Jump to content

Kaliber til grisvelter?


reteP

Recommended Posts

Av de du nevner helt klart 9.3x62 - ellers ville jeg også valgt 8x57IS (og det gjorde jeg også), det er et svært anvendelig kaliber, anslag som 30-06, men større hull og rekyl som 308. Hadde det ikke vært for at historien er som den er, så hadde 8x57IS vært en dominerende allround patron i dag.

Link to comment
Share on other sites

Var selv i samme situasjon som trådstarter før siste jakthøst, og endte opp med en Blaser i nettopp 8x57IS. Veldig fornøyd med den! Vurderte 9,3, men kom til at 8mm i langt de fleste tilfeller er tilstrekkelig. Skulle en ønske mer klask enn standard i 8 mm kan en alltids lade med 250 grains Woodleigh-kuler, som bør parkere det meste.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet om 30.06 eller 9.3 er spørsmålet om man tåler rekyl godt eller dårlig. I 9.3 får man tunge kuler som gir stor sårkanal og dermed lettere ettersøk om man skal være så uheldig. Villsvin er hardskutte. Men alt bunner jo ut i å få et godt avtrekk og helst i maskinrommet. Da vil jo de aller fleste dyra seine om før eller siden. Så er det jo om det er til åtejakt eller drivjakt. Det kaliberet som du selv føler deg komfortabel med teller mest!. Du velter grisen med et godt plassert skudd!

Link to comment
Share on other sites

Villsvinjakt kan være så mangt. Jeg posterer i tårn, og skyter gris som ikke aner at jeg er der. Bruker 270 Win, og det fungerer helt utmerket. Min største gris, 150 kg + , skjøt jeg med en 30-06, også det på postjakt.

Jeg får bra hull gjennom gris på 100 + kg med 270 Win og gode kuler, og de ligger innenfor noen meter. Hvor langt de kommer er mer etter hvor jeg klarer å treffe. Avstanden er kort, men jakta foregår på natta.

 

Skal du derimot på drivjakt, ville jeg kanskje anbefale deg noe tyngre skyts. Og da spørs det på skyteferdigheter / rekyltoleranse.

8 X 57 har fått en ny renessanse med den svenske grisen, og det er også noe som heter 9,3 X 57. Mange "innfødte" i Sverige bruker 308 Winchester, og er fornøyd med det.

Også på drivjakt blir som regel avstanden kort, og alle godkjente storviltpatroner klarer de avstandene vi her snakker om.

 

Personlig vil jeg si at du har mye grisevelt i f eks en 30-06 med 220 grain kule. Smak og behag, og hva du skyter godt med.

Skyter du nogenlunde med en 9,3X62, men knallbra med en 30-06 er jeg ikke i tvil hva jeg ville anbefale deg, i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Her går fet mest i åteljakt.

Siste nøffen sist lørdag traff jeg perfekt i hjertet men ikke et eneste blodstenk i snøen... Grisen på 75kg lå riktignok kun 15 m unna skuddplassen men dette fikk meg å bestemme meg for grovere kaliber...

Skall uansett ha demper så regner med at rekylen fra 9,3x62 uansett ikke blir ubehagelig?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Husk på lyddemperen og inn i sverige. Det finnes tråd her inne som belyser dette. Treffer du på de rette folka ved grensa kan du få en grei bot og inndragelse av lyddemperen. Dersom du har europeisk våpenpass så få lyddemperen registrert der inne selv om det ikke er registreringspliktig her i Norge. Det er det i Sverige. Holder med deg kalibervalget. Endte opp med 9.3x62 og skyter gris med 18,5 grams oryxkule. Det gir stor sårkanal og har velta alle grisene mine på stedet! Lykke til med valget uansett

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tenker på å dra til andre land som feks Frankrike, kan det være lurt å velge et kaliber som ikke har vært med i noen kriger. Da er 9,3'en veldig grei. Den kan brukes over alt til det meste. Ellers tipper grisen greit over med mye mindre kaliber bare man bruker en god kule. Er temmelig sikker på at den tipper over av en 6,5 kule også. Jeg brukte en Norma 7x64 med 170 gn plast spiss i Frankrike og den fungerte helt utmerket. Min far brukte en 9,3x62 som også fungerte fint. De fleste lokale heltene brukte derimot 300WM. 9,3'ene felte ikke flest griser for å si det sånn. Jeg er likevel litt gira på et 9,3 løp til Saueren neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Siste nøffen sist lørdag traff jeg perfekt i hjertet men ikke et eneste blodstenk i snøen... Grisen på 75kg lå riktignok kun 15 m unna skuddplassen men dette fikk meg å bestemme meg for grovere kaliber...

