Jump to content

Gleder meg!! Mini 14 og Win 94AE på gang :)


Cutlass

Recommended Posts

Nå er eg fryyyktelig spent,og kan nesten ikke venta!

 

Var hos den lokale Politistasjonen idag ,og fikk endelig levert inn søknad på Ruger Mini 14 Ranch rifle i kal.223,

samt en Winchester 1894AE i 30-30 kal. :mrgreen:

 

Ho sa at det kansje ikke var så lang ventetid ettersom jakta var begynt for lenge sia,og det dermed sikkert var lite søknader på vent for tia. (lov å håpe iallefall)

 

Har snakka med 2 forhandlere,og har fått en flett ny Ruger Mini 14 med trestokk og blånert løp på hold,

samt en fin lite brukt Winchester 1894AE bøylerifle .

 

Hva pokker skal en finne på i mellomtida?!?!?!????

 

Dette blir en lang mnd skjønner eg hehe....

 

Måtte bare dele dette :thumbup::wave:

Link to comment
Share on other sites

Ja,har sett endel videoer på Youtube av desse,bare synd at de omtaler Mini'en som "et flott våpen å forsvare seg med og ta badguys med" heile tia :roll:

Lite jaktprat for å sei da slik...toskete amerikanere!

 

Og Winchesteren er vel en gammel guttedrøm come true,så håper den lever opp til forventningene :)

 

Greitt at det ikke er mye søknader å behandle nå,men er jo juletider og da er jo ofte postgangen noe diffus pga all brev-,pakke- og julekortsendingene til folk rundtom.

Og min søknad skulle visst sendes til et Politikontor i andre enden av fylket ,så... :(

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare å glede seg!

 

Jeg har egentlig ikke prøvd så mange ulike typer i den enda.. Jeg har matet den med S&B, Fiocchi. Barnaul til mengdetrening/morro.

 

Alle i 55 gr.

 

Det var Fiocchi som gikk best i min av disse to.

 

Her er Fiocchi 55 gr på 100 og 200m.

 

Ikke allverdens samlinger, men med litt mer trening skal de krympe mer! :)

 

 

100m.jpg

 

200m.jpg

 

 

Har bestilt ladeutstyr og har tenkt til å prøve meg på 62gr Barnes TSX for å se om jeg kan få denne til å gå bra i minin.

 

Har ikke prøvd AE FMJ, men det frister å bestille seg en kasse! Da får man jo en del hylser å lade på også! ;)

Link to comment
Share on other sites

Grei samling det :)

 

Har tenkt å kun bruke åpne sikter,ihvertfall til å begynne med. Blir nok endel baneskyting til å begynne med,så en får feelingen med børsa. Blir stas trur eg,med Winchesteren også !!

Heldigvis vinteråpen skytebane her.

 

Håper det ikkje er utsolgt for den ammoen når eg en gang får min søknad i posten,virka som grei pris.

 

Legg gjerne ut bilde av din med demper påmontert :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fekk både Winchesteren og Rugern i posten idag,og har demontert og sett over/pussa begge.

Men eg syns Rugern var nokså "klankete" i mekanismen,alså sluttstykkets bevegelse. Var nesten verre enn en US Carabin eg har,

kan det være en god ide å sette den inn med litt våpenfett?

 

Og når det gjelder pussing av desse,er det bore snake som er tingen her antar eg,da en ikkje kommer til på Rugern sjøl helt demontert?

Winchesteren kan en til nød ta ut mekanismen på,men herregud for et plukk!!

 

Skal forhåpentligvis få tak i ammo imorgen og på bane for testing.

Link to comment
Share on other sites

Etter det første skuddet med Rugern,måtte eg bare prøve Winchesteren :D

Den er utrolig lett og slank,både ser og føles nesten ut som et lekegevær hehe...men ligger godt i hendene og virket stødigt.

Av alle 3 riflene hadde faktisk dette det beste avtrekket! Rugern det værste...

 

ma5g2esmm963xvl877hh.jpg

 

2z7y278mbn60y81ig2ql.jpg

 

Rekylen på Winchesteren var litt mindre enn på Tikkaen,og eg likte denne patronen med en gang. Berre synd at våpenbutikken hadde kun Hornady Leverevolution ammo,derfor kjøpte eg kun en pakke... :trist: It's all about the money....spesielt etter å ha kjøpt 2 rifler samtidigt iallefall ;)

Link to comment
Share on other sites

Rugern,siden den er helt ny og ville være skånsom med pipa i begynnelsen,brukte eg kun med det originale 5-skudds magasinet som den blir levert med.

