Jump to content

Farlige matvarer for hund?


Mikkel

Recommended Posts

Er det noen som har opplevd at bikkjene har blitt sjuke eller omkommet av vanlige matvarer/rester som sjokolade, druer/rosiner, løk, kalkunskinn og liknende? Tidligere var det aldri noe snakk om at dette kunne være farlig, og det er ikke før i seinere tid at jeg har fått med meg at iallefall rosiner skal være reine rottegifta.

 

Tidligere fikk bikkjene gjerne det som var igjen av middagsrestene eller den siste tørre rosinbolla i posen, utan andre merkbare bieffekter enn overvekt. Og hvor mange jakthunder har ikke fått en sjokoladebit ved bålet? Har aldri hørt om bikkjer som tok skade av dette tidligere.

 

Hvis du søker på nettet nå, er det ikke måte på hvor skadelig alt er. Kjenner folk som har pumpa bikkja si flere ganger på grunn av løkinntak.

 

Er dette noe veterinærer hauser opp for å dra inn litt kroner når slikt uunngåelig havner i bikkjekjeften, eller er det virkelig slikt at vårt kosthold er fullt av giftfeller for våre firbeinte venner?

 

Hvis det virkelig er så livsfarlig med slik mat for hund, ser jeg for meg uante muligheter for de som driver ulovlig ulvejakt med giftåte. En dau kalkun, fylt med løk, rosiner og sjokolade vil være regne strykninen :)

Link to comment
Share on other sites

Eg har mykje av dei same tankane. Er det mengden av desse matvarene som avgjer om det er skadeleg?

 

Med fare for å dra diskusjonen "åff topikk", so hugsar eg formaninga frå oppdrettaren då eg kjøpte den første hunden: "Kun bein frå storfe, og dei må kokast først!!!" Så kom hugseregelen: "Unngå F-ane: Fleskebein, fårebein, fuglebein og fiskebein!!!"

 

Mi erfaring er at kokte/steikte bein (ma. kotelettbein) må unngåast. Rå bein, gjerne med litt rått kjøt på går greitt.

 

Andre synspunkt, gjerne med dokumentasjon, hadde vore fint. :smile::smile::smile::smile:

Link to comment
Share on other sites

Personlig prøver jeg å la være å bevist gi hunden min disse matvarene, altså jeg gir ikke hunden bevist en sjokolade bit, men om tosken stjeler en bit som dat ned på gulvet, så snur jeg ryggen til det og han lever fortsatt i beste velgående, sjeldent vi har boller, med roseiner i hus, men vaffler har han fått med min mor, og etter det er det full fest i huset når hun kommer på besøk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

ja det er nok mengden pr kilo hund som er påtenkt her, altså en stor hund vil tåle mye flere rosiner en en liten hund..

 

ellers er jo hunden et rovdyr å kan ete alt, men det er økt rissiko med fuglebein og svinebein, personligløser jeg dette med å gi hunden div dritt og avskjær, kråkeføtter og slikt, for å opprettholde et fordøyelsessystem som tar unna det meste, da går det greit å slenge rå koteletter, elgbein, osv til bikkja, faren er bein som kan bli skarpe og sette seg i hals og fordøyelse, dersom hundens fordøyelse har oppbygd enzymer for hovedsaklig fordøyelse av tørrfor og vom så er det dårligere rustet til å ta unna bein. mens en "gårdshund" som er fora på rester og avfall kan nermest fordøye alt den får ned i magesekken.

Link to comment
Share on other sites

The mechanism of toxicity is unknown. Affected dogs develop anuric renal failure within 72 hr of ingestion of grapes or raisins. Estimated amounts of grapes associated with renal injury in dogs are ~32 g/kg; amounts of raisins associated with signs range from 11-30 g/kg.

http://www.merckvetmanual.com/mvm/index.jsp?cfile=htm/bc/211106.htm

 

Merck har og en Food Hazards liste : http://www.merckvetmanual.com/mvm/index.jsp?cfile=htm/bc/toc_211100.htm

Link to comment
Share on other sites

Jeg holdt på å miste min Beagle nå i jula. Hunden fikk akutt betennelse i bukspyttkjertelen, og sansynlig årsak var fet mat.

