Jump to content

9,3 x 62- Optimal løpslengde?


jas

Recommended Posts

Har bestilt en Blæser i 9,3 x 62 som kommer over helga. Denne har 58cmløp.

Det skal monteres en Hausken på denne, spørsmålet blir da hvor my en kan kappe før man taper for mye utgangshastighet?

Skal lades med Nosler Accubond 250grs i Norma hylser, hadde håpet å dytte disse opp i 750m/s.

Link to comment
Share on other sites

Denne kreasjonen har orginalt 46 cm pipelengde (Sauer Hardwood)

Ser ut til at det fungerer meget bra, topp samlinger og med de dataene jeg har på ladningene mine så er det innenfor kravet med god margin.Mister ikke så mye fart som man skulle tro, en ladning med 250 grs kule (accubond) ladd standard med uthastighet på ca 810m/sek vil ha med denne pipa ca 780m/sek og det er nok til det meste.

Ei pipelengde på 45 -50 cm vil være helt ok, du vinner mye på balanse i våpenet også.

45473_10151197205806835_2110228816_n.jpg

 

69222_10151293529856835_1217782884_n.jpg

5 Skuddsamling skutt med åpne sikter med våpenet til skuldra, 9,3x62 og Norma Jaktmatch

Link to comment
Share on other sites

Det du tar opp der amatør er vesentlig, jo kortere pipe jo mere flamme foran og det skal demperen spise opp, tror ikke demperen holder lenge før den er brent opp, På hardwood pipa mi ska jeg ikke ha demper pga forsiktet og remfestet som er der fremme.

Skal innrømme at det blir litt munningsflamme.

 

I neste utgave av Ladeboken (utg 7) vil et av temaene være lading for korte piper og demper, tror det er på sin plass.

Link to comment
Share on other sites

Kruttvalg er vel avgjørende her.

Selv justerer jeg dette med raskere krutt på kortere piper, og med/uten demper.

 

Som villreinjeger skriver vil nok mange få seg en aha etterhvert. Selv tror jeg nok 40 cm i 308 + demper, som er "hot" om dagen, bli til 50cm uten demper på sikt. Selv trives jeg godt med hørselvern på øra og balansert børse under jakt 8)

Den ene gangen jeg misser skuddmulighet pga at jeg vipper ned hørselsverna, skal få veie opp for alle de gangene jeg har forbannet demperen som stort sett bare sitter i veien ved aktiv jakt. Posteringsjakt blir noe helt annet.

Men, 45 cm på 9,3 går fin fint selv uten demper, men da velger jeg noe raskere krutt enn ellers, og grønne lokk på øra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da ligger vel lengden omtrent der jeg hadde tenkt,47-50cm. Har fra før en Savage 99C i 358Win med 47cm løp og demper, den er veldig hendig. Blaser`n har vel litt kortere mekanisme, så 50cm skulle vel ikke gi noe større total lengde enn 358`n.

Kortere enn 47cm ser jeg ikke noe poeng i for min egen del.

Villreinjegeren: Hvilket krutt og mengde bruker du i dine ladninger?

Link to comment
Share on other sites

På ei 250 grs Woodleigh RN SP har jeg ladd med 58,7 grs N-140, Federal 210 hette, Col til krymperilla settes med en svak krymp, Den skal gi ca 730-740 meter, og det er bra avpasset til denne kula som anbefales i hastighetsområdet 1800 - 2200 Feet/sec

det samme bruker jeg på 250 grs Accu bond presisjonen med disse er helt topp, dette er ei trygg og god lading, og i børsa mi tåler den nok litt mere, men det er ikke noe poeng.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert noen forhold rundt dette med balanse i våpenet, jeg hadde demper på den gamle 9,3`n min uten å kappe, den ble upraktsk lang iallefall med hundejakt.

 

Jeg er helt enig.

Dersom du vil ha demper på et våpen du smyger mye med ,og gjerne i tettvokst terreng, er det en stor fordel at løpet kappes kort. Gjerne så kort som overhode mulig.

Den hastigheten du taper har ikke stor betydning ut til 200 meter i alle tilfelle.