30-skudds magasinet lot eg vel vitende ligge igjen i våpenskapet da eg var redd for å falle for fristelsen :wink:

 

Denne er litt kortere enn Winchesteren,men er meir "stutt-tjukk",alså stokken og overdelen i plast gjør til at den ser meir kraftig og robust ut.

Derav også litt tyngre.

 

 

Fruen syns denne var den beste å skyte med med tanke på rekylen,eller skal en si,mangelen på rekyl!

Samt at det er en halv-auto syns hun også var morsomt :) Spørs om ho også vil ha en slik med tid&stunder ja.

 

Med andre ord,tror ikke det varer lenge før vi reiser på skytebanen igjen iallefall!!

Anbefales! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flott med bilder, det hever kvaliteten på tråden :)

 

Jeg har også Winchester 94 og Ruger Mini 14. Til 30.30win er det såppas dyrt for kjøpeammunisjon - samtidig som lade komponenter er billige, så der lader jeg selv. .223/5.56 er såppas billig i trenings ammunisjon, at der lader jeg bare en skjeden gang noen jaktpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Trur ikkje Jaktfall sender ammo nei,les nederst på denne linken: http://www.jaktfall.no/produkt/ammunisj ... -223-55-gr" target="_blank" target="_blank

Sitat:"Prisene gjelder ved henting i butikk, vi sender ikke ammunisjon."

Alt annet derimot,er det sikkert null frakt på :wink:

 

Hadde håpt XXL hadde inne billig trenings-ammo i 30-30,men finner det ikkje på sidene deiras. Andre butikker begynner det å bli litt vel langt å reise til,kun for ammo-kjøp...får ringe de og høre!

 

Spørs om eg lyt begynne med å lade sjøl til Winchesteren,skal med tid og stunder også muligens arve noen rifler i 6.5 og 30.06,samt en 7.92 som er på vei inn iløpet av vinter/vår.

 

Er vel litt kostnad både med bøker/video for å lære seg dette,og ikkje minst utstyret tenker eg?

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading trenger ikke nødvendigvis være så dyrt. Er mye hva man gjør det til.

 

Jeg har ladet mange hundre skudd i 30.30win med den røde nøtteknekkern fra Lee. Den kan uansett være grei å ha selv om man senere oppgraderer til mer skikkelig presse, man kan være litt sosial og lade f.eks i sofaen.. Ellers trenger man da dier, noe å sette tennhetta med, skyvlær, vekt, hylsetrimmer, hylsefett, trakt og diverse annet småtteri.

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å ikke vri tråden noe mer bort, men ja. Gratis frakt på Jaktfall når det gjelder ammo.

 

 

Sitat fra FB på Onsdag:

 

Årets hyggeligste nyhet fra Jaktfall:

Fra førstkommende mandag sender vi ammunisjon i posten for kun 99,- !!!

Det betyr at du fra neste uke kan handle ammunisjon hos oss og slippe unna med kun 99 i frakt!

Det du SKAL gjøre HVER GANG, er å uoppfordret sende oss kopi av våpenkort og legitimasjon på mail, varene vil du få tilgang til å kjøpe direkte i nettbutikken fra førstkommende mandag.

Dette er noe vi har jobbet lenge med å få i stand, og nå er vi der:)

DEL GJERNE dette til alle dine jakt og skyttervenner, slik at alle får gleden av dette!

 

Sitat fra FB på for 22 timer siden:

Mange har fått med seg vår "ammonyhet" i går:)

Men "galskapen" slutter ikke der, å neida, du skjønner, vi er nemlig så levende opptatt av å kunne være DIN leverandør av jaktutstyr at vi like gjerne klinker til med mer reinspikka galskap:

 

GRATIS FRAKT!

Vi spanderer frakten ved bruk av Klarna/Visa/Mastercard.

Gjelder fra 1 krone, intet minimumsbeløp!

Jaktfall.no –Jaktbutikken som strekker seg litt lenger.

 

Samtidig legger vi nå ut en god del kjente og ukjente produkter i et supersalg, og for dere som skulle undre:

Dette betyr at ammunisjon vil bli sendt ut gratis fra neste uke!!! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg glemte det når jeg var 5 engang og skjøt med luftgevær. Men så hadde jeg god våpenopplæring hjemmefra, en kultur som desverre dør ut.

 

Men for å ha sagt det: Tøffe våpen og fin tråd! Fortsett i samme stilen. Så får TS bare overse gamle grinebittere som meg selv.

Link to comment
Share on other sites

Nåja,vil påstå at eg er greit drilla på sikkerhet,men bilder blir naturligvis ofte tolket slik de ser ut :overrasket:

 

Dersom en skal forklare dette bildet så ser en at magasinet er ute,og sluttstykket i bakre stilling.

