Jump to content

KG produkter og puss av løp


UltimaRatio

Recommended Posts

Har brukt det meste av pusseutstyr på markedet nå og sverget lenge til Kroil og TM solution solvent og Butch's bore-shine og olje men syns dette har vært vanskelig og dyrt å få tak i. Har også brukt JB-pasta og Forrest skum - men her om dagen prøvde jeg noen produkter fra KG på 338'en og 308'en og må si jeg har funnet ett svært godt alternativ. Har for det meste brukt KG-1 og KG-3 og KG-4, men gav også 338'en en omgang med KG-12. Det som har forvirret meg tidligere er hva alle disse tallene står for, men flaskene er merket med innholdets funksjon og var svært oppklarende. Jeg var spesielt fornøyd med å ha en egen karbonfjerner (KG-1) og den løser opp karbonet veldig raskt, den ser også ut til å ta kobber. Tror jeg kommer langt med bare denne og den erstatter Kroil. KG-3 er avfetting og har brukt denne til å fjerne rester etter KG-1. KG-4 er olje og den har satt inn løpet med etter avfetting. KG-4 olja gir ett godt inntrykk og har den riktige "oljelukta" :wink: KG-12 brukes til å fjerne kobber og det gjør den :D Alt i alt syns jeg jeg har funnet ett veldig godt alternativ til pussen og ikke minst er dette rimelige produkter og løpspussen går raskt. Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte standard nitrosolventer, og Sweet's 7.62 kobbersolvent tidligere, har gått over til KG 1 og KG 12, dette er jeg svært fornøyd med. Som UltimaRatio avslutter jeg pussen med en fille olje, og to tørre lapper. Dette har ikke gitt merkbare treffpunktendringer i mine piper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Milfoam og er fornøyd med det men man må ikke ha det travelt om man skal bruke skum. Den må stå i en stund for å gjøre noe fornuftig men til gjengjeld er den veldig enkel å bruke synes jeg siden den ikke lukter noe, ikke herper fingrene om man tar på det og gjerne kan stå i lenge uten å gjøre noe skade. Etter skyting så skummer jeg bare løpet og lar det stå til dagen ettepå, gjerne med en runde med nylonbørsten i mellomtiden.

Kommer likevel til å også kjøpe KG12 for å fort å gærnt fjerning av mantel for til det funker Milfoam dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å kikke inn i munningen i godt dagslys - ellers så er det jo flere som investerer i "Bore-scope", som jo er det beste!

 

Jeg er ikke så opptatt av mantelavsettinger, men vil ha bort karbonet. Er av den tro at løpet har godt av "metting" av porer i stålet ved å skyte inn rifla med kun bruk av oljepuss/karbonfjerner og det er meningsløst for meg å "vaske" ut alt kobberet - da må jeg jo skyte inn rifla en gang til...

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål: Hvordan ser man egentlig at det er mantel i løpet, og hvordan vet man at man har fått fjernet det?

 

Kjør en hvit pusselapp inn i løpet til den har igjen 1-2 cm til munningen. Se i godt lys. Jeg har en Maglight med lysfiber som kan trees inn i løpet. Ellers bruker jeg sterk kobbersolvent, Sweets 7.62. Væter løpet og venter noen minutter før jeg kjører gjennom en tørr lapp. Så lenge den kommer ut blågrønn så er det mantel igjen. Jeg er ikke så opptatt av at løpet skal være kjemisk fritt for kobber. For min del er det snakk om å holde mantlinga i sjakk. Det nytter ikke å holde løpet helt fritt for mantel til enhver tid. Ett skudd, og det er mantel i løpet inntil den fjernes.

Link to comment
Share on other sites

Et annet spørsmål som er betimelig er jo i hvor stor grad det er verdt å bruke tid på mantelfjerning?

Det kan vel best finnes ut av ved å teste våpenets presisjon før og etter mantelfjerning.

Min erfaring er at enkelte løp trenger fjerning etter noen titalls skudd mens andre igjen ikke ser ut til å påvirkes av mantel i målbar grad.

Link to comment
Share on other sites

UltimaRatio skrev:

og gjett hvem som pusser mest og hvem som kasserer løpene sine oftest

 

Flatin: Wild guess; de som har høyest krav til presisjon?

 

UltimaRatio: Ikke egentlig - tror ikke profesjonelle 1000yards skyttere i USA kjenner seg igjen at de er lite opptatt av presisjon :wink:

 

Nå har jeg sitti i tre dager og prøvd å tolke hva du mener. Det der var ei språklig nøtt. Jeg blir like forvirra som når jeg skal tolke et stykke assemblerkode. Men jeg prøver; det er ikke snakk om at lh-skyttere er lite opptatt av presisjon, men om hvem av lh- og benkskyttere som er MEST opptatt av presisjon. Mener du at lh-skyttere har høyere krav til presisjon enn benkskyttere? Og at benkskyttere pusser ihjel løpene sine og må kassere for tidlig?

 

En liten oppsummering av hvordan JEG har forstått pussing og for å beholde presisjonen.

- Hvert skudd er et skudd nærmere utskutt løp.

- Et skudd i nedmantlet løp sliter mer enn i et rent løp

- Presisjonen forringes etter 20-30 skudd uten pussing

- Mantling kan kun fjernes med sterk kjemi eller mekanisk med poleringspasta. "Våpenolje" hjelper ingenting på mantling.

- Fastbrent karbon er hardt som glass, og lar seg ikke fjerne kjemisk. J-B pasta eller lignende trengs.

 

Nå skal jeg ikke hardnakka påstå at dette er rett, det er kun momenter jeg har plukka opp. Jeg har ikke skutt ut på langt nær mange nok løp til å konkludere selv. Det er ikke engang sikkert at jeg har oppfatta riktig hva andre mener.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...