel klaging på for vanskelige løyper, og sannt skal sies, noen løyper er feilsatt.

Hører ofte at man skremmer bort nybegynnere osv med vanskelige løyper, men er vi skyttere ekstra hårsåre?

I andre idretter hører jeg ikke samme sutringen om noen kommer langt bak. De aksepterer at de ikke er gode nok enda.

Men det er ikke værre en at det kan finnes minimum to skiver på vær standplass som er store, da kan jo nybegynnere og "mosjonister" hovedsaklig skyte på disse, så får de som føler seg gode nok skyte på resten.

Men har inntrykk av at de skyter på allt uansett ferdighetsnivå, og da blir det ofte store poengtap.

10mann med fullt hus og skille på prioritering syns jeg er kjedelig. Og prioriteringsskive favoriserer vertfall "baneskytterne" om det er disse en vil til livs...

Men dette temaet engasjerer mange, og bra er det, da vil vi fremdeles få varierte løyper.

Nm løypene har værtfall blitt mye enklere de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

:) Jeg er iallefall ganske fornøyd med de fleste feltløypene jeg har gått de siste åra! Det SKAL være vanskelig å fylle! Men det kan, som OlavM skriver, løses med et par store skiver i tillegg til 'frimerkene', sånn at vi som ikke har 'supervåpen' også kan få mange treffere! Og dette får arrangørene til! De er utrolig dyktige i å lage morsomme og utfordrene feltløyper!

Jeg trøster meg med at

Nm løypene har værtfall blitt mye enklere de siste årene.

Hvis de blir enklere har kanskje JEG også muligheter snart..... (Bare jeg får roet nervene jeg så.. :roll: )

Link to comment
Share on other sites

NM-løypa var alt for enkel. Når 21 av 199 skyttere på fin (åpen klasse) fyller løypa og må skyte om igjen så er det 10% som fyller løypa. Det er ALT for mange. Et NM skal skille de beste fra de nest beste, og det synes jeg skal skje i den regulære løypa, ikke med 21 mann på "show-skyting" (selv om det var et bra show, ingen kritikk av det :D ) .

 

Generelt synes jeg at løypa bør være så vanskelig at kun et lite fåtall fyller løypa. Det er jo ikke noe poeng i at flere fyller løypa - da blir det jo bare rangeringsskivene som skiller, og det er jo ikke poenget i en felt-konkurranse ?

 

Men jeg synes kanskje at man skulle bruke mindre av de minste skivene på lange hold, og heller korte ned på tiden, eller øke antall skiver. Jeg mener felt skal handle mer om å få til gode hurtige avtrekk, i tillegg til litt taktiske disposisjoner, og kanskje ikke så mye frimerkeskyting på lange hold (men ja til frimerker på korte hold selvsagt!)

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Hvis mann legger litt planlegging, penger og arbeid i ei feltløype skal den kunne gjøres vanskelig nok for de fleste uten at den virker avskrekkende. Kreativ og fornuftig plassering av blinker i forhold til hverandre og i forhold til skytetid. Kan sette en god skytter ut av spill, uten å måtte ty til stjerner på 50 meter med beste hånd i millitær pistol.

Å bruke avstandene som er tilatt innenfor regelverket er en annen måte å skille skytterne på.

 

Etter min mening er det flere feller arrangøren kan gå i:

-For å sikkre seg at det skiller i toppen, blir det laget et hinsides hold med små blinker og kort skytetid på siste standplass. Gjerne med beste hånd for mil og rev.

-Liggende blir gjort for vanskelig. Liggende utgjør 10% av skytingen og skal ikke utgjøre 90% av resultatet.

-Beste hånd på for mange, og for vanskelige standplasser i mil og rev.

 

Kanskje må vi øke antall blinker slik at det ligger opp mot 60 stk (120 poeng) for å få flere blinker å skille på.

Flere blinker å bomme på, men også flere å treffe.

 

Floskler som "det er likt for alle" og "den beste vinner uansett" så snart man nevner at noe kunne være gjort anerledes blir for dumt.

 

I mesterskap kan det nok hende at tiden er kommet for et finalelag, istenden for "duellskyting" to mot to. Slik det drives i dag.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Diskusjonen om hvor vanskelig en NM-løype skal være - vil sikkert aldri avta.

 

Under et NM - hvor det ikke er kvalifisering for å kunne delta - bør vanskelighetsgraden kunne aksepteres som "vanskelig".

 

Det skal ikke være lett å fylle - og være like god som norgesmesteren :)

 

Lokale arrangement - hvor rekrutteringen foregår - bør etter min mening være såpass enkel - at (noen) av rekruttene på vei hjem i bilen sier:

Dæven - jeg manglet bare 14 poeng på å fylle.

Neste gang skal jeg p...dø......

 

Vi må være istand til å tenne gnister :wink: - for jeg tror faktisk at mange klubber sliter med rekruttering.

 

Det vil sikkert bety at mange fyller - og hvorfor ikke avgjøre konkurransene med omskyting?

 

Bare det i seg selv - er en øvelse - som man aldri får noen trening i :( .

 

Og ved at det blir "omfattende" omskytinger (mange disipliner som det skal skytes om i) - vil deltakerene "tvinges" til å være igjen - istedet for at bil etter bil forlater området før stevnet er over.

 

Ønsket om å kunne dele ut premie/få premie etter stevnets avslutning (med mange til stede) - er kanskje noe vanskelig å få til - hvis arrangøren ikke har et lager av premier.

 

På midten av -70 og noen år ut i -80, var jeg ganske ivrig innen jegertrap (kjørte gjerne 50 mil m/overnatting på hotell for å skyte en serie på 25 skudd :roll: )

 

Den gangen ble det kjøpt inn masse premier - så man var sikker på at man hadde til de som skulle premieres.

 

Og det resulterte til at mange "biler" (les: deltakere) måtte bli igjen - da klubb-kompisen skulle ha premie etter stevnets slutt.

 

Omskyting - koster jo ikke arrangørklubben noe annet enn tid :wink:

 

Mulig jeg tar feil - men jeg synes liksom at stevner blir som:

Kom - skyt og stikk :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å lage løypa med det for øyet at selv middelmådige skyttere skal kunne treffe på det meste, mens noen av de beste skal klare å fylle.

Det er ingen problem å skille de beste med å spisse det til mot slutten av løypa, gjerne med flere og mindre blinker på litt lengre avstand og med kortere skytetid.

Jeg forsøker bevisst å unngå at det blir så vanskelig at det blir "bingo".

Det er bare demotiverende og urettferdig.

Jeg har opplevd at løypa er satt så vanskelig at beste skytter ikke engang har oppnådd de 85% som kreves for at stevnet skal være grunnlag for klasseføring....

 

Jeg opplever ofte at de vanskeligste løypene blir satt av uerfarne folk, mens de som skyter mye felt selv setter løyper det er fullt mulig å fylle og der også nybegynnere kan få seg et motiverende resultat.