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Felte en gris på ca. 90 kg i fjor, 9,3x62 med 325grs Oryx, perfekt treff rett bak bogen på 70m. Åtejakt veldig sent på kvelden. Fant heller ikke noen som helst spor på skuddstedet, selv om grisen ikke løp lengre enn ca. 15m. Der lå den med halve lungene på utsiden. Blodsporene startet etter ca. 10-12m.

 

Moralen for min del er at man bør ha et kaliber som sikrer godt utgangshull og best mulig utblødning for å gjøre sporing mulig. Selv 6,5x55 kan felle grisen på åtejakt med perfekt skuddplassering, men sporing etter suboptimalt treff kan være mye vanskeligere med mindre kalibre.

Ellers ville jeg valgt 8x57 hvis jeg ikke var sikker på rekylen til en 9,3. Jeg er nok under snittet tung, og hyppig skyting med 325grs Oryx krever litt trening for min del. Men trening skal vi jo uansett ha :-)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt endel gris selv, og i jaktlaget er det felt et 50-talls griser de siste 3-4 årene. Alle skutt på åte eller i åker, dvs stillestående griser som ikke er klar over jegeren. Kaliber 6,5x55, 308, 30-06 og 9,3x62. Under slike kontrollerte forhold er det muligheter for å plassere skuddet godt, men dersom det ikke treffer sentralnerveområdet springer grisene noen meter uansett kaliber. Også 9,3x62...

 

Skulle jeg derimot på drivjakt, er det viktigere å ha kaliber som gir gjennomskudd og tåler mer juling dersom vinkelen blir skrå. Hurtige kaliber med lettere kuler stopper oftere i viltet, og grisene er noen harde j... dersom treffet er dårlig. Det gir også begrenset blodspor uten gjennomskyting og mindre kaliber.

 

Jeg ser ikke helt den praktiske forskjellen mellom 30-06 og 8x57. Disse gjør omtrent det samme. Fordelen 30-06 er selvsagt tilgang på ammo til hyggelige priser.

 

Anbefaler ikke noe spesielt kaliber, da det blir mye hipp som happ. Men jeg er sånn passelig lite imponert over alle forslag som motiveres med "velg kaliber ... for det har jeg"

Link to comment
Share on other sites

Siden vi er inne på eventuelle "ulovlige" jaktkaliber....er det noen steder ulovlig med halvautorifle under slik jakt ?

Beklager OT...

 

Hei igjen bjørn,

 

I Polen har man bare lov til å ha maks 2 skudd i halvautorifle, så litt av vitsen med halvauto til villsvin forsvinner.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler ikke noe spesielt kaliber, da det blir mye hipp som happ. Men jeg er sånn passelig lite imponert over alle forslag som motiveres med "velg kaliber ... for det har jeg"

 

Vel det er jo naturlig å velge kaliber du har selv og er fornøyd med er det ikke? Du skyter ikke med 6,5x55 og er storfornøyd men går rundt å anbefaler 300 win mag til alle som spør om kaliber du ville valgt?

 

Isåfall er du ikke fornøyd med ditt eget kaliber sånn egentlig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så må man tillate en viss menneskelig faktor da, også på et forum.

Folk som er fornøyde med det de har, anbefaler gjerne det når de blir spurt av andre.

Jeg tror ikke dette bare har med sjølvskryt å gjøre, men også fordi de ønsker at andre skal få de samme positive erfaringene som de har hatt selv.

Det i seg selv ser jeg egentlig ikke noe galt i..

Link to comment
Share on other sites

jakter ikke gris så kan ikke utale meg om hva som er best på det, men jakter med 270 og 9,3x62. Egentlig så vil jeg si rekylen er mer behagelig i 9,3en. I motsettning til 270 som er skikkelig "slag-rekyl" så blir det mer "dytte-rekyl" på 9,3en viss dere forstår den forklaringen :winke1:

Ville nok godt for 9,3 jeg.

Link to comment
Share on other sites

Vel det er jo naturlig å velge kaliber du har selv og er fornøyd med er det ikke?

Trådstarter spør etter argumenter for eller imot. Det er vel et knapt argument å anbefale noe fordi man har det selv ?

Er enig i at vi absolutt skal tillate menneskelige egenskaper, men utstyrsdiskusjoner tenderer til å endres til et sted hvor folk forteller hva de har selv…

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra våpenvalget ditt (lett børse) i kombinasjon med egne erfaringer ville jeg valgt et allroundkaliber ala 308/3006/8x57.

