Jump to content

Vurderer sideligger, hva bør man velge?


icarus

Recommended Posts

Vurderer å gi den gamle baikal hagla fra konfirmasjons-tida selskap i våpenskapet.. Har lenge sikla på en sideligger med engelsk skjefte, men hva bør jeg velge?

Budsjettmessig vil jeg ha en hagle som tåler litt, og som fungerer. om den koster 10 eller 30 lapper er ikke såå viktig, men har egentlig satt 30 som et absolutt tak..

vil gjerne ha følgende specs;

cal.12/76

s/s

(utskiftbare choker)

 

Har kikket litt på beretta 471 silver hawk.. kan få den til rett under 30, og den har utskiftbare choker, noe jeg liker.

Har også kikket på sabatti Sirio, til en betraktelig hyggeligere pris enn berettaen, men uten choker.

 

Er det noen som har erfaring med noen av disse to, eller som har forslag til andre brukbare børser?

Har hørt om en spansk variant, Aya nr. 2 eller no, noen som kjenner til dette merket?? hva med merkel? Faren er vel at de koster det hvite i øyet....

 

Hva med bokslåser eller sidelåser? har det egentlig noen praktisk betydning?

Hagla skal brukes på jakt til alt fra rådyr til rype...

 

Alle forslag mottas med takk:)

Link to comment
Share on other sites

Uff. Den beretta sideligger ser godt nok veldig fin ut. Man tar seg jo i at sitte og sikle mens man studere og leser om den på deres hjemmesite.

Har selv beretta 687 silverpignion II. Og er veldig tilfreds med deres håndverk. Men er nu en vis charm med en sideligger. Kanske den dag man vinder i lotto :)

Speikey

Link to comment
Share on other sites

Den Berettaen var nydelig. :)

 

Ser at Jaktdepotet har Merkel 40E på nettsiden, men denne siden er ikke oppdatert. Der koster den ca 25 000,-. Tittet på Merkel sin hjemmeside, og der ser det ut til at den både har pistolgrep og faste choker. Så vet ikke helt hva den hos Jaktdepotet er for noe da og hva prisen er nå. Står ikke noe om choker der heller. Ta evt en telefon til dem og hør.

http://jaktdepotet.no/webshop/default.asp?sub=pd&id=639&kid=25&uid=111. Dersom dette er riktig modell, er den en smule fin.

 

Står en her: http://ljohansen.no/no/produkter/jakt---vapen/hagler/merkel-ss-40-/

Det står det er engelsk stokk, men på bildet er det med pistolgrep.

Link to comment
Share on other sites

Sideligger er moro. Sjølv om eg er mest riflejeger og i tillegg har hagledrilling, så føler eg at skåpet er litt tomt utan ei hagle og då fortrinnsvis ein sideligger.

 

Hadde før ein Chapuis RGP Plaine i kal. 20/76. Var også innom ein Baikal sideligger som rive og slite-børse. Men har nå ein spanjol, ein Lucio Loyola med sidelåsar i kal. 16/70. Denne er frå 1946, men er i uforskamma god stand. Og det er i særklasse den hagla som har falt meg mest naturleg å hive i skuldra, den sit ufatteleg godt både i oppkast og sving.

 

10_1630725926.jpg

 

10_-243554611.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aya har produsert alt frå billighagler til flotte best guns. Dette er nok ei hagle i litt mellomsjiktet, men prisen virker bra. Spesielt hvis lovnaden om prutingsmonn held stikk:) Synd du ikkje vil vurdere kal. 20, absolutt potent på alt frå rype til rådyr. I tillegg vil du du slankare baskyle og løp, ikkje feil på ein smekker sideligger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en ruger gold label og synes den er kjempefin. Har med engelsk skjefte, cal. 12/76 og utskiftbare choker såklart. Den er veldig pen og har ikke en eneste utvendig skrue! I tillegg er den veldig lett og fin å gå langt i rypefjellet med pga vekten, samtidig som den passer til all annen jakt med hagle. Når jeg jakter nært havet må jeg være litt ekstra på vakt med oljefilla, men det er jo helt vanlig i forhold til andre våpen og saltvann også. Etter at jeg fikk kappet en liten cm på kolben passer den meg perfekt og den er veldig god på raske fluktskudd.

Det eneste dumme er at det ikke er laget så mange av de og derfor veldig vanskelig å få tak i.

