UltimaRatio Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Har brukt det meste av pusseutstyr på markedet nå og sverget lenge til Kroil og TM solution solvent og Butch's bore-shine og olje men syns dette har vært vanskelig og dyrt å få tak i. Har også brukt JB-pasta og Forrest skum - men her om dagen prøvde jeg noen produkter fra KG på 338'en og 308'en og må si jeg har funnet ett svært godt alternativ. Har for det meste brukt KG-1 og KG-3 og KG-4, men gav også 338'en en omgang med KG-12. Det som har forvirret meg tidligere er hva alle disse tallene står for, men flaskene er merket med innholdets funksjon og var svært oppklarende. Jeg var spesielt fornøyd med å ha en egen karbonfjerner (KG-1) og den løser opp karbonet veldig raskt, den ser også ut til å ta kobber. Tror jeg kommer langt med bare denne og den erstatter Kroil. KG-3 er avfetting og har brukt denne til å fjerne rester etter KG-1. KG-4 er olje og den har satt inn løpet med etter avfetting. KG-4 olja gir ett godt inntrykk og har den riktige "oljelukta" KG-12 brukes til å fjerne kobber og det gjør den Alt i alt syns jeg jeg har funnet ett veldig godt alternativ til pussen og ikke minst er dette rimelige produkter og løpspussen går raskt. Anbefales! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proffen Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Takk for gode tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Eds red og Fulmens greenbore, billig og effektivt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KydeX Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Hva står KG for lurer jeg på (har hørt om det før), og hvem selger det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VeT|Us Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 KG sto opprinnelig for KalGard. Jeg, Midway Norge og Hjemmelading har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KydeX Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Takker. Fant litt selv også. KG Industries heter visst firmaet nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltimaRatio Posted February 27, 2013 Author Share Posted February 27, 2013 KG Industries er navnet og jeg fikk mitt fra http://www.durano.no" target="_blank Har hørt bra ting om de blandingene Eds Red og Fulmens greenbore, men jeg har aldri tatt meg bryet til å blande det selv. Jeg er igrunn mest opptatt av å få ut karbon og KG-1 virker å funke veldig bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KydeX Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Så da kjører du KG-1, så KG-3 og så KG-4 før du setter bort rifla? Også en runde KG-3 igjen før skyting? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltimaRatio Posted February 27, 2013 Author Share Posted February 27, 2013 Ja bortsett fra at jeg bruker ikke å avfette løpet når jeg skal skyte igjen, da bare tørker jeg ut overflødig olje med en tørr lapp. Liker å ha litt oljehinne i løpet når jeg skyter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KydeX Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Er det noe særlig med olje i løpet når man skyter da? Jeg har alltid trodd at løpet skal være tørt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltimaRatio Posted February 27, 2013 Author Share Posted February 27, 2013 Ja det er jo litt delte meninger om det med tørt eller smurt løp, jeg syns som sagt at ett rent løp bør ha en tynn hinne med kvalitetsolje for å smøre løpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Jeg brukte standard nitrosolventer, og Sweet's 7.62 kobbersolvent tidligere, har gått over til KG 1 og KG 12, dette er jeg svært fornøyd med. Som UltimaRatio avslutter jeg pussen med en fille olje, og to tørre lapper. Dette har ikke gitt merkbare treffpunktendringer i mine piper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Mener å ha lest en test av mantelfjernere i et blad for noen år siden. Husker ikke hvilket, men i den testen slo (så vidt jeg kan erindre) KG 12 resten av de andre (kjente) mantelfjerningsproduktene ned i skoa. Bruker den selv og den virker ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smaug Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Jeg bruker Milfoam og er fornøyd med det men man må ikke ha det travelt om man skal bruke skum. Den må stå i en stund for å gjøre noe fornuftig men til gjengjeld er den veldig enkel å bruke synes jeg siden den ikke lukter noe, ikke herper fingrene om man tar på det og gjerne kan stå i lenge uten å gjøre noe skade. Etter skyting så skummer jeg bare løpet og lar det stå til dagen ettepå, gjerne med en runde med nylonbørsten i mellomtiden. Kommer likevel til å også kjøpe KG12 for å fort å gærnt fjerning av mantel for til det funker Milfoam dårlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KydeX Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Et spørsmål: Hvordan ser man egentlig at det er mantel i løpet, og hvordan vet man at man har fått fjernet det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltimaRatio Posted February 28, 2013 Author Share Posted February 28, 2013 Jeg pleier å kikke inn i munningen i godt dagslys - ellers så er det jo flere som investerer i "Bore-scope", som jo er det beste! Jeg er ikke så opptatt av mantelavsettinger, men vil ha bort karbonet. Er av den tro at løpet har godt av "metting" av porer i stålet ved å skyte inn rifla med kun bruk av oljepuss/karbonfjerner og det er meningsløst for meg å "vaske" ut alt kobberet - da må jeg jo skyte inn rifla en gang til... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flatin Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Et spørsmål: Hvordan ser man egentlig at det er mantel i løpet, og hvordan vet man at man har fått fjernet det? Kjør en hvit pusselapp inn i løpet til den har igjen 1-2 cm til munningen. Se i godt lys. Jeg har en Maglight med lysfiber som kan trees inn i løpet. Ellers bruker jeg sterk kobbersolvent, Sweets 7.62. Væter løpet og venter noen minutter før jeg kjører gjennom en tørr lapp. Så lenge den kommer ut blågrønn så er det mantel igjen. Jeg er ikke så opptatt av at løpet skal være kjemisk fritt for kobber. For min del er det snakk om å holde mantlinga i sjakk. Det nytter ikke å holde løpet helt fritt for mantel til enhver tid. Ett skudd, og det er mantel i løpet inntil den fjernes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Et annet spørsmål som er betimelig er jo i hvor stor grad det er verdt å bruke tid på mantelfjerning? Det kan vel best finnes ut av ved å teste våpenets presisjon før og etter mantelfjerning. Min erfaring er at enkelte løp trenger fjerning etter noen titalls skudd mens andre igjen ikke ser ut til å påvirkes av mantel i målbar grad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltimaRatio Posted February 28, 2013 Author Share Posted February 28, 2013 Jepp helt enig - bruken vil gi deg svarene her, men det er jo ett omdiskutert tema selvsagt og ofte deles i to leire: Benkeskyttere vs langholdsskyttere - og gjett hvem som pusser mest og hvem som kasserer løpene sine oftest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flatin Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 og gjett hvem som pusser mest og hvem som kasserer løpene sine oftest Wild guess; de som har høyest krav til presisjon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltimaRatio Posted March 1, 2013 Author Share Posted March 1, 2013 Ikke egentlig - tror ikke profesjonelle 1000yards skyttere i USA kjenner seg igjen at de er lite opptatt av presisjon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rango Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 KG-12 inneholder Cyanid så det er greit å vaske seg på hendene etter bruk vil jeg tro. Jeg gjør det i hvert fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flatin Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Cyanid? Det høres ikke bra ut. http://no.wikipedia.org/wiki/Cyanid Det beste er nok å ikke få det på henda i det hele tatt. Jeg ville valgt noe annet å pusse med. "Det minst farlige som allikevel fungerer", gammelt hms-slagord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flatin Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 UltimaRatio skrev: og gjett hvem som pusser mest og hvem som kasserer løpene sine oftest Flatin: Wild guess; de som har høyest krav til presisjon? UltimaRatio: Ikke egentlig - tror ikke profesjonelle 1000yards skyttere i USA kjenner seg igjen at de er lite opptatt av presisjon Nå har jeg sitti i tre dager og prøvd å tolke hva du mener. Det der var ei språklig nøtt. Jeg blir like forvirra som når jeg skal tolke et stykke assemblerkode. Men jeg prøver; det er ikke snakk om at lh-skyttere er lite opptatt av presisjon, men om hvem av lh- og benkskyttere som er MEST opptatt av presisjon. Mener du at lh-skyttere har høyere krav til presisjon enn benkskyttere? Og at benkskyttere pusser ihjel løpene sine og må kassere for tidlig? En liten oppsummering av hvordan JEG har forstått pussing og for å beholde presisjonen. - Hvert skudd er et skudd nærmere utskutt løp. - Et skudd i nedmantlet løp sliter mer enn i et rent løp - Presisjonen forringes etter 20-30 skudd uten pussing - Mantling kan kun fjernes med sterk kjemi eller mekanisk med poleringspasta. "Våpenolje" hjelper ingenting på mantling. - Fastbrent karbon er hardt som glass, og lar seg ikke fjerne kjemisk. J-B pasta eller lignende trengs. Nå skal jeg ikke hardnakka påstå at dette er rett, det er kun momenter jeg har plukka opp. Jeg har ikke skutt ut på langt nær mange nok løp til å konkludere selv. Det er ikke engang sikkert at jeg har oppfatta riktig hva andre mener. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rypert Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 KG-produktene holder det de lover. Trodde jeg hadde rent løp, inntil jeg tilfeldigvis prøvde KG12. Resultatet var at DA ble løpet rent, og presisjonen sterkt forbedret. Bruker KG1, KG12 og KG4. Det holder for meg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
villreinjegeren Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 Til alle som driver med litt skumle kjemikalier som olje av ymse slag, det vil være smart å bruke engangs latexhansker, disse er det bare å vrenge av seg og kaste når man er ferdig, derved skulle også cyanidfaren være fraværende. Bruker også KG 12, og det er et fantastisk produkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Couger79 Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Noen som vet hvor man kan få kjøpt KG-4 våpenolje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Se lenger opp I tråden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Couger79 Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Vet at Durano, Midway Norge og Hjemmelading har hatt denne oljen, men Midway har fjernet den fra nettbutikken og de to andre er tom. Noen som vet om andre som forhandler KG sine produkter i Norge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OptiBond FL Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Hvordan er den kjemiske virkningsmekanismen til KG 1 og KG 12? Skeptisk til ting som ikke lukter men som etter sigende funker som fy! Hvordan tåler stål, alu, blånering, tre, plast disse produktene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.