Jump to content

Vent til midnatt


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

De gutta på kammeret som påstår bikkja tåler alt bare lederskapet er i orden må nok sjekke istykkelsen. Bikkjer kommer i forskjellige utgaver når det gjelder psyke,de som oss.
Ja. Og sjølv med dårleg leiarskap kan hunden vera uten fyrverkeri-redsle. ( - men eit godt og trygt leiarskap hjelper!)
Link to comment
Share on other sites

De gutta på kammeret som påstår bikkja tåler alt bare lederskapet er i orden må nok sjekke istykkelsen. Bikkjer kommer i forskjellige utgaver når det gjelder psyke,de som oss.
Hunder med dårlig psyke vil heller ikke fungere som jakthunder, ulvevalper med dårlig psyke rekker aldri å kjenne moras livgivende melk. Har man en hund som har arvet dårlig mental helse av sine foreldre har man ikke gjort jobben sin som valpekjøper.
Link to comment
Share on other sites

De gutta på kammeret som påstår bikkja tåler alt bare lederskapet er i orden må nok sjekke istykkelsen. Bikkjer kommer i forskjellige utgaver når det gjelder psyke,de som oss.
Hunder med dårlig psyke vil heller ikke fungere som jakthunder, ulvevalper med dårlig psyke rekker aldri å kjenne moras livgivende melk. Har man en hund som har arvet dårlig mental helse av sine foreldre har man ikke gjort jobben sin som valpekjøper.

 

Der gikk Lungemosen gjennom isen ;). Selvsagt kan man ha en bra jakthund selv om hunden ligger å skjelver når det nye året skytes inn.

Link to comment
Share on other sites

De gutta på kammeret som påstår bikkja tåler alt bare lederskapet er i orden må nok sjekke istykkelsen. Bikkjer kommer i forskjellige utgaver når det gjelder psyke,de som oss.
Hunder med dårlig psyke vil heller ikke fungere som jakthunder, ulvevalper med dårlig psyke rekker aldri å kjenne moras livgivende melk. Har man en hund som har arvet dårlig mental helse av sine foreldre har man ikke gjort jobben sin som valpekjøper.

 

Der gikk Lungemosen gjennom isen ;). Selvsagt kan man ha en bra jakthund selv om hunden ligger å skjelver når det nye året skytes inn.

Isen bærer i bøtter og spann. For meg skal en god jakthund kunne ligge rolig i en koie med fremmede folk og hunder. Den skal krysse elver, gå over hengebroer, stappes inn i et bagasjerom på flyet, ligge rolig i helikopteret, ligge rolig i telt, elske å kjøre bil, ha god appetitt, holde kjeft osv. Klarer ikke hunden nyttårsfeiring, klarer den definitivt ikke mine krav til en jakthund.
Link to comment
Share on other sites

.Isen bærer i bøtter og spann. For meg skal en god jakthund kunne ligge rolig i en koie med fremmede folk og hunder. Den skal krysse elver, gå over hengebroer, stappes inn i et bagasjerom på flyet, ligge rolig i helikopteret, ligge rolig i telt, elske å kjøre bil, ha god appetitt, holde kjeft osv. Klarer ikke hunden nyttårsfeiring, klarer den definitivt ikke mine krav til en jakthund.

 

Åja det er din definisjon av "god jakthund"vi prater om,hvorfor sa du ikke det med en gang ;). Det er greit å ro når isen ikke holder.

Link to comment
Share on other sites

Lungemos: Du kan ha en hund som gjør alt du listet opp og som likevel er redd på nyttårsaften. Alt som trengs er feks én rakett i bakkehøyde når den er valp. Tid og tålmodighet kan sikkert løse problemet, men å tro at det ikke kan skje er litt naivt.
Hvem har ansvaret for valpen? Er det eieren eller 5 millioner landsmenn? Blir en valp vettskremt så må eieren være så ærlig at han tar skylda for ulykken og ikke skylder på alle andre.
Link to comment
Share on other sites

Hund og eiere kan samles på Finse for en fredfull nyttårs feiring !

 

Er det nokon på Finse som har gjort deg noko, sidan du vil hindre dei i fyrverkeri? :winke1:

 

No smell det godt rund huset på alle kanter. Resten av huset er allt komne til sengs og det er ikkje lyd fra nokon, verken 2 eller 4 beinte.