Dette er en vanskelig balansegang, men med endel erfaring pleier det å gå bra.

Et viktig poeng må være at løypa har progresjon, dvs. at neste standplass er vanskeligere enn foregående slik at løypa begynner forholdsvis enkelt for å spisse seg til mot slutten.

Ikke bare er det viktig for motivasjonen, men også for å sikre en rettferdig rangering.

Det er nettopp denne progresjonen rangeringsregelen 10-9-8....osv... baserer seg på.

Er det en topp i vanskelighetsgraden mellom to standplasser, er rangeringsregelen bortkastet og urettferdig.

Dette er verdt å ha i tankene ved setting av løypa.

 

Etter min mening er en perfekt satt løype slik at halvparten bør klare C-kravet mens rundt 10% bør klare A-kravet.

Noen bør klare å fylle løypa.

Det er bedre at flere klarer å fylle enn at ingen klarer det.

Man klarer alltid å skille skytterne vha. rangering.

Glem heller ikke at løypa ikke bare er matematikk.

Den skal også være underholdende og utfordrende.

Om jeg opplever at arrangøren har lagt sjela si (og anstrengelse) i løypa, teller det nokså mye selv om de bommer litt på vanskelighetsgraden.

Jeg tror de fleste setter pris på fallfigurer, tippere, vugger o.l.

Husk at skyting skal være gøy, ikke bare matematikk.

Har man dette i bakhodet, er mye av jobben gjort.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, Gringo! Jeg synes bestemt at mange arrangører er for dårlige med å skille mellom fin/grov og militær/revolver. De bruker samme løypa, men øker bare tidene litt på mil/rev samt at det blir flere stående fri. Her i nord er det veldig vanlig at vi skyter fin/grov lørdag og mil/rev søndag, så det er fullt mulig å bruke andre figurer.

 

For 10 dager siden var jeg med på Nord-Norsk Mesterskap i felt. Da var det bare 1 standplass samt ei skive (med forbehold om at jeg husker rett) som var forskjellen mellom lørdagens fin/grov-løype og søndagens mil/rev-løype. I tillegg var såklart tidene et par sekunder lengre (bortsett fra den ganske morsomme på 6 sek, DEN var gøy!) og vi hadde flere standplasser med stående fri. Jeg fylte løypa, som 1 av 3, men jeg syns ikke det var ei mil/rev-løype. Og den var ikke spesielt gøy å skyte! Gi oss store figurer og dårlig tid!

 

I en tidligere tråd skrev noen følgende: "Jeg tenker at feltskyting langt bak har en opprinnelse i militære forhold. I en militær stridssituasjon kan en godt tenke seg at det av og til vil være behov for å få inn et presist skudd på et lite mål på en ikke ubetydelig avstand." Min oppfatning er at hvis situasjonen er slik at du må bruke pistolen, da er sleske fi på kloss hold, og du har særdeles dårlig tid...

 

For øvrig skjønner jeg jo at jeg må prioritere å få skutt feltstevnet til Narvik PK i pinsa neste år. Kan vi forresten håpe på at de flotte banestevnene i Narvik i mars og oktober kommer tilbake i framtida? De er mildt sagt et savn...

Link to comment
Share on other sites

Klart du må komme på Pinsetreffen neste år, Domino.

Håper vi unngår at veien opp til banen går i oppløsing så vi må avlyse, slik vi var nødt til i år. :cry:

Når det gjelder fin/grov kontra mil/rev-løype er det ofte her nordpå at en må se seg nødt til å bruke mer eller mindre den samme løypa for å unngå en masse ekstraarbeid for allerede overarbeidede arrangører.

Sånn er det gjerne hos min klubb også, men jeg prøver å sette løypa slik at den skal passe begge dagene.

Jeg vil si at den ligner mest på en mil/rev-løype, men den blir ikke for enkel på fin/grov heller.

Det pleier å være en del av de gamle, gode blinkene som DFS og Forsvaret har benyttet i et halvt århundre.

Bittesmå NM-figurer finner du stort sett bare på siste standplass her hos oss, da på forholdsvis nært hold og med kort skytetid.

Vi pleier å ha en standplass med tipper og en med fallfigurer.

Jeg tror at skytterne setter pris på avvekslingen fra papp.

Link to comment
Share on other sites

Er det vanlig i El Gringo's del av landet å gå fin/grov og militær/revolver ulike dager?

 

De felt-stevnene jeg har deltatt på i siste tid her på østlandet, så skyter man jo alle klassene om hverandre på samme dag. Altså står det skyttere med våpen i alle klasser og skyter samtidig. Det eneste som kan skilles på da er jo beste hånd/fri, tider og mål blir jo helt likt.

 

Opplegget på NM, hvor man skyter "en øvelse om gangen" har jeg faktisk bare opplevd på ...ja NM.

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde den udelte glede å delta i Harstad-treffen i år. Her var det fin/grov på lørdag og MR på søndag. Dette var uvant i forhold til hva jeg er vant til med alle fire øvelsene på en dag.

 

Hele arrangementet inkl. løypa var utmerket. Tross det undret det meg litt at en ikke i større grad hadde benyttet seg av muligheten til å endre løypa fra lørdag til søndag.

..................................

Jeg undrer meg over dette "fylle"-kravet. Her møtes vi en del ok regionale skyttere og forventer at mange skal fylle.

 

Når verdens beste skihoppere møtes, i hvor stor andel av konkurransene er det en eneste hopper som får 20 i stil fra en eneste dommer?

 

Når verdens beste pistolskyttere møtes, hvor ofte skyter minst en av dem 600 p?

 

Gå inn på http://www.fsu.no og se på hvor stor andel av baneskytterne som har greid klassekravene til A, B og C. Sammenlign dette med feltskytterne.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt:

Her i nord er det veldig vanlig at vi skyter fin/grov lørdag og mil/rev søndag, så det er fullt mulig å bruke andre figurer.

En årsak er nok at klubbene her oppe har færre medlemmer, så vi kan ikke ha mannskap stående fast på standplassene mens skytterne går rundt. I stedet bytter vi på å ta med oss lag rundt i løypa. Ofte trår også skyttere fra andre klubber til og tar et lag eller to. Dermed får vi færre skyttere "gjennom kverna" og bruker begge dagene.

 

Dersom du sjekker terminlista ser du også at vi har forholdsvis få stevner, så det er ikke maktpåliggende å få avviklet stevnet på en dag. De som har lang vei tar heller med bobil, campingvogn eller lavvo og camper i området. Så som kompensasjon for at vi ikke får skutt like mange stevner, kan vi ha det ganske koselig.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange meninger om hvordan ei feltløype skal se ut, og godt er det, ellers ville feltskyting mistet sitt særpreg ved at vi aldri vet hva som møter oss når vi kommer på et stevne. Vil man ha stor grad av forutsigbarhet på løypa blir det kanskje fort kjedelig. Det var, som sikkert mange vet, jeg som satte løypene til årets FELT-NM, og det var kanskje i overkant mange som fylte finpistol, men det er ikke lett å bestemme på forhånd akkurat hvor mange som kommer til å fylle. Det var sikkert 20 - 30 skyttere til som hadde vært gode nok til å fylle løypa om de hadde "hatt dagen" og om færre hadde "hatt dagen" kunne kanskje bare noen få fylt..