Klikk-patron er nettopp satt inn da vi var ferdige for dagen,og øyeblikket etter ble sluttstykket tatt frem og påfølgende avtrekk ble utført,i sikker retning nontheless..

Er såpass påpasselig at eg sjekker alltid kammer visuelt og med finger ved endt serie,pause og før klikk-patron ilegges.

Ellers så holdes finger'n seg unna avtrekker inntil våpen er retta mot målet ;)

 

Det var kun oss 2 på bana.

Link to comment
Share on other sites

Da blir det en tur på bana idag også,aleine denne gangen. Tar med meg den nye skivekikkerten min for testing,en Opticron Piccolo m/stativ 15-45x60/45.

Blir kun Rugern idag ettersom eg ikke har mer ammo igjen til Winchesteren.. :(

 

Sol,vindstille....burde bli en fin dag :)

 

Og til temaet om kontroll på avtrekker,eller kontroll generelt,så er vel denne filmen noe av det jævligste eg har sett!! :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=RED_DosPZsc

Link to comment
Share on other sites

Hei

Gratulerer med nye børser.

 

Har en slik Winchester 94 med laminatstokk selv.

Denne utgaven heter Win Tuff og min går overraskende bra.

Siste året denne er med i Winchesters brosjyrer er 1996.

 

PS Har mange Winchester brosjyrer og noen har jeg flere av, så trenger du en med rifla di i

send meg en PM med adresse.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! :D Legg ut noen bilder!

 

Om man vil pusse med børste fra kammer og ut er det bare å putte inn stanga og skru på børsten etterpå.. :)

 

Ikke for å være bedreviter, men du drar da normalt sett børsta frem og tilbake på alle andre rifler også, det har ikke med dette å gjøre (så lenge du kjører helt gjennom). Det som skjer er at selve stokken tar borti munningen, veldig ofte på samme sted, og ødelegger kroningen over tid, noe du unngår ved å ta bolten ut og gjøre det derifra (på vanlige rifler) :) Har faktisk sett Ruger 10/22 der eieren boret et lite hull bak i låsekassen for å pusse på vanlig måte, men det er overhodet ikke å anbefale på kraftigere saker som Mini'en! Dessuten går en da over på hærverk! ;)

 

Alternativer finnes;

http://dpmsinc.com/CHAMBER-MAID-FLEXIBL ... _1091.html

...og ja jeg vet den er kort, det var bare for å illustrere bøyelige pussestokker :)

Link to comment
Share on other sites

Ja er det som er noe drit med både minien og 'chesteren,at en må pusse fra munning viss en ikkje bruker boresnake.

Men denne boresnaken må jo nesten bindes til grunnmuren og så draes igjennom,for den er TRANG!!

 

Eg har vært ytterst forsiktig med gjennomføring inn munning for å unngå skade på kroning,men som posteren over meg,hva er egentlig faren ved dette?

Er det som han spør om;ujamn gass-skyving av kula etter flukten fra løpet?

Link to comment
Share on other sites

Ja nå skal jeg være veldig forsiktig med å svare på ting jeg kanskje ikke har dybdekunnskaper om, men ja, slik jeg har forstått det er skikkelig og god kroning med kroneverktøy (ikke vanlig forsenker!) essensielt for jevn utgang av gassene. Det er også en av grunnene i følge det jeg har hørt, til at en ofte får treffpunkt endring ved bruk av demper. Gassene utvides da ikke lenger likt rundt kula, og en får et annet treffpunkt :) Så kan en jo diskutere hvor mye som skal til, men med et så voldsomt trykk som en får ved avfyring, så skal det ikke mye til å skubbe bort en kule på noen få gram! Jeg bruker bore-snake på Mini'en min, og den er bare trang til en får trukket børstehårene litt bakover ved bruk. Og det holder jo som oftest, spesielt om en bruker Ballistol. Resten kommer en jo til ved demontering (som forøvrig var JÆV... vanskelig å få sammen igjen første gangen! Les; rett vinkel på sluttstykket).

 

Bruker en boresnake med litt ballistol i enden etter hver skytings, og kjører forsiktig med vanlig pussestokk et par ganger i året, så overlever nok pipa i evigheter :)

 

Og sånn by the way til fremtidige kjøpere; Mini 14 er rifla du kommer til å hate å elske! ;)

Link to comment
Share on other sites

Pussing av Winchester mod.94:

Jeg har en mod.94 som jeg pusser med en egen teknikk for å spare kroning og søl i mekanismen.