Etter intravinøs behandling over flere dager og spesialmat, ble han friskmeldt etter 1.5 mnd behandling. Heldigvis hadde jeg forsikring, kostnaden passerte 25.000. Dyrlegen mente at det kun var hundens gode fysikk og vilje som gjorde at den ikke døde. I ettertid har vi fått vite mere om temaet: sjokolade, løk, druer og skinn av kalkun er også livsfarlig for hunder og kan føre til det samme. Hunden hadde nok rappet litt svor fra juleribba, de andre faktorene er utelukket.

Så hold hunden unna dette, en liten sjokoladebit kan være nok. :?

Link to comment
Share on other sites

Alle nevnte matvarer prøver jeg å unngå, men uhell skjer jo. Hadde en dachs som satte til livs en halv kilo konfekt, uten annen effekt enn et kjøkken som var "sprøytelakkert" de nederste 20 centimeterene. Har nå en gråhund, som er villig til å drepe for druer. Det har hun ikke behøvd hittil, men har, i ubevoktede øyeblikk, forsynt seg grovt. Og er like frisk...

Link to comment
Share on other sites

Min far har en Leonberger. stor hubd på 60kg+

 

Den har drukket frostveske (noe som jeg vet blir brukt til og forgifte ulveåtene med i Sverige), spiser nedfalsfrukt, epler, pærer og ungene mine stitt godteri..

Den spiser rå fisk (frystned og tint) den spiser bein fra kotelletter og elg og rådyr.

Kjøtt,Leverpostei, pølser og hunde mat.

 

Den spiser mere, men kommer ikke på mere i farte.

 

Den lever enda den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gir ikke druer (og da selvsagt også rosiner), løk, hvitløk eller sjokolade. Dette har jeg blitt fortalt at ikke er bra, og det er veldig greit å la være å gi dem akkurat disse matvarene.

 

Jeg tror uansett det kommer litt ann på hunden også.

 

Da jeg hentet lille Boris (kjøterblanding) for ca. 4 måneder siden fortalte den tidligere eieren så fornøyd at han spiste alt, til og med rå løk. Ja ja tenkte jeg, det har tydeligvis gått bra så langt. Jeg gir ham ikke rå løk, men han kan godt få litt middagsrester med et par løkbiter i, stresser ikke over det. Ellers er ihvertfall min hund flink til å si ifra hvis det er noe magen hans ikke tåler, det kommer gjerne opp igjen. Ei svær mus svelget hel for eksempel, det ble for mye for en liten valpemage, og da kom den i retur. Ikke noe stress, bare litt vasking.

 

Gamle bikkja til mine svigerforeldre (Golden/Labrador) fikk sjokolade både støtt og stadig uten å ta skade av det. En gang hadde han til og med fått tak i og tømt en full pose med Twist, og det gikk jaggu bra det og. Det beste var at han hadde plukka av papiret på absolutt alle sammen. Han ble 14 år gammel.

 

På den andre siden har man jo hørt om hunder som har dødd etter noen biter sjokolade. Så jeg tror det er individuelt og/eller rasebestemt, men det er jo ikke vits i å ta noen sjanser heller.

 

Hva er dette med kalkunskinn egentlig? Hvorfor i alle dager skulle det være farlig?

 

The Kid, props til den Leobergeren. Å drikke frostvæske og overleve er faktisk ganske hardcore. Vet du hvor mye det var?

Link to comment
Share on other sites

Åff topikk: Frostvæske i ulveåte. Her er det truleg ein misforståelse. Ulveåtene er truleg tilsett frostveske for at dei ikkje skal frysa og dermed slutta å gi frå seg lukt til å lokka inn ulven. Gifta som blir brukt er nok noko anna.

 

Men å la hunden drikka frostvæske er svært lite lurt.

Link to comment
Share on other sites

...men dette kan då umulig vere årsaken til ein såpass kritisk situasjon?

Det var sikkert flere sammenfallende årsaker, men ribbefett var muligens nok til å trigge sjukdommen. Det vet vi at fettet ble servert i den tro at dette var fine saker. På samme vis kan en hasselnøtt være nok til å ta livet av meg selv...Forøvrig er den helt frisk nå og trenger ikke å gå på spesialdiett, noe som mange hunder må etter å ha overlevd dette.

Denne kan det nå være greit å lese: http://www.lundehund.no/component/content/article/62-helsenytt/105-om-forgiftning-av-hund

Link to comment
Share on other sites

...men dette kan då umulig vere årsaken til ein såpass kritisk situasjon?