 

 

Bare antok at Finse var fredelig nok, var nå det sist jeg var der. riktignok ikke på nyttår da.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bustergutten@

 

Det er ikke min definisjon, men en forutsetning for at hunden skal fungere. Hunder som ikke takler uforutsigbarheter vil aldri kunne fungere godt på jakt. Sammenligning tolket som spark nedover i samfunnet sakset bort. M.K.

 

Mener du at hunden din er riktig skrudd sammen, og samtidig glatt aksepterer at den ligger å lider seg gjennom nyttårsaften synes jeg det er oppsiktsvekkende at du argumenter mot en oppskrift som har funket på alle mine hunder. Skylapper kalles det.

Link to comment
Share on other sites

Til alle dere hunde elskere.

Jeg orker ikke et lengere innlegg nå, så vi tar kort versjonen.

Dere har null, nix og ingenting med når folk skyter opp fyrverkeri.

Min fanesak til neste nyttår : Hund og eiere kan samles på Finse for en fredfull nyttårs feiring !

Godt nytt år :winke1:

- Og du har akkurat meldt deg ut av alle vettuge hundefolks jaktlag for all framtid? ;) Håper du har litt mer sympati med de firbeinte når du blir edru, og merker deg at denne tråden ikke har motsagt at fyrverkeri kan fyres opp i lovlig tidsrom kl 18-02 nyttårsaften, men bare oppfordret til å ta hensyn og helst fyre opp ved midnatt, slik fyrverkerifeiringa er tiltenkt.

 

736953_3965580302726_1787545151_o.jpg

Ares tok det veldig rolig da, ser litt fornærma ut for at jeg vekte han da jeg kom inn for å sjekke mens det stod på som verst. ;)

 

Riktig godt nyttår alle hundevenner, håper det gikk greit med våre firbeinte venner over hele landet! :D

 

For det første så var jeg helt klink edru på tidspunktet. For det andre, alle dyr (2 hunder og masse katter) som jeg har hatt rundt meg på nyttår bryr seg ikke en skit om hva som skjer mtp smell og bråk i romjulen.

 

Og så lenge fyrverkeri går opp i lovlig tidsrom, kan jeg da ikke fatte i min vide verden hva du som hunde eier skal prøve å anbefale en innstramming av den tiden. Og nei jeg klarer ikke finne sympati for hunder som plages av dette, beklager. Og utmeldt av alle jaktlag med nervøse hunder er helt greit. Men at en eller annen skrulle skal tro hunden deres skal styre over sammfunnets lover og regler er helt borti natta.

Link to comment
Share on other sites

Bustergutten@

 

Det er ikke min definisjon, men en forutsetning for at hunden skal fungere. Hunder som ikke takler uforutsigbarheter vil aldri kunne fungere godt på jakt. Det er direkte overførbart til mennesker som sliter med angst og renner ned NAV kontorene.

 

Mener du at hunden din er riktig skrudd sammen, og samtidig glatt aksepterer at den ligger å lider seg gjennom nyttårsaften synes jeg det er oppsiktsvekkende at du argumenter mot en oppskrift som har funket på alle mine hunder. Skylapper kalles det.

 

Det er umulig å ta deg seriøst når du lirer av deg så mye tullprat,men vi skal jo tøyse og tulle litt også så hvorfor ikke ;).

Link to comment
Share on other sites

Lungemos: Du kan ha en hund som gjør alt du listet opp og som likevel er redd på nyttårsaften. Alt som trengs er feks én rakett i bakkehøyde når den er valp. Tid og tålmodighet kan sikkert løse problemet, men å tro at det ikke kan skje er litt naivt.

Helt enig. Om en hund kryper av en rakett, så kan den likevel være en fenomenal hund og jakthund, selv etter standarden til Luxus Lungemos. :) Skrekken kan være betinget til akkurat fyrverkeriets beskaffenhet, den samme bikkja leer kanskje ikke på et øre når en trailer dundrer forbi under lufteturen.

Jeg synes du skal passe på retorikken din littegranne Lungemos, og kanskje du må åpne opp vidsynet ditt littegranne du også.

