Jump to content

[AVSTEMNING] Handelskammeret


SSamiK

Handelskammerets fremtid!  

470 members have voted

  1. 1. Handelskammerets fremtid!

    • Fungerer tilfredsstillende som det er nå.
      430
    • Tillat kun lenker til annonser hos en proff aktør, f.eks Finn.no og qxl.no o.l.
      25
    • Legg ned hele Handelskammeret!
      9
    • Annet - Skriv i tråden.
      6


Recommended Posts

Fra tid til annen dukker det opp diskusjoner rundt bruk av Handelskammeret - spesielt om det er noen som føler seg lurt.

Da er det de samme greiene som går om og om igjen hver gang; Noen vil legge ut navn/brukernavn på den personen som man føler seg lurt av. Det kommer ønsker om å få navnet på pm fra enkelte brukere, og i noen tilfeller en del edder og galle. Dette har vi aldri godtatt som virkemiddel og kommer heller ikke til å begynne godta det i overskuelig fremtid.

 

Handelskammeret har hele tiden vært tenkt basert på åpenhet og ærlighet mellom brukerne av forumet og tilbys som en gratis tjeneste.

 

Legger ved dagens regelverk for bruk av Handelskammeret:

Retningslinjer for Handelskammeret:

- Handelskammeret er våre kjøp og salg sider til fritt bruk for privatpersoner. Denne tjenesten er gratis

- Handelskammeret er kun for annonser relatert til jakt og skyting.

- Ved handel via annonsering i Handelskammeret har kjøper og selger selv ansvar for at all handel følger norsk lov og at det går riktig for seg.

- Ved eventuelle konflikter kan moderator kontaktes. Vi vil kunne forlange redegjørelse for konflikten og eventuelt iverksette tiltak ved advarsel eller utestenging for en eller begge parter dersom moderators pålegg ikke tas til følge.

- Næringsaktører har ikke anledning til å annonsere i handelskammeret. Tidligere ordning med [næring] i overskriften frafalles.

- Markedsaktører uten tilgang til Bransjekammeret, har ikke anledning til å annonsere eller på andre måter bruke kammeret.no som markedsplass.

 

Det er helt umulig for oss på drift å gå handelen i sømmene og sjekke hvem som presenterer fakta - det blir bare påstand mot påstand - og det er kjernen i problemet. Man kan ikke godta uthenging av folk uten at det finnes håndfaste bevis! Lik det eller ikke, men sånn er tingenes tilstand!

 

Men siden det gang på gang kommer opp, så vurderer vi litt hva vi skal gjøre med Handelskammeret, da vi ikke ønsker å ha sånne tråder hvor det kommer trusler om å henge ut folk - det skaper støy, uenigheter, skittkasting og annen uønsket atferd.

 

Derfor har vi på drift vurdert noen alternativer, men før vi gjør noe tenkte vi kjøre en liten avstemning for å se hva brukerne av forumet ønsker.

 

 

Et alternativ til, som ikke er nevnt i avstemningen er det å lage et eget system, eventuelt kjøpe, og ha muligheter for positive/negative tilbakemeldinger. Dette er ikke tatt med da vi ikke har avsatt midler til utvikling, hverken arbeidstimer eller kroner og øre. Om det finnes en villig sjel der ute som kan ta på seg å lage/tilpasse en løsning, knytte den opp mot eksisterende database og drifte det i fremtiden så er det bare å sende en pm til meg eller noen andre på drift så tar vi det derfra. Dette må i utgangspunktet da gjøres på samme måte som all annen forumdrift på kammeret.no - på dugnad.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det er overveldende enighet rundt status. Jeg for min del har utelukkende hatt positive erfaringer med bruk av "Handelskammeret". Men så har jeg ei heller satt meg selv i en situasjon med hensyn til kjøp eller salg, hvor jeg har tillat meg selv å bli lurt. Oppkrav er ett stikkord, kjennskap til selger/kjøper og eller ryktet til vedkommende kommer man langt med.