 

Jeg personlig mener at en løype ikke skal være så utrolig vanskelig, selv på er NM, man har jo tross alt 60 muligheter til å gjøre en feil :) Om vi ser på årets løyper på Spesialfelt, var de også enkle.. Mange fylte og, og mange var fornøyde. Det at mange kommer til omskyting gjør jo at endel "outsidere" får mulighet til å være med å skyte om. Personlig har jeg aldri vært i en omskyting i et NM før jeg kom til Modum. Der skjøt jeg tre våpen og fylte alle tre. Greit nok at jeg gikk ut i første runde alle tre gangene, men det var da utrolig morro bare å være med å skyte om :D

 

Øyvind Johansen

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig mener at en løype ikke skal være så utrolig vanskelig, selv på er NM, man har jo tross alt 60 muligheter til å gjøre en feil :)

Øyvind Johansen

 

For å være litt sleivete: For å følge denne tankegangen, så bør man kanskje gjøre noe drastisk med baneskytingen også da? Flytte frem til 15 meter, og bytte til duellskiver på alle program…

Link to comment
Share on other sites

Er enig med Baadi her.

Tror nok Øyvind J. ikke er på linje med de som har satt de siste års NM-felt løyper.

Feks Øyvinds liggende vs siste NM-felt på Ørlandet :D:D viser tydelig at det er vesensforskjell i tankegangen om hvordan en løype fo NM og stigende vanskelighets grad skal tolkes.

 

Liggende på Mysen var en latterlig enkel standplass, til å være på et NM 8)

 

Men,,, som sagt så ofte før, tillags kan ikke alle gjøres :?

 

Men, kommer gjerne tilbake til Mysen på neste NM, siden jeg ikke klarte å skyte fult noen av dagene 8):oops::D:D

Om ikke annet for å spise noe mere fra den meget gode maten dere serverte :!: TAKK!

Link to comment
Share on other sites

Er det vanlig i El Gringo's del av landet å gå fin/grov og militær/revolver ulike dager?

 

De felt-stevnene jeg har deltatt på i siste tid her på østlandet, så skyter man jo alle klassene om hverandre på samme dag. Altså står det skyttere med våpen i alle klasser og skyter samtidig. Det eneste som kan skilles på da er jo beste hånd/fri, tider og mål blir jo helt likt.

 

Opplegget på NM, hvor man skyter "en øvelse om gangen" har jeg faktisk bare opplevd på ...ja NM.

 

Grey Ghost

Mest vanlig med fin/grov den ene dagen og mil/rev den andre, ja..

Fin/grov kan skyte i samme lag, og det samme gjelder mil/rev neste dag.

Stillinger og skytetider er de samme innenfor samme dagen, mens de endres litt på neste dag.

Enkelt for både arrangør og skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Hei Baardl , kan ikke huske at jeg har nevnt noe om baneskyting, men om vi kunne fått en publikumsvennlig omskyting på bane, så hvorfor ikke :D Vi trenger vel litt nytenking i skytesporten også... det er jo bare å kaste et sideblikk til annen sport og idrett, så ser vi at det stadig dukker opp nye varianter, og det heller jo mot mere publikumsvennlige opplegg..

 

...og til Triggerhappy

Godt du likte maten vår da, skal overbringe den til bror min som hadde ansvar for kjøkkenet :) Og når det gjelder liggendeholdet vårt, var det nok ikke så lett som det så ut til, for det var faktisk det eneste holdet hvor vi måtte fixe på skivestativene p.g.a. at det var utrolig mange som skjøt for lavt. Min personlige mening er at liggende ikke bør være så vanskelig, da alle de som sliter med stiv nakke, og briller som dugger får problemer i forhold til andre, og det er jo ikke meningen å favorisere...

 

Når det gjelder den 16 cm store stjerna på 35 meter på Ørlandet var vel den litt bingopreget om man traff eller ikke, og bingo og skyting passer ikke så bra sammen :lol:

 

Fikk masse skryt av løypa, og endel kommentarer som: "Jeg syns løypa virka så lett, men jeg har f.... mista mange poeng"

 

Løypa ble forøvrig godkjent uten kommentar av Fagkomite :D:D:D

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Poenget er vel at skal man overføre denne forenklingsfilosofien til baneskyting, så må man nesten gjøre det slik…

 

For øvrig syns jeg det er rart dette med at man skal fylle løypene – hvor er da konkurranseelementet blitt av? Egentlig syns jeg dette temaet er noe FKP burde ta initiativ til en bred diskusjon om. Hvis det er slik at de fleste skytterne er mer opptatt av vafler, bevertning o.l. enn en skytemessig utfordring syns jeg vi først som sist kan ta konsekvensen av det – så slipper skytterne ubehaget ved å kanskje bomme på en skive..samtidig kan vi vel døpe om Norges Skytterforbund til Norsk vaffel og plinkeforbund.

 

God helg!

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se at HI skyter så mye at det gjør noe. Ikke deltok han på stevnet og hans fravær har fra skyting er generelt stort. Eier han fremdeles en pistol og vet han hvordan det skal gjøres??

Kjekt å være stor i kjeften når man ikke skyter i det hele tatt.(ref fsu.no)

 

Stod i invitasjonen til OPK at i år skulle løypa bli lettere, ja det var som å pisse i havet og tro det vokser....

 

Var vel ikke akkurat så mye lettere fra i fjor ei heller så mye bedre.

 

Påmeldingen var bra i forhold til i fjor. I år kunne man kun melde seg på til kun en runde av gangen. I fjor satt det "to gode naboer" (ref tjekkisk dukkefilm fra barne-tv) i påmeldingen, fullstendig kaos. Noen fikk gå 3 runder før andre som hadde ventet i 4 timer fikk gå sin første. Totalt kaos, men setter man snekker til å gjøre håndarbeide blir det som regel det.

 

Hatten av for han som var stevneleder i år, han hadde jernkontroll. Sendte ut lagene med jevne mellomrom, minimal ventetid og ikke noe rot. I forhold til i fjor da det hersket TOTALT KAOS. Men man kunne vel ikke forvente annet. Resultatlistene kom ikke akkurat heller på løpende bånd.

 

Ikke noen som helst løype for en nystarta D-skytter. Man fikk jo angst for små og mange blinker. Dårlig informert om enkelte ting var det også på standplass 2 og 9. På standplass 9 burde man lært seg vanlig høflighet og oppførsel.

 

Men været var nydelig og stevnelederen hadde steinkontroll så da var vel stevnet velykket etter styret i OPK`s standard.