 

EDIT:

OnklMartin: Godt nyttår! Jeg har oppfordret til å forsøke å ta hensyn til de firbeinte der man kan. Hunder skjønner ikke det samme som kloke mennesker som deg gjør, og man skal ikke forvente at alle klarer å takle fyrverkeri. Utover det, så er argumentasjonen din av en slik art at jeg ikke finner det formålstjenlig å diskutere det. Du synes også å tro at en hund som er skeptisk til fyrverkeri er en nervøs og dårlig jakthund, jeg kan ikke se noen sammenheng her.

Link to comment
Share on other sites

Bustergutten@

 

Det er ikke min definisjon, men en forutsetning for at hunden skal fungere. Hunder som ikke takler uforutsigbarheter vil aldri kunne fungere godt på jakt. Det er direkte overførbart til mennesker som sliter med angst og renner ned NAV kontorene.

 

Mener du at hunden din er riktig skrudd sammen, og samtidig glatt aksepterer at den ligger å lider seg gjennom nyttårsaften synes jeg det er oppsiktsvekkende at du argumenter mot en oppskrift som har funket på alle mine hunder. Skylapper kalles det.

 

Det er umulig å ta deg seriøst når du lirer av deg så mye tullprat,men vi skal jo tøyse og tulle litt også så hvorfor ikke ;).

 

Der var det slutt på argumentene og frem med hersketeknikken. Da ønsker jeg deg et godt nyttår og god bedring.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde rolig feiring med to pakker stjerneskudd til ungene, men i nabohuset hadde de kjøpt inn noen slike pappesker med rakettsprut og smell. De, eller noen på den festen hadde med en engelsk setter. Den var ikke skuddredd, men derimot i overkant interessert. Vi så plutselig en hund komme settende mot "batteriet" eller hva det nå heter, og det var på håret at en kar klarte å få huka hunden i det den skulle sette snuten opp i fyrverkeriet. Puh, det gikk godt tenkte jeg, og tre minutter etter kom ei blond berte vaklende på høye hæler, med setteren fremdeles løs. Det kunne likne på et missforstått forsøk på å "trene" dyret på lydighet under smell. Det varte et minutt før den satte avsted til neste batteri ned i gata. Gud veit hvordan det gikk med snuten, men den kom tilbake like ivrig. Man skal ikke være for rask til å dømme andre, men det så ikke helt bra ut, bortsett fra at halen, som gikk som en propell..

Link to comment
Share on other sites

Lungemos: Du kan ha en hund som gjør alt du listet opp og som likevel er redd på nyttårsaften. Alt som trengs er feks én rakett i bakkehøyde når den er valp. Tid og tålmodighet kan sikkert løse problemet, men å tro at det ikke kan skje er litt naivt.

Helt enig. Om en hund kryper av en rakett, så kan den likevel være en fenomenal hund og jakthund, selv etter standarden til Luxus Lungemos. :) Skrekken kan være betinget til akkurat fyrverkeriets beskaffenhet, den samme bikkja leer kanskje ikke på et øre når en trailer dundrer forbi under lufteturen.

Jeg synes du skal passe på retorikken din littegranne Lungemos, og kanskje du må åpne opp vidsynet ditt littegranne du også.

 

EDIT:

OnklMartin: Godt nyttår! Jeg har oppfordret til å forsøke å ta hensyn til de firbeinte der man kan. Hunder skjønner ikke det samme som kloke mennesker som deg gjør, og man skal ikke forvente at alle klarer å takle fyrverkeri. Utover det, så er argumentasjonen din av en slik art at jeg ikke finner det formålstjenlig å diskutere det. Du synes også å tro at en hund som er skeptisk til fyrverkeri er en nervøs og dårlig jakthund, jeg kan ikke se noen sammenheng her.

 

 

Jeg skjønner godt at du ønsker å ta hensyn til din egen hund. Men der stopper det opp !! Ta med bikkja langt vekk fra smell og bråk da hvis det er så ille for den. For her i landet er det lov å skyte fyrverkeri fra 18.00-02.00 og hva i ditt hensynsfulle vesen får deg til å tro at du og bikkja di kan endre på det ? Skjønner at det er som å snakke til en vegg når det kommer til hunde eiere, men hvorfor skal noen ta hensyn bare fordi dere har selv valgt å skaffe dere en hund ????

