Jump to content

Frivillig etterregistrering av hagler


lipitor

Recommended Posts

Det er vel endel som hadde godt og vel over taket i våpengarderoben med registrerte våpen da denne ble innført og som sitter med en eller flere uregistrerte lovlige hagler.

Vil det i praksis da gjøre noen forskjell om man nå "frivillig" etterregistrerer eller venter til det blir tvungen registrering?

Link to comment
Share on other sites

Vet noen hva grunnlaget for denne endringen baserer seg på og hva de langsiktige motivasjonene for dette er?

 

Jeg tror det har noe med dette å gjøre:

Gjørv kommisjonen beskrev det som et problem og risiko for Norge at uregistrerte hagler finnes.

Justis dept m.fl. har fått så mye pepper og tapt kred etter 22.7, at de ikke kan annent enn å aksjonere på alle punkter som kommisjonen peker på.

Uavhengig om de evt. selv har egne meninger og prioriteringer.

Link to comment
Share on other sites

Slik det står i orienteringen tolker jeg det som at etterregistrerte hagler ETTER tvangsvedtaket er et faktum skal telle i jaktgarderoben ved senere søknader om erverv, mens de som er registrert FØR vedtaket ikke skal telle i jaktgarderoben ved senere søknader. I tillegg vil POD at det skal gjøres merknad i registeret om at man har vært slem gutt/jente og ikke registrert haglen(e) før man ble tvunget. Dermed legges det klart opp til å belønne de som registrerer frivillig, og straffe de som venter til de blir tvunget.

 

Imidlertid står det ikke hvor lenge frivillig etterregistrerte hagler skal stå utenfor garderoben. Det er langt fra utenkelig at noen vil finne på at så mange hagler, selv om de er aldri så lovlige, utgjør et problem. Ein skigard kan'kje vara evig veit du.

 

Et annet moment er selvsagt at der er MANGE på min alder og litt eldre som har en pre-90 hagle stående en eller annen plass, men som ikke jakter eller skyter trap, skeet, eller hva det nå måtte være og som dermed ikke har noe lovlig grunnlag for å beholde den (i den grad våpenet er brukbart i dag). Jeg er kynisk nok til å regne med at en signifikant prosent av disse igjen vil la være å levere inn eller plombere våpenet, som dermed blir ulovlig ved registreringsfristens utløp og kun kan omsettes illegalt etter dette. Det var vel omtrent det motsatte av det man ønsket. Hvis dette gjelder 1% av de haglene man trodde fantes i 1997 utgjør det 5000 våpen...

Link to comment
Share on other sites

... Jeg er kynisk nok til å regne med at en signifikant prosent av disse igjen vil la være å levere inn eller plombere våpenet, som dermed blir ulovlig ved registreringsfristens utløp og kun kan omsettes illegalt etter dette. Det var vel omtrent det motsatte av det man ønsket. Hvis dette gjelder 1% av de haglene man trodde fantes i 1997 utgjør det 5000 våpen...

 

Det er ikke bare du som regner med at det blir slik. POD sier selv i sitt rundskriv til politimesterene:

 

Justisdepartementet tok utgangspunkt i at det i 1997 var ca. 500 000 lovlige uregistrerte

haglgevær. Dette tallet vil nok i dag være en god del lavere. Det er heller ikke realistisk å tro

at samtlige hagler vil bli søkt etterregistrert.

 

Represaliet for ikke å registrere en gammel hagle er inndragning og avsluttning av jakt/skytter hobbien :trist:

Dette har selvsagt ikke noen betydning for kriminelle eller terrorister, de følger pr def ikke loven uansett.

Link to comment
Share on other sites

Slik det står i orienteringen tolker jeg det som at etterregistrerte hagler ETTER tvangsvedtaket er et faktum skal telle i jaktgarderoben ved senere søknader om erverv, mens de som er registrert FØR vedtaket ikke skal telle i jaktgarderoben ved senere søknader. I tillegg vil POD at det skal gjøres merknad i registeret om at man har vært slem gutt/jente og ikke registrert haglen(e) før man ble tvunget. Dermed legges det klart opp til å belønne de som registrerer frivillig, og straffe de som venter til de blir tvunget.