 

Selv hater jeg totalt å smyge rundt i tett bush med hørselvern når jeg jakter. Det er en av grunnene til at jeg har en "hot" 308 med kortest mulig løp og lyddemper til det formålet :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det engang slik at det er jeg som skal skyte med min Sauer med Hardwood pipa i 9,3x62 med orginalt 46 cm løpslengde, Jeg tar de forholdsregeler mht smell, og er det slik at naboen på standplass blir plaget av smellen ja da burde kanskje han finne et annet sted, på en skytebane smeller det når det skytes...

Og Hrselvern må og skal brukes i et slikt miljø.

Link to comment
Share on other sites

9.3 er ikke noe potetkaster når du har den rette løps lengden på den.

kappa løp og demper er et grusomt syn.

skjønner ikke vitsen, vi skal jo bruke hørsel vern på skytebanen å jakt uannsett?? :roll:

 

Helt riktig.

La oss sammenligne to "standardladninger" på Norma.cc:

9,3x62, 285grs Oryx innskutt i null på 150m. Kulefall på 200m; 11cm

.30-06, 180grs Oryx, samme innskyting, kulefall på 200m; 8cm.

Under jakt på norsk storvilt kan jeg ikke se noen reell praktisk forskjell.

Hvis det likevel er ekstremt viktig å skyte noen cm flatere så gir 9,3 Oryx 232grs under tilsvarende betingelser et kulefall på 9,6cm i følge Norma egenspredningen til våpenet vil på det holdet være betraktelig mer enn differansen mellom 9,3'en og en .30-06.

Hjemmeladde 250-grainere kan sikkert tyne marginene enda litt.

Og til slutt; selv 325-graineren til Norma gir ikke større fall enn knapt 13cm. 5cm mer fall enn standard 180grs fra en .30-06, altså. Den som ikke klarer å kompensere for dette bør heller ikke skyte på den slags hold der den slags differanser har betydning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har puslet litt rundt omkring på jakt, både med og uten hund. Aldri hatt noe problem med demper på standardlengde løp.

 

Men, moter og religion styres ikke av fornuft og saklighet, så det er nok ikke noe å diskutere.

Så du mener vi som ikke har 60 cm løp er ufornuftige og usakelige, Jeg respekterer at du liker å gå med langt løp med demper, jeg synes det er ok å gå med kort pipe uten demper, Ikke er det religion, ikke er det ufornuft, ikke er det usakelig, Jeg synes faktisk det er ganske fornuftig. Og jeg har mange saklige grunner for det, uten at jeg trenger å diskutere det, Per.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke beskyldt noen for å være hverken usaklig eller ufornuftig.

I en tråd der spørsmålet er hva som er optimal løpslengde finner jeg det merkelig at det ikke kan diskuteres saklig og fornuftig hvorfor løp skal kappes, og hva som er fordel og ulemper.

Når en sak ikke kan diskuteres så synes jeg det er på sin plass å kalle dette for mote eller religion.

Jeg påstår også at langt de fleste som kapper løp gjør det uten å ha klart for seg hva som er fordeler og ulemper.

I villreinjegeren svar aner jeg også en antydning til hårsårhet over at det kan stilles spørsmål om behov for å kappe løp.

En slik holdning er typisk for religion og mote.

Link to comment
Share on other sites

Saken kan sikkert diskuteres det er det vel ingen som har sagt noe i mot, Hva som er det optimale er vel kun brukeren som kan definere ut i fra sitt behov.

Det er nok eksempler på at ei kortere pipe enn standarden ikke er noe dårligere optimalt sett.

For noen er det optimalt at de har ei "kort" pipe mht bruksområdet sitt, de er hverken dårligere jegere eller skyttere av den grunn. Andre føler de trenger full pipelengde, synes at de forskjellige synene skal respekteres.

Jeg har ikke noe problem med at det stilles spørsmål vedr. kapping av løp, trådstarter stilte vel også et spørsmål om det optimale, og han fikk vel ut i fra det jeg ser svar på både det ene og det andre, regner med at han er såpass oppegående at han klarer å trekke ut essensen av svarene som er gitt, uten at man behøver å blande religion (tro) inn i dette, og det er ikke sikkert at din tro PerS er den rette tro, det må nesten hver enkelt få lov til å finne ut av selv, du har din tro på pipelengden din er det rette, men det er ikke dermed sagt at det er den eneste rette sannhet.

Link to comment
Share on other sites

Takk til jeger66 som kom med et konkret tall på hastighetstap før/ etter kapping.