Det er ikke så mange i Norge som har den, så hvis du får tak i den er du veldig heldig. I tillegg har du da en hagle som er unik og sjelden :)

Når det gjelder pris ligger den på rundt 3500 dollar (ca 20000 kr) i USA, så blir vell litt mer i Norge.

Dette er en sideligger jeg kan anbefale på det varmeste.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Aya har produsert alt frå billighagler til flotte best guns. Dette er nok ei hagle i litt mellomsjiktet, men prisen virker bra. Spesielt hvis lovnaden om prutingsmonn held stikk:) Synd du ikkje vil vurdere kal. 20, absolutt potent på alt frå rype til rådyr. I tillegg vil du du slankare baskyle og løp, ikkje feil på ein smekker sideligger.

Enig. Smekker fin sideligger med engelsk skjefte er tingen. Cal 20/76 er jo like bra som 12/70. Med dagens hagle ammo priser og begrenset bruksområde så er det vel ikke mange som bruker 12/76 ammo lenger.

Link to comment
Share on other sites

De fleste flotte litt dyrere hagler leveres normalt med faste chocker. Tro det eller ei.

 

 

Og det er det en god grunn for.

 

Løse choker krever tykkere gods i pipene og det forringer førlighet og balanse etter min mening.

 

Selv har jeg en AYA mod 4. Dette er en kopi av en gammel Westley Richard boxlås, og jeg er fornøyd på alle måter.

 

Denne ligger vel såvidt innenfor prisgrensen din.

 

AYA no. 2 er kopi av en H&H sidelås. Utrolig flott hagle, men tror den overskrider budsjettet ditt hvis du skal handle ny.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en sirio på begynnelsen av 90 tallet. Den har tjent meg trofast siden det. Ei børse som tåler å bli brukt og som samtidig ser grei ut. Hadde jeg vasset i penger hadde jeg kjøpt en Beretta eller noe i den retning, men siden jeg ikke gjør det er jeg fornøyd og bruker mellomlegget til noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Den Aya sidelåsen på finn hadde eg vurdert sterkt om eg hadde vore i dine sko. Kan ikkje forstå anna en at ei Aya sidelåshagle til under 10000, kanskje nærmare 5 enn 10, i dei fleste tilfelle er eit veldig godt kjøp. Kal 20 er i mine auger eit pluss, mens enkel avtrekker tilsvarande minus.

 

Ein klassisk sideligger syns eg ikkje skal ha utskiftbare chokar, det er stilbrudd på lik linje med enkel avtrekkar. Men såklart, her er det smak og behag inne i bildet :D

 

Kva er grunnen til at du ikkje vil ha kaliber 20 igrunn?

Link to comment
Share on other sites

Løse choker krever tykkere gods i pipene og det forringer førlighet og balanse etter min mening.

 

Helt enig.

Beretta er likevel et meget godt valg om løse choker er et must, og at man kan leve med den ikke helt optimale balansen grunnet de noe tunge pipene.

 

Den Aya Goldman Ambassador som var henvist til virker som en kupp.

Vet likevel om jeg hadde kjøpt den uten først å ha sett den,.. men den ser meget fin ut.... var vistnok foregangeren til Aya no.2.

 

Min egen sideligger er en Merkel 8 med Eng skjefte fra 70talet men du verden så gott den ligger,.. tror nesten at anlegget skulle være 100% med bind for øynene :wink:

 

Ønsker lykke til med ditt valg.

Link to comment
Share on other sites

Kva er grunnen til at du ikkje vil ha kaliber 20 igrunn?

 

Ikke noe annet enn smak og behag, og å kunne bruke samme ammo i flere våpen jeg allerede har. Enig at en 20 er smekrere og lettere, men har ikke noe annet fornuftig argument enn smak :) eller kanskje heller ett uttrykk for å kompensere med manglende skyteferdigheter med større kaliber? :?

 

Ser også på hjemmesidene til AYA at de kan levere choker på alle nye våpen, og så nr. 4, men finner lite om pris...sikkert en grunn til det:)))

 

Ellers mange gode forslag jeg må se nærmere på! Takk for innspill :)

Link to comment
Share on other sites

Skal ikkje ta heile kaliberdiskusjonen, men i praksis er det liten praktisk forskjell mellom 12 og 20. Skyt du med f.eks hagl nr. 3 er hagla som treff rypa akkurat like store, sjøl om løpet på kal. 12 har større diameter. Det er kun at det er litt færre hagl i kal. 20-løpet... Uansett er hastighet det viktigaste, og hastigheten går som oftast proposjonalt ned med tyngre ladningar i f.eks 12/76.