Link to comment
Share on other sites

Eg synst det fungere fint, er inne å ser ver dag etter noe snop.

 

Kunne det ikkje vert en ide at man kunne gått inn på bruker, og der kunne folk som hadde handlet fra han før evt skreve noen ord, eller ternings kast 1 til 6? E det noe som er lett å få til?

Link to comment
Share on other sites

Har selv benyttet meg av handelskammeret 2 ganger som kjøper og begge ganger har det gått smertefritt for min del uten at det skal være nødvendig å nevne bruker, men jeg mener at handelskammeret fungerer på samme måte som alt annet handel på nett mellom private mennesker, handel på eget ansvar der kammeret ikke kan eller må kunne holdes ansvarlig for enkelt mennesker sitt atferd. altså først og fremst ærlighet, men man vet jo aldri, og den sjansen må man være innenfortått med å godta uten å måtte henge andre for det.

 

fra selger perspektiv mener jeg send i postoppkrav og da er du sikret for at du får pengene dine, og som kjøper mener jeg var nøye nok med å snakke med selger, still spørsmål om hva du kjøper og om du er usikker på varen du kjøper, var sikker på å gjøre en avtale med selger om returrett dersom du føler at du ikke har fått den varen som ble tilbyd uten å måtte ta den diskusjon i ettertid på åpen forum (som kjøper mener jeg at du må akseptere å dekke frakt, men det er nå meg det) om andre ord mener jeg gi litt tillit vis litt tillit og var ærlig g åpen om hva du ønsker, og forventer (det går begge veier) og jeg velger å være så naiv av meg at jeg tror at folk på kammeret ønsker å selge varer for det de er, uten å måtte lure noen om varen de selger.

Link to comment
Share on other sites

Handelskammeret har hele tiden vært tenkt basert på åpenhet og ærlighet mellom brukerne av forumet og tilbys som en gratis tjeneste.

Jeg har bare positiv erfaring med handelskammeret, men det trenges en mulighet for sanksjoner mot de som svindler andre. Den enese reelle muligheten er vel et tilbakemeldingssystem?

Link to comment
Share on other sites

Idioter finnes dessverre overalt. Har selv blitt lurt av en på kammeret. Men jeg velger å tro at de fleste er ærlige.

Et tips ved kjøp av våpen, søk på forumet om selger har skrevet om børsa tidligere. Jeg gjorde det dessverre etter at jeg kjøpte børsa.

Link to comment
Share on other sites

Handelskammeret fungerer helt topp.

Handel mellom to personer må være tuftet på ærlighet.

Bruk ikke tid og ressurser på dette. Det er kjøper og selgers ansvar å bli enige. Det er ikke kammeret eller dets moderatorers ansvar å rydde opp om noe går skeis.

 

Skulle vi starte et sted, ville mitt største ønske være et krav om fullt navn i forumet.

Dette vil gjøre kammeret til et bedre og mer seriøst sted å diskutere. Jeg tror også at de fleste da vil tenke seg bedre om før de trykker enter.

 

Kanskje vi skulle starte en "vis hvem du er" kampanje 8)

Link to comment
Share on other sites

Når man ser tilbakemeldingene her i form av stemmer kan man begynne å lure på om problemene med Handelskammeret egentlig er så store, eller om det bare er det fåtall av missfornøyde kjøpere som lager mye støy når det først skjer.

Selv har jeg benyttet meg av Handelskammeret mangfoldige ganger uten å føle meg nevneverdig snytt, tvert om har jeg ofte blitt positivt overrasket.

 

Det som eventuellt kunne endres var å legge inn en tekst med STORE BOKSTAVER om at evt. kjøpere må bruke hodet og kjenne på magefølelsen før de handler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har handlet mye her inne.

Har ALDRI hatt noe problemer med noe som helst her, annet en gang da håndskriften til selgeren var uleslig og gikk i retur..