Link to comment
Share on other sites

Skytterenka: Du kan ikke ha skjønt mye av det jeg har skrevet her. Jeg har ikke tatt opp OPK stevne i denne diskusjonen... Mht, min aktivitet mv. Til orientering er det noen av oss som velger å benytte det de har av ledig tid på klubben de har et lojalt forhold til - det betyr at man er nødt til å nedprioritere egen skyting.

 

Etter forrige stevne - som var OPKs første feltstevne noen kan huske, fikk vi mange konstruktive tilbakemeldinger - de har vi søkt å ta til oss og etter beste evne tatt hensyn til det i planleggingen av stevnet.

 

Forøvrig ramler du ned på et argumentasjonsnivå jeg ikke ser det hensiktsmessig å bevege meg ned på.

Link to comment
Share on other sites

Hei, ja hvorfor skal alle fylle en feltløype?

 

De beste i Norge bør kunne klare det, og de andre som har skutt lenge og fortsatt ikke klarer dette, og bare klager, ja de er noen tullinger!

 

Hvor mange i friidrett klarer kravet til norgesrekorden, og klager fordi de ikke klarte det? Det er bare inne pistolskyting dette skjer, og det skjer av de som har skutt lenge og som fortsatt ikke er gode nok til å klare det! Jeg har aldri hørt en skytter klage, hvis skytteren er kjempegod til å skyte og allikevel har mistet 1-5 poeng, han er inneforstått med at han ikke gjorde det så bra denne dagen, og slik bør det være for alle, en holdningsendring folkens, det er det pistolskytingen trenger. :shock:

 

Jeg skyter også en del med rifle, der er det ikke slik i hele tatt, at alle som en eller flere ganger har fylt en løype klager fordi den var for vanskelig. Jo det blir snakket om at den var vanskelig, men ingen klager.

 

Litt om løypeoppsett også, jeg har skutt felt i mange år, og jeg synes det er morsomt selv om løypa er litt vanskelig. Hvis en ser på klassedelingen til Norges skytterforbund så er det veldig få som skyter i klasse A, hvis klasseføringene hadde vært riktig så hadde det vært mange fler i den klassen. Juks og fanteri fra mange klubber, og jeg kjenner flere av dem. Har vært litt rundt på feltløyper, og østlandet har de vanskeligste løypene, og vestlandet og sørlandet som jeg har vært på så er vestlandet enklest. Når en D-skytter som har vært det i flere år, plutselig får 90% fylling på en feltløype der borte, ja da er vanskelighetsgraden for enkel. Men det er som flere skriver her mulig å lage en løype for alle. Jeg har fått oversendt oppsettet av løypa det her er snakk om, hvertfall i starten, hvis Baardl er den jeg tror.... Løypa har på alle standplasser en eller 2 store figurer, og den har også på 2 standplasser en alt for liten figur slik jeg ser det. Disse alt for små kunne vært annerledes, men ellers så hadde dette vært en fin NM-løype. Hvis en skyter riktig her vil en nybegynner kunne klare 80 poeng hvis han prioriterer store skiver. Godt nok spør du meg, Min tulling, eller Din tulling?

 

Og så litt om NM-løypa i år, Øyvind J, dette var kjempefint, og ja litt enkel. Jeg fylte den ikke men det er alltid utrolig morsomt med finaleskytinger, og deres løsning her var kjempebra, fint påfunn! Takk for arrangementet dere hadde, jeg kommer gjerne tilbake igjen!

 

Til Skytterenka til slutt, få noen i klubben til å forklare hvordan du bør velge skivene du bør skyte på, så øker poengene drastisk, det er ikke meningen at nybegynnere skal skyte på alle figurene, mulig det er morsomt men poengene blir der etter, bare et tips! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, MT! Noe av det første jeg måtte lære meg når jeg begynte å skyte felt var taktikk. Hvilke skiver jeg skulle skyte på, og hvilke jeg skulle velge bort. Det var tross alt bedre å få 1 poeng enn å miste 2. Det neste jeg måtte lære meg var i hvilken rekkefølge jeg skulle skyte på skivene, og skuddfordeling. Samt en god liggendestilling...

 

Nå har jeg skutt så lenge at jeg (med varierende hell) prøver å fylle løypene. Men skuddfordeling og rekkefølge er fortsatt i høyeste grad et tema. Senest for ei uke siden lærte jeg noe nytt der. Så man er heldigvis aldri utlært.

 

Men la oss bruke frimerkene som porto...

Link to comment
Share on other sites

Godt forslag Domino, støtter deg fullt ut i at frimerker skal være på brev, ikke i ei feltløype :lol:

 

Det kan da ikke være noen krise om flere fyller, gjør heller litt mere ut av omskytinga, og ikke se på omskyting som et nødvendig onde pga. at det var flere som fylte. La oss heller se på den ordinære løypa som kvalifisering eller uttak til omskyting om de gjeveste plasseringene.....

 

På stevner uten omsyting kan man legge opp til litt mere avanserte skillehold.

 

Øyvind J

Link to comment
Share on other sites

jeg er ikke aktiv pistolskytter. men er en aktiv rifleskytter i dfs. der har vi ofte samme diskusjon gående.

min påstand er at om man lager løypene veldig vanskelig vil kun de beste klare å treffe (og kansje fylle). om man derimot lager løypene litt lettere så har plutselig de nestbeste også mulighet til å skyte fullt. dette blir motiverende for de som ikke er aller best. i tillegg gjør dette at de "beste" er nødd til å ikke slurve på noe, for da blir de tatt igjen av de nestbeste.

tilslutt vil man k'unne rangere på innertreff, eller det avgjøres på eventuell finaleskyting. ser ikke noe problem med å kåre en vinner. å vinneren er jo den som var best den dagen ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er liksom alltid noe å klage på, snart klager vel folk på underlaget på hver enkelt plassering på standplass :D

Jeg fyller jo ikke løypene, men er fornøyd med å se hvor jeg havner totalt, hvis en og annen skive føles for liten på en standplass, hopper jeg bare over den, og kjører plan B.

Det vil alltid være noen som klager, de gjør meg bare i godt humør :lol:

 

Og når man først er inne på personlige sider ved skyting, hvor aktiv er "Skytterenka" :?:

Link to comment
Share on other sites

Det er gøy å lese hva enkelte skriver, spesielttråd starter som det virker som er ute etter å fiske etter grunner til fortsatt å sette "frimerke" løyper.....men nok om det...

 

Jeg har skutt i klasse A i felt siden 2003 i de fleste øvelsene i felt, dette har vel sitt opphav i en god treningsengde det første året jeg begynte å skyte (ca 50 000 skudd) noe som gjorde at man fikk ett stabilt nivå. Og klart at har man det og gjør jobben skyter man gjerne fullt hus titt og ofte selv om det ikke er hver gang. For meg betyr da altså ikke det noe som helst om løypene er vanskelig...eller egentlig betyr det at jeg enklere skyter meg høyere opp på listene så helt greit for min del om det blir det......

 

MEN....det er ikke slik det bør være......for, det finnes flere typer skyttere her ute enn A skyttere....

