Jump to content

Upresis rifle.


Mas-36

Recommended Posts

Har ei rifle som med 3 skudds serier skyter 2 tette skutt og en flyver på 5-10cm vekk. Kaliber er 222 rem så rekyl er det ikke da jeg skyter fin fint med 6,5x55 og større.

 

Løpet ligger fritt, er pusset, ser skadefritt ut og alle skruer sitter på plass(montasje og stokk) Det sitter ikke lyddemper på så det er ikke den heller.

 

Hva kan være i veien? Børsa er skutt ca 500skudd med.

 

Kan det være kikkerten? Den virket på forrige våpen som var i 6,5x55 og har blitt brukt de siste 100 skuddene på 222en. Den samlet flott første gang men ikke de 2 siste skytinger.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Brno Fox i .222, og den har skapt mye hodebry for meg opp gjennom årene. Da jeg kjøpte den, var det en gammel Sava 3-9x40 på toppen. Fikk veldig variable samlinger. Deretter smelte jeg på en Zeiss Conquest 3-9x40. Da ble det mye bedre. Har også hatt på Nikon Monarch 5-20x44, men fikk ikke helt overbevisende samlinger. Det ble en god del bedre, altså mer stabile samlinger, da jeg fikk på en Sightron SII 4-16x42.

 

Nå sitter det en Zeiss Diatal 7x50 på. Her slet jeg litt i starten, men nå ser det ut som om alt er i orden, med jevne samlinger under 20 mm. Før var det mest "slengere" under dette.

 

Nå kan det selvfølgelig tenkes at ny og stødigere stokk også har gjort susen for meg da. Byttet i høst, og har ikke fått til dårlige samlinger enda. :)

 

Men, om du prøver et annet sikte, kan du i hvert fall få utelukket/bekreftet at det er det som skaper problemer. For meg var det i hvert fall det i starten.

 

Ellers må jeg si at etter at jeg begynte å lade selv, kom de tetteste samlingene. Har knapt skudd en ferdigpatron i Fox'en, men kjøpte femti Norma jaktmatch for å "produsere" hylser. Slet med å få de helt til, men samme kula (50 grs) i samme hylser, selvladet, ble bedre.

 

Ellers synes jeg også at kuler opp til 50 grs er de mest stabile i børsa mi. Har Lapua 55 grs, både helmantel og blyspiss, men her får jeg mer variable samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Blir å teste annen kikkert ja. Hvis ikke det hjelper så tar jeg den med en tur til "legen" så han kan ta en titt. Har planer om demper og korte ned løpet litt så kan høre med han da jeg kommer så langt. Blir nok bare pakke bort rifla til etter jul om ikke kikkert byttet hjelper. Kan nok hjelpe med å starte å lade til den, men rifla gikk jo bra før :trist:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er rifla som kaster, prøv å finn ut om det konsekvent er f.eks. tredje skudd i serien som går ut eller om det er tilfeldig hvilket av skuddene som blir slenger. Prøv også gjerne noen litt lengre serier, for å framprovosere eventuelle varmgangsproblemer. Til slutt kan du jo også la en habil skytter prøve børsa, jeg har flere ganger opplevd at "problembørser" viste seg å fungere helt utmerket når mannen bak hadde skyteteknikken hundre prosent inne. Fort gjort å gjøre ett eller annet rart som forårsaker slengere, uten å merke det selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha skutt 15 raske skudd, så testa om varme hadde noe med saken å gjøre..

Hvis du da treffer, vill jeg ikke ha pussa, og dradd frem rifla noen dager etter å prøvd igjen..

 

Etter en general puss på riflene mine, så må jeg ha 15-20 skudd for at jeg er på plass igjen presisjonsmessig.

Derfor drar jeg KUN igjennom med boresanke etter hver skyting..

Link to comment
Share on other sites

Må sjekke at kikkeretsiktet ikke står i spenn i ringene som en banan da + sjekke montasjer/ringer er tilskrudd. Kan også sjekke at systemet (låskasse/pipe) ikke ligger i spenn i skjeftet.

Moderat tilskruing av systemet er å foretrekke framfor å dra til max + litt til, mht presisjon.

Sjekke at låsklakker har skikkelig kontakt med annleggsflatene låskassa. Veldig skjelden at de har det. Hadde samme problem med min Ruger i cal 204R. Ett å ha gått gjennom overstående, var det 60% presisjons-forbedring.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

@Vargen. Skuddet som går ut er tilfeldig. Jeg skyter helt supert med andre våpen så det er lite trolig det er skytteren. Hadde med meg Rugern og hadde samlinger på 20-30mm samme dag som jeg brukte 222en.

 

@The Kid. Presisjonen virker å være lik om det er skutt 3 skudd eller 50 skudd. Men kan jo prøve å varm skyte den.

 

@Castor Kikkerten faller rett ned i montasjen og ligger ikke i spenn. ALT av skruer er til skrudd akkuratt passe da jeg vet for tilskrudde skruer kan drepe presisjon. Når det kommer til om låseklakkene er i kontakt så virker det som om de ikke er i kontakt noen av de, da de har ikke slitemerker.