Når det gjelder hva som er pent/ fornuftig må hver enkelt avgjøre det selv. En R8 success med demper og stor Zeiss er vel ikke noe estetisk vakkert allikevel, da hadde det blitt bygd et custom våpen med pent treverk og safarisikter.

Dette skal være et bruksvåpen til variert bruk, mest smygjakt. Til postering brukes enten 6,5 eller 338Wm.

Å gå i tett skog med en lang hesjestaur uten balanse er ikke aktuelt for min del, men å kappe til et minimum ser jeg ikke noe poeng i.

9,3 bruker et raskere krutt enn 6,5/ 338wm/ 30006, og tåler vel derfor noe kortere løp uten for stort hastighets tap. Da beholder man mye av potensialet i patronen, samtidig som man får et våpen med grei lengde og balanse med demper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ett par 9.3 med forholdsvis korte løp. For et par år siden glemte jeg hørselværnet i bilen da jeg skulle ta et lite jag. Børsa hadde 53 cm løp og gjenget for demper, men demperen lå hjemme. En elg kom tilbake fra postrekken og ett skudd ble avfyrt. Resultatet var total hørselsvikt på det ene øret, og en ubeskrivelig smerte i øret/hodet i to-tre dager. Heldigvis kom hørselen gradvis tilbake til normalen etter hvert- men tinitusen ble ikke bedre for å si det slik.. Min andre 9.3 har 44 cm løp, og er så kort at den aldri forlater huset uten at demper er montert- topp børse når jeg går med hund.

Når det gjelder hastigheter er ikke dette noe problem for min del- at våpenet er hendig og kjapp å skyte med betyr mye mere enn 40-50 m/s- på de avstandene jeg skyter på. :winke1:

 

Skal du gå med demper på børsa konstant, er det vel greit å kappe løpet mellom 45 og 53 cm, men har du planer om å jakte uten demper- behold løpslengden som den er. En glipp- og hørselen kan være blåst for livet :(

Link to comment
Share on other sites

min huquarna 9,3 med demper har en mye behagligere rekyl og smell enn min 6,5 ladd med 9,1gr swift.

ser at det er andre om har fått problemer med for kort løp(40-42 cm) med store samlinger.

dette er forskjell fra løp til løp så jeg vil holde meg på 45cm og oppover for å være på den sikre siden,

det er surt å kappe for mye.

9,3 er jo ikke bare en bra kaliber til storvilt den er også noe av det letteste å lade til

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jeg må bare kaste inn et innlegg her da jeg sitter å leser om "potetkaster" 9,3.....

Hva er problemet med en potetkaster? En ting som alle jegere burde hatt er en avstandsmåler! Med mindre man UTELUKKENDE skyter på hold under 150m. Lære seg å bruke avstander og kompensere etter det. Man kan bruke innvendig retikkel i kikkert som viser antall klikk nedover i trådkorset eller kikkert med åpne tårn. Det tar ca 2sek for meg å justere kikkerten min for et lengre hold med åpne tårn. Bruk 1min på posten og mål avstander på forskjellige plasser du skal skyte. Så vet du hvor lavt kula går.

Derretter må du lære kulebanen i DIN rifle enten ved å skyte på eks 100-200-300m og notere fallet for hver distanse eller bruke en kronograf og måle hastighet i DIN rifle så kan du bruke en kalkulator for å regne ut kulebanen for så å test-skyte på lengre avstand for å se om det stemmer. Informasjonen som står på boksen ang kulebanen og farten på kula stemmer sannsynligvis IKKE!

Når dette er gjort har det ingenting å bety om du har en potetkaster!

Det eneste du trenger å vite er at kula har fart nok til å ekspandere ved anslag og har nok energi ved anslag. Jeg er sikker på at en 9.3x62 er brukende på godt over 300m. Kansje også 400m med rett kule og utgangshastighet. (her spiller lengden på løpet inn)

Folk som driver med langholds-skyting skyter 20cm (og mindre) samlinger på 1000m med eks 308. Og på 1000m har den et helt sinnsykt kule-fall. Men de treffer der de skal!

Det som avgjør om en rifle er en potetkaster vil jeg nesten påstå at er personen som ligger bak rifla.