Link to comment
Share on other sites

Det som er mer irriterende enn smelling 3-4 ganger i året,er bjeffing og gnallring Hele året,med unntak av di 3-4 dagene det smeller....jeg koser meg når naboene må hente inn gnallrende fido når det begynner å smelle 3 juledag 8)

 

Der har du et meget godt poeng ! Her snakker vi hensyn

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner godt at du ønsker å ta hensyn til din egen hund. Men der stopper det opp !! Ta med bikkja langt vekk fra smell og bråk da hvis det er så ille for den. For her i landet er det lov å skyte fyrverkeri fra 18.00-02.00 og hva i ditt hensynsfulle vesen får deg til å tro at du og bikkja di kan endre på det ? Skjønner at det er som å snakke til en vegg når det kommer til hunde eiere, men hvorfor skal noen ta hensyn bare fordi dere har selv valgt å skaffe dere en hund ????

Jeg har ikke forlangt noen som helst endring i disse klokkeslettene, jeg ber bare om at folk viser hensyn der det er mulig. Og det er ikke oss hundefolk du skal ta hensyn til, men firbeinte vesener som KAN ta skade av fyrverkeri. Hunden min plages ikke, for jeg tar de rette forholdsregler, og han er sterk i nervene. Men tar jeg noen i å fyre opp fyrverkeri, deg inkludert, mens jeg lufter hunden på andre tidspunkt i romjula og nyttårsaften, så vanker det godt gammeldags buksevatn, og det klarer du ikke å forhindre! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner godt at du ønsker å ta hensyn til din egen hund. Men der stopper det opp !! Ta med bikkja langt vekk fra smell og bråk da hvis det er så ille for den. For her i landet er det lov å skyte fyrverkeri fra 18.00-02.00 og hva i ditt hensynsfulle vesen får deg til å tro at du og bikkja di kan endre på det ? Skjønner at det er som å snakke til en vegg når det kommer til hunde eiere, men hvorfor skal noen ta hensyn bare fordi dere har selv valgt å skaffe dere en hund ????

Jeg har ikke forlangt noen som helst endring i disse klokkeslettene, jeg ber bare om at folk viser hensyn der det er mulig. Og det er ikke oss hundefolk du skal ta hensyn til, men firbeinte vesener som KAN ta skade av fyrverkeri. Hunden min plages ikke, for jeg tar de rette forholdsregler, og han er sterk i nervene. Men tar jeg noen i å fyre opp fyrverkeri, deg inkludert, mens jeg lufter hunden på andre tidspunkt i romjula og nyttårsaften, så vanker det godt gammeldags buksevatn, og det klarer du ikke å forhindre! :wink:

 

Da tror jeg både du og bikkja hadde fått en romjuls surprise special ;)

Link to comment
Share on other sites

Betviles, og du behøver ikke å sitere så unødig. ;)

 

Jeg er bare opptatt av hundenes ve og vel, og det var jeg før jeg fikk hund sjøl også. Hundene har et sanseapparat hvor fyrverkeri på nært hold kan virke overveldende sterkt, og har man en viss medfølelse med dyr og et snev av empati, så fyrer man ikke løs i utide om en hund er i nærheten, feks på luftetur. Hundefolk forholder seg til at det er lov å fyre opp fyrverkeri kl 18-02 nyttårsaften, ellers så er det ulovlig uten spesiell tillatelse. Da har man ei tidsramme alle parter kan forholde seg til, comprende? Så meldinger på facebook i går, der ungdommer med vilje fyrte løs ved en hund, og fliret rått når bikkja klikket. Synes du sånt er ålreit, så vanker det mer enn buksevatn på deg.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss gikk det supert. Begge hundene lå strekk ut på gulvet og snorksov og gav blankt faen i rakettene. Vi voksne satt ved bordet og spiste og pratet og alt var som vanlig her i huset.

 

Jeg var mest spent på Storm siden han er så liten og som fikk seg en støkk på ettermiddagen da det plutselig begynte å hagle hvineraketter over oss når vi var på vei til postkassen. Jævla unødvendig å gjøre slikt :twisted:

 

Min voksne hund driter i skudd. Han gikk med meg på NM-løypa jaktfelt i fjor og fikk høre skudd så øra flagra og han brydde seg lite (han satt i behørig avstand da).