Det var sikkert flere sammenfallende årsaker, men ribbefett var muligens nok til å trigge sjukdommen. Det vet vi at fettet ble servert i den tro at dette var fine saker. På samme vis kan en hasselnøtt være nok til å ta livet av meg selv...Forøvrig er den helt frisk nå og trenger ikke å gå på spesialdiett, noe som mange hunder må etter å ha overlevd dette.

Denne kan det nå være greit å lese: http://www.lundehund.no/component/content/article/62-helsenytt/105-om-forgiftning-av-hund

 

Ja okay. Men feitt, rint i så måte, må då vere ein veldig naturlig ting i kostholdet til ei bikkje?

 

Ser forresten ingenting om anna enn kalkunskinn i den linken din.

 

Har fleire gonger gitt bikkja mi middagsrestar med rimelig mykje feittinnhald og blei litt skeptisk når eg såg det du skreiv. Ville jo tru at fordøyelsesststemet til ei bikkje takler feitt som den mest naturlege ting?

Link to comment
Share on other sites

Linken om kalkunskinn var ment på kommentaren lenger oppe der dette etterspørres. Med ett raskt søk på nettet finner du mange linker til faren med fett også. Søk og du skal finne. Jeg brukte nå 5 sekunder på google-bruker du et par minutter selv finner du sikkert mye mere: http://www.canis.no/ekspertpanel/spmsvar.php?emne=6&spmid=10495&mode=eksp&start=1

Sitat: Et eller flere "sjokkmåltider" med mye fett kan da ende i en pancreatitt. En av oppgavene til bukspyttkjertelen (pancreas) er jo å produsere fordøyelsesenzymer slik at maten kan brytes ned og næringen tas opp. Det er spesielt spalting av fett som er avhengig av pancreasenzymer. Om det oppstår en lekkasje av enzymer fra pancreas kan dette skade kjertelen og omliggende vev og det oppstår betennelse - pancreatitt.

Jeg kan ikke gå god for alt som står på nettet, men deler de råd jeg har fått av dyrlegen - noe som jeg håper var noe av hensikten med denne tråden. Når noen hiver fettet fra en 4 kg ribbe vil nok en glupsk jakthund gjerne sluke dette på noen sekunder-dette kan nok trigge sjukdommen. Middagsrester fra julemiddagen har jeg fremdeles ingen betenkeligheter med å gi hunden.

Link to comment
Share on other sites

Så det er bare det at kalkunskinn, eller kyllingskinn for den del, er svært fett altså. Da er den god, takk for link Asterix. Da har jeg ingen betenkeligheter med å fortsette slik jeg gjør. Blir vel det samme som med ribbefettet nevnt her det; kilovis er ikke bra, men middagsrester er greit. Sunn fornuft da med andre ord.

 

Vavlo, jeg ga maiskolber til den gamle bikkja mi når vi grillet og sånn, og min erfaring er at det fører til det helt motsatte av forstoppelse, for å si det sånn. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Denne problematikken kan vel ha noe med tilvenning å gjøre. Jeg er usikker på hvordan det er med hunder.

 

Men når kattunger får melk, lærer kroppen seg å bryte ned noen stoffer i melken, slik at de kan nyttiggjøre seg melk senere i livet.

Når katten blir voksen, mister kroppen evnen til å tilpasse seg melk. Melk er derfor å oppfatte som gift for voksne katter som ikke er tilvennet dette i ung alder.

 

Samme problemstilling for katter gjelder også mennesker. I forbindelse med adopsjon fra asiatiske land kommer barn som ikke er vant til melk.

Dette blir fort et problem når de kommer hit hvor melk er en selvfølge for alle småbarn.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ei Irsk Setter tispe som natt til 1. juledag spiste en hel eske med Ferrero Rocher

 

ferrero_rocher.jpg

 

til og med sølvpapiret gikk ned på høykant. Det eneste som var igjen var plastesken. Bikkja dreit sølvpapir i et par dager. Ingen varige mèn av episoden.

Prøver å unngå spisse bein, sjokolade, grønnsaker og rosiner, men har ikke hatt problemer selv om bikkjene ved enkelte anledninger har fått/tatt det meste. Lar aldri bikkjene spise oppkast, regner med at det er en grunn til at maten kom opp.

Link to comment
Share on other sites

Er so mykkje rare ting hunder spiser ser eg, så eg klarer ikkje dy meg.

 

Min fyrste Golden Retriver åt ganske mykkje rart. Så fort den trudde den var aleina, eller at ingen såg han, så gjekk da mesta ner på høykant.