 

Skal du kjøpe ei ny Aya av den typen som ligg ute på finn så er eg redd budsjettet ditt kan få seg ein knekk :D

 

Men det blir moro å sjå kva du ender opp med! Tysk er absolutt heller ikkje å forakte i mi bok!

Link to comment
Share on other sites

Ingenting er som en vakker sideligger!

 

Har selv hatt en AYA No.2 nydelig hagle med god balanse. En fryd å bære i rypefjellet.

 

Samskytingen med denne hagla var desverre svært dårlig, AYA er nok kjent for varierende kvalitet men på ei hagle i denne prisklassen er dette for dårlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Tja, hvis du skal gi Baikalen selvskap, hva med å gi den besøk av søstra si?

 

IJ43emc har utskiftbare chocker, og ejektorer ;)

 

Dyre er dem heller ikke, klarer nok å få med noe ammo også, hvis taket er 30000,- :twisted:

 

Jeg vurderer også en sideligger. Synes det er kult :) Er denne grei nok? Jeg regner jo med at det er forskjell på hagler til 3500 og 30000, men i mitt tilfelle vil den bare bli brukt noen få ganger i året, med litt jakt og litt lerduer. Er Baikalen da grei nok?

Link to comment
Share on other sites

Selv synes jeg det, og min er noen år gammal ( 70tallet)...

 

Er helt grei hagle..... hvis den passer deg. Passer den ikke over hodet, er det ganske bortkastet

 

Ps, baikal s/s får du både med enkel og dobbel avtrekker

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Inntrykket mitt når det gjelder hagler er at det der med tilpasning osv. Er litt hysteri også da. Jeg har hatt flere hagler (har ingen akkurat nå) og inntrykket mitt er at man kan venne seg til mye. Jeg har truffet greit med alle haglene jeg har hatt til nå.

Link to comment
Share on other sites

har hatt både ij 58 og ij43 sideliggere fra baikal. aldri noe tull med noen av dem. mine hadde 2 avtrekkere og fast boring 1/2 og 1/1.

dei var tr testet dengang for 650bar og begge hadde 70mm kammer. brukte mye gambore og rottweil semimag 12/70 42gr bly på ender,og på lærduer brukte jeg stål i 1/2 bora pipa.

senere når jeg fant ut at hare og ender døde like kjapt med normale ladninger ble det kun brukt 70mm 34-36gr ladninger.

har etter dette hatt beretta 1/2auto+o/u baikal,og o/u winchester. er tilbake til sideligger i gjen. denne gangen ei suhl 127. denne er veldig handy og føles mer smekker enn baikalene. dette går hovedsakelig på smak og behag og hva du liker å holde,svinge rundt,balanse etc.

anbefaler deg en runde å kjenne,holde på forskjellige børser, ikke sikkert at den dyreste er den du liker best.winchesteren og berettaen jeg hadde var kvalitets våpen som ikke var dei billigste,men det hjelper så lite når man ikke føler at dei "sitter".. da blir dei ikke med på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Har en Hawk 202 b. med engelsk stokk.

Kjøpte denne for å ha en lettere hagle en remington 11/87 hagla til div. fuggeljakt.

Kjøpte den brukt 2 år gammel for 2800.-(nypris 8500-9000.-) og ble meget positivt overasket over finish`n på denne.

Har fått brukt den litt nå og blitt veldig gla i den , fungert upåklagelig og med god balanse (er en side by side)

Prøvd alt av amo. fra 24g. til tunge 12/76 ladninger og alt funker.

Men pga. våpentypen har jeg ikke kjøpt denne for å skyte 1000 av 1000 èr på skudd på leirduebanen, men for å ha en velballansert fuglehagle. noe som den virker å være.

Pen å se på er den også.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Beretta er sikkert fint men de "rimelige" til rundt 150 000 kr har ikke ekte sidelås, men et vanlige bokslåsmekanismer med sideplater.

 

For at Beretta skal ta seg bryet med å levere ekte sidelås, må du bla opp nærmere 500 000, noe jeg synes er noe i overkant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...