Lysglimt og flash og hviiiiiiiiiiiiiin derimot uroer ham - tror lydene ligger på et helt annet lydnivå og gjør fysisk vondt rett og slett.

 

Bikkja er stødig på alle måter mentalt, men har man opplevd en negativ ting en gang så kan det være vanskelig å få omgjort det. Et eksempel er strømgjerde. Amigo hopper glatt over piggtrådgjerder uten å mukke, men ser han et typisk strømgjerde så skjelver han og nekter å gå fordi. Grunn? Han hekta seg fast i et slikt i fjor og det tok litt tid å få ham løs. DEN opplevelsen glemmer han ikke så lett nei!

Men å si at bikkja er udugelig som jakthund eller whatever fordi det er èn ting som setter ham ut blir jo teit. Man kan være uheldig å komme borti situasjoner som gjør bikkja redd rett og slett. Og uansett hvor god leder du er - det er ikke bare å knipse med en hånd og si til bikkja at "ta deg sammen, jeg fikser vei i vellinga så du trenger ikke være redd" når hunden først har blitt spooka.

Link to comment
Share on other sites

Blir en valp vettskremt så må eieren være så ærlig at han tar skylda for ulykken og ikke skylder på alle andre.

Det er ikke det jeg sier. Poenget er at selv gode hunder kan bli skremt nok til å bli nervøse for enkelte ting, årsaken kan være så meget men det gjør ikke hunden defekt av den grunn. Man kan ikke garantere seg 100% mot uhell og man kan heller ikke forutsi en hunds reaksjon på slikt. Normalt sett tåler gode hunder det meste, men unntak vil alltid kunne skje.

Link to comment
Share on other sites

Jo mer jeg tenker på det, desto mer blir jeg overbevist om at fyrverkeri bør forbys. Og det er ikke pga de firbeinte, sjøl om de vil få det betraktelig bedre. Nei, det er når jeg ser slike reportasjer som på Dagsrevyen nå 1. nyttårsdag, der en ung mann på 23 år sitter på sykehuset og forteller at han ble permanent blind på et øye etter et fyrverkeriuhell i natt. Antall øyeskader har ikke gått ned etter forbudet mot pinneraketter.

 

La profesjonelle ta seg av oppfyringa, og så kan nabolag, borettslag, kommuner eller hvordan man nå velger å gjøre det, leie inn disse og spleise på litt fete saker som virkelig er et skue på himmelen. Det er litt sprøtt at man skal tillate fyrverkeri den kvelden i året hvor flest nordmenn er fulle også, og nordmenn har jo bevist at de ikke greier å holde seg til tillatt lovlig tidsrom for fyrverkeribruk.

Link to comment
Share on other sites

jaktlykke skrev:

det er ikke bare å knipse med en hånd og si til bikkja at "ta deg sammen, jeg fikser vei i vellinga så du trenger ikke være redd" når hunden først har blitt spooka.
Vel, det skjer oftere enn du aner. Mange hunder blir som pumaer når klørne skal klippes. Et erfarent hundemenneske som forstår hundens problem, kan ofte etablere trygghet og tillit på noen få minutter.
Link to comment
Share on other sites

kjenner til 2 elghunder som er livredde for fyrverkeri (de tar det som tordenvær da dem har dårlig erfaring med det)

har en engelsksetter som er livredd tordenvær/fyrverkeri.

 

alle 3 hundene driter i vann,bruer,biler at jeg skyter rett over hue på dem. jaktlyst er det som bare F i alle 3 hundene.

 

og jeg skjønner at du vil at vi skal ta hensyn til de firbeinte vennene våres i skog og mark Ranger :) derfor skyter jeg inn nyåret med refla istedenfor med raketter da bikkjene syns det er kos med å høre skudd i stedenfor skrikende raketter :)

 

vi har en tibetansk spaniel i huset her som ikke er redd så mye men revskinnet mitt er ho redd, det er så si det eneste. nyttårsnatta trodde ho at det var noen som kom og ho skulle si ifra :lol:

Link to comment
Share on other sites

jaktlykke skrev:
det er ikke bare å knipse med en hånd og si til bikkja at "ta deg sammen, jeg fikser vei i vellinga så du trenger ikke være redd" når hunden først har blitt spooka.
Vel, det skjer oftere enn du aner. Mange hunder blir som pumaer når klørne skal klippes. Et erfarent hundemenneske som forstår hundens problem, kan ofte etablere trygghet og tillit på noen få minutter.