Ein gong eg hadde tatt ein gradiosa ut av ovnen og lagt den på eit slikt stråfat, ringte det på døra. Eg gikk ut og snakka med naboen nokon minutt.

Når eg kom tilbake på kjøkkenet hadde hunden slukt både pizzaen og stråfatet. Diverse ting som blei slukt i andre situasjoner: Ein heil vannmelon, ein løk,agurk,paprika, 20pk sigaretter inkl sølvpapir,

tobakkspakke, gråstein, rå fisk, fiskebein, handsfree sett untatt jack pluggen, allslags insekt,mangen plastikk flaskekorker, papir, papp, pluss ein heil del anna!

 

Da var ikkje mykkje den hunden ikkje slukte om den fekk sjangs. Måtte følge med som ein hauk kvar gong eg høyrte han tyggde på noko. Og da var ikkje sjelden.

Ingen av tinga blei gitt bevisst til han, men ein stor "smart" hund, kommer til det meste både i og utanfor huset.

Da høyrer med til historien at han mangen ganger blei dårlig i magen av alle disse rare tinga han åt, men da stoppa han ikkje i å eta meir og andre ting.....

Han blei berre 7 år gammal, då eg måtte avliva han pga lymfekreft :( (om dette hadde noko med saken å gjer, er uvisst. Han var alltid ein veldig aktiv og sprek hund)

Link to comment
Share on other sites

Heilt enig Ranger.

 

Den siste Golden Retriveren min fekk kun mat berekna på hunder.

Selføgelig klarte han å snika i seg litt ting han og, men som du seier.

Greit å passa godt på hundane våre, Bedre føre var :winke1: Ein vil jo ha dei blandt oss lengst mulig og at dei har da så godt som mulig :D

Link to comment
Share on other sites

Denne problematikken kan vel ha noe med tilvenning å gjøre. Jeg er usikker på hvordan det er med hunder.

Men når kattunger får melk, lærer kroppen seg å bryte ned noen stoffer i melken, slik at de kan nyttiggjøre seg melk senere i livet.

Når katten blir voksen, mister kroppen evnen til å tilpasse seg melk. Melk er derfor å oppfatte som gift for voksne katter som ikke er tilvennet dette i ung alder.

Samme problemstilling for katter gjelder også mennesker. I forbindelse med adopsjon fra asiatiske land kommer barn som ikke er vant til melk.

Dette blir fort et problem når de kommer hit hvor melk er en selvfølge for alle småbarn.

Siden du samenligner dyr og folk kan jeg gi deg et par tips.Teorien din om tilvenning av visse produkt er et noe forenklet poeng både for dyr og folk. I noen tilfelle er det sikkert greit, men du greier ikke å "venne på" melk på en som har laktoseintolleranse eller gluten på en som har søliaki. Heller ikke hasselnøtter på en som er alergisk mot dette.

Dreveren til naboen har spist ribbefett og sjokolade i snart 15 år- men saken er at en annen hund kan daue av det.

Så mitt råd er det samme :

Ingen grunn til å gi bikkjer noe som KAN være farlig for de, når det finnes så mye som de trygt kan spise. Bedre føre var...
Link to comment
Share on other sites

Ingen grunn til å gi bikkjer noe som KAN være farlig for de, når det finnes så mye som de trygt kan spise. Bedre føre var...
Det er eg heilt einig i. Men eg ser for meg denne situasjonen: På langtur/telttur med hunden. I eit ubevokta augneblink knabbar hunden ei sjokoladeplate (frå kameraten...) og et ho opp. Dilemmaet er: Skal eg bruka alle middel i eit forsøk på å få hunden til å spy, skal eg avbryta turen og ta den lange vegen attende til veterinæren, eller skal eg ta sjansen på at det går godt - for det gjer oftast det... :-?
Link to comment
Share on other sites

Teorien din om tilvenning av visse produkt er et noe forenklet poeng både for dyr og folk. I noen tilfelle er det sikkert greit, men du greier ikke å "venne på" melk på en som har laktoseintolleranse eller gluten på en som har søliaki.

 

Det er nettopp det jeg skriver. Sjansen for melkeintolleranse på adopterte barn fra asia øker i takt med deres alder. På lik linje med katter ser dette ut til å være noe man kan utvikle de første levemånedene. Da det ikke er vanlig med slike tester / diagnoser ved fødsel vil man likevel oppleve at man "har hatt det hele livet".

 

 

Poenget er forøvrig at både evolusjon og tilvenning gjør at vi i dag har husdyr som er utviklet i takt med utviklingen av hundefor.