Eks. Jeg har en Gardena hageslangestump som er like stor/lang som utkasteråpningen når sluttstykket er helt åpent. Jeg presser slangestumpen ned slik at den står i spenn mellom sluttstykkehode og kammeråpningen. Når pussebørsten kommer ut av løpet/kammeret går den inn i slangestumpen. I bunnen av slangen, mot sluttstykket har jeg en fille som suger til seg skitten.

Beskyttelse av kroningen:

Jeg har en Parker Hale pussestokk. Jeg bruker en plasttupp fra en kulepenn, fremre delen hvor blekktuppen stikker ut fra. Denne har jeg kappet i tuppen så den glir akurat i pussestokken, samme diameter som pussestokken er hullet utvidet til. Jeg presser denne konede tuppen ned i løpsmunningen og holder den der mens jeg skyver pussestokken ut og inn. På denne måten tar "kulepennen" friksjonen i stedet for kroningen. Du må tre oppfinnelsen inn på pussestokken før du skrur børsten på stokken.

 

Det er mulig du kan bruke denne metoden på Mini 14 også?

 

Boltrifle så tar jeg ut sluttstykket og stikker inn et plastrør ca.30 cm. langt. Plastrøret er av den typen elektrikere bruker å strekke ledninger i. Jeg pusser bakfre her, men det fine er at skitten spruter inn i røret og ikke ned i mekanismen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et par utrolig enkle og gode tips her! Det Vaquero skriver om kulepenn-tuppen er jo genialt, for ikke å snakke om rør inn i kammeret for å slippe drit overalt! :) Tror faktisk jeg fikk med en slik plast-kon til pussestokken en gang, men den var altfor krapp vinkel på, så jeg skjønte liksom ikke hva i all verden jeg skulle med den..

Link to comment
Share on other sites

Gode ideer og forslag der Vaquero, likte spesielt den med trekkerøret,har slikt liggende etter å ha pussa opp huset,skal jammen kappe meg en til å bruke til pussing :thumbup:

 

Takk for linken Hjortefot,de der såg veldig greie ut,tok likegodt å bestilte meg til minien og den bronsepluggen til Winchesteren.

Skulle ta rundt 7-10 dager + Postens sedvanlige rot,så skal gi en tilbakemelding når eg får prøvd de.

 

Eineste minuset med den siden der,var at fraktmetoden du velger(de har flere) når du bestiller ikke inneholder pris. Du må faktisk velge en fraktmetode,legge inn kort-detaljer og bestille. Når pakken er pakket og sendes,DA blir en belastet for det faktiske beløpet inkl. frakt. Så en får ikke vite fraktprisen før en handler,først når en har fullført bestilling og pakken sendes :thumbdown:

 

Det er lette og små objekter,så får håpe det likevel blir en akseptabel pris ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja eg er 197cm og har nok noen kilo for mykje,mye pga rygglidelser og påfølgende operasjoner over de siste 8 år som har redusert mye av mobiliteten(kan f.eks ikke skyte liggende..).

 

Tja...si det..som eg har nevnt før i tråden så minna den meg om et leketøy,fordi den er så mye slankere enn "standard" rifler en pleier å se og håndtere.

Totallengda på Winchesteren er rundt 2cm lengre enn Minien,så lengda er akseptabel.

Eg har middels store hender,og syns at fortreet's tykkelse var uvanligt smalt,men gripevennlig nok når eg hadde prøvd noen skudd.

Ideelt sett så kunne det vært tykkere,for grepets skyld.

 

Veit ikke tørrvekta på den,men den er lettere enn Rugern som veier ca.3.2 kg med trestokk.

Eg tror,uten å ha prøvd det enda,at med f.eks Skinnersikte så vil denne rifla være ideell mht lengde,vekt og generell størrelse å bruke på jakt i typisk vestlands-terreng(skog og delvis ulendt og tidvis bratt)!

 

Men eg skal være såpass ærlig å sei at mye av min fasinasjon for denne rifla kommer av den nostalgiske(sjøl om dette er en nyere modell!) og historiske følelsen denne rifla genererer for meg.

Eg er historisk intressert,kansje ikke nødvendigvis spesielt i denne epoken som slike rifler representerer,men denne "back to basics"-følelsen eg får ved å kun se&operere denne rifla er vanskelig å forklare :D:roll: En får jo et liite innblikk i hvordan det må ha vært å f.eks jakte på den tiden,da slike rifler var det mest moderne og utbredte rundtom i Statene...moderne boltrifler med optikk fremkaller jo ikke akkurat dette ;)

 

Trur det hele faller på om du kun vil ha den på skytebana eller ute på jordet til plinking,eller har et realistisk ønske og begjær om å kunne benytte denne typen rifle på f.eks rådyrjakt :smile:

 

Eg ville sagt "ja takk,begge deler!"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...