Lungemos,finnes det noen hunder du ikke får det til med,eller er det meste grei skuring ?

Link to comment
Share on other sites

Er vel sjelden noen blir drept av fyrverkeri i Norge,men di gangene små barn har blitt drept,bufe revet opp,hunder som har skambitt mennesker,så har det allikavel ikke blitt et forbud mot hunder..... (Selv om det kanskje burde vært det utenom hunder i jobbbruk)

Link to comment
Share on other sites

Om vi skal forby alt vi ikke liker blir samfunnet kjekt etterhvert... trykkt, men gørr kjedelig. Som liten ble jeg bitt av en golden retriever, men jeg går ikke rundt av den grunn å maser om at alle hunder må forbys. Frihet har sin pris. Sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir litt oppgitt over en merkbar svart-hvitt holdning til lover og regler i en del tråder. Som regel gidder jeg ikke lese eller kommentere de værste trådene. Jeg tror enkelte innlegg i enkelte tråder ikke gagner seriøse jegere og skytteres interesser om det blir lest av de rette. Det er selvsagt både lov og riktig å være uenig i mange lover og regler, men jeg tror en viss grad av saklighet er lurt om man har behov for å kommentere dette på ei nettside. Diskusjon er bra og det er adgang til det her, men som nevnt tror jeg det er lurere og kanskje gøyere for ytterpunktene å vise til litt innhold i argumentasjonen. Å idioerklære det meste av både lover og "de som lager dem", og vise til latterlig argumentasjon letter kanskje på blodtrykket til den som skriver, men det hjelper lite.

 

I denne saken koker det vel ned til poenget i Rangers første innlegg. Fyrverkeri er tillatt noen timer før og etter midnatt nyttårsaften. Det må alle forholde seg til og ta konsekvensen av hvis man fyrer opp utenom tida, eller ikke klarer å fyre det opp uten å forårsake skader i lovlig tidsrom. Hadde folk respektert tidsrommet fyrverkeri er tillatt, hadde utfordringene vært mindre for hundeeiere. Men som vi alle vet smeller, blinker og hyler det jevnt og trutt fra fyrverkerisalget åpner. Jeg har selv vært ung og har gjort litt ugangn med fyrverkeri. Flaks for meg skadet jeg aldri andre eller meg selv og ble heller aldri "tatt". Nå er jeg eldre og kjenner fortsatt litt barnlig lyst når lunta tennes. Det er klart at det hadde vært mindre skader på person og eiendom om det ikke fantes fyrverkeri. Et argument mot fyrverkeri. Men så er det andre argumenter for. Poenget er at det enn så lenge er tillatt noen få timer i året. Dette etterleves ikke fullt ut og er formentlig ødeleggende for fortsatt lovlig adgang til fyrverkeri.

 

Jeg har to jakthunder. De har vært inne hver kveld og natt i romjula og har ikke reagert noe spesiekt. Nyttårsaften lå de i bur mens vi var på kalas. NRK P1 stod på på radioen. Vi kom hjem litt før midnatt og begge taklet fyrverkeriet bra heldigvis.

Link to comment
Share on other sites

En liten avstikker bare, men slik diskusjonen har utviklet seg, så er den liten.....

 

Ser enkelte mener att en hund som blir redd i en gitt situasjon, ikke er dugelig som jakthund....

 

Hva tror folk egentlig skjer med hunder som strømmes mot sau?

Link to comment
Share on other sites

Velkjent og utbrukt retorikk det der, jan egil. Personlig synes jeg ikke det er greit at folk blir blinde av fyrverkeri.

Folk blir blinde av egen dumhet og uforsiktighet.

 

Ja du har nok et poeng der,selv det også er skader forårsaket av andre. Slik går det når hvermansen får lov å bruke eksplosiver! Forby dritten sier jeg bare!

Skal vi forby våpen også da, siden noen idioter skyter ungene sine (nå snakker jeg om "uhell" og "ulykker) under jakta fordi de ikke helt vet hva de driver med?

 

Skal vi forby alt som forvolder skade fordi enkelte ikke har kapasitet nok til å bruke det riktig, så sitter vi snart i polstrede rom alle mann.