Jeg ser derfor ikke noen grunn til å sammenligne vill ulvs kosthold med dagens hunder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser derfor ikke noen grunn til å sammenligne vill ulvs kosthold med dagens hunder.

Og det har du ganske rett i, hva de kan spise utgjør en fundamental forskjell på ulv og hund.

Nå kan forskere ha funnet deler av svaret i den genetiske utviklingen av hundens fordøyelsessystem.

Ved å sammenligne arvemasse fra hunder og ville ulver er det funnet en spennende forskjell i hvordan de kan spalte stivelse.

Stivelse finnes i grønnsaker, frukt og kornprodukter, og ved hjelp av enzymer i fordøyelsessystemet kan stivelsen spaltes til sukker som organismer kan utnytte.

http://www.forskning.no/artikler/2013/januar/346618

 

Forskning.no spekulerer vilt og hemningsløst basert på den originale artikkelen ( http://www.nature.com/nature/journal/vaop/ncurrent/full/nature11837.html ), men det er jo forsåvidt greit.

Link to comment
Share on other sites

Det virker veldig som det er store individuelle forskjeller her ut ifra det folk her skriver.

Hadde ei strihåret dachs som spiste bortimot alt, men i små mengder, og hun ble nesten 15 år.

Hadde ei Irsk Setter tispe som natt til 1. juledag spiste en hel eske med Ferrero Rocher

Mamma har ei kollega som også har ei irsk setter tispe, som åpna og spiste en eske med Gode ønsker natt til julaften for noen år siden. Havna på intensiven i ei uke, men ble frisk og fikk hvertfall et valpekull etter dette.

 

Føre var er sikkert som noen her sier det tryggeste.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Min far har en Leonberger. stor hubd på 60kg+

 

Den har drukket frostveske (noe som jeg vet blir brukt til og forgifte ulveåtene med i Sverige), spiser nedfalsfrukt, epler, pærer og ungene mine stitt godteri..

Den spiser rå fisk (frystned og tint) den spiser bein fra kotelletter og elg og rådyr.

Kjøtt,Leverpostei, pølser og hunde mat.

 

Den spiser mere, men kommer ikke på mere i farte.

 

Den lever enda den.

 

Overlevelse er relativt grovt mål på velferd :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Den har drukket frostveske (noe som jeg vet blir brukt til og forgifte ulveåtene med i Sverige),
Åfff topikk, men: Viss ein skal forgifta ei ulveåte, finst det mykje meir effektive giftstoff enn frostveske. Viss det vert brukt frostveske, tippar eg det er for å halda ulveåta frostfri slik at ho gir frå seg lukt. Viss åta frys, gir ho frå seg mykje mindre lukt. :) Og dette var altså åff topikk :)
Link to comment
Share on other sites

Hva med maiskolber?

Har hørt at dette kan føre til livstruende forstoppelse hos hunder om de spiser kjernen på disse. Fiksjon eller fakta?

 

Min brors Vorsteher satte livs en maiskolbe. Den ble liggende i magen ufordøyd, og måtte opereres ut, etter at bikkja ble livstruende syk.

 

Det kan godt hende at farene er noe overdrevet. Men sjokolade har vel alltid vært anerkjent som hundegift. Vi har hatt hund i huset siden syttitallet, og aldri gitt dem sjokolade.

Link to comment
Share on other sites

Sjokolade med lavt innhold av kakaofett er ikke farlig for hunder i mindre mengder.

Men derimot mørke sjokolader med høyt innhold av kakaofett, kan være svært giftig og dødelig for hunder.

 

Eneste jeg har opplevd av matvarer som har drept/nesten drept en hund, er brunost.

Jeg hadde ei dachstispe som snappet til seg en hel brunost på stuebordet mens jeg var på kjøkkenet og stekte vafler.

Når jeg kom inn på stua lå hun under sofaen og sparket frenetisk.

Når jeg fikk tak i henne og fikk dratt henne ut, hadde hun sluttet å puste og hjertet slo ikke lengre.

 

Jeg forsto ikke først hva det var, men da jeg skulle sjekke i kjeften hennes, så jeg en stor klump med noe nede i halsen.

Jeg stakk hånda inn og fikk dratt ut en diger brunostklump som totalt hadde blokkert luftveiene.

Så satte jeg igang med munn til munn og hjertekompresjon og fikk etterhvert liv i bikkja igjen.

 

Det lærte meg i alle fall å holde store biter med brunost langt unna der en hund kan få tak i det.