 

Når man vet at den gjengse jeger/skytter på gaten neppe vet om Kammeret i det hele tatt, og dermed ikke får med seg hva som er muligens i ferd med å skje, legger POD opp til en gigantisk clusterfuck for "folk flest" ettersom de ikke er klar over problemstillingen. :(

 

POD burde vært vesentlig flinkere til å orientere folk gjennom annen media i forkant. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vet noen hva grunnlaget for denne endringen baserer seg på og hva de langsiktige motivasjonene for dette er?
Jeg tror det har noe med dette å gjøre:

Gjørv kommisjonen beskrev det som et problem og risiko for Norge at uregistrerte hagler finnes.

Justis dept m.fl. har fått så mye pepper og tapt kred etter 22.7, at de ikke kan annent enn å aksjonere på alle punkter som kommisjonen peker på.

Synd at fakta har en lei tendens til å ødelegge gode konspirasjonsteorier:
Justisdepartementet har i oppdragsbrev datert 30. mars 2011 bedt Politidirektoratet legge

fram en plan for gjennomføring av tvungen etterregistrering av uregistrerte hagler lovlig

ervervet før 1. oktober 1990.

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer ikke dette sånn helt ut av det blå, allerede i 1990 ble det sagt at det på et tidspunkt vil bli krav om registrering av disse haglene og det har vært informert om i forbindelse med amnestiene som har vært.

 

Men ja, om JD/POD hadde kostet på seg litt til informasjon hadde nok mange flere allerede ordnet opp i dette.

Link to comment
Share on other sites

Vet noen hva grunnlaget for denne endringen baserer seg på og hva de langsiktige motivasjonene for dette er?
Jeg tror det har noe med dette å gjøre:

Gjørv kommisjonen beskrev det som et problem og risiko for Norge at uregistrerte hagler finnes.

Synd at fakta har en lei tendens til å ødelegge gode konspirasjonsteorier:
Justisdepartementet har i oppdragsbrev datert 30. mars 2011 bedt Politidirektoratet legge

fram en plan for gjennomføring av tvungen etterregistrering av uregistrerte hagler lovlig

ervervet før 1. oktober 1990.

 

Her må vi for en gangs skyld gi POD en smule kredit, det har da vært kjent lenge at det ville komme krav om etterregistrering av haglene, at det kommer nå er vel en ren vurderingssak opp mot mulighetene kapasitetsmessig for å gjøre det.

 

Det som er litt bekymringsverdig er hva Gjørv-kommisjonen sier om "problem og risiko", igjen så er den ute og synes noe er et problem. Det var en periode for en del år siden da avsagede hagler var mye benyttet av kriminelle til ran, men mitt inntrykk er at i dag er ikke dette veldig populært lenger, kanskje fordi det for det første ikke er lov å selge en uregistert, lovlig hagle til noen som ikke har erverstillatelse, dernest vel fordi de gamle haglene for en stor del ikke bør brukes med den moderne blyfrie ammoen, og dersom en kjeltring tenker å bruk en avsaget hagle el.l. til en kriminell handling vil det heller ikke være så enkelt for han å anskaffe ammo til denne. Hvor mange av disse elementene har et jegerkort, eller våpenkort for andre våpen? Dersom man mangler både jegerkort og andre våpenkort kan man gå til politiet og få kjøpetillatelse for ammo, men hvilken kjeltring vil gjøre det?

 

Hagler brukes i en viss grad til drapshandlinger, det var 2 hagledrap i 2011, 1 i 2010, 2 i 2009, 1 i 2008 og ingen i 2007. Det som det mangler opplysninger om er om dette var registrerte hagler, lovlige uregistrerte hagler eller helt ulovlige hagler.

 

Vi kan nok ikke med tyngde fremføre vektige argumenter mot å registrere hagler, og jeg synes forslaget nå om at ved en frivillig registrering før påbudet kommer så skal de ikke regnes inn i våpengarderoben er en stor nok gulerot til at det er interessant å gjøre det. Jeg har diskutert dette før med våpenkontoret, bl.a i forbindelse med det siste våpenamnestiet (da tante sa at det kommer snart påbud om etterregistrering), men da visste man ikke hvordan man skulle behandle "overtallige" hagler. Det som ble antydet var at de skulle behandles som "overtallige" våpen da våpengarderoben ble innført, dvs at man kunne beholde de ut over kvoten, men måtte selge seg ned når det ble snakk om å bytte ut tidligere våpen slik at man havnet under taket. Forslaget nå er en stor forbedring i dette. :D

Link to comment
Share on other sites

Vet noen hva grunnlaget for denne endringen baserer seg på og hva de langsiktige motivasjonene for dette er?
Jeg tror det har noe med dette å gjøre:

Gjørv kommisjonen beskrev det som et problem og risiko for Norge at uregistrerte hagler finnes.