 

Mtp fyrverkeri og øyeskader så er det ikke værre enn å holde sikkerhetsavstanden, og bruke disse beskyttelsesbrillene som blir solgt for en tier i disse bodene. Faktisk, så har jeg flere ganger opplevd å bare få 2-3 stappa oppi posene mine. Men som vi alle som driver med skyting vet, så hjelper ikke briller om de ligger i posen når fyrverkeriet tennes.

 

Og da mener jeg, at om man skal se på fyrverkeri så er det ingen unnskyldning å ikke bruke briller. Og kom hvertfall ikke og syt når du blir blind fordi du får noe på øyet.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi forby våpen også da, siden noen idioter skyter ungene sine (nå snakker jeg om "uhell" og "ulykker) under jakta fordi de ikke helt vet hva de driver med?

Skal vi forby alt som forvolder skade fordi enkelte ikke har kapasitet nok til å bruke det riktig, så sitter vi snart i polstrede rom alle mann.

Mtp fyrverkeri og øyeskader så er det ikke værre enn å holde sikkerhetsavstanden, og bruke disse beskyttelsesbrillene som blir solgt for en tier i disse bodene. Faktisk, så har jeg flere ganger opplevd å bare få 2-3 stappa oppi posene mine. Men som vi alle som driver med skyting vet, så hjelper ikke briller om de ligger i posen når fyrverkeriet tennes.

Og da mener jeg, at om man skal se på fyrverkeri så er det ingen unnskyldning å ikke bruke briller. Og kom hvertfall ikke og syt når du blir blind fordi du får noe på øyet.

Samme velkjente retorikken, meget klassisk argumentasjon.

Jeg gjetter på at du er nokså ung: Les denne historien :arrow:http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.10857812 og prøv å tenke deg hvordan dette ville oppleves hvis det var deg. Beskyttelsesbriller gir ikke fullgod beskyttelse på kort hold.

Jeg skjønner også den barnlige gleden ved å tenne lunta, har hatt det sånn sjøl, men vi trenger det ikke hos menigmann. Det er utrolig mye galskap å se når fulle folk håndterer fyrverkeri, og fulle folk er ikke like nøye med beskyttelsesbriller og sikkerhetsavstand. Og at folk ikke klarer å etterleve reglene rundt fyrverkeri er veldig tydelig: :arrow:http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostlands ... 1.10858074

Link to comment
Share on other sites

Utrolig at hvem som helst kan kjøpe eksplosiver nesten uten restriksjoner når det er pakket inn i papp, men hvis man vil ha samme pakket inn i en plastdunk, så er våpenkort påkrevd. Hvorfor er ikke fyrverkeri likestilt, slik at våpenkort kreves ved kjøp? Det tror jeg hadde redusert skader og uvettig bruk, hvis man samtidig gjorde oppmerksom på at utdeling eller salg til andre som ikke oppfyller krav for kjøp kunne få konsekvenser for grunnlaget for å ha våpenkortet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har absolutt ingen interesse av fyrverkeri. Men jeg har valgt å ha hund.

Konsekvensene av at jeg har valgt å ha hund, er at jeg på best mulig vis må sørge for at den glir best mulig inn i vårt moderne samfunn. Jeg har ingen planer om å forsøke å endre dagens samfunn slik at dette skal tilpasse seg min hunds behov.

I denne forbindelse kjøper jeg en liten pakke med fyrverkeri like ofte som jeg får meg ny valp. Denne pakken sender jeg og valpen opp i romjulen, før valpens første nyttårsaften. Dette samt positive aktiviteter mens andre sender opp raketter har ført til at jeg aldri har hatt hunder som bryr seg om fyrverkeri.

Et lite unntak er det - jeg hadde en hund som absolutt skulle ut nyttårsaften, da hun var sikker på at hun gikk glipp av årets største jaktdag.

 

Jeg bor midt i et byggefelt, med nærmeste nabo som er litt over middels interessert i fyrverkeri, i tillegg til at han har alt for mye penger. I år telte jeg 15 store batterier i naboens hage. Klokken 12 står vi alltid, med løse hunder, ca 20 meter fra naboens utskytningsområde.

 

Slik har det vært med alle våre hunder, og slik tror jeg det alltid kommer til å være.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...