Link to comment
Share on other sites

Druene i seg selv er faktisk ikke farlig. Derimot er det ganske vanlig at druer innholder en soppart som er ekstremt helseskadelig for hunden.

Derfor kan hunden spise 100 druer og leve livet, men deretter få 1 drue og bli kald :( . Soppen er derimot ikke skadelig for oss mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Har en engelsk setter på 7 mnd. nå, som hadde spist en frokostblanding med rosiner her om dagen. Kona kjørte ham ned til veterinær og han fikk en sprøyte som gjorde at innholdet kom opp igjen. 15 rosiner pluss var fasit. Glad for at hun var hjemme og fikk ordnet opp, kunne gått riktig galt med nyresvikt i følge veterinæren.

Link to comment
Share on other sites

Sjokolade med lavt innhold av kakaofett er ikke farlig for hunder i mindre mengder.

Men derimot mørke sjokolader med høyt innhold av kakaofett, kan være svært giftig og dødelig for hunder.

Det lærte meg i alle fall å holde store biter med brunost langt unna der en hund kan få tak i det.

 

Fant litt mer utfyllende informasjon:

"Hunder er svært følsomme for en gruppe stoffer som kalles metyll xanthin. Koffein og teobromin er medlemmer av denne gruppen. Teobromin er giftig for hunder. Dette stoffet er i kaffe, te, cola, kakao, sjokoladekaker og sjokolade. Selv små mengder sjokolade kan gi uregelmessig puls og åndedrett hos hund, selv om det ikke fører til forgiftning.

 

Det ble oppdaget at sjokolade er giftig under andre verdenskrig da biprodukter fra kakaoproduksjonen ble prøvd ut som mulig fortilskudd for husdyr. Undersøkelser viste at selv så lite som to gram kakao pr kilo kroppsvekt pr dag er dødelig for hunden over tid. Dersom en fuglehund på 20 kilo daglig får 40 gram kakao, vil den over tid bli syk og dø.

 

Dersom hunden har epilepsi eller er disponert for epilepsi kan theobrominen i sjokolade utløse epilepsianfall eller utløse epilepsi hos hund som er disponert men ikke tidligere har hatt denne lidelsen.

 

Vi måler giftighetsgraden i mengde theobromin pr kilo kroppsvekt.

En stor hund vil neppe få forgiftningssymptomer av et stykke sjokoladekake eller melkesjokolade, mens en skjødehund på fem kilo kan dø innen et døgn av samme dose.

Det er ikke observert dødsfall ved enkelt doser lavere enn 2 gram theobromin pr 10 kilo kroppsvekt hos hunden.

 

Det finnes også andre matvarer som hunden din ikke tåler. Valnøtter antas å være en mulig årsak til blære stein hos hund. Løk, spesielt rå løk, fører til økt nedbryting av røde blodlegemer hos hund og vil på sikt kunne føre til enn alvorlig situasjon hos hunden din. Verst er imidlertid kalkunskinn som kan forårsake akutt betennelse i bukspyttkjertelen hos hund. Det er en alvorlig og oftest dødelig tilstand. Ellers er hunder, i likhet med mennesker utsatt i forbindelse med forskjellige forgiftninger knyttet til rå eller spirende poteter."

 

Klippet ut fra http://jeger.tbt.no/sjokolade_dreper_hunden_din.htm" target="_blank mer kan leses på samme link.

 

 

Konklusjon: Det dreper over tid, på samme måte som tobakk. En røyk, eller en pakkke med røyk vil nok ikke drepe deg, men det er forbruket over lengre tid. Metyll xanthin er jo et stoff som bygger seg opp i kroppen. Det lagres fordi hundekroppen ikke kan skille seg av med det. Så om hunden din har gulpet i seg store mengder med sjokolade er det slett ikke sikkert den tåler samme mengde neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Det kan visst føre til pancreatitt, akutt betennelse i bukspyttkjertelen, hos hundene. Kalkunskinn inneholder visst store mengder med fett og kan føre til en slik reaksjon, spesielt om hunden er overvektig fra før av. Det samme som å fore med høyenergifor over lengre perioder er heller ikke bra for hunden. Kjøttet til kalkun går jo helt fint. Har til og med en rekke for som er basert på kalkunkjøtt, spesielt lightfòr til hunder.

 

Her er en liste over ting som er farlig og hvorfor:

 

http://doggiebistro.com/common-foods-th ... -your-dog/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...