 

Men skal teste rifla igjen med ny kikkert på Lørdag og er det samme dritten da så tar jeg den med til doktoren på nyåret.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om den har en liten slite grad der ja. På baksiden av hevarmen der den tar i kasse foran der sikringen sitter.

 

Det rare er presisjonen forsvant sammen med kulda som kom. Lørdagen var så kald jeg ikke orket å skyte med den nye kikkerten da.

Link to comment
Share on other sites

Ta sot på klakkene og på hevarmen. Se hva som skjer.

Hvordan ser en patron som ikke er avfyrt men som har vært kamret ut? Sot den lille j....len grundig. Se hvordan den ser ut..

Har du forsatt vandring på sluttstykket med skudd i kammer?

 

Hele sluttsykket er mørktblånert, eneste slite punktene som synes er litt på over og undersiden av låseklakkene. Litt på hevarmen(baksiden) og undersiden av sluttstykkekroppen.

Patronen så upåvirket ut etter det jeg kan se.

Vandringen er der ikke når den er spennt eller når den har patron/hylse i kammer spennt vell å merke. Da jeg ikke tør spenne ned på ei skarp hette.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som sluttstykket ikkje passer til låse kasse 2 mm er veldig mye når sluttstykket er lukket.men dette gir nok jevn dårlig presisjon + kan være farlig. Presisjonsnivå problemet med fluer på tredje skudd høres ut som løs dårlig bedding evt trykk på pipa fleste remington har trykkpunkt heilt fremme på stokk dette er kansje ikkje fjernet heilt

 

 

S

Link to comment
Share on other sites

Kan også nevne når sluttstykket er spent ned i kassa så flytter den seg ca 2-3mm frem og tilbake når jeg drar/dytter i hevarmen.

Nei. Når riktig patron for våpenet er kamret, kan det på boltrepeterrifler gjerne være en ørliten motstand når hevarmen vris helt ned (jeg liker det slik, bortsett fra på riflen jeg bruker til hurtigskyting).

Da skal altså ikke patronen "skrangle" i kammeret, slik det høres ut til at det gjør hos deg.

Dersom du har et patronspill på et par mm vil jeg tro at du kan frykte å oppleve hylseseparasjon, eller i det minste en lys ring på hylsen nede ved trykkringen på hylsen.

 

Som andre har vært inne på: Er du sikker på at du ikke har fått feil sluttstykke? Det står ofte noen siffer på sluttstykkene, som samhører med de siste sifrene i våpennummeret på låskassen.

 

Og, som andre også har nevnt, er løpet skrudd skikkelig til? Vanskelig å sjekke uten låskassenøkkel, men kan du se om det er en godt synlig "glippe" mellom løp og låskasse? Dersom du har et patronspill på et par mm, og løpet sitter tilsvarende for langt ut, bør "glippen" være synlig.

Løpsriflingen går ofte i en retning som motvirker at løpet vrir seg løs ved avfyring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble i overkant ivrig og skrudde ut pipa på min 700 nå for å sjekke "slark".. Da måles differansen mellom sluttstykke og pipe til 0,08mm. Og sluttstykket lar seg ikke rikke i låst pos uten messing i kammeret. Hvis jeg ikke har missforstått helt, har din rifle 2mm..? Kan umulig være riktig...

Link to comment
Share on other sites

Men hvor mye flytter det seg uten at du spenner den i låst stilling? Altså i nedspennt stilling?(slik den er etter du har avfyrt ett skudd?) Kan virke som den ikke støtter seg på låseklakkene min rifle og det er det som gjør at det flytter seg så mye? Derfor kan det også være svaret på den dårlige presisjonen? Skal ta den med til børsemaker på torsdag tror jeg. Så kan han få ta en titt på dette. Hvis det er noe han kan gjøre med saken så kan han gjøre det pluss at jeg kapper og monterer demper samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Når børsa er "spent" presser tennstempelet m/slagfjær mot haken på avtrekkeren, slik at dette hindrer/reduserer slark.

Har du sjekket numreringen på sluttstykket mot nummeret på låskassa (hvis det finnes nummer på sluttstykket)?

Tenker på om du kan ha fått et sluttstykke som ikke hører til ditt gevær.

Link to comment
Share on other sites

En remington 700 kan ha godt av en liten "pipetuning" rette gjenger både på pipa og i låskassa, samt lappe låsklakker siik at de tar gjevnt.

 

For noen år siden hadde jeg en 700 BDL som var gjordt det meste med.. deriblandt retting av gjenger innvendig i låskassa. Retting av kikkertbaser ble også gjordt.

 

Den gikk som ei stråle..

Link to comment
Share on other sites

Men hvor mye flytter det seg uten at du spenner den i låst stilling?

Den rører seg ikke. Hverken låst, avfyrt, med eller uten tennstempel. Sluttstykket er seff noe mere løst uten fjøra, men ikke frem/ tilbake. Jeg målte litt til og det er så langt jeg er i stand til å se, et kushår over en tiendels mm totalt spill mellom låseklakkene og "kasse/ pipe". Selv om det har blitt byttet sluttstykke, er det vel ikke så stor diff mellom to "like" våpen?

Spennende å høre hva børsisen finner ut av.. Løkke te:smile:

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...