Justis dept m.fl. har fått så mye pepper og tapt kred etter 22.7, at de ikke kan annent enn å aksjonere på alle punkter som kommisjonen peker på.

Synd at fakta har en lei tendens til å ødelegge gode konspirasjonsteorier:
Justisdepartementet har i oppdragsbrev datert 30. mars 2011 bedt Politidirektoratet legge

fram en plan for gjennomføring av tvungen etterregistrering av uregistrerte hagler lovlig

ervervet før 1. oktober 1990.

Re Konspirasjonsproduksjon:

Jeg valgte å benytte ordet TROR, fordi jeg ikke har noe bevis på hvilken effekt Gjørv kommisjonens betraktninger om våpenregistrering har hatt på JustisDept. Opplysningen om oppdragsbrev pr 30.mars 2011 har jeg ikke fått bekreftet, men derimot 30.nov. 2011. se kilde under.

 

Tildeling av bevilgning til Politidirektoratet Statsbudsjettet 2012

http://www.regjeringen.no/pages/3766402 ... 12_POD.pdf" target="_blank" target="_blank

Konkrete tiltak:

8. Starte arbeidet med å gjennomføre en etterregistrering av uregistrerte hagler lovlig ervervet før 01.10.90, jf. brev fra JD 30.11.11.

Frist: 31/12

Rapportering: Halvårs- og årsrapport

Kilde: Prop. 1 S, s. 123

Link to comment
Share on other sites

POD burde vært vesentlig flinkere til å orientere folk gjennom annen media i forkant. :roll:

 

 

Hvorfor det? De svarer da ikke på skriftlige henvendelser heller..................!

Greit når man er untatt bestemmelsene i Forvaltningsloven! :evil:

 

Forøvrig mener jeg å ha lest en eller annen plass ( lov, rundskriv eller forskrift ) at etterregsitrerte hagler vil telle med og blokkere for nye innkjøp av jaktvåpen. Men har du full garderobe får du etterregistrert. Nye våpen får du dog ikke kjøpe før du igjen har solgt deg ned til 5 stk.

Link to comment
Share on other sites

Balter: Min påpeking av at saken i denne omgang startet med et brev fra 30. mars, er fra faksimilen (pdf-bilde) som "petter1414" la ut på galleriet her.

 

At brev om interne fordelinger i forbindelse med statsbudsjettet skrives på høsten, er kanskje ikke uventet. At begge breva er skrevet på den 30., er kanskje heller ikke særlig oppsiktsvekkende - hvis de ikke skulle være skrevet i februar!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Med tanke på at man må ha vært 18 år eller eldre før 1990, så betyr det jo at man må være eldre en 40 år. Derfor synes jeg det hadde vært bedre å bare la dette dø ut over tid. Det har ikke vært noe stort problem med gammle ureg hagler og "problemet" vill jo forsvinne av se selv uansett.

Link to comment
Share on other sites

Utgangspunktet er vel ja. Våpen eller vital del må oppbevares i godkjent skap. Og man mååå ikke være over førti for å kunne ha hagle lovlig ervervet før regplikt. Er sjøl 39, har hagle ervervet før 1990 tok jegerprøven som 16 åring og fikk da kjøpt hagle. Hadde meg med modern, null stress. Den er registrert i ettertid, så alt er i orden der. men kravene til oppbevaring gjelder nok for de som etterregistrerer også.

 

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

[...]en onkel som har kun en gammel hagle fra 20-tallet, må han skaffe seg safe ?

Han skulle strengt tatt hatt våpenskap i noen år allerede. Fra 2010(?) ble det krav om skap til alle (skyte)våpen, og ikke "bare" for pistol, halvauto og/eller flere enn fire våpen.

 

Her er hva politiet.noskriver:

Tidligere har det vært bare vært krav om våpenskap fra første våpen for pistol, revolver og halvautomatiske rifler og hagler. Eiere av rifler og hagler kunne inneha inntil fire geværer uten ha våpenskap. Fra 1. juli 2010 gjelder kravet alle registreringspliktige våpen, og lovlige uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990. Hensikten med de nye reglene er å forebygge tyveri og misbruk av skytevåpen.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...