Det er ferdighetene til personen som skyter kombinert med potensiale på ammunisjon/kaliber som blir brukt som bestemmer hvor langt du kan skyte. Òg det å skyte langt krever MYE mere trening enn 30 trenings-skudd og 5 oppskytings-skudd på banen før jakta! Og skyter du langt uten tilstrekkelig trening på lange hold, shame on you! Bare et lite vindpust er istand til å skyve kula en hel del ut av sikte-punktet! Bare det å lese vind er en liten vitenskap! Og vindmåler er også nesten et must ved lengre hold.

Så dere som synes at 9.3x62 er en potetkaster, ikke skyt på så lange hold på dyr ;) Kula faller fort ned under dyret vettø ;)

Puh, nå kommer jeg sikkert til å få mange sure kommentarer, men jaja, la gå :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ser tråden dukker opp igjen..

.............................Min andre 9.3 har 44 cm løp, og er så kort at den aldri forlater huset uten at demper er montert- topp børse når jeg går med hund.

Når det gjelder hastigheter er ikke dette noe problem for min del- at våpenet er hendig og kjapp å skyte med betyr mye mere enn 40-50 m/s- på de avstandene jeg skyter på....

Skal du gå med demper på børsa konstant, er det vel greit å kappe løpet mellom 45 og 53 cm, men har du planer om å jakte uten demper- behold løpslengden som den er. En glipp- og hørselen kan være blåst for livet :(

Etter et par år med erfaringer med korte piper har jeg kommet frem til at minimumslengde for kapping for demper for 9,3x62 ligger på rundt 50cm, kortere pipe enn dette krever større demper- og "vinningen går opp i spinningen" Større smell/munningsblost, men mindre hastighet.
Link to comment
Share on other sites

For min del er det hovedsakelig for å berge hørselen min- og hunden sin. Og presisjonen/balansen blir ikke dårligere med kortere løp og demper. Stor kikkert har jeg ikke bruk for til annet enn nattjakt- og da er det i tillegg en kjempefordel med demper- ingen/liten munningsblost, liten smell, og så lav rekyl at en følger dyret når skuddet har gått :-)

At børsa er penere uten demper bryr jeg meg lite om- 9,3en er et redskap/arbeidsjern for jakta :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke være uten demper og full lengde?

Samler bedre, bedre balanse og finere utsende messigt.

Stor kikkert å langt løp så er det lite rekyl i 9.3.

 

Et lengre løp samler ikke bedre. Et kort løp har større potensiale til å samle bra enn et langt.

Når en kule går igjennom et løp så blir det svingninger i løpet. Et kort løp svinger mindre enn et langt. Samme med tykkelse på løpet. Et tykkere løp svinger mindre enn et tynt. Derfor er det vi har flutet løp. På et flutet løp oppnår vi litt tykkelse på løpet men tar av litt vekt i flute-sporene. Mange tror at vi fluter løp for å holde temperaturen nede, men her er det minimalt å hente på temperatur. Fluting er for å oppnå større stivhet i løpet med lavere vekt.

At et lengre løp er finere.... Her tror jeg det er mange forskjellige meninger!

Rekyl har du rett på at større vekt gir mindre rekyl. Men det er en grunn for at vi kapper ned løp. For å spare vekt på langtur og at det ikke akkurat er hendig å ha med seg ei lang rifle i tett skog der løpet hekter seg i alt av greiner.

Man har alle egne behov når vi "lager" oss ei rifle. Jeg er nå i gang med å lage ei lett storvilt-rifle som får seg ei kort, lett pipe i cal 338 Federal som er spesielt egnet i korte løp. Lett å ha med gjennom skog og lett å bære med seg på eks drivjakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 3 våpen i 9.3x62

50cm løp med demper (gammel Mauser M98, fin å skyte både med og uten demper, denne hadde ganske tykt løp)

48cm løp med demper (Blaser R93, fin å skyte med demper, ok, men ikke mer enn ok å skyte med uten demper)

60cm løp uten demper på den siste. Her tenkte jeg en stund på å kappe løpet og sette på demper, men har slått det fra meg. Det er egentlig kjekt å slippe å tenke på den demperen, på bane er den i alle fall bare slitsom! Mirage etter få skudd. Klart det er behagelig å skyte med demper, men 9.3x62 har jo ikke all verden av rekyl, dessuten mengdetrener man jo ikke med 9.3x62, isåfall er det fort gjort å begynne å skyte dårligere etter hvert om man ikke er spesielt glad i rekyl. (Mauser M03 med ganske så tynn pipe, samler meget godt)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...