Men jeg fikk varen til slutt.

 

 

Har vel stort sett blitt positivt overasket over varene jeg har kjåpt her inne..

 

Men det var vel en episode der det en inne som svindlett (mener det var noe optikk)

Klart folk må jo få ut frusterasjonen da, vet ikke hvordan dette ente, men vil jo tro det ble en anmeldelse ut av dettte.

Link to comment
Share on other sites

Som allerede nevnt er rating eller scoring lett å manipulere, selv på ebay eller QXL. Av og til må man kunne stille seg spørsmålet, hvor godt behøver man å "idiotsikre" noe før man når 0% svindel eller hvor mye penger eller tid man skal kaste mot ett "problem". Sunn fornuft, er langt i fra vanlig. Men enkelte rettningslinjer, slikt som jeg skisserte lengre opp kommer man langt med.

Link to comment
Share on other sites

Når 95% ser ut til å være fornøyd med ting som de er kan vel de siste 5% bare la være å handle her inne om det er så fryktelig... :twisted:

 

Neida, jeg forstår absolutt hva de mener og hvorfor, men når en så overveldende majoritet er fornøyd sier det seg selv at man ikke kan investere masse tid og arbeide i dette. Og nei, det er ikke "bare å ....". Alt må gjøres, og det tar tid for folk som jobber gratis.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal det være godt for? Om du har en uvenn kan han legge ut at du er en useriøs kjøper/selger. Om du har en venn kan han legge ut at du er en seriøs kjøper/selger. Å i begge tilfellene kan det tilogmed være uten at du har kjøpt/solgt noe til personen.

Det jeg vil frem til er at en slik tråd vil kunne manipuleres alt for lett, kansje tilogmed lettere enn et karaktersystem kan.

Link to comment
Share on other sites

Benytter mulighet til å komme med en liten oppfordring.

 

Unngå tittel som f.eks "Bamse vurderes solgt". Vet ikke hvordan andre moderatorer jobber, men jeg bruker tittelsøk på ord som "solgt", "kjøpt" og "slettes" for å fjerne utgåtte annonser.

Da får dere litt mindre gretten moderator ;)

Link to comment
Share on other sites

Stemte på "Fungerer tilfredstillende..."

 

Lett for meg å gjøre. Jeg har aldri kjøpt, eller solgt noe på Kammeret. Derfor har jeg naturlig nok heller aldri blitt lurt, eller lurt noen :wink:

 

Jeg anser likevel handelskammeret for å være sammenlignbart med en rubrikkannonse i ei papiravis. En bør følgelig forholde seg til det på samme måte. Går dette tydelig nok fram?

Link to comment
Share on other sites

Har handlet litt på Handelskammeret siden tidenes morgen (en hel del faktisk), har aldri blitt lurt. Kun greie folk, og generelt svært velvillige om så trengs.

 

Men. Jeg sjekker alltid litt rundt det med hvem jeg har med å gjøre. Søker opp alt som vedkommende har skrevet o.s.v. og tar en titt på holdninger og type. Og kanskje ikke minst kunnskapsnivået rundt det som skal selges.

 

Det sier seg selv at personer med mange innlegg og tydelig bekjentskapskrets her inne, er mindre troendes til svindel eller manglende kunnskaper enn de uten innlegg (Har bevisst aldri handlet med noen uten, eller med svært få innlegg her inne, da det gjør at jeg ikke har mulighet til å vurdere personen som selger).

 

Alt i alt er jeg meget godt fornøyd med systemet som det er, med unntak av en del salgs overskrifter som er for lite beskrivende.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Hei alle fra Bs As

 

Maradona sa det best "rykk er som maur er overalt i verden".

Med dette mener jeg folk i fora som skriver og snakker uten å vite noe om våpen.

Også for ondsinnet.

 

Norsk Jeg håper dette er forstått.

 

Oversettelse av google fra spansk.

 

hilsener juangomez

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...