 

Vi har nybegynnere, som enkelte mener skal plukke bort figurer.....for å kapre poeng....smart sier noen...feigt sier jeg...og man lærer lite av det i lengden....

 

Hvorfor skal det være slik at vi skyttere ikke skal få lov til å ha det gøy? Ei perfekt løype er vel den som viser skytterne hvor de hører hjemme, dvs at den skiller på en teknisk måte.....og ikke pga størrelsen på figurene.

 

Mange kan si at NM løypa var lett i år, men egentlig var den ikke det. Vi hadde i finfelten 199 i klasse menn og "kun" 21 som skøyt fullt hus. Egentlig burde vel 50 stk skutt fullt hus...eller kanskje 100 stk hvis løypa var lett?? Se på hvor mange som mistet 1 figur eller 1 skudd....tenk på hvor nærme de var....men enn så langt unna.....Nei, løypen under årets NM var perfekt den......

 

Det som vi glemmer lett er nettopp de som ikke er så gode, nemlig C eller D skytterne. Og hvis vi skal få med oss flere til å skyte så må enkelte klubber gå litt i seg selv og sette feltløyper som er "normale" og ikke løyper som skremmer nybegynnere og D skytterne bort..

 

Tar vi nevnte stevne ovenfor i Oslo sist helg, kjøre en hel gjeng 1 time lengre for å slippe en slik løype. Turen til Terningmoen var lang men gud å gøy det var å skyte....spesielt når en D skytter kan skyte opp mot års beste i flere øvelser, og det i en løype ikke mange fyllte for det.....

 

Jeg kan vel si at jeg var "litt" involvert under årets løype oppsett NM Spesialfelt, og selv med en slik "lett" løype som vi hadde på lørdagen var det ikke mer enn 12-13 stk som skøyt fullt hus i hver øvelse og det selv med 175 deltakere. Hele poenget med en slik løype som ble servert var å gi skytterne selv en mulighet til å skyte bra, få kjenne på følelsen av å skyte fullt hus og evnt tabbe seg ut på slutten (noe mange gjorde), kan nevne spesielt en situasjon...en skytter hadde fullt hus til siste standplass (6 figurer) og satte i steden for det som var "riktig" 5 skudd i 4 skiver.....spørs om ikke det kokte litt her ja....:-)

 

Diskusjonen med hva som er lett og hva som er vanskelig er nok veldig relativ, men se heller litt på klasse kravene. Sett løypen så resultatlisten ville sett slik ut:

 

A skyttere: 95% >

B skyttere: 85% >

C skyttere: 75% >

D skyttere: 70% +

 

Hadde løypen vært perfekt og skytterne gjort jobben ville nok de fleste ligget helt i toppen av hva man kan forvente.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje må vi øke antall blinker slik at det ligger opp mot 60 stk (120 poeng) for å få flere blinker å skille på.

Flere blinker å bomme på, men også flere å treffe.

 

Faktisk helt uenig med deg her, har skutt flere løyper med 60 figurer og det er rett og slett kjedelig. Man tar bort hele tenke måten og planleggingen. For man må skyte 1 ihver og ferdig med det.....

 

Eneste jeg kunne likt var hvis vi hadde 60 stålmål.....da snakker vi.....

 

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg undrer meg over dette "fylle"-kravet. Her møtes vi en del ok regionale skyttere og forventer at mange skal fylle.

 

Når verdens beste skihoppere møtes, i hvor stor andel av konkurransene er det en eneste hopper som får 20 i stil fra en eneste dommer?

 

Kan forstå hvordan du tenker, at hvis mange fyller så blir løypene enklere.......og det blir vanskelig å skille skytterne...

 

Men som du skriver, hvor mange skyter 600 poeng av baneskytterne....ingen eller svært få gjør nok det....og grunnen er nok at de skal treffe i midten HVER ENESTE GANG noe en feltskytter gjør sjeldent....

 

For legg merke til en gang hvor mange innertreff du har på en løype i forhold til hvor mange skudd du treffer med. Spør gjerne de skytterne som har skutt fullt hus om hvor mange som satt i midten (innersone) og jeg tror du blir overrasket....

 

Selv i alle de gangene jeg har skutt fullt hus har jeg ikke mer enn 2 ganger hatt 60 innertreff.....jeg havner stort sett på mellom 53-58 de gangene jeg skyter fullt hus....

 

Det vi kunne gjort var å benyttet innertreff som rangering på alle løyper....det hadde nok vært gøy tenker jeg....:-) Mye jobb for arrangøren, men utrolig målbart skytterne seg i mellom....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

For å være litt sleivete: For å følge denne tankegangen, så bør man kanskje gjøre noe drastisk med baneskytingen også da? Flytte frem til 15 meter, og bytte til duellskiver på alle program…

 

Hvis vi noen gang skal få noen til OL på pistol siden igjen tror jeg vi må det ja.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Er det slik at det er de beste skytterne som klager mest over feltløypene?

 

Jeg har opplevet at gode skyttere klager seg til treff der hølet tydelig er utenfor, i ren desperasjon etter å fylle løypa.

Det er også de som bryter hvis de skjønner at de ikke kommer til å skyte fult hus.

 

De som klager over løyper som er så lette at flere fyller, kan jo kikke litt på sine treffbilder, jeg vedder på at de også har langt igjen før de er helt perfekte :D

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se at HI skyter så mye at det gjør noe. Ikke deltok han på stevnet og hans fravær har fra skyting er generelt stort. Eier han fremdeles en pistol og vet han hvordan det skal gjøres??

Kjekt å være stor i kjeften når man ikke skyter i det hele tatt.(ref fsu.no)

quote]

 

Hmmm, hvor mange starter har du i felt?

Ser at du kommenterer OPKs feltstevne fra i fjor så da skjøt du vel der regner jeg med?

Som nybegynner er du velkommen til feltkurs hos meg, jeg kan ikke lære deg å bli norgesmester men skal vel klare å få deg litt på vei.

Du nevner noe om manglende informasjon på st.plass 9. Det skulle ikke være det med tolkekant på den store helfiguren i grønt vel? Tror aldri jeg har blitt opplyst om tolkekant på noen stevner i det hele tatt. Sto selv på st.plass 10 hele dagen så jeg vet en som kranglet på niern, det kom vel en kommentar som lød noe sånn som dette " kan du aldri gå en løype uten å krangle" (ikke helt ordrett men sånn ca.) fra en på det laget. Du får ha meg unnskyldt hvis det ikke var den episoden det var snakk om her.

 

Ser at enkelte innlegg inneholder det siste feltstevnet til OPK, skjøt der selv uten å fylle, men det var ikke noe feil med løypa. Frimerker? Hmm, kan ikke huske at de var spesielt små og vanskelige å treffe, men så er jeg jo A-skytter da.