 

Jeg gjorde meg akkurat samme refleksjon i fjor med hensyn til valg av elg- og grisevelter. Min erfaring fra 308., som jeg har fra før, er at jeg reagerer på rekyl. Jeg kan gjerne trene meg selv til å bli mer tolerant på bane, men det betyr ikke nødvendigvis at man er like rutinert i felten et par uker senere. Dette har jeg tatt meg sjøl grundig i ved mer enn et par anledninger.

 

Hvordan man reagerer på rekyl er sikkert svært individuelt, men kombinasjon lett børse og grove kaliber gjør i hvert fall i saken enklere.

 

Resonnementet mitt ble: gylden middelvei mellom punsj og rekyl. 308. har tjent meg godt i alle år, ettersom jeg nå trengte kravepatron ble det nærmeste 8*57. Skulle jeg valgt til en Blaser ville jeg valgt en av de 3 nevnte avhengig av tilgang på ammo og priser.

 

Grisen er noen ganger så feit at fettet "tetter" igjen hølet "uansett" i hht. tysk jaktkompis. Jeg skjøt i jula en mager Keiler på 70-80 kilo midt i maskineriet uten gjennomskyting. Til sammenligning skjøt jeg i høst lungeskudd på elgku på 202 kg med gjennomskytning. Kaliber og kule var identisk. Forstå det den som kan...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ødelegger sikkert moroa med mine kjedelige synspunkter;)...

 

For min del er det mer relevant med valg av kulekonstruksjon i forhold til det aktuelle kaliber og formål.

 

Støtter standpunktet her med at gjennomskytning er positivt, men kuler har også ofte en tendens til å oppføre seg svært ulikt i forhold til den belastningen den utsettes for. Mye tester viser eksempelvis at enkelte kuler gir dypere inntrengning i 308-hastighet enn i 300.

 

Tipset mitt vil nok være å velge litt ut fra hva man har lyst på og også i forhold til allsidig bruk.

Hvis man allerede har flere børser ville jeg tatt den jeg skyter best med, optikk til formålet og vært nøye med kulevalget.

 

At grisen ikke ramler hvis man ikke har akkurat et gitt kaliber er i hvertfall ikke min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Greit med input og synspunkter, takk for dem.

Da har jeg (trass i alle meninger) bestemt meg for 9,3X62.

Mere grunnet lyst og magefølelse enn fakta og data :-)

Jaja, er jeg ikke happy er det jo greit å bytte løp. Håper på å få teste børsa live på grisen 1-3 mars!

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

3-4 griser høres veldig lite ut. Jeg skaut 6 griser på noen timer i Frankrike og vi var 10 mann/våpen til sammen som skaut litt over 30 gris av flere hundre. Nå var dette driv "jakt" så skuddmuligheten er jo nesten garantert, i allefall hvor jeg var. Hvis man faktisk skal jakte på de, er nok 3-4 gris helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Beklager om jeg igjen tar tråden "on topic" :-)

Siden Follo politikammer igjen slått rekord i behandlingstid (2 dager) er det nå rett før jeg skal hente min Blaser i 9,3x62.

 

Da melder seg nytt spørsmål, hvilken kule?

Stoler på Norma Oryx så vil nok gå for denne, men hvilken. Finnes jo 15, 18 og 21g kule.

(Lader ikke selv).

Takk for inspill og dette gjelder da utelukkende til villsvin - forløpig.

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

når du velger blaser skal du tenke på kaliber 9,3x57. det er faktisk en utrolig fin patron som svenskene begynner å bruke mer og mer på gris. er en riktig elgvelter også. har jaktet med den i 8 år og meget fornøyd. Ønsker bare merkel rx helix kommer i den kal.

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt:

Er det fare for at kula rikosjetterer i farlig retning ved gjennomskudd velger du 15 gram Oryx.

Ønsker du gjennomskyting med tanke på bedre blodspor ved ettersøk velger du 18 gram Oryx.

Har du nok vekt å legge bakom rekylkappen/liker å kjenne at du skyter velger du 21 gram Oryx.

 

For grisen er det et fett, den dør ganske grundig av alle 3 alternativene om du treffer riktig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Beklager om jeg igjen tar tråden "on topic" :-)

 

Da melder seg nytt spørsmål, hvilken kule?

Stoler på Norma Oryx så vil nok gå for denne, men hvilken. Finnes jo 15, 18 og 21g kule.

(Lader ikke selv).

Takk for inspill og dette gjelder da utelukkende til villsvin - forløpig.

 

Peter

 

Har brukt 232grs og 325grs med utmerket resultat. Vil også prøve 285grs Lapua og 300grs Rhino.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...