Jump to content

Jegersåpe?


Erlend Meyer

Recommended Posts

Mitt pågående prosjekt startet med hjemmelaget såpe, og etter å ha brukt det noen uker må jeg si meg veldig fornøyd med bruken. Den er rik på glyserin og vegetabilske oljer og virker ikke uttørrende selv ved gjentatt bruk (pga stadig forskning på kjøkkenet). En kamerat nevnte at en slik uparfymert såpe kanskje kunne være av interesse for andre jegere også, hvis det er tilfelle kunne jeg alltids vurdere en litt større serie...

Link to comment
Share on other sites

"Rednecksåpe" - Parfymeres og brukes når man ikke har vært på jakt. Når en er/har vært på jakt lukter en jo som en skal - og såpe er vel ikke vanlig nei...

Denne er til bruk når en bare cruiser rundt i pickupen sin, med en pall Hellalykter på taket, og rifla hengende i bakvinduet.

 

aromaforslag er: bålrøyk, kvae og totaktsolje, muligens med et snev av diesel?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Herlig :mrgreen:

 

Men seriøst, man burde prøve en god natursåpe. Det begynte som sagt med å hjelpe en venn, men etter å ha prøvd det selv er jeg veldig fornøyd. I forskningsperioden ble det som en kan tenke seg mye såperester på fingrene og dermed mye håndvask (opp mot 10ggr på en dag), ikke hatt noen problemer med tørr hud av den grunn. Den er drøy i bruk, og uten parfyme vil den være ypperlig for bruk før eller under jakt.

 

Ideen om en "Meyers såpofoni No9" har fått nok interesse til at jeg skal prøve meg på den, om ikke annet vil det bli en morsom julegave til andre skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Dette har ikke så mye med såpe å gjøre, men nesten i samme bransjen.

 

En kan faktisk lage en fin salve som kan brukes på sår,tørr hud samt eksem av :

 

100 grams bivoks

340 grams olivenolje.

30 gram honning

30 gram kvae fra furu/gran.

10 knuste einebær.

 

Fremgangsmåte:

De knuste einebærene tilsettes oljen som da får stå ett par dager.

De siles i fra oljen umiddelbart før denne varmes opp i vannbad sammen med bivoks.

 

Olivenolje og bivoks varmes i vannbad til det er flytende.

Så tilsetter man kvaen, prøver litt på en skje som avkjøles for å sjekke konsistensen,- og heller hele greia over i passende bokser som så får stå til avkjøling.

Vis man ikke er fornøyd med konsistensen så tilsetter man mer olje for å få den mykere, eller mer voks for å få den hardere.

Disse oppbevares så kjølig.

 

Einebær og honning har antiseptiske egenskaper, samt at Honning også er bra.

Det samme med kvae. Jeg kan fortelle at de gamle tømmerhuggerne hadde en snusboks med kvae på baklomma, som ble brukt på sår og småskader. Kvaen holdt seg da myk pga kroppsvarmen.

 

Det går fint an å ha i aloe-vera saft om en vil det, samt andre ferske urter som da får stå en tid å trekke i olje.

 

Dette er ett fint oppslagsverk over medisinplanter man kan finne i naturen:

Urtekilden.no

Foreksempel så ble Ryllik brukt på sår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...