Vi hadde i fjor ingen som var i nærheten av å fylle, ja til og med jeg klagde da, selv om jeg var med i gjengen som ordna det stevnet, i år hadde vi flere (ikke mange) som fylte og det må jo da sies å være lettere enn i fjor. Det må vel ikke være slik at løypa skal oppfattes som vanskelig fordi man ikke fylte den mens man kanskje fylte nm-løypa? Jeg for min del fylte ingen av de :evil: så jeg må bare skjerpe meg til neste stevne.

 

 

Over til det seriøse:

Ang. vanskelighetsgraden på løypene så er det ikke veldig morsomt å kunne fylle alle løypene er det vel?

Startet selv med kun 54% i revolver, 65% i militær og 78% i finfelt i mitt første stevne. Nå fem år etter har jeg fortsatt ikke gitt opp. Ja, jeg har klart å fylle noen ganger etter det, men ikke mange nok :evil:

Så hvem sin skyld er det? Kanskje arrangørene som har satt en alt for vanskelig løype? Været? Dårlig ammo?

Mest sannsynlig en kombinasjon av disse elementene og noen til skulle jeg tro.

Nei det er vel egentlig meg og ingen andre som har skylden der, jeg har kanskje ikke trent nok, er ikke fokusert på de riktige tingene osv.

Har vært på noen feltstevner i Sverige, ja i innlandet og ikke de som ligger ved grensa, og man kan jo trygt si at de fleste A-skyttere i Norge ville ha store problemer med å fylle der. Til og med de beste svenskene sliter, men kan ikke huske at de klager slik som vi gjør her hjemme (kanskje de klager på svenske forumsider?). Har i hvertfall aldri hørt noe på selve stevnene.

Feltfolket vil jo at NSF skal ta de på alvor og da bør man vel også vise at man mener alvor ved å ha utfordrende løyper som gjør at man som skytter må skjerpe seg for å vinne stevnet/klassen. For det er jo det det handler om, å vinne, ikke fylle en løype som er så lett at tjue mann fyller den og man havner på tjuende plass pga. rangering.

Hva med mosjonistene sier dere da, jo, har de ennå ikke sluttet med dette så kommer de nok til å fortsette uansett hvor lett/vanskelig løypa er.

Nybegynnerne da? Jo de har jeg hatt mye med å gjøre, både som instruktør på nybegynner/sikkerhetskurs og på egne feltkurs. Det er slik at de fleste nybegynnere faktisk slutter i løpet av første året, dette er uavhengig av om de bare trener eller har vært med på stevner (bane/felt). De få som faktisk fortsetter (hos oss)går ikke rundt og klager på at løypene er for vanskelig etc. De har fått klar beskjed om at skal de bli gode så må de trene og det mye, de som skyter felt blir fortalt at det kan lønne seg å ikke skyte på alle skivene. Ingen vits å skyte på en skive du tror du bommer på. Kanskje vi som instruktører da har litt av ansvaret for at nybegynnerne blir "skremt" av såkalte "frimerke"løyper og ikke arrangørene som har satt løypa.

Nå sitter jeg selvfølgelig ikke med fasiten her og blir ofte kalt for kverulant (ikke sant Bård). Men jeg har jo mange stevner (over 330 starter) siden jeg begynte i 2003, så jeg har jo sett noen løyper rundt omkring og av ymse vanskelighetsgrad, så noe bakgrunn har jeg jo for mine kommentarer.

 

Forøvrig har jo Nordisk mesterskap i felt gått av stabelen med heller labert norskt resultat. Kan det ha noe med at vi er vant til alt for lette løyper?

 

Ha en fortsatt fortreffelig skytesesong.

Link to comment
Share on other sites

Det er gøy å lese hva enkelte skriver, spesielttråd starter som det virker som er ute etter å fiske etter grunner til fortsatt å sette "frimerke" løyper.....men nok om det...

 

A skyttere: 95% >

B skyttere: 85% >

C skyttere: 75% >

D skyttere: 70% +

 

Hadde løypen vært perfekt og skytterne gjort jobben ville nok de fleste ligget helt i toppen av hva man kan forvente.....

 

K.

Nei, fisker ikke( OPKs løype hadde følgende resultat i fin: A:93% B:87% C:83% D:76% - dvs "frimerkene våre" ga en løype tett opp til klassekravene). Det jeg er mer opptatt er å få en diskusjon rundt nivået på løyper generelt. Det har liten hensikt å lage løyper opp mot "idealet" hvis det betyr at folk bare blir misfornøyde. Jeg hadde i trådstart ikke tenkt å gjøre dette til en OPK-diskusjon, rett og slett fordi de tilbakemeldingene vi fikk etter årets stevne var gjennomgående veldig gode.

 

Forøvrig kan jeg anbefale Kanedal og Baumanns feltkurs - hvis jeg er heldig får jeg overtalt de to herrene til å ha nok et kurs i løpet av høsten -som oftest har de heller ikke noe behov for omfattende smilekurs :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mange meninger her, og det er jo bra, så jeg skal yttre mine også:

 

En feltløype bør være så vanskelig at bare de aller beste fyller løypa. Som flere har sagt her så blir det jo rimelig søkt at mange skal fylle om man sammenlikner med bane-skyting. "Fullt hus" skal være nærmest en teoretisk maksimal poengsum mener nå jeg.

 

Personlig er jeg i år D-skytter da det hobbyen har ligget brakk noen år så jeg startet opp igjen i år. Men jeg regner da med å være A- eller B-skytter i de fleste klasser neste år. Og sånn bør det jo være for de fleste mener nå jeg.

 

Om du har skutt aktivt i fem år og fremdeles er C-skytter og er langt fra å fylle en felt-løype så bør en av to virkeligheter gå opp for deg:

 

Enten så har du ingen ambisjoner om å bli bedre, og du gjør heller ikke noe spessielt for å bli bedre. Du er "mosjonsskytter" eller "rekreasjonsskytter". Det er helt ok og mange er i denne kategorien. Men da bør du heller ikke forvente gode resultater. Da bør du velge bort de vanskeligste skivene og være fornøyd med 80%

 

Den andre virkeligheten er at du enten trener for dårlig/for lite, eller så har du bare ikke tallent nok til å bli best. Hvor mye trener du? Og hvordan trener du? Gjør du grunnarbeidet ved å stå på banen og trene de tusenvis av skuddene som skal til for å bli bedre i felt? Går du på kurs hos instruktører som kan hjelpe deg til å bli bedre?

 

En A-skytter som har trent målbevist for å bli bedre over flere år, som trener aktivt og regelmessig bør klare å fylle løypa i kanskje 30% av konkurransene. Da har man en ok vanskelighetsgrad.

 

Når det gjelder frimerker, så er jeg forsåvidt enig i at målene ikke skal være for små. Det er bedre å øke avstanden og korte ned på tidene. 14 sekunder med revlover/militær er ALT for lang tid !

 

En annen ting er spesialisering. Hvor mange våpen har du ? Og hvor mange klasser skyter du i? Skal du bli veldig god i f.eks militær, og har ambisjoner om å bli god i denne klassen, så må du kanskje nedprioritere revolver eller grov? Om du skyter med 5-6 ulike våpen, og kanskje skyter litt praktisk eller andre øvelser, så blir du middelmådig i alt, i stedet for god i noe. Selvsagt er det mange likhetstrekk og mye grunntrening som er lik, men jeg misstenker altså mange for å slurve med grunntreninga.

 

Det kunne vært interessant å sammenlikne treningsregimet til de 5 beste feltskytterne i Norge, med f.eks. de 5 beste skiløperne, eller de 5 beste seilerne, de 5 beste forballspillerne ...osv.

 

En feltløype bør være en konkurranse som kan skille de aller beste fra hverandre - uten å måtte ty til rangering!

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg i år D-skytter da det hobbyen har ligget brakk noen år så jeg startet opp igjen i år. Men jeg regner da med å være A- eller B-skytter i de fleste klasser neste år. Og sånn bør det jo være for de fleste mener nå jeg.

Grey Ghost

 

Jeg har en mistanke om at det er å legge lista for høyt å forvente seg at de fleste skyttere i Norge er A eller B.

 

Det kunne være morsomt å se statistisk sortering av hvor mange det er i hver klasse.

 

Hvor lett er det å gå fra D til A på ett år :?:

 

8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en mistanke om at det er å legge lista for høyt å forvente seg at de fleste skyttere i Norge er A eller B.

 

Det kan godt være, men da tilhører altså flertallet av skyttere i Norge seg i kategorien mosjons-/rekreasjonsskyttere og kan heller aldri forvente å fylle en feltløype men bør kunne forvente 85% på en god dag som maks.

 

Det kunne være morsomt å se statistisk sortering av hvor mange det er i hver klasse.

Enig det.

 

Hvor lett er det å gå fra D til A på ett år :?:

Dersom du er nybegynner er nok ikke det så enkelt, men bør absolutt være mulig i løpet av 3-4 år. Dersom du ikke klarer det på den tiden så gjør du enten noe galt med treningen, eller så trener du ikke og er fornøyd med det.

 

(I mitt tilfelle har jeg holdt på siden tidlig på 90-tallet, så jeg er ingen nybegynner (som jeg sa så har hobbyen ligget brakk noen år, derfor starter jeg "på nytt" med hensyn til resultater)).

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Er det slik at det er de beste skytterne som klager mest over feltløypene?

 

Jeg har opplevet at gode skyttere klager seg til treff der hølet tydelig er utenfor, i ren desperasjon etter å fylle løypa.

Det er også de som bryter hvis de skjønner at de ikke kommer til å skyte fult hus.

 

De som klager over løyper som er så lette at flere fyller, kan jo kikke litt på sine treffbilder, jeg vedder på at de også har langt igjen før de er helt perfekte :D

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er blant "de beste skytterne", men vil likevel kommentere noen av de tingene du skriver:

 

:arrow: Jeg har ikke opplevd at noen klarer å klage seg til treff der hullet er tydelig utenfor. Her oppe bruker dommerne tolk, som viser tydelig om det er treff eller ikke. I de tilfellene skytteren ikke godtar dommerens avgjørelse, blir tolken stående i hullet og skiva går videre til en jury. Juryen teller 3 medlemmer, og disse ser på tolkens plassering i forhold til delestreken. Deretter foretar de en avstemning, og flertallet bestemmer. Skytterens klaging er av mikroskopisk betydning i denne prosessen. Faktisk vil jeg driste meg til å hevde at klagingens innvirkning er tilnærmet lik null.

 

:arrow: Jeg har vært pistolskytter i 21 år, og jeg har aldri opplevd at noen har brutt fordi de har skjønt at de ikke ville fylle løypa. Jeg sier ikke at det ikke forekommer, men jeg har ikke opplevd det. Og i den grad det forekommer, vil jeg tro at det skyldes skytterens grunnleggende personlighetstrekk og ikke at det er en naturlig konsekvens av at vedkommende skytter har nådd et visst ferdighetsnivå.

 

My 5 cents' worth...

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg i år D-skytter da det hobbyen har ligget brakk noen år så jeg startet opp igjen i år.

 

Ser dette som ett "lite" men alikevel "stort" problem. Nå skal jeg ikke ta deg direkte med situasjonen du nevner. Du har skutt for noen år siden, legger pangen på hylla også noen år etter starter du opp igjen som en D skytter.

 

Mitt spørsmål her må bli som følger, hvis du deltok på stevner nok til å blir klassifisert skal du starte opp igjen i den klassen du var i den gangen du deltok. Hvis ikke bør du pga din tidligere erfaring starte i klasse C siden D er egentlig for rene nybegynnere og ikke tidligere skyttere som tørker støv av pangen etter noen år på hylla...

 

 

Hvor lett er det å gå fra D til A på ett år :?:

 

Ikke noe stort problem egentlig, kun trening og atter trening som skal til. Jeg for min del skøyt meg rett opp i klasse A i alle feltøvelsene jeg deltok i første året....men så trente jeg også stort sett hver dag....

 

Videre kan jeg nevne at jeg i det siste året har hatt trener ansvar for en skytter som i fjor hadde ett snitt på 40% og som i år har skutt seg opp til 80-90% i fin, revolver og militær. Og det er kun etter 1 år med trening....så alt er mulig hvis man bare trener og legger fokusen dit den hører hjemme....

 

Men over til feltløype oppsettet. Var i dag og skøyt stevne i porsgrunn, løypen var veldig fin å skyte og det ble skutt fullt hus i stort sett alle øvelsene. Jeg personlig syns løypen var lett mens andre syns den var vanskelig...så smaken er som baken....

 

Men uansett, de fleste jeg kjenner skøyt både 3, 4 og 5 runder...og det hadde de ikke giddet hvis løypa var kjedelig. Løypen kan godt være vanskelig, men ikke kjedelig...da gidder de fleste ikke å skyte mer enn maks 2 runder er min erfaring.....

 

Og selv om det var skyttere fra min klubb som mistet 15-20 poeng var de alikevel like fornøyde som andre som hadde skutt fullt hus...så poeng har ikke bestandig like mye å si....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Skyttere er jo heldigvis levende vesener, og de ser jo at de alltid har noe igjen før de er "perfekte".

Det fine med feltskyting er at selv de beste ser at de har mye igjen før de kan kalle seg ultimate vinnere.

 

Så lenge skyting er gøy, vil jeg holde på, noe jeg tror jeg deler med mange andre.

I og med at jeg er en glad amatør, er jeg jo med på å bygge grunnlaget for at vinnerne kan stå på pallen, de som har vært med en stund er også en del av grunnlaget for bredde og glede ved det å prøve så godt man kan.

 

Om en feltløype er "vanskelig" eller "lett", vil det alltid være enkelt å se hvor god man er i forhold til de andre, jeg savner litt den gode sportsånd blant skyttere, det er jo tross alt bagateller vi krangler om :D

Link to comment
Share on other sites

la meg kaste inn en brannfakkel:

ingen bør klare fylle en feltløype. om noen fyller så er den for lett.

for de som fyller vil da ikke ha noe å strekke seg etter for de har jo fylt.

så får de dårlige skytterne sitte igjen med lite treff. de er jo tross alt dårlige skyttere som ikke trenger følelsen av å treffe noe, det vil kunne motivere dem til å trene mer, slik at de blir bedre og begynner treffe.. det er en måte å se det på. å det kn virke som det faktisk er endel i tråden her som faktisk mener det.

 

jeg igjen mener at det er bra at folk treffer. det trenger ikke være sånn at bare de beste kan fylle på en god dag. jeg mener det er viktig at alle kan å litt treff. det er mer gøy å bli nr 23 med 80% treff, selv om vinneren har 100%, enn det er å bli nr 23 med 12% treff når vinnern har 65%.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte nesten å bli litt varm i toppen da jeg leste første delen av innlegget ditt, høggern, men skjønte kjapt hvor du vil hen. :)

Jeg er fullstendig enig i det du skriver.

Det er sånt som heter motivasjon, spesielt for nybegynnere eller de som har endel å gå på for å hevde seg helt i toppen.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk helt uenig med deg her, har skutt flere løyper med 60 figurer og det er rett og slett kjedelig. Man tar bort hele tenke måten og planleggingen. For man må skyte 1 ihver og ferdig med det.....

 

Eneste jeg kunne likt var hvis vi hadde 60 stålmål.....da snakker vi.....

 

 

Nja, .. sier vel ikke at det nødvendighvis blir ei morsommere løype.

 

Det jeg mener er at da kan du bruke flere "vanskelige" blinker som utfordrer de gode skytterne, mens det fortsatt er rikelig med blinker til de som ikke skyter fult så godt. Begge kattegoriene skyttere vil muligens få ett godt inntrykk av løypa.

 

Hvor spennende en løype er har veldig lite med antall blinker og gjøre, har heller skutt en løype med 80 poeng og maks antall målgrupper, enn en løype med 110 poeng og plakater på 20 meter med forskjellige rundinger på.

Som nevnt tidligere er engasjement, nytenkning, tid, tilgjengelig personel og økonomi, kritiske faktorer når man skal sette en feltløype.

Tid og personel er vel de mest kristiske faktorene av disse. En god og spenende løype kommer ikke av seg selv. Det må planlegges, måles, bygges og kjøpes.

Når så da skrittet er tatt og det skal arrangeres et feltstevne, forbauser det meg at ikke flere legger litt mere arbeid i utformingen av løypa.

Fra 6 til 70 meter, fra 6sek til ?? sek, fra 1 til kanskje 8 blinker pr. standplass osv.

 

Det sies at flere målgrupper og lange avstander er for arbeidssomt/krever mye folk på stevne dagen. Ser ikke helt det problemet. Det er klart at en standplass med 6 målgrupper i fra 6 til 70 meter vel kreve noe mer enn en plakat med 6 rundinger på 20 meter, men det skal jo ikke være slik på alle standplassene. En standplass leder og en klistrer klarer fint en slik standplass. Og hvorfor ikke legge til det lille ekstra når det først skal arrangeres et stevne.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Det er tydelig at det er enkelte som synes det er kjedelig å skyte godt.

 

Legg inn flere rangeringsmål, så vil man se at disse setter i gang med klager på vanskelige løyper.

 

Jeg ser jo at den gjennomsnittlige skytter ligger et stykke under de som nærmest lever av å skyte feltstevner.

 

Det kunne vært interessant å se en statistikk over treffprosenten for hele skytterstanden, for ikke å snakke om jegerne, mange av dem synes jo trening er et unødvendig onde.

 

Det kan også synes som om enkelte skyttere lever i sin egen verden, ute av stand til å se at skytesporten er en hobby for de mange, men også en mulighet for den enkelte til å gjøre noe mer ut av moroa

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

"bumper" denne tråden igjen...

 

Det er straks duket for nok en sesong på feltskyting, og utifra de trender vi så i fjor kan det bli spennende å se om enkelte arrangører vil fornye seg litt. Vet at årets NM arrangør har jobbet hardt for å lage en knallbra løype, men hva skjer ellers der ute? Er det noen som vil fornnye seg? eller vil vi møte samme blinker som tidligere ;-)

 

Og nå som vi har fått 1000 gram avtrekk på grovfelt, vil vel disse løypene bli satt ennå "hardere" med tanke på tiden? eller ??

 

Hvordan vil utviklingen bli med nok ett år uten dårligste hånd, i fjor så vi gjerne flere bestehånd på revolver og militær noe som igjen feller de urutinerte...hva ønsker vi egentlig? Det er jo rom i reglementet for ganske mye. Sittende, knestående...kanskje både lav og høy knestående kan brukes.... ;-)

 

Blir fort litt kjedelig hvis arrangører aldri fornyer seg med tanke på oppsett av feltløypa. Herav både standplasser samt figurer....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 1000 gram i grov, vil det neppe gjøre noen som helst utslag på mine trakter.

Her bruker vi samme løypa og skyter i samme lag under samme kommando som de som skyter fin.

Beste hånd (egentlig en hånd siden dårligste ikke er tillatt) bør etter min mening innskrenkes til et minimum for mil/rev.

Her bør man tilstrebe å beholde særpreget, slik at det ikke blir samme skytinga som fin/grov, bare med andre våpen.

Jeg ser på mil/rev som litt mer "opprinnelig", og da bør skytingen være lagt opp heretter.

Romslige blinker på greie avstander og med begge hender bør være gjennomgangsmelodien.

For å skille klinten fra hveten kan man heller knipe ned på skytetiden, spesielt mot slutten av løypa.

Jeg har inntrykk at folk heller vil ha action enn presisjonsskyting i skauen.

Link to comment
Share on other sites

Det skuffende med årets NM-løyper (hvis jeg har forstått det riktig) er at de er like for alle våpen. Jeg ønsker meg mer variasjon i løypene når det er mulig. I NM er det mulig siden alle skyter det samme på en bestemt dag. Fjordårets løype med 200 m i magnum er slik det skal være.

 

Støtter også at det kun en en enhånds standplass i Mil/Rev. Denne bør i tillegg komme i første halvdel. De siste og avgjørende standplassene skal i Mil/Rev gjennomføres i fri, stående skytestilling.

Link to comment
Share on other sites

Hvis de nye klasseførings retningslinjer er fulgt, bør det være svært svært mange A-klasse skyttere i år.

Derfor bør løypene være minst 10-15 % vanskeligere enn tidligere år, for å justere klassegruppene.

 

FKP har som mål at alle klasser skal være like store (antall deltakere), så enten må % for opp / nedrykk endres, eller løypene gjøres vanskeligere :wink:

 

Kanskje kan nok ett år uten dårligste hånd være nok og gjenninføre dette igjen :lol:

 

OOOBBBSSS,,, - nå bannet jeg vist i